Je kan lachen, en de draak steken met dat iemand in ruraal Frankrijk vanuit diverse kanten (niet NOS of Nederlanders) merkt dat de perceptie van Nederland begint te veranderen. Bedenk wel dat het imago "kundige, directe, eerlijke handelsnatie" een land als Nederland veel meer "softpower" geeft.
En reken er maar op dat als ik het merk, al die consultants en dienstverleners het ook gaan merken.
Het is het verschil tussen fuseren of overgenomen worden, de grootste belangen en winsten voor BV NL of ergens anders.
Het doet me echt een beetje pijn wat er de de afgelopen jaren aan het gebeuren is.
Egoistisch gezien, wij zitten bij een rivier dus altijd water, wij zitten ~200m boven zeeniveau, wij veranderen onze eilanden in permacultuur voedsel makers met gratis fruit en groenten en alle CO2 die wij en onze zoon in ons leven en zijn leven ooit geproduceerd hebben is compenseerd door ons semi landbouwgrond te veranderen in een bos met nu 4464 nieuwe bomen, ik zoek planten die sterk zijn en bij drogere tijden EN/OF nattere tijden gedijen en vruchten of nuttig groen geven (vorig jaar rare vorst voorjaar, nauwelijks pruimen en druiven maar de krenten waren heerlijk vers fruit, dit jaar geen krent geoogst maar de pruimen en druiven hangen helemaal vol).
Wij doen het dus redelijk "goed" en dat was een reden om hierheen te verhuizen. Dat is geen optie voor iedereen, een echte oplossing zal voor iedereen moeten werken.
Innovatie, en met top universiteiten als Wageninigen en Delft verwacht je gewoon dat deel van die oplossingen uit Nederland komt. En dan rijden er trekkers over politieauto;s heen, zucht.
Maar daarom doet dit pijn, Nederland, het land van innovatie, verplaatsbare molens voor landwinning, eerste NV, zou nu toch een rol van enorme betekenins kunnen spelen met echte problemen oplossen en is opeens vooral druk met navelstaren, zo ongelofelijk jammer.
Nee ik kan er echt niet om lachen en dat ik het zover van de "beschaafde wereld" (5 uur rijden vanaf Parijs, 1 uur Boreaux) merk maakt het des te pijnlijker.