Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Plasma_Wolf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:22:

De fout van constante schaalvergroting moet hersteld worden, en daar mag een enorme compensatie naar de boeren tegenover staan, betaald door de aanjagers van het probleem, regering, banken en de verwerkingsindustrie.
Want de boeren hebben nu verantwoordelijkheid. Sturen, gepushed en geleid worden is een ding, een individu is nog altijd verantwoordelijk voor eigen acties. Dat je de regering noemt is een beetje vreemd, die wordt op nog grotere schaal beinvloed door alle benoemde partijen én vergeet niet de bekende intimidatie en terrorisering van de boer. Enkele boeren schuwt dat compleet niet en genoeg mensen die (terecht) bang zijn. En de regering schuift het probleem gewoon af op de belastingbetaler en als er een partij is die er niks mee te maken hebben dan zijn zij het wel.

Maar zolang de boeren nul komma nul blijk hebben van enige eigen kennis of verantwoordelijkheid gaat er niks opgelost worden. Het kabinet gooit het over de schutting, net als het handhavingsprobleem. En de rest van NL blijft met de stront zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 05-07-2022 21:43 . Reden: Een voorbeeld, maar let op het generaliseren aub. ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:13
Motie voor trekkerverbod tijdens demonstraties is verworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:48
DevWouter schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Ooit gehoord van de Rabo-bank? :+
Iets met Boerenleenbank ofzo, toch? :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

TheBrut3 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:33:
;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:45

Dido

heforshe

Malfunctions schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:34:
Iets met Boerenleenbank ofzo, toch? :+
Na de fusie heette het de Coöperatieve Centrale Raiffeissen-Boerenleenbank, inderdaad. Het is dus niet bepaald toeval dat ze een redelijke vinger in de boerenpap hebben :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:31:
Als je goed op onderzoek uitgaat, dan kun je een paar artikelen vinden die wijzen op de macht van de voedselindustrie, en de banken. Die vormen samen met de regering een team om de boer zo veel mogelijk te laten werken, en ook voor de kosten te laten opdraaien. Dit moet eigenlijk de kern van de berichtgeving zijn.

Maar 'stikstof stikstof stikstof'.

Stikstofuitstoot is een symptoom. Het probleem van stikstofuitstoot oplossen kan op twee manieren. Symptoombestrijding, of ingaan op de oorzaak van het probleem. De kern van ons agrarisch beleid van de afgelopen decennia. Dat probleem moet opgelost worden.
Op zich moet het die kant ook opgaan. Wat dat betreft is het sowieso een tijdperk dat ten einde gaat komen. De EU zet ook vol in op extensivering, natuurinclusiever, from farm to fork, kringlooplandbouw, diervriendelijkheid en etc.

Ook de visservloot moet verkleinen, ook de akkerbouwer moeten minder pesticiden en minder kunstmest gaan gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Joris748 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:04:
De boer als natuurbeheerder. Velen hebben de competentie niet eens. Stellen dat staatsbosbeheer geen goed natuurbeheer doet. Natuurbeheer betekent niet dat je dood hout opruimt, dat betekent dat je de juiste randvoorwaarden schept en de natuur meer zijn gang laat gaan.

[...]

https://www.gld.nl/nieuws...rs-beschermd-natuurgebied
Het lijkt wel of niemand meer het woord cultuurlandschap kent. Het wordt in elk geval niet vaak meer gebruikt. Het geeft in elk geval helder weer dat bewerkt land niet natuur is. Zouden veel mensen inderdaad denken: planten en dieren, dus natuur?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 11:26

Plasma_Wolf

Student

siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Want de boeren hebben nu verantwoordelijkheid. Sturen, gepushed en geleid worden is een ding, een individu is nog altijd verantwoordelijk voor eigen acties. Dat je de regering noemt is een beetje vreemd, die wordt op nog grotere schaal beinvloed door alle benoemde partijen én vergeet niet de bekende intimidatie en terrorisering van de boer. De boer schuwt dat compleet niet en genoeg mensen die (terecht) bang zijn. En de regering schuift het probleem gewoon af op de belastingbetaler en als er een partij is die er niks mee te maken hebben dan zijn zij het wel.

Maar zolang de boeren nul komma nul blijk hebben van enige eigen kennis of verantwoordelijkheid gaat er niks opgelost worden. Het kabinet gooit het over de schutting, net als het handhavingsprobleem. En de rest van NL blijft met de stront zitten.
Allereerst heb ik zeker vermeld dat de boeren die protesteren met als onderwerp 'die onzin over stikstofuitstoot moet stoppen', die boeren lossen het probleem niet op.

Daarnaast, je brengt hier een tegenstelling. Boeren die gepushed worden moeten eigen kennis en verantwoordelijkheid hebben, maar dat ik de verantwoordelijkheid van de regering benoem vind je vreemd? Van ambtenaren en ministers mogen we absoluut verwachten dat ze enig inzicht hebben in de invloed van banken en voedselindustrie. Het zijn altijd ambtenaren en ministers geweest die actief het verkeerde beleid van de afgelopen decennia hebben gemaakt. En ook nu het foute beleid rondom reductie van stikstofuitstoot maken. Het feit dat ambtenaren en ministers dit niet inzien is zeer ernstig (ook een naïeve instelling, want ik vermoed dat men het wel inziet en erop inspeelt). We zien hier eigenlijk dezelfde fouten als rondom de 'kindertoeslagfraude', gasveld Groningen, participatiewet, en omgevingswet (de gevolgen van de laatste moeten nog komen).

We mogen inderdaad van de boeren ook enig inzicht vragen (nogmaals, in mijn vorige post heb ik ook vermeld dat de protesterende boeren niet met de juiste reden protesteren). Maar elke boer is één persoon of gezin, één mkb-bedrijf in land- en tuinbouw. Jaren en jaren beïnvloed worden door grote bedrijven, heeft als effect dat ze gaan doen wat de grote bedrijven (bijvoorbeeld zuivelindustrie) willen. Ofwel omdat ze niet doorhadden dat ze hiermee er zelf niet op vooruit gaan, ofwel omdat de grote bedrijven de macht hebben ze ertoe te dwingen. Ga er zelf maar eens aan, in zo'n situatie.

Om zulke manipulatie, zo'n drukeffect tegen te gaan, ben je lang bezig. Boeren zitten nu zelf vast in de huidige situatie, met het momentum richting blokkades om te protesteren tegen de plannen rond stikstofuitstoot. Hier heeft de voedselindustrie baat bij, niemand benoemt die als oorzaak van het probleem.

De vraag is dan niet zozeer hoe we deze acties gaan stoppen, de vraag is hoe we de boeren zover krijgen om hun eigen situatie grondig te analyseren, en hoe wij (niet alleen de boeren), de voedselindustrie, banken en regering aanpakken vanwege de shit die ze de afgelopen decennia hebben uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:53

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:56:
[...]

KMar heeft bijvoorbeeld geholpen met de coronarellen in Rotterdam, en ik heb op de wappie-telegrams ook al de nodige KMar motoren voorbij zien komen, die hielpen de normale politie motormuizen.

En afgelopen week in Den Haag had de KMar ook "Goliath" de shovel klaar staan.

Indien nodig kan de KMar inderdaad gewoon meehelpen, ook met hun eigen versie van de ME.

En in hele uitzonderlijke situaties kunnen ook "gewone" militairen worden ingezet om orde te bewaken, al praten we dan over bijvoorbeeld het proces tegen Taghi waar Defensie ook steun en toeverlaat biedt.
Dan heb je het inderdaad over inzetten van vooral logistiek materieel. Geen wapentuig.

Het punt is ook dat wanneer je echt wapens op de boeren gaat richten, dat je elke mogelijkheid tot de-escaleren dan compleet hebt verspeeld. En dan staat de situatie wel op scherp.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Plasma_Wolf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Allereerst heb ik zeker vermeld dat de boeren die protesteren met als onderwerp 'die onzin over stikstofuitstoot moet stoppen', die boeren lossen het probleem niet op.

Daarnaast, je brengt hier een tegenstelling. Boeren die gepushed worden moeten eigen kennis en verantwoordelijkheid hebben, maar dat ik de verantwoordelijkheid van de regering benoem vind je vreemd? Van ambtenaren en ministers mogen we absoluut verwachten dat ze enig inzicht hebben in de invloed van banken en voedselindustrie. Het zijn altijd ambtenaren en ministers geweest die actief het verkeerde beleid van de afgelopen decennia hebben gemaakt. En ook nu het foute beleid rondom reductie van stikstofuitstoot maken. Het feit dat ambtenaren en ministers dit niet inzien is zeer ernstig (ook een naïeve instelling, want ik vermoed dat men het wel inziet en erop inspeelt). We zien hier eigenlijk dezelfde fouten als rondom de 'kindertoeslagfraude', gasveld Groningen, participatiewet, en omgevingswet (de gevolgen van de laatste moeten nog komen).

We mogen inderdaad van de boeren ook enig inzicht vragen (nogmaals, in mijn vorige post heb ik ook vermeld dat de protesterende boeren niet met de juiste reden protesteren). Maar elke boer is één persoon of gezin, één mkb-bedrijf in land- en tuinbouw. Jaren en jaren beïnvloed worden door grote bedrijven, heeft als effect dat ze gaan doen wat de grote bedrijven (bijvoorbeeld zuivelindustrie) willen. Ofwel omdat ze niet doorhadden dat ze hiermee er zelf niet op vooruit gaan, ofwel omdat de grote bedrijven de macht hebben ze ertoe te dwingen. Ga er zelf maar eens aan, in zo'n situatie.

Om zulke manipulatie, zo'n drukeffect tegen te gaan, ben je lang bezig. Boeren zitten nu zelf vast in de huidige situatie, met het momentum richting blokkades om te protesteren tegen de plannen rond stikstofuitstoot. Hier heeft de voedselindustrie baat bij, niemand benoemt die als oorzaak van het probleem.

De vraag is dan niet zozeer hoe we deze acties gaan stoppen, de vraag is hoe we de boeren zover krijgen om hun eigen situatie grondig te analyseren, en hoe wij (niet alleen de boeren), de voedselindustrie, banken en regering aanpakken vanwege de shit die ze de afgelopen decennia hebben uitgehaald.
De politiek houd je niet verantwoordelijk, die zeggen sorry, graaien in de staatskas en strooien met geld. En de volgende stroming politieke talentjes wordt net zo goed geintimideerd en verleid door lobbies. Sterker nog, de boeren vinden Bleeker nog steeds een goede vent. Dus ja, ik vind het gewoon afschuifpolitiek.

Als de gemiddelde ondernemer zulke flaters slaat, dan hebben die een probleem. Die kunnen niet bij de overheid aankloppen 'ik heb domme beslissingen gedaan omdat ik dacht dat het anders ging lopen, mag ik aub een flinke zak geld'?
Elke ondernemer heeft te maken met beleid van de overheid. De boer ook. Maar de boer krijgt betaald bij verandering van beleid en anderen niet. Dat is pure macht. En de politiek zwicht elke keer voor de intimidatie van de politie. Dat mag wel eens afgelopen zijn.

Politiek en verantwoordelijkheid gaan niet samen. 'Verantwoordelijke' ministers treden op zijn ergst af, en laten de volgende met de shit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:33:
En terecht natuurlijk, vooraf demonstraties beperken - op welke wijze dan ook - moet je niet willen. Dat een deel van de boeren nu een middel misbruiken lijkt mij geen grond om het in de toekomst dan ook direct te verbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Napo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:17:
[...]

En terecht natuurlijk, vooraf demonstraties beperken - op welke wijze dan ook - moet je niet willen. Dat een deel van de boeren nu een middel misbruiken lijkt mij geen grond om het in de toekomst dan ook direct te verbieden.
Prima, maar als er nul handhaving is op de al bestaand regels gaat dit natuurlijk niet op. Ze misbruiken hun tractoren overduidelijk met nagenoeg volledige straffeloosheid.

Maar je vindt de wetten die bepalen dat een tractor niet op de snelweg mag beperkend? Moeten die ook maar verscheurd worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Dan heb je het inderdaad over inzetten van vooral logistiek materieel. Geen wapentuig.

Het punt is ook dat wanneer je echt wapens op de boeren gaat richten, dat je elke mogelijkheid tot de-escaleren dan compleet hebt verspeeld. En dan staat de situatie wel op scherp.
Tja, in principe zijn er natuurlijk allang wapens gebruikt. Traangas mag bijvoorbeeld echt niet voor de lol ingezet worden hier in Nederland, het is echt zeldzaam. Laat ook wel zien hoe slecht de situatie was daar in Heerenveen.

En we kennen natuurlijk ook nog wel het beeld van de motoragent die zijn pistool richt op een boer in een trekker, omdat die boer niet van plan was om te stoppen.

De Nederlandse geweldsinstructies zijn super duidelijk en worden goed nageleefd, en zelfs al grijpt het leger in, zij het KMar, zij het landmacht, zullen ook zij niet direct met getrokken wapens op de boeren af marcheren.

Zie bijvoorbeeld weer de coronarellen: De enige reden waarom er geschoten werd, was omdat de agenten in (levens)gevaar waren. Er is niet geschoten om de demonstratie/rellen op te breken, er is geschoten uit zelfverdediging. Hetzelfde bij de rellen bij dat dancefeest toen. Daarbij werd op de grond voor de relschoppers geschoten, het is toen fout gegaan toen een relschopper bukte om iets te pakken en zo in zijn hoofd werd geraakt.

Ik denk dat niemand hier wilt dat de landmacht met getrokken wapens ingrijpt op een protest, zelfs als dat protest uit de hand loopt. Hoe de ME het gister heeft aangepakt is prima, zover ik weet zijn er geen serieuze verwondingen geweest, meest serieuze wat ik lees is een middenhandsbeentje, nou, woeptidoe.

De wens is hier vooral dat de ME dat wat vaker doet, dat ingrijpen. En ook wat sneller.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:53

Stoney3K

Flatsehats!

RobinHood schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:31:
[...]

Ik denk dat niemand hier wilt dat de landmacht met getrokken wapens ingrijpt op een protest, zelfs als dat protest uit de hand loopt. Hoe de ME het gister heeft aangepakt is prima, zover ik weet zijn er geen serieuze verwondingen geweest, meest serieuze wat ik lees is een middenhandsbeentje, nou, woeptidoe.

De wens is hier vooral dat de ME dat wat vaker doet, dat ingrijpen. En ook wat sneller.
Wat ik me dus wel afvraag is wat er gebeurt als de boeren voet bij stuk zouden houden. Als de ME ze sommeert om op te hoepelen met de trekkers, en ze blijven stug staan, welke mogelijkheden hebben ze dan precies?

Tuurlijk, als er boeren gaan rellen dan komt het op knokken aan, en dan nog doet de ME alleen wat nodig is om zichzelf te verdedigen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Wat ik me dus wel afvraag is wat er gebeurt als de boeren voet bij stuk zouden houden. Als de ME ze sommeert om op te hoepelen met de trekkers, en ze blijven stug staan, welke mogelijkheden hebben ze dan precies?

Tuurlijk, als er boeren gaan rellen dan komt het op knokken aan, en dan nog doet de ME alleen wat nodig is om zichzelf te verdedigen.
Water spuiten en dan meppen lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Prima, maar als er nul handhaving is op de al bestaand regels gaat dit natuurlijk niet op. Ze misbruiken hun tractoren overduidelijk met nagenoeg volledige straffeloosheid.
Als tractoren/trekkers bij een specifieke demonstratie misbruikt worden moet je dat zeker aanpakken, de bestaande regels gaan ook gewoon op. Dat de handhaving onvoldoende is klopt, de oplossing zit hem dan ook in de handhaving en niet het opleggen van restricties voor alle toekomstige demonstraties.

Als er nu nul handhaving is gaat het verbieden van iets sowieso niet er voor zorgen dat het doel bereikt wordt. Dat is effectief hetzelfde niveau als het illegaal afsteken van vuurwerk nog een keer illegaal gaan maken.
Maar je vindt de wetten die bepalen dat een tractor niet op de snelweg mag beperkend? Moeten die ook maar verscheurd worden?
Ik snap wat je poogt te doen maar deze vraagstelling is ten eerste nogal suggestief en ten tweede staat dat vrijwel in zijn geheel los van mijn vorige post.

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 05-07-2022 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MWoa, ik denk dat wat we willen is dat boeren zich aan de wet moeten houden zoals iedereen hier. En als de wet wordt overschreden dat er dan adequaat naar gehandeld wordt. Maar man wat ben ík naief. Familie van de minister wordt belaagd en de politie vertrekt gewoon omdat het hen te gevaarlijk wordt. Politie grijp niet in omdat het wellicht tot escalaties komt. Dus de boeren escaleren de boel, maar de politie doet niks omdat het dan nog meer zou escaleren?

Ik weet niet of het gedogen heet of wat dan ook, maar hoe verder je de lijn opschuift met wanneer wél ingegrepen worden is nu wel heel erg ver opgerekt. En een volgende keer is het gewoon 'normaal' geworden dat boeren de snelwegen blokkeren, bedrijven duizenden en miljoenen euro's schade oplopen en het dagelijkse leven op zijn kop zetten.

Ik zit niet bij de politie, ME, defensie of wat dan ook. Maar als er sommige groepen mensen lak hebben aan wetten en bekend staan om geweld en intimidatie niet te schuwen waardoor mensen bang zijn, én er wordt dan niet ingegrepen, dan vraag ik me af wat we aan het doen zijn. Simpistisch gezegd mag de buur heel heel veel, compleet straffeloos. We doen gewoon alsof het normaal is dat bergingsbedrijven geen tractoren willen afvoeren op angst voor intimidatie en geweld. Het wordt gewoon gemeld alsof het normaal is. En hoe langer dit doorgaat hoe normaler het wordt en hoe verder we van de handhaving gaan afzitten.

Want let wel, dit 'handhaven' wat sporadisch gebeurd, daar zal geen enkele boer van denken 'oei, ik ben te ver gegaan, toch maar aan de wet houden'. Handhaving hoort zowel corrigerend als lerend te functioneren. Het enige wat er nu is gedaan is in feite zeggen tegen de boeren 'ach prima joh, kan allemaal. En als het voor ons leip wordt, rennen we weg want onze veiligheid is belangrijker.'

Gechargeeerd of niet, als ik boer was en ik deed dit allemaal, dan zou ik het volgende keer net zo goed of misschien wel erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:36:
[...]

Dan wordt dus traangas ingezet, dat is precies het gebruiksdoel van traangas in open ruimtes. Grote groepen mensen die vluchtwegen hebben, maar vrolijk blijven staan. Dan waarschuw je eerst, en daarna schiet je een rits granaten af, gaan ze vanzelf rennen.

Het was gister in Heerenveen ook vrij snel afgelopen met de grote, centrale groep relschoppers toen men Ieper ging naspelen, daarna was de politie vooral bezig kleinere groepjes op te breken en simpelweg orde te herstellen.

Mochten mensen in trekkers blijven zitten, dan worden ze natuurlijk geassisteerd met het verlaten van dat voortuig door deze vriendelijke politiemensen.

Dat is vorige week ergens gebeurd, ik meen bij Stroe. Iemand die ze wilden hebben zat in een busje, wou niet uit het busje, toen is de ruit ingeslagen en is de verdachte getaserd. Exact dat zal ook gebeuren wanneer Boer Harms niet uit zijn John Deere wil komen.

Mocht Boer Harms het een slim idee vinden om op de politie in te rijden, tja, de gevolgen daarvan laten zich wel raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Brent schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Het lijkt wel of niemand meer het woord cultuurlandschap kent. Het wordt in elk geval niet vaak meer gebruikt. Het geeft in elk geval helder weer dat bewerkt land niet natuur is. Zouden veel mensen inderdaad denken: planten en dieren, dus natuur?
Zijn we nu de claim aan het leggen op de betekenis van het woord natuur? Dé natuur bestaat niet. Ook cultuurgronden zijn een vorm van natuur, hoewel "in cultuur" en dus productie gebracht. Maar feitelijk zijn natuurgebieden ook in cultuur, want er wordt gericht gestuurd op specifieke habitattypen. In de kern verschilt dat niet zo heel veel van landbouw. Ruige ongestuurde natuur bestaat al heel lang niet meer in Nederland. Bovendien wordt ons gehele landschap gekenmerkt door culturele aspecten. Het typisch Nederlandse landschap met polders is gemaakt door onze boeren. Ons landschap is onderdeel van onze identiteit.
Joris748 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:04:
De boer als natuurbeheerder. Velen hebben de competentie niet eens. Stellen dat staatsbosbeheer geen goed natuurbeheer doet. Natuurbeheer betekent niet dat je dood hout opruimt, dat betekent dat je de juiste randvoorwaarden schept en de natuur meer zijn gang laat gaan.
[...]
https://www.gld.nl/nieuws...rs-beschermd-natuurgebied
Dit getuigd toch wel van een behoorlijke ontkoppeling en afstand van de praktijk. Natuur in Nederland moet je helemaal niet zn gang laten gaan. Dan wordt het een grote rotzooi. Dat zien we wel aan de Oostvaardersplassen. Bovendien gaan we dan onze natuurdoelen ook helemaal niet behalen. Om die zelfde reden is natuurmonumenten ook altijd zo druk bezig met plaggen en houtkap.

De grootste natuurorganisatie van Nederland zijn de collectieven voor agrarisch natuurbeheer, onder gebracht onder Boerennatuur. Daarbinnen zijn de boeren de natuurbeheerders. Heel veel natuurbeheer (zoals weidevogels) is juist onderdeel van het cultuur landschap. Ik ken meer dan genoeg voorbeelden waar boeren er in slagen meer pullen (=jonge vogels) groot te brengen op hun eigen land dan dat natuurorganisaties er in slagen in "hun" natuurgebieden. Het is niet voor niets dat veel TBO's juist boeren hun gronden laten beheren. Naast dat het een verdienmodel voor ze is zijn de kosten te hoog om het zelf te doen.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Zewatanejo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:45:
[...]
.

De grootste natuurorganisatie van Nederland zijn de collectieven voor agrarisch natuurbeheer, onder gebracht onder Boerennatuur.
Grootste in welk opzicht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

Dit getuigd toch wel van een behoorlijke ontkoppeling en afstand van de praktijk. Natuur in Nederland moet je helemaal niet zn gang laten gaan. Dan wordt het een grote rotzooi. Dat zien we wel aan de Oostvaardersplassen. Bovendien gaan we dan onze natuurdoelen ook helemaal niet behalen. Om die zelfde reden is natuurmonumenten ook altijd zo druk bezig met plaggen en houtkap.
Wel, die moet je wel zijn gang laten gaan.
Je weet onder andere waarom er zoveel beheerd moet worden?

Waarom die heide geplagd moet worden?
Waarom er gekapt moeten worden?

En hoezo zijn de Oostvaardersplassen een grote rotzooi?
Omdat mensen er niet tegen kunnen dat de beestje doodgaan? Dat heeft weinig met rotzooi te maken, maar wederom weer alles met de mens.

Zullen we natuurbeheer gewoon aan de ecologen overlaten?

Mogen de boeren vlaggetjes bij de kievitsnesten gaan steken.

Ik zie trouwens wel echt ruimte om de ecoducten die zijn aangelegd aan de rand van de Veluwe, naar het meer eens door te trekken met de geplande natuur, en dan ook een mooi paadje naar die Oostvaardersplassen. Vinden de wolven vast leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door sugarlevi01 op 05-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Napo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:41:
[...]

Als tractoren/trekkers bij een specifieke demonstratie misbruikt worden moet je dat zeker aanpakken, de bestaande regels gaan ook gewoon op. Dat de handhaving onvoldoende is klopt, de oplossing zit hem dan ook in de handhaving en niet het opleggen van restricties voor alle toekomstige demonstraties.

Als er nu nul handhaving is gaat het verbieden van iets sowieso niet er voor zorgen dat het doel bereikt wordt. Dat is effectief hetzelfde niveau als het illegaal afsteken van vuurwerk nog een keer illegaal gaan maken.

[...]

Ik snap wat je poogt te doen maar deze vraagstelling is ten eerste nogal suggestief en ten tweede staat dat vrijwel in zijn geheel los van mijn vorige post.
Ja ik snap het was heel lullig van mij, maar serieus, 'inperken van het demonstratierecht'. Is het uberhaupt de bedoeling om met voertuigen te gaan demonstreren? En op je vuurwerk voorbeeld terug te komen. Illegaal vuurwerk illegaal verklaren is onzinnig, net zo onzinnig als niet optreden tegen illegaal vuurwerk waardoor het infeite gedoogd verklaard wordt.

Dat is wat er nu gebeurd met 'demonstreren'. Het is allang geen demonstreren meer. En er wordt, op incidenten na, nauwelijks handhavend opgetreden. Er zijn al lang en breed grenzen overtreden, maar echt daadkrachtig optreden lijkt niet eens aan de orde te zijn. Hoe ver mag de boer dan nog gaan? Demonstratierecht heeft hier allang niks meer mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Dido schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Sorry als ik IT-managers beledig, maar je klinkt nu als een IT-manager.

Als in je corporate IT-systeem een aantal problemen zijn, pak hem beet performance, dan kan het best zijn dat je bijvoorbeeld in je frontend door middel van innovatie (caching) een deel van dat probleem kunt oplossen, maar het kan best zijn dat het grootste deel van je performance problemen wordt veroorzaakt door een database die bestaat uit een Excel-bestand van 3GB waar data in gemanipuleerd wordt met een VBA-tool uit 1995.

Dan kunnen je Excel-specialisten wel roepen dat ze de kans moeten krijgen hun code te verbeteren (net als de front-end devs), maar de voor de hand liggende oplossing is dat je een normale database neerzet. En die zal veel minder mensen nodig hebben om in de lucht te blijven.

Als dan de Excel-guru's dan de snelwegen blokkeren betekent dat nog niet dat ze opeens een goed argument hebben.
Je beschrijft bijna pijnlijk m'n huidige werkplek (alhoewel de excels dan wel min of meer bij elkaar geveegd zijn en los in een database geplempt zijn) en inderdaad met een "wonder"-caching laag want voor een 1e request is het niet vooruit te branden :+
En ik moet zeggen dat ik er ook wel wat opstandig en boers van wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dido schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Na de fusie heette het de Coöperatieve Centrale Raiffeissen-Boerenleenbank, inderdaad. Het is dus niet bepaald toeval dat ze een redelijke vinger in de boerenpap hebben :P
Haal Jochem de Bruuuun maar weer terug:

Altijd fijn terug kijken hoe zoiets is gerijpt zo door de jaren heen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Omdat mensen er niet tegen kunnen dat de beestje doodgaan? Dat heeft weinig met rotzooi te maken, maar wederom weer alles met de mens.

Ik zie trouwens wel echt ruimte om de ecoducten die zijn aangelegd aan de rand van de Veluwe, naar het meer eens door te trekken met de geplande natuur, en dan ook een mooi paadje naar die Oostvaardersplassen. Vinden de wolven vast leuk.
Nou er zijn zeker boeren die aan natuurbeheer doen. Bv bermbeheer in opdracht van de gemeente of ze worden in opdracht van Natuurmonumenten ingezet ofzo. Daarom ben ik benieuwd in welk opzicht boeren de grootste natuurbeheerders zijn... In aantallen medewerkers of in oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Kalentum schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Nou er zijn zeker boeren die aan natuurbeheer doen. Bv bermbeheer in opdracht van de gemeente of ze worden in opdracht van Natuurmonumenten ingezet ofzo. Daarom ben ik benieuwd in welk opzicht boeren de grootste natuurbeheerders zijn... In aantallen medewerkers of in oppervlakte.
https://www.boerennatuur.nl/

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:50

franssie

Save the albatross

siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:06:
[...]

De politiek houd je niet verantwoordelijk, die zeggen sorry, graaien in de staatskas en strooien met geld. En de volgende stroming politieke talentjes wordt net zo goed geintimideerd en verleid door lobbies. Sterker nog, de boeren vinden Bleeker nog steeds een goede vent. Dus ja, ik vind het gewoon afschuifpolitiek.

Als de gemiddelde ondernemer zulke flaters slaat, dan hebben die een probleem. Die kunnen niet bij de overheid aankloppen 'ik heb domme beslissingen gedaan omdat ik dacht dat het anders ging lopen, mag ik aub een flinke zak geld'?
de discussie rondom de kolen centrales heb je wellicht gemist. Die werden wel gecompenseerd na hun investeringen en verdienden en verdienen daar goed aan. Het afschuiven op ondernemersrisico is een spelletje dat voornamelijk gemeentes (proberen te) spelen.
Elke ondernemer heeft te maken met beleid van de overheid. De boer ook. Maar de boer krijgt betaald bij verandering van beleid en anderen niet. Dat is pure macht. En de politiek zwicht elke keer voor de intimidatie van de politie. Dat mag wel eens afgelopen zijn.
Intimidatie etc mag inderdaad wel afgelopen zijn, maar de politiek heeft zich ook laten beïnvloeden door de sterke lobby, en heeft in de jaren '60 van de vorige eeuw zelf het voortouw genomen met de ruilverkaveling, het bijna verplicht gebruik van de pesticiden in akkerbouw en een enorme drang naar schaalvergroting.
Politiek en verantwoordelijkheid gaan niet samen. 'Verantwoordelijke' ministers treden op zijn ergst af, en laten de volgende met de shit zitten.
Dat is waar, politiek verandert om de 4 jaar en is dus onvoorspelbaar in het algemeen. Maar in dit dossier is er een trend van zeg 60 jaar om de sector te intensiveren geweest, en naast de banken, de voeder en slacht industrie (ook een sector op zich, lokaal slachten was zo genoemd niet voedselveilig waardoor er nu slachtfabrieken zijn met de goedkoopste krachten uit de EU die er maar te vinden zijn ... hoezo lobby). De RaBo bank heeft ook boter op het hoofd, al is dat begrijpelijk omdat het een coöperatie is/was waar dus veel boeren en sector bedrijven ook het beleid mede konden bepalen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zijn er nu nog blokkades of is alles ondertussen ten einde?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:59:
In de hoofd-wappie-groep [t.me/klokkenluiders] zou alleen nog Coevorden een grensblokkade hebben, rest zou opgeheven zijn.

Gaan ook wat foto's rond daar van wat politie die wel klaar staat in de buurt van DC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
franssie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:54:
Dat is waar, politiek verandert om de 4 jaar en is dus onvoorspelbaar in het algemeen. Maar in dit dossier is er een trend van zeg 60 jaar om de sector te intensiveren geweest, en naast de banken, de voeder en slacht industrie (ook een sector op zich, lokaal slachten was zo genoemd niet voedselveilig waardoor er nu slachtfabrieken zijn met de goedkoopste krachten uit de EU die er maar te vinden zijn ... hoezo lobby). De RaBo bank heeft ook boter op het hoofd, al is dat begrijpelijk omdat het een coöperatie is/was waar dus veel boeren en sector bedrijven ook het beleid mede konden bepalen.
Mwah, onvoorspelbaar... Een veelgehoorde klacht is dat stemmen toch vooral voor de bühne is want 'hEt pArTiJkArTeL' blijft immers toch wel zitten. We hebben wat dit dossier betreft al geruime tijd aan kunnen zien komen dat het hier op uit zou lopen en van hele drastische danwel onvoorziene veranderingen is hierin niet echt sprake geweest. We hebben het alleen, allemaal, lang voor ons uit proberen te schuiven.

Ik vind het een beetje makkelijk om vooral naar danwel de overheid danwel bepaalde kapitalistische groepen te wijzen. Ja, er is in een aantal opzichten sprake van perverse prikkels maar we staan er natuurlijk ook zelf bij om van die prikkels gebruik te maken en in te spelen op de inrichting van het huidige systeem. Alleen als we dan voor een flink obstakel komen te staan wil niemand daar verantwoordelijkheid voor dragen en schuiven we de schuld bij de buurman in z'n schoenen. Tja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:59:
Deze is ook weg blijkbaar. https://dvhn.nl/binnenlan...rd-liveblog-27796822.html
Binnenvaartschippers pesten met een blokkade ... die sector is nog minder winstgevend dan een kleine boerderij. Die boeren daar snappen echt niet waar ze mee bezig zijn, hebben geen respect voor andere zelfstandige ondernemers die het ook moeilijk hebben.
Ik snap de frustratie die terecht is, maar voor mensen die daar niet mee kunnen omgaan heb ik dan weer geen enkel respect.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 05-07-2022 19:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
sugarlevi01 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Natuurbeheer overlaten aan ecologen? Je hebt echt geen idee. Dan halen we halverwege deze eeuw nieteens. Nederland kan je de natuur niet zijn gang laten gaan omdat je gewoon met veelste veel mensen op een klein stukje aarde bent. Ecologen zijn prima mensen maar die het beheer geven is ook een rampzalig slecht plan, die moet je betrekken bij het debat en advies laten geven. Wat al zeer veel gebeurd lokaal.

Oh en vlaggetjes bij kievietsnesten? Er zijn vogels en andere beestjes die al snel door hadden waar thuisbezorgd hun eten had neergelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DoeEensGek schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Natuurbeheer overlaten aan ecologen? Je hebt echt geen idee. Dan halen we halverwege deze eeuw nieteens. Nederland kan je de natuur niet zijn gang laten gaan omdat je gewoon met veelste veel mensen op een klein stukje aarde bent. Ecologen zijn prima mensen maar die het beheer geven is ook een rampzalig slecht plan, die moet je betrekken bij het debat en advies laten geven. Wat al zeer veel gebeurd lokaal.

Oh en vlaggetjes bij kievietsnesten? Er zijn vogels en andere beestjes die al snel door hadden waar thuisbezorgd hun eten had neergelegd.
Er is een polder bij Nederhorst waar het grondwater laag werd gehouden om een exoot (plant) te beschermen - hoe gek wil je het krijgen.

Deze was gisteren, ik zie hier nooit ooevaars, maar ze weten prima dat als er gehekkeld wordt, dat er eten is (waren er een stuk of tien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbx7mb8XeQmQoZNC7HcvpY6adDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qhJT14FIHqIeJogeExr0Ri7G.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 05-07-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Dat verhaaltje met 'defensie' hoor ik vaak maar ik ben nog altijd benieuwd hoe men dat precies voor zich ziet.

Denk je echt dat de KMar de boeren onder schot gaat nemen? Die zullen hooguit logistieke assistentie bieden, maar defensie offensief gaan inzetten tegen de boerenprotesten gaat op alle vlakken gewoon veel en veel te ver.
De kmar heeft gewoon een eigen ME met iets ruimer geweldsspectrum. Die kunnen ze prima inzetten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wakker Dier gaat ook met gestrekt been de discussie in.
YouTube: Zuivel niet zo zuiver als we denken

Wat ik apart vind, ik had eerder een campagne verwacht tegen de mega stallen etc, maar net zoals LTO denken ze blijkbaar dat schattigheid beter werkt dan waarheid. Nadat ze van Lekker Dier, Wakker Dier werden beginnen ze nu ook een sojaclubje te worden, jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Tja, in principe zijn er natuurlijk allang wapens gebruikt. Traangas mag bijvoorbeeld echt niet voor de lol ingezet worden hier in Nederland, het is echt zeldzaam. Laat ook wel zien hoe slecht de situatie was daar in Heerenveen.
Ik was daar gister avond en er was weinig aan de hand.
De busjes ME stopten, en gelijk over de speakers dat ze moesten vertrekken of er zou geweld en traangas gebruikt worden.
Vervolgens zijn er een paar lege flesjes en blikjes richting de ME gegaan en per direct regende het traangas.
Het hele boeltje heeft nog geen 10 minuten geduurd vanaf dat de ME arriveerde.

Er was weinig dreiging.

Als je het vergelijkt met voetbalrellen waar dranghekken en stoeptegels door de lucht vliegen en men met straatmeubilair in de aanval gaat...

Dan was de ME nu wel heel vlot met traangas.

Nogmaals vanuit de boeren was er niet echt aanleiding om gelijk over te gaan op traangas.

De ME was wel zwaar in de minderheid op aantallen en ik begrijp de actie vanuit de ME dan ook wel.
Met 20 minuten was er geen tractor of boer meer te vinden.

Maar om nu te zeggen dat het een vreselijke situatie was nee echt niet.
En nee ik was ook niet bijzonder blij met de luide muziek en toeterende tractoren hier achter huis.
Maar ik blijf erbij dat het geen voetbalhooligan taferelen waren.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

franssie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:54:
[...]

de discussie rondom de kolen centrales heb je wellicht gemist. Die werden wel gecompenseerd na hun investeringen en verdienden en verdienen daar goed aan. Het afschuiven op ondernemersrisico is een spelletje dat voornamelijk gemeentes (proberen te) spelen.
Gemist ja, maar ook daar, machtige lobby en ook en sector doorspekt met subsidies.
Intimidatie etc mag inderdaad wel afgelopen zijn, maar de politiek heeft zich ook laten beïnvloeden door de sterke lobby, en heeft in de jaren '60 van de vorige eeuw zelf het voortouw genomen met de ruilverkaveling, het bijna verplicht gebruik van de pesticiden in akkerbouw en een enorme drang naar schaalvergroting.
Lobbies lobbien daarvoor. Wie financiert en organiseert de lobbies?
Politiek heeft nog nooit een ruggegraat vertoont en zal dat ook nooit tonen omdat politici ook nooit persoonlijk verantwoordelijk gehouden zullen worden. In het ergste geval is het onstlag en de baantjesmolen in.
Ja, aangaande op alle lobbies etc etc en de steun van de boeren hieraan, kan ik niks anders concluderen dat de sector hier zelf verantwoordelijk is. Zeker als de politiek bijna een spreekbuis voor de sector is geworden.

Zullen de boeren zakken met geld krijgen, ja vast. Kan ik daar wat aan veranderen? Nee.... de politiek meenemen in deze discussie vind ik in algemene zin een loze factor. Ze doen immers vrijwel altijd wat de sector wilt. Politiek verandert elke 4 jaar, of bij elk incident, en aangezien het ook een continue draaimolen is van mensen die wettelijk niet aansprakelijk gesteld kunnen worden..... maar die wil aan de kassa van alle Nederlanders zit. Ongeacht wat de burgers zouden willen, ons belastingggeld gaat naar een sector doorspekt met vermogende partijen. Voelt lekker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 21:42
[...]

Ja, want als ecologen de regie krijgen over een natuurgebied is in 25 jaar het hele land 1 grote wildernis! :+

Sorry, maar wie beter dan ecologen, ze studeren er immers voor:

Een ecoloog is een specialist op het gebied van flora en fauna en onderzoekt de relatie tussen planten, dieren en de omgeving. De uitkomsten van deze onderzoeken geven inzicht in de bestaande ecosystemen en leveren een bijdrage aan het behoud van de natuur.

Het probleem is juist dat er compromissen worden gemaakt in de plannen van ecologen en die gewoon slecht uitpakken, omdat de natuur compromisloos is.

Oostvaardersplassen is daar het voorbeeld van. Originele plan van de ecologen is altijd geweest om het te verbinden met de Veluwe. Dat is echter tegengehouden door van alles en iedereen die het niet uitkwam en is het plan maar half uitgevoerd, en dan verbaast zijn dat het niet zo uitpakt als voorspeld in het originele plan.

Wat kievietsnesten betreft heb je absoluut gelijk, lekker met rust laten. Het verhoogt de kans op predatie van een nest aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
[...]

Zijn we nu de claim aan het leggen op de betekenis van het woord natuur?
Als je met 'we' boeren bedoelt.
Dé natuur bestaat niet. Ook cultuurgronden zijn een vorm van natuur, hoewel "in cultuur" en dus productie gebracht. Maar feitelijk zijn natuurgebieden ook in cultuur, want er wordt gericht gestuurd op specifieke habitattypen. In de kern verschilt dat niet zo heel veel van landbouw. Ruige ongestuurde natuur bestaat al heel lang niet meer in Nederland. Bovendien wordt ons gehele landschap gekenmerkt door culturele aspecten. Het typisch Nederlandse landschap met polders is gemaakt door onze boeren. Ons landschap is onderdeel van onze identiteit.
Jij bent kennelijk ook aan het herdefiniëren. Tsja, het slaat nergens op.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Kojoottii schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Ja, want als ecologen de regie krijgen over een natuurgebied is in 25 jaar het hele land 1 grote wildernis! :+

Sorry, maar wie beter dan ecologen, ze studeren er immers voor:

Een ecoloog is een specialist op het gebied van flora en fauna en onderzoekt de relatie tussen planten, dieren en de omgeving. De uitkomsten van deze onderzoeken geven inzicht in de bestaande ecosystemen en leveren een bijdrage aan het behoud van de natuur.

Het probleem is juist dat er compromissen worden gemaakt in de plannen van ecologen en die gewoon slecht uitpakken, omdat de natuur compromisloos is.

Oostvaardersplassen is daar het voorbeeld van. Originele plan van de ecologen is altijd geweest om het te verbinden met de Veluwe. Dat is echter tegengehouden door van alles en iedereen die het niet uitkwam en is het plan maar half uitgevoerd, en dan verbaast zijn dat het niet zo uitpakt als voorspeld in het originele plan.

Wat kievietsnesten betreft heb je absoluut gelijk, lekker met rust laten. Het verhoogt de kans op predatie van een nest aanzienlijk.
Tuurlijk, we wijzen een paar gebiedjes aan voor de ecologen, mogen die dat lekker beheren alszijnde nederlandse natuur. Bouwen we de rest lekker vol en iedereen blij. Nee deze puzzelstukjes gaan niet passen, we kunnen niet alles in een vakje douwen en dan iedereen blij maken, we zijn gewoon een klein kikkerlandje en dan past niet alles naast elkaar.
Ecologen hebben totaal andere doelen. We moeten gewoon is heel snel stoppen met allemaal van dit soort onzin roepen.

Maar goed ik ga lekker ecoloog in mijn eigen tuin spelen, nu het nog mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Voor mij mogen ze wel wat vlotter traangas inzetten. Zonder ME wel te verstaan dat kost allemaal veel te veel tijd.

Iemand wel eens traangas persoonlijk meegemaakt? Ik wel, in diensttijd werd je er verplicht mee geconfronteerd, allemaal in eem tent, traangasgranaat werd afgestoken, bij iedereen werd het gasmasker afgetrokken zodat je het zo snel mogelijk weer moest opzetten. Maar dan was het al te laat.

Nou, het is verschrikkelijk . Echt zeer irriterend. Zeer effectief.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

*knip*
We vallen in drogredeneringen en het is bovendien off-topic.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 05-07-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kojoottii
DoeEensGek schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Tuurlijk, we wijzen een paar gebiedjes aan voor de ecologen, mogen die dat lekker beheren alszijnde nederlandse natuur. Bouwen we de rest lekker vol en iedereen blij. Nee deze puzzelstukjes gaan niet passen, we kunnen niet alles in een vakje douwen en dan iedereen blij maken, we zijn gewoon een klein kikkerlandje en dan past niet alles naast elkaar.
Ecologen hebben totaal andere doelen. We moeten gewoon is heel snel stoppen met allemaal van dit soort onzin roepen.

Maar goed ik ga lekker ecoloog in mijn eigen tuin spelen, nu het nog mag.
Jeumig hoeveel drama kan je uitkramen, ja het is geen groot land, maar ruimte genoeg als we het intelligent gebruiken.

Kijk even goed hoeveel oppervlakte gebruikt wordt voor de boerensector.

https://longreads.cbs.nl/...derlandse-bodem-gebruikt/

En kijk vervolgens even wat dat economisch oplevert:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...dse-economie?onepage=true

6.4% bbp, voor 54% van ons oppervlakte en zelfs maar 1,4% van primaire landbouw wat veruit het meeste oppervlakte vraagt.

Dus als we echt krap zitten in dit kleine landje weet ik waar we moeten beginnen en dat is niet die paar postzegels natuur die we hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:22:
[...]

Ja ik snap het was heel lullig van mij, maar serieus, 'inperken van het demonstratierecht'. Is het uberhaupt de bedoeling om met voertuigen te gaan demonstreren? En op je vuurwerk voorbeeld terug te komen. Illegaal vuurwerk illegaal verklaren is onzinnig, net zo onzinnig als niet optreden tegen illegaal vuurwerk waardoor het infeite gedoogd verklaard wordt.
En dat gaat dus ook gewoon op voor de tractor/trekker op de snelweg. Is al illegaal en dat kan je niet nog een keer illegaal maken.
Dat is wat er nu gebeurd met 'demonstreren'. Het is allang geen demonstreren meer. En er wordt, op incidenten na, nauwelijks handhavend opgetreden. Er zijn al lang en breed grenzen overtreden, maar echt daadkrachtig optreden lijkt niet eens aan de orde te zijn. Hoe ver mag de boer dan nog gaan? Demonstratierecht heeft hier allang niks meer mee te maken.
Dat maakt nog niet dat een tractor/trekker een prima onderdeel van een demonstratie kan zijn. Als je met een tractor/trekker op een stadhuisplein, maliveld of andere locatie wil gaan staan dan moet dat gewoon mogelijk zijn.

Je moet niet op basis van één of enkele demonstratie bepalen dat iets niet op een demonstratie mag komen. Anders kan je op eenzelfde niveau protestborden gaan verbieden want ze worden welleens tegen de politie (fysiek) gebruikt. In essentie moet alles binnen de grenzen mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kojoottii schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Jeumig hoeveel drama kan je uitkramen, ja het is geen groot land, maar ruimte genoeg als we het intelligent gebruiken.

Kijk even goed hoeveel oppervlakte gebruikt wordt voor de boerensector.

https://longreads.cbs.nl/...derlandse-bodem-gebruikt/

En kijk vervolgens even wat dat economisch oplevert:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...dse-economie?onepage=true

6.4% bbp, voor 54% van ons oppervlakte en zelfs maar 1,4% van primaire landbouw wat veruit het meeste oppervlakte vraagt.

Dus als we echt krap zitten in dit kleine landje weet ik waar we moeten beginnen en dat is niet die paar postzegels natuur die we hebben ;)
Dus jij vind het volplempen van die landbouw grond met industrie en huizen wel een goed idee zeg maar?
Zodat we met nog meer mensen het zelfde stukje grond kunnen vernaggelen.

Het is uiteindelijk maar heel eenvoudig; er zijn teveel mensen op de wereld en van die mensen is ook nog eens het grootste deel uit op pakken wat je pakken kan en meer willen hebben dan de rest.

Wat dat betreft was het wel een goede zaak geweest als Corona de halve wereld bevolking uitgeroeid had.

Was er weer wat meer evenwicht geweest voor die kleine aardbol die we met zijn allen leegroven...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

franssie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:34:
Wakker Dier gaat ook met gestrekt been de discussie in.
YouTube: Zuivel niet zo zuiver als we denken

Wat ik apart vind, ik had eerder een campagne verwacht tegen de mega stallen etc, maar net zoals LTO denken ze blijkbaar dat schattigheid beter werkt dan waarheid. Nadat ze van Lekker Dier, Wakker Dier werden beginnen ze nu ook een sojaclubje te worden, jammer.
Terecht toch en lijkt me helemaal passend bij de misstanden die ze al jaren aankaarten.
De vee/zuivel industrie is niet zo dierlievend als die leuke koe op de Campina verpakking doet denken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
Ronald.42 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Dus jij vind het volplempen van die landbouw grond met industrie en huizen wel een goed idee zeg maar?
Zodat we met nog meer mensen het zelfde stukje grond kunnen vernaggelen.

Het is uiteindelijk maar heel eenvoudig; er zijn teveel mensen op de wereld en van die mensen is ook nog eens het grootste deel uit op pakken wat je pakken kan en meer willen hebben dan de rest.

Wat dat betreft was het wel een goede zaak geweest als Corona de halve wereld bevolking uitgeroeid had.

Was er weer wat meer evenwicht geweest voor die kleine aardbol die we met zijn allen leegroven...
Nee, dat zeg ik niet zeg maar. Ik reageerde enkel op zijn "Nederland is te klein". En zeker is overbevolking een probleem, maar dat wordt weer een compleet andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Deze burgemeester heeft best lef moet ik zeggen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
De beheerpakketten komen ongeveer neer op, maak niet alles in uw omgeving dood, zorg dat de kleinere beestjes nog wat te vreten hebben en ruim de troep die u gemaakt heeft op.

Als in, laat alsjeblief de broedvogels met rust, zorg dat er een beetje afwisseling in het landschap is met iets anders dan monoculturen aan gras en akkerplantjes, en maak de sloten zo nu en dan schoon zodat uw mestoverschot de boel niet verstikt.

En dat is ze geraden ook, want ze hebben meer dan de helft van Nederland in bezit. En hebben daar al behoorlijk wat schade aangericht.

En als daar niets tegenover zou staan, zou dat helaas ook te weinig gebeuren. Terwijl het in hun eigen voordeel is en hun eigen leefomgeving is.
[...]

Vlaggetjes, kapjes, gps signalen, potato potato.
Mensen hebben het vooral goed door:
https://www.bnnvara.nl/vr...en-leeggeroofd-in-brabant

Oh, ik heb zeker een idee.
Want die snappen waarom er geplagd en gekapt moeten worden. En dat zijn vragen die ook jij ontwijkt. Terwijl de antwoorden heel makkelijk te vinden zijn.

En die snappen waarom het van belang is dat er struwelen en hagen aangelegd worden, dat de sloten niet dood gaan, en waarom de beestjes in dit land ook een plekje moeten hebben.

Juist de boeren in dit land hebben het verdomd goed voor elkaar dat ze nota bene betaald worden om hun eigen leefomgeving in stand te houden zodat het niet aan plagen en ziektes ten onder gaat.

Hopelijk kunnen we voedsel blijven importeren zodat thuisbezorgd nog wat te eten bij jou kan komen brengen, want als sommige in dit land hun zin krijgen, zal er niet heel veel meer van eigen bodem komen.

En die paar natuurgebieden en wel natuur inclusieve boeren gaan dat tij niet keren.

Zie bijvoorbeeld deze post die het nog eens goed samenvat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72044472

Maar ook alle juichverhalen over hoe het wel kan, die oa al eerder in dit topic genoemd zijn.
https://www.groene.nl/artikel/de-o-van-okologisk
Er gaan gigantische hoeveelheden geld om in de landbouw. Dat komt alleen niet in de zak van de boer terecht, maar in die van de bedrijven eromheen. Ik bespaar nu ontzettend veel geld. Ik hoef nauwelijks te maaien, ik hoef geen machine aan te schaffen voor het maaien, ik hoef geen arbeiders in te huren voor het maaien, ik hoef geen pesticiden en krachtvoer te kopen’, somt Hardebol op
‘Deze vaarzen zijn nog nooit in de stal geweest’, zegt hij, wijzend naar de kudde koeien van zo’n anderhalf jaar oud op dit weiland, ‘en kijk, je ziet hun ruggengraat niet eens. Ze zijn mooi vet, maar ze hebben nog nooit krachtvoer gehad.’
De dieren blijken ook gezonder, zegt Hardebol. ‘Een heleboel gezondheidsproblemen die de koeien hiervoor hadden, zien we nu nauwelijks meer.’ Klauwziektes, slepende melkziekte, uierontsteking: het zijn veelvoorkomende infecties op een boerderij, maar nu zijn koeien alleen gras eten en de hele dag buiten lopen, komen ze in zijn stal nauwelijks nog voor. ‘Neem uierontsteking: dat hadden we drie keer per maand, nu misschien jaarlijks nog een keer of vijf.’
En dan krijg je ook weer dat cultuurlandschap.
‘Een koe in de wei is een motor voor het leven: door het grazen en bemesten van het land neemt de biodiversiteit snel toe.’ Hij zag hoe de koeienvlaaien de afgelopen vijf jaar het leven terugbrachten in zijn uitgeputte land. ‘Eerst klein, vooral insecten, maar die trekken weer groter leven aan. Inmiddels hebben we hier in het bos twee dassenburchten. Ik zie die dassen tussen de koeien scharrelen, op zoek naar wormen en insecten in de koeienvlaaien.’
En dit filmpje van de NOS van een Nederlandse boer, die hetzelfde betoogd.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-62491495

Dit cultuurlandschap, niet dat wat links net aan de andere kant van het bosje te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://www.hosper.nl/wp-content/uploads/2020/06/HOSPER_Maasheggen-Unesco-1.jpg

https://www.google.com/ma...!3d51.6298691!4d5.9983789

https://www.maasheggenunesco.com/nl/

Maar dit zijn op dit moment nog de uitzonderingen en niet de regel. En die regel moeten we wel naartoe. Juist door die enorme concentratie aan mensen en dieren en de precaire balans die dat schept hebben we een robuust ecosysteem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Laten we het aub on-topic houden over de boerenprotesten. Vanochtend zijn er wat inhoudelijke posts gemaakt over de stikstofproblematiek wat meer duiding en inhoud geeft aan de huidige problematiek die leiden tot de boerenprotesten. Die laat ik dan ook staan.

Desondanks als de boerenprotesten afnemen en daar minder nieuws over is dan moeten we ons weer richten op: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Om maar even aan te vullen:

De meeste blokkades bij de distributiecentra zijn opgeheven, nadat de burgemeester er een einde aan maakte met een noodverordening en / of het gesprek aan te gaan.

Toch zijn er weer een nieuwe acties begonnen:
Een groep boeren met trekkers heeft dinsdagavond opnieuw het distributiecentrum van Albert Heijn in Geldermalsen geblokkeerd. Volgens een videocorrespondent ter plaatse staan er nu vijftien trekkers.

De politie was even aanwezig met twee voertuigen. Deze zijn even later weer vertrokken.

De boeren staan niet op het terrein, maar ervoor. Met de trekkers zorgen de boeren ervoor dat vrachtwagens het terrein niet op of af kunnen.
https://www.gld.nl/nieuws...butiecentrum-albert-heijn
https://nos.nl/liveblog/2...p-blokkades-geanticipeerd

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:40:
[...]

De beheerpakketten komen ongeveer neer op, maak niet alles in uw omgeving dood, zorg dat de kleinere beestjes nog wat te vreten hebben en ruim de troep die u gemaakt heeft op.

Als in, laat alsjeblief de broedvogels met rust, zorg dat er een beetje afwisseling in het landschap is met iets anders dan monoculturen aan gras en akkerplantjes, en maak de sloten zo nu en dan schoon zodat uw mestoverschot de boel niet verstikt.

En dat is ze geraden ook, want ze hebben meer dan de helft van Nederland in bezit. En hebben daar al behoorlijk wat schade aangericht.

En als daar niets tegenover zou staan, zou dat helaas ook te weinig gebeuren. Terwijl het in hun eigen voordeel is en hun eigen leefomgeving is.

[...]

Vlaggetjes, kapjes, gps signalen, potato potato.
Mensen hebben het vooral goed door:
https://www.bnnvara.nl/vr...en-leeggeroofd-in-brabant

Oh, ik heb zeker een idee.
Want die snappen waarom er geplagd en gekapt moeten worden. En dat zijn vragen die ook jij ontwijkt. Terwijl de antwoorden heel makkelijk te vinden zijn.

En die snappen waarom het van belang is dat er struwelen en hagen aangelegd worden, dat de sloten niet dood gaan, en waarom de beestjes in dit land ook een plekje moeten hebben.

Juist de boeren in dit land hebben het verdomd goed voor elkaar dat ze nota bene betaald worden om hun eigen leefomgeving in stand te houden zodat het niet aan plagen en ziektes ten onder gaat.

Hopelijk kunnen we voedsel blijven importeren zodat thuisbezorgd nog wat te eten bij jou kan komen brengen, want als sommige in dit land hun zin krijgen, zal er niet heel veel meer van eigen bodem komen.

En die paar natuurgebieden en wel natuur inclusieve boeren gaan dat tij niet keren.

Zie bijvoorbeeld deze post die het nog eens goed samenvat: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72044472

Maar ook alle juichverhalen over hoe het wel kan, die oa al eerder in dit topic genoemd zijn.
https://www.groene.nl/artikel/de-o-van-okologisk

[...]

[...]

En dan krijg je ook weer dat cultuurlandschap.

[...]

En dit filmpje van de NOS van een Nederlandse boer, die hetzelfde betoogd.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-62491495

Dit cultuurlandschap, niet dat wat links net aan de andere kant van het bosje te zien is.
[Afbeelding]

https://www.google.com/ma...!3d51.6298691!4d5.9983789

https://www.maasheggenunesco.com/nl/

Maar dit zijn op dit moment nog de uitzonderingen en niet de regel. En die regel moeten we wel naartoe. Juist door die enorme concentratie aan mensen en dieren en de precaire balans die dat schept hebben we een robuust ecosysteem nodig.
Precies die onderste foto is waar ik als snotneus 35 jaar terug op avontuur ging in de boswallen en slootjes.

Dat was ook de tijd dat mest nog gewoon uitgereden werdt.
Daarna kwam de ammoniak toestand en het inbrengen in de grond van drijfmest.
Het bodem leven ging achteruit doordat ze verzopen in de stront of simpelweg kapot gesneden werden.

Daarop volgde de achteruitgang van de weide vogels en dat kleine weidevogelbestand dat er nu nog is gaat kapot aan predatie.

Was wel een mooie tijd in mijn jeugd, aan het eind van de middag de koeien ophalen uit het land om te melken.
Op hete zomerdagen waren ze vaak zelf al terug in de stal.

En nu moeten ze een bepaald aantal dagen in het land zijn en dan mag je het weidemelk noemen...
Iemand ooit wel eens in de winter koeien in het land gezien? Maar toch weidemelk kunnen kopen in de winkel..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:34
De dag die je wist dat zou komen:
https://www.ad.nl/binnenl...f-ik-satan-was~a0d0bac01/

De woede in de krimpenerwaard is er nog niet minder om. Deze mafklapper was niet houdbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:16:

De woede in de krimpenerwaard is er nog niet minder om. Deze mafklapper was niet houdbaar
'Hij is geschrokken vanwege de ophef'.

Serieus, ik ken een kluizenaar die nog meer besef van de wereld heeft dan dit. En dat op GoT. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:16:

We hebben 'm gevonden ! De enige man met nog minder sociale antenne als onze koning, die dacht dat ie wel even op vakantie naar Griekenland kon in coronatijd. Nee. 100 knotwilgen omkappen is gewoon fout...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
klaaas schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Dat laatste is helemaal niet mooi, want daar hebben we een apart topic voor.
Huh? Het is toch juist mooi als mensen zich in de oorzaken en beweegredenen verdiepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
42erik schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Huh? Het is toch juist mooi als mensen zich in de oorzaken en beweegredenen verdiepen?
Zeker. Daarom hebben we er een speciaal topic voor. Kan er hier gewoon ongestoord gefoeterd worden op de politie en geroepen om inzet van het leger. ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Politie Friesland heeft geschoten bij blokkade in Heerenveen:

https://112vdg.nl/2022/07...-op-boeren-in-heerenveen/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:27
Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:25:

Indien een trekker op politie inrijdt lijkt mij dat volkomen terecht. Laten we even afwachten waarom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:25:

Niet geheel onverwacht dat dat op een gegeven moment ergens zou gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

gekkie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:27:
[...]

Niet geheel onverwacht dat dat op een gegeven moment ergens zou gebeuren
Uit filmpjes blijkt dat er gericht wordt geschoten (kogelgat in rand raam portier) op een trekker die juist wegrijdt. Dat is dan weer niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
tuinïnen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:32:
[...]

Uit filmpjes blijkt dat er gericht wordt geschoten (kogelgat in rand raam portier) op een trekker die juist wegrijdt. Dat is dan weer niet zo handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebqh_LndV3mFpDC397A1p0JT2gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnOSbglJoNmrYwUQsHmuKYh3.jpg?f=fotoalbum_large

Komt niet echt overeen met het filmpje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:26:
[...]
Indien een trekker op politie inrijdt lijkt mij dat volkomen terecht. Laten we even afwachten waarom.
Lama, beelden gezien en gerichtschieten was onnodig. Er was geen direct gevaar. Alleen de zoveelste niet luisterende terrorboer die een weg gaat blokkeren. Agent raakt in paniek door de dreiging.

https://video.twimg.com/e...ctIuOBkbweyITd.mp4?tag=12

[ Voor 16% gewijzigd door Johan Bogle op 05-07-2022 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Dat zal nog wel blijken na onderzoek, ik heb er te weinig inzicht in en overzicht over, maar op basis van één kort filmpje zonder context lijkt er van direct noodweer niet echt sprake te zijn vanuit dat gezichtspunt. Aan de andere kant lijkt de trekker mogelijk wel tegen de rijrichting in de snelweg op te draaien net als z'n voorganger, wat voor een aardige gevaarzetting zou kunnen gaan zorgen. Tevens kan het er vanuit het gezichtspunt van de agenten anders hebben uitgezien. Of het gericht schieten daar als passend wordt gezien zullen we gaan merken, daar wordt altijd onderzoek naar gedaan.

Maar geheel onverwacht is het allemaal niet als je het op deze wijze op de spits gaat drijven en politie blijft tarten met vrij onvoorspelbaar gedrag in je vrij gevaarlijke machines. Dus als er een boer is die denkt de vermoorde onschuld te moeten gaan spelen, tsja think again.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 05-07-2022 23:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
https://twitter.com/POL_Fryslan/status/1544434501648105480

Zat er een keer aan te komen. Wat halen die debielen zich ook in t hoofd om op de politie in te rijden in die tanks.

Je gunt ze bijna een politiekogel in t been. Neem aan dat die lui opgepakt zijn en een lange tijd opgeborgen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:39
LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:39:
https://twitter.com/POL_Fryslan/status/1544434501648105480

Zat er een keer aan te komen. Wat halen die debielen zich ook in t hoofd om op de politie in te rijden in die tanks.

Je gunt ze bijna een politiekogel in t been. Neem aan dat die lui opgepakt zijn en een lange tijd opgeborgen worden?
Filmpje: https://www.dumpert.nl/item/100035163_956ba719

Ik zie ze juist van de politie weg rijden en geen gevaarlijke situatie veroorzaken. Lijkt echt een totaal overbodige actie van deze agenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

“Lijkt”

Eerst meer context nodig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
Insert12 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:44:
[...]

Filmpje: https://www.dumpert.nl/item/100035163_956ba719

Ik zie ze juist van de politie weg rijden en geen gevaarlijke situatie veroorzaken. Lijkt echt een totaal overbodige actie van deze agenten.
We weten allemaal hoe goed de activisten en wappies zijn in fragmenten uit een filmpje gebruiken om hun gelijk te halen terwijl de situatie absoluut niet zo was als afgespiegeld. Dat zag je tijdens die corona marsen ook.

Aangezien er is geschoten gaat er onafhankelijk onderzoek plaatsvinden, dat wachten we eerst af of het terecht was of niet.

Hoe dan ook vragen die boeren er wel een keer om. Het is klaar met die vernielingen, brandstichtingen, trekkerterreur, blokkeren van distributie, gevaarlijk asogedrag in het verkeer, bedreigingen en ga zo maar verder. Van mij mag de politie inmiddels wel met de knuppel optreden.

Hier wordt trouwens dat hele gezeik van die boeren over hoe belangrijk ze zijn voor voedsel met de grond gelijk gemaakt
https://nos.nl/collectie/...n-over-de-boerenblokkades

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 05-07-2022 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, ik weet niet wat er verder daar op de weg stond, maar als ik het zo zie scheurt die trekker, tegen het verkeer in, richting het centrum. Daar is al snel een vrij druk kruispunt [voor Friese begrippen dan], dus ik kan ergens wel begrijpen dat ze zo'n iemand direct stil willen hebben staan.

Plus dat de boer vast al lang en breed is gevorderd te stoppen, en schieten op wegrijdende auto's gebeurt zo te zien wel vaker,

Al kan dat je ook wel een douw opleveren: https://www.nhnieuws.nl/n...e-auto-in-centrum-haarlem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oekiejoekie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:54:
[...]

We hebben 'm gevonden ! De enige man met nog minder sociale antenne als onze koning, die dacht dat ie wel even op vakantie naar Griekenland kon in coronatijd. Nee. 100 knotwilgen omkappen is gewoon fout...
Kan het artikel niet lezen, maar 100% terecht dat hij opstapt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:49:
[...]

We weten allemaal hoe goed de activisten en wappies zijn in fragmenten uit een filmpje gebruiken om hun gelijk te halen terwijl de situatie absoluut niet zo was als afgespiegeld. Dat zag je tijdens die corona marsen ook.

Aangezien er is geschoten gaat er onafhankelijk onderzoek plaatsvinden, dat wachten we eerst af of het terecht was of niet.

Hoe dan ook vragen die boeren er wel een keer om. Het is klaar met die vernielingen, brandstichtingen, trekkerterreur, blokkeren van distributie, gevaarlijk asogedrag in het verkeer, bedreigingen en ga zo maar verder. Van mij mag de politie inmiddels wel met de knuppel optreden
Eens. In het filmpje zie je de paniek van de agenten. Die ene traktor rijdt over de middenberm en komt op ze af en negeert de stoptekens, alleen schieten ze royaal laat als hij al bijna voorbij is. Hadden ze 2 seconden eerder geschoten toen de traktor op ze af leek te komen dan had ik ze gelijk gegeven, nu had de traktor zijn stuur al gedraaid en was ze al voorbij. Agent raakte in paniek en verloor de controle lijkt het. Op de banden schieten was beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

RobinHood schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:51:
Tja, ik weet niet wat er verder daar op de weg stond, maar als ik het zo zie scheurt die trekker, tegen het verkeer in, richting het centrum. Daar is al snel een vrij druk kruispunt [voor Friese begrippen dan], dus ik kan ergens wel begrijpen dat ze zo'n iemand direct stil willen hebben staan.

Plus dat de boer vast al lang en breed is gevorderd te stoppen, en schieten op wegrijdende auto's gebeurt zo te zien wel vaker,

Al kan dat je ook wel een douw opleveren: https://www.nhnieuws.nl/n...e-auto-in-centrum-haarlem
Dat zou juist uiterst dom zijn om dan op de bestuurder te schieten. Een trekkermet dode bestuurder en aanhanger die vol gas weg scheurt? De ultieme combinatie voor veel burger doden in personenauto's. Maar laat ze het incident maar goed uitzoeken. In ieder geval mooi dat er beelden zijn.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
*knip*

S.v.p. ook bronnen aanleveren bij dit soort beweringen, zie ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding

[ Voor 74% gewijzigd door defiant op 06-07-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 23:47
Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:53:
[...]
Eens. In het filmpje zie je de paniek van de agenten. Die ene traktor rijdt over de middenberm en komt op ze af en negeert de stoptekens, alleen schieten ze royaal laat als hij al bijna voorbij is. Hadden ze 2 seconden eerder geschoten toen de traktor op ze af leek te komen dan had ik ze gelijk gegeven, nu had de traktor zijn stuur al gedraaid en was ze al voorbij. Agent raakte in paniek en verloor de controle lijkt het. Op de banden schieten was beter geweest.
Welke paniek? Ik zie alleen een trekker die eruit naait en een agent die schiet.

En op de banden schieten? Met 9mm? Op een tractor band? Dan kun je er net zo goed tegenaan schoppen.

Beter was geweest dat die boer doorhad dat ie te ver ging en gestopt was toen de agent zijn wapen trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:55
Het enige wat ik zie is een vluchtende boer die zijn collega's in de steek laat... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RvV schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Dat zou juist uiterst dom zijn om dan op de bestuurder te schieten. Een trekkermet dode bestuurder en aanhanger die vol gas weg scheurt? De ultieme combinatie voor veel burger doden in personenauto's. Maar laat ze het incident maar goed uitzoeken. In ieder geval mooi dat er beelden zijn.
Tja, dat is een afweging die je op dat moment moet maken, plus dat we dus ook niet weten wat er aan de andere kant van de rotonde staat, of bijvoorbeeld bij het kruispunt bij de Mac.

Ik heb normaal genoeg te mekkeren over de politie, maar over het algemeen trekken ze niet zomaar hun wapen, laat staan dat ze de trekker overhalen.

Als ik moet kiezen tussen boeren en de politie, geef ik de politie het voordeel van de twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Bouke-p schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:58:
[...]

Welke paniek? Ik zie alleen een trekker die eruit naait en een agent die schiet.

En op de banden schieten? Met 9mm? Op een tractor band? Dan kun je er net zo goed tegenaan schoppen.

Beter was geweest dat die boer doorhad dat ie te ver ging en gestopt was toen de agent zijn wapen trok.
de paniek van de agenten is overduidelijk. Denk dat voor het filmpje starte er al iets is voorgevallen waardoor de agenten zo extreem reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:01:
[...]
de paniek van de agenten is overduidelijk. Denk dat voor het filmpje starte er al iets is voorgevallen waardoor de agenten zo extreem reageren.
Vast, maar van de politie verwachten we iets meer dan van een gemiddelde burger.

Als dit het verhaal is (geschoten vanwege een directe dreiging en niet ter aanhouding) dan kan deze agent nog wel eens een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]
Op een ander filmpje zie je dat een agent ook al een wapen trekt bij een trekker, een rode Massey.

Ik denk niet dat het dezelfde is, dat wapen wordt getrokken direct achter een trekker met Friese vlaggetjes, de beschoten trekker staat wat verder.

Maar de sfeer is dan inderdaad al gespannen. En doorgaans trekt de politie niet zomaar een wapen.

Edit:
En, helaas, was het natuurlijk eigenlijk ook wachten totdat dit ging gebeuren. Er is, naar mijn mening, te lang niet/nauwelijks opgetreden, onder het mom van de-escalatie, echter, nu lijkt een deel van de boeren te denken dat ze alles mogen doen, "want de politie doet toch niks".

Probeer die geest nu maar weer in de fles te krijgen.

Edit tijdens de edit: Zie nu op een ander filmpje dat, naast het pistool trekken op een andere trekker, dezelfde agent ook een auto tegenhoudt [die weg wilt rijden/niet stopt?] door op hem te richten.

[ Voor 31% gewijzigd door RobinHood op 06-07-2022 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
[...]
Ik denk dat je wat minder aannames moet doen en eens de definitie van paniek moet gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Verwijderd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:05:
[...]

Vast, maar van de politie verwachten we iets meer dan van een gemiddelde burger.

Als dit het verhaal is (geschoten vanwege een directe dreiging en niet ter aanhouding) dan kan deze agent nog wel eens een probleem hebben.
Een doorgedraaide tractor bestuurder is ook een direct gevaar voor de omgeving. Die dreiging hoeft niet alleen richting agenten te zijn.

Aanhoudingsvuur lijkt me nu meer dan redelijk te verantwoorden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
Bouke-p schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:06:
[...]

Ik denk dat je wat minder aannames moet doen en eens de definitie van paniek moet gaan opzoeken.
*knip* sneren

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 06-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:08
[...]
Als ze uit noodweer schieten zou dat vermoedelijk niet handig zijn, maar de politie mag ook schieten ter aanhouding in een beperkt aantal gevallen, zoals (art. 7 Ambtsinstructie):
om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld en:
1°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit,
2°. betrekking heeft op het zich wederrechtelijk bevinden in een woning of op het daarbij behorende besloten erf met gebruik van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, of
3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.
Zonder enige kennis van de voorgeschiedenis is als buitenstaander niet vast te stellen of het schieten legitiem was. Daarvoor hebben we de Rijksrecherche.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Ik vond het vrij absurd hoe die eerste trekker wegscheurde. Nog nooit een trekker zo hard zien wegrijden. Zal vast wel wat zijn gebeurd in de momenten net voor dat filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 13-09 11:58
Aanhoudingsvuur…haha. Jij weet kromme bananen nog als recht te verkopen zo te lezen :D.

Maar zoiets onzinnigs zal de Rijksrecherche idd ook wel concluderen om die agent in bescherming te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:43:
Aanhoudingsvuur…haha. Jij weet kromme bananen nog als recht te verkopen zo te lezen :D.

Maar zoiets onzinnigs zal de Rijksrecherche idd ook wel concluderen om die agent in bescherming te nemen.
Kan ook gewoon. Je ziet het mij in mijn eerste bijdrage ook direct benoemen als mogelijk scenario. Maar dan moet er wel iets gebeurd zijn, als deze trekker bijvoorbeeld eerder al op de politie is ingereden dan is dat gerechtvaardigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
PLAE schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:43:

Wanneer je tractors als intimidatiemiddel gaat gebruiken kun je zulke reactie verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 13-09 11:58
Het lijkt mij verstandig om eens even een pauze in te lassen. Even geen protesten meer en iedereen weer op adem laten komen. Zowel agenten als boeren lijken mij inmiddels gesloopt. Zij draaien overuren of protesteren naast dat ze een bedrijf runnen. Dat hakt er op een gegeven moment wel in. We moeten dit toch niet verder willen laten escaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Ze lopen aardig met hun pistolen te zwaaien. Ze hebben de eerste in de rij stil gezet met het wapen in de hand, ook die grijs zilveren auto vooraan werd die getrokken toen die niet leek te stoppen. Dus ik vermoed dat de situatie niet heel gezellig was daar.

En in het begin van het dumpert filmpje rijdt er al eentje weg, en daarna pas de volgende (waar op geschoten werd). Daar word je toch ook pisnijdig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat is in NL gewoon netjes wettelijk geregeld. Als een van de weinige landen. Vrij ruim ook zelfs. Bij gevaar voor agenten of anderen. Zoals hier ook eerder geplaatst door @voske .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

MikeyMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:45:
[...]

Dat is in NL gewoon netjes wettelijk geregeld. Als een van de weinige landen. Vrij ruim ook zelfs. Bij gevaar voor agenten of anderen. Zoals hier ook eerder geplaatst door @voske .
De situatie lijkt er niet helemaal voor om gericht op het bovenlichaam te schieten. Zeker niet met wat er de afgelopen tijd is gebeurd lijkt dit niet bepaald het zwaarste vergrijp te zijn. Van helemaal niet ingrijpen zo omschakelen naar dodelijk geweld is nogal een verandering.

Je ziet ze in andere filmpjes ook zenuwachtig met het wapen zwaaien, dan wordt het risico op impulsacties wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:01:
[...]

De situatie lijkt er niet helemaal voor om gericht op het bovenlichaam te schieten. Zeker niet met wat er de afgelopen tijd is gebeurd lijkt dit niet bepaald het zwaarste vergrijp te zijn. Van helemaal niet ingrijpen zo omschakelen naar dodelijk geweld is nogal een verandering.

Je ziet ze in andere filmpjes ook zenuwachtig met het wapen zwaaien, dan wordt het risico op impulsacties wel wat groter.
'gericht op het bovenlichaam schieten' is nogal een rekbaar begrip met 2x per jaar een paar uurtjes schiettraining. Sterker nog, er wordt getraind op uitschakelen. Niet op in de benen schieten. En overigens is dit dan weer niet zo goed wettelijk geregeld.

Of de situatie in deze het toestond is aan de rijksrecherche.

Zie ook:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2022-07-01

Dit is een vrij ruim te gebruiken artikel. Ga maar eens na waar 4 jaar+ op staat.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
MikeyMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:04:
[...]

'gericht op het bovenlichaam schieten' is nogal een rekbaar begrip met 2x per jaar een paar uurtjes schiettraining. Sterker nog, er wordt getraind op uitschakelen. Niet op in de benen schieten. En overigens is dit dan weer niet zo goed wettelijk geregeld.

Of de situatie in deze het toestond is aan de rijksrecherche.
Het enige wat je kan zien van het lichaam als de trekker in deze hoek langs rijdt is het hoofd, dus dat is buiten proporties.

Laat de politie maar snel naar buiten komen met beelden die de situatie relativeren voordat de boel verder escaleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dersan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:12:
[...]

Het enige wat je kan zien van het lichaam als de trekker in deze hoek langs rijdt is het hoofd, dus dat is buiten proporties.
Op basis waarvan is dat buiten proporties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n schietincident kan ook alleen maar in NL. Onze regels geven relatief veel ruimte voor vuurwapen gebruik door politie. Zo toetsen we niet op daadwerkelijk gevaar, maar is een onveilig gevoel in NL al vrij snel genoeg om te mogen schieten. NL politie schiet in verhouding tot andere landen ook vrij vaak.

Volgens mij ook de belangrijkste reden om een taser toe te voegen. Dan worden die cijfers misschien wat rooskleuriger.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2022 07:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:21:
Zo'n schietincident kan ook alleen maar in NL. Onze regels geven relatief veel ruimte voor vuurwapen gebruik door politie. Zo toetsen we niet op daadwerkelijk gevaar, maar is een onveilig gevoel in NL al vrij snel genoeg om te mogen schieten. NL politie schiet in verhouding tot andere landen ook vrij vaak.

Volgens mij ook de belangrijkste reden om een taser toe te voegen. Dan worden die cijfers misschien wat rooskleuriger.
Een taser of wapenstok doet ook verrassend weinig tegen een rijdende trekker. Dan blijft er weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:27:
[...]

Heel PolitieNL doet ook verrassend weinig tegen een rijdende trekker. Dan blijft er weinig over.
FTFY

Nou een schietincident. 'Enkele' boeren gaan gewoon door. Benieuwd hoe 'verontwaardigd' de boeren reageren. Zal wel huilie huilie zijn van 'oh nee, acties hebben consequenties. Dat kan niet waar zijn.'

De boeren zullen zich wel gesterkt voelen hierdoor. Dankzij het algehele slappe non-optreden van handhavend Nederland gaat het alleen maar erger worden. Ik vind het maar bijzonder. Het is dus weer wachten op de volgende 'demonstratie' dat half Nederland plat ligt. Maar dat is schijnbaar helemaal geen enkel probleem.

Er is voor de rest nog helemaal niks bekend wat welke provincie gaat doen in de komende 12 maanden, dus dat gaat een hele leuke tijd worden. Een tijd waarin 'enkele' boeren doorgaan met intimideren en bedreigen van mensen, uiteraard volledig binnen het gestelde gedoogbeleid van de wet. Niemand durft de 'enkele' boeren nog aan te pakken want ze weten je toch wel te vinden. Bedrijf of persoon, die 'enkele' boeren, worden gewoon opgezocht voor een gezellig gesprekje. Of je nou dierenactivist bent, je negatief uitlaat over boeren, bijna alles is een bezoekje waard van deze ogenschijnlijk kleine groep boeren die je komt intimideren. Zolang de politie niet consequent ingrijpt gaat dit alleen maar escaleren. Ik denk dat aangifte doen tegen een boer 0,0 nut heeft. Niet dat het nut had, maar het is nu voor elke Nederlander duidelijk dat je niet op de politie hoeft te rekenen. Want het gaat uiteraard over een enkele boer die dit doet.
:/

Absurditeit dat we de realiteit anders moeten laten overkomen dan dat het is. -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

MikeyMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:17:
[...]

Op basis waarvan is dat buiten proporties?
Denk dat vooral de vraag is waarom wel? Het is niet alsof hij nooit meer gepakt kan worden (tractor gaat niet hard) en als het is omdat het verkeer ontregeld / gevaarzetting ontstaat dan had er de afgelopen tijd wel wat harder ingegrepen mogen worden.

Zoals ik zei, ik denk dat er iets teveel met wapens is gezwaaid, en als je een wapen zo vast houdt is het wachten op een ongeluk. Dit zie je toch nergens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPtPTqE3lL8HaAgjk-lisO3F3V4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhqlnRTxE0cd7Ha3Z0L0eH75.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tuinïnen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Denk dat vooral de vraag is waarom wel? Het is niet alsof hij nooit meer gepakt kan worden (tractor gaat niet hard) en als het is omdat het verkeer ontregeld / gevaarzetting ontstaat dan had er de afgelopen tijd wel wat harder ingegrepen mogen worden.

Zoals ik zei, ik denk dat er iets teveel met wapens is gezwaaid, en als je een wapen zo vast houdt is het wachten op een ongeluk. Dit zie je toch nergens?

[Afbeelding]
Nee het punt was dat er niet op het hoofd mag worden gemikt omdat dat buiten proporties zou zijn. Wettelijk gezien wordt dat onderscheid niet gemaakt.

Dan blijft dus de vraag of aanhoudingsvuur gerechtigd was. Daar zal de rijksrecherche uitspraak over gaan doen. Of een trekker die ondanks vordering toch doorrijdt en later gevaar op kan leveren aan de toets voldoet, zal dan de kern van de vraag zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2022 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:27:
[...]

Een taser of wapenstok doet ook verrassend weinig tegen een rijdende trekker. Dan blijft er weinig over.
Kern van het verhaal: wij toetsen niet de feiten. Wij toetsen het verhaal van de agent over hoe hij/zij zich voelde. Zo kan het dus ook voorkomen, dat een agent hier een ongewapend persoon neerschiet "omdat hij zich ernstig bedreigd voelde en dacht dat die persoon gewapend zou zijn". In andere landen hadden mensen nu over elkaar heen gevallen om aan de hand van feiten vast te stellen of hier überhaupt een vuurwapen gebruikt had mogen worden. Die feiten zijn niet te zien op het filmpje, want een wegrijdende tractor levert op zich geen direct gevaar op voor de schietende agent. Aanhouden kan ook gewoon buiten heterdaad. Ze weten immers waar die boer woont en werkt. Ik denk inderdaad gewoon paniek of frustratie en dat kan in NL dus wel vanwege de "zachte" toetsing.
Pagina: 1 ... 19 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.