Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:53:
[...]

toch gek dat dat plan hier wel goed ontvangen wordt en eerdere plannen vanuit de sector niet?
terechte vraag, ook dit kan gaan om politiek de angel uit de strijd te halen en kennelijk komen we er niet met al of niet losse flodders; er zal een partij de regie moeten nemen, en dat kan er maar 1 zijn

[ Voor 10% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2022 21:00 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:04:
We moeten inderdaad afwachten en zien wat er nu is gebeurd en gaat gebeuren.

Wel grappig, men schreeuwt moord en brand, maar vergelijk dit eens met hoe de Amerikaanse politie te werk gaat. Niet dat dat goed is hoor, maar daar zou je dit als boer echt niet kunnen maken.

Hoe dan ook, ben benieuwd naar evt. bodycam-beelden e.d. Die 16-jarige zal ook niet zomaar vastzitten nu toch?
Er zijn genoeg Europese landen waar je dit niet eens hoeft te proberen, en waar het simpelweg nooit zover gekomen zou zijn. Hoef je niet eens voor naar een kapot land als de VS te kijken.

Enfin, valt mij op dat er opeens wel heel veel Joegoslaven wonen in mijn dorp. Eerder had werkelijk niemand die vlag, nu zijn er best wat huizen [al ben ik niet verbaast waar ie wappert] die de driekleur verkeerd omhebben.

Nu woon ik ook iets van 15 minuten van waar het gebeurde, dus dat speelt ook wel mee.
flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:53:
[...]

toch gek dat dat plan hier wel goed ontvangen wordt en eerdere plannen vanuit de sector niet?
Omdat het ook gewoon een best okay plan is? En na de afgelopen weken is een boerenstem van redelijkheid sowieso fijn om te horen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
RobinHood schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Er zijn genoeg Europese landen waar je dit niet eens hoeft te proberen, en waar het simpelweg nooit zover gekomen zou zijn. Hoef je niet eens voor naar een kapot land als de VS te kijken.

Enfin, valt mij op dat er opeens wel heel veel Joegoslaven wonen in mijn dorp. Eerder had werkelijk niemand die vlag, nu zijn er best wat huizen [al ben ik niet verbaast waar ie wappert] die de driekleur verkeerd omhebben.

Nu woon ik ook iets van 15 minuten van waar het gebeurde, dus dat speelt ook wel mee.

[...]

Omdat het ook gewoon een best okay plan is? En na de afgelopen weken is een boerenstem van redelijkheid sowieso fijn om te horen.
die is er al jaren; maar zijn veelal kleinschalige boeren, waar de hele discussie dus niet om gaat

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:19:
[...]

In mijn ogen nihil, in die van jou denk ik ook. Maar je wil niet weten hoeveel mensen dit als zoete koek slikken.... 'zie je wel, ze schieten met scherp!'
Er zij ook genoeg mensen die denken 'mooi, ze schieten eindelijk eens met scherp'. En tussen die twee uitersten zit heel veel nuance met nog veel meer mensen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LordSinclair schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:22:
Vanmiddag zat ik op de fiets eens na te denken, de oplossing kan heel simpel zijn. De boeren zijn boos omdat ze hun inkomen zien verdwijnen omdat hun boerderij gesloten moet worden. Boeren zijn volgens mij hele handige mensen en vooral handig met hun handen.
De boerderij moet niet gesloten, er mogen alleen geen/minder koeien meer komen bijvoorbeeld.
Ze krijgen miljoenen om de koeien gedag te zeggen en een agrariër te worden die het graan verbouwt voor onze luxe pain de bologne.

Legbatterij koeien eruit, en op naar de individuele myagi stal met koeien massages etc ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 06-07-2022 21:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
dreamscape schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Er zij ook genoeg mensen die denken 'mooi, ze schieten eindelijk eens met scherp'. En tussen die twee uitersten zit heel veel nuance met nog veel meer mensen.
je bedoelt polarisatie, de nuance zou juist de nadruk van nader onderzoek benadrukken, zoals elk nadenkend mens eigenlijk, vind ze maar es, nja, hier best veel moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Mijn reaktie was dan oorspronkelijk ook op een post dat het niet zou kunnen.

Daarnaast is de huidige urgentie al een grote stap om het wel mogelijk te maken. Als ze dus samen met de provincies een plan maken en er daarna een boer niet mee wil werken, heb je daarmee al snel een reden om een vergunning in te trekken.
Belangrijk is dan wel dat die stappen ook daadwerkelijk genomen worden. Met wat ze nu hebben zal er geen enkele rechter meegaan met het intrekken van een vergunning. Maar ze kunnen dus wel de plannen goed uitwerken, waarna het aanpassen/intrekken van vergunningen weldegelijk goed mogelijk wordt.
Uitgewerkte plannen zullen in eerste instantie alternatieven bieden voor het intrekken van een vergunning. Intrekking is dan nl. in ieder geval niet meer de 'enige passende maatregel'. Worden alternatieven afgewezen, dan zou intrekking idd beter mogelijk zijn dan nu. Ik verwacht echter niet dat de overheid daar lichtvaardig over zal denken. Als je vergunningen als dwangmiddel gaat gebruiken begeef je je als overheid op glad ijs. Dan komen zaken als rechtszekerheid en betrouwbare overheid wel serieus in het geding. Zie de bak met geld die is uitgetrokken ook maar als een signaal dat we niet snel die kant op zullen gaan. En uiteindelijk hoeft het natuurlijk ook niet de overheid te zijn die verzoekt om intrekking. Er zullen vast clubjes zijn die dat soort zaken gaan aanspannen. Mogelijk gemaakt door de overheid, maar wel zodanig dat ze hun handen in onschuld wassen.

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Inmiddels zijn de drie verdachten vrijgelaten en niet meer verdacht van poging tot doodslag.

Trek je eigen conclusies, maar mijn vermoeden dat het schieten onnodig en buiten proportie was wordt hiermee wel bevestigd.

https://nos.nl/artikel/24...eer-verdacht-van-doodslag

[ Voor 22% gewijzigd door tuinïnen op 06-07-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:10:
[...]

je bedoelt polarisatie, de nuance zou juist de nadruk van nader onderzoek benadrukken, zoals elk nadenkend mens eigenlijk, vind ze maar es, nja, hier best veel moet ik zeggen
*knip* geen meta discussie in het topic, maak een topic report aan als je dit vind.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 06-07-2022 23:06 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
klaaas schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Uitgewerkte plannen zullen in eerste instantie alternatieven bieden voor het intrekken van een vergunning. Intrekking is dan nl. in ieder geval niet meer de 'enige passende maatregel'. Worden alternatieven afgewezen, dan zou intrekking idd beter mogelijk zijn dan nu. Ik verwacht echter niet dat de overheid daar lichtvaardig over zal denken. Als je vergunningen als dwangmiddel gaat gebruiken begeef je je als overheid op glad ijs. Dan komen zaken als rechtszekerheid en betrouwbare overheid wel serieus in het geding. Zie de bak met geld die is uitgetrokken ook maar als een signaal dat we niet snel die kant op zullen gaan. En uiteindelijk hoeft het natuurlijk ook niet de overheid te zijn die verzoekt om intrekking. Er zullen vast clubjes zijn die dat soort zaken gaan aanspannen. Mogelijk gemaakt door de overheid, maar wel zodanig dat ze hun handen in onschuld wassen.
Ik zeg ook nergens dat het een gewenste optie is :) Het was vooral een reaktie om aan te geven dat het echt wel mogelijk is. Ik kan me gezien eerdere plannen echter niet voorstellen dat ze op zoiets aan zouden sturen.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:14:
Inmiddels zijn de drie verdachten vrijgelaten en niet meer verdacht van poging tot doodslag.

Trek je eigen conclusies, maar mijn vermoeden dat het schieten onnodig en buiten proportie was wordt hiermee wel bevestigd.
Mooie is dat iedereen conclusies trekt, maar volgens mij moet dat gedaan worden door de Rijksrecherche.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Vrijdag

De Zwarte

CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:46:
[...]

of dorpsomroepers ipv internet :+
"Geachte dorpsbewoners!.... Verhaal ..."

1e persoon: FIRST!
2e persoon: Ik heb hier een foto van mijn kat!
3e persoon: FAKENEWS!
4e persoon: De nazi's zeiden dat ook!
5e persoon: Volg mij en doe een duimpje omhoog!

Lijkt me niet echt een verbetering :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)

Misschien toch even het onderzoek afwachten? Er stonden daar 4 agenten met getrokken pistool, dus ik kan je garanderen dat er meer is gebeurt dan je op dumpert-filmpjes ziet. Of het schieten daarmee gepast was of niet kun je nu dus helemaal niets van zeggen. Zelfs dat ze op dit moment niet meer verdacht worden van poging tot doodslag zegt helemaal niets.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11

Want? Zonder poging tot doodslag mag een agent zijn wapen niet trekken en gebruiken?

Dit is gewoon ordinair zoeken naar ondersteuning voor je mening zonder dat het eraan gelinkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* geen meta discussie in het topic, maak een topic report aan.

[ Voor 64% gewijzigd door defiant op 06-07-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
Ik vraag mij ook af, tot wanneer is iets protest en vanaf wanneer is het gewoon mensen in gevaar brengen / terroriseren?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Vrijdag schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:17:
[...]

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
carpebios schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:19:
Ik vraag mij ook af, tot wanneer is iets protest en vanaf wanneer is het gewoon mensen in gevaar brengen / terroriseren?
dit bedacht ik me vandaag ook: wanneer resulteert het blokkeren van dustributiecentra (event) in het in gevaar brengen van de volksgezondheid (strafbaar feit) - enkele dagen, me dunkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zou mij niet verbazen als ze dan langer hebben vastgezeten dan nodig was omdat de 'bevrijders' aan zijn komen zetten met hun tractors. Ze zijn ergens rond 0:00 aangehouden, dus hoefden ze nog niet in verzekering te worden gesteld.

Was het mogelijk om ze vanmiddag al te laten gaan, dan zou dat zijn overgekomen alsof de 'bevrijders' hun doel hadden bereikt. Ik vermoed ook dat een strafrechtadvocaat aan de ouders heeft geadviseerd de 'bevrijders' op te roepen om te vertrekken om de vrijlating te bespoedigen.

Fijn hoor, zulke 'hulp'.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Vrijdag schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:17:
[...]

geachte dorpsbewoners … verhaal …

de jager had de gatherers 2 herten geschoten en geleverd
de dorpscommissie vond dat wel 1 hert kon verkopen
de jagers blij, dubbel winst op dat 2e hert!
de gatherers hadden daar moeite mee, ze zagen de stijgen al prijzen
revolt!!!
een jager spuugde naar een gatherer
de gatherer nam een boog ter hand en schoot naar een jager
boeie, dacht de dorpscommissie, en het dorp in extenso, wij gebben genoeg eten
jager was 16 jaar oud

!!!
rage
!!!
dorpsoudste: same ole, same ole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
EenVandaag heeft een 'mini-college' in elkaar gezet waarin wordt uitgelegd wanneer de politie gebruik mag maken van hun vuurwapen:

https://eenvandaag.avrotr...menten-is-dat-toegestaan/

Opvallend: blijkbaar is trainen niet verplicht. Een toetsing wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 10:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:35:
EenVandaag heeft een 'mini-college' in elkaar gezet waarin wordt uitgelegd wanneer de politie gebruik mag maken van hun vuurwapen:

offtopic:
Als al die Amerikanen met een wapen kunnen schieten... how hard can it be? :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:35:

Er wordt al tijden gegrapt over de schietkunsten van de politie hier. Dat er zo weinig training is, is volgens mij al 15 jaar zo, zo niet langer.

Gelukkig lijkt het nog altijd redelijk goed te gaan, in ieder geval met de discipline. Het is niet zoals in de VS waar agenten gewoon een magazijn leegschieten op een ongewapend persoon :X

En ja, de verdachten staan weer op straat. Opzich apart, je zou denken dat "poging tot doodslag" best duidelijk is, ben benieuwd of/waarvoor ze vervolgt worden.
drooger schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:45:
[...]

offtopic:
Als al die Amerikanen met een wapen kunnen schieten... how hard can it be? :+
Schieten is niet moeilijk.
Iets raken is al moeilijker.
Hetgeen raken wat je wil raken is nog moeilijker.

En hetgene raken wat je wil raken, plotseling, onder druk, dat is moeilijk.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30

https://nos.nl/artikel/24...eer-verdacht-van-doodslag
Wat ik hoop dat de politie ook gewoon sorry kan zeggen. Dit had niet moeten gebeuren maar de gebeurtenissen en dat we dit accepteren. Uit eindelijk niemand gewond , agent heeft dit ook niet gewild.

Ik ben ook van mening dat de politie hier in Nederland wel is wat harder mag optreden maar dat de consequenties bij fouten zorgen dat het niet gebeurd.
Dus sorry zeggen en we gaan we door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Tito129 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Wat ik hoop dat de politie ook gewoon sorry kan zeggen. Dit had niet moeten gebeuren maar de gebeurtenissen en dat we dit accepteren. Uit eindelijk niemand gewond , agent heeft dit ook niet gewild.

Ik ben ook van mening dat de politie hier in Nederland wel is wat harder mag optreden maar dat de consequenties bij fouten zorgen dat het niet gebeurd.
Dus sorry zeggen en we gaan we door.
politie deed gewoon zn werk en er volgt nu nader onderzoek; sorry zeggen is dus niet aan de politie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
jouke wordt gepoliticoloseerd in op1, arme Jouke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:15:
jouke wordt gepoliticoloseerd in op1, arme Jouke
Ook met verdomd sterke argumenten. Hij is een held, hij maakt voedsel. En zo nog 200 van die loze kreten van die boerin die daar zit.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:17:
[...]
Ook met verdomd sterke argumenten. Hij is een held, hij maakt voedsel. En zo nog 200 van die loze kreten van die boerin die daar zit.
Waarom zit zij daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:17:
[...]

terwijl vandaag idd 2500 ondernemende boeren met meedenk-plannen zijn gekomen, en doorrr!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CynicRelief
voor de emoties, en kijkcijfers; gelukkig zit die politieman daar ook, veel objectiever

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat zij daar zit is niet zo erg. Dat ze kritiekloos mag spuien wel. Sneu als journalist.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:18:
[...]

terwijl vandaag idd 2500 ondernemende boeren met meedenk-plannen zijn gekomen, en doorrr!!!
Ja, maar houd ook in je achterhoofd: Die malloten van de afgelopen dagen, dat waren niet alle boeren. Dat was een klein groepje. Aangevuld met "sympathisanten". Wat dat precies is, dat weet ik niet, maar ik begrijp wel dat dat iets is wat onder leiding van Willem Engel staat, en wat verder overal op komt dagen omdat ze overal tegen zijn, en overal tegen willen demonstreren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:23:
[...]
Dat zij daar zit is niet zo erg. Dat ze kritiekloos mag spuien wel. Sneu als journalist.
Als het echt twee willekeurige demonstranten zijn vind ik dat de Ombudsman van de NPO onderzoek moet doen wat Op1 hier doet. En een serieuze journalist als Vd Brink moet hier toch niet aan mee willen doen, want het slaat nergens op. Hij begint nu ook wat kritischer te worden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Ja, maar houd ook in je achterhoofd: Die malloten van de afgelopen dagen, dat waren niet alle boeren. Dat was een klein groepje. Aangevuld met "sympathisanten". Wat dat precies is, dat weet ik niet, maar ik begrijp wel dat dat iets is wat onder leiding van Willem Engel staat, en wat verder overal op komt dagen omdat ze overal tegen zijn, en overal tegen willen demonstreren.
ja dat speelt al een paar dagen, dat er beroepsdemonstranten in het spel zijn; ik begrijp, en waardeer de objectiviteit van de politie (en gerechtelijke macht in extonso, zoals nu uitgelegd in op1) en heb weliswaar begrip voor de emoties van de boeren, maar 0.0 begrip voor hun politiek gebruik van de feiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:43
Tito129 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Sorry zeggen? Sorry, ik probeerde je dood te schieten (schot in de cabine), maar is niet gelukt.

Nog even daargelaten dat er ook nog omstanders waren.

Ik dacht dat agenten in dit land alleen in noodweer gericht mochten schieten (Hoek van Holland bijvoorbeeld). Als iemand gewapend is en vlucht natuurlijk ook, maar gericht schieten op de cabine van een trekker?

Aan de andere kant, weet iemand al wat hier vooraf is gebeurd of speelde? Is het een kwestie van handhaving, waar slecht naar geluisterd wordt (lees het negeren van wegversperring), of is er meer aan de hand geweest?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
als het een boer op middelbare leeftijd was geweest waarop was geschoten was er kennelijk niks aan de hand geweest, het gaat enkel over de leeftijd van de beschotenen, dus niet over de daadwerkelijke inhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:55:
Okay. Boeren worden de markt uitgedrukt? Marktwerking of bewuste richting met het doel om.....?
De wetenschap dat een boerenbedrijf nóg efficiënter en nóg rendabeler kan worden als er niet ook nog een op het erf inwonende boerenfamilie bij zit.
Markt heeft hier weinig van doen. Ja, de financiële markten natuurlijk. Maar aan de agri-kant maakt het geen zak uit of er efficiënter geproduceerd moet worden tegen dalende prijzen (de wetten van de markt), of efficiënter geproduceerd wordt met gelijk blijvende prijzen. Integendeel, die laatste is leuker (zie bijvoorbeeld DSM eens lobbyen in Brussel om een stikstofwondermiddeltje gesubsidieerd te krijgen.. de gewone boer kan dat niet betalen, dus moet de Europese belastingbetaler dat maar ophoesten, en als de Europese belastingbetaler daar geen zin in heeft, moet die gewone boer maar opbokken, even goede vrienden).
Hebben de boeren ooit al eens actie gevoerd tegen de banken? Tegen die partijen die achter die sturing zitten? Of weten ze dit zelf niet?
Niet bijten in de hand die u voed. Plus een beetje actief sturen. Daarom stonden ze wel bij de Jumbo, maar niet bij de Royal A-Ware (u weet wel, van die man die over de ruggen van de hardwerkende boeren de Quote 500 is binnengelopen, en Stichting Agrifacts heeft opgericht).

Bij A-Ware zullen ze wel gezegd hebben: "Tsja, we kúnnen jullie niet meer geven voor de melk, want de Jumbo betaalt te weinig, en de kerosine voor de privé-jet van onze baas is weer duurder geworden."

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:31:
als het een boer op middelbare leeftijd was geweest waarop was geschoten was er kennelijk niks aan de hand geweest, het gaat enkel over de leeftijd van de beschotenen, dus niet over de daadwerkelijke inhoud
Is toch ook zo. Als je met een getrokken wapen een kind (of een kind ziet het gebeuren) iemand uit zijn cabine wil halen, verwacht dan niet dat een kind rationeel gaat handelen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lekker weer die huizenbouw drogreden gelanceerd door Kemp.

Een half miljoen huizen kost 1% landbouwgrond, Dus nee, de overheid wil geen bedrijven sluiten omdat er grond nodig is. Wel stikstofruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
unclero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:32:
[...]

De wetenschap dat een boerenbedrijf nóg efficiënter en nóg rendabeler kan worden als er niet ook nog een op het erf inwonende boerenfamilie bij zit.
Markt heeft hier weinig van doen. Ja, de financiële markten natuurlijk. Maar aan de agri-kant maakt het geen zak uit of er efficiënter geproduceerd moet worden tegen dalende prijzen (de wetten van de markt), of efficiënter geproduceerd wordt met gelijk blijvende prijzen. Integendeel, die laatste is leuker (zie bijvoorbeeld DSM eens lobbyen in Brussel om een stikstofwondermiddeltje gesubsidieerd te krijgen.. de gewone boer kan dat niet betalen, dus moet de Europese belastingbetaler dat maar ophoesten, en als de Europese belastingbetaler daar geen zin in heeft, moet die gewone boer maar opbokken, even goede vrienden).

[...]

Niet bijten in de hand die u voed. Plus een beetje actief sturen. Daarom stonden ze wel bij de Jumbo, maar niet bij de Royal A-Ware (u weet wel, van die man die over de ruggen van de hardwerkende boeren de Quote 500 is binnengelopen, en Stichting Agrifacts heeft opgericht).

Bij A-Ware zullen ze wel gezegd hebben: "Tsja, we kúnnen jullie niet meer geven voor de melk, want de Jumbo betaalt te weinig, en de kerosine voor de privé-jet van onze baas is weer duurder geworden."
de overheid heeft dit met slappe regie laten gebeuren, helemaal mee eens; de ondernemende boer kan dan, met alle gevolgen van dien, daarop op inspelen; je kan dat de boeren niet kwalijk nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Is toch ook zo. Als je met een getrokken wapen een kind (of een kind ziet het gebeuren) iemand uit zijn cabine wil halen, verwacht dan niet dat een kind rationeel gaat handelen.
leeftijd is momenteel helemaal niet relevant in dit geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Sorry zeggen? Sorry, ik probeerde je dood te schieten (schot in de cabine), maar is niet gelukt.

Nog even daargelaten dat er ook nog omstanders waren.

Ik dacht dat agenten in dit land alleen in noodweer gericht mochten schieten (Hoek van Holland bijvoorbeeld). Als iemand gewapend is en vlucht natuurlijk ook, maar gericht schieten op de cabine van een trekker?

Aan de andere kant, weet iemand al wat hier vooraf is gebeurd of speelde? Is het een kwestie van handhaving, waar slecht naar geluisterd wordt (lees het negeren van wegversperring), of is er meer aan de hand geweest?
Eerst los gaan en dan vragen wat er speelt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Ik zie dat meer als de huilie-huilie-cultuur van tegenwoordig. Als ik vroeger straf kreeg van een leraar of een agent, dan kreeg ik het er thuis nog eens twee keer zo hard overheen. Tegenwoordig loop je dan als ouder sneu te doen in de media dat het zo'n lieve jongen is, en dat ze hem veel te hard aanpakken.

En nee. Ik ben geen 70. In de jaren 80/90 ging het ook nog gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
wow die boerin die natos benoemt in op1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Ik zie dat meer als de huilie-huilie-cultuur van tegenwoordig. Als ik vroeger straf kreeg van een leraar of een agent, dan kreeg ik het er thuis nog eens twee keer zo hard overheen. Tegenwoordig loop je dan als ouder sneu te doen in de media dat het zo'n lieve jongen is, en dat ze hem veel te hard aanpakken.

En nee. Ik ben geen 70. In de jaren 80/90 ging het ook nog gewoon zo.
Straf van een leraar, of gericht schieten. De schaal glijdt net zo hard als een cryptocoin tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:51
unclero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:32:
[...]

https://www.nieuweoogst.n...are-stijgt-naar-6214-euro

https://www.nieuweoogst.n...prijs-doc-kaas-daalt-euro

Daar vergis je je in. Die melkprijs is compleet door het dak geschoten. Waar een boer in 2016 nog 26,50 voor 100kg melk kreeg is dat sinds eergisteren 62,14 bij Aware. De oorzaak is dat de wereldwijde vraag naar melk(producten) nog steeds groter is dan het aanbod.
Vandaar ook dat ik verwacht dat er weinig interesse gaat zijn voor de uitkoopregeling onder melkveehouders tenzij de overheid bereid is flink te betalen.

Ze zijn overigens nog steeds opzoek naar nieuwe boeren mocht je interesse hebben ;)
https://www.royal-aware.c...gMelkveehouders_A4_01.pdf

Edit*
Dat linkje is ook wel een mooie. Men ontvangt blijkbaar een kwantum toeslag als er meer melk geleverd wordt per bedrijf. Ik begin geloof ik te begrijpen waarom al die boeren zo graag willen uitbreiden. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Sp3dy op 06-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Straf van een leraar, of gericht schieten. De schaal glijdt net zo hard als een cryptocoin tegenwoordig.
Ah, jij hebt het onderzoek van de rijksrecherche al gelezen ? Deel dat dan ook even met ons ??

En anders onthoud je van tendentieus commentaar tot dat onderzoek gepubliceerd is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Bart en Tom zijn nu op een voornaam basis aan het discussiëren. Want dat is gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
de politiek heeft 20 jaar aan niet-regie in te halen, de boeren brullen vooral, ondanks 2500 meedenk-boeren, en ondanks wettelijke kaders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
Dubbel*

[ Voor 98% gewijzigd door Sp3dy op 06-07-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Het kaartje 'Richtinggevende emissiereductiedoelstellingen Nederland' dat nu bij Op1 wordt besproken staat onderaan als bijlage:

https://www.aanpakstiksto...edoelstellingen-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:45:
[...]

Ah, jij hebt het onderzoek van de rijksrecherche al gelezen ? Deel dat dan ook even met ons ??

En anders onthoud je van tendentieus commentaar tot dat onderzoek gepubliceerd is ?
Anders lees je even wat ik al eerder poste:
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:29:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Vijf minuten geprobeerd naar op1 te kijken, maar alles lult langs elkaar heen en is alleen bezig zijn eigen verhaal te herhalen.
Ik weet weer waarom im geen talkshows kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Kabinet heeft bestuurlijk enorm lopen klunsen. Zie antwoord op deze Kamervragen van vandaag, waaronder het antwoord op vraag 7:
Hoe beoordeelt u zelf het feit dat u, tegen alle beloftes na de val van het kabinet- Rutte III in, eerst een maand bent gaan onderhandelen met de coalitiefracties, brieven heeft voorgelegd aan coalitie-Kamerleden, die ze mochten aanpassen, en een kaart heeft voorgelegd aan de coalitie-Kamerleden, voordat u, met behulp van de aldus gecommitteerde coalitie-Kamerleden, de perspectiefbrief (zonder perspectief) en de nota (met waardeloze kaart) aan de Kamer gestuurd heeft, die er daar binnen drie weken doorheen is gejast?
https://www.rijksoverheid...fhankelijk-gespreksleider

Dit soort handjeklap politiek en het beruchte kaartje heeft onnodig veel onrust veroorzaakt, waar vervolgens die acties uit volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Sp3dy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:43:
[...]

https://www.nieuweoogst.n...are-stijgt-naar-6214-euro

https://www.nieuweoogst.n...prijs-doc-kaas-daalt-euro

Daar vergis je je in. Die melkprijs is compleet door het dak geschoten. Waar een boer in 2016 nog 26,50 voor 100kg melk kreeg is dat sinds eergisteren 62,14 bij Aware. De oorzaak is dat de wereldwijde vraag naar melk(producten) nog steeds groter is dan het aanbod.
Vandaar ook dat ik verwacht dat er weinig interesse gaat zijn voor de uitkoopregeling tenzij de overheid bereid is flink te betalen.

Ze zijn overigens nog steeds opzoek naar nieuwe boeren mocht je interesse hebben ;)
https://www.royal-aware.c...gMelkveehouders_A4_01.pdf

Edit*
Dat linkje is ook wel een mooie. Men ontvangt blijkbaar een kwantum toeslag als er meer melk geleverd wordt per bedrijf. Ik begin geloof ik te begrijpen waarom al die boeren zo graag willen uitbreiden. :+
Met een kleine nuance dat de variabele kosten zoals voor het veevoer en de diesel ook gestegen zijn. ;)
Het kan nog steeds netto meer winst betekenen, maar laten we iig niet een beeld schetsen op basis van enkel de prijsontwikkelingen van de opbrengst.

En dan laten we de kostenstijgingen voor levensonderhoud nog buiten beschouwing

[ Voor 3% gewijzigd door drooger op 06-07-2022 22:56 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* besteed s.v.p. moeite aan hoofdletters en leestekens i.c.m zinsopbouw.

[ Voor 120% gewijzigd door defiant op 06-07-2022 23:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inmiddels wordt op whatsapp-groepen (ongevraagd) het huisadres gedeeld van de agent die heeft geschoten op de (trekker van de) 16-jarige jongen uit Akkrum. Het is echt heel triest…

Ik hoop toch dat ze zich in kunnen houden en de beste man gewoon thuis met rust zullen laten.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nou dat was Op1 extra.

Wat gewoon nul komma nul helpt is dat Mark Rutte een uitgebluste regeringsleider is die door niemand meer wordt vertrouwd en nu probeert uit te rollen. Maar enorme steken laat vallen en compleet de feeling met de maatschappij lijkt te zijn verloren. Tel daarbij vooral op dat de bestaanszekerheid in het gedrang is bij miljoenen burgers en nu ook de boeren zich in het nauw gedreven voelen, en je hebt een recept voor populisten en beroepsdemonstranten die gaan lopen klooien. Want die grijpen alles aan wat ze maar kunnen. Of het nu de kredietcrisis is, corona of nu weer dit.

Staghouwer is overigens ook een compleet verkeerde keuze geweest. Zojuist bij Op1 een fragment waarin ook Staghouwer met een boerenzakdoek om zijn pols zat in de Tweede Kamer zat. Het was nog net geen Jolanda Sap met een stekkerdoos. Slob was nog beter en dat zegt heel veel.

Je kunt deze transformatie niet afdwingen zoals het kabinet (en een deel van dit topic) lijkt te denken, maar moet toch echt de groep normale boeren meekrijgen zodat het rare QAnon-achtige geleuter buiten beeld blijft. Doe je dat niet, dan wordt het steeds moeilijker vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
Dat kan, maar dan sta je er wel vrij pessimistisch in. De energietransitie is in volle gang. We zijn in Nederland wereldwijd bijna koploper wat betreft pv per inwoner en de Noordzee komt vol te staan met windmolens voor groene energie. Wereldwijd zijn zon, wind en waterkracht ook concurrerend met kolen en gas. In de EU hebben we de co2 rechten redelijk voor elkaar. Die transitie kost tijd, maar hij gaat er wel komen.
Alleen voor de landbouw moet onze overheid nog even met een fatsoenlijk plan komen in plaats van alleen een doel met een onzinnig kaartje.
Dat gaat er uiteindelijk vast ook wel komen. We zitten nu alleen even met wat ellende omdat er onderschat is hoeveel impact dat kaartje van 30 bij 30 pixels kan veroorzaken ;)

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 06-07-2022 23:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Sp3dy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:43:
Vandaar ook dat ik verwacht dat er weinig interesse gaat zijn voor de uitkoopregeling onder melkveehouders tenzij de overheid bereid is flink te betalen.
Follow The Money had daar vandaag nog een aardig artikeltje over:
Meer verdienen met minder vee? Het kan, als de boer het wil
Die transitie wordt evenwel bemoeilijkt doordat de prijs voor biologische en gewone melk nu dichtbij elkaar liggen. Biologisch melkveehouder Rick Huis in ’t Veld: ‘Wie extensief boert, produceert minder melk per hectare. Normaal gesproken wordt dat deels gecompenseerd door een hogere opbrengst voor biologische melk. Door de gestegen prijs voor gangbare melk is het verschil nu echter heel klein.’

Niettemin adviseert hij boeren nu toch over te stappen: ‘Nu kun je de omschakelkosten betalen. Over twee jaar kan de gangbare melkprijs weer een stuk lager zijn, terwijl de prijs voor biologische melk behoorlijk stabiel is.’

Niet iedere melkveehouder wil overstappen. ‘Een deel van de melkveehouders ziet niets in een duurzamer model,’ zegt Harberink. ‘Zij reageren heel anders op de stijging van de melkprijs: ze zetten in op uitbreiding.’
Beter nu overstappen tot de bank ze komt uitroken.
drooger schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:54:
Met een kleine nuance dat de variabele kosten zoals voor het veevoer en de diesel ook gestegen zijn. ;)
Dat wordt in het bovenstaande artikel overigens ook meegenomen.
(overigens... veevoer? eet een koe dan niet gewoon gras? diesel? sinds wanneer brengen we het gras naar de koe ipv andersom? :+ )

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Sp3dy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:10:
[...]

Dat kan, maar dan sta je er wel vrij pessimistisch in. De energietransitie is in volle gang. We zijn in Nederland wereldwijd bijna koploper wat betreft pv per inwoner en de Noordzee komt vol te staan met windmolens voor groene energie. Wereldwijd zijn zon, wind en waterkracht ook concurrerend met kolen en gas. In de EU hebben we de co2 rechten redelijk voor elkaar. Die transitie kost tijd, maar hij gaat er wel komen.
Alleen voor de landbouw moet onze overheid nog even met een fatsoenlijk plan komen in plaats van alleen een doel met een onzinnig kaartje.
Dat gaat er uiteindelijk vast ook wel komen. We zitten nu alleen even met wat ellende omdat er onderschat is hoeveel impact dat kaartje van 30 bij 30 pixels kan veroorzaken ;)
nou ja, ik zou eerder zeggen, filosofisch, ik vroeg niet voor niets om biologen of ecologen in de zaal; ik vraag me af of de diersoort mens, als enige diersoort behept met bewustzijn over zijn handelen, enig daadwerkelijk effect heeft op zijn handelen (afgezien van makkelijk te doene korte termijn effecten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Sp3dy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:10:
[...]
omdat er onderschat is hoeveel impact dat kaartje van 30 bij 30 pixels kan veroorzaken
Uitgebreid voor gewaarschuwd. Er zijn geen echte lessen getrokken uit het toeslagenschandaal, waardoor de oude coalitie gewoon is doorgegaan op oude voet. De Groot en Van Campen kunnen wel leuk kletsen, maar ze hebben ook niet aan de rem getrokken.

Daar zit het probleem. Leiderschap en oude 'hier scheiden onze wegen' politiek.

En waarom is het doel ineens ambitieuzer? Er staat dus in de wet 50% in 2030 en 74% in 2035. Plotseling is het 74% in 2030, omdat Remkes dat vond. En ook nog bij de formatie betrokken was.

Als je het dan toch doet, had dan Remkes MP gemaakt en Rutte/Kaag in de Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
unclero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:13:
[...]

(overigens... veevoer? eet een koe dan niet gewoon gras? diesel? sinds wanneer brengen we het gras naar de koe ipv andersom? :+ )
Koeien vreten geen diesel. En in beperkte mate gras, En verder vooral ingekuilde mais en krachtvoer van geimporteerde soja. Dus achter zo'n pak melk zit wel wat energie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

offtopic:
Ik dacht dat de boer op de trekker naar de protesten ging, niet op een koe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
[...]

Luie beesten zijn het eigenlijk ook. Het voer wordt ze gebracht, het melken doet een robot en als er wat aan de hand is mag de boer (of veearts) het oplossen.
En straks worden hun uitwerpselen ook nog eens door een robot voor ze gescheiden en opgeruimd zelfs. Het moet niet gekker worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sp3dy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Luie beesten zijn het eigenlijk ook. Het voer wordt ze gebracht, het melken doet een robot en als er wat aan de hand is mag de boer (of veearts) het oplossen.
En straks worden hun uitwerpselen ook nog eens door een robot voor ze gescheiden en opgeruimd zelfs. Het moet niet gekker worden :+
Het zijn net Formule 1 wagens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
[...]

gewoon gras... grappenmaker.
Je moest eens weten wat een boer allemaal behalve stront uitrijdt over zijn land aan meststoffen en mineralen om dat gras geschikt te maken voor hoge melkproductie. Verder nog dat krachtvoer zodat de koe zo vaak mogelijk kalfjes kan maken.

En dat is ook het verschil tussen intensief en extensief boeren: je hoeft je veel minder druk te maken om dat krachtvoer en die zooi op je land, laat de koeien en de natuur het werk gewoon doen. Dan maar wat minder productie, maar ook veel minder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:56:
kunnen we niet, zoals ik eerder al poneerde, erkennen dat we als diersoort mens, overgeleverd zijn aan ons eigen handelen, ofwel, behept met de voor de diersoort mens unieke eigenschap bewustzijn, maar met ultimo zinloos effect, gedoemd zijn tot het opbruiken van de biotoop aarde, hetzij over 50 jaar, of decennia daarna; druppels op de gloeiende plaat, en zinloze overschatting van ons zelfbewustzijn?!
Waarom moet de boer, die altijd de backbone van onze samenleving is geweest, nu ineens opdraaien voor het stikstofbeleid? Beleid inderdaad, gestuurd door de politiek. Zei het landelijk, of Europees. Overigens al jaren "gepest" door regels (zie bijvoorbeeld Evert van Benthem) en marginale opbrengst (door globalisering, of bedrijven). Diezelfde boer die daardoor, of moest opschalen om rond te komen, of het gewoon moest opgeven.

Nu wordt er tegen het restant gezegd, jammer maar helaas. Het kan niet meer, zonder een wezenlijk alternatief te bieden en we vinden het vreemd dat ze dan ze reageren. Het is precies hetzelfde als de toeslagen affaire, de gaswinning in Groningen, enzovoorts.

Geef de boer een alternatief in zijn voortbestaan. Biedt je die niet, ga dan niet gek staan te kijken dat mensen wanhopig worden.

Normaal gesproken liet Rutte nog wel eens een oud vertrouwd luchtballonnetje van Dijkhof, of Dekker op. Maar dat kan nou niet meer. Jullie zijn de schuld van de stikstofuitstoot en we moeten jullie niet meer. Gewoon niet eens moeite doen.

Eén dag het blokkeren van een paar distributiecentra van supermarkten een het hele land is in rep en roer. "Wat heeft het nou voor zin, het voedsel komt ook wel ergens anders vandaan." Wordt er gezegd. Net zoals het gas zeker. Groningen kan dicht, want Rusland gas enzo. Nog geen twee maanden verder en de Groningse gaskraan kan weer open. Die boer (met al zijn kunde) draai je niet zo maar weer open edoch.

Ga politiek alternatieven vinden en zorg dat de boer in Nederland kan bestaan. Het liefst m.i. kleinschalig en gelukkig.

@CynicRelief Ik haal je post erbij, omdat juist in de geschiedenis van de mensheid de boer eigenlijk centraal staat ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:30:
[...]

Waarom moet de boer, die altijd de backbone van onze samenleving is geweest, nu ineens opdraaien voor het stikstofbeleid? Beleid inderdaad, gestuurd door de politiek. Zei het landelijk, of Europees. Overigens al jaren "gepest" door regels (zie bijvoorbeeld Evert van Benthem) en marginale opbrengst (door globalisering, of bedrijven). Diezelfde boer die daardoor, of moest opschalen om rond te komen, of het gewoon moest opgeven.

Nu wordt er tegen het restant gezegd, jammer maar helaas. Het kan niet meer, zonder een wezenlijk alternatief te bieden en we vinden het vreemd dat ze dan ze reageren. Het is precies hetzelfde als de toeslagen affaire, de gaswinning in Groningen, enzovoorts.

Geef de boer een alternatief in zijn voortbestaan. Biedt je die niet, ga dan niet gek staan te kijken dat mensen wanhopig worden.

Normaal gesproken liet Rutte nog wel eens een oud vertrouwd luchtballonnetje van Dijkhof, of Dekker op. Maar dat kan nou niet meer. Jullie zijn de schuld van de stikstofuitstoot en we moeten jullie niet meer. Gewoon niet eens moeite doen.

Eén dag het blokkeren van een paar distributiecentra van supermarkten een het hele land is in rep en roer. "Wat heeft het nou voor zin, het voedsel komt ook wel ergens anders vandaan." Wordt er gezegd. Net zoals het gas zeker. Groningen kan dicht, want Rusland gas enzo. Nog geen twee maanden verder en de Groningse gaskraan kan weer open. Die boer (met al zijn kunde) draai je niet zo maar weer open edoch.

Ga politiek alternatieven vinden en zorg dat de boer in Nederland kan bestaan. Het liefst m.i. kleinschalig en gelukkig.

@CynicRelief Ik haal je post erbij, omdat juist in de geschiedenis van de mensheid de boer eigenlijk centraal staat ;)
*knip* wat minder op de man De leus is steeds geen boer geen voer. Maar dat is dus echt gelul. De meeste boeren produceren voor de export. Maar dat geeft hier wel de uitstoot.

Verander die leus maar in een kwart van de boer, en we hebben nog steeds genoeg voer...

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:30:
[...]

deze post van mij was veel meer black-box, wat moeten, of kunnen, we hier als diersoort mens mee, ik ben het met je eens dat de politiek de regie moet nemen, maar doe verder niet aan gepolitikiseer; mensen zijn ook maar beesten; ik vraag me dus af, of we ueberhaupt invloed hebben op de vermeende negatieve effecten, of dat we met al ons heen-en-weer gebabbel, enkel de illusie hebben

[ Voor 3% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2022 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:34:
[...]

*knip* wat minder op de man De leus is steeds geen boer geen voer. Maar dat is dus echt gelul. De meeste boeren produceren voor de export. Maar dat geeft hier wel de uitstoot.

Verander die leus maar in een kwart van de boer, en we hebben nog steeds genoeg voer...
Een hunebed.

Zonder Gronings gas, geen kasgewas. Er is nog steeds nog genoeg voer, does ik doe nog stoer.

Die export is gewoon beleid en kun je dus politiek sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]

*knip* wat minder op de man De leus is steeds geen boer geen voer. Maar dat is dus echt gelul.
Is dat eigenlijk wel zo? Is dat dan geen 'voer' in het buitenland?
De meeste boeren produceren voor de export. Maar dat geeft hier wel de uitstoot.
Dat wel.
Zou best kunnen omdat mensen teveel vlees eten. Ook buiten Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Dat betekend dan ook dat als een boer 100% melk levert aan een Campina waarvan vervolgens 75% van naar het buitenland verdwijnt (scm bijv.)
En de overige 25% wordt verkocht binnen eigen land.
Dat het buitenland dan ook 75% van zijn inkomsten betaald.

Zouden we willen dat ze alleen nog voor eigen land produceren betekend dat dat we dan ook 100% van de boer zijn inkomsten moeten gaan betalen.

Maar ja wat gooit de Nederlander het liefst in zijn karretje goedkoop of duur.

Dus we ruimen 75% van de boeren op vervolgens alle fabrieken laten inkrimpen en alleen nog produceren voor eigen volk.
Landbouw, zuivel en vlees.

Ben benieuwd waneer dat allemaal rond is.

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 08:38 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:46:
[...]

Dat betekend dan ook dat als een boer 100% melk levert aan een Campina waarvan vervolgens 75% van naar het buitenland verdwijnt (scm bijv.)

Zouden we willen dat ze alleen nog voor eigen land produceren betekend dat dat we dan ook 100% van de boer zijn inkomsten moeten gaan betalen.

Maar ja wat gooit de Nederlander het liefst in zijn karretje goedkoop of duur.

Dus we ruimen 75% van de boeren op vervolgens alle fabrieken laten inkrimpen en alleen nog produceren voor eigen volk.
Landbouw, zuivel en vlees.

Ben benieuwd waneer dat allemaal rond is.
dat is meer een vervolgvraag, in tijden van alom stijgende prijzen, moet je ook iets met wegvallen van plof-vlees en -zuivel, en wat dat voor mensen die het daarmee moeten doen betekent; nogmaals gevolg van passief overheidsbeleid, en de keten vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CynicRelief schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:52:
[...]

dat is meer een vervolgvraag, in tijden van alom stijgende prijzen, moet je ook iets met wegvallen van plof-vlees en -zuivel, en wat dat voor mensen die het daarmee moeten doen betekent; nogmaals gevolg van passief overheidsbeleid, en de keten vanzelf
Dat zal.

Enig idee hoeveel mensen werkzaam zijn in al die sectoren om de zuivel, groente, fruit, vlees en vis te verwerken en te exporteren.

En op welke termijn gaat dat allemaal moeten gaan gebeuren.

En wat gaan die mensen dan allemaal doen voor hun inkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ronald.42 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:46:
[...]

Nee, daar maak je een denkfout. We kunnen gewoon met minder productie toe. We produceren nu veel te veel. Voor eigen land kunnen we met veel minder toe. En dus ook met minder boeren. Dus we hoeven niet dat inkomen van alle huidige boeren op te hoesten voor maar een kwart van de productie.

En ergens is het ook bezopen dat er varkens uit zuidoost-Brabant emigreren (per veewagen) naar Italie, om daar carriere te maken als Parmaham, die we hier dan weer in de supermarkt kopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Nee, daar maak je een denkfout. We kunnen gewoon met minder productie toe. We produceren nu veel te veel. Voor eigen land kunnen we met veel minder toe. En dus ook met minder boeren. Dus we hoeven niet dat inkomen van alle huidige boeren op te hoesten voor maar een kwart van de productie.

En ergens is het ook bezopen dat er varkens uit zuidoost-Brabant emigreren (per veewagen) naar Italie, om daar carriere te maken als Parmaham, die we hier dan weer in de supermarkt kopen...
Dat is ook zot maar zie mijn voorgaande bericht.
Problemen aandragen is prima maar ik hoor liever oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Nee, daar maak je een denkfout. We kunnen gewoon met minder productie toe. We produceren nu veel te veel. Voor eigen land kunnen we met veel minder toe.
In de herhaling dan maar: hoe zit dat dan in het buitenland? Als Nederlandse boeren 75% exporteren, dan verdwijnt dat toch niet rechtstreeks in de kliko als het de grens overgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:01:
[...]

In de herhaling dan maar: hoe zit dat dan in het buitenland? Als Nederlandse boeren 75% exporteren, dan verdwijnt dat toch niet rechtstreeks in de kliko als het de grens overgaat?
Nee natuurlijk niet, van die export leeft een groot deel van ons bevolking in de zin van arbeid.

Daarnaast leeft een groot deel buiten ons land daarvan als voedsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Ronald.42 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Dat zal.

Enig idee hoeveel mensen werkzaam zijn in al die sectoren om de zuivel, groente, fruit, vlees en vis te verwerken en te exporteren.

En op welke termijn gaat dat allemaal moeten gaan gebeuren.

En wat gaan die mensen dan allemaal doen voor hun inkomsten.
dat ontken ik ook niet, zie eerdere posts; denk dat politiek/overheid de regie heeft laten versloffenen dat daar werk aan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ronald.42 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:00:
[...]

Dat is ook zot maar zie mijn voorgaande bericht.
Problemen aandragen is prima maar ik hoor liever oplossingen
Die oplossing noemde ik toch al in mijn eerste post ? Met een kwart van de boer, hebben we nog steeds genoeg voer. We wonen in Nederland op een postzegel. Ik zou niet weten waarom we die postzegel zwaar moeten belasten om tonnen voedsel te kunnen exporteren. Met minder boeren ligt er niks minder in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Oekiejoekie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:05:
[...]

Die oplossing noemde ik toch al in mijn eerste post ? Met een kwart van de boer, hebben we nog steeds genoeg voer. We wonen in Nederland op een postzegel. Ik zou niet weten waarom we die postzegel zwaar moeten belasten om tonnen voedsel te kunnen exporteren. Met minder boeren ligt er niks minder in de supermarkt.
dat is wel belangrijkst gevoelde pijnpunt, maar is de overheid mede debet aan, vanwege gebrek aan regie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:03:
[...]
Nee natuurlijk niet, van die export leeft een groot deel van ons bevolking in de zin van arbeid.
Ja, maar je kunt ook andere arbeid verrichten. We hebben een energietransitie met tekort aan personeel.
Daarnaast leeft een groot deel buiten ons land daarvan als voedsel
Maar wat is het? Vlees? Want dat kan veel minder, ook in het buitenland. @Oekiejoekie geeft in ieder geval geen antwoord en blijft maar hetzelfde herhalen over voedseloverschot in Nederland. Dat laatste is helder, maar dan moet je wel uitleggen wat er dan in het buitenland moet gebeuren met hetgeen Nederland niet meer exporteert. Kunnen de Nederlandse boeren niet in het buitenland verder, maar wel in de EU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:09:
[...]

Ja, maar je kunt ook andere arbeid verrichten. We hebben een energietransitie met tekort aan personeel
Hoeveel mensen denk jij dat er vrijkomen als Nederland alleen nog voor zichzelf zou produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
[...]

Goed punt, maar eigenlijk zeg je daar mee zoveel dat we te goed zijn geworden in het produceren. Iets waar we eigenlijk altijd al goed in zijn geweest. Dat is ook mijn probleem met het stikstofkaartje van Europa. Je ziet daar gebieden van intensieve veeteelt, dan wel agrarische gebieden, maar ook grote stukken waar dat niet zo is. Die zijn mijns inziens ook weer afhankelijk zijn van die gebieden. M.a.w. we produceren teveel voor ons land, maar is dit ook zo voor Europa?

Als de vraag naar van export producten omhoog gaat, omdat Nederland minder produceert, denk je niet dat de Duitse of Poolse boer hier mee aan de haal gaat? Draaien we niet onze eigen industrie hier de nek om, voor iets dat een grens kwestie is? Nog daargelaten hoeveel (in verhouding) de Nederlandse boer stikstof produceert, t.o.v. andere landen.
Niet ergens, het is bezopen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:18:
[...]

Goed punt, maar eigenlijk zeg je daar mee zoveel dat we te goed zijn geworden in het produceren. Iets waar we eigenlijk altijd al goed in zijn geweest. Dat is ook mijn probleem met het stikstofkaartje van Europa. Je ziet daar gebieden van intensieve veeteelt, dan wel agrarische gebieden, maar ook grote stukken waar dat niet zo is. Die zijn mijns inziens ook weer afhankelijk zijn van die gebieden. M.a.w. we produceren teveel voor ons land, maar is dit ook zo voor Europa?

Als de vraag naar van export producten omhoog gaat, omdat Nederland minder produceert, denk je niet dat de Duitse of Poolse boer hier mee aan de haal gaat? Draaien we niet onze eigen industrie hier de nek om, voor iets dat een grens kwestie is? Nog daargelaten hoeveel (in verhouding) de Nederlandse boer stikstof produceert, t.o.v. andere landen.

[...]

Niet ergens, het is bezopen inderdaad.
natuurlijk zijn er effecten op Europees niveau, en guess what, daar hebben we een organisatie voor, de Europeesche Unie; vooralsnog minder belangrijk in deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:15:
[...]
Hoeveel mensen denk jij dat er vrijkomen als Nederland alleen nog voor zichzelf zou produceren?
Geen flauw idee. Maar dat is niet het punt. Voor arbeid kun je omscholen. Voedsel is een levensbehoefte waar je niet zonder kunt.

In NL is er een overschot, daar is geen discussie over, maar er wordt nooit ingegaan op de vraag wie dan de afnemers zijn van de export en wat die dan moeten doen met minder import? Eten ze alleen maar luxe producten uit Nederland of krijgen ze in het buitenland wel degelijk te maken met voedselschaarste?

Als het antwoord of er dan in het buitenland voedselschaarste ontstaat 'ja' is, dan moet die productie verplaatst worden en niet alleen maar gestopt lijkt mij.
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:18:
[...]
denk je niet dat de Duitse of Poolse boer hier mee aan de haal gaat?
Niet als de NL boer naar Duitsland verhuist en daar gaat boeren als er anders voedselschaarste buiten NL zou ontstaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CynicRelief schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:21:
[...]

natuurlijk zijn er effecten op Europees niveau, en guess what, daar hebben we een organisatie voor, de Europeesche Unie; vooralsnog minder belangrijk in deze discussie
Guess what. Dat betekend een enorme leegloop voor de Nederlandse economie (veel meer dan die boer alleen), die we allemaal in Nederland gaan voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenoe op 07-07-2022 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:24:
[...]

Guess what. Dat betekend een enorme leegloop voor de Nederlandse economie, die we allemaal in Nederland gaan voelen.
geen idee, enerzijds is er idd sprake van overschot aan productie, anderzijds onderschot aan arbeidskrachten

boerenknuisten aan het bed wellicht?

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 07-07-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CynicRelief schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:26:
[...]

geen idee, enerzijds is er idd sprake van overschot aan productie, anderzijds onderschot aan arbeidskrachten
Tja... Je kan geen beleid voeren op "geen idee" (Rutte probeert het wel). Het onderschot aan arbeidskrachten is ook gewoon beleid. Namelijk een te lage minimumloon en import van arbeiders uit andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:29:
[...]

Tja... Je kan geen beleid voeren op "geen idee". De onderschot aan arbeidskrachten is ook gewoon beleid. Namelijk een te lage minimumloon en import arbeiders vanuit andere landen.
of, vooralsnog, haperend Europeesche nivellering op velerlei vlakken, die zaken nemen nu eenmaal tijd niet geholpen door strubbelingen binnen de unie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:29:
[...]

Tja... Je kan geen beleid voeren op "geen idee" (Rutte probeert het wel). Het onderschot aan arbeidskrachten is ook gewoon beleid. Namelijk een te lage minimumloon en import van arbeiders uit andere landen.
de kabinetten Rutte hebben ons, rijkste landje in wereld, wel uit de shit getrokken, maar dat wordt de goegemeente maar niet duidelijk (gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
CynicRelief schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:31:
[...]

of, vooralsnog, haperend Europeesche nivellering op velerlei vlakken, die zaken nemen nu eenmaal tijd niet geholpen door strubbelingen binnen de unie
Dan moet de vraag zijn, of we nivellering op Europees niveau wel willen als Nederland. Gaan we ons boerenbestand de nek om draaien voor Europa en daarmee ook een groot deel van onze economie? Als netto betaler wel te verstaan...
CynicRelief schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:35:
[...]

de kabinetten Rutte hebben ons, rijkste landje in wereld, wel uit de shit getrokken, maar dat wordt de goegemeente maar niet duidelijk (gemaakt)
De komende jaren zullen laten zien dat ons rijkste landje B.V., met al die voedselbanken, er echt niet heel best voor staat. De agrarische sector de nek omdraaien gaat dat echt niet beter maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Koenoe op 07-07-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:35:
[...]

Dan moet de vraag zijn, of we nivellering op Europees niveau wel willen als Nederland. Gaan we ons boerenbestand de nek om draaien voor Europa en daarmee ook een groot deel van onze economie? Als netto betaler wel te verstaan...
dat is al geen vraag meer, maar een wet (die ook ter discussie staat, in informele kring …)

[ Voor 3% gewijzigd door CynicRelief op 07-07-2022 00:38 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Koenoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:24:
[...]

Guess what. Dat betekend een enorme leegloop voor de Nederlandse economie (veel meer dan die boer alleen), die we allemaal in Nederland gaan voelen.
Doe niet zo overdreven.
Zoveel mensen werken er niet. En als we de boel halveren, valt dat reuze mee.

Weet je wat wij in Nederland gaan voelen?
Als ons land onleefbaar wordt, dat gaan we voelen.
Verzilting en de dalende bodems, waterhuishouding stuk met heftigere droogtes en overstromingen tot gevolg, geen goed drinkwater meer.

Supertof lijkt mij dat.

En dan nog de andere vervuiling, zoals de mensen die bij de intensieve veeteelt in de buurt wonen en luchtwegklachten hebben. Natuur aan gort, plagen en ziektes, zoönosen.

Wat heb je aan een economie als Nederland onleefbaar wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

jdh009

FP ProMod
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:01:
[...]

Klopt, dat verdwijnt ook niet in de prullenbak, echter kan het wel voor dumpprijzen naar het buitenland gestuurd worden om daar de locale boerenmarkt kapot te maken. Nederland dumpt bijv. massaal het kippenvlees wat hier niet gegeten wordt (hier wordt voornamelijk de filet gegeten) in Afrika waardoor de locale kippenmarkt binnen een decennia decimeert is omdat ze (zelfs met hun lage lonen) niet tegen onze dumpprijzen op kunnen boxen.

https://www.npo3.nl/de-prijsknaller/01-04-2022/KN_1728918

Dat o.a. de veestapel gewoon flink teruggeschroefd moet worden is wetenschappelijk evident om de stikstof te verminderen. Een kleine bijdrage die wij (Lees: als land) kunnen doen is wat minder vlees eten en als we dan voor vlees kiezen ook zorgen dat we steeds een ander stuk van het lichaam nemen. Idem met zuivel.

De aflevering over melk is trouwens ook een aanrader:
https://www.npo3.nl/de-prijsknaller/25-03-2022/KN_1728917

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 07-07-2022 00:39 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jdh009 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:38:
[...]
Dat o.a. de veestapel gewoon flink teruggeschroefd moet worden is wetenschappelijk evident om de stikstof te verminderen.
Ja dat is wel helder.
Een kleine bijdrage die wij (Lees: als land) kunnen doen is wat minder vlees eten en als we dan voor vlees kiezen ook zorgen dat we steeds een ander stuk van het lichaam nemen. Idem met zuivel.
Ook duidelijk, lijkt mij ook.

Maar dat NL het voor dumpprijzen exporteert betekent nog niet dat er voldoende productie ontstaat in het buitenland. Je kunt wel zeggen, we stoppen ermee in NL in het buitenland redden ze zich wel, maar dat is tamelijk asociaal richting het buitenland als er geen of weinig expertise is.

Dus als de boze boeren nou elders in de EU gaan boeren? Is dat geen win-win?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
sugarlevi01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:37:
[...]

Doe niet zo overdreven.
Zoveel mensen werken er niet. En als we de boel halveren, valt dat reuze mee.

Weet je wat wij in Nederland gaan voelen?
Als ons land onleefbaar wordt, dat gaan we voelen.
Verzilting en de dalende bodems, waterhuishouding stuk met heftigere droogtes en overstromingen tot gevolg, geen goed drinkwater meer.

Supertof lijkt mij dat.

En dan nog de andere vervuiling, zoals de mensen die bij de intensieve veeteelt in de buurt wonen en luchtwegklachten hebben. Natuur aan gort, plagen en ziektes, zoönosen.

Wat heb je aan een economie als Nederland onleefbaar wordt?
ik vraag me dit serieus af, maar vooralsnog geen biologen of ecologen in de zaal; wat als we gewoon beesten blijken, overgeleverd aan onze biologische levensgang, en met opbruiken van de biotoop aarde; we zullen er technisch wel wat op vinden denk ik, om nog zo’n honderd jaar door te kunnen, en indertijd 2 eeuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:42:
[...]

Ja dat is wel helder.

[...]

Ook duidelijk, lijkt mij ook.

Maar dat NL het voor dumpprijzen exporteert betekent nog niet dat er voldoende productie ontstaat in het buitenland. Je kunt wel zeggen, we stoppen ermee in NL in het buitenland redden ze zich wel, maar dat is tamelijk asociaal richting het buitenland als er geen of weinig expertise is.

Dus als de boze boeren nou elders in de EU gaan boeren? Is dat geen win-win?
Bijvoorbeeld. De boeren die echt leuk willen boeren, zijn hem al gepeerd.
Maar veel export gaat naar onze buurlanden, en China.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...boven-de-100-miljard-euro

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-vleesexporteur-van-de-eu
De belangrijkste bestemmingen van de Nederlandse vleesexport zijn Duitsland (vooral kalfs- en rundvlees), Verenigd Koninkrijk (vooral pluimveevlees) en China (voor het overgrote deel varkensvlees).
Ze kunnen in die landen prima zelf vlees produceren. Zat ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
sugarlevi01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:47:
[...]

Bijvoorbeeld. De boeren die echt leuk willen boeren, zijn hem al gepeerd.
Maar veel export gaat naar onze buurlanden, en China.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...boven-de-100-miljard-euro

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-vleesexporteur-van-de-eu

[...]

Ze kunnen in die landen prima zelf vlees produceren. Zat ruimte voor.
dat zal een klein deel van de boeren ook wel willen, maar zijn er minder dan de 2500 meedenk-boeren die vandaag een meedenk-plan hebben gepresenteerd

Pagina: 1 ... 24 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.