I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
:strip_exif()/f/image/Q6roZQ3WvV6b3rrFVXKe17Ve.jpg?f=fotoalbum_large)
Links in beeld: Xperia 1 II
Bij het inschakelen van de 120 Hz modus wordt het nog een stukje erger…
Op reddit/XDA zie ik een aantal draadjes over Xperia 1/10 III toestellen met dit issue, maar dat zou opgelost zijn met een software-update.
Ik heb al wat gespeeld met de displayinstellingen en een factory reset gedaan, helaas zonder resultaat. Ik sta nu op het punt om het toestel te retourneren voor dit defect…
/dev/null
Het lijkt mij stug dat je zoiets met een update kunt oplossen.donny007 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:09:
Op reddit/XDA zie ik een aantal draadjes over Xperia 1/10 III toestellen met dit issue, maar dat zou opgelost zijn met een software-update.
Vorig jaar een Motorola Edge+ gehaald met hetzelfde probleem, en een kennis kocht een Xperia 1 III en had deze issue ook, het was gewoon een hardware issue want na 2 keer omruilen kreeg hij eindelijk eentje van Sony zonder dit probleem (en nog steeds is het scherm goed).
Ik gaf het na 1 keer wel op met Motorola, vooral toen ik erachter kwam hoe gigantisch hoog de kans was op groene tint met dat toestel (ik ging tijdelijk een half jaartje weer terug naar mij oude telefoon)
Ik zou hem dus meteen terugsturen en voor een nieuwe omruilen, dit lijkt absoluut niet op een kleurprofiel issue dus ik betwijfel dat een update dit überhaupt kan oplossen.
Edit: Sowieso valt het mij steeds vaker op dat telefoons sinds enkele jaren steeds vaker een groene tint probleem hebben, nou zijn deze bij Sony en Motorola meer zichtbaar geweest dan bij Apple of Samsung, maar zelfs die laatste 2 hebben er weleens last van.
Geen idee waar dat aan ligt, misschien goedkopere productie of gewoon slechtere quality control, maar als ik dan kijk hoe mooi de OLED van mijn oude LG is die ook nog goedkoper was... het is gewoon vreemd.
[ Voor 21% gewijzigd door Mizgala28 op 15-06-2022 09:23 ]
Ik heb hem net binnen en bij mij is het witbalans/kleuren juist beter dan bij mijn Xperia 1 II (welke ook echt niet slecht was maar er op z'n best een lichte blauw tint erin hield, ook te zien op jouw screenshot). Ben nog aan het opzetten en rondspelen dus kom later terug met een diepere vergelijking, maar groen is mijn scherm zeker niet. Vrees dat Mizgala28 gelijk heeft dat het een defect betreftdonny007 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:09:
Heeft iemand anders ook last van een extreme groene tint in het display van de 1 IV? Vooral bij de weergave van grijstinten is het erg aanwezig.
Edit:
Mijn eerste bevindingen in vergelijking met mijn oude Xperia 1 II:
- Scherm is veel helderder, kleuren mooier.
- Default camera app is nu compleet vervangen met Photography Pro, front-camera kan nu de Basic mode daarvan gebruikt worden.
- Achterkant is niet meer zo vingerafdrukgevoelig.
- Scherm is compleet plat ipv afgerond aan de zeikant, wat ik zelf wel kan waarderen.
- Komt met (nog) minder bloatware.
- Voelt enorm stevig aan (en mijn ervaring is dat Sonys sowieso een van de stevigste/sterks gebouwde telefoons zijn).
- Audio output is luid (zonder te vervormen). Ik heb normaal telefoons op max staan maar zet deze zelf maar net over de helft. Speakers zijn ook erg degelijk kwa geluidskwaliteit.
- Zo ver wordt hij minder warm dan voorgangers, zeker tijdens laden weet hij beter koel te blijven.
[ Voor 44% gewijzigd door Cambionn op 16-06-2022 07:23 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Tijdens eerste installatie wat warmte gevoeld, maar verder niets bijzonders.
Ik mis wel heel erg de Sony Style cover touch. Deze wordt volgens mij niet meer gemaakt sinds de Xperia 1. Nu heb ik dan hoesje voor de achterkant en screenprotector.
Iemand nog een tip wat betreft opvolger van de oude Sony Style Cover Touch.
Momenteel heb ik mijn huidige telefoon al >3.5 jaar, en nu eindelijk eentje die aan mijn eisen voldoet gevonden.
Een 'kleine' telefoon, met 3.5mm, plastic achterkant en niet al te duur.
Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen, dit word de duurste telefoon die ik ooit heb gekocht.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Hoe kom jij nu al aan het toestel? Op Coolblue staat beschikaar vanaf 1 juli.Wararak schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:19:
1 dag nu bezit van de iv. Wat een beest zeg. Zo snel, met fantastisch scherm. Voorheen had ik de Xperia 1. De stap naar IV is dus ook wel groot.
Tijdens eerste installatie wat warmte gevoeld, maar verder niets bijzonders.
Ik mis wel heel erg de Sony Style cover touch. Deze wordt volgens mij niet meer gemaakt sinds de Xperia 1. Nu heb ik dan hoesje voor de achterkant en screenprotector.
Iemand nog een tip wat betreft opvolger van de oude Sony Style Cover Touch.
BelSimpel leverde de eerste zwarte de 14e, en de paarse de 15e en heeft beide "vandaag besteld, morgen in huis". Zie levering & prijzen topic Xperia 1 IVRoodey schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:11:
Hoe kom jij nu al aan het toestel? Op Coolblue staat beschikaar vanaf 1 juli.
Thanks, ik hou het in de gaten. Met name de reviews / gebruikerservaringen.Cambionn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:55:
[...]
BelSimpel leverde de eerste zwarte de 14e, en de paarse de 15e en heeft beide "vandaag besteld, morgen in huis". Zie levering & prijzen topic Xperia 1 IV
Heb nu een OnePlus Nord 2 die heerlijk werkt, maar toch net iets te groot is (vind ik).
Zeker na een kort uitstapje naar de iPhone 13 mini.
Ik vraag me af in hoeverre ze de refresh rate op native 120hz kunnen laten draaien. Feit is namelijk dat de telefoon na enige tijd ( 1 tot 2 minuten) agressief begint te throttlen en met een goede reden. De telefoon wordt namelijk loeiheet. Het 4K scherm op 120hz refresh rate is echt een uitdaging voor dit toestel icm de SD 8 gen 1 SoC als het neerkomt op hitte management. Voor nu is de enige oplossing dus agressief throttlen.LocoPlace schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:58:
Dat is een zeer bekend probleem, en word hopelijk met een toekomstige update gefixt (sony is in ieder geval data aan het verzamelen er over).
De hitte merk je pas echt als je het toestel kort na intensief gebruik in je broekzak steekt. Dan loop je een paar minuten met een hittebron tegen je been aan.
Ik weet uit ervaring dat de Xperia Pro-I hier geen last van heeft (SD 888), bij dit toestel heb ik nog nooit gemerkt dat het scherm ineens op 60hz draait, en sowieso zelden een warm toestel gevoeld.
Naar mijn mening kan dit echt niet voor een flagship telefoon met een prijskaartje van 1400 euro.
[ Voor 56% gewijzigd door Ruffzz op 18-06-2022 11:15 ]
Tijdens films kijken merk ik het niet, maar tijdens scrollen wel idd.
Tijdens gebruik met Android auto word hij erg heet als je hem ook nog draadloos oplaad.
En vandaag had ik na 2 minuten filmen al de melding dat het toestel te heet werd.
Nu is het wel extreem warm buiten, maar toch ?
Just here for the fun
Probleem is dat dit toestel, de Pro-I en de Xperia 1 III over het algemeen niet 4K draaien maar meestal 1096 x 2560.Ruffzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Het 4K scherm op 120hz refresh rate is echt een uitdaging voor dit toestel
Naar mijn weten draait het toestel native 4K alleen tijdens het afspelen van films/videos in bepaalde apps.
Dus het toestel raakt in feite oververhit terwijl het "maar" op 1096 x 2560 draait, zoals ik eerder zei heeft een kennis van mij de Xperia 1 III en die wordt ook warmer dan andere telefoons tijdens normaal gebruik, en in de zomer al helemaal.
Alleen niet tot op het punt dat tijdens normaal gebruik de refreshrate naar 60hz daalt, dit lijkt wel een Xperia 1 IV issue.
Dat lijkt niet, dat is het zeker.Mizgala28 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:00:
[...]
Alleen niet tot op het punt dat tijdens normaal gebruik de refreshrate naar 60hz daalt, dit lijkt wel een Xperia 1 IV issue.
Wellicht dat een software update dit kan verhelpen, vrees echter dat dit de temperatuur niet ten goede gaat komen mochten ze refresh rate prioriteren boven de temp. Hier zal Sony dus een keuze moeten maken en verdomd goede optimalisatie moeten toepassen zonder dat dit de prestaties in het geding brengt. De SD 8 Gen 1 is gewoon een heethoofd.
1 ding is zeker.
Temperatuur is een probleem bij de IV...
[ Voor 5% gewijzigd door Ruffzz op 18-06-2022 19:19 ]
Hoewel ik het daar mee eens ben, het is een vervolg op de problemen die de vorige toestel (III) ook had.Wararak schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:06:
Misschien het beste in dit warmte verhaal om de feitelijke bezitters te laten oordelen.😁😁
Probleem ligt grotendeels bij de chip zelf, vorig jaar hadden veel telefoons ook al problemen met de 888 qua temperaturen, op sommige gaming phones na.
En dit jaar zie ik ook problemen met de 8 Gen 1, het ligt ook echt grotendeels aan de chip zelf natuurlijk.
Maar dat wist Sony vast wel... en toch hebben ze dit alweer verkeerd aangepakt, dit is ook niet iets wat je zomaar met updates oplost, dat kregen andere merken en Sony vorig jaar ook niet voor elkaar.
In mijn ogen kunnen bedrijven beter zo'n chip dan niet gaan gebruiken, tenzij de koeling op orde is en dit geldt niet alleen voor Sony maar voor andere merken ook.
Aan de andere kant verdient Qualcomm ook een forse tik op de vingers, men wil steeds snellere chips maken maar lost de problemen met hitte en verbruik ervan niet op, dit zie ik zelfs tegenwoordig ook steeds vaker met normale computer CPUs ook (alleen daar heb je nog opties om het eventueel zelf op te lossen)
Telefoons zijn snel zat, Qualcomm kan zich beter op lagere verbruik en hitte focussen, Snapdragon 865, 855 en de 870 (iets betere 865 die vorig jaar uitkwam) hadden deze issues bij lange na niet zo erg, ik denk daarom dat bedrijven zoals Sony of Samsung soms beter een tandje lager kunnen, het komt een toestel alleen ten goede (en dan doel ik niet erop dat ze een oudere chip moeten gebruiken, maar ga niet meteen voor het snelste als je koeling niet op orde is)
Want chips als 8 Gen 1 hebben vooral nut voor wie wil gamen of voor mensen die graag de hoogste benchmarks halen, maar als toestellen met 8 Gen 1 net als vorig jaar de boel moeten throttlen vanwege de temperaturen... wat heeft die chip in zo'n toestel dan voor nut? Want je haalt de volledige potentie ervan ook niet hierdoor.
Ik laat het in ieder geval hierbij qua mijn rant, zelf heb ik de 1 IV vooral op het oog voor mijn partner die binnenkort mag verlengen (want 3.5mm en sd slot) maar als Sony deze issues niet oplost, dan wel heeft de Xperia 5 IV deze niet, dan schrap ik deze toestel wel van het lijst.
mijn partner gamed niet echt op telefoon op wat hele lichte oude games na die iedere telefoon aankan, maar mijn partner heeft wel een betrouwbare snelle werkpaard nodig voor werk ect, dus dit soort issues kunnen voor zo veel geld gewoon niet voorkomen, ongeacht het merk
Enige wat Sony eventueel kan doen is de clocks lager zetten tijdens normaal gebruik, en boosten als je een app start en dan weer terugclocken en misschien helpt dat wel.
Het blijft een mooi toestel, maar als je 1400 euro vraagt, lader en laad kabel ook nog uit het doos haalt dan verwacht ik dat alles op orde is.
Volgens mij is dat wat ik zojuist deed toch als bezitter van een IV. Ik heb ook een Pro-I (SD 888) gehad waar ik deze problemen overigens niet mee heb ervaren dus die beschouw ik voor het gemak dan maar als vergelijkingsmateriaal.Wararak schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:06:
Misschien het beste in dit warmte verhaal om de feitelijke bezitters te laten oordelen.😁😁
Als kanttekening moet ik wel vermelden dat de een dit meer ervaart dan de ander. Ligt er maar net aan hoe "intensief" je het toestel gebruikt. Tevens zijn er mensen die 120hz niet gewend zijn en niet eens weten dat het het scherm op 120 hz gezet kan worden, wat overigens handmatig gedaan moet worden en op deze manier de hitte problemen in mindere mate ervaren.
Dus als je een oordeel zocht van een "feitelijke bezitter", hier heb je er een.
[ Voor 70% gewijzigd door Ruffzz op 18-06-2022 19:29 ]
Ik hoef hier dus geen verbetering in te verwachten als ik upgrade. Jammer, want ik vind het verder echt een fijn toestel. Scherm helderheid omhoog en batterij verbetering is een dikke plus, daar kwam de 1 III ook wel wat te kort ja. Zeker in direct zonlicht was fotograferen soms een uitdaging, omdat op het scherm de instellingen niet goed te zien waren.
Duimen draaien voor de 1 V dan maar
Ik dacht vroeger ook dat een fel scherm zelf heel veel hitte gaf, maar mijn ervaring met de LG G8X met twee schermen, waarvan het tweede scherm in de speciale cover zit heb ik gemerkt dat een fel scherm zélf niet voor noemenswaardige warmte zorgt, want zelfs uren op 100% velheid werd het niet eens handwarm. Het gaat om de extra stroom dat hij verbruikt, waardoor de accu flink warmer wordt. Combineer dat met een powerhongerige processor en je kan bijna niet anders verwachten als je niks bijzonders hebt gedaan voor extra koeling. Ze mogen wat dat betreft wel wat leren van de gaming smartphones, maar dan zonder alle velle kleuren en andere gekkigheid dat moet schreeuwen dat het om gaming gaat.Brotuck schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:30:
Heeft die thottling niet puur te maken met het feit dat het scherm feller is dan bijvoorbeeld de 1 iii ? En dus heter word ?
Ik hoor dat niet iedereen dezelfde ervaring heeft, maar mijn ervaring met al mijn toestellen en verschillende draadloze opladers, zowel van de bekende merken als aliexpress opladers, is dat toestellen flink warm worden met draadloos opladen. Als je dan daarnaast ook nog iets anders gaat doen zoals Android auto draaien kan het teveel worden. Ik gebruik zelf draadloos laden als backup voor als er iets mis is met de usb poort.Tijdens gebruik met Android auto word hij erg heet als je hem ook nog draadloos oplaad.
Ik heb het op alle sites gezocht die op de site van Sony staat en nog wat anderen, geen van ze heeft hem nog. Jammer, had hem graag gewild voor mijn vakantie, dat wordt helaas pas daarna zo te zien.landcross schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:48:
Weet iemand eigenlijk of/waar het officiële Sony hoesje te koop is in Nederland?
Ik heb nog een mooie 1 iii liggen voor een mooie prijs ?Bundin schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:05:
Ik was van plan een 1 IV te kopen, zelfs met de belachelijke prijs, maar de vele berichten over oververhitting (hier, reddit, gek genoeg weinig in reviews) hebben me overtuigd. Ik modder nog een jaartje door met de 1, als de accu of bekraste camera eiland me te veel gaan storen dan is het zoeken naar iets anders dan een Sony (helaas).
Just here for the fun
Blijft een prachtige telefoon, echter ik zou een maandje of 2 wachten en hopen op wat softwarematige fixes vanuit Sony, anders lekker overslaan. Op dit moment, is het een brak toestel.Bundin schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:05:
Ik was van plan een 1 IV te kopen, zelfs met de belachelijke prijs, maar de vele berichten over oververhitting (hier, reddit, gek genoeg weinig in reviews) hebben me overtuigd. Ik modder nog een jaartje door met de 1, als de accu of bekraste camera eiland me te veel gaan storen dan is het zoeken naar iets anders dan een Sony (helaas).
Goed punt overigens dat je maakt over reviews. Alleen GSMArena heeft een opmerking over dit probleem gemaakt. Alle overige reviews, geen woord over gerept, merkwaardig ......
[ Voor 12% gewijzigd door Ruffzz op 19-06-2022 16:29 ]
Je kan hem preorderen bij knaldeals, verwachte levering is in Julilandcross schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:48:
Weet iemand eigenlijk of/waar het officiële Sony hoesje te koop is in Nederland?
Just here for the fun
Brak ? neehoor verre van dat !Ruffzz schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Blijft een prachtige telefoon, echter ik zou een maandje of 2 wachten en hopen op wat softwarematige fixes vanuit Sony, anders lekker overslaan. Op dit moment, is het een brak toestel.
Goed punt overigens dat je maakt over reviews. Alleen GSMArena heeft een opmerking over dit probleem gemaakt. Alle overige reviews, geen woord over gerept, merkwaardig ......
Ja er zitten wel wat dingetjes in die beter kunnen, maar als je eenmaal de eerste week door bent van instellingen wijzigen en syncen dan is hij net zo normaal als de 1 iii qua hitte.
Foto's, scherm en helderheid zijn veel beter dan de vorige serie(s)
Just here for the fun
Thx, maar wat een prijs. €59 voor een hoesje!?Brotuck schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Je kan hem preorderen bij knaldeals, verwachte levering is in Juli

Ja prijzig idd, maar ik wil hem gewoon snel hebben, vind het plastic hoesje maar niks wat er nu opzit.landcross schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:48:
[...]
Thx, maar wat een prijs. €59 voor een hoesje!?
Helaas past dezelfde hoes van de 1 iii niet (microfoon zit op andere plek) anders had ik die gebruikt.
Die was vorig jaar 34,95.
Just here for the fun
Die prijs van Knaldeals is ook gewoon idioot. De adviesprijs voor het hoesje van Sony is €34,99, dus zo'n 'deal' is Knaldeals niet, met hun €59Brotuck schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Ja prijzig idd, maar ik wil hem gewoon snel hebben, vind het plastic hoesje maar niks wat er nu opzit.
Helaas past dezelfde hoes van de 1 iii niet (microfoon zit op andere plek) anders had ik die gebruikt.
Die was vorig jaar 34,95.
Ik heb nog even gezocht en bij Centralpoint hebben ze de zwarte voor 25 euro, maar onbekende levertijd. En bij 'Mobilefun.nl' hebben ze de zwarte, paarse en witte voor €35,49 en een levertijd van 1-2 weken. Maar de reviews van die zaak zijn niet echt hoopgevend...
Interessant, ik heb nog geen hitte noch throttlen gemerkt. De telefoon voelt juist veel koeler dan mijn voorgaande Xperia 1 II. Mijn grootste probleem is dat de batterij met 120Hz best snel leeg gaat in vergelijking met wanneer je het uit zet, maar dat is ergens dan ook wel weer te verwachten.Ruffzz schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre ze de refresh rate op native 120hz kunnen laten draaien. Feit is namelijk dat de telefoon na enige tijd ( 1 tot 2 minuten) agressief begint te throttlen en met een goede reden. De telefoon wordt namelijk loeiheet.[...]
En ik gebruik hem toch wel best intensief. De hele dag voor m'n smart home, muziek, scrollen op social media in m'n pauzes, chats met vrienden, familie en werk, series kijken, calls & MS Teams voor werk en 2FA. En natuurlijk foto's maken. Enige wat ik niet doe is gamen, dan pak ik PC of console. Maar ik durf te zeggen dat ik waarschijnlijk meer dan gemiddeld met dat ding in m'n handen bezig ben. Oh, en ik heb m'n scherm vaak aardig vel staan, en gebruik draadloos en bedraad laden🙃
Sterker nog, ik heb eerdere Sony's uit het hoesje gehaald omdat ze vrijwel niet kapot gaan met vallen maar wel heet werden in een hoesje, en daar heb ik met deze nog geen enkele reden toe gehad (geen hoesje gehad om m'n Xperia 1 II, maar wel om XZ3 en wat voorgangers waarbij ik dat probleem had).
Zal niet heel veel uitmaken, maar gebruik Nova launcher (deed ik ook op de 1 II) ipv de default en een Spigen doorzichtig hoesje en screen protector (die overigens prima bevallen).
Awel ik deel uw ervaring+ dat ik er soms ook mee game. Geen issues so far, mijn Pixel 6 Pro werd veel warmer dan dit toestel.Cambionn schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Interesant, ik heb nog geen hitte noch throttlen gemerkt. De telefoon voelt veel koeler dan mijn voorgaande Xperia 1 II. Mijn grootste probleem is dat de baterij met 120Hz best snel leeg gaat in vergelijking met wanneer je het uit zet, maar dat is ergens dan ook wel weer te verwachten.
En ik gebruik hem toch wel best intensief. De hele dag voor m'n smart home, muziek, scrollen op social media in m'n pauzes, chats met vrienden, familie en werk, serries kijken, calls & MS Teams voor werk en 2FA. En natuurlijk foto's maken. Enige wat ik niet doe is gamen, dan pak ik PC of console. Maar ik durf te zeggen dat ik waarschijnlijk meer dan gemiddeld met dat ding in m'n handen bezig ben. Oh, en ik heb m'n scherm vaak aardig vel staan, en gebruik draadloos en bedraad laden🙃
Sterker nog, ik heb eerdere Sony's uit het hoesje gehaald omdat ze vrijwel niet kapot gaan met vallen maar wel heet werden in een hoesje, en daar heb ik met deze nog geen enkele reden toe gehad (geen hoesje gehad om m'n Xperia 1 II, maar wel om XZ3 en wat voorgaanders waarbij ik dat probleem had).
Zal niet heel veel uitmaken, maar gebruik Nova launcher (deed ik ook op de 1 II) ipv de default en een Spigen doorzichtig hoesje en screen protector (die overigens prima bevallen).
Als we het over een breder publiek gaan bekijken dan enkel dit topic op tweakers, waar het totaal aan bezitters op 2 handen te tellen is en er ook nog mensen tussen zitten die bewust de refresh rate op 60hz zetten lijkt me dit niet echt een representatief beeld.
Ik zou zeggen ga even scrollen op reddit, daar kom je tig berichten tegen waar hitte problemen voorkomen die resulteren in throttling.
In deze screenshot krijg je een klein beetje een idee middels een pol. Uiteraard zijn er mensen die geen problemen ervaren, maar het merendeel ervaart wel problemen. Wellicht de personen die hun telefoon wat "intensiever" gebruiken ( wat bij overige telefoons nooit een probleem was) , waaronder ik ook val. En dat heb ik het niet over camera gebruik.
/f/image/y9Rhn8i2Ogojsqt8LRuoYZbj.png?f=fotoalbum_large)
Mijn doel is niet om deze telefoon te bashen want er zijn ook veel goede dingen aan dit toestel en ik wil hem heel graag houden vanwege de camera mogelijkheden.
Helaas vandaag weer andere problemen ervaren. Ik kreeg klachten over slechte verstaanbaarheid tot helemaal niet hoorbaar tijdens telefoon gesprekken. Waarbij er meerdere keren opnieuw een gesprek moest worden gestart. Nog nooit meegemaakt met mijn S21 Ultra.
Tevens is de Wifi snelheid aanzienlijk lager, of heeft de telefoon moeite om de 5Ghz band te behouden. Ik wordt dan ook regelmatig op de 2,4Ghz band gepleurt om het stabiel te houden. Zelfs wanneer ik op de 5Ghz band zit kom ik niet hoger uit dan 250 mb waarbij ik voorheen met de S21 Ultra op diezelfde plek rond de 600 tot 700 Mbps kon behalen tijdens een speedtest.
Al met al zijn dit dingen waarbij ik mijzelf ga afvragen waarom ik hier 1400 euro voor heb betaald...
Deze gast laat de problemen goed zien tijdens het gebruik van de camera. Ik ervaar de problemen zelfs buiten de camera om tijdens normaal gebruik, en dat merk ik als eerste aan de refresh rate die random ineens naar 60hz geschroefd wordt terwijl ik gewoon gebruik maak van wat simpele apps..
[ Voor 36% gewijzigd door Ruffzz op 22-06-2022 11:36 . Reden: Video ]
Interessante info inderdaad. Laat ik beginnen met zeggen dat ook ik je uitgebreide en onderbouwde posts waarder. Mijn punt is ook zeker niet om problemen te ontkrachten, maar puur idd om aan te geven dat ik (ondanks intensief gebruik op 120Hz) nergens last van heb en het dus niet universeel is/om een breder beeld te geven (hoe meer mensen ervaringen delen hoe beter het beeld van wat wel en niet problemen zijn). Hoeveel apparaten wel problemen hebben vs niet is/was mij onbekend. Ik kan niet over andermans telefoon noch ervaring spreken.Ruffzz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:59:
Opmerkelijk om te lezen dat hier niemand problemen ervaart![]()
Als we het over een breder publiek gaan bekijken dan enkel dit topic op tweakers, waar het totaal aan bezitters op 2 handen te tellen is en er ook nog mensen tussen zitten die bewust de refresh rate op 60hz zetten lijkt me dit niet echt een representatief beeld.
Ik zou zeggen ga even scrollen op reddit, daar kom je tig berichten tegen waar hitte problemen voorkomen die resulteren in throttling.
In deze screenshot krijg je een klein beetje een idee middels een pol. Uiteraard zijn er mensen die geen problemen ervaren, maar het merendeel ervaart wel problemen. Wellicht de personen die hun telefoon wat "intensiever" gebruiken ( wat bij overige telefoons nooit een probleem was) , waaronder ik ook val. En dat heb ik het niet over camera gebruik.
[Afbeelding]
Mijn doel is niet om deze telefoon te bashen want er zijn ook veel goede dingen aan dit toestel en ik wil hem heel graag houden vanwege de camera mogelijkheden.
Helaas vandaag weer andere problemen ervaren. Ik kreeg klachten over slechte verstaanbaarheid tot helemaal niet hoorbaar tijdens telefoon gesprekken. Waarbij er meerdere keren opnieuw een gesprek moest worden gestart. Nog nooit meegemaakt met mijn S21 Ultra.
Tevens is de Wifi snelheid aanzienlijk lager, of heeft de telefoon moeite om de 5Ghz band te behouden. Ik wordt dan ook regelmatig op de 2,4Ghz band gepleurt om het stabiel te houden. Zelfs wanneer ik op de 5Ghz band zit kom ik niet hoger uit dan 250 mb waarbij ik voorheen met de S21 Ultra op diezelfde plek rond de 600 tot 700 Mbps kon behalen tijdens een speedtest.
Wat ik helemaal opvallend vind is dat mijn ervaring enorm tegenovergesteld is, dat hij veel cooler blijft dan voorgangers. Gezien LeStef hetzelfde aangeeft, vraag ik me af of het voor iedereen een uiterste is en waar het verschil ligt. Je zou verwachten dat er niet zo'n groot gat tussen zit, waar de 1 oververhit en de ander juist beter koelt dan andere toestellen. En als je kijkt naar LeStef en mijn use-case lijkt het niet enkel te liggen aan intensiviteit van gebruik 🤔. Maar zoals je al aangaf, hebben we hier idd weinig voorbeelden.
Vraag me ook af of verschillende types verschillende ervaringen geven. Heeft het Europese model net zo vaak problemen als de Japanse/Amerikaanse, etc? Of dat er ergens andere hardware verschillen bestaan, zei het verschillende modellen, zei het batches die om 1 of andere reden verschillen, zei het wat anders.
Verder zou je mee kunnen nemen dat mensen met problemen sneller het internet op gaan om te klagen, hoewel de Sony's zo'n niche zijn dat het me niet zou verbazen als een stuk meer van de user base ongeacht ervaring online komt om ervaringen te delen.
Overigens zelf ook geen problemen gehad met 5G, WiFi, bereik of bellen. Snelheid niet gemeten maar ook geen klachten over, laad snel genoeg. Gezien ik al jaren Sony's gebruik heb ik echter geen referentie met andere merken als Samsung.
Ongeacht of ik nou door geluk een "goede" telefoon heb en de problemen ontwijk, of andere met pech net een "slechte" hebben ontvangen. Zo ver kan ik zelf nergens echt over klagen, maar ben benieuwd naar verdere ervaringen. Zowel positief als negatief.
Voor mij reden om de kat langer uit de boom te kijken. Eigenlijk hoop ik op een nieuwe SoC volgend jaar, waarbij de vooruitgang niet in snelheid (want is zat) geboekt wordt, maar in zuinigheid en temperatuur. Maarja, blijkbaar verkopen benchmarks ofzo...
/f/image/yOYY0wAybZdEpN1hMNAzEoU5.png?f=fotoalbum_large)
Ik haal eigenlijk gewoon de snelheid van mijn abonnement of beter gezegd wat mijn thuis modem krijgt.
Het is inderdaad zeer eigenaardig dat de meningen zo anders zijn. Mijn logisch verstand probeert het op een verkeerde batch of verschil in hardware te steken maar daar is eigenlijk niets over te lezen.
Jammer voor de medegebruikers met problemen, hopelijk blijf ik gespaard van al die ellende. Want ik ben super blij met mijn nieuwe speelgoed. Is het 1400€ waard? Neen maar ben een Xperia fan. Heb andere toestellen gehad, OP10 Pro, Pixel 6 Pro en zoals ik al zei is dit het enige toestel die snel blijft zonder een broodrooster te worden.
Tips om alle data/foto's apps handig over te zetten? En kan de geheugenkaart gewoon meeverhuizen zonder problemen?
Data zou ik niet doen, of apparaat configuratie, kunnen soms voor problemen zorgen. Voor de foto's download je het best Google Photos en laat je hem even syncen op je Google account, de Photo app van de 1 IV is google Photos als standaard.Bucephalus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:56:
Morgen krijg ik die van mij thuis geleverd. Gebruik nu nog een XZ premium (een dinosaurus ondertussen in smartphone land). Ben niet een echte power user, dus hopelijk geen last van de hitte problemen... We gaan het zien de komende tijd.
Tips om alle data/foto's apps handig over te zetten? En kan de geheugenkaart gewoon meeverhuizen zonder problemen?
Algeheel heb ik er geen last van, zelfs met uren gamen wordt het niet warmer dan "handwarm". MAAR als je de camera gebruikt krijg je na 2-3 foto's al een hittewaarschuwing, als je die negeert krijg je zeer snel een popup dat functies worden gelimiteerd, daarna dat je het toestel niet meer moet aanrakenRuffzz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:59:
Opmerkelijk om te lezen dat hier niemand problemen ervaart![]()
<knip>
Omdat het toestel onder andere omstandigheden zoals intensief gamen cooler blijft dan andere toestellen, denk ik dat dit opgelost kan worden met een softwareupdate. Enkel de zoeker aan hebben moet niet zoveel hitte kunnen creëeren, denk haast wel dat daar iets op de achtergrond onnodig erg hard en nonstop bezig is.
Dit is volgens mij verder voor zover bekend bij mij het enige toestel waar je tijdens het gamen bv aan de stroom kunt gebruiken zonder de batterij op te laden. Dit is echt een geweldige optie waarbij toestel niet warmer wordt dan normaal en geeft toch aan dat er goed is nagedacht over warmteontwikkeling. Andere toestellen kun je nauwelijks aanraken als je probeert te gamen met de stekker erin.
Wat mij persoonlijk wel opviel is dat bij gebruik van navigatie/google maps met het scherm aan, in de volle zon op de fiets de telefoon nauwelijks warm werd en er nauwelijks accu verloren ging terwijl dat bij de vorige wel zo was. Hoewel dat accu dingetje hoogstwaarschijnlijk ook gewoon nieuwe accu vs. 4 jaar oude accu is haha.
Desalniettemin heb ik inderdaad wel het idee dat 't ding in het algemeen vrij snel opwarmt en ik kan me voorstellen dat als ik langer intensievere dingen zou doen dat ie inderdaad best heet kan worden. Dat doe ik echter niet of nauwelijks (wat voor mij ook de doorslag gaf om de xperia een kans te geven ondanks de oververhittings-verhalen). Hoewel ik wel hoop dat ze die camera hitte wat weten te verminderen, zeker gezien de camera juist een van de speerpunten is.
Sidenote: gisteren wou ik een foto maken, maar na het drukken op de camera knop liep de viewfinder vast en daarna werkte de camera helemaal niet meer totdat ik opnieuw opstartte. Er is ook geen foto opgeslagen toen
Ofwel de chipset wat underclocken met wat minder Vcore op. Aan de snelheid gaat niemand het merken enkel in benchmarks, maar wie ligt daar eigenlijk wakker van? Oneplus doet dat ook om hitte tegen te gaan, die is standaard geknepen met als extra een soort "Turbo slider" die eigenlijk gewoon de chipset op standaard clocks laat gaan maar dat toestel wordt stukken warmer dan met gewoon wat browsen zeg maar.
Zelf gebruik ik gewoon de Google photo's die erbij mee komt, maar zet ik synchroniseren uit. Dan is hij niet heel anders dan de photo app die vroeger op Xperia telefoons zat. Betekend wel dat foto's niet automatisch op de cloud worden opgeslagen. Voor mij goed want ik gebruik zelf een andere clouddienst en zet het daar wel handmatig in als het belangrijk is, maar wel iets om in gedachte te houden.Bucephalus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:56:
Verder stel ik zelf telefoon altijd opnieuw in en installeer ik apps nieuw uit de playstore, dan is hij mooi schoon. Geheugenkaart doe ik wel zo mee, maar daar staan bij mij geen apps op, enkel photos/videos/audio/etc. Data die mee moet die niet op de geheugenkaart staan zet ik in de cloud, waarna ik ze download op m'n nieuwe device (en indien gewenst weer van de cloud verwijder).
Ben met motor vrienden gaan filmen, zo een goede 30 minuten in stukjes en brokken. Geen warmte issue gehad, geen warnings, dus tot op heden super blij.
De vergelijking met de S22Ultra is ook niet echt representatief, de meeste die een Xperia kopen doen dit ook bewust omdat ze geen Samsung of Apple willen zoals 90% van de massa, daarmee ook het verschil in votes.
Wat de prijs betreft maak ik een ander zijn rekening niet
[ Voor 79% gewijzigd door 13art op 24-06-2022 16:15 ]
Koud is geen enkele high end toestel, de chips worden gewoon veel te warm voor hun bestwil.Wararak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:01:
Meneer Ru.....ga zsm een samsung kopen, dat heb je tenminste een lekkere koude telefoon. Zoals door jou gewenst
Ik ben benieuwd of Sony echt deze problemen met een update op kan lossen, sterker nog dat hoop ik want dan is de volgende toestel voor mijn partner zo gekozen.
Overigens niet iedereen valt het op als hun telefoon heet wordt, ik weet nog toen een kennis een iPhone X kocht toen deze uitkwam en dat ding kookte naar mijn mening (gewoon echt bloedheet, zelfs Sony wordt niet zo heet)
Dat vond hij prima.
En zo gaat zo iemand ook meteen roepen dat "ik heb geen last van oververhitting op mijn telefoon, geen idee waar je het over hebt"
Welcome to the internet.
in mijn ogen is oververhitting pas een probleem als het toestel zo warm wordt dat dingen gewoon niet werken, in dat betreffende YT filmpje wordt genoemd dat de telefoon gewoon vast liep of constant een waarschuwing gaf vanwege dat deze te warm werd, daar hadden vorige Sony telefoons ook last van.
Nou wil niet weer die discussie starten, als iemand blij is met zijn Xperia dan telt dat vooral mee.
Maar het geeft Sony of andere fabrikanten geen excuus om niks te doen, kijkend naar de overkant bij Samsung hebben de S22 series nog steeds last van stutters tijdens gebruik, terwijl de oudere modellen met zelfde Android software wel prima draaien.
Maar ik laat het verder hierbij, nogmaals als iemand blij is met zijn of haar telefoon, of het nou Apple, Sony, Samsung of Huawei is, dat telt vooral mee, maar issues mogen nooit genegeerd worden ook als je er geen last van hebt.
Die constante vergelijken met Samsung zijn sowieso belabberd omdat dat bedrijf minstens 5x meer resources heeft om aan R&D te spenderen en dus van nature al met een stabieler product op de markt zal komen bij release. Sony's producten worden over het algemeen in de loop van de tijd na release stabieler door de input (R&D) van de gebruikers. Dat praat niks goed, maar het is niet vreemd dat het dan bij Samsung OOTB beter gaat.
Wauw... ga je serieus zo salty reageren ?Wararak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:01:
Meneer Ru.....ga zsm een samsung kopen, dat heb je tenminste een lekkere koude telefoon. Zoals door jou gewenst
Ik heb enkel mijn ervaringen gedeeld, waarvoor dit topic bedoeld is, soms aangesterk met een link naar elders dan tweakers. Volgens mij moet er gewoon een open discussie mogelijk zijn, dus zowel de goede als slechte dingen moeten benoemd kunnen worden.
Wegkijken is een optie, moet je zelf weten. Het toestel is pas net uit, er gaan vast nog meer berichten voorbij komen waarbij hitte problemen besproken worden. Tegelijkertijd zou het natuurlijk ook mogelijk zijn dat er middels software updates dingen worden opgelost. Ook dan zal ik dit benoemen. Tot die tijd is doodnormaal om bepaalde dingen aan te kaarten en zelfs te herhalen als dat nodig is.
Een Samsung kopen is niet nodig aangezien ik hier nog een S21 ultra naast me heb liggen. Ook die telefoon blijft niet altijd koel, echter deze wordt niet zwaar gelimiteerd in zijn functies of gebruikerservaring.
[ Voor 11% gewijzigd door Ruffzz op 24-06-2022 14:45 ]
Sony heeft wel vaker bewezen dat ze issues niet altijd oplossen (niet alleen qua smartphones overigens, maar dat terzijde)LocoPlace schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:35:
Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen verwacht dat dit toestel in de Release maand al direct alle kinderziektes heeft opgelost. Wat verwacht je dan? Geef een bedrijf ook de kans om op basis van input, verbeteringen door te voeren in de plaats van het direct aan de kant te schuiven. Je hebt 2 jaar garantie, je kan je telefoon altijd nog inleveren. Cancel culture much?
Klopt Samsung heeft meer geld.Die constante vergelijken met Samsung zijn sowieso belabberd omdat dat bedrijf minstens 5x meer resources heeft om aan R&D te spenderen
Maar Samsung brengt ook (veel te veel) meer telefoons uit per jaar.
Sony (in het westen) gemiddeld 3.
Ik weet dat alle bedrijven ongeacht hun budget blunders maken (graag benadruk ik dit)
Maar dat betekend niet dat Sony een smoes heeft vanwege een "te laag" budget, dit is geen rocket sience wat hier gebeurt, zeker aangezien ze grotendeels hetzelfde design gebruiken dus ze hebben al enige kennis over hoe dat de vorige keer ging met de Xperia 1 III.
Overigens is het logisch dat men het met Samsung vergelijkt, Sony vraagt Samsung prijzen voor hun toestel (in de US zelfs meer dan dat).
Maar zelfs als ik Sony met goedkopere merken vergelijk, kunnen bepaalde dingen zoals de temperatuur beter.
Ik zie deze toestel graag beter worden, dus ik denk dat tot de update uit is er weinig verder valt te doen dan afwachten, en kijken of Sony hun belofte waarmaakt.
Draagt dat denk je niet ook juist bij aan snellere/betere product ontwikkeling tov een bedrijf dat maar 3 telefoons per jaar uit brengt?Mizgala28 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:44:
Maar Samsung brengt ook (veel te veel) meer telefoons uit per jaar.
Verder ben ik het wel volmondig met je eens dat je voor dit soort bedragen wel meer kwaliteit mag verwachten dan dat er nu is gereleased, los van welk merk het ook zou zijn.
In begin hebben ze de camera van de 1 IV met de grond gelijk gemaakt terwijl je echt prachtige foto's en filmpjes kan trekken waar Samsung niet eens in de buurt komt, het is alleen geen point and shoot en dat was het probleem, men moest zich een beetje verdiepen in de materie. Nu is het de warmte. Ik ben er zeker van dat Sony dit gaat fixen. Het is ook wel zo dat een Sony niet voor iedereen is. Mijn gedacht is dat de 1 IV de perfecte Pixel zou geweest zijn.
Als je niets met Sony hebt, ga dan op een ander forum spuien.
Tuurlijk moet je echt wel kritisch zijn, bij dergelijke prijzen.
Maar om nu voortdurend terug te komen op de hitte, inclusief youtube filmpjes van onze Samsung vrienden, begint te vervelen.
Dit forum is voor sony bezitters die hun objectieve ervaringen willen delen.
Op de man spelen hoeft niet en objectief betekent niet alleen maar positief.
nog steeds super tevreden met mijn nieuwe xperia 1 iv
[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 24-06-2022 16:59 ]
Dus dat ik het toestel bezit, en daarnaast ook een bezitter van een Pro-I ben geweest telt niet mee ?Wararak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:17:
Dit forum is voor sony bezitters die hun objectieve ervaringen willen delen.
Laten we het alsjeblieft weer over het toestel hebben want dit moeizame geouwehoer heeft niemand wat aan.
Gelukkig is er een mod die zo scherp was om in te grijpen...
Misschien kan je het toestel ruilen, hopend op een andere batch? Wie weetRuffzz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:11:
[...]
Dus dat ik het toestel bezit, en daarnaast ook een bezitter van een Pro-I ben geweest telt niet mee ?
Laten we het alsjeblieft weer over het toestel hebben want dit moeizame geouwehoer heeft niemand wat aan.
Gelukkig is er een mod die zo scherp was om in te grijpen...
Ik vind dit echt heel bijzonder. Soms lukt het mij niet eens om één foto te maken terwijl ik even naar de juiste instelling zoek is die al te heet en begint het dingen af te sluiten. Zouden bepaalde telefoon instellingen toevallig hierop een grote invloed hebben?LeStef schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:47:
Gisteren hadden we in België temperaturen rond de 30 °.
Ben met motor vrienden gaan filmen, zo een goede 30 minuten in stukjes en brokken. Geen warmte issue gehad, geen warnings, dus tot op heden super blij.
Ik heb die afentoe bewegende standaard achtergrond al gewijzigd, dat had sowieso een negatief impact en maakte het toestel warmer. Het liet ook steeds verschillende artifacts zien zelfs als er geen beweging is.
Dit heb ik al gedaan. Dacht serieus dat er iets mis was met mijn toestel.LeStef schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:13:
[...]
Misschien kan je het toestel ruilen, hopend op een andere batch? Wie weet
Helaas geen verschil met het nieuwe toestel.
Misschien, ik zou het eerlijk gezegd niet weten, wat ik wel heb gedaan zijn de permissies aangepast, ze mogen enkel camera, micro en opslagruimte gebruiken, geen apparaten in de buurt en geen locatie, verder geef ik ze geen toegang tot achtergrond gegevens en staat batterij op beperkt in de app. Ik gebruik zoals jij een vaste achtergrond.HakanX schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:05:
[...]
Ik vind dit echt heel bijzonder. Soms lukt het mij niet eens om één foto te maken terwijl ik even naar de juiste instelling zoek is die al te heet en begint het dingen af te sluiten. Zouden bepaalde telefoon instellingen toevallig hierop een grote invloed hebben?
Ik heb die afentoe bewegende standaard achtergrond al gewijzigd, dat had sowieso een negatief impact en maakte het toestel warmer. Het liet ook steeds verschillende artifacts zien zelfs als er geen beweging is.
Dat wist ik niet.Ruffzz schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:53:
[...]
Dit heb ik al gedaan. Dacht serieus dat er iets mis was met mijn toestel.
Helaas geen verschil met het nieuwe toestel.
Heb wel gelezen dat Sony bezig is met een update die deze problemen zouden moeten oplossen.
Vandaag heb ik de Xperia 1 IV dan eindelijk binnen gekregen via Mobiel.nl.
Mijn vorige toestel was de Xperia 1 II en deze was nu precies 2 jaar oud. Dat toestel was ik erg tevreden mee, alleen de laatste tijd stelde de accuduur erg teleur.
Tot nu toe ben ik erg tevreden met de IV, op één belangrijk punt na: de accuduur is slechter dan van mijn 2 jaar oude Xperia 1 II...
Hebben meer mensen hier 'last' van?
Geeft de accu en toestel een paar dagen tot een week om zich te settelen, komt goedJannickvanH schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:50:
Hallo,
Vandaag heb ik de Xperia 1 IV dan eindelijk binnen gekregen via Mobiel.nl.
Mijn vorige toestel was de Xperia 1 II en deze was nu precies 2 jaar oud. Dat toestel was ik erg tevreden mee, alleen de laatste tijd stelde de accuduur erg teleur.
Tot nu toe ben ik erg tevreden met de IV, op één belangrijk punt na: de accuduur is slechter dan van mijn 2 jaar oude Xperia 1 II...
Hebben meer mensen hier 'last' van?
Bij gebruik van de camera wordt mijn toestel inderdaad een stuk (sneller) heet dan mijn vorige telefoon. Functies worden dan uitgeschakeld.
Verder erg tevreden, flink hogere helderheid!
Heb je al betere resultaten?JannickvanH schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:10:
Bedankt, ik ga het inderdaad nog even de tijd geven!
Bij gebruik van de camera wordt mijn toestel inderdaad een stuk (sneller) heet dan mijn vorige telefoon. Functies worden dan uitgeschakeld.
Verder erg tevreden, flink hogere helderheid!
Klopt, als het zou helpen:JannickvanH schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:45:
Mijn resultaten zijn al wat beter, echter lang niet zo goed als die van jou haha. Wat me opvalt is dat in jouw lijst Google Play Services niet voorkomt en bij mij wel. Kan me herinneren daar ooit eens eerder last van te hebben gehad. Daar zal ik nog eens wat over opzoeken
Ik heb google playstore de notification, achtergrond en batterij beperkt. Ik doe de update wel wanneer ik ze zelf aanklikt.
Weet niet of het ermee te maken heeft.
Wararak schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:06:
Vandaag de paarse Xperia 1 IV opgehaald bij Coolblue. Ook vandaag weer terug gebracht:HakanX schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:05:
[...]
Ik vind dit echt heel bijzonder. Soms lukt het mij niet eens om één foto te maken terwijl ik even naar de juiste instelling zoek is die al te heet en begint het dingen af te sluiten. Zouden bepaalde telefoon instellingen toevallig hierop een grote invloed hebben?
Tijdens het instellen vond ik hem al aardig warm. Wifi-ontvangst haperde. Vreemd.
Toen hij eenmaal was ingesteld meteen de camera gaan testen. Daar had ik hem primair voor gekocht.
Tijdens gebruik van de camera werd hij bloedheet - binnen een minuut. De telefoon begon meteen functies uit te schakelen. Was niks meer mee te beginnen.
Nog net genoeg tijd gehad om te constateren dat de telelens niet goed was. Blooming, onscherp, weinig contrast en een tweede beeld zichtbaar. Duidelijk iets met een lenselement aan de hand.
Wat een teleurstelling. Oke, wellicht een productiefout, maar toch, als je 1400 euro uitgeeft verwacht je wat meer.
Ik kijk het voorlopig nog even aan. Coolblue stort netjes mijn geld terug.
[ Voor 22% gewijzigd door Molybdenum op 29-06-2022 21:57 ]
Ondertussen met het hete weer is mijn toestel bijna niet bruikbaar. Continue zeer heet. Ben meer bezig met het afkoelen van het toestel dan kunnen gebruiken. Het is dat het net mijn vakantie is en ik een toestel mee moest nemen anders had ik het ook weer ingeleverd.Molybdenum schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:53:
[...]
[...]
Vandaag de paarse Xperia 1 IV opgehaald bij Coolblue. Ook vandaag weer terug gebracht:
Tijdens het instellen vond ik hem al aardig warm. Wifi-ontvangst haperde. Vreemd.
Toen hij eenmaal was ingesteld meteen de camera gaan testen. Daar had ik hem primair voor gekocht.
Tijdens gebruik van de camera werd hij bloedheet - binnen een minuut. De telefoon begon meteen functies uit te schakelen. Was niks meer mee te beginnen.
Nog net genoeg tijd gehad om te constateren dat de telelens niet goed was. Blooming, onscherp, weinig contrast en een tweede beeld zichtbaar. Duidelijk iets met een lenselement aan de hand.
Wat een teleurstelling. Oke, wellicht een productiefout, maar toch, als je 1400 euro uitgeeft verwacht je wat meer.
Ik kijk het voorlopig nog even aan. Coolblue stort netjes mijn geld terug.
Dit heeft niks met exemplaren te maken, persoonlijk heb ik zelfs een toestel omgeruild omdat ik serieus dacht dat er iets mis mee was. Helaas met het nieuwe toestel 0,0 verschil.LeStef schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:06:
Precies nog veel exemplaren met problemen, hopelijk blijf ik gespaard van al die dingen.
Het probleem is de chip in combinatie met het design van de telefoon.
Reddit (waar een behoorlijk grote Xperia community is) staat vol met dit soort berichten, wereldwijd ervaren mensen dit probleem.
Er zijn een aantal mensen die opheldering hebben gevraagd bij Sony support, volgens Sony werkt de telefoon zoals hij moet werken. Niks aan de hand volgens hun.
Ik wil overigens nog even toevoegen dat ik amper kon bellen via de speaker. Mensen aan de andere kant van de lijn konden mij zeer slecht verstaan, zelfs zo slecht dat het onmogelijk was een normaal gesprek te voeren zowel met als zonder case heb ik dit iedere keer ervaren. Ik bel bijzonder veel via de speaker dus dat was voor mij echt de druppel om er van af te zien.
Ik had al eerder gemeld dat ik problemen had met bellen (dit was het eerste toestel) maar dit was niet via de speaker en in mindere mate aanwezig. Daar zou ik nog mee kunnen leven ondanks dat het irritant is.
Mogelijk was het amper kunnen bellen via de speaker enkel bij het vervangende toestel aangezien ik het eerste toestel te kort heb gehad om dit te kunnen testen.
Ik ga in ieder geval niet nog een wissel doen, het vertrouwen in dit toestel is gewoon weg.
[ Voor 50% gewijzigd door Ruffzz op 30-06-2022 20:50 . Reden: Bellen via speaker ]
Ook qua batterij vind ik mijn toestel gewoon top.
Een paar dagen geleden hadden we temperaturen+-30° in België en ik was vrolijk mijn bikers maten aan het filmen zonder issue.
Dus ik begrijp het niet echt. Het is een feit dat de 8gen 1 een heethoofd is maar ik weet niet of ik de lottery heb gewonnen of gewoon zoveel ingesteld waardoor het toestel gewoon perfect werkt.
En ik ben wel een power user zoals je kan zien aan mijn batterij stats.
Batterij gebruik, gemiddeld 1,5 a 2 dagen.
Nog steeds happy met Sony.😄😄😄
Helemaal mee eens. Batterij is echt top op dit toestel.
Nog meer top :
-Natuurlijk de camera die zeer natuurlijke foto's maakt, eigenlijk zoals een echter camera zonder alle AI bewerkingen zoals je die bij Samsung etc standaard er in geduwd krijgt. De Sony Alpha interface waarbij je ieder denkbare handmatige aanpassing kunt maken zoals bij een echte Sony cam. 4k 120fps filmen ...
En........ook voor de niet fotograven onder ons, een basic mode die eindelijk goede foto's maakt (dit was bij de vorige modellen wel anders ook bij de Pro-I, echter dit is een minder mainstream model wat echt bedoeld is voor mensen die snappen wat ze doen.
-Prachtig scherm, helder en zeer goede kleuren en veel mogelijkheden om deze in te stellen ( creator mode). HDR content bekijken is prachtig zeker als je native 21:9 content bekijkt.
-De build, wellicht niet echt vernieuwend maar het blijft een prachtig design en van goede kwaliteit.
-Het smalle langwerpige design wat bijzonder fijn in de hand ligt.
Dat elk 1 IV perfect zou werken.
Want laten we eerlijk zijn, we gaan van de snelheid niets merken, tenzij op benchmarks cijfers maar dan weer.
Wie van ons geeft om die cijfertjes.
Nu zou de chipset volgens Internet naar 60% van zijn speed gaan na een paar minuten, moesten ze die nu op 80% laten lopen, minder verbruik, minder warmte en volgens mij ook betere cijfers omdat hij niet terug valt op 60%.
Maar dan zou Sony gezichtsverlies lijden denk ik.
Ik sluit me hier 100% bij aan. Zeer eigenaardig inderdaad. Tot op zekere hoogte lijkt er wel verschil tussen exemplaren te zijn, maar als ik het topic zo door lees eerder dat een paar het goed doen ipv dat een paar problemen hebben. Ik heb zelf echter nog steeds echt nog geen enkel probleem op welk gebied dan ook ervaren terwijl ik ook aardig een power user ben. Zelfs nu ik wat meer foto's en video's heb zitten maken niks gehad, en ook zowel normaal als via speaker bellen gaat prima. En naar mijn idee heb ik niet zo belachelijk veel instellingen aangepast, dus zal wel enorm geluk hebben gehad 🤔.LeStef schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:11:
Ik begrijp je helemaal. Ik vind het gewoon zeer eigenaardig dat ik geen problemen heb en ik heb dit jaar al 3 andere toestellen gehad en terug gebracht omdat ze heet werden.
Ook qua batterij vind ik mijn toestel gewoon top.
Een paar dagen geleden hadden we temperaturen+-30° in België en ik was vrolijk mijn bikers maten aan het filmen zonder issue.
Dus ik begrijp het niet echt. Het is een feit dat de 8gen 1 een heethoofd is maar ik weet niet of ik de lottery heb gewonnen of gewoon zoveel ingesteld waardoor het toestel gewoon perfect werkt.
En ik ben wel een power user zoals je kan zien aan mijn batterij stats.
Persoonlijk houd ik mijn toestel gewoon. Ik ben geen groot gebruiker; ik luister muziek, bankier, chat met mensen, surf wat op het web, schiet af en toe een foto/filmpje en bekijk filmpjes op youtube of VLC. Ben geen gamer of vlogger, dus waarschijnlijk komt mijn telefoon amper op het punt dat hij heet word, puur door mijn dagelijkse minimale gebruik.
Trouwens even wat anders, gebruiken jullie een case voor jullie telefoon? Ik heb zelf de Spigen Rugged case op dit moment, maar ik hou er niet van om een case te gebruiken (helemaal niet omdat ik gesture based werk, en dat met opstaande randen van de case niet optimaal is), maar het liefst een skin om in ieder geval de achterkant te beschermen tegen krassen en zo doende ook iets meer grip te krijgen. Toch zijn er nog geen skins beschikbaar online voor de IV (xtremeskins heb ik geinformeerd maar die hebben het voorlopig nog niet op de planning staan).
Interessante conclusie nadat 2/3 mensen die hier zonder problemen zitten juist aangeven grootgebruikers te zijnLocoPlace schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:40:
Ik denk dat het meer op gebruik aan komt om eerlijk te zijn. Wellicht dat er in dit topic geen groot gebruikers zitten die hun telefoon tot het maximale pushen op dagelijkse basis (en dit 'normaal gebruik' noemen).
Zoals eerder ergens een keer aangegeven, gebruik ik zelf een doorzichtig Spigen hoesje (dus zie je de kleur iig nog wel). Voorgaand nooit hoesjes gebruikt (of relatief snel weer eraf gedaan) op m'n Sony's. Kreeg hooguit wat krasjes op de hoekjes in die 2 jaar tijd maar niks op de achterkant. Sterker nog, de enige keer dat ik krassen op de achterkant van een Sony kreeg was het door het gebruik van een hoesje, daar gingen zangkorrels achter zitten welke gingen schuren wat krassen veroorzaakte. Nu vooral gedaan omdat ik mee wou doen met die trend waar je photo'tjes ofzo achter je hoesje doet (en lijkt nu geen problemen te veroorzaken)Trouwens even wat anders, gebruiken jullie een case voor jullie telefoon? Ik heb zelf de Spigen Rugged case op dit moment, maar ik hou er niet van om een case te gebruiken (helemaal niet omdat ik gesture based werk, en dat met opstaande randen van de case niet optimaal is), maar het liefst een skin om in ieder geval de achterkant te beschermen tegen krassen en zo doende ook iets meer grip te krijgen. Toch zijn er nog geen skins beschikbaar online voor de IV (xtremeskins heb ik geinformeerd maar die hebben het voorlopig nog niet op de planning staan).
[ Voor 9% gewijzigd door Cambionn op 04-07-2022 16:34 ]
Maar ik mis de Sony Style Cover Touch.
Had hiervoor xperia 1 met deze Cover. Na twee jaar gelemaal aan gewend.
jammer dat Sony deze niet meer maakt .
Gisteren was ik bij familie waar ik nog niet op het wifi netwerk zat en daar werd hij een stuk sneller warm. Verder merkte ik ook dat video streamen op wifi of 4G geen probleem was. 5G zorgde snel weer voor oververhitting. Ik laat hem voorlopig op 4G staan om te kijken of dat het probleem heeft verholpen.
Misschien daarmee dat ik geen issues heb?
Bij filmen wordt hij net iets warmer maar geen notificaties dat hij warm wordt.
[ Voor 30% gewijzigd door LeStef op 05-07-2022 10:05 ]
Eerste Nederlandse review. Krijgt een magere 6,5.
Hoofdzakelijk vanwege het hitteprobleem.
Ben benieuwd of tweakers dit toestel gaat reviewen
Vooral het formaat is erg fijn, ook de 3.5mm en plastic achterkant kan ik erg waarderen.
De fingerprint sensor is wat minder betrouwbaar dan mijn vorige telefoon (nokia 7.1), maar dat komt ook wel erg nauw als je klimmen als hobby hebt.
Wat betreft de temperatuur, tijdens de installatie (laden + alle apps downloaden + alle apps installeren) heb ik ook de hitte-melding gekregen. Sindsdien heb ik die niet meer gezien, dus verder heb ik er ook geen problemen mee ervaren.
De camera is een stuk beter dan mijn vorige camera en voor simpele point and shoot zeker goed genoeg.
Wat betreft de snelheid is dit natuurlijk geen performance-topper. De interface is prima vlot en responsief, al is de animatie bij unlocken wat traag. Verder is het accuverbruik (mede door de 'lage' performance) echt geweldig. Na twee dagen relatief veel gebruik is de accu nog steeds niet leeg. De tijd van elke nacht opladen is daarmee ook voorbij.
Ik vind het een heerlijke telefoon wat betreft mijn belangrijkste eisen, al is hij wel wat duur voor wat hij biedt. Voor mij is het in ieder geval het beste wat er nu op de markt is.
Het was me trouwens ook opgevallen dat de trilmotor niet heel krachtig is. Ik hoor hem beter dan dat ik hem voel, alsof de frequentie veel te hoog is. Heeft iemand anders hetzelfde opgemerkt?
[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 08-07-2022 09:06 ]
Nope, maar er staat ook 30 tot 60 dagen na Sony's erkenning dat je in aanmerking komt voor. Ik zit nu op de 26e dag (de 15e vorige maand mijn telefoon ontvangen en goedkeuring van mijn aanvraag gehad van Sony). Nou waren ze 2 jaar geleden heel snel en had ik hem met een paar weken binnen, ver voor die 30 dagen, maar vermoed dat het deze keer toch echt wel tussen die tijd komt.Wararak schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:25:
Iemand de koptelefoon al ontvangen?
Wellicht dat dit beter in het levertijden topic past?
/f/image/K9CKXi9ofdqa7urq91fUA8DV.png?f=fotoalbum_large)
Nou staat er idd security patch level June 1, 2022, maar er staat ook een link bij voor meer info. Die heeft het over specifieke Android12 functies. Nou zijn dit geen features die ik normaal gebruik dus durf niet te zeggen of ze er al waren of niet, maar wellicht dat ze bedoelen dat er een security patch in zit en dat ze nieuwe Android12 features (die in de link ge-highlight worden) hebben toegevoegd? Dat zou verklaren waarom deze update relatief lang duurde (hier ook langer dan normaal).HakanX schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:18:
Ik was even blij toen ik een update melding kreeg. Staat bij Sony helaas geen notities bij, na opzoeken blijkt het helaas alleen de Android security patch te zijn.
[Afbeelding]
Maar idd, Sony geeft nooit veel info bij hun updates.
Die link heb ik via DuckDuckGo zelf opgezocht. Of krijg jij bij je update ook een link? Ik zie het namelijk niet. De link op de site van Sony zelf stuurt door naar de introductie van Android 12, das niks nieuws.Cambionn schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:20:
[...]
Nou staat er idd security patch level June 1, 2022, maar er staat ook een link bij voor meer info. Die heeft het over specifieke Android12 functies. Nou zijn dit geen features die ik normaal gebruik dus durf niet te zeggen of ze er al waren of niet, maar wellicht dat ze bedoelen dat er een security patch in zit en dat ze nieuwe Android12 features (die in de link ge-highlight worden) hebben toegevoegd? Dat zou verklaren waarom deze update relatief lang duurde (hier ook langer dan normaal).
Maar idd, Sony geeft nooit veel info bij hun updates.
Voor een security update was die overigens idd wel groot. Mijn vorige telefoon zat op 10 of 11 dus weet niet of dit iets nieuws is. Misschien hoort dat wel in de nieuwe opzet van Android 12.

1) Ik heb het probleem dat bijna alle foto s op een 'afstand' onduidelijk zijn.

Vb.
- als ik met de achterste camera een selfie maak met de flitser aan, dan is het beeld niet scherp (telefoon met de achterste camera naar je gezicht gedraaid houden met gestrekte armen). Met de a52 zie je duidelijk details op de huid. (Ja, ik maak graag foto s van mezelf met de achterste camera
- camera bij de borst houden in rechterhand, linkerhand strekken en een foto maken van de linkerhand. Je ziet vingers maar de huid is helemaal vaag.
2) als ik een foto maak, dan duurt het soms 2 sec voor het lampje aangaat om scherp te stellen waarna de echte flits komt
[ Voor 18% gewijzigd door negena op 13-07-2022 02:30 ]
Als ik dit probeer in goed licht krijg ik best scherpe foto's. Bij wat matiger licht lijken ze inderdaad niet heel scherp, maar het lijkt me dat dit vooral komt door motion blur.negena schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:03:
Ik heb net de 10 iv ontvangen. Geweldig formaat![]()
1) Ik heb het probleem dat bijna alle foto s op een 'afstand' onduidelijk zijn.Ik moet er wel bij vermelden dat ik in de avond met slechte belichting thuis foto s genomen heb (alsnog moeten foto s met de flitser aan scherp zijn, maar ik vermeld dit toch maar).
Vb.
- als ik met de achterste camera een selfie maak met de flitser aan, dan is het beeld niet scherp (telefoon met de achterste camera naar je gezicht gedraaid houden met gestrekte armen). Met de a52 zie je duidelijk details op de huid. (Ja, ik maak graag foto s van mezelf met de achterste camera)
- camera bij de borst houden in rechterhand, linkerhand strekken en een foto maken van de linkerhand. Je ziet vingers maar de huid is helemaal vaag.
Als ik handmatig de sluitertijd heel kort zet lijkt het een stuk beter te gaan, dus ik neem aan dat met flits aan dit ook grotendeels verholpen moet zijn.
Ik zal vanavond eens proberen in wat donkerdere omstandigheden / met flits wat foto's te maken. Er zijn online ook wat voorbeeld foto's te vinden van mensen die uitgebreide reviews over de camera hebben geschreven.
Deze camera is al een heeeeel stuk beter dan mijn vorige camera, dus ik kan hier verder niet heel veel over zeggen.
Dit herken ik totaal niet. Ik kan het alleen wel nabootsen, als ik mijn vingen vlak voor de lens hou, dan wacht hij eventjes met de flitser tot hij heeft geprobeerd scherp te stellen. Meestal duurt dit minder dan een halve seconde, maar als hij echt niet scherp kan stellen lijkt het wat langer te duren.2) als ik een foto maak, dan duurt het soms 2 sec voor het lampje aangaat om scherp te stellen waarna de echte flits komt
Het lijkt me dus dat deze problemen vooral uit de autofocus komen?
De knoop dus doorgehakt en absoluut geen spijt van. Ik kan 'm niet vergelijken met andere modellen (alleen met mijn 4 jaar oude Xperia XA2), dus wat snelheid betreft: voor mij dikke prima, al zullen er best snellere telefoons zijn. Scherm ook prima, ook met dit warme weer in de volle zon. Accu zoals gezegd subliem. Ik heb alleen Facebook als standaard geinstalleerde app uit moeten zetten. Nog geen last van een te hete telefoon gehad en de vingerafdrukscanner werkt ook prima.
Aanvraag voor de gratis oordopjes was binnen een paar uur goedgekeurd, die kan ik dus over 30 tot 60 dagen verwachten. Beetje jammer dat de prijs inmiddels 30 euro gezakt is binnen die week, maar ja :-)