"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Dat eerste is onzin, zolang het maar op basis van feiten gebeurt.Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
*knip* stop met jezelf in een slachtofferrol te plaatsen en steeds dezelfde oneliners te herhalen zonder enige onderbouwing
Tweede, omdat de rechter en uiteindelijk de Raad van State de overheid met haar beleid (PAS) teruggefloten heeft. We leven in een rechtsstaat dus dan is het zaak om uitspraken van de rechter op te volgen als je diezelfde rechtsstaat niet wilt ondermijnen door een dergelijk extreem precedent te zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 05-07-2022 13:33 ]
Och gaan we weer achtergronden van politieke partijen er bij halen? Elke partij wordt direct of indirect gesteund door bedrijven die baat hebben bij het beleid dat ze voeren.biobak schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:10:
[...]
Ik vind het wel geraffineerd eigenlijk de manier waarop de boeren met dit soort slogans de publieke opinie proberen te bespelen (want wie weet nou werkelijk van de scheiding van kalf en koe?). Hier zit vast een of ander marketingbureau achter, betaald door de bioindustrie. Welk soort bedrijf hebben de medeoprichters van de BBB trouwens?
Zolang er geld nodig is om politiek te bedrijven gaat dat ook niet veranderen.
Je mag ze zeker steunen en meningen mag iedereen hebben, maar op basis waarvan steun je boeren? En een mening mag wel gebaseerd zijn op iets. En de feiten zijn niet bepaald op/aan de hand van de boeren.Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
*knip* stop met jezelf in een slachtofferrol te plaatsen en steeds dezelfde oneliners te herhalen zonder enige onderbouwing
Toen kwam met de PAS dankzij Bleeker, boerknuffelaar extraordinair, waarin alles wéér lekker voorzich uitgeschoven kon worden. Die PAS is al enkele jaren geleden door een rechter afgeschoten en op basis van die rechterlijke uitspraak moet er nu iets gedaan worden. Eigenlijk moest er allang wat gedaan worden, maar goed, see no evel hear no evil is veel eenvoudiger.Men wist jaren geleden ook van de problemen en toen deed men er ook niets mee, waarom nu ineens wel?
[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 05-07-2022 13:33 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Een mening mag op zich ook best ongeïnformeerd zijn, maar dan is het ook weer niet gek dat die mening afgeschoten wordt/niet heel serieus wordt genomen.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:16:
[...]
Je mag ze zeker steunen en meningen mag iedereen hebben, maar op basis waarvan steun je boeren? En een mening mag wel gebaseerd zijn op iets. En de feiten zijn niet bepaald op/aan de hand van de boeren.
Ontopic: volgens mij zijn er weinig mensen die echt puur zeggen, donder maar op met alle boeren, maar hebben de meesten wel door dat de situatie nijpend is. Daar komt dus bovenop dat de huidige 'protesten' naar mijn mening niet zoveel meer met protesten te maken hebben (en daar gaat dit topic uiteindelijk over).
En het is ook nog eens beter voor het milieu, al mogen we dat niet zeggen van het kabinetStoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
[...]
De grootste klap komt natuurlijk door het aanpakken van de vraagkant. Dus wanneer we als consumenten minder vlees en zuivel gaan consumeren en meer over gaan stappen op plantaardige varianten.
Dat hoeft niet te betekenen dat iedereen religieus vegan gaat eten, maar wel dat we dat stuk vlees misschien naar 1 of 2 keer in de week gaan minderen.
En de boeren maar zeuren dat er niet naar ze geluisterd wordtMinisterie vindt minder vlees eten te omstreden voor campagne over klimaatbewustzijn
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft een oproep om minder vlees te eten geschrapt uit een campagne die burgers ertoe moet bewegen meer klimaatbewust te leven. Dat gebeurde in ruggespraak met het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Volgens de ministeries ligt het onderwerp minder vlees eten te ‘politiek gevoelig’.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En bij Stroe hebben ze intussen een stuk natuur vernield

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
En nu? Weer oude koeien uit de sloot aan het halen? Ze zijn betrapt, er is betaald, er wordt nu met realistischere cijfers gerekend.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Als het voor een deel werkt heb je in ieder geval een deel van het probleem weggewerkt werkelijk, niet enkel administratief.
En exact mijn punt... wie zegt dat innovaties in andere sectoren wel werken dan? Innovaties om emissies van auto's naar beneden te brengen werkten zo goed dat alle fabrikanten nu miljarden aan boetes betalen omdat ze met de cijfers moesten sjoemelen om te voldoen... en dat waren werkelijk gemeten cijfers..
Verandert dit iets aan het feit dat intensieve veeteelt het grootste aandeel heeft in stikstofverbindingen in Nederland?
Nogmaals voor jou en @Meg, enkele relevante artikelen:
Wikipedia: Whataboutism
Wikipedia: Sealioning
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wat een vreemde vraag (redenering). Pas je dit in je eigen leven ook toe?Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
[ Voor 28% gewijzigd door polthemol op 05-07-2022 13:33 ]
/f/image/GNr04CzHQOKaBDz593r27TrJ.png?f=fotoalbum_large)
De landbouw is volgens deze cijfers wel aan het stagneren.
/f/image/rzTINSoH89tMseBfTvRGQdEt.png?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar is een reductie van 2500+ naar 1500 niet voldoende. Maar wat is nu precies de endgame?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het gaat ook om de depositie per oppervlakte. Reductie klinkt leuk, maar als je van gigantisch veel, naar iets minder gigantisch veel gaat, blijft het gigantisch veel. Dat Europees kaartje wat hier ook de ronde doet is ook relevant. Half Nederland is zwart van de stikstof. Het gaat ook om de concentratie.sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:25:
Ik mis in de discussie wel een beetje perspectief
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijkbaar is een reductie van 2500+ naar 1500 niet voldoende. Maar wat is nu precies de endgame?
Ik bedoel, stel een of ander magisch apparaat voor en drump dit in de sahel..... dan gaaat de kleur van de sahel op het kaartje niet veel donkerder worden.
er wordt geroepen dat andere sectoren wel innovaties kunnen gebruiken om hun stikstofuitstoot te reduceren, terwijl hier ook geroepen wordt dat dat voor de agrarische sector niet gaat werken.Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:20:
[...]
En nu? Weer oude koeien uit de sloot aan het halen? Ze zijn betrapt, er is betaald, er wordt nu met realistischere cijfers gerekend.
Verandert dit iets aan het feit dat intensieve veeteelt het grootste aandeel heeft in stikstofverbindingen in Nederland?
Nogmaals voor jou en @Meg, enkele relevante artikelen:
Wikipedia: Whataboutism
Wikipedia: Sealioning
Ik stip enkel aan dat als het voor de agrarische sector niet werkt het voor andere sectoren ook niet zeker is dat het werkt. Dus die ook meteen maar met de kop op het blok toch?
Misschien zitten we overigens wel redelijk op dezelfde lijn.. ligt alleen aan de definitie van intensieve veeteelt.
Al 20 jaar nagenoeg hetzelfde.sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:25:
[Afbeelding]
Dat hangt van de locatie af.[Afbeelding]
Ik kan me er niet aan ontrekken dat iedere keer dat een uitwisseling van informatie word onderbroken, jouw naam er bij staat.Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
Wat wil je nou precies? Als je écht een mening hebt dan kan je die ook best onderbouwen. Tot zover is het iedere keer "ja maar X" waarbij X óf irrelevant is, óf een branch die ook onderworpen wordt aan de nieuwe regels en de ondernemers een stuk minder koppig zijn.
Ik heb jouw lijn van redeneren een keer gekscherend gebruikt op de FP: nst6ldr in 'Nederlandse regeringspartijen willen lootboxes wettelijk laten verbieden'
Vind je dat echt logisch klinken?
[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 05-07-2022 13:34 ]
Ik zal je beter vertellen: als alle boerderijen 0% stikstof zouden uitstoten, uitgezonderd diegene die bij natura 2000 gebieden liggen, dan kleeft die lijn tegen de X as aan. Die zou je bijna niet meer zien.sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan is het doel nog steeds niet behaald
Als het probleem in één grafiek was uit te drukken, dan was het ook zo opgelost.
Verschil is dat de andere sectoren wél realistische ontwikkelingen hebben gezien de afgelopen jaren qua innovatie (denk aan elektrische voertuigen, waterstof voor de industrie etc). Maar in de intensieve veeteelt bleken de innovaties van de afgelopen jaren een wassen neus.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
[...]
er wordt geroepen dat andere sectoren wel innovaties kunnen gebruiken om hun stikstofuitstoot te reduceren, terwijl hier ook geroepen wordt dat dat voor de agrarische sector niet gaat werken.
Ik stip enkel aan dat als het voor de agrarische sector niet werkt het voor andere sectoren ook niet zeker is dat het werkt. Dus die ook meteen maar met de kop op het blok toch?
Misschien zitten we overigens wel redelijk op dezelfde lijn.. ligt alleen aan de definitie van intensieve veeteelt.
En dat is precies wat er mis ging met PAS. Daarin kregen boeren oneigenlijk een vergunning, omdat er verwacht werd dat in de toekomst we de problemen wel op zouden lossen. Dat is verkeerd om geredeneerd.
Je kunt niet zeggen "Hey, nu gaat alles naar de tering, maar misschien verzinnen we er over 5 jaar wel iets op". Dat is heel anders dan, "We hebben nu een werkende innovatie, en dat nemen we mee in de cijfers".
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Als die stikstof depositie volgend jaar 100x minder is dan kun je exact hetzelfde kaartje maken dat even zwart is. Die inleuring maak je zelf op basis van je minimale en maximale waarde. Dat kaartje geeft spreiding aan, dat is geen indicatie voor hoe erg iets is.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
[...]
Het gaat ook om de depositie per oppervlakte. Reductie klinkt leuk, maar als je van gigantisch veel, naar iets minder gigantisch veel gaat, blijft het gigantisch veel. Dat Europees kaartje wat hier ook de ronde doet is ook relevant. Half Nederland is zwart van de stikstof. Het gaat ook om de concentratie.
Ik bedoel, stel een of ander magisch apparaat voor en drump dit in de sahel..... dan gaaat de kleur van de sahel op het kaartje niet veel donkerder worden.
Vandaar dan ook mijn vraag; wat is hier de endgame. Welk getal is wel goed genoeg en hoe ga je daar komen.
Zie:sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:35:
[...]
Als die stikstof depositie volgend jaar 100x minder is dan kun je exact hetzelfde kaartje maken dat even zwart is. Die inleuring maak je zelf op basis van je minimale en maximale waarde. Dat kaartje geeft spreiding aan, dat is geen indicatie voor hoe erg iets is.
Vandaar dan ook mijn vraag; wat is hier de endgame. Welk getal is wel goed genoeg en hoe ga je daar komen.
Het gaat juist om uitstoot naast Natura2000 gebieden. Een overall getal heeft niet zoveel nut om op te focussen.
Dan ben je fout ingelezen. Herkomst van de boeren is 45%, dus alle boeren morgen stoppen dan heb je nog 55% over.nst6ldr schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:32:
[...]
Ik zal je beter vertellen: als alle boerderijen 0% stikstof zouden uitstoten, uitgezonderd diegene die bij natura 2000 gebieden liggen, dan kleeft die lijn tegen de X as aan. Die zou je bijna niet meer zien.
En dan is het doel nog steeds niet behaald
Als het probleem in één grafiek was uit te drukken, dan was het ook zo opgelost.
/f/image/jl6QTzpoLg2GYUD0DMYGHXi7.png?f=fotoalbum_large)
Maar wat is uberhaupt de streefwaarde voor de totale depositie?
Nu welReal schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Heb je de hyperlink in art. 162 Sr ook aangeklikt en gelezen?
Echter het opleggen van een straf is iets anders dan de mogelijkheden die handhavers hebben om de openbare orde te herstellen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Zo goed georganiseerd is het natuurlijk allemaal niet, met protest op een paar locaties kun je een woordvoerder aanwijzen, bij dit soort wilde/zelf organiserende acties op meerdere locaties niet, en ook worden de compleet losgeslagen interviews natuurlijk graag opgepikt door (social)media.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:04:
[...]
Als ik en actiegroep had zou ik wel 10x nadenken wie ik voor de microfoon laat komen. Zeker bij een protest waar eensgezind één stem moet zijn. En dan zou ik toch met enorme zorg de slimste pakken en ook zorgen dat er over de hele linie geen onzin wordt uitgedragen.
Bij de boeren lijkt het precies het omgekeerd het geval te zijn. En als het niet is, dan maak ik me nog meer zorgen...
Ik vind het vooral jammer, ik geloof ook wel dat deze boeren grote problemen op zich zien afkomen, maar ze zien niet dat juist de agri lobby, welke ze aanzet tot acties, deze problemen vooral op dezelfde kleinere boeren probeert af te schuiven, deze boeren kunnen met hulp hun bedrijf nog reorganiseren naar een vorm die meer toekomstbestendig is, maar ipv daar op in te zetten door hun belangengroepen zetten deze belangengroepen zich in voor behoud van de grootschalige bio-industrie. Het is de meme van dat ene koekje all over again.
Nogmaals: stront is stront. Daar valt weinig aan te innoveren en is niet vergelijkbaar met een technisch proces bij andere sectoren.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
[...]
er wordt geroepen dat andere sectoren wel innovaties kunnen gebruiken om hun stikstofuitstoot te reduceren, terwijl hier ook geroepen wordt dat dat voor de agrarische sector niet gaat werken.
Je kan natuurlijk wel innoveren in hoe je die stront verzamelt, zo lang de koeien op stal staan. En vanaf dat punt is het wel een technisch proces.Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:41:
[...]
Nogmaals: stront is stront. Daar valt weinig aan te innoveren en is niet vergelijkbaar met een technisch proces bij andere sectoren.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Gezien de dalingen sinds de jaren 90 met nagenoeg gelijk gebleven veestapel zijn er toch zeker innovaties geweest die werken.Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:33:
[...]
Verschil is dat de andere sectoren wél realistische ontwikkelingen hebben gezien de afgelopen jaren qua innovatie (denk aan elektrische voertuigen, waterstof voor de industrie etc). Maar in de intensieve veeteelt bleken de innovaties van de afgelopen jaren een wassen neus.
En dat is precies wat er mis ging met PAS. Daarin kregen boeren oneigenlijk een vergunning, omdat er verwacht werd dat in de toekomst we de problemen wel op zouden lossen. Dat is verkeerd om geredeneerd.
Je kunt niet zeggen "Hey, nu gaat alles naar de tering, maar misschien verzinnen we er over 5 jaar wel iets op". Dat is heel anders dan, "We hebben nu een werkende innovatie, en dat nemen we mee in de cijfers".
Dat er nu een focus is geweest op niet voldoende werkende is spijtig, maar wil niet zeggen dat er geen innovatieve oplossingen zijn.
Stront hangt af van het voedsel wat ze krijgen. Ook daar is in te sturen. Gezien de enorme kennis in Nederland op dat gebied is daar zat mee te winnen. Echter zullen de veevoer bedrijven daar flink aan willen verdienen...Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:41:
[...]
Nogmaals: stront is stront. Daar valt weinig aan te innoveren en is niet vergelijkbaar met een technisch proces bij andere sectoren.
[ Voor 18% gewijzigd door flessuh op 05-07-2022 13:47 ]
Makkelijkste oplossing zou zijn om juist niet zoveel mogelijk koeien in een stal te proppen, maar om ze buiten te laten lopen, en zorgen dat pis en stront niet door elkaar heen gaan.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:42:
[...]
Je kan natuurlijk wel innoveren in hoe je die stront verzamelt, zo lang de koeien op stal staan. En vanaf dat punt is het wel een technisch proces.
Maar dat gaat niet meer in Nederland, want veel boeren redden het alleen nog maar door schaalvergroting en op industriële wijze omgaan met dieren.
We kunnen er nog miljarden tegenaan kwakken om wel of niet technologische innovatie te bereiken, die wel of niet gaat werken, en wel of niet zo goed als verwacht, óf we slikken nu even een bittere pil, die uiteindelijk beter is voor de overblijvende boeren, de dieren, en het landschap.
Als dat zo mocht blijken te zijn, gelijk aanklagen wegens hoogverraad. Zijn we daar ook vanaf..Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:08:
[...]
oo serieus zou Baudet de "bekende Nederlander" zijn dan....
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Met een biologisch proces kun je behoorlijk innoveren. Al is het woord innoveren niet het juiste, er komt ten slotte niet iets nieuws bij kijken voor deze boer.Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:41:
[...]
Hij zit wel met een probleem, omdat zijn bedrijf dicht bij een natuurgebied ligt, maar zijn biologische boerderij maakt veel minder kosten, dus is hij beter uit. Belangrijkste punt: het beleid van de overheid moet absoluut op de schop, in meerdere aspecten.
Oké, en daar wil je dan op wachten? Hoe lang?flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:43:
[...]
Gezien de dalingen sinds de jaren 90 met nagenoeg gelijk gebleven veestapel zijn er toch zeker innovaties geweest die werken.
Dat er nu een focus is geweest op niet voldoende werkende is spijtig, maar wil niet zeggen dat er geen innovatieve oplossingen zijn.
Dit is eigenlijk wel irritant: je hebt je ingelezen - je stelling klopt namelijk - maar alsnog vraag je naar een variabele waarvan bekend is dat die niet in zo'n simpele ('totale') variant bestaat.sdk1985 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:38:
[...]
Dan ben je fout ingelezen. Herkomst van de boeren is 45%, dus alle boeren morgen stoppen dan heb je nog 55% over.
[Afbeelding]
Maar wat is uberhaupt de streefwaarde voor de totale depositie?
2 jaar geleden is er een mooie powerpoint beschikbaar gekomen waar wat meer nuancering in staat.
heheh mijn zoon dacht de dame van BBBMalfunctions schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:51:
[...]
Als dat zo mocht blijken te zijn, gelijk aanklagen wegens hoogverraad. Zijn we daar ook vanaf..
Mn vrouw denkt misschien een kunstenaar maar kon niet echt een bekende Texellaar (Texellees?) Tesselaar noemen.
Ik zie dat er ook een nieuwe groepactiviteit bij is gekomen..de meest belachelijk slogan.
Hmm roepen ze niet "no farmers no food" als primair exporteren veehouders? Lijkt me een goede kandidaat
'no farmers, no traffic jams'Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:04:
[...]
heheh mijn zoon dacht de dame van BBB
Mn vrouw denkt misschien een kunstenaar maar kon niet echt een bekende Texellaar (Texellees?) Tesselaar noemen.
Ik zie dat er ook een nieuwe groepactiviteit bij is gekomen..de meest belachelijk slogan.
Hmm roepen ze niet "no farmers no food" als primair exporteren veehouders? Lijkt me een goede kandidaat
Geen boeren geen voedsel is inderdaad al jaren een mantra om de boer vooral met rust te laten. En ik weet niet wat erger is, dat en deel van de Nederlandsche stadsmens dat nog geloofd ook, of dat ze dat fabeltje zo vaak hebben herhaald dat ze het zelf geloven?
Als de boer het zou willen dan zou die zijn bedrijf als een technisch proces kunnen beschouwen waarop je ook kan innoveren en aan procesoptimalisatie doen. Bijvoorbeeld:Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:41:
[...]
- Fokken op dieren die meer voedingswaarde halen uit hetzelfde eten is een manier om de strontproductie te reduceren.
- Directe genetische manipulatie (in tegenstelling tot het indirecte van fokken) om meer te doen met minder is nog een manier.
- Ook het introduceren van (met GM) aangepaste bacteriën in darmkanalen die ongewenste moleculen omzetten in minder schadelijke varianten, kan ook.
- Alle koeien ophokken in woontorens met vloeren en filters die wel werken, is nog een optie. Gebruik je de verticale ruimte ook beter.
Natuurlijk zijn er ook problemen met deze oplossingen:
- Fokken kost vele generaties voordat je iets gewenst hebt. Dat is dus te langzaam om de aftakeling om te keren.
- GM is sneller, maar er kleeft hetzelfde stigma aan als kernenergie: "ooeeh, eng!" En wie weet hoe lang het gaat duren voor je iets werkends hebt.
- Aangepaste bacteriën introduceren in de vrije natuur is een recept voor rampspoed, want een koe met slechte genen knal je snel af, maar een bacterie krijg je nooit meer weg.
- En al die magische vloeren en filters werken nu al niet. Dus die koetoren is wel leuk, maar zal ook niet helpen.
Dus kan je wat doen tegen de stront? Ja, dat kan. Zal de ontwikkeling snel genoeg gaan om natuur en milieu te herstellen? Zoals het er nu naar uitziet absoluut niet.
Urm ik ben mij aan het inlezen en ik trek nóg geen conclusies. Irritant zou ik dat niet noemen.nst6ldr schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:54:
[...]
Oké, en daar wil je dan op wachten? Hoe lang?
[...]
Dit is eigenlijk wel irritant: je hebt je ingelezen - je stelling klopt namelijk - maar alsnog vraag je naar een variabele waarvan bekend is dat die niet in zo'n simpele ('totale') variant bestaat.
2 jaar geleden is er een mooie powerpoint beschikbaar gekomen waar wat meer nuancering in staat.
Maar je bent dus bewust onwaarheden aan het verkondigen (dat zonder boeren er geen depositie is was je bewering), want het gaat hier om iets wat belangrijk is dus dan is bewust verdraaien van informatie prima en onderdeel van het grotere belang, toch?

Verder een prima link. Blijft wel een papieren tijger die lastig te volgen is. Je kunt blijkbaar namelijk zowel 1400 over je doel zitten, als 1400 eronder. Wat dan weer niet rijmt net de gestelde doelden (100-150 mol reductie). Kijk je vervolgens op AERIUS dan zie je bijvoorbeeld dat in de veluwe 44 wordt gehaald in bepaalde hexes. Dat is dan wel weer duidelijk gespecificeerd als kilo's totale depositie.
Plasma_Wolf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:53:
[...]
Met een biologisch proces kun je behoorlijk innoveren. Al is het woord innoveren niet het juiste, er komt ten slotte niet iets nieuws bij kijken voor deze boer.
Hij zit wel met een probleem, omdat zijn bedrijf dicht bij een natuurgebied ligt, maar zijn biologische boerderij maakt veel minder kosten, dus is hij beter uit. Belangrijkste punt: het beleid van de overheid moet absoluut op de schop, in meerdere aspecten.
Ja dat is makkelijk. Met ruim 1,5 miljoen koeien in Nederland geeft dat met 1,59 koe per hectare (!!!) circa 0,94 miljoen hectare land nodig. Met een totale oppervlakte van 4.154.300 ha is dan maar liefst 22,63% van het landoppervlakte met weiden en 'natuurgebieden' puur voor de koeien. En dan negeer ik volledig enige voederbehoefte.Voor zijn 115 koeien en 44 stuks jongvee heeft hij bijna 100 hectare kruidenrijk landbouw- en natuurland in bezit.
Maar goed, de grap is natuurlijk dat die boer supermooi aangeeft dat vermindering van het aantal dieren de enige oplossing is. Leuk die bevestiging uit eigen hoek
Maar ja, heel sneu dat zo iemand ook een probleem zou hebben vanewege de nabijheid van natuurgebied. Maar is deze boer dichterbij een unieke casus of staat hij 'Symbool' voor een significant percentage van de boeren?
TIGER1125 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:43:
Uit het AD liveblog: https://www.ad.nl/binnenl...tte-traangas-in~a0f590a9/
[...]
De onafhankelijkheid
![]()
Kan iedereen die het niet eens is met de gang van zaken ook meteen emigreren, en zijn ze toch allemaal vlak bij huis, misschien willen de Russen ook nog even een handje helpen.
Jochem Myjer misschien?Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:04:
[...]
heheh mijn zoon dacht de dame van BBB
Altijd wel in voor een ludieke actie op zijn geliefde Texel.
[ Voor 34% gewijzigd door ll roel j op 05-07-2022 14:22 ]
Sorry als ik IT-managers beledig, maar je klinkt nu als een IT-manager.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
Als in je corporate IT-systeem een aantal problemen zijn, pak hem beet performance, dan kan het best zijn dat je bijvoorbeeld in je frontend door middel van innovatie (caching) een deel van dat probleem kunt oplossen, maar het kan best zijn dat het grootste deel van je performance problemen wordt veroorzaakt door een database die bestaat uit een Excel-bestand van 3GB waar data in gemanipuleerd wordt met een VBA-tool uit 1995.
Dan kunnen je Excel-specialisten wel roepen dat ze de kans moeten krijgen hun code te verbeteren (net als de front-end devs), maar de voor de hand liggende oplossing is dat je een normale database neerzet. En die zal veel minder mensen nodig hebben om in de lucht te blijven.
Als dan de Excel-guru's dan de snelwegen blokkeren betekent dat nog niet dat ze opeens een goed argument hebben.
Die heeft Biologie gestudeerd, ik denk dat die te slim is om achter de boeren te staanll roel j schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Jochem Myjer misschien?
Altijd wel in voor een ludieke actie op zijn geliefde Texel.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
* Ander soort voedselJohan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:41:
[...]
* Manieren van strontverwerking
En in navolging van die eerder genoemde bioboer:
* Geen kunstmest gebruiken
* Andere planten in de wei
(Al weet ik niet in hoeverre er sprake is van kunstmest en/of 'verkeerde' planten in de wei)
Maar de makkelijkste oplossing is simpelweg: Minder stront maken door minder dieren te hebben.
Dan is natuurlijk de meest efficiënte optimalisatiestap gewoon om de processtap "koe" over te slaan en over te stappen op kweekvlees-torens.Nathilion schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Als de boer het zou willen dan zou die zijn bedrijf als een technisch proces kunnen beschouwen waarop je ook kan innoveren en aan procesoptimalisatie doen. Bijvoorbeeld:
- Fokken op dieren die meer voedingswaarde halen uit hetzelfde eten is een manier om de strontproductie te reduceren.
- Directe genetische manipulatie (in tegenstelling tot het indirecte van fokken) om meer te doen met minder is nog een manier.
- Ook het introduceren van (met GM) aangepaste bacteriën in darmkanalen die ongewenste moleculen omzetten in minder schadelijke varianten, kan ook.
- Alle koeien ophokken in woontorens met vloeren en filters die wel werken, is nog een optie. Gebruik je de verticale ruimte ook beter.
Dus kan je wat doen tegen de stront? Ja, dat kan. Zal de ontwikkeling snel genoeg gaan om natuur en milieu te herstellen? Zoals het er nu naar uitziet absoluut niet.
Kun je de rest van de ruimte gebruiken om zonnepanelen op te leggen zodat dat energieneutraal geproduceerd wordt.
Daarmee sla je twee vliegen in één klap.anandus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:26:
* Geen kunstmest gebruiken
https://www.nu.nl/economi...blokkades.html?redirect=1Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:12:
[mbr]*knip* stop met jezelf in een slachtofferrol te plaatsen en steeds dezelfde oneliners te herhalen zonder enige onderbouwing[/mbr]
Dat wordt dus lokaal kopen.
Denk aub aan de linkdrops
[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 05-07-2022 21:27 ]
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Je bedoelt met 'lokaal' bedoelt 'bij een boer'?Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:32:
[...]
https://www.nu.nl/economi...blokkades.html?redirect=1
Dat wordt dus lokaal kopen.
Voor de meesten is er niets lokalers dan de supermarkt.
Ik denk dat 99% van Nederland niet weet waar ze een boer kunnen vinden om iets te kopen
Daarnaast zou je daarmee de boerensector belonen voor hun afpersacties, dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik denk dat het een beter idee is als men in Nederland de maand juli als "vegetarische maand" uitroept. Of "buitenlandsvleesmaand". Een omgekeerde blokkade
Voor zover dat werkt gezien bijna al het vlees naar het buitenland gaat, maar je moet toch wat om een vuist te maken tegen de boerenmaffia
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 05-07-2022 14:40 ]
Zo kan het ook, ludiek aandacht krijgen voor je zaak.
Ze kunnen veel meer goede acties bedenken..
Weet ik veel
Bij kruispunten/benzine stations/treinstations flesjes melk uitdelen met een label erop warin ze hun probleem verwoorden
Op plekken waar dat mag een BBQtje neerzetten en voorbijgangers stukje vlees/worstje geven en in gesprek gaan
Er is zoveel anders te bedenken dan blokkeren en dan zelf gaan zitten BBQer
Dat hebben ze bijv in Woensdrecht gedaan (kaas en worst uitdelen). Dat werkt een stuk beter lijkt me.Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:40:
Wel complimenten trouwens voor Vrije Republiek Tessel.
Weet ik veel
Bij kruispunten/benzine stations/treinstations flesjes melk uitdelen met een label erop warin ze hun probleem verwoorden
Op plekken waar dat mag een BBQtje neerzetten en voorbijgangers stukje vlees/worstje geven en in gesprek gaan
Ik zal 99%dan even helpen: https://lekkerder.nl/anandus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Je bedoelt met 'lokaal' bedoelt 'bij een boer'?
Voor de meesten is er niets lokalers dan de supermarkt.
Ik denk dat 99% van Nederland niet weet waar ze een boer kunnen vinden om iets te kopen
Daarnaast zou je daarmee de boerensector belonen voor hun afpersacties, dat lijkt me niet de bedoeling.
Liever juist een "alleen-lokaal-vlees" maand. Want al het vlees dat in de supers ligt, wordt al geïmporteerd, terwijl wij zelf het grootste deel van het vlees exporteren.anandus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Ik denk dat het een beter idee is als men in Nederland de maand juli als "vegetarische maand" uitroept. Of "buitenlandsvleesmaand". Een omgekeerde blokkade
Voor zover dat werkt gezien bijna al het vlees naar het buitenland gaat, maar je moet toch wat om een vuist te maken tegen de boerenmaffia
Kijk niet teveel naar de media. Zoals altijd draait het daar om kijkcijfers... Kortom, daar zul je vooral de mafkezen met houten hamers zien en andere raddraaiers. De ludieke protesten (zoals jij al omschrijft) hebben weinig nieuwswaarde helaas....Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:40:
Weet ik veel
Het grote verschil is tussen de agrarische sector en de andere sectoren is dat als je dat als je de agrarische sector voor de helft reduceert is gelijk bijna 25 procent van de stikstof weg. Dan kan je wel gaan lopen wauwelen over nieuwe, mogelijk werkende, maatregelen die nog ontwikkeld moeten worden, maar daarvoor is er nu geen tijd meer. Dat hadden de boeren maar in de afgelopen twintig jaar moeten doen.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
[...]
De transport sector zo hard aanpakken zet gewoon een stuk minder zoden aan de dijk, halvering van hun uitstoot levert slechts een besparing op van 5,5 procent. Vind je het gek dat die wel de tijd krijgen om te innoveren. Ook omdat in de afgelopen 5 jaar al flinke stappen zijn gezet in het het ontwikkelen van milieuvriendelijkere technieken waar veelbelovende resultaten in gehaald worden.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Goh, zo waren de protesten hier ook, tijdens het blokkeren van een distributiecentrum.Silent7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:40:
Weet ik veel
Ging verder allemaal heel gemoedelijk, maar daarvan zijn de foto's doorgaans niet sappig genoeg voor het landelijke nieuws, vaak valt er in de lokale media wel meer over te vinden.
Van die "mogelijk werkende" maatregelen is wel bekend wat wel en niet werkt. Onze innovatieve agrarische sector draait namelijk constant pilots van deze innovaties.Marc H schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:45:
[...]
Het grote verschil is tussen de agrarische sector en de andere sectoren is dat als je dat als je de agrarische sector voor de helft reduceert is gelijk bijna 25 procent van de stikstof weg. Dan kan je wel gaan lopen wauwelen over nieuwe, mogelijk werkende, maatregelen die nog ontwikkeld moeten worden, maar daarvoor is er nu geen tijd meer. Dat hadden de boeren maar in de afgelopen twintig jaar moeten doen.
De transport sector zo hard aanpakken zet gewoon een stuk minder zoden aan de dijk, halvering van hun uitstoot levert slechts een besparing op van 5,5 procent. Vind je het gek dat die wel de tijd krijgen om te innoveren. Ook omdat in de afgelopen 5 jaar al flinke stappen zijn gezet in het het ontwikkelen van milieuvriendelijkere technieken waar veelbelovende resultaten in gehaald worden.
Moet alleen breed uitgerold worden.
En makkelijk praten met "dat hadden de boeren maar in de afgelopen twintig jaar moeten doen".. dus de mensen die nu in de problemen komen met hun energierekening hadden de afgelopen jaren maar moeten isoleren?
Daar hebben ze het geld niet voor. Simpel.
Dat soort mensen zijn zo leuk.. Wijs maken dat chocolademelk uit een bruine koe komt, en uit de wild springende slagroom.Meg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:47:
@anandus ja en de meeste Nederlanders halen zeker hun melk direct uit de fabriek of weten niet waar de aardappel vandaan komt?
(en ja, er zijn genoeg in Nederland die dat geloven)
[ Voor 12% gewijzigd door flessuh op 05-07-2022 14:51 ]
Daar ga je allicht sneller dan je lief is achter komen.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:13:
[...]
'no farmers, no traffic jams'![]()
Geen boeren geen voedsel is inderdaad al jaren een mantra om de boer vooral met rust te laten. En ik weet niet wat erger is, dat en deel van de Nederlandsche stadsmens dat nog geloofd ook, of dat ze dat fabeltje zo vaak hebben herhaald dat ze het zelf geloven?
"Leuk" trouwens, je oud-Hollandsch.
Nu nog iets aan de d/t's doen.
Alhoewel we offtopic gaan, was er met de lage energieprijzen natuurlijk weinig motivatie om te gaan isoleren etc. Nu de energieprijzen sky-high gaan zijn de isolatie en zonnepanelen niet aan te slepen.... Het kan dus wel, zodra men het maar hard genoeg in de portemonnee voelt....flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:48:
[...]
En makkelijk praten met "dat hadden de boeren maar in de afgelopen twintig jaar moeten doen".. dus de mensen die nu in de problemen komen met hun energierekening hadden de afgelopen jaren maar moeten isoleren?
Misschien omdat de meeste Nederlandse koeien melkvee zijn en geen vleesvee?hneel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:02:
[...]
Misschien om dat de argentijnse koeien nog gewoon gras te eten krijgen, en de nederlandse veevoer (vooral graan)?
Is het vlees van melkvee dan compleet onbruikbaar om te verkopen?servies schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:54:
[...]
Misschien omdat de meeste Nederlandse koeien melkvee zijn en geen vleesvee?
Want als dat het geval is dan hebben we wel een verspilling te pakken waar je U tegen zegt.
De kalveren zijn best te etenStoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:55:
[...]
Is het vlees van melkvee dan compleet onbruikbaar om te verkopen?
Want als dat het geval is dan hebben we wel een verspilling te pakken waar je U tegen zegt.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Buiten dat, er is helemaal geen sprake van dat alle boeren moeten verdwijnen. Pure onzin. Het gaat alleen om de beperking van de (intensieve) veeteelt. Een sector die inderdaad maar zeer beperkt bijdraagt aan onze voedselvoorziening. Nog geen 30% wat ze produceren is voor lokaal gebruik.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:13:
[...]
'no farmers, no traffic jams'![]()
Je kunt het offtopic noemen, maar wel degelijk relevant. Er is al jaren geroepen dat de energieprijzen zouden stijgen, en toch gebeurde er steeds niets.stylezzz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:51:
[...]
Alhoewel we offtopic gaan, was er met de lage energieprijzen natuurlijk weinig motivatie om te gaan isoleren etc. Nu de energieprijzen sky-high gaan zijn de isolatie en zonnepanelen niet aan te slepen.... Het kan dus wel, zodra men het maar hard genoeg in de portemonnee voelt....
Nu stijgen de prijzen en komen mensen in de problemen, en springt de overheid bij om te helpen.
Dit heeft zeker overlap met de stikstof issues van nu. Enkel zegt de overheid nu tegen de boeren die in de kou zitten "red je er maar mee".
Waar achter komen?SuBBaSS schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:48:
[...]
Daar ga je allicht sneller dan je lief is achter komen.
Om het maar niet over de stroom stiertjes te hebben die de zuivelproductie oplevert. https://www.ftm.nl/artikelen/waarde-peuren-uit-melkafvalStoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:55:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat is misschien maar een kwestie van smaak -- zijn we gewoon verwend met extreem malse Argentijnse biefstukken?SnowDude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:56:
[...]
De kalveren zijn best te etenDe koeien zelf zijn taai
* Stoney3K verorbert net zo graag een stuk paard of schaap wat de nodige kilometers op zijn hoeven heeft staan.
Want dat zou betekenen dat alle melkkoeien in NL echt alleen maar afvalproduct worden, en dan hebben we daar wel een plek waar je echt 2 of zelfs 3 vliegen in één klap zou kunnen slaan. Duurzamere veehouderij, betere kwaliteit zuivel en vlees, minder uitstoot door veehouderij en transport.
De kwantiteit zal daardoor wel omlaag moeten.
https://www.rtlnieuws.nl/...van-afgekeurde-melkkoeienStoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:55:
[...]
Dus het worden hamburgers of gehakt.
Of ze gaan naar een soort rusthuis en worden dan wat duurder vlees
Een beetje boer had al jaren geleden kunnen zien aankomen dat de vrijgekomen stikstof bij de vleesproductie een probleem ging worden.flessuh schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:48:
[...]
Van die "mogelijk werkende" maatregelen is wel bekend wat wel en niet werkt. Onze innovatieve agrarische sector draait namelijk constant pilots van deze innovaties.
Moet alleen breed uitgerold worden.
Ik geef gelijk toe dat de overheid ook een medeschuldige is in het bagatelliseren hiervan en dat eerder ingrijpen waarschijnlijk slimmer was geweest, maar de machtige lobbygroepen wisten helaas teveel invloed te creëren en waardoor een gedrocht als de PAS werd opgetuigd.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
[...]
Is het vlees van melkvee dan compleet onbruikbaar om te verkopen?[quote]
Nee, dat is het niet, maar de gemiddelde melkkoe gebruikt haar voedsel voor heel wat anders dan haar kont etc. vetmesten.
Misschien moet je eens naar buiten gaan en eens rond gaan kijken. Dan zul je de verschillen tussen de soorten koeien wel zien.
Ik kan je garanderen: zelfs een blinde ziet het verschil tussen melkvee en vleesvee...
Zie ook de link van @Kalentum... Dat is al een enorm verbeterpunt...
[ Voor 12% gewijzigd door servies op 05-07-2022 15:03 ]
Wat een land. Ik hoop dat de VVD-kiezer zich nu toch ook eens achter de oren krabt. Zij hebben deze minister geleverd.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Zou die echt zo stom zijn? Met die redenatie kunnne postbodes ook hun ‘belang in het land’ laten zien door de voedselvoorziening te saboteren. Wie weet kunnen volgende keer bankmedewerkers de drinkwatervoorziening saboteren…
Tja, en de melkproductie dan? Die hebben wel het land voor de uitstoot. Maar ook die zitten klem door de regelgeving nu. Geen leningen meer te krijgen van de bank voor nodige investeringen door de onzekerheid.Marc H schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:01:
[...]
Een beetje boer had al jaren geleden kunnen zien aankomen dat de vrijgekomen stikstof bij de vleesproductie een probleem ging worden.
Ik geef gelijk toe dat de overheid ook een medeschuldige is in het bagatelliseren hiervan en dat eerder ingrijpen waarschijnlijk slimmer was geweest, maar de machtige lobbygroepen wisten helaas teveel invloed te creëren en waardoor een gedrocht als de PAS werd opgetuigd.
Dat is ook waarom velen demonstreren. Of een ergere keuze maken.
Ik denk het niet, het gaat allang niet meer om waar de boeren voor staan, deze groep wil alleen maar treiteren tot ze hun zin krijgen.Johan Bogle schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:02:
‘ Na een laatste waarschuwing van de politie zijn de actievoerders in Raalte nu ook vertrokken. Thomas, één van de actievoerders, vindt dat hun bezetting resultaat heeft gehad. ,,Dat ze gisteren al gingen hamsteren in de supermarkten is een goed teken. Dan zie je hoe belangrijk onze rol is in het land", zegt hij’
Zou die echt zo stom zijn? Met die redenatie kunnne postbodes ook hun ‘belang in het land’ laten zien door de voedselvoorziening te saboteren. Wie weet kunnen volgende keer bankmedewerkers de drinkwatervoorziening saboteren…
Niet per se mee eens. Als boer die gewoon hard aan het werken is heb je wel wat anders te doen dan een onzichtbaar fenomeen waar de politiek geen probleem ziet te bestuderen.Marc H schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:01:
[...]
Een beetje boer had al jaren geleden kunnen zien aankomen dat de vrijgekomen stikstof bij de vleesproductie een probleem ging worden.
Dat is het ding nu ook: de boeren hebben echt wel een punt. Alleen deze manier van actievoeren blijft onacceptabel. Aangezien het niet op het Binnenhof is doet men er alleen vrij weinig tegen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit 'boerenprotest' een beetje gekaapt is door anti-overheid anarchisten die niet tevreden zijn tot ze Rutte de sleutel van het torentje zien inleveren.ParaDroid2 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:03:
[...]
Ik denk het niet, het gaat allang niet meer om waar de boeren voor staan, deze groep wil alleen maar treiteren tot ze hun zin krijgen.
Mee eens, het is gewoon een mooie dekmantel geworden.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit 'boerenprotest' een beetje gekaapt is door anti-overheid anarchisten die niet tevreden zijn tot ze Rutte de sleutel van het torentje zien inleveren.
Art. 162 Sr is een serieus misdrijf, waar zelfs voorlopige hechtenis voor kan worden opgelegd. De blokkades bij de distributiecentra daargelaten voor zover art.162 Sr niet van toepassing is, kun je bij opzettelijk geblokkeerde snelwegen m.i. niet volstaan met een boete en moet de politie desnoods overgaan tot inbeslagname van een tractor bij een recidive risico. Een rechter kan die als het echt moet onttrekken aan het economisch verkeer (art. 36b en 36c Sr, zelf even opzoeken via de hyperlink).DevWouter schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Echter het opleggen van een straf is iets anders dan de mogelijkheden die handhavers hebben om de openbare orde te herstellen.
Ik zeg niet dat het allemaal zover moet gaan of dat de blokkeer-boeren 9 jaar de gevangenis in moeten, maar het is wat mij betreft echt heel raar dat de politie op de snelweg een spreekwoordelijk kopje koffie met de boeren staat de drinken die opzettelijk de weg blokkeren of 'foei, niet meer doen!' zegt.
Ter inspiratie hoe het ook kan:
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2020:942
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:HR:2020:2023
Dit snap ik dus niet:
Sympathiserende politiechef biedt ruim baan aan blokkeerboeren
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Nou, hopelijk binnenkort van politiechef naar ZZI-er*Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:11:
[...]
[...]
Dit snap ik dus niet:
*zelfstandige zonder inkomen
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Er waren toch ook al groepen gesignaleerd die voorheen bij de coronaprotesten liepen te knokken tussen de boeren nu?Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:06:
[...]
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat dit 'boerenprotest' een beetje gekaapt is door anti-overheid anarchisten die niet tevreden zijn tot ze Rutte de sleutel van het torentje zien inleveren.
Even heel praktisch gedacht alleen, maar hoe wil je precies een boze menigte van een paar duizend man (gewapend met voertuigen) in voorlopige hechtenis nemen, en waar wil je dat precies doen? Het is niet alsof we in Nederland een paar gevangenissen over hebben voor dit soort voorvallen.Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Ik zeg niet dat het allemaal zover moet gaan of dat de blokkeer-boeren 9 jaar de gevangenis in moeten, maar het is wat mij betreft echt heel raar dat de politie op de snelweg een spreekwoordelijk kopje koffie met de boeren staat de drinken die opzettelijk de weg blokkeren of 'foei, niet meer doen!' zegt.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 05-07-2022 15:14 ]
Ik ben helemaal niet anti-overheid of anarchist, maar ik zal toch ook echt ontzettend tevreden zijn wanneer die goedlachse nietsnut die sleutel inlevert.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:06:
Punctuality is the politeness of kings
Tractoren onklaar maken, omsingelen met mankracht en oppakken. Zeker op een autosnelweg, voorkant en achterkant afsluiten, als ze dan nog eruit willen moeten ze vangrailen kapot maken met alle gevolgen van dien. Het kost wat, maar dan hebben ze misschien wel door dat er nog handhaving is in dit land. Nu hebben ze het idee van 'kijk wat een macht we hebben met onze intimidatie'. Het zegt toch genoeg dat bedrijven bang zijn om wat er tegen te doen? En de politie laat het maar gebeuren. En nu weer, ze morgen gewoon weggaan ipv dat het iets van consequenties voor henzelf heeft. Kun je nagaan als iedereen maar alles kon doen, 2 dagen lang gewaarschuwd en gevraagd wordt en pas op de 3e dag een keuze!!! krijgt om weg te gaan of ingerekend te worden. Knotsgekke situatie gewoon.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:13:
[...]
Even heel praktisch gedacht alleen, maar hoe wil je precies een boze menigte van een paar duizend man (gewapend met voertuigen) in voorlopige hechtenis nemen, en waar wil je dat precies doen?
Dat hoeft helemaal niet en dat heb ik allemaal al uitgelegd. Generale preventie is een van de doelen van strafrecht, waarmee je als overheid een voorbeeld stelt.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:13:
[...]
Even heel praktisch gedacht alleen, maar hoe wil je precies een boze menigte van een paar duizend man (gewapend met voertuigen) in voorlopige hechtenis nemen, en waar wil je dat precies doen?
Als de politie dus echt overgaat tot inbeslagname, echt serieus arrestaties gaat verrichten van de bestuurders die de voorste tractors stilzetten of de mensen die hooibalen op de weg zetten dan gaat daar echt wel een signaal vanuit.
Er gaat namelijk ook overduidelijk een signaal uit door het niet te doen momenteel en dat is bijzonder slecht.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
We hebben de afgelopen 2 jaar wel gezien dat de handhaving afdruipt zodra de massa te groot word met alle coronaprotesten.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:17:
[...]
Tractoren onklaar maken, omsingelen met mankracht en oppakken. Zeker op een autosnelweg, voorkant en achterkant afsluiten, als ze dan nog eruit willen moeten ze vangrailen kapot maken met alle gevolgen van dien. Het kost wat, maar dan hebben ze misschien wel door dat er nog handhaving is in dit land. Nu hebben ze het idee van 'kijk wat een macht we hebben met onze intimidatie'. Het zegt toch genoeg dat bedrijven bang zijn om wat er tegen te doen? En de politie laat het maar gebeuren. En nu weer, ze morgen gewoon weggaan ipv dat het iets van consequenties voor henzelf heeft. Kun je nagaan als iedereen maar alles kon doen, 2 dagen lang gewaarschuwd en gevraagd wordt en pas op de 3e dag een keuze!!! krijgt om weg te gaan of ingerekend te worden. Knotsgekke situatie gewoon.
onnodig
[ Voor 96% gewijzigd door anandus op 05-07-2022 15:30 ]
Wow, die is ook een keer te vaak van de trekker gevallen?Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:11:
[...]
[...]
Dit snap ik dus niet:
"wij van de politie vinden dat dit probleem niet door ons is ontstaan, dus we gaan er ook niet tussen staan. Je zoekt het maar uit".
Hij is chef van de politie, dan heb je als taak "handhaven", en niet "politiek advies geven". Als hij lobbyist voor de boeren wil worden, dan mag hij het handhavings-stokje snel aan een andere pet overdragen. Wat een mafkeutel is dat zeg.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Real schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:11:
[...]
Art. 162 Sr is een serieus misdrijf, waar zelfs voorlopige hechtenis voor kan worden opgelegd. De blokkades bij de distributiecentra daargelaten voor zover art.162 Sr niet van toepassing is, kun je bij opzettelijk geblokkeerde snelwegen m.i. niet volstaan met een boete en moet de politie desnoods overgaan tot inbeslagname van een tractor bij een recidive risico. Een rechter kan die als het echt moet onttrekken aan het economisch verkeer (art. 36b en 36c Sr, zelf even opzoeken via de hyperlink).
Het niet opvolgen van een aanwijzing valt toch onder 184sr? Dat is naar mijn idee ook een dingetje, maar die zie ik niet terug in de uitspraken terwijl daar mogelijk ook spraken van is (pre-post-edit: Ah, het was een oproep niet een aanwijzing).
Eens, en ik realiseer me nu ook dat 162 Sr een misdrijf betreft en niet overtreding. Mijn argument voor boete en dan laten gaan is dan ook onjuist.
Nee, ik ook niet en al helemaal niet met hun taakomschrijving.Dit snap ik dus niet:
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het is geen personeel van een groot bedrijf dat gaat staken, dus ja dan ziet het er wat anders uit. Werk stilleggen hebben ze enkel zichzelf mee, dus richten ze zich op wat anders.
Dat ze zoals gisteren tegen supermarkten aan schoppen is daarbij redelijk standaard; die betalen altijd te weinig voor hun producten.
[ Voor 11% gewijzigd door flessuh op 05-07-2022 15:37 ]
Dan blijft er maar 1 optie over; defensie. En an sich, met problemen als voedseltekorten in het verschiet (je zal maar gewoon geen babyvoeding kunnen kopen of iets dergelijks, maar ook geen groente/fruit) is dat prima mandaat. Zal men beginnen met de kmar met support van defensie. Als je de politie ook al binnen de pocket weet te spelen dan blijven er zo weinig opties over, niet? Ook als straks de DC's de schade gaan verhalen op de boeren... dat is echt miljoenenwerk waar ze persoonlijk voor opdraaien. 100 trekkers, samen 10 miljoen. Da's een ton de man, willen ze zo ver gaan?Garyu schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:26:
[...]
Wow, die is ook een keer te vaak van de trekker gevallen?
"wij van de politie vinden dat dit probleem niet door ons is ontstaan, dus we gaan er ook niet tussen staan. Je zoekt het maar uit".
Hij is chef van de politie, dan heb je als taak "handhaven", en niet "politiek advies geven". Als hij lobbyist voor de boeren wil worden, dan mag hij het handhavings-stokje snel aan een andere pet overdragen. Wat een mafkeutel is dat zeg.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat verhaaltje met 'defensie' hoor ik vaak maar ik ben nog altijd benieuwd hoe men dat precies voor zich ziet.Nox schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:38:
[...]
Dan blijft er maar 1 optie over; defensie. En an sich, met problemen als voedseltekorten in het verschiet (je zal maar gewoon geen babyvoeding kunnen kopen of iets dergelijks, maar ook geen groente/fruit) is dat prima mandaat. Zal men beginnen met de kmar met support van defensie.
Denk je echt dat de KMar de boeren onder schot gaat nemen? Die zullen hooguit logistieke assistentie bieden, maar defensie offensief gaan inzetten tegen de boerenprotesten gaat op alle vlakken gewoon veel en veel te ver.
Artikel gaat verder. En de link naar de brief van Harbers aangaande het juristenleger t.b.v. Schiphol.Johan Vollenbroek, de activist die met succes het Programma Aanpak Stikstof (PAS) aanvocht bij de Raad van State, snapt de kritiek van de boeren op het stikstofbeleid van het kabinet wel. “Waarom moet de agrarische sector 50 procent stikstof inleveren en hoeft de luchtvaart dat niet?”, vraagt hij.
Met verbazing kijkt Vollenbroek naar de paniek bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is onvermijdelijk dat ook de luchtvaart wordt aangepakt om de stikstofuitstoot terug te brengen, maar minister Mark Harbers (VVD) wil daar nog niet aan.
Vrijdag stuurde de minister een plan naar de Kamer om tientallen juristen aan te nemen die zich met hand en tand moeten verzetten tegen de krimp van Schiphol. In totaal trekt Harbers maar liefst 60 miljoen euro uit om te proberen om het juridische kaartenhuis overeind te houden. “Het ministerie van I&W is kennelijk een lobbymachine van de luchtvaart geworden”, constateert Vollenbroek.
KMar heeft op bepaalde plekken in Nederland gewoon een Politiefunctie, en biedt ook bijzondere bijstand aan de ME. Als de KMar het nodig vind om in haar werkgebied wapens te trekken en de boeren onder schot te nemen zullen ze dat zeker niet nalaten.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Dat verhaaltje met 'defensie' hoor ik vaak maar ik ben nog altijd benieuwd hoe men dat precies voor zich ziet.
Denk je echt dat de KMar de boeren onder schot gaat nemen? Die zullen hooguit logistieke assistentie bieden, maar defensie offensief gaan inzetten tegen de boerenprotesten gaat op alle vlakken gewoon veel en veel te ver.
Ik snap wat je bedoeld te zeggen, maar de KMar is in dit geval het verkeerde voorbeeld.
Als we het hebben over de overige onderdelen van onze krijgsmacht verwacht ik van niet, dat zal met name logistieke of ondersteunende inzet zijn.
Als ik op Twitter af ga, lijkt het er op dat de ME zich klaar aan het maken is om ook de blokkade in Nijkerk op te gaan heffen. De boeren hadden tot 14.00 uur om te vertrekken, en dat hebben ze niet gedaan. Op Twitter zijn hier en daar wat filmpjes te vinden van ME busjes die op allerlei plaatsen in Nijkerk staan. Volgens de berichtgeving daar, komen er ook steeds meer boeren en andere "demonstranten" die kant op. Ben benieuwd of er nu eindelijk doorgepakt gaat worden bij dit DBC.
[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 05-07-2022 16:20 ]
Ik weet echt niks van defensie af, maar ik kan me niet voorstellen dat er niks is wat welke handhavingsinstantie in Nederland dan ook kan doen tegen dit. Want als dat wel het geval is, dan staan de boeren in feite boven de wet. En de indruk die ik krijg is dat de boeren voor dat blokkeren nog niet eens een boete krijgen, laat staan dat materiaal op schaal in beslag genomen wordt.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Dat verhaaltje met 'defensie' hoor ik vaak maar ik ben nog altijd benieuwd hoe men dat precies voor zich ziet.
https://www.nu.nl/binnenl...ng-ligt-bij-gemeente.html
Kun je nagaan. Het naleven van wetten hoort bij de gemeente. Heftig dit, zwakker dan zwak. Gewoon geen woorden meer voor. Echt van 'val me niet lastig, ik zit in het kabinet, laat de provincies en gemeentes het maar oplossen.'
Denk dat het uiteindelijk helemaal niet gek is. Wat als de boeren een week lang de DCs bezetten. Supermarkten beginnen langzaam door hun voorraden heen te gaan. Eten en drinken wordt schaarser. En de politie kan misschien wel wat boeren weghalen maar kan misschien niet de hele staking doorbreken.Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Denk je dan dat de regering dan een beetje aan de zijlijn blijft staan en blijft roepen van: "Ach, het is een probleem van de gemeenten. Zij moeten het maar oplossen.". In potentie kan het tekort aan eten en drinken maatschappij ontwrichtend werken en dan zal er echt geen middel onbenut blijven.
Zoveel scheelt dat nou ook weer niet met i.i.g. de situatie uit de jaren 90:siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:18:
[...]
[...]
Ja dat is makkelijk. Met ruim 1,5 miljoen koeien in Nederland geeft dat met 1,59 koe per hectare (!!!) circa 0,94 miljoen hectare land nodig. Met een totale oppervlakte van 4.154.300 ha is dan maar liefst 22,63% van het landoppervlakte met weiden en 'natuurgebieden' puur voor de koeien. En dan negeer ik volledig enige voederbehoefte.
Maar goed, de grap is natuurlijk dat die boer supermooi aangeeft dat vermindering van het aantal dieren de enige oplossing is. Leuk die bevestiging uit eigen hoek
Maar ja, heel sneu dat zo iemand ook een probleem zou hebben vanewege de nabijheid van natuurgebied. Maar is deze boer dichterbij een unieke casus of staat hij 'Symbool' voor een significant percentage van de boeren?
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/.../koeien-krijgen-de-ruimteAls norm geldt, dat een boer omgerekend 2,5 volwassen melkkoeien per ha cultuurgrond mag houden. De meeste bedrijven zitten daaronder. Veel boeren zitten echter boven deze norm. Zij moeten aantonen dat ze overtollige mineralen op een verantwoorde wijze afvoeren.
Door de inkrimping van de melkveestapel is er al een trend merkbaar, dat er minder koeien per ha worden gehouden. De hoeveelheid melkvee is sinds de invoering van de melkquotering met 40% verminderd. Het aantal bedrijven dat 4 of meer melkkoeien per ha houdt, is sinds 1983 met tweederde gedaald.
Met als belangrijke kanttekening dat deze biologische boer vrijwel geen indirecte ruimte extra benodigd voor veevoer. (m.n. suikermais in NL en soja uit het buitenland)
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Yeah right, Joop als bron (met de gebruikelijke neutrale duiding...)
Nou ja, in de door jezelf gelinkte nota:
Ofwel: die juristen zijn - volgens de nota - juist nodig om te voldoen aan de wetgeving.1.4 Wat zijn de beoogde meetbare/concrete resultaten (SMART)?
Licht zo concreet mogelijk toe welk resultaat wanneer bereikt moet zijn.
Met de Aanvullende Post wordt de weg vrij gemaakt om de unieke opgave die in de komende jaren voor geluid, stikstof en gebiedsontwikkeling en rondom het toekomstig functioneren van de luchthaven Schiphol te beheersen, juridische risico’s voor de Staat te beperken, de leefomgevingskwaliteit te verbeteren en de luchthaven haar economische functie voor Nederland optimaal te laten vervullen. Dit moet resulteren in:
• Uitgewerkte maatregelen en voorstellen op het gebied van stikstof in 2022 en 2023;
• Een meerjarige programmatische aanpak op het thema geluid in 2023, waarbij uitvoerbaarheid een belangrijke rol speelt;
• Een passende natuurvergunning voor luchthaven Schiphol in 2022/2023;
• Besluitvorming ten aanzien van het luchthavenverkeerbesluit Schiphol in 2022;
• Definitief beëindigen van het anticiperend handhaven van de ILT, waaraan inmiddels grote juridische risico’s kleven, in 2022/2023.
Voor de verdere opgaven op het gebied van leefomgeving en duurzaamheid zullen extra middelen nodig zijn, zoals erkend in het coalitieakkoord dat recent is gepresenteerd, zie ook vraag 1.1. In aanvulling op bovenstaand geldt dat in het najaar van 2022 meer duidelijkheid verschaft zal kunnen worden ten aanzien van de planning / haalbaarheid van de gespecificeerde (meetbare) doelen.
KMar heeft bijvoorbeeld geholpen met de coronarellen in Rotterdam, en ik heb op de wappie-telegrams ook al de nodige KMar motoren voorbij zien komen, die hielpen de normale politie motormuizen.TIGER1125 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:46:
[...]
KMar heeft op bepaalde plekken in Nederland gewoon een Politiefunctie, en biedt ook bijzondere bijstand aan de ME. Als de KMar het nodig vind om in haar werkgebied wapens te trekken en de boeren onder schot te nemen zullen ze dat zeker niet nalaten.
Ik snap wat je bedoeld te zeggen, maar de KMar is in dit geval het verkeerde voorbeeld.![]()
Als we het hebben over de overige onderdelen van onze krijgsmacht verwacht ik van niet, dat zal met name logistieke of ondersteunende inzet zijn.
En afgelopen week in Den Haag had de KMar ook "Goliath" de shovel klaar staan.
Indien nodig kan de KMar inderdaad gewoon meehelpen, ook met hun eigen versie van de ME.
En in hele uitzonderlijke situaties kunnen ook "gewone" militairen worden ingezet om orde te bewaken, al praten we dan over bijvoorbeeld het proces tegen Taghi waar Defensie ook steun en toeverlaat biedt.
Nu roep ik niet op om maar wat soldaten bij DCs te zetten, maar het kan in theorie wel
People as things, that’s where it starts.
Tja. Dat was de PAS in eerste instantie ook. Gezien het track record van de kabinetten Balkenende én Rutte sluit ik niet uit dat het doel daadwerkelijk het zoveel mogelijk in stand houden van de huidige omvang van Schiphol te bewerkstelligen.Brunniepoo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:55:
[...]
Yeah right, Joop als bron (met de gebruikelijke neutrale duiding...)
Nou ja, in de door jezelf gelinkte nota:
[...]
Ofwel: die juristen zijn - volgens de nota - juist nodig om te voldoen aan de wetgeving.
https://www.gld.nl/nieuws...rs-beschermd-natuurgebiedBoeren vinden dat Staatsbosbeheer 'een zooitje maakt' van de natuur. "Ze krijgen verschrikkelijk veel subsidie. Dan moet je grond bewerken en beheren. Dat doen ze niet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Defensie heeft ook diepladers. Daar zou je ook prima trekkers mee kunnen vervoeren naar een terrein (defensieterrein ?) waar die dingen even rustig blijven staan...RobinHood schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:56:
[...]
En in hele uitzonderlijke situaties kunnen ook "gewone" militairen worden ingezet om orde te bewaken, al praten we dan over bijvoorbeeld het proces tegen Taghi waar Defensie ook steun en toeverlaat biedt.
Nu roep ik niet op om maar wat soldaten bij DCs te zetten, maar het kan in theorie wel
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ja, en allerlei soorten sleepwagens ook.Oekiejoekie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:12:
[...]
Defensie heeft ook diepladers. Daar zou je ook prima trekkers mee kunnen vervoeren naar een terrein (defensieterrein ?) waar die dingen even rustig blijven staan...
Materieel genoeg om trekkers te stoppen/verplaatsen. Nu nog de wil bij de politie en de rest van de overheid.
Maar Yesilgoz heeft alle verantwoordelijkheid al meerdere malen over de schutting gegooid, dus zolang de boeren geen gekke dingen op Schiphol doen, verwacht ik weinig.
People as things, that’s where it starts.
Hier geef je inderdaad een van de problemen aan. We hebben simpelweg een veel te grote veestapel voor ons land. De vraag is niet alleen 'wat doen we er nu aan', de vraag is ook 'hoe is het zover gekomen'. Voor het antwoord moeten we het beleid van de afgelopen decennia analyseren. Bank (vooral Rabobank) die bij boeren aankomt met 'je moet groeien en wij geven je daarvoor de financiering', en voedselverwerkingsindustrie dat de marges zo laag houdt dat de boeren nu nog nauwelijks winst maken. De boeren zijn simpelweg gegijzeld door de situatie die actief gecreëerd is. En het milieu gaat hard kapot aan die situatie. Het moet gewoonweg anders, maar de regering weigert verder te kijken dan 'stikstofuitstoot omlaag', de boeren die de boel blokkeren blijven met 'stikstofuitstootprobleem is onzin', daarmee kom je simpelweg niet tot de kern van het probleem. Totdat dat verandert, bij regering, en de boeren die we nu zien demonstreren, wordt het probleem niet opgelost.siggy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:18:
[...]
[...]
Ja dat is makkelijk. Met ruim 1,5 miljoen koeien in Nederland geeft dat met 1,59 koe per hectare (!!!) circa 0,94 miljoen hectare land nodig. Met een totale oppervlakte van 4.154.300 ha is dan maar liefst 22,63% van het landoppervlakte met weiden en 'natuurgebieden' puur voor de koeien. En dan negeer ik volledig enige voederbehoefte.
De fout van constante schaalvergroting moet hersteld worden, en daar mag een enorme compensatie naar de boeren tegenover staan, betaald door de aanjagers van het probleem, regering, banken en de verwerkingsindustrie.
Nog een video, van nieuwsuur.
Heeft iemand eigenlijk ook wel eens onderzocht hoe diep die banken in de voedselverwerkingsindustrie zitten?Plasma_Wolf schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:22:
[...]
Hier geef je inderdaad een van de problemen aan. We hebben simpelweg een veel te grote veestapel voor ons land. De vraag is niet alleen 'wat doen we er nu aan', de vraag is ook 'hoe is het zover gekomen'. Voor het antwoord moeten we het beleid van de afgelopen decennia analyseren. Bank (vooral Rabobank) die bij boeren aankomt met 'je moet groeien en wij geven je daarvoor de financiering', en voedselverwerkingsindustrie dat de marges zo laag houdt dat de boeren nu nog nauwelijks winst maken. De boeren zijn simpelweg gegijzeld door de situatie die actief gecreëerd is. En het milieu gaat hard kapot aan die situatie. Het moet gewoonweg anders, maar de regering weigert verder te kijken dan 'stikstofuitstoot omlaag', de boeren die de boel blokkeren blijven met 'stikstofuitstootprobleem is onzin', daarmee kom je simpelweg niet tot de kern van het probleem. Totdat dat verandert, bij regering, en de boeren die we nu zien demonstreren, wordt het probleem niet opgelost.
De fout van constante schaalvergroting moet hersteld worden, en daar mag een enorme compensatie naar de boeren tegenover staan, betaald door de aanjagers van het probleem, regering, banken en de verwerkingsindustrie.
Nog een video, van nieuwsuur.
Ooit gehoord van de Rabo-bank?SnowDude schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:25:
[...]
Heeft iemand eigenlijk ook wel eens onderzocht hoe diep die banken in de voedselverwerkingsindustrie zitten?
Maar 'stikstof stikstof stikstof'.
Stikstofuitstoot is een symptoom. Het probleem van stikstofuitstoot oplossen kan op twee manieren. Symptoombestrijding, of ingaan op de oorzaak van het probleem. De kern van ons agrarisch beleid van de afgelopen decennia. Dat probleem moet opgelost worden.
Dit topic is gesloten.
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.