En waarom dan wel? Het stikstofprobleem moet opgelost worden. Daar gaat het om. Het is daarbij helemaal niet zo relevant dat iedere uitstoter evenredig aangepakt moet worden.Sp3dy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:44:
Lees mij post nou eens goed verdorie. Ik zeg niet dat boeren niks hoeven te doen. Ik zeg dat ik vind dat iedere uitstoter evenredig hard aangepakt dient te worden. Of je nou melk, isolatie of kunstmest produceert.
Het zou heel goed kunnen dat sommige uitstoters ontzien worden, vanwege andere belangen. Rockwool maakt bijvoorbeeld isolatiemateriaal. Dat is heel erg hard nodig in deze tijd van klimaatproblemen en gastekorten. Stel bijvoorbeeld dat het sluiten van Rockwool zou leiden tot 5% meer gasverbruik in Nederland ten opzichte van niet sluiten. Dit is maar een voorbeeld. Die 5% is nergens op gebaseerd, maar het gaat om het principe. Maar stel dat het inderdaad 5% gasverbruik zou schelen, dan zouden we wel gek zijn om Rockwool aan te pakken, alleen "omdat dat eerlijk voelt". Andersom zou ook kunnen. Stel dat Rockwool ons land niks oplevert, alleen de boel maar vervuilt en ook nog allerlei subsidie zou kosten. Dat zouden we gek zijn om Rockwool gelijk te belasten met andere uitstoters. Dat zou het beter zijn om de hele tent maar gelijk te sluiten.
Dat "gelijk behandelen" is dus een non-argument. Eerlijk gezegd denk ik dat het door de boeren alleen maar gebruikt wordt als gelegenheidsargument om te bepleiten dat zij ontzien moeten worden. Ik geloof er helemaal niks van dat de boeren niet meer zouden protesteren als Schiphol, Rockwool en elke andere stikstofuitstoter in heel Nederland gesloten zou worden. Daar gaat het ze helemaal niet om. Ze willen zelf niet aangepakt worden. En dat is, helaas, niet mogelijk aangezien gezamenlijk de grootste uitstoters zijn.
[/quote]
Dat vind ik constructieve houding en een goede aanvulling op deze post. Stel dat er een bedrijf is met een megastal dat evenveel uitstoot (in een relevant gebied) als 20 andere bedrijven samen. Dan zou het een goed maatregel kunnen zijn om dat ene bedrijf met die megastal te sluiten, als die andere 20 dan ontzien kunnen worden. Natuurlijk moet het megastalbedrijf gecompenseerd worden, maar dat moet altijd. Dit lijkt me een betere oplossing om het gewenste doel te bereiken, die het minste ellende oplevert voor de betreffende boeren. Ook weer en voorbeeld dat gelijke behandeling niet altijd het beste hoeft te zijn.flessuh schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:54:
Zeker, de megastallen sluiten zet tenminste zoden aan de dijk.
[ Voor 36% gewijzigd door EricEric752 op 27-07-2022 22:30 . Reden: Sorry, ik heb beetje zooitje van mijn post gemaakt door toevoegen reactie over de megastallen.... ]