offtopic:
België: "Als een Hollander u niet heeft bedrogen, is hij het vergeten."
Duitsland: "In Holland kann alles!"
VK: "Never trust the Dutch."
De donkere wolken boven de Rabo snap ik, maar wat bedoel je met de ABN? De relatie met risicogroep horeca snap ik ook niet helemaal.
ABN Agri is na de Rabobank een van de grootste agrarische financiers. Het risicoprofiel waarin zij veehouderijen zetten (cq. hoeveel risico op wanbetalen / twijfelachtige rendabiliteit / default, en winstprognoses en toekomstperspectieven) is hetzelfde als die van horecabedrijven.
En dat feit alleen al lijkt mij vrij alarmerend.
Want....
Anderzijds zijn veel investeringen van de afgelopen jaren tegen lage rente gegaan terwijl het kapitaal nu met hoger rentepercentage weggezet kan worden. Ze zullen er niet ontevreden mee zijn om die leningen direct afgelost te zien worden. (that is, als zij het kapitaal elders met hogere profits weg kunnen zetten én het kapitaal nodig hebben, als er andere investeerders zijn die die leningen bij de achterdeur opkopen heeft een Rabo er weer weinig aan, met hypotheken gebeurt dit v.z.i.w. wel).
...het lijkt wel weer 2008:
Fantastisch stukje acteerwerk. En de film is ook erg goed. Maar de strekking is: de muziek is gestopt, en nu houd de bank een enorme luchtbel in de lucht.
Ging het in 2008 nog om hypotheken van minder gefortuneerde Amerikanen, die gekoppeld waren aan goede hypotheken en bedrijfskredieten. Nu zijn de subprime de Nederlandse boeren, wiens kredieten gekoppeld zijn aan de hypotheken en pensioenen van miljoenen Nederlanders.
Laat dat even bezinken.
Nox schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:12:
Ik verwacht dat de EU een uitkoopregeling nog wel goed gaat keuren als de doelen (stikstofreductie) daarmee behaald kunnen worden. Staatssteuntoets of niet, laten we daar niet aan voorop gaan lopen en enkel beren op de weg zien.
Er zijn nog wat beren op de weg. Ik vrees dat Brussel meer wil dan enkel vage beloftes. (iets met plannen en tijdspaden)
Brent schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:09:
Het is in dit geval volgens mij juist de nieuwe landen die terecht die landbouwsubsidies willen hervormen, omdat die zo zijn dat vooral Fr en Nl er geld uit krijgen. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Die willen graag steun voor de kleine agrarische familiebedrijven.
Denk maar aan EU Landbouwcommissaris Janusz Wojciechowski, wiens familie al generaties een boerderij runt op minder dan 5 bunder.
In Nederland noemen we dat een hobbyboer, want we hebben decennia besteed aan het wegpesten / wegsaneren van zulke kleine familiebedrijfjes onder het mom van schaalvergroting.
Maar in grote delen van Europa zijn zulke kleine boerderijen nog steeds de norm. Die nieuwe lidstaten willen graag dat deze boeren (die voor een groot deel achterban vormen) bestaansrecht hebben, gesteunt worden, perspectief geboden worden én beschermt worden tegen de grote agri-ondernemingen die niet omkijken voor een hectare duizend meer of minder.
(ga eens een blik werpen op het Poolse platteland, dat voornamelijk bestaat uit dit soort kleine familiebedrijfjes, met hier en daar een enorme (veelal West-Europese) boer die efficiënt en gemechaniseerd meer dan duizenden hectares doet, en loopt te azen op het land van de kleine boeren)
Wij zouden vinden (niet geheel onterecht) dat de regels gunstig moeten zijn voor de grote jongens (onze jongens) en dat alles gewoon moderner, efficiënter moet en het liefst "up or out". Zij zien dat echter als een regelrechte aanval op het bestaan van hún boeren.
Ik weet niet of u en ik in een land willen wonen waarin burgers de overheid niet op hun fouten kunnen wijzen.
Vraagt u maar aan een gemiddelde gedupeerde ouder uit het Toeslagenschandaal, om maar iets te noemen.
De wet overtreden voor behoud van functionaliteit is geen beleid maken, dat is broddelwerk voor politiek gewin met destructieve gevolgen.
Après moi, le déluge!
[
Voor 1% gewijzigd door
defiant op 31-08-2022 22:48
]
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!