Zeker, dat snap ik ook. En precies dat wordt o.a. nog onderzocht. Politie Heerenveen heeft ook zojuist bevestigd dat de Rijksrecherche het gaat onderzoeken.IJzerlijm schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Daar is ruimte voor in de wet, als jij probeert een agent te overrijden, mist en daarna wegrijdt is die agent gemachtigd te schieten ook al is het direkte gevaar geweken. Je bent dan een gevaar voor anderen.
Een persoon of 30 zonder tonnen aan materiaal is zo weg ja.martijn.s schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
De demonstranten van Extinction rebellion zijn al na 20 minuten verwijderd van de snelweg door de politie...
Er was wel een trekker bij zag ikeric.1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:58:
[...]
En persoon of 30 zonder tonnen aan materiaal is zo weg ja.
:strip_exif()/f/image/AdUZmbVc0f02qpRJFOhd266r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Ronald.42 op 06-07-2022 13:01 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
renegrunn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:51:
[...]
In die situatie misschien wellicht wel. Maar als je de filmpjes ziet, is dat niet het geval.
En bedenk even dat de politie ivm het onderzoek geen verdere informatie geeft tot de overgang van de handeling tot dat het onderzoek is afgerond. En bedenk ook dat de boeren al een paar keer eerder de politie hebben bedreigd. Gezien we niet weten wat er exact gebeurd is en misinformatie een constante is in deze crisis zou ik zeer terughoudend zijn met enige conclusie.De politie meldt op Twitter dat de bestuurders van de trekkers probeerden in te rijden op agenten en dienstvoertuigen
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat is standaard in Nederland. Elke gebruik van het wapen wordt door de Rijksrecherche onderzocht.renegrunn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:58:
[...]
Zeker, dat snap ik ook. En precies dat wordt o.a. nog onderzocht. Politie Heerenveen heeft ook zojuist bevestigd dat de Rijksrecherche het gaat onderzoeken.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tja, alleen zie je zoals zo vaak niet wat er al gebeurt is. Voor zover ik kan vinden wilden ze in eerste instantie niet stoppen voor de politie en reden ze hard op de politiewagens af. Als je dan stopt, wegstuurt en weer gas geeft, kan ik me deze reaktie een stuk beter voorstellen. Want dan verwacht je dat ie op de volgende in gaat rijden.renegrunn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:51:
[...]
In die situatie misschien wellicht wel. Maar als je de filmpjes ziet, is dat niet het geval.
Oftewel we weten helemaal niets en laten we gewoon afwachten. Ik vind het vooral frappant dat hier hele discussies over zijn, maar de boeren die een auto bijna plat rijden hoor je maar amper voorbij komen.
En als ik dan weer zie dat extinction rebellion wel per direct van de weg wordt gehaald gaat er wel helemaal iets mis bij zowel de politie als de boeren.
[removed]
Als twintig boeren zonder trekker de snelweg blokkeren worden ze ook meteen opgepakt. Appels en peren, er zijn simpelweg (te) weinig technische middelen om grote voertuigen die ontworpen zijn overal doorheen te kunnen rijden te laten doen wat je wil.redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:07:
[...]
En als ik dan weer zie dat extinction rebellion wel per direct van de weg wordt gehaald gaat er wel helemaal iets mis bij zowel de politie als de boeren.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Extinction Rebellion past ook geen geweld en intimidatie toe ondanks dat ze het een "harde actie" noemen. Bij de boeren is het exact andersom. Daarom gaat op Twitter ook vaak de vergelijking met terreur rond bij de recente boerenprotesten.redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:07:
Hou je als agent maar eens rustig als er zo'n enorm apparaat als een trekker op je afkomt, dat zijn tegenwoordig een soort vrachtwagens waar zonder problemen jochies van 16/17 in rijden (daar heb ik mijzelf altijd al over verbaasd), die nog niet helemaal helder en logisch kunnen nadenken..
Als het wel mis was gegaan, was de smoes geweest dat hij nog maar 16/17 was en zijn daden niet kon overzien..
Als het wel mis was gegaan, was de smoes geweest dat hij nog maar 16/17 was en zijn daden niet kon overzien..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Nou wat een geweld.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Extinction Rebellion past ook geen geweld en intimidatie toe ondanks dat ze het een "harde actie" noemen. Bij de boeren is het exact andersom. Daarom gaat op Twitter ook vaak de vergelijking met terreur rond bij de recente boerenprotesten.
Mooie filmpjes van politieagenten die staan te voetballen bij de protesten, zo'n intimidatie werd er toegepast.
Dat er uitschieters bij zitten waar het minder gezellig gaat is niet alleen bij de boeren zo maar ook bij klimaatdemonstraties het geval.
Boeren kunnen nu gewoon langer door gaan omdat het zware materieel niet zomaar aan de kant geschoven kan worden.
En extinction rebellion zijn van die lui die zich vastlijmen aan de weg en dan zeuren dat men ze zeer doet om ze los te halen...Dat is eerder "geweld" uitlokken zodat ze weer wat krantenkoppen kunnen scoren door hard te roepen
[ Voor 13% gewijzigd door flessuh op 06-07-2022 13:20 ]
Gebouwen van de overheid bezetten of verkleed met doodskisten lopen geen intimidatie noemen.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Extinction Rebellion past ook geen geweld en intimidatie toe ondanks dat ze het een "harde actie" noemen. Bij de boeren is het exact andersom. Daarom gaat op Twitter ook vaak de vergelijking met terreur rond bij de recente boerenprotesten.
That's rich.
Vergunningen worden niet 'zomaar' ingetrokken. En het is een vrij land toch? Vrije beroepskeuze.... oXa!pt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:58:
[...]
Dat vergunningen kunnen worden ingetrokken en boer zijn geen recht is lijken me vrij eenvoudige feiten vooral.
Oh... iedereen mag een mening hebben hoor. Maar in het geval van maxim hartman besteed ik mijn tijd liever nuttiger....Barrycade schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:04:
[...]
Ik ken de oproer niet over die opmerking, maar waarom mag je niet gewoon lekker een mening hebben?
Er is toch ook niet zo veel te discussiëren als een boer zegt ik heb recht om boer te zijn ik weet niet anders en ik kan niet anders? Dat is toch net zo'n dooddoener.
Alleen Maxim zet daar iets meer inzicht tegenover.
En ja lekker ongenuanceerd, want vergunningen kan je niet zo maar intrekken (gelukkig maar) maar die mogelijkheid bestaat. Ook onteigenen kan ook gebeuren, maar daar zijn ook allemaal regels voor. Maar wees reëel, nuance is ver te zoeken bij de protesterende boeren.
Die denken dat ze morgen met kop en kont van hun eigen erf worden gegooid en hun koeien de verbrandingsovens in verdwijnen. Dus nuance lijkt dan paarlen voor de zwijnen.
Nee, een sit-in in de lobby van een overheidsgebouw is geen intimidatie. En verkleed gaan als doodskist, als metafoor voor de staat van onze leefomgeving, is ook geen intimidatie.SuBBaSS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Gebouwen van de overheid bezetten of verkleed met doodskisten lopen geen intimidatie noemen.
That's rich.
Je met geweld toegang verschaffen tot overheidsgebouwen (deur rammen met tractor) of rondrijden met een doodskist met de naam van een volksvertegenwoordiger erop zijn dat wel.
Geen appels met peren gaan vergelijken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kijk... daar komen we alweer ergens. Misschien kun jij beter bij de talkshows gaan zitten i.p.v. mini hartman.Tsurany schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:04:
[...]
De discussie valt dood omdat boeren niet naar een oplossing toe willen werken maar enkel de status quo in stand willen houden. En dat is simpelweg, wetenschappelijk onderbouwd, geen houdbare optie voor de lange termijn. Er moet verandering plaats vinden en als boeren weigeren te veranderen is het intrekken van vergunningen een optie. Het maatschappelijk belang moet hierbij voor het belang van het individu of van een enkel bedrijf gaan.
Het enige lastige is dat onze regering dat jarenlang vergeten is waardoor bedrijven als Schiphol en Tata Steel hun gang konden gaan en het daarom nu lastiger is geworden om sterk op te treden. Hadden ze dat vanaf begin af aan gedaan was het een stuk makkelijker geweest die lijn door te trekken.
Daar is dan ook geen sprake van. Alleen als je alle waarschuwingen in de wind hebt geslagen kan dat wellicht op een 'zomaar' lijken, met de nadruk op het woord lijken.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:21:
[...]
Vergunningen worden niet 'zomaar' ingetrokken.
Dat jij vrij bent om een beroep te kiezen betekent niet dat je daar rechten aan kunt ontlenen. Boer zijn is geen recht. Bij ondernemen horen risico's. Een V&D-filiaalmanager had ook niet jaren terug met de opmerking moeten komen dat hij "het recht heeft om V&D-filiaalmanager te zijn". Dan was die ook vrij meewarig aangekeken. Precies hetzelfde geldt voor een boer.En het is een vrij land toch? Vrije beroepskeuze.... o
Dus als je een mening maar als een stelling presenteert heb je ineens gelijk? Natuurlijk, een vergunning kan ingetrokken worden.... Maar dat gaat echt niet zonder slag of stoot, en dat is maar goed ook. Het kost vaak ook genoeg moeite om hem überhaupt te krijgen.Dido schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:01:
[...]
"Vergunning kunnen worden ingetrokken" is een stelling. En voor zover mij bekend is die stelling binnen het Nederlandse recht gewoon waar.
"Ik vind dat vergunningen moeten kunnen worden ingetrokken" is een mening, en als je die poneert zul je met argumenten moeten komen. "De Nederlandsche wetgever vindt dat ook" is op zich al een aardige opzet.
Zolang jij binnen de voorwaarden van een vergunning blijft werken kan er heel weinig ingetrokken worden..
Dat zeg ik ook niet. Maar bij mijn weten kun je in dit land gewoon elk beroep kiezen wat je wil. Of je nu nog boer moet willen worden is twijfelachtig (maar ook slechts mijn mening), maar van een beroepsverbod is geen sprake.Xa!pt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:26:
[...]
Daar is dan ook geen sprake van. Alleen als je alle waarschuwingen in de wind hebt geslagen kan dat wellicht op een 'zomaar' lijken, met de nadruk op het woord lijken.
[...]
Dat jij vrij bent om een beroep te kiezen betekent niet dat je daar rechten aan kunt ontlenen. Boer zijn is geen recht. Bij ondernemen horen risico's. Een V&D-filiaalmanager had ook niet jaren terug met de opmerking moeten komen dat hij "het recht heeft om V&D-filiaalmanager te zijn". Dan was die ook vrij meewarig aangekeken. Precies hetzelfde geldt voor een boer.
Er is niet eens een poging gedaan en op veel plekken heb ik ze simpelweg begeleidt de snelweg op zien rijden. Ik snap best dat het lastiger is, maar dit is gewoon schandalig. Pak dan die boeren ook per direct op en laat de tractoren afslepen.IJzerlijm schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Als twintig boeren zonder trekker de snelweg blokkeren worden ze ook meteen opgepakt. Appels en peren, er zijn simpelweg (te) weinig technische middelen om grote voertuigen die ontworpen zijn overal doorheen te kunnen rijden te laten doen wat je wil.
[removed]
Een vergunning hoeft ook niet ingetrokken te worden. Neem een wet aan die beschrijft waar toekomstige landbouw, veeteelt aan moet voldoen (circulair, biologisch, extensief) en stel een overgangsperiode in: over 7 jaar moeten alle bedrijven voldoen aan deze eisen. Dan hoeft er over 7 jaar geen vergunning ingetrokken te worden, maar wordt deze nutteloos.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:28:
[...]
Dus als je een mening maar als een stelling presenteert heb je ineens gelijk? Natuurlijk, een vergunning kan ingetrokken worden.... Maar dat gaat echt niet zonder slag of stoot, en dat is maar goed ook. Het kost vaak ook genoeg moeite om hem überhaupt te krijgen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Een verkleed partijtje terwijl je in de lobby is confronterend, niet intimiderend.SuBBaSS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Gebouwen van de overheid bezetten of verkleed met doodskisten lopen geen intimidatie noemen.
That's rich.
"Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen met negatieve gevolgen" Wikipedia: Intimidatie
Uitschieters zijn er altijd, maar bij de boeren zijn het er wel erg veel grote incidenten.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:17:
[...]
Nou wat een geweld.
Mooie filmpjes van politieagenten die staan te voetballen bij de protesten, zo'n intimidatie werd er toegepast.
Dat er uitschieters bij zitten waar het minder gezellig gaat is niet alleen bij de boeren zo maar ook bij klimaatdemonstraties het geval.
Boeren kunnen nu gewoon langer door gaan omdat het zware materieel niet zomaar aan de kant geschoven kan worden.
En extinction rebellion zijn van die lui die zich vastlijmen aan de weg en dan zeuren dat men ze zeer doet om ze los te halen...Dat is eerder "geweld" uitlokken zodat ze weer wat krantenkoppen kunnen scoren door hard te roepen
En klagen over geweld van een ander en zelf geweld toepassen zijn twee heel verschillende dingen.
Verder geen flauw idee waar je voetballende agenten heb gezien, maar ik vermoed dat het niet vandaag is.
Dit dus, als je dus maar hard genoeg schreeuwt en iedereen intimideert mag je je gang gaan. Maak je er echter echt een vreedzaam protest van dan wordt het gelijk aangepakt. Ik vind het gewoon bar slecht hoe de politie dit aanpakt.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:13:
[...]
[removed]
In de voorwaarden staan meestal mogelijkheden voor het vervroegd intrekken.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
Zolang jij binnen de voorwaarden van een vergunning blijft werken kan er heel weinig ingetrokken worden..
Dat heeft niet zo gek veel te maken met de opmerking van de boer in kwestie en de uitspraken van Maxim Hartman.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Dat zeg ik ook niet. Maar bij mijn weten kun je in dit land gewoon elk beroep kiezen wat je wil. Of je nu nog boer moet willen worden is twijfelachtig (maar ook slechts mijn mening), maar van een beroepsverbod is geen sprake.
Dit had vrij simpel voorkomen kunnen worden door al eerder harder in te grijpen wanneer tractoren op de snelweg rijden. Want tractoren horen daar niet thuis.
Gericht schieten leek niet nodig. Maar als er opeens een tractor over een talud rijd en richting een groep politie's komt rijden.... Dan snap ik de menselijke component wel. Een tractor is gewoon een groot voertuig en dat komt dreigend over.
Uiteindelijk zal het onderzoek wel uitsluitsel geven. Maar het begint al met de fout dat er uberhaupt tractoren op de snelweg rijden.
Gericht schieten leek niet nodig. Maar als er opeens een tractor over een talud rijd en richting een groep politie's komt rijden.... Dan snap ik de menselijke component wel. Een tractor is gewoon een groot voertuig en dat komt dreigend over.
Uiteindelijk zal het onderzoek wel uitsluitsel geven. Maar het begint al met de fout dat er uberhaupt tractoren op de snelweg rijden.
Van hoeveel protesten heb jij beelden gezien ten opzichte van hoeveel er waren maandag?DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Uitschieters zijn er altijd, maar bij de boeren zijn het er wel erg veel grote incidenten.
En klagen over geweld van een ander en zelf geweld toepassen zijn twee heel verschillende dingen.
Verder geen flauw idee waar je voetballende agenten heb gezien, maar ik vermoed dat het niet vandaag is.
Enkel die waar wat gebeurt komen in de media. Dat geeft de meeste mensen een nogal scheef beeld van hoe het er aan toe gaat
echter tonen beelden aan dat deze agent al langer met een pistool stond te zwaaien. Het is dus niet zo dat hij zijn pistool trok toen er een trekker op hem af kwam en zich daardoor bedreigd voelde en direct schoot.Waah schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:33:
Dit had vrij simpel voorkomen kunnen worden door al eerder harder in te grijpen wanneer tractoren op de snelweg rijden. Want tractoren horen daar niet thuis.
[ Voor 40% gewijzigd door flessuh op 06-07-2022 13:35 ]
Als meubelstuk van de coronatopics van de afgelopen jaren moet jij toch wel door hebben gehad dat de handhaving minimaal is zodra de massa maar groot genoeg is bij de protesten.redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Dit dus, als je dus maar hard genoeg schreeuwt en iedereen intimideert mag je je gang gaan. Maak je er echter echt een vreedzaam protest van dan wordt het gelijk aangepakt. Ik vind het gewoon bar slecht hoe de politie dit aanpakt.
Vandaag is woensdag. Tevens stel jij dat ze voetballen.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Van hoeveel protesten heb jij beelden gezien ten opzichte van hoeveel er waren maandag?
Enkel die waar wat gebeurt komen in de media. Dat geeft de meeste mensen een nogal scheef beeld van hoe het er aan toe gaat
En een kleine tip: Als je een bron vindt, check even of je een soort gelijk filmpje kan vinden met een eerdere datum.
En een agent (en zeker meerdere) staan vast niet zomaar al met een pistool te zwaaien. Waarschijnlijk was de sfeer al behoorlijk grimmig...flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Van hoeveel protesten heb jij beelden gezien ten opzichte van hoeveel er waren maandag?
[...]
echter tonen beelden aan dat deze agent al langer met een pistool stond te zwaaien. Het is dus niet zo dat hij zijn pistool trok toen er een trekker op hem af kwam en zich daardoor bedreigd voelde en direct schoot.
Ik bedoel: Die mensen waren niet voor niets aan het filmen, en waarschijnlijk is het echte filmpje veel langer. want creatief knippen kan men heel goed.
En waarom zou de agent eerder een wapen getrokken hebben?flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:33:
[...]
echter tonen beelden aan dat deze agent al langer met een pistool stond te zwaaien. Het is dus niet zo dat hij zijn pistool trok toen er een trekker op hem af kwam en zich daardoor bedreigd voelde en direct schoot.
er is vast iets gebeurt waardoor hij zijn wapen heeft getrokken, echter wordt nu geroepen dat er geschoten is omdat er op hem in werd gereden. Dat is gewoon zichtbaar niet het geval aangezien de schoten gelost worden als de trekker al voorbij is.Waah schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:36:
[...]
En een agent (en zeker meerdere) staan vast niet zomaar al met een pistool te zwaaien. Waarschijnlijk was de sfeer al behoorlijk grimmig...
Ik bedoel: Die mensen waren niet voor niets aan het filmen, en waarschijnlijk is het echte filmpje veel langer. want creatief knippen kan men heel goed.
Precies ja; in verkleedkleren met een doodskist rond gaan paraderen is precies wat je omschrijft met de link erbij.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Een verkleed partijtje terwijl je in de lobby is confronterend, niet intimiderend.
"Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen met negatieve gevolgen" Wikipedia: Intimidatie
[...]
Uitschieters zijn er altijd, maar bij de boeren zijn het er wel erg veel grote incidenten.
Voor dat bezetten van die lobby kan ik nog ergens met je mee (maar stel jezelf voor dat je een ambtenaar aldaar bent en het aantreft. Beste kans dat zo iemand het anders ervaart).
We weten ook niet of er verderop agenten stonden, en het kan best zijn dat de agent dacht dat die even verderop zou inrijden op collega's.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:38:
[...]
er is vast iets gebeurt waardoor hij zijn wapen heeft getrokken, echter wordt nu geroepen dat er geschoten is omdat er op hem in werd gereden. Dat is gewoon zichtbaar niet het geval aangezien de schoten gelost worden als de trekker al voorbij is.
Het is gewoon nog te onduidelijk om meteen allerlei conclusies te trekken. Hoe graag men dat wil.
Maar dat was ook niet mijn punt, mijn punt was: Tractoren horen gewoon niet op de snelweg. Daarbij hoor je niet even een talud af te snijden omdat je snel naar huis wil.
Het is ook wel krom. Boeren blokkeren de snelweg, maar als ze zelf geblokkeerd zijn vinden ze het opeens heel vervelend, want ze willen naar huis

flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:38:
[...]
er is vast iets gebeurt waardoor hij zijn wapen heeft getrokken, echter wordt nu geroepen dat er geschoten is omdat er op hem in werd gereden. Dat is gewoon zichtbaar niet het geval aangezien de schoten gelost worden als de trekker al voorbij is.
"Bestuurders" en "trekkers". Meervoud, niet enkelvoud.De politie meldt op Twitter dat de bestuurders van de trekkers probeerden in te rijden op agenten en dienstvoertuigen
En inderdaad, het is niet goed te zien waarom men schiet, maar dat betekent niet dat er geen reden is of was. We missen gewoon heleboel informatie.
Als iemand word aangehouden omdat hij direct gevaar oplevert (bijv. inrijden op mensen), dan is er veel toegestaan om de persoon aan te houden. Het is niet zoals bij GTA dat je wanted level omlaag gaat, de boer in kwestie is over een de zoveelste grens gegaan en werd aangehouden, een vluchtpoging als deze loopt dan inderdaad uit de hand. Als de boer te voet was dan hadden ze waarschijnlijk een dikke bodyslam gedaan.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:38:
[...]
Wat moet het immens klote zijn om een politie uniform te dragen vandaag de dag.
Alle relletjes en protesten omtrent Corona zijn hard de kop ingedrukt. Harder dan praktisch ieder optreden richting de boeren. Want stel je voor dat je electoraal verlies lijdt omdat je consequent bent in toepassen van de regels.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Als meubelstuk van de coronatopics van de afgelopen jaren moet jij toch wel door hebben gehad dat de handhaving minimaal is zodra de massa maar groot genoeg is bij de protesten.
Hmm ja inderdaad ze lijken opeens veel jonger, interviewtjes met "boer (18)"en nu dit weer.sugarlevi01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:14:
[...]
Lijken ook voornamelijk weer jonge jochies in te zitten, met hun maten. Op zoek naar reuring.
Zou er een voordeel zijn om zoonlief de sleutels te geven ipv zelf te gaan? eens denken
jeugdrecht vs volwassenen recht
pa/ma kunnen gewoon doorwerken
en vergeet de publieke opinie niet:
Daar ga je, mamma springt op e bres voor dr lieve zoon, bespeel die hartsnaren maar flink.eric.1 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:41:
[...]
"Volgens zijn moeder"
Deden niets verkeerd? Niet luisteren naar de politie + bij de snelwegopgang. 2x mis. Sensatiejournalistiek. Riooljournalistiek.
Juist en als een minderjarige beschoten is dan zal dat ook nog wel eens een langer staartje voor de agent kunnen zijn.ZieMaar! schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:44:
Niemand kent het hele verhaal. De politie wil vast, net als volgens mij bij elk schietincident, een intern onderzoek doen en in de tussentijd valt iedereen over elkaar heen om dit geval zo te kleuren dat het in zijn of haar straatje past.
Het enige verstandige is volgens mij: het onderzoek afwachten.
preciesM@cer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:15:
Hou je als agent maar eens rustig als er zo'n enorm apparaat als een trekker op je afkomt, dat zijn tegenwoordig een soort vrachtwagens waar zonder problemen jochies van 16/17 in rijden (daar heb ik mijzelf altijd al over verbaasd), die nog niet helemaal helder en logisch kunnen nadenken..
SuBBaSS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:40:
[...]
Precies ja; in verkleedkleren met een doodskist rond gaan paraderen is precies wat je omschrijft met de link erbij.
Voor dat bezetten van die lobby kan ik nog ergens met je mee (maar stel jezelf voor dat je een ambtenaar aldaar bent en het aantreft. Beste kans dat zo iemand het anders ervaart).
offtopic:
Laten we die even uitspitten: Staat er een naam op de doodkist? Of wordt de doodkist geleverd aan een persoon?
Zo ja, dan is het gericht op een persoon/groep en gaat het om gericht dreigement.
Zo nee, dan spreekt men van een ongericht dreigement.
Het probleem is dan ook niet de intimidatie, maar de bedreiging. Je bedreigt voelen is iets anders dan bedreigd worden.
Laten we die even uitspitten: Staat er een naam op de doodkist? Of wordt de doodkist geleverd aan een persoon?
Zo ja, dan is het gericht op een persoon/groep en gaat het om gericht dreigement.
Zo nee, dan spreekt men van een ongericht dreigement.
Het probleem is dan ook niet de intimidatie, maar de bedreiging. Je bedreigt voelen is iets anders dan bedreigd worden.
oh dus omdat er ooit een auto heeft ingereden op een politie auto mag de politieagent standaard op elke auto schieten die bij hem in de buurt komt?DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:41:
[...]
[...]
"Bestuurders" en "trekkers". Meervoud, niet enkelvoud.
En inderdaad, het is niet goed te zien waarom men schiet, maar dat betekent niet dat er geen reden is of was. We missen gewoon heleboel informatie.

Er wordt geschoten op een trekker die op dat moment geen dreiging is terwijl geclaimd wordt dat dat wel het geval was.
Als andere trekkers op de agent in reden had hij daar op moeten schieten, simpel. Dan was er ook geen discussie over geweest.
Dit is een vraag die volledig lijkt te worden gepasseerd.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:37:
[...]
En waarom zou de agent eerder een wapen getrokken hebben?
Er zijn meerdere videos, waarvan één waarbij een agent op een tractor afloopt, wijst met z'n linkerhand en de bestuurder van de tractor onder schot houdt.
Was dat dezelfde tractor of dezelfde bestuurder die later (als tweede) wegreed bij de rotonde?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Niks is minder waar. Bij de rellen op het malieveld en museumplein werd wel eens ingegrepen inderdaad.... Maar er waren ook veel protesten die ondanks de gevaarzetting van een hernieuwde uitbraak gewoon doorgang mochten vinden....Xa!pt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:45:
[...]
Alle relletjes en protesten omtrent Corona zijn hard de kop ingedrukt. Harder dan praktisch ieder optreden richting de boeren. Want stel je voor dat je electoraal verlies lijdt omdat je consequent bent in toepassen van de regels.
https://www.bndestem.nl/b...-20-00-uur-open~ad470deb/
Ik weet zeker dat er dan ook een discussie was dat die trekker de agent nog niet geraakt had. En als die agent overreden was dat ie uit de weg had moeten gaan.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:47:
[...]
Als andere trekkers op de agent in reden had hij daar op moeten schieten, simpel. Dan was er ook geen discussie over geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door IJzerlijm op 06-07-2022 13:49 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Nee, de politie heeft een geweldsinstructie (een soort handleiding) waar in beschreven wat wel/niet mag afhankelijk van de situatie.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:47:
[...]
oh dus omdat er ooit een auto heeft ingereden op een politie auto mag de politieagent standaard op elke auto schieten die bij hem in de buurt komt?
Dat weten wij niet. Dat is een aanname op basis van heel onvoldoende informatie. Voor de goeie orden: Ik sluit daarbij niet uit dat de handeling onjuist is, de opmerking over onvoldoende informatie gaat dus over zowel de conclusie van wel en niet correct handelen.Er wordt geschoten op een trekker die op dat moment geen dreiging is terwijl geclaimd wordt dat dat wel het geval was.
Nee, ook dan zijn er regels en simpel is het nooit. Het gebruik van een wapen is (uit mijn hoofd) alleen bij een acute noodsituatie van zelf of omstanders. Het "gebruik van een wapen" is overigens niet het schieten, maar het inzetten, dus ook het trekken.Als andere trekkers op de agent in reden had hij daar op moeten schieten, simpel. Dan was er ook geen discussie over geweest.
Ook klimaatdemonstranten mogen niet opzettelijk de weg blokkeren. Gevaarlijk, aanhouden, vastzetten, voorgeleiden.
https://www.bnnvara.nl/jo...orden-direct-gearresteerd
Het achteruit rijden met een politiebus op demonstranten is uiteraard ook strafbaar.
En zo creëert de politie met hun pappen en nathouden kopje koffie de-escalatie beleid bij de blokkeerboeren een gigantisch probleem.
https://www.bnnvara.nl/jo...orden-direct-gearresteerd
Het achteruit rijden met een politiebus op demonstranten is uiteraard ook strafbaar.
En zo creëert de politie met hun pappen en nathouden kopje koffie de-escalatie beleid bij de blokkeerboeren een gigantisch probleem.
Yep. Het klassieke Thinking, Fast and SlowReal schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Dit is een vraag die volledig lijkt te worden gepasseerd.
Wat ik begrepen hebben zijn er meerdere incidenten geweest die avond op verschillende locaties. Dus ik ga ervan uit dat het verschillende zijn. Het is vooral wachten tot we betrouwbare informatie hebben.Er zijn meerdere videos, waarvan één waarbij een agent op een tractor afloopt, wijst met z'n linkerhand en de bestuurder van de tractor onder schot houdt.
Was dat dezelfde tractor of dezelfde bestuurder die later (als tweede) wegreed bij de rotonde?
Bovenstaande uitspraak is onjuist
Dit gaat helemaal niet verkeerd aflopen. /s
'Jongen die door politie werd beschoten is 16 jaar', boeren eisen zijn vrijlating
Wat is er toch aan de hand in Nederland?!
geef aan waar de video over gaat waar je naar linkt. Anders is het een linkdrop
'Jongen die door politie werd beschoten is 16 jaar', boeren eisen zijn vrijlating
Wat is er toch aan de hand in Nederland?!

geef aan waar de video over gaat waar je naar linkt. Anders is het een linkdrop
[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 09:17 ]
Hello. Is it me you're looking for?
Nee lijkt er niet op. Die staat wel in dezelfde rij, maar stuk verder vooraan. De trekker waarop werd geschoten stond verderop achteraan in diezelfde rij.Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Dit is een vraag die volledig lijkt te worden gepasseerd.
Er zijn meerdere videos, waarvan één waarbij een agent op een tractor afloopt, wijst met z'n linkerhand en de bestuurder van de tractor onder schot houdt.
Goed te herkennen in beide filmpjes aan de 2 Friese vlaggetje op de trekker vooraan, waar die eerste direct achter stond.
@flessuh ik vind het goed dat je het regelmatig voor de boeren opneemt en je niet in de boerenhoek laat drukken en je er echt voor staat en het blijft uiten.
Maar in dit geval van lopend onderzoek zou ik het laten rusten tot er (voorlopige) conclusie is ipv op basis van wat filmpjes een nu zinloze discussie het hebben.
Check dit filmpje (seconde of 4 als je op play klikt daar ging het me om)
een filmje zegt lang niet alles en geeft veel te weinig om echt conslusies aan te verbinden, en bovenstaande yt ding laat alleen maar zien hoe snel iets er anders uit kan zien, in dit schietgedoe weten we nog veel minder aan wat er aan vooraf ging, gewoon conclusie onderzoek afwachten
Maar in dit geval van lopend onderzoek zou ik het laten rusten tot er (voorlopige) conclusie is ipv op basis van wat filmpjes een nu zinloze discussie het hebben.
een filmje zegt lang niet alles en geeft veel te weinig om echt conslusies aan te verbinden, en bovenstaande yt ding laat alleen maar zien hoe snel iets er anders uit kan zien, in dit schietgedoe weten we nog veel minder aan wat er aan vooraf ging, gewoon conclusie onderzoek afwachten
[ Voor 3% gewijzigd door Silent7 op 06-07-2022 13:59 ]
Verwijderd
Eigenaar oppakken. Sleutel erin, starten, wegrijden. Zo'n tractor kan zelf rijden, je hoeft hem niet af te slepen. Vroeger kon iedereen 16+ zonder enige kennis in zo'n ding kruipen en lekker gaan rondtuffen. Als een 16-jarige het zonder opleiding kan..... Heel lang geleden, bij mij op de middelbare school kwamen er weleens leerlingen met de tractor, als ze geen zin hadden om een heel eind door de regen te fietsen. Ze moesten hem dan wel op het veld tegenover de school parkeren. Mocht niet op de parkeerplaats. Als pa toevallig die tractor nodig had die dag, hadden ze pech en moesten ze fietsen of met de bus.IJzerlijm schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Als twintig boeren zonder trekker de snelweg blokkeren worden ze ook meteen opgepakt. Appels en peren, er zijn simpelweg (te) weinig technische middelen om grote voertuigen die ontworpen zijn overal doorheen te kunnen rijden te laten doen wat je wil.
Aaah, das die kerel die geen acties organiseert of daar geen verantwoordelijkheid voor opeist maar wil nu wel dat één van de actievoerders nu vrijgelaten wordt. Wat een toeval allemaal...iamerwin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:54:
Wat is er toch aan de hand in Nederland?!![]()
[YouTube: Vlog van Mark: "Boer Jouke(16) zit onschuldig vast in Leeuwarden."]
@Real Ik twijfel even over de verschillende locatie waarbij een wapen getrokken werd. Dacht het ergens gelezen te hebben, maar ik kan niet 1-2-3 een bron vinden. Beschouw het even als onbewezen.
Selectieve verontwaardiging en ophitserij. Als moeders echt zo begaan was met de veiligheid van haar zoons, had ze de sleutels van die trekker nooit mogen geven. Waarom laat je kinderen überhaupt met dit soort voertuigen de weg op gaan om te protesteren?iamerwin schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:54:
Wat is er toch aan de hand in Nederland?!![]()
[YouTube: Vlog van Mark: "Boer Jouke(16) zit onschuldig vast in Leeuwarden."]
En die boer van dat filmpje moet even rustig het onderzoek van de rijksrecherche afwachten. Net als de populistische partijen aan de rechterkant van het spectrum.
Edit: zie nu pas dat het die mafklapper Van den Oever is. Daar komt alleen nog maar onzin uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 06-07-2022 14:14 ]
Op zich eens en dit is inderdaad lastig. maar als je het filmpje kijkt, is het echt wel duidelijk dat:Silent7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:56:
- de 2 agenten staan bij een andere auto met man in wit shirt te praten op de andere weghelft
- de trekker in kwestie rijd over het middengedeelte heen, linksaf de bocht in op de weghelft daarnaast
- op dat moment lopen de agenten zelf het middengedeelte ook op, en schieten zodra de trekker langzij is
Tja, maar toch vind ik dat net wat anders. Hier zijn mensen bewust andere mensen dwars aan het zittten puur om hun zin te krijgen. Bij corona was het meer omdat ze het nut er niet van inzagen en daarom de richtlijnen niet volgden. En al vind ik beide niet zo slim, is de 1e toch een gradatie erger waarbij ik zou verwachten dat ook de politie een grote stap meer zou doen.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:34:
[...]
Als meubelstuk van de coronatopics van de afgelopen jaren moet jij toch wel door hebben gehad dat de handhaving minimaal is zodra de massa maar groot genoeg is bij de protesten.
[removed]
Die regel is heel simpel, het pistool dient ter verdediging van je eigen lichaam of dat van anderen. Een boer die op mensen inrijdt en daarna gaat vluchten is een gevaar voor de omgeving, helemaal op een snelweg.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Nee, ook dan zijn er regels en simpel is het nooit. Het gebruik van een wapen is (uit mijn hoofd) alleen bij een acute noodsituatie van zelf of omstanders. Het "gebruik van een wapen" is overigens niet het schieten, maar het inzetten, dus ook het trekken.
Als de bestuurder van de bus bij de recente aanslag in Duitsland had doorgereden dan hadden agenten z'n voorruit en stoel ook geperforeerd. Daar is niks geks aan.
Dat ER al na 20min is weggebonjoured laat wel zien dat we goed werken aan een bananenrepubliek. De wet geld niet voor de sterken....
Het filmpje laat maar een kort moment zien en filmt maar van 1 kant. Wat voor en na het schieten gebeurde staat niet op film, en waar de tractor naartoe reed ook niet. Als daar agenten staan is het volkomen terecht dat er geschoten is, maar dat weten we niet want dat is niet gefilmd.renegrunn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:02:
[...]
Op zich eens en dit is inderdaad lastig. maar als je het filmpje kijkt, is het echt wel duidelijk dat:
- de 2 agenten staan bij een andere auto met man in wit shirt te praten op de andere weghelft
- de trekker in kwestie rijd over het middengedeelte heen, linksaf de bocht in op de weghelft daarnaast
- op dat moment lopen de agenten zelf het middengedeelte ook op, en schieten zodra de trekker langzij is
Op dit moment valt er sowieso niet zinnig over te discussiëren hoor. Mensen strooien weer eens met fanatieke meningen, gebaseerd op een filmpje van niet eens half de situatie.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:47:
[...]
oh dus omdat er ooit een auto heeft ingereden op een politie auto mag de politieagent standaard op elke auto schieten die bij hem in de buurt komt?![]()
Er wordt geschoten op een trekker die op dat moment geen dreiging is terwijl geclaimd wordt dat dat wel het geval was.
Ik zou bijna stellen dat een ieder met een stellige mening over deze situatie zich automatisch diskwalificeert in de discussie.
Nee pas als je OOK een filmpje hebt vanuit waar de agent staat EN een filmpje vanaf de overkant en andere hoeken (zeg 5 verschillende filmpjes) heb je beeld materiaal waar je misschien iets mee kan, MAAR dan heb je nog alle audio van het half uur voor het schieten nodig van zowel de agent als de 16 jarige boer en HEEEEEL misschien kan een keyboardwarrior dan iets zinnigs beginnen te zeggen over dit voorval. Tot we dat allemaal hebben, gewoon onderzoek afwachtenrenegrunn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:02:
[...]
Op zich eens en dit is inderdaad lastig. maar als je het filmpje kijkt, is het echt wel duidelijk dat:
Ja, na versoepelingen en met toestemming van de gemeente en politie. Terwijl bij het gemiddelde protest de ME werd opgetrommeld, een waterkanon werd ingezet en met harde hand publiek werd weggejaagd. Een groot contrast t.o.v. de omgang met boeren.stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Niks is minder waar. Bij de rellen op het malieveld en museumplein werd wel eens ingegrepen inderdaad.... Maar er waren ook veel protesten die ondanks de gevaarzetting van een hernieuwde uitbraak gewoon doorgang mochten vinden....
https://www.bndestem.nl/b...-20-00-uur-open~ad470deb/
Ik las het bericht eerst met plezier inderdaad. "Ha. Lekker bezig, gasten." Ik vind het ook enorm krom dat zij wel binnen 20 minuten weggewerkt worden. Volgende keer maar met trekkers komen misschien ...Basekid schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:05:
Dat ER al na 20min is weggebonjoured laat wel zien dat we goed werken aan een bananenrepubliek. De wet geld niet voor de sterken....
Tja, er wordt hier een discussie gevoerd, als van de ene kant de conclusie is dat er wel meer geschoten mag worden op "terroristen" is het zeker van belang dat er mensen zijn die de andere kant belichten.Silent7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:56:
@flessuh ik vind het goed dat je het regelmatig voor de boeren opneemt en je niet in de boerenhoek laat drukken en je er echt voor staat en het blijft uiten.
[YouTube: How to use a MODEL CAR to make your film (forced perspective trick!)]
We weten zeker niet alles, en er zal een uitgebreid onderzoek komen, absoluut.
Echter, zoals ik zei zijn er meerdere filmpjes van deze situatie wat de uitleg van de politie zelf in twijfel trekt,
Het blijft gewoon een ontzettend nare situatie dit. Hopelijk gaat de overheid snel de hele stikstof situatie wat verduidelijken en de focus verbreden naar alle sectoren om de angel er wat uit te halen (stikstofkaart werd eerst geroepen dat dit bindend was, nu blijk dit niet zo te zijn bijvoorbeeld).
En dan nog zeggen dat ze geen onderscheid maken.martijn.s schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:57:
De demonstranten van Extinction rebellion zijn al na 20 minuten verwijderd van de snelweg door de politie...
Schandalig.
De focus verbreden naar alle sectoren? Juist doordat boeren menen dat dit allemaal niet voor hen geldt mogen andere sectoren de hete kastanjes uit het vuur halen. Terwijl juist de boeren de grootste vervuilers zijn.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
Het blijft gewoon een ontzettend nare situatie dit. Hopelijk gaat de overheid snel de hele stikstof situatie wat verduidelijken en de focus verbreden naar alle sectoren om de angel er wat uit te halen (stikstofkaart werd eerst geroepen dat dit bindend was, nu blijk dit niet zo te zijn bijvoorbeeld).
Inderdaad, laat ze maar eens bij de bouw kijken, of industrie of transportsector.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Hopelijk gaat de overheid snel de hele stikstof situatie wat verduidelijken en de focus verbreden naar alle sectoren om de angel er wat uit te halen.
*kuch*
De boeren willen dat toch niet horen.Xa!pt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:18:
[...]
De focus verbreden naar alle sectoren? Juist doordat boeren menen dat dit allemaal niet voor hen geldt mogen andere sectoren de hete kastanjes uit het vuur halen. Terwijl juist de boeren de grootste vervuilers zijn.
Maar dat is ook weer uit te leggen als een gebrek aan regie en visie van de regering. "Luister boeren, jullie zijn de grootste vervuilers. Nu komen jullie aan de beurt, hierna de luchtvaart en de industrie."
Zeg dat nou niet, straks heeft https://www.agrispeelgoed.nl/nl/ een aanbieding en gaat ER het opnieuw proberenap3nr0ts schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:13:
[...]
Ik las het bericht eerst met plezier inderdaad. "Ha. Lekker bezig, gasten." Ik vind het ook enorm krom dat zij wel binnen 20 minuten weggewerkt worden. Volgende keer maar met trekkers komen misschien ...
Natuurlijk, en we moeten eerst het rapport van de rijksrecherche afwachten voordat je uberhaupt iets mag zeggen?DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:41:
[...]
[...]
Laten we uit het bad van de naïviteit stappen. Agenten staan onder hoogspanning, blijven maar wapens trekken om arrestatie te forceren en dan rijdt er 1 weg om arrestatie te voorkomen en wordt er gericht geschoten. De tractor rijdt hier niet in op mensen, mocht dit wel zo zijn was dit al lang benoemd al was het maar om de rust te bewaren.
We hoeven er ook niet omheen te draaien, er worden fouten gemaakt. Maar opeens deze escalatie op de geweldsladder past gewoon niet, en gericht schieten op een 16-jarig kind omdat hij wegrijdt van een blokkade of eventuele arrestatie is al helemaal onwenselijk. Dit zal inderdaad intern opgelost worden, maar maakt het niet fraaier.
Het was een loopactie die de hele snelweg zou blokkeren, ook voor de hulpdiensten. En tussen de TK en het ministerie van EZ in. Dat is wel wat anders dan een DC of Stroe.LZ86 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:18:
[...]
En dan nog zeggen dat ze geen onderscheid maken.
Schandalig.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zoals ik al eerder in dit topic meldde: je ziet niet wat er voor deze situatie gebeurde. Het kan goed zijn dat deze trekker nog vóór deze opnames startte met zijn trekker (tractor?) is ingereden op agenten.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Echter, zoals ik zei zijn er meerdere filmpjes van deze situatie wat de uitleg van de politie zelf in twijfel trekt,
Dan is op het moment van filmen de acute situatie wellicht voorbij, maar als de bestuurder (die op dat moment dus verdacht kan worden van poging doodslag) zich aan zijn aanhouding onttrekt (wat hij wel zichtbaar doet, door weg te rijden), mag er aanhoudingsvuur gebruikt worden.
Best een denkbaar scenario, maar ook ik heb niet alle antwoorden dus laten we gewoon het onderzoek van de rijksrecherche afwachten.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
*knip* dit is niet de huiskamer
[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 07-07-2022 09:26 ]
Een aantal van die sectoren zoals de industrie wordt nu gevraagd wat te doen, nog niet gedwongen zoals de boeren. Dat wil de overheid pas volgend jaar doen, en dat steekt de boeren.nst6ldr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]
Inderdaad, laat ze maar eens bij de bouw kijken, of industrie of transportsector.
*kuch*
De top aan grootste individuele uitstoters hoeft nog niks te doen, en een massa aan kleinere wel.
ah is weer even tijd voor deze zie ik, komt ie weer:

ja alles gaat omlaag en ja bedenk daarbij dat in de periode vanaf 95 de agrarische sector ~24% meer productie heeft gedaan, dus ja ze doen het relatief het beste, getuige ook dit:

waar ze veruit de grootste daling laten zien.
Helaas is het nog steeds het meeste en ligt er een rechterlijke uitspraak, op de andere onderdelen is niet genoeg te winnen
ja alles gaat omlaag en ja bedenk daarbij dat in de periode vanaf 95 de agrarische sector ~24% meer productie heeft gedaan, dus ja ze doen het relatief het beste, getuige ook dit:
Helaas is het nog steeds het meeste en ligt er een rechterlijke uitspraak, op de andere onderdelen is niet genoeg te winnen
Er waren al wapens getrokken. Dat doet men in de regel niet zomaar. Technisch gezien zou dat hier wèl het geval kunnen zijn, maar om daar nu al van uit te gaan is wat prematuur en onzinnig.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]
Natuurlijk, en we moeten eerst het rapport van de rijksrecherche afwachten voordat je uberhaupt iets mag zeggen?
Laten we uit het bad van de naïviteit stappen. Agenten staan onder hoogspanning, blijven maar wapens trekken om arrestatie te forceren en dan rijdt er 1 weg om arrestatie te voorkomen en wordt er gericht geschoten. De tractor rijdt hier niet in op mensen, mocht dit wel zo zijn was dit al lang benoemd al was het maar om de rust te bewaren.
En hoe komt dat?flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:27:
[...]
Een aantal van die sectoren zoals de industrie wordt nu gevraagd wat te doen, nog niet gedwongen zoals de boeren. Dat wil de overheid pas volgend jaar doen, en dat steekt de boeren.
De top aan grootste individuele uitstoters hoeft nog niks te doen, en een massa aan kleinere wel.

Volgens de ambtsinstructie dus duidelijk wel.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]
Maar opeens deze escalatie op de geweldsladder past gewoon niet,
Ik zou niet weten wat zijn leeftijd hiermee te maken heeft.en gericht schieten op een 16-jarig kind omdat hij wegrijdt van een blokkade of eventuele arrestatie is al helemaal onwenselijk.
Daarnaast: gericht schieten als iemand zich onttrekt van een aanhouding kan dus geoorloofd zijn, als ze verdacht worden van een feit waar tenminste 4 jaar celstraf voor staat. Zoals poging doodslag.
'Intern opgelost' is een onderzoek van de rijksrecherche. Die zijn vaak diepgravend en deskundig. En als blijkt dat een agent onterecht handelt, volgt rechtsvervolging. En dan bepaalt een rechtbank (en dus niet de politie zelf) wat een eventuele straf gaat zijn.Dit zal inderdaad intern opgelost worden, maar maakt het niet fraaier.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
De vraag is hoe snel je dat kan inschatten in zo'n situatie. Had deze bestuurder zich al netjes gelegitimeerd waardoor de politie wist dat ze met een 16 jarige te maken hadden? Als je je volwassen gedraagt mag je er ook vanuit dat je als een volwassene behandeld wordt.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
een 16-jarig kind
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Onderstaande filmpjes zijn van dezelfde plek.DevWouter schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:59:
@Real Ik twijfel even over de verschillende locatie waarbij een wapen getrokken werd. Dacht het ergens gelezen te hebben, maar ik kan niet 1-2-3 een bron vinden. Beschouw het even als onbewezen.
https://www.dumpert.nl/item/100035171_05c553e0
https://www.dumpert.nl/item/100035165_2b949717
En dan iets verderop wordt er geschoten. Hier te zien en horen:
https://www.dumpert.nl/item/100035164_4cc61117
Je mag van alles zeggen, maar zolang de situatie onduidelijk is zal het niet veel meer dan een ongefundeerde mening zijn. En daar bouw je geen discussie omheen.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]
Natuurlijk, en we moeten eerst het rapport van de rijksrecherche afwachten voordat je uberhaupt iets mag zeggen?
"16 jarig kind" is vrij irrelevant hier. Nu impliceert je dat ze goed wisten dat er een 16-jarige achter het stuur zat. Niets wijst dit uit. Dit is stemmingmakerij - niets meer en niets minder.Laten we uit het bad van de naïviteit stappen. Agenten staan onder hoogspanning, blijven maar wapens trekken om arrestatie te forceren en dan rijdt er 1 weg om arrestatie te voorkomen en wordt er gericht geschoten. De tractor rijdt hier niet in op mensen, mocht dit wel zo zijn was dit al lang benoemd al was het maar om de rust te bewaren.
We hoeven er ook niet omheen te draaien, er worden fouten gemaakt. Maar opeens deze escalatie op de geweldsladder past gewoon niet, en gericht schieten op een 16-jarig kind omdat hij wegrijdt van een blokkade of eventuele arrestatie is al helemaal onwenselijk. Dit zal inderdaad intern opgelost worden, maar maakt het niet fraaier.
Laten we ook de discussies normaal houden ipv escaleren.
Heb jij al een filmpje gezien van dat de boeren aan kwamen rijden? Het enige wat ik daarvan heb kunnen vinden is nl. een filmpje dat er nogal dreigend uit ziet, maar zo vaag gefilmd is dat ik niet kan zien of het om deze situatie gaat of niet.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:15:
[...]
Tja, er wordt hier een discussie gevoerd, als van de ene kant de conclusie is dat er wel meer geschoten mag worden op "terroristen" is het zeker van belang dat er mensen zijn die de andere kant belichten.
We weten zeker niet alles, en er zal een uitgebreid onderzoek komen, absoluut.
Ze hadden eerst met de provincies om tafel moeten gaan zitten om op zijn minst de globale lijnen uit te zetten. Nu is het een kaart die aangeeft waar er problemen zijn, maar niet aangeeft wat en waar er precies iets gedaan moet worden. Waarbij ook nog gezegd wordt dat de kaart niet bindend is. Hoe verwachten ze dan dat daar beleid uit gaat komen en daadwerkelijke akties?Het blijft gewoon een ontzettend nare situatie dit. Hopelijk gaat de overheid snel de hele stikstof situatie wat verduidelijken en de focus verbreden naar alle sectoren om de angel er wat uit te halen (stikstofkaart werd eerst geroepen dat dit bindend was, nu blijk dit niet zo te zijn bijvoorbeeld).
Met de tijd die de regering hier al aan besteed heeft, zou er al lang in samenspraak met de provincies een globaal plan moeten zijn. Maar het is weer zo'n roadmap zoals we die ook bij corona hebben gezien, welke geheel vrijblijvend is en aangepast kan worden waar gewenst. Ondanks dat bekend is dat er wel degelijk iets gedaan moet worden. Oftewel ik ben benieuwd of dit weer een jaartje gerekt gaat worden waarna een rechter aangeeft dat er per direct iets gedaan moet worden zodat we weer extreme maatregelen krijgen (b.v. onteigenen) om alsnog het doel te halen.
[removed]
Goed, ik zal het anders verwoorden;ralpje schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:30:
[...]
Volgens de ambtsinstructie dus duidelijk wel.
[...]
Ik zou niet weten wat zijn leeftijd hiermee te maken heeft.
Daarnaast: gericht schieten als iemand zich onttrekt van een aanhouding kan dus geoorloofd zijn, als ze verdacht worden van een feit waar tenminste 4 jaar celstraf voor staat. Zoals poging doodslag.
[...]
'Intern opgelost' is een onderzoek van de rijksrecherche. Die zijn vaak diepgravend en deskundig. En als blijkt dat een agent onterecht handelt, volgt rechtsvervolging. En dan bepaalt een rechtbank (en dus niet de politie zelf) wat een eventuele straf gaat zijn.
De beelden spreken niet in het voordeel van de agent. Over een paar maanden weten we meer.
niet genoeg te winnen, dat klopt. Maar je kunt wel van alle sectoren een aandeel verwachten. Nu worden de boeren onder de guillotine gegooid terwijl de andere sectoren (nog) niks hoeven te doen.Silent7 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:28:
ah is weer even tijd voor deze zie ik, komt ie weer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt mij nu dat de overheid maatregelen bij de industrie en schiphol lekker voor zich uit zitten te schuiven (waarvan ze al beschuldigd worden bij de boeren).
Als je dak op meerdere plaatsen lekt vraag je toch ook niet verschillende dakdekkers om elk een te dichten, maar wil je iemand die alles tegelijk aanpakt?
Wat nu gedaan wordt is misschien het grootste gat eerst dicht maken, maar de andere gaten dragen ook bij aan de lekkage.
Dit is precies wat de politie gisteravond al direct meldde.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:25:
[...]
Je hoeft geen rapport af te wachten om iets te zeggen, wel om iets zinnigs te zeggen.
Het lijkt wel alsof de beelden met een bepaalde intentie zijn gemaakt. Je zou haast denken dat dit vaker voorkomt.tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:34:
[...]
Goed, ik zal het anders verwoorden;
De beelden spreken niet in het voordeel van de agent. Over een paar maanden weten we meer.
Onzin. Ook de bouw heeft te maken met allerlei stilgelegde projecten.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:35:
[...]
niet genoeg te winnen, dat klopt. Maar je kunt wel van alle sectoren een aandeel verwachten. Nu worden de boeren onder de guillotine gegooid terwijl de andere sectoren (nog) niks hoeven te doen.
Tegen februari 2020 waren er 315.000 woningen te weinig en dat aantal nam door de stikstofcrisis nog verder toe, wat leidde tot stijgende huizenprijzen (economen van de Rabobank voorspelden een stijging van 5,5% in 2020 en 2,5% in 2021), zodat een gemiddeld koophuis eind 2021 25.000 euro duurder zou zijn dan in 2019.
Op 30 oktober 2019 hielden Nederlandse bouw- en infraondernemers, baggeraars en hoveniers een protestactie. De bouw vroeg hiermee aandacht voor hun problemen omtrent de stikstofcrisis en het daaropvolgende beleid, en de aangescherpte PFAS-norm. De protestactie werd georganiseerd door Grond in Verzet.
[ Voor 18% gewijzigd door Xa!pt op 06-07-2022 14:39 ]
Bij dat gemiddelde protest waar politiewagens in de fik werden gezet en de halve binnenstad gesloopt werd door reltuig?Xa!pt schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:13:
[...]
Ja, na versoepelingen en met toestemming van de gemeente en politie. Terwijl bij het gemiddelde protest de ME werd opgetrommeld, een waterkanon werd ingezet en met harde hand publiek werd weggejaagd. Een groot contrast t.o.v. de omgang met boeren.
Die ME met dat waterkanon stond daar omdat het juist al zo vaak uit de klauwen liep op die wappie demo's al dan niet aangewakkerd door hooligans.
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 06-07-2022 14:41 ]
En al twee agenten die hun wapen hebben getrokken, om mensen tot stoppen en uitstappen te dwingen.nst6ldr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:36:
[...]
Het lijkt wel alsof de beelden met een bepaalde intentie zijn gemaakt. Je zou haast denken dat dit vaker voorkomt.
Dan lijkt er al wat flink mis te zijn, als ze dat nodig vonden om te doen.
Uiteindelijk zijn de regels inderdaad streng, en is het misschien wat overtrokken om op de wegrijdende trekker te schieten. En eigenlijk zouden ze ten alle tijde hun hoofd koel moeten houden. Maar ik kan het ze vooralsnog niet heel erg kwalijk nemen.
Ik ga ervanuit dat er vooral welgevallen filmpjes worden getoont, al dan niet geknipt en dergelijke. Daarentegen heb ik vooralsnog vertrouwen in agenten, in ieder geval meer dan in puberale jeugd die met gevaarlijk materieel zich een positie aanmatigde die ze niet hebben.
Heb al vaker gezegd, overdwars over de wang van de band snijden met een mes is voldoende om een trekker te stoppen, en de band (kost 3k) onrepareerbaar te maken. Zie maar eens weg te rijden met een lekke achterband. Dat lukt je met een personenwagen wel, met een tractor dus niet.
Van de andere kant, demonstreren is een groot recht. En dan heb ik het zeker niet over het Nederlandse “demonstreren” op het Malieveld…. Maar over totale anarchie hahaha! Als ik de boeren was geweest had ik simpelweg de opritten van iedere snelweg geblokkeerd. Bij noodgevallen hulpdiensten erdoor laten, OV laten doorrijden.
Heb al vaker gezegd, overdwars over de wang van de band snijden met een mes is voldoende om een trekker te stoppen, en de band (kost 3k) onrepareerbaar te maken. Zie maar eens weg te rijden met een lekke achterband. Dat lukt je met een personenwagen wel, met een tractor dus niet.
Van de andere kant, demonstreren is een groot recht. En dan heb ik het zeker niet over het Nederlandse “demonstreren” op het Malieveld…. Maar over totale anarchie hahaha! Als ik de boeren was geweest had ik simpelweg de opritten van iedere snelweg geblokkeerd. Bij noodgevallen hulpdiensten erdoor laten, OV laten doorrijden.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Als bouwer werden we langs de stikstofmaatlat gelegd en was er tijdenlang helemaal niks mogelijk, ook al zitten we op ik dacht ~0,6% in een eerdere tabel. Met nog geen halfjaartje na PAS ook nog PFAS erbij kon je nog geen kruiwagen grond verplaatsen.
Vergeet niet dat ~15% luchtvaart bewust niet meegeteld wordt. De aandelen van andere sectoren dalen dan navenant.
Vergeet niet dat ~15% luchtvaart bewust niet meegeteld wordt. De aandelen van andere sectoren dalen dan navenant.
Iedereen kan filmen tegenwoordig en er is bij demonstraties altijd wel wat aan de hand. Om met een getrokken pistool rond te gaan rennen, dat is nogal wat. Straks komen letterlijk de fakkels en hooivorken naar buiten (en niet de strobalen langs de snelweg).nst6ldr schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:36:
[...]
Het lijkt wel alsof de beelden met een bepaalde intentie zijn gemaakt. Je zou haast denken dat dit vaker voorkomt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ja, want dan moeten die hulpdiensten eerst onderhandelen, want iemand is niet zomaar van de weg af. Of haal ik nu de boeren en ER door elkaarSeñor Sjon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:26:
[...]
Het was een loopactie die de hele snelweg zou blokkeren, ook voor de hulpdiensten. En tussen de TK en het ministerie van EZ in. Dat is wel wat anders dan een DC of Stroe.
En waar is het filmpje van daarvoor? Want wederom zie je allemaal filmpjes die duidelijk na een escalatie zijn gemaakt. Waar is het punt dat de escalatie begon? Want als die tractoren/auto daarvoor dreigden op de politie in te rijden, is er een goede reden waarom dat wapen getrokken wordt. En als mensen dan niet luisteren en blijven dreigen is er ook een goede reden om te schieten.sugarlevi01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:32:
[...]
Onderstaande filmpjes zijn van dezelfde plek.
https://www.dumpert.nl/item/100035171_05c553e0
https://www.dumpert.nl/item/100035165_2b949717
En dan iets verderop wordt er geschoten. Hier te zien en horen:
https://www.dumpert.nl/item/100035164_4cc61117
Oftewel leuk om filmpjes zo uit te leggen dat ze passen in een verhaal, maar wat er nu echt gebeurt is, heb ik nog op geen enkel filmpje kunnen zien.
Ik mis trouwens ook de filmpjes hier van de boeren die al verschillende keren gevaarlijke akties hebben uitgehaald. Ik ga ze niet bij elkaar zoeken, maar die zie ik op de meeste sites toch veel minder voorbij komen.
[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 06-07-2022 14:45 ]
[removed]
De boeren krijgen de grootste maatregelen omdat zij simpelweg het grootste aandeel hebben.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:35:
[...]
niet genoeg te winnen, dat klopt. Maar je kunt wel van alle sectoren een aandeel verwachten. Nu worden de boeren onder de guillotine gegooid terwijl de andere sectoren (nog) niks hoeven te doen.
Het lijkt mij nu dat de overheid maatregelen bij de industrie en schiphol lekker voor zich uit zitten te schuiven (waarvan ze al beschuldigd worden bij de boeren).
Als je dak op meerdere plaatsen lekt vraag je toch ook niet verschillende dakdekkers om elk een te dichten, maar wil je iemand die alles tegelijk aanpakt?
Wat nu gedaan wordt is misschien het grootste gat eerst dicht maken, maar de andere gaten dragen ook bij aan de lekkage.
- Schiphol moet krimpen (nog nooit eerder gebeurd), Lelystad gaat voorlopig niet open.
- Wij rijden massaal 100km/u ipv 120/130 (wat ik persoonlijk niet erg vindt en nee ik woon niet in de randstad).
- De bouw heeft projecten vertraagd of stil moeten leggen.
Hou er maar rekening mee dat er in de nabije toekomst nog meer maatregelen zullen volgen om andere doelen zoals klimaat te kunnen behalen. Om zo een leefbare wereld voor onze (klein-)kinderen achter te kunnen laten.
De videos van @sugarlevi01 gezien @DevWouter?sugarlevi01 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:32:
[...]
Onderstaande filmpjes zijn van dezelfde plek.
Het lijken dus meerdere agenten te zijn geweest die onafhankelijk van elkaar hun wapen hebben getrokken.
De agent die de bestuurder onder schot hield lijkt daarna over te zijn gegaan tot aanhouding (of althans bestuurder uit voertuig gehaald) terwijl er bij het uitstappen van de bestuurder achter zijn rug werd geschoten bij het wegrijden van de tractors op de rotonde.
ultimateharry schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:45:
[...]
Intrekken of handhaven op een vergunning die niet voldoet aan condities ligt natuurlijk in elkaars verlengde. Alleen al de PAS-melders zullen een groot probleem hebben.
Nog even deze terug halen. Die vergunningen wet natuurbescherming kunnen dus niet zomaar of vanwege de PAS-uitspraak worden ingetrokken. Dat is geprobeerd en bleek niet mogelijk of erg moeilijk. En qua handhaving schiet je hier ook niet echt op. Als een boer meer vee houdt dan volgens de vergunning mag dan moet dat opgelost worden en wordt niet de vergunning ingetrokken. Don't shoot the messenger, maar vergunningen intrekken is niet zo makkelijk als hier nogal eens beweerd wordt.redwing schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Het is gewoon een feit dat vergunningen kunnen worden ingetrokken/aangepast. Zeker omdat de reden dat er iets moet veranderen een rechterlijke uitspraak is. De onderbouwing om een vergunning in te trekken is dus nogal makkelijk hard te maken.
Hij wil.
En wat gebeurt er bij het stoppen van de mercedes?
Nee want andere sectoren doen ook veel.flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:35:
[...]
Weet je nog hoe erg de autorijders het vonden dat ze met autos van bepaalde leftijd/motorisering binnenstad Utrecht niet meer inmochten? Moderne dieselrijders staan letterlijk verdunde pis in een speciale tank te gooien tegen uitstoot. Overheid stimuleert EV vrachtwagens, Amsterdamse yuppen mogen allemaal electrisch gaan varen, en noem zo maar op, gewoon iedereen doet aanpassingen, en bij velen doet het pijn, bij velen voelt het als oneerlijk.
Iedereen is bezig de afgelopen 25J en nu ligt die uitspraak er dus er zal iets moeten bewegen
Het bekende filmpje is een paar seconden, er is niks te zien.Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:57:
En wat gebeurt er bij het stoppen van de mercedes?
Kijkend naar hoe de agenten reageren lijkt het mij dat hij wat stoptekens aan het negeren was, maar dat is slechts mijn inschatting.
People as things, that’s where it starts.
Dat Schiphol moet krimpen en Lelystad niet open gaat is ook pas iets van de laatste weken (sinds de chaos daar).Caayn schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:46:
[...]
- Schiphol moet krimpen (nog nooit eerder gebeurd), Lelystad gaat voorlopig niet open.
In 2019 nog met als argumentatie:
Dezelfde argumentatie zou je ook kunnen gebruiken voor de boeren. Recentere artikelen over gematigde groei voor Schiphol zijn er ook overigens.De groei van Schiphol ziet Van Nieuwenhuizen niet als bedreiging voor de klimaatdoelstellingen. "Het heeft geen zin om in je eigen land een bedrijfstak de nek om te draaien, om vervolgens te zien dat mensen vanuit België of Duitsland vertrekken. Daar schiet je voor het klimaat niets mee op."
Behalve na 19:00?- Wij rijden massaal 100km/u ipv 120/130 (wat ik persoonlijk niet erg vindt en nee ik woon niet in de randstad).
Ik durf de stelling wel aan dat het merendeel van de automobilisten harder rijdt dan 100, waar niet standaard controle is. Terecht.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Ik bedoel: heeft de agent een getrokken wapen in z'n hand of is dat een pasje in een zwarte hoes of iets dergelijks?RobinHood schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Het bekende filmpje is een paar seconden, er is niks te zien.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.