Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:47:
[...]
Maar veel export gaat naar onze buurlanden
Behoudens België is het toch een mogelijkheid om daar verder te boeren? Blijkbaar is er een markt.
en China.
Dat lijkt mij voor NL boeren geen optie.
Ze kunnen in die landen prima zelf vlees produceren. Zat ruimte voor.
Het gaat niet om de ruimte, dat noem ik hierboven al een paar keer. Maar als je vrij abrupt in NL stopt, moet het elders worden opgepakt als het niet alleen maar luxe goederen zijn maar wezenlijk voor de voedselvoorziening in het buitenland.

Ik vind het wat simplistisch dat het denken steeds stopt bij de grens alsof het vraagstuk voedsel daarna ineens geen probleem meer is. Wat voor luxe wel klopt of teveel vlees, maar anders moet het toch elders geproduceerd worden. Dat kan een deel van de NL boeren binnen de EU vrij eenvoudig daar gaan doen toch?

Win win.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

jdh009

FP ProMod
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:42:
[...]

Ja dat is wel helder.

[...]

Ook duidelijk, lijkt mij ook.

Maar dat NL het voor dumpprijzen exporteert betekent nog niet dat er voldoende productie ontstaat in het buitenland. Je kunt wel zeggen, we stoppen ermee in NL in het buitenland redden ze zich wel, maar dat is tamelijk asociaal richting het buitenland als er geen of weinig expertise is.
Klopt, die voldoende productie hebben ze door de dumpprijzen volledig de nek omgedraaid. Dat kun je niet 1-2-3 opnieuw opzetten en direct stoppen help je ze daar ook niet direct mee. Betekend echter niet dat je het systeem maar in stand moet houden.
[...]
Dus als de boze boeren nou elders in de EU gaan boeren? Is dat geen win-win?
Of het een win-win vind ik iets te optimistisch gezegd, qua eiwittransitie zullen we deze eeuw toch meer richting kweekvlees en plantaardig gaan groeien. Het verhuizen van boeren naar elders kan er wel voor zorgen dat de natuurbelasting omlaag gaat. Zoals ik in deze post al aangaf:
De ruime Duitse norm is mogelijk omdat het een heel ander land is, met grotere natuurgebieden en minder stikstof-producerende activiteiten daaromheen. Die zijn gemiddeld ook nog eens verder verwijderd van de natuurgebieden. De Duitse natuur is er veel beter aan toe dan in ons land.
In het buitenland is er dus nog wel plaats om te boeren omdat de natuur er daar nog veel beter aan toe is dan hier.

Mooi stukje opinie in de krant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYkzSCwBlHThzc_XL_j0cqp-pg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxQe0MMC1XmQhKFLc7vTg1uV.jpg?f=fotoalbum_large

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:52:
[...]

Behoudens België is het toch een mogelijkheid om daar verder te boeren? Blijkbaar is er een markt.

[...]

Dat lijkt mij voor NL boeren geen optie.

[...]

Het gaat niet om de ruimte, dat noem ik hierboven al een paar keer. Maar als je vrij abrupt in NL stopt, moet het elders worden opgepakt als het niet alleen maar luxe goederen zijn maar wezenlijk voor de voedselvoorziening in het buitenland.

Ik vind het wat simplistisch dat het denken steeds stopt bij de grens alsof het vraagstuk voedsel daarna ineens geen probleem meer is. Wat voor luxe wel klopt of teveel vlees, maar anders moet het toch elders geproduceerd worden. Dat kan een deel van de NL boeren binnen de EU vrij eenvoudig daar gaan doen toch?

Win win.
als we nu voor 2/3 exporteren, neem ik aan dat we, gezien de import ook, alles nationaal zouden moeten kunnen doen; scheelt weer in transportkosten etc

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
iedereen heeft wel een idee van oplossingen hier, maar die lijken zo plaatselijk, en symptoomgericht; waaruit zou de werkelijke oplossing moeten bestaan?

om een aanzet te geven, me dunkt dat nu vooral politiek gehandeld moet worden, de twee kampen moeten weer 1 worden

[ Voor 27% gewijzigd door CynicRelief op 07-07-2022 01:06 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jdh009 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:54:
[...]
Klopt, die voldoende productie hebben ze door de dumpprijzen volledig de nek omgedraaid. Dat kun je niet 1-2-3 opnieuw opzetten en direct stoppen help je ze daar ook niet direct mee.
Dus dat is dan een probleem
Betekend echter niet dat je het systeem maar in stand moet houden.
Het kan in NL in ieder geval niet.
Het verhuizen van boeren naar elders kan er wel voor zorgen dat de natuurbelasting omlaag gaat. (...)
In het buitenland is er dus nog wel plaats om te boeren omdat de natuur er daar nog veel beter aan toe is dan hier.
Precies. Maar dan geef je ook perspectief. Nu is dit topic vaak: stoppen want etc. Die argumenten kloppen wel voor NL, maar daarmee geef je geen perspectief voor de boeren en heb je dus een vrij acuut import probleem voor het buitenland als het niet alleen maar luxegoederen betreft.
CynicRelief schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 01:02:
iedereen heeft wel een idee van oplossingen hier, maar die lijken zo plaatselijk, en symptoomgericht; waaruit zou de werkelijke oplossing moeten bestaan?
Op welke termijn? Korte of middellang zou ik zeggen gezien bovenstaande: productie NL spreiden binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Schijnbaar sinds vanavond in Hoogeveen weer raak:

https://www.meternieuws.n...-kruising-hoogeveenvideo/

Met sfeerbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
KLopt het dat het deze ochtend rustig lijkt?

Ik kwam deze nog tegen, heheh de ministersclub van de Vrije Republiek Tessel
https://www.texelsecouran...els-kabinet-gepresenteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

unclero schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:32:
De wetenschap dat een boerenbedrijf nóg efficiënter en nóg rendabeler kan worden als er niet ook nog een op het erf inwonende boerenfamilie bij zit.
Maar is dit een doel op zich om land te krijgen (uiteindelijk) minder bedrijven en makkelijker meer controle? Het is als buitenstaanders niet meer dan een logische ontwikkeling die in elke sector plaatsvindt heeft plaatsgevonden. Kleintjes worden opgeslokt door groten en alles concentreert zich uiteindelijk in een beperkt aantal partijen.
Markt heeft hier weinig van doen. Ja, de financiële markten natuurlijk. Maar aan de agri-kant maakt het geen zak uit of er efficiënter geproduceerd moet worden tegen dalende prijzen (de wetten van de markt), of efficiënter geproduceerd wordt met gelijk blijvende prijzen. Integendeel, die laatste is leuker (zie bijvoorbeeld DSM eens lobbyen in Brussel om een stikstofwondermiddeltje gesubsidieerd te krijgen.. de gewone boer kan dat niet betalen, dus moet de Europese belastingbetaler dat maar ophoesten, en als de Europese belastingbetaler daar geen zin in heeft, moet die gewone boer maar opbokken, even goede vrienden).
Maar dit geld toch voor elke kleinere partij in elke andere markt? Dat krachtenspel is mijn inziens overal gelijk. Waarom is dit voor boeren zo 'speciaal'? Ik wil het met de beste bedoelingen inzien, maar boeren zijn 'speciaal' omdat we als burger ook delen in hun stront en de effecten daarvan.
Niet bijten in de hand die u voed. Plus een beetje actief sturen. Daarom stonden ze wel bij de Jumbo, maar niet bij de Royal A-Ware (u weet wel, van die man die over de ruggen van de hardwerkende boeren de Quote 500 is binnengelopen, en Stichting Agrifacts heeft opgericht).

Bij A-Ware zullen ze wel gezegd hebben: "Tsja, we kúnnen jullie niet meer geven voor de melk, want de Jumbo betaalt te weinig, en de kerosine voor de privé-jet van onze baas is weer duurder geworden."
Dus eigenlijk wéten de boeren dit wél? Allen ze doen het niet omdat ze directe contracten met die partijen hebben? Dan nog minder respect voor de boer als je weet waar het probleem zit maar niet durft. Slappe hap. En als de prijs hoger wordt, denken ze nou echt dat bijv. die A-Ware daar ook niet dik aan gaat verdienen?

https://www.nu.nl/politie...er-willen-we-naartoe.html

Tsja. kort door de bocht, die biologische boer denkt natuurlijk dat als half Nederland aan de biologische producten gaat met navenante prijzen, dat ze dan goed verdienen. Vergeten ze uiteraard weer hoe de markt werkt, want als er meer biologisch verdient wordt, gaat de prijs omlaag. Dus als ze nu al niet tevreden zijn, gaat het weer dezelfde kant op. Ze vragen serieus een anti-marktmechanisme om te kunnen overleven. En de minsiter heeft al schitterende oogjes met het beeld op de boer-als-vanouds, de romantische boer.

Dat gaat gewoon niet werken, dan moeten de non-biologische producten van het buitenland al belast worden die naar deze biologische boeren gaat. Ik zie het niet gebeuren. Als je niet kunt overleven, is het niet goed genoeg. Spijtig maar helaas. Ipv dat ze een plan presenteren dat wél realistisch is gaan ze de markt nóg verder verstoren. Als een hectare landbouwgrond al snel 60.0000 euro kost voor kleine boeren, ga maar uitrekenen hoeveel duurder die moet zin tov een boer die 100 hectare voor 40k/ha kan kopen.

Overigns dat hele verhaal met 'lokaal produceren en verkopen', laat duidelijk zien dat ze ofwel geenprobleem hebben om onzin uit te spuien of dat ze het écht niet snappen. En ik weet niet welke erger is. Transport heeft nauwelijks invloed op de prijs insignificante zin. Dat het pervers is, is weer wat anders. Maar voor de prijs maakt het weinig uit, zolang het in volume gebeurd.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Silent7 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:07:

Texel is niet echt groot en dan zoveel bestuursleden. Kabinet van 18 man op 13.500 inwoners. 1 op de 750 :+ Ludiek of niet, laten we de overheid groter maken zodat we de markt kunnen reguleren. Dat had een woordje :+

[ Voor 23% gewijzigd door siggy op 07-07-2022 07:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

https://www.nu.nl/nucheck...-protestflyer-boeren.html

Ze schrijven het woord 'leugens' fout. Men blijft maar lief voor de propaganda van de boeren...

[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 07-07-2022 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

siggy schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:23:
https://www.nu.nl/nucheck...-protestflyer-boeren.html

Ze schrijven het woord 'leugens' fout. Men blijft maar lief voor de propaganda van de boeren...
Een aantal zaken wordt erg stellig gebracht alsof die nooit kunnen gebeuren.
Dat proces wordt het uitkopen van boeren genoemd. Dat gaat altijd op vrijwillige basis; boeren kunnen niet gedwongen worden zich te laten uitkopen.
Aangezien er bindende wettelijke normen zijn zal er tot onteigening worden over gegaan als men niet wil stoppen met boeren.

https://www.volkskrant.nl...eg-terugdringen~b8d77586/
Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) wil provincies beperkt de tijd gunnen om de stikstofuitstoot rond zwaar belaste natuurgebieden terug te dringen. Als vrijwillige uitkoopregelingen voor veehouders binnen een jaar of twee onvoldoende blijken, neemt het Rijk de regie over. Het kabinet koopt boeren dan waarschijnlijk gedwongen uit: onteigening dus.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Maar dat NL het voor dumpprijzen exporteert betekent nog niet dat er voldoende productie ontstaat in het buitenland. Je kunt wel zeggen, we stoppen ermee in NL in het buitenland redden ze zich wel, maar dat is tamelijk asociaal richting het buitenland als er geen of weinig expertise is.
Dumping doet men ook vooral om andere internationale concurrenten weg te houden. Nederland is echt niet het enige land met een gesubsidieerde melkplas en de technologie om melk te verpoeieren en in containers te stoppen. Als men de prijs maar laag genoeg maakt blijven die ellendige Amerikanen, die nare Nieuw-Zeelanders en die vreselijke Denen (die sowieso nog een appeltje met ons te schillen hebben op dit vlak) ver uit de buurt van dat stukje van de markt.

[ Voor 4% gewijzigd door unclero op 07-07-2022 08:03 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
En nou is de vraag hoe lang is het geheugen van "de stemmer"? (Het kiezen van bv coalities en poppetjes wordt gedaan door volksvertegenwoordigers dus stemmer voelt bter dan kiezer :))
Los van wat er in de aankomende peiling gaat gebeuren, ze gooien alles naar de provincie daar in Den Haag, binnen 9 maanden verkiezingen, zou het een beetje gaan leven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Een aantal van die sectoren zoals de industrie wordt nu gevraagd wat te doen, nog niet gedwongen zoals de boeren. Dat wil de overheid pas volgend jaar doen, en dat steekt de boeren.

De top aan grootste individuele uitstoters hoeft nog niks te doen, en een massa aan kleinere wel.
Of heeft hebben die sectoren er sinds de jaren 80 juist veel meer aan gedaan, waardoor de boeren er nu opvallend negatief uitsteken?

Nu hebben de boeren het, percentueel, erg goed gedaan. Maar het is al erg lang bekend dat je niet op kan filteren (enz) tegen intensieve veeteelt. En dat de boeren en lobby al langer steigeren tegen de stijgende kosten van steeds minder afname.

Het is niet alsof de andere sectoren niets moeten doen. Sterker, de pijn komt voornamelijk doordat de boeren nu eindelijk *wel* aan de afgesproken normen gehouden worden.

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 07-07-2022 08:08 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
IJzerlijm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:34:
[...]

Tja, de meeste punten van de boeren worden ook stellig gebracht terwijl ze helemaal niet kloppen. Het verhaal van nu is een beetje op dezelfde manier geschreven, daarnaast geven ze bij dit soort reakties nooit een hele uitgebreide uitleg.
[...]

Aangezien er bindende wettelijke normen zijn zal er tot onteigening worden over gegaan als men niet wil stoppen met boeren.

[...]
Dat gebeurt pas als de boeren niet willen bewegen en dat hebben ze dus zelf in de hand. Er is simpelweg een probleem dat opgelost moet worden. Er kan dus niet op dezelfde voet door worden gegaan. Werken ze samen naar een plan toe om tot een goede oplossing te komen, gaat dat onteigenen niet gebeuren. Blijven ze doorgaan zoals nu, zullen ze over een paar jaar gedwongen worden.
Eigenlijk is dat precies zoals het binnen een bedrijf zou gaan als het werk verandert en er een afdeling/groep wordt opgeheven. Je hebt dan een bepaalde tijd om iets nieuws binnen het bedrijf te zoeken. Lukt dat niet, dan sta je op straat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Een aantal van die sectoren zoals de industrie wordt nu gevraagd wat te doen, nog niet gedwongen zoals de boeren. Dat wil de overheid pas volgend jaar doen, en dat steekt de boeren.

De top aan grootste individuele uitstoters hoeft nog niks te doen, en een massa aan kleinere wel.
Als je een groep hebt die voor 45% van de problemen zorgt en een andere groep die dat voor 10% doet, wie pak je dan als eerste aan? Zeker als de uitstoot van die 45% op veel ongunstigere plekken is, en als je alleen naar ammoniak kijkt (wat het grootste probleem is) is die verhouding nog veel sterker.

Ik vind trouwens ook dat ze een algeheel plan wat wat verder uitgewerkt was hadden moeten presenteren, maar dat de boeren als 1e aan de beurt zijn, ontkom je niet aan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Kalentum schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Met alle respect, maar ... Nederland is geen bijzonder land ofzo. We zijn geen rare uitzondering. Wij zijn geen haar beter dan onze buurlanden. Net als Frankrijk gaan er dingen goed, er gaan dingen fout. Wat nu in Nederland met de boeren gebeurt is niet heel ver verwijderd van de 'Gele Hesjes':
WIj zijn niet bijzonder, maar bij spelen op veel vlakken mee op een hoger niveau dan je van ons qua formaat zou verwachten. Dat draait vaak om reputatie, en die is tanende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:26:
[...]

Je denkt hier toch wel iets te makkelijk. Ik werk zelf in de IT. En in de zorg is ook een enorm tekort. Maar ik zou er ook niet aan moeten denken dat iemand me komt vertellen dat ik me dan maar moet laten omscholen...
Juist in de IT is dat vrij normaal. De techniek staat niet stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Als je een groep hebt die voor 45% van de problemen zorgt en een andere groep die dat voor 10% doet, wie pak je dan als eerste aan? Zeker als de uitstoot van die 45% op veel ongunstigere plekken is, en als je alleen naar ammoniak kijkt (wat het grootste probleem is) is die verhouding nog veel sterker.

Ik vind trouwens ook dat ze een algeheel plan wat wat verder uitgewerkt was hadden moeten presenteren, maar dat de boeren als 1e aan de beurt zijn, ontkom je niet aan.
Los van eerste, de impact op de eerste groep zal sowieso groter zijn. Jammer maar helaas.

Het 'eerste' argument had natuurlijk wel makkelijk weggenomen kunnen worden. En moeten worden wellicht. Maar dan hadden ze vast iets anders bedacht.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-07-2022 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ijdod schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Juist in de IT is dat vrij normaal. De techniek staat niet stil.
Nee de IT is niet volledig kapot gesubsidieerd. Hoe leuk ik IT ook vind als ik er mijn geld niet meer mee kan ga verdienen moet ik wat anders gaan doen. Het speelveld blijft gewoon niet altijd hetzelfde het leven is geen monopolie met regels die tijdens het spel niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
TrailBlazer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:03:
[...]
Nee de IT is niet volledig kapot gesubsidieerd. Hoe leuk ik IT ook vind als ik er mijn geld niet meer mee kan ga verdienen moet ik wat anders gaan doen. Het speelveld blijft gewoon niet altijd hetzelfde het leven is geen monopolie met regels die tijdens het spel niet veranderen.
Ik denk dat TrailBlazer bedoelt dat omscholing of herscholing binnen de IT heel belangrijk is. Dan blijf je wellicht wel binnen de sector, maar moet je wel nieuwe technieken aanleren. Bedrijven upgraden hun windows servers, migreren naar Linux of zelfs naar de cloud. Dat heeft allemaal effect en moet je bijhoude, of je zit zonder werk. Ook zie je programmeurs naar analyse gaan en ga zo maar door.
Trouwens, dat geldt natuurlijk ook gewoon voor boeren. Intensieve veeteelt mag dan niet houdbaar zijn, er zijn voldoende andere mogelijkheden. Ze kunnen naar duurzame veeteelt, akkerbouw, of (als het ze ligt) naar een boerencamping of zorgboerderij.

Het grote verschil is wel dat de loonwerker in de IT afhankelijk is van zijn werkgever of van zijn eigen geld, terwijl voor de boerenondernemer een zak met geld klaar staat. We zouden het eigenlijk alleen over de voorwaarden bij die zak met geld moeten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 07-07-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
De bijdragen van Uncle Ro zijn in elk agricultureel topic weer de beste manier om bij te blijven. Dank!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
Trouwens, 34 jaar geleden exact hetzelfde gebeuren. "Geef de boeren nog 2 jaar voor innovatie"
https://resolver.kb.nl/re...DD:010828083:mpeg21:a0135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
TrailBlazer schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:03:
[...]

Dat was precies mijn punt. In de IT is het vrij normaal dat je omgeschoold wordt omdat techniek komt en verdwijnt. Soms is dat evolutionair, en relatief makkelijk, maar soms ook revolutionair. Ik weet niet waar het subsidiedeel vandaan komt? (los dat dit er in de IT meestal niet is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:25

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ijdod schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Dat was precies mijn punt. In de IT is het vrij normaal dat je omgeschoold wordt omdat techniek komt en verdwijnt. Soms is dat evolutionair, en relatief makkelijk, maar soms ook revolutionair. Ik weet niet waar het subsidiedeel vandaan komt? (los dat dit er in de IT meestal niet is...)
offtopic:
Uhm... Innovatiebox? Maar dat is niet exclusief voor IT

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
unclero schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:42:
[...]
Dumping doet men ook vooral om andere internationale concurrenten weg te houden. Nederland is echt niet het enige land met een gesubsidieerde melkplas en de technologie om melk te verpoeieren en in containers te stoppen. Als men de prijs maar laag genoeg maakt blijven die ellendige Amerikanen, die nare Nieuw-Zeelanders en die vreselijke Denen (die sowieso nog een appeltje met ons te schillen hebben op dit vlak) ver uit de buurt van dat stukje van de markt.
Ja, maar het punt is niet wáárom er is gedumpt, maar of het terecht is dat het argument 'no farmers no food' ook voor het buitenland niet opgaat. Bijvoorbeeld omdat het alleen luxe betreft.

Anders kun je het argument wel opvoeren voor Nederland, maar dan komt dus het argument terug dat er in of buiten de EU schaarste optreedt als er in NL niet meer in gelijke mate geproduceerd wordt. Binnen de EU zou dat dan weer betekenen dat de NL boeren relatief eenvoudig kunnen verhuizen, wat het 'geen perspectief' argument mooi kan wegnemen. Ze kunnen verder in een ander deel van de EU zodat de depositie gelijkmatiger wordt verdeeld.

Diverse boeren die al jaren geleden doorzagen dat PAS onzin was zijn neem ik aan al verhuisd of gestopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Nee. Of althans, wel rustiger,

https://www.hartvannederl...e-vertrekken-in-bleiswijk

Het lijkt erop dat ingrijpen door de politie de-escalerend werkt en niet ingrijpen escalerend werkt.

Wie had dat nu gedacht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Nee. Of althans, wel rustiger,

https://www.hartvannederl...e-vertrekken-in-bleiswijk

Het lijkt erop dat ingrijpen door de politie de-escalerend werkt en niet ingrijpen escalerend werkt.

Wie had dat nu gedacht? :+
maar je link gaat over gisteravond.
NU overdag is heb bij ronde nieuwsdingen niets gezien eigenlijk

Dit was vanmorgen 07.40 https://nos.nl/artikel/24...stributiecentra-bleiswijk
(9 minderjarigen van die 19 btw)

[ Voor 12% gewijzigd door Silent7 op 07-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Silent7 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:34:
[...]
maar je link gaat over gisteravond.
NU overdag is heb bij ronde nieuwsdingen niets gezien eigenlijk
Oh ja, ik keek eigenlijk alleen naar de datum.

Zijn we dan nu blokkeervrij? Is het R-getal weer onder de 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ijdod schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Een hoop boerenbedrijven worden in stand gehouden met steun en soepele regels. Die vooral tot stand zijn gekomen door de handige lobby vanuit de industrie. Dat bedoelde ik. subsidie in de IT is er nauwelijks en als mijn werk verdwijnt ga ik ook niet met mijn auto voor een datacenter staan protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:32
Ronald.42 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Hoeveel mensen denk jij dat er vrijkomen als Nederland alleen nog voor zichzelf zou produceren?
Waarschijnlijk lang niet genoeg om alle vacatures (nu en in de komende jaren) in de zorg, het onderwijs, de politie, de horeca, de bouw, de installatietechniek enz. op te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell

Ik vroeg me gisteren al af, heb ik nou de presentatie gemist, wie wordt de president?

Op Terschelling had je een kroegbaas Hessel, als die nou even twee eilandjes naar links hopt...

Maar tsja... er wordt hier wel eens geroepen dat er in de politiek geen mensen meer zitten met verstand van zaken, zou het dan beter worden als een dierenarts-assistent minister van dierenwelzijn wordt, en een koeienboer minister van defensie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Oh ja, ik keek eigenlijk alleen naar de datum.

Zijn we dan nu blokkeervrij? Is het R-getal weer onder de 1?
Ja, eerdaags mogen de boeren weer op minder dan 1,5m van elkaar staan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

migchiell schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Ik vroeg me gisteren al af, heb ik nou de presentatie gemist, wie wordt de president?

Op Terschelling had je een kroegbaas Hessel, als die nou even twee eilandjes naar links hopt...

Maar tsja... er wordt hier wel eens geroepen dat er in de politiek geen mensen meer zitten met verstand van zaken, zou het dan beter worden als een dierenarts-assistent minister van dierenwelzijn wordt, en een koeienboer minister van defensie?
Uit die link, vrijdag is de presentatie
De premier van het nieuwe Texelse kabinet wordt komende vrijdag bekendgemaakt. Dan houdt de nieuwe ministersploeg een persconferentie over het uitroepen van de ‘Vrije Republiek Texel’.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:51
migchiell schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Waarschijnlijk lang niet genoeg om alle vacatures (nu en in de komende jaren) in de zorg, het onderwijs, de politie, de horeca, de bouw, de installatietechniek enz. op te vullen.
Dat betekend dat veel mensen dus moeten kiezen voor een beroep dat ze helemaal niet willen, dat lijkt me ook niet wenselijk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
FabianGTI schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Dat betekend dat veel mensen dus moeten kiezen voor een beroep dat ze helemaal niet willen, dat lijkt me ook niet wenselijk. ;)
Welkom in de echte wereld :+
Er zijn genoeg leuke beroepen als ex-boer die waarschijnlijk wel aansluiten bij interesses. Dat kan techniek zijn als je gek bent van sleutelen aan tractoren. Landschapsbeheer als je gek bent van het landschap. Etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Ronald.42 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:15:
Hoeveel mensen denk jij dat er vrijkomen als Nederland alleen nog voor zichzelf zou produceren?
Niemand. Dan zouden we minstens twee keer zoveel boeren (cq. agrarische familiebedrijven) nodig hebben. Dat is het nadeel van extensivering icm kortere ketens: het is arbeidsintensiever met vooral lokale impact.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
[...]

Tsja, als je eigen beroep niet meer houdbaar is in Nederland, dan heb je een aantal keuzes:

- emigreer en blijf je beroep doen zoals je gewend bent
- blijf in Nederland en verander de manier waarop je je beroep uitoefent (extensieve/biologische veeteelt)
- blijf in Nederland en ga een ander beroep doen (variërend van akker-/tuinbouw tot installateur van warmtepompen of verpleegkundige)

De wereld verandert, dat hou je met alle trekkers van de wereld niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
franssie schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Uit die link, vrijdag is de presentatie

[...]
Oh ik had in dat stukje vooral geconcentreerd op het lijstje met namen :)

Nou spannend! Gideon, Caroline, Thierry of Mark (vd Oever, zal niet Rutte worden denk ik)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
IJzerlijm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:34:
[...]

[...]

[...]
Waarom duur onteigenen, i.p.v. gewoon uitstootnormen opleggen en handhaven? Dan mogen ze fijn eigenaar blijven, maar als ze niet willen worden uitgekocht (iets wat bij heel veel beroepen niet gebeurd is) zoeken ze het maar uit. DAF wordt toch ook niet uitgekocht? Die krijgen emissienormen en daar voldoen ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
migchiell schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Tsja, als je eigen beroep niet meer houdbaar is in Nederland, dan heb je een aantal keuzes:
Dat is niet helemaal waar. Je kunt er als land voor kiezen bepaalde zelf te blijven doen, ook al moet er dan geld bij. In coronatijd zijn Westerse landen wel wakkergeschud wat dat betreft. We hadden toch iets teveel afhankelijkheid van Azië bijvoorbeeld.

Voor boeren zijn we nog lang niet bij dat punt en geen idee of we er ooit gaan komen. Maar het is wel een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Waarom duur onteigenen, i.p.v. gewoon uitstootnormen opleggen en handhaven? Dan mogen ze fijn eigenaar blijven, maar als ze niet willen worden uitgekocht (iets wat bij heel veel beroepen niet gebeurd is) zoeken ze het maar uit. DAF wordt toch ook niet uitgekocht? Die krijgen emissienormen en daar voldoen ze aan.
Omdat je als overheid betrouwbaar moet zijn.. en dat vind een rechter ook. Als je boeren bepaald vergunning afgeeft voor x jaren dan moet je die nakomen, daar hebben ze ook dure investeringen voor gedaan. Als je dan als overheid iets anders wil moet je flink dokken. Niks anders dan de kolencentrales op de maasvlakte. Of een investering van shell in de bottlek.. dat doen ze alleen als een vergunning krijgen voor minstens x jaar productie.

Neemt niet weg dat dit zwabberbeleid het investeringsklimaat voor nl geen goed doet :s.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
celshof schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:05:
Trouwens, 34 jaar geleden exact hetzelfde gebeuren. "Geef de boeren nog 2 jaar voor innovatie"
https://resolver.kb.nl/re...DD:010828083:mpeg21:a0135
Trouw, 8 december 1988:

Parlement VVD waarschuwt boeren Inkrimpen veestapel nodig als technische maatregelen falen

Van onze parlementsredactie DEN HAAG - De Tweede-Kamerfractie van de VVD wil de veehouderij nog twee jaar de tijd geven om zelf de uitstoot van de verzurende stof ammoniak uit dierlijke mest terug te dringen. Slagen de boeren daar niet in, dan is inkrimping van de veestapel voor de liberalen bespreekbaar.

VVD-woordvoerder Te Veldhuis zei gisteren dat een stok achter de deur
nodig is, maar dat de boeren wel een redelijke kans moeten krijgen. „Die twee jaar zijn nodig om de veehouderij zelf met structurele maatregelen te laten komen en daarin te investeren. Daarom vind ik het op dit moment prematuur om inkrimping van de veestapel te forceren. We moeten de boeren ook niet demotiveren. Maar: als er eind 1990, begin 1991, wanneer weer een nieuwe evaluatie van de verzuring verschijnt, onvoldoende is bereikt, dan zijn voor de VVD ook volume-maatregelen bespreekbaar", aldus Te Veldhuis.

De VVDer hield wel de mogelijkheid open om tussentijds in gebieden die erg zijn aangetast door verzuring (bijvoorbeeld de Peel en de Achterhoek) extra maatregelen te treffen. Hij wil die beslissing echter laten afhangen van de uitkomsten van het rapport 'Zorgen voor morgen', dat de toestand van het milieu beschrijft. Het al uitgelekte rapport wordt volgende week officieel gepubliceerd.

De VVD heeft zich met deze stellingname iets van het CDA verwijderd en dichter naar de PvdA gemanoeuvreerd. Met minister Braks (landbouw) rekenen de christen-democraten erop dat de verzuring die de veehouderij veroorzaakt met technische maatregelen tot een aanvaardbaar niveau kan worden teruggedrongen. De PvdA daarentegen wil nu al een reeks maatregelen treffen, bovenop de technische die Braks al voorstaat (gesloten mestopslag en transport, verwerking van gier tot korrelmest en vermindering van de hoeveelheid stikstof - een bestanddeel van ammoniak - in krachtvoer).

De socialisten willen dat er een stop komt op de veestapel en dat de veehouderij gaat werken met een 'mineralenbalans', volgens recente voorstellen van het Centrum voor landbouw en milieu. Daarbij houden de boeren nauwkeurig bij wat er aan fosfaten en stikstof (via kunstmest en krachtvoer) hun bedrijf binnenkomt en weer verlaat (in de vorm van produkten). Het'verschil tussen die twee is wat er tijdens de bedrijfsvoering in het milieu terechtkomt. Uit onderzoek van het CLM bleek dat de verspilling gigantisch is. Boeren brengen soms vijf keer zoveel stikstof op hun land ais het gewas opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
PLAE schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Je kunt er als land voor kiezen bepaalde zelf te blijven doen, ook al moet er dan geld bij. In coronatijd zijn Westerse landen wel wakkergeschud wat dat betreft. We hadden toch iets teveel afhankelijkheid van Azië bijvoorbeeld.

Voor boeren zijn we nog lang niet bij dat punt en geen idee of we er ooit gaan komen. Maar het is wel een optie.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Geld erbij? Hoe gaat dat het probleem (industriele veeteelt stoot teveel stikstof uit) oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

En nog belangrijker, misschien ook niet kunnen.

Je kan een verkoper niet aan het bed zetten, of een horeca-medewerker voor de klas.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:41

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Wat is de conclusie die we hieraan moeten verbinden? We kunnen de stikstofuitstoot van Nederland niet aanpakken omdat de mensen de processen waarbij dat gebeurt te leuk vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
kraanwagen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Trouw, 8 december 1988:

Parlement VVD waarschuwt boeren Inkrimpen veestapel nodig als technische maatregelen falen

Van onze parlementsredactie DEN HAAG - De Tweede-Kamerfractie van de VVD wil de veehouderij nog twee jaar de tijd geven om zelf de uitstoot van de verzurende stof ammoniak uit dierlijke mest terug te dringen. Slagen de boeren daar niet in, dan is inkrimping van de veestapel voor de liberalen bespreekbaar.

nodig is, maar dat de boeren wel een redelijke kans moeten krijgen. „Die twee jaar zijn nodig om de veehouderij zelf met structurele maatregelen te laten komen en daarin te investeren. Daarom vind ik het op dit moment prematuur om inkrimping van de veestapel te forceren. We moeten de boeren ook niet demotiveren. Maar: als er eind 1990, begin 1991, wanneer weer een nieuwe evaluatie van de verzuring verschijnt, onvoldoende is bereikt, dan zijn voor de VVD ook volume-maatregelen bespreekbaar", aldus Te Veldhuis.

De VVDer hield wel de mogelijkheid open om tussentijds in gebieden die erg zijn aangetast door verzuring (bijvoorbeeld de Peel en de Achterhoek) extra maatregelen te treffen. Hij wil die beslissing echter laten afhangen van de uitkomsten van het rapport 'Zorgen voor morgen', dat de toestand van het milieu beschrijft. Het al uitgelekte rapport wordt volgende week officieel gepubliceerd.

De VVD heeft zich met deze stellingname iets van het CDA verwijderd en dichter naar de PvdA gemanoeuvreerd. Met minister Braks (landbouw) rekenen de christen-democraten erop dat de verzuring die de veehouderij veroorzaakt met technische maatregelen tot een aanvaardbaar niveau kan worden teruggedrongen. De PvdA daarentegen wil nu al een reeks maatregelen treffen, bovenop de technische die Braks al voorstaat (gesloten mestopslag en transport, verwerking van gier tot korrelmest en vermindering van de hoeveelheid stikstof - een bestanddeel van ammoniak - in krachtvoer).

De socialisten willen dat er een stop komt op de veestapel en dat de veehouderij gaat werken met een 'mineralenbalans', volgens recente voorstellen van het Centrum voor landbouw en milieu. Daarbij houden de boeren nauwkeurig bij wat er aan fosfaten en stikstof (via kunstmest en krachtvoer) hun bedrijf binnenkomt en weer verlaat (in de vorm van produkten). Het'verschil tussen die twee is wat er tijdens de bedrijfsvoering in het milieu terechtkomt. Uit onderzoek van het CLM bleek dat de verspilling gigantisch is. Boeren brengen soms vijf keer zoveel stikstof op hun land ais het gewas opneemt.
Dit is wel een mooi artikel wat je quote zeg. Geeft ook meteen weer dat er ontzettend wel nuances zijn die nu in de huidige setting volledig ondergesneeuwd raken.
Boter of de hoofden van alle betrokkenen is hier dan spreekwoordelijk echt van toepassing. Zowel de politiek die ondanks dat het de kennis en instrumenten in handen had niet geacteerd heeft en de status quo heeft laten voortbestaan anderzijds de boerenorganisaties die sterke verschijnselen van dementie lijken te vertonen.

Tijd om de drol door te slikken en beslissingen te nemen is aangebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
migchiell schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt. Geld erbij? Hoe gaat dat het probleem (industriele veeteelt stoot teveel stikstof uit) oplossen?
Het was puur een theoretische opmerking van mij. Je kunt er voor kiezen om een tak in stand te houden met subsidies als de tak niet rendabel is maar wel belangrijk om een reden. In dit geval niet relevant omdat er, in ieder geval nationaal gezien, zware overproductie is. Anderen zullen het zo bekijken dat we dit nu al doen trouwens. Maar dat lijkt mij wat overdreven. Als we terug zouden zakken naar een productie gelijk aan onze eigen consumptie is een heel groot deel van het stikstofprobleem ook opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:45
[...]

Trouw, 8 december 1988:

Ik zit te kijken wat er dan begin 1991 werd gedaan. Blijkbaar zaten twee ministers (landbouw en natuurbeheer vs volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer) lijnrecht tegenover elkaar.

De voortgang was te weinig maar het besluit werd vooruit geschoven naar 1995 (akkoord dat 6 miljoen ton mest moet worden verwerkt in fabrieken(?)). Wat er op dat punt (1995) is bereikt en vervolgens gebeurt kan ik niet zo snel vinden.

Het dunkt me dat niemand door durft te zetten en de veestapel daadwerkelijk in laat krimpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Stoney3K schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:10:
[...]

En nog belangrijker, misschien ook niet kunnen.

Je kan een verkoper niet aan het bed zetten, of een horeca-medewerker voor de klas.
of een havo-leraar in het kabinet :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Mr. Detonator schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:28:
[...]

of een havo-leraar in het kabinet :X
Laten we vooral die beerput even dicht houden.

Maar het blijft nu eenmaal zo dat mensen verschillen en vaardigheden niet 100% maakbaar zijn, en je dus niet volledig flexibel bent op een arbeidsmarkt. "Je zo maar omscholen" is dus erg makkelijk gezegd.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
[...]

Trouw, 8 december 1988:

Goed dat je dit deelt.

Het mooie is ook dat de veestapel niet veel is veranderd sindsdien maar de uitstoot met 60% is gedaald

Afbeeldingslocatie: https://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/2124_001g_clo_10_nl.png?itok=28iOPEZm

Bron: https://www.clo.nl/indica...pel-op-landbouwbedrijven-

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2019/10/02/581934/1280x720a.jpg

Bron: https://nos.nl/collectie/...er-de-uitstoot-van-boeren

Alleen zet die daling nu niet door en gaat het voor de natuur niet snel genoeg.

Maar het is niet zo alsof de boeren vanaf 1988 stil hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
unclero schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Niemand. Dan zouden we minstens twee keer zoveel boeren (cq. agrarische familiebedrijven) nodig hebben. Dat is het nadeel van extensivering icm kortere ketens: het is arbeidsintensiever met vooral lokale impact.
Dan hebben we het alleen over de agrariër zelf.

Alle ondersteunende processen daar omheen zijn er ook nog.

Neem nu bijv één klein zuivelfabriekje.
250 man personeel vast plus 50 flex
Verpakkingsmateriaal dus flessen blik etiketten dozen pallets kroonkurken etc etc
Toegevoegde grondstoffen bijv 120 ton suiker per dag.
Paar ton koffie per dag en wat er verder nog nodig is aan conservering en smaakstoffen

Dat zijn dan ook nog een aantal sectoren die dan moeten krimpen.

Dan kom je bij de technische sector alle machines installatie etc die onderhoud en dergelijke nodig hebben.
Dus daar kan ook nogal wat vervallen.

Dan het kantoor gedeelte die mag ook behoorlijk inkrimpen ander wordt de boel kopzwaar.
Dus dat ruimen we ook op.

Dan nog het transport van melk naar de fabriek en gereed product richting binnen en buitenland.

En dan heb je het over 1 klein prutsfabriekje.

Friesland camping heeft momenteel iets van 10.000 man binnen Nederland aan het werk dan worden het met alles er omheen serieuze aantallen.
En er zijn nogal wat andere zuivel fabrieken buiten camping in Nederland.

En dan denk ik alleen nog maar aan zuivel.

Hebben we het nog niet over groente fruit vlees en vis.

Ik ben het met iedereen eens dat Nederland prima alleen zichzelf kan bedruipen wat voedsel betreft.

Maar ik zie even niet hoe dat heel snel zou moeten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PLAE schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Goed dat je dit deelt.

Het mooie is ook dat de veestapel niet veel is veranderd sindsdien maar de uitstoot met 60% is gedaald

[Afbeelding]

Bron: https://www.clo.nl/indica...pel-op-landbouwbedrijven-

[Afbeelding]

Bron: https://nos.nl/collectie/...er-de-uitstoot-van-boeren

Index = Percentage groei.
En er was een daling nodig, niet een groei stop.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:33:
[...]
Een daling van de uitstoot. Een middel kon zijn een daling van de veestapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Het nieuws dat je wist dat zou komen:

LTO praat niet met Remkes

Is de vraag of dat een gevolg heeft voor de protesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PLAE schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Een daling van de uitstoot. Een middel kon zijn een daling van de veestapel.
Uit het NOS artikel van 2019 waar de afbeelding vandaan komt:
Die reductie is de afgelopen tien jaar wel grotendeels gestagneerd. Dat komt onder andere door de invoering van het programma aanpak stikstof (PAS) in 2015, en door het afschaffen van de melkquota, waardoor melkveehouderijen zijn uitgebreid.
Edit: Ter verduidelijking, de daling van de stikstof is dus nog steeds onvoldoende ook al hebben de boeren hier een prestatie geleverd (overigens niet zoveel als de industrie).

[ Voor 12% gewijzigd door DevWouter op 07-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 19:40
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:36:

Indirect vast en zeker.

Het niet willen praten zal zorgen dat er geen aanpassingen / concessies gemaakt worden. Wat dan weer resulteert in protesten.

Al heeft Remkes geen mandaat de uitgangspunten te veranderen. Ga op zijn minst in gesprek en toon welwillend aan waarom de uitgangspunten voor jou als LTO niet acceptabel zijn.
Dit is gewoon als een klein kind weigeren en straks huilen als het niet (een beetje) in het straatje past....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Maar Wouter dat stond toch ook in mijn oorspronkelijke bericht?
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:30

Wel een gesprek eisen, maar geen gesprek accepteren. Op ramkoers dus.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:57

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]
Maar wel vanaf 2005. De boeren hebben niet stilgestaan maar de uitstoot is niet verminderd.

We kunnen lang of breed praten, er moet wat gebeuren en dat moet grootschalig gebeuren. De tijd van uitstellen, pappen en nathouden is voorbij. Er is gewoon een grote bende van gemaakt en het is tijd om schoon schip te maken. Een grote rol voor de boeren, maar ook voor de samenleving als geheel.

Nu is het hopen dat er op bestuurlijk gebied ook beleid kan worden gemaakt ipv alleen maar mooie praatjes en populistische discussies. Maatregelen nemen die pijn doen is nooit leuk, maakt je niet populair maar is nu wel nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PLAE schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:42:
Maar Wouter dat stond toch ook in mijn oorspronkelijke bericht?

[...]
Ik zal bekennen dat ik daar overheen gelezen hebt. Mijn excuses gezien dat jouw opmerking in iets ander daglicht plaatst.

Punt dat ik wilde maken was dat de impact van de technische maatregelen zoals genoemd in 1988 uiteindelijk als onvoldoende zijn beoordeeld en dus een groeistop onvoldoende was. Overigens wil ik daar wel een kanttekening bij plaatsen dat we de afgelopen 10 jaar behoorlijk veel bijgeleerd hebben over milieu en klimaat waardoor ik vermoed (let op: geen bewijs of onderbouwing!) dat de normering strenger is geworden.

En punt 2 is dat niet iedereen snap hoe ze een index grafiek moeten lezen. Zo lijkt het hoogste aantal schapen in Nederland rond 1992 te zijn terwijl het aantal pas afname in 2017 (dan duikt de grafiek pas onder de 100%).
Index != Groei (dank aan Patriot in "Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatr...")

Nogmaals, geen verwijt aan jou, wel aan die van de NOS. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 07-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:28

flessuh

Set sail for fail!

TheRicolaa10 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Ze eisen een dialoog, niet een oud cassettebandje op repeat...

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Nah, dat werkt twee kanten op.
1. De overheid geeft aan dat er geen bemiddeling kan zijn maar alleen een gesprek
2. LTO geeft aan dat er bemiddeling nodig is (en bind zelfs condities aan een de bemiddeling).

Men praat dus langs elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen.

Hele artikel onder de link

https://www.grootheerenve...gt-aangifte-tegen-politie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR9jA3UihwC5t-YBYyJ2GEzcWUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0Qv1uIKbXtF0KnXyupP5pXI.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Index = Percentage groei.
Sterker nog. Ik zie een kleine stijging...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06

Wat verwachten ze dan? Dat de overheid water bij de wijn gaat doen...?

De hele 'campagne' van de boeren is gebaseerd op leugens. De veestapel moet slinken ja. Het is niet zo dat de boeren moeten verdwijnen of dat Nederland straks geen eten meer heeft.

Gewoon een paar machtige agrarische miljonairs die lobbyen, een hoop boeren moeten die zich laten misbruiken en een stel ophitsende politici. Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Nah, dat werkt twee kanten op.
1. De overheid geeft aan dat er geen bemiddeling kan zijn maar alleen een gesprek
2. LTO geeft aan dat er bemiddeling nodig is (en bind zelfs condities aan een de bemiddeling).

Men praat dus langs elkaar.
En op basis van dat stikstofkaartje wat massaal verkeerd geïnterpreteerd is, zo heb ik begrepen. Niet het sterkste staaltje communicatie van het kabinet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

flessuh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:52:
[...]

Ze eisen een dialoog, niet een oud cassettebandje op repeat...
Dat is het nadeel van feiten, zonder verandering blijven die hetzelfde. De overheid is wat dat betreft hier ook beperkt in mogelijkheden. Als de boeren niet willen veranderen dan kan de overheid ook vrij weinig doen.

Bedenk dat er alleen een doelstelling is. De manier waarop is te onderhandelen, de doelstelling echter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:28

flessuh

Set sail for fail!

Staat ze vrij om te doen dus ik zie het probleem niet. Zal niets gebeuren tot het onderzoek is afgerond.
Fuujii schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Gewoon een paar machtige agrarische miljonairs die lobbyen, een hoop boeren moeten die zich laten misbruiken en een stel ophitsende politici. Triest.
Altijd weer hetzelfde non-argument..zullen we de meeste Amsterdammers ook maar miljonairs noemen omdat hun huis dat waard is? Koop je niks voor omdat het vast in steen zit, in het geval van boeren in de boerderij en apparatuur.
DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Dat is het nadeel van feiten, zonder verandering blijven die hetzelfde. De overheid is wat dat betreft hier ook beperkt in mogelijkheden. Als de boeren niet willen veranderen dan kan de overheid ook vrij weinig doen.

Bedenk dat er alleen een doelstelling is. De manier waarop is te onderhandelen, de doelstelling echter niet.
Is dat ook niet 1 van de punten van de boeren? Dat er dingen als feiten aangenomen zijn terwijl dat niet bewezen is?

Zijn genoeg discussies over hoeveel afstand nou nodig is of zelfs de input van het aerius model..
Zelfde over de mogelijkheden van technische innovaties, maar alle punten wil de overheid niet over praten.

Dus dan heeft een gesprek aangaan geen nut

[ Voor 53% gewijzigd door flessuh op 07-07-2022 13:03 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flessuh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Staat ze vrij om te doen dus ik zie het probleem niet. Zal niets gebeuren tot het onderzoek is afgerond
Heb ik het over een probleem dan?

De oordelen binnen dit topic waren niet van de lucht dus ik denk laat me het even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:57:
[...]
En op basis van dat stikstofkaartje wat massaal verkeerd geïnterpreteerd is, zo heb ik begrepen. Niet het sterkste staaltje communicatie van het kabinet.
En dit aspect lijkt maar niet te landen bij het kabinet. Maar ook niet bij veel Tweakers.

De boeren stoten teveel uit! Ze weten het al jaren! Ze willen alleen maar hun zin! Ze moeten gewoon! Onteigen ze! Geen keuze! etc.

Het lijkt wat dat betreft het kabinet wel dat in een achterkamertje dacht even een plan er doorheen te rossen.

Helaas. Volgend jaar zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten en de Eerste Kamer en door het handelen van dit kabinet met vooral het presidentiële gedrag van Rutte hebben ze het probleem alleen maar groter gemaakt. We zitten straks met nog meer extreemrechts in de Eerste Kamer en de Provinciale Staten. Goed werk hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
[...]

Nee, ze willen ook het uitgangspunt bespreken en niet de reductie als een gegeven zien en het alleen daar verder over hebben. Ze snappen dus wel dat er een reductie moet komen, maar vinden de manier waarop het nu is opgedeeld niet kloppen. Feitelijk mag Remkes dus alleen praten over hoe de boeren de eisen van de regering kan inwilligen, maar niet over het nut van de doelen en of dat niet op een andere manier kan.

Ik snap LTO in dit geval wel, je wilt een goede discussie aangaan. En dus niet een discussie waar bij voorbaat de uitkomst al vast ligt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Uit het NOS artikel van 2019 waar de afbeelding vandaan komt:

[...]

Edit: Ter verduidelijking, de daling van de stikstof is dus nog steeds onvoldoende ook al hebben de boeren hier een prestatie geleverd (overigens niet zoveel als de industrie).
Wel opletten dat in 2000 we terug waren naar de uitstoot van 1970. Dus ook al lijkt het een leuke daling, is het pas puur een compensatie van de stijging die een paar jaar ervoor nog plaats vond. En als je dan kijkt hoe de daling daarna verloopt is die heel erg vlak. De uiteindelijk reductie lijkt dus groot, maar valt eigenlijk juist aardig tegen. Niet voor niets dat er dus veel meer nodig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Als de boeren niet willen veranderen dan kan de overheid ook vrij weinig doen.
Inderdaad. Les één bij verandermanagement: niet op je strepen gaan staan en een plan erdoor duwen tegen beter weten in.

Hier staan de antwoorden op de Kamervragen van Omtzigt. Was getekend president Macron president Rutte. ministers Staghouwer/Vd Wal:

Real in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Is dat ook niet 1 van de punten van de boeren? Dat er dingen als feiten aangenomen zijn terwijl dat niet bewezen is?

Zijn genoeg discussies over hoeveel afstand nou nodig is of zelfs de input van het aerius model..
Zelfde over de mogelijkheden van technische innovaties, maar alle punten wil de overheid niet over praten.

Dus dan heeft een gesprek aangaan geen nut
De truc die de boeren toepassen bestaat uit twee componenten:
1. Ontkennen
2. Ontregelen

De onderzoeken en analyses zijn duidelijk: De boer heeft een zeer belangrijke rol om uit de stikstof crisis te halen, zonder aanpassingen veroorzaken zij extreem grote problemen voor hunzelf en anderen in Nederland. Dat feit wordt zelden door hun erkent.

En het ontregelen wordt grotendeels gedaan door whataboutisme (Schiphol, industrie, verkeer et cetera), onjuiste vergelijkingen ("geen boer, geen brood") en door te proberen de onderzoeken en analyses als onvoldoende te beschouwen omdat ze niet gedetaileerd genoeg zijn. Iets wat in deze fase ook nog niet nodig is. Er is nu nog geen behoefte om tot de zandkorrel uit te zoeken hoeveel het bijdraagt aan de crisis.

Nogmaals de boeren bevechten de doelstelling en niet de methode. Zo zou technisch innovatie echt wel een plek hebben maar zij weten ook wel dat het onvoldoende zal zijn voor de doelstelling. Ze hebben dan ook zelf geen vertrouwen in de innovatie.

Het doel van het gesprek is vooral om de boeren te overtuigen en te informeren over de doelstelling, niet tot de methode waarmee de doelstelling bereikt wordt (hoewel dat uiteraard wel besproken kan worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:34

[...]

Altijd weer hetzelfde non-argument..zullen we de meeste Amsterdammers ook maar miljonairs noemen omdat hun huis dat waard is? Koop je niks voor omdat het vast in steen zit, in het geval van boeren in de boerderij en apparatuur.

[...]
Ik denk niet dat hij de boeren zelf bedoeld, maar de paar machtige bedrijven die achter de hele boerenlobby zitten die de boeren gebruiken om hun eigen doel maar door blijven zetten.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-09 21:06

[...]

De boeren worden zéér royaal gecompenseerd voor het uitkopen.

Beroepen komen en verdwijnen door de geschiedenis heen. Je kan niet bepaalde sectoren in leven houden puur omdat het zielig is. Dat gaat in de toekomst nog veel meer gebeuren door technologie en klimaatverandering.

Gelukkig leven we in Nederland waar best goede regelingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:09:
[...]
maar niet over het nut van de doelen en of dat niet op een andere manier kan.

Ik snap LTO in dit geval wel, je wilt een goede discussie aangaan. En dus niet een discussie waar bij voorbaat de uitkomst al vast ligt.
Remkes was informateur en auteur van het onderliggende stikstof-rapport waarin het bestaande doel van 50% reductie in 2030 is opgehoogd naar 74% in 2030 (was 2035).

Maar ja, het oude doel staat nog in de wet en het kabinet heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. En die gaat er na deze actie waarmee de boeren alles behalve zijn meegenomen uiteraard ook niet krijgen. De wetswijziging moet er dus vóór de verkiezingen doorheen en daarom zien we nu overal uitgaven in het voordeel van PvdA en GL.

Maar op de lange termijn was deze actie van het kabinet een politieke blunder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Inderdaad. Les één bij verandermanagement: niet op je strepen gaan staan en een plan erdoor duwen tegen beter weten in.
Ik zou eerder zeggen dat les 1 "vermijd wij tegen zij" is en les 2 is "oprecht en volledig zijn". Het toepassen van "dwang" (wat nog lang niet het geval is) is soms noodzakelijk als men de enige optie weigert.

Overigens is les 0 "geduld" ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:51:
[...]
En punt 2 is dat niet iedereen snap hoe ze een index grafiek moeten lezen. Zo lijkt het hoogste aantal schapen in Nederland rond 1992 te zijn terwijl het aantal pas afname in 2017 (dan duikt de grafiek pas onder de 100%).
Uhm, nee? Hoe kom je erbij dat het groeicijfers zijn? Het zijn gewoon geïndexeerde aantallen. Dus in 1992 was inderdaad het aantal schapen het grootst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Waarom is dat een whataboutism?

Schiphol heeft geen milieuvergunning en gaat een proces aan z'n broek krijgen. Eén van de punten die consequent niet wordt genoemd door de vrolijke vrienden van de VVD is dat ze het aantal vluchten aanzienlijk moeten verlagen.

Juist door dat niet te doen geef je de boeren onnodig veel tegenargumenten in handen, ook al is de uitstoot via de boeren aanzienlijk veel hoger.
DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:22:
[...]
Ik zou eerder zeggen dat les 1 "vermijd wij tegen zij" is en les 2 is "oprecht en volledig zijn". Het toepassen van "dwang" (wat nog lang niet het geval is) is soms noodzakelijk als men de enige optie weigert.

Overigens is les 0 "geduld" ;)
Ook erg goede punten en als je ze bovenaan wilt zetten vind ik het prima. Het zijn alleen allemaal ook punten waar vooral de MP geen kaas van heeft gegeten.

En daar zit een groot deel van het probleem. We hebben een Trump/Johnson achtige in vermomming in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
[...]

Dat is in deze discussie dus niet zo, zonder verandering verslechterd te situatie. Dan zet de enorme groei die sinds de PAS is ingezet door en verslechterd de natuur. Stilstand bij de stikstofaanpak staat letterlijk gelijk aan achteruitgang.

Daarnaast ben ik niet van mening dat de overheid weinig kan doen als de boeren niet veranderen. De boeren zouden moeten (leren) accepteren dat de situatie nu eenmaal zo is en daar iets aan gedaan moet worden. Mocht een boer niet mee willen werken zijn er genoeg middelen om hem te dwingen, gezien milieuvergunningen bij sommige boeren reeds ingetrokken zijn of nog niet afgegeven kun je daar al een gemakkelijke slag maken. Toekomstige vergunningen kun je op juridische en feitelijke gronden gewoon weigeren of niet verlengen. Door eigen handelen van de agro industrie is er een situatie ontstaan dat niet alle boeren meer passen binnen hun omgeving, willen ze niet aanpassen? Dan moet je als overheid ingrijpen, ze zijn al jaren te passief geweest waardoor het afgelopen jaren zo uit de hand heeft weten te lopen, en dan moet de boer zich maar laten omscholen. Je kunt niet ten koste van alles je beroep maar uit blijven oefenen, zeker omdat we hier een overproductie hebben van jawelste.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jdh009 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Mocht een boer niet mee willen werken zijn er genoeg middelen om hem te dwingen,
Nee, dat gaat niet. Wat denk je dat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

jdh009 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Dat is in deze discussie dus niet zo, zonder verandering verslechterd te situatie. Dan zet de enorme groei die sinds de PAS is ingezet door en verslechterd de natuur. Stilstand bij de stikstofaanpak staat letterlijk gelijk aan achteruitgang.

Daarnaast ben ik niet van mening dat de overheid weinig kan doen als de boeren niet veranderen. De boeren zouden moeten (leren) accepteren dat de situatie nu eenmaal zo is en daar iets aan gedaan moet worden. Mocht een boer niet mee willen werken zijn er genoeg middelen om hem te dwingen, gezien milieuvergunningen bij sommige boeren reeds ingetrokken zijn of nog niet afgegeven kun je daar al een gemakkelijke slag maken. Toekomstige vergunningen kun je op juridische en feitelijke gronden gewoon weigeren of niet verlengen. Door eigen handelen van de agro industrie is er een situatie ontstaan dat niet alle boeren meer passen binnen hun omgeving, willen ze niet aanpassen? Dan moet je als overheid ingrijpen, ze zijn al jaren te passief geweest waardoor het afgelopen jaren zo uit de hand heeft weten te lopen, en dan moet de boer zich maar laten omscholen. Je kunt niet ten koste van alles je beroep maar uit blijven oefenen, zeker omdat we hier een overproductie hebben van jawelste.
Jullie zeggen hetzelfde. Wat hij bedoelde met vrij weinig kunnen doen is dat als de boeren verwachten dat de stikstofuitstoot niet omlaag hoeft, de overheid niet met die verwachting mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Dat gaat wel, dit gebeurd met bedrijven aan de lopende band. Denk je dat elke vergunningaanvraag of verlenging zomaar meteen goedgekeurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Hoezo "dat gaat niet", waarom denk je dat ze nu protesteren? Precies omdat de boeren die dwangmiddelen zien aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Waarom is dat een whataboutism?
Dat Schiphol ook een probleem is en een probleem heeft verandert niks aan de noodzaak om bij de boeren een gedragsverandering te realiseren. De doelstelling blijft hetzelfde en vereiste participatie van de boeren blijft dan ook nodig om het doel te bereiken.
Ook erg goede punten en als je ze bovenaan wilt zetten vind ik het prima. Het zijn alleen allemaal ook punten waar vooral de MP geen kaas van heeft gegeten.
Dat de MP hier geen kaas van gegeten ben ik het met je eens. De reactie was dan ook eerder een beschrijving hoe ik(!) het zou aanpakken. Het "op de strepen staan" zou ik niet uitsluiten, maar ik zou het zeer zeker wel vermijden.
En daar zit een groot deel van het probleem. We hebben een Trump/Johnson achtige in vermomming in Nederland.
Meh... Trump/Johnson gaat wel erg ver, maar... ik zal niet kunnen ontkennen dat er een rijm in die melodie zit :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Het lijkt wel bijna een piramidespel. Hoe kun je verwachten dat een bedrijf wat voor de broodwinning van 1 gezin zorgt, voor de broodwinning van 4 gezinnen gaat zorgen (+ oude dag van de ouders).

https://www.rtlnieuws.nl/...ie-a32-heerenveen-trekker
Het familiebedrijf van Tjitske en haar man moet door de nieuwe stikstofregels met zo'n 87 procent reduceren en daardoor 'komen de kinderen aan de grond te zitten', zegt zij. Ze vraagt zich af of er voor haar vier kinderen nog een toekomst in hun melkveebedrijf zit.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Joris748 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:45:
Het lijkt wel bijna een piramidespel. Hoe kun je verwachten dat een bedrijf wat voor de broodwinning van 1 gezin zorgt, voor de broodwinning van 4 gezinnen gaat zorgen (+ oude dag van de ouders).

[...]
Simpel, je verviervoudigt je aantal koeien (corrigeer voor inflatie) en vervolgens kan elke gezin zijn eigen boerderij beginnen.

Ik dacht even dat ik een grap aan het maken was, tot dat ik zag dat men sprak over "de grond van de kinderen". Mogelijk dat ik minder ver van de waarheid zat dan ik verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
@jdh009 en @Patriot

Jullie hebben echt een veel te simplistisch beeld bij de macht die een kabinet heeft. Er zijn om de vier jaar verkiezingen en de Eerste Kamer verkiezingen zijn volgend jaar.

Dat idee van 'we doen het gewoon' is precies de presidentiële houding van Rutte waar het misgaat. Dat kun je allemaal niet leuk vinden en de boeren of populisten hebben inderdaad rare argumenten of QAnon-achtige prietpraat, maar dat is wel waar je mee zit.

Zie de opmerkingen over verandermanagement van mij en meer van @DevWouter in reactie op die van mij.

You can lead a horse to the water, but you cannot force it to drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:45:

[...]
Beetje vermoeiend artikel verder. Even afgezien van het schietincident; veel zelfreflectie lijkt er niet te zijn
Jouke heeft vannacht, enkele uren na zijn vrijlating, in een bericht in boerenprotestgroepen geschreven dat hij ontzettend geschrokken is. "Het is echt onbegrijpelijk", schrijft hij. "Ik kan er nog steeds niet bij waarom de politie heeft geschoten, op de beelden is ook zeer goed te zien dat ik niets fout doe."
De 'gezellige sfeer' sloeg volledig om toen de 16-jarige Fries samen met een paar andere tractoren de snelweg op probeerde te rijden en een agent gericht op zijn tractor schoot.
Ik wil het schieten niet goedpraten o.i.d, maar kan me wel voorstellen dat zo'n agent zich in het nauw voelt gedreven door zo'n intimiderend apparaat maar als je nou niet de snelweg op gaat waar je niet thuishoort....en dan claimen dat je niets fout doet? 8)7

Sowieso van die 19 opgepakten zijn er 9 minderjarig..... wat doen die ouders met hun kinderen? Indoctrineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
RodeStabilo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Beetje vermoeiend artikel verder. Even afgezien van het schietincident; veel zelfreflectie lijkt er niet te zijn

[...]

[...]

Ik wil het schieten niet goedpraten o.i.d, kan me voorstellen dat zo'n agent zich in het nauw voelt gedreven door zo'n intimiderend apparaat maar als je nou niet de snelweg op gaat waar je niet thuishoort....en dan claimen dat je niets fout doet? 8)7
Niet te vergeten dat er een blokkade was waar ze in eerste instantie door/omheen proberen te komen.
Sowieso van die 19 opgepakten zijn er 9 minderjarig..... wat doen die ouders met hun kinderen? Indoctrineren?
En waarom laat je je 16-jarige demonstreren terwijl je weet dat het op veel plekken al redelijk grimmig is geweest? Waarbij er ook al een tractor op de snelweg is aangereden door een vrachtwagen.
Maar het simpele punt dat ze niet eens door hebben wat die 16-jarige fout heeft gedaan zegt wel iets over de kijk op wat er is gebeurd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

[...]

[...]

Ik wil het schieten niet goedpraten o.i.d, maar kan me wel voorstellen dat zo'n agent zich in het nauw voelt gedreven door zo'n intimiderend apparaat maar als je nou niet de snelweg op gaat waar je niet thuishoort....en dan claimen dat je niets fout doet? 8)7
Het is informatiemanagement: Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen.
En bij tegenstrijdig informatie geloven mensen vaak het eerste wat ze horen.
Ik ben meer benieuwd hoeveel van die minderjarig een aandeel hebben in het bedrijf. Nee, geen grap, maar oprecht. Zie ook Joris748 in "Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatr..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:51:
@jdh009 en @Patriot

Jullie hebben echt een veel te simplistisch beeld bij de macht die een kabinet heeft. Er zijn om de vier jaar verkiezingen en de Eerste Kamer verkiezingen zijn volgend jaar.

Dat idee van 'we doen het gewoon' is precies de presidentiële houding van Rutte waar het misgaat. Dat kun je allemaal niet leuk vinden en de boeren of populisten hebben inderdaad rare argumenten of QAnon-achtige prietpraat, maar dat is wel waar je mee zit.

Zie de opmerkingen over verandermanagement van mij en meer van @DevWouter in reactie op die van mij.

You can lead a horse to the water, but you cannot force it to drink.
Nou ja, er ligt natuurlijk wel een gerechtelijke uitspraak. Dus dat Rutte zich in jouw bewoordingen presidentieel gedraagt hebben achtereenvolgens de kabinetten Kok, Balkenende, Rutte aan zichzelf te danken. Het was immers al lang bekend, of je dat nou leuk of terecht vindt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:05:
Ik ben meer benieuwd hoeveel van die minderjarig een aandeel hebben in het bedrijf. Nee, geen grap, maar oprecht. Zie ook Joris748 in "Boerenprotesten vanwege de stikstofmaatr..."
Dat ook. Om lekker stemming te maken wordt deze jongen/groep maar 'boer' genoemd terwijl ze nog maar net feitelijk niet meer leerplichtig zijn in feite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Ze kwamen juist de snelweg af. Toen ze werden aangehouden of in ieder geval een poging daartoe.

Bij Thialf erop en bij de Mac er weer af. En daar stond de politie om ze aan te houden.

Veel meer dan een verkeersovertreding en daarna niet wachten op een bekeuring hebben ze niet gedaan.

Bovendien ik weet niet hoe je jeugd was maar toen ik 16 was had ik niet veel op met gezag of wetten lekker rebels zijn.
Wij gingen indertijd met de crossmotor over de vluchtstrook van Heerenveen naar de Joure om een milkshake te halen bij de Mac want die was er in Heerenveen toen nog niet.
Ook niet handig maar het gebeurde wel en nu meer dan 25 jaar later kijk ik daar qat anders tegen aan maar toen was het wel een goed idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

[...]

[...]

Sowieso snap ik het niet, als ik de beelden zo zie, staan die trekkers op de afrit, van de afslag van Heerenveen Centrum. ze komen daar de A32 af, van het zuiden. Hij zegt dat ie eerst bij het thialf is geweest, dan kan je inderdaad zo bij Oudeschoot de snelweg op, en dan 2 afslagen verder er weer af.

Hij zegt dat dit Oranjewoud is, maar da's een afslag eerder en de situatie is daar compleet anders. Enige wat ik kan bedenken is dat ze dan bij Oranjewoud erop zijn gegaan, daar staande gehouden zijn, een escorte kregen over dat stukje snelweg en bij Centrum er weer af, en daar besloten ze om toch maar niet naar de politie te luisteren.

Maar da's dus een compleet ander verhaal.

Sowieso heb je daar als trekker helemaal niks te zoeken, dus mag hopen dat ie op zijn minst zijn rijbewijs daarvoor een lange tijd kwijt is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Nou ja, er ligt natuurlijk wel een gerechtelijke uitspraak.
Ja en dan? De enige die wat kan is de EC. Met een uitspraak van de RvS op zich doe je verder niks. Urgenda ligt al sinds 2015 op de plank. Werkt goed hè zo'n uitspraak tegen de staat? Echt nuttig. Niet dus.
Dus dat Rutte zich in jouw bewoordingen presidentieel gedraagt hebben achtereenvolgens de kabinetten Kok, Balkenende, Rutte aan zichzelf te danken. Het was immers al lang bekend, of je dat nou leuk of terecht vindt of niet.
Het doet er alleen geen snars toe voor wat betreft de wijze waarop je verandering nu en de komende jaren gestalte moet geven.

Er lijkt een soort rare redenatie dat het kabinet een allesomvattende macht heeft, maar in een parlementaire democratie is dat juist niet zo. Het 'doorduwen' leidt dan juist tot meer problemen, want meer weerstand. Ook al is het doel belangrijk.

Pagina: 1 ... 25 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.