Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:28

DDX

DDX schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:38:
Even paar dagen de 5 IV geprobeerd.
Maar denk dat ik hem toch maar weer retour stuur en voorlopig nog maar even bij m'n xz1 compact blijf.

Formaat toch echt te groot om lekker met 1 hand vast te houden/te bedienen.
En dan heb ik geen kleine handen... Goed interface van android hoef je niet perse bovenkant scherm aan te raken maar onhandig is het soms wel.
Selfie camera valt ook beetje tegen tov de xz1 die 120 graden groethoek heeft.
Maar dat laatste moet ik me bij neerleggen als ik nieuwe telefoon haal ben ik bang.
Inmiddels toch maar besloten dat ik wel voor de 5 IV ga, xz1c was leuk maar begint echt outdated te worden en foto's van de 5 zien er stuk beter uit.
Vandaag dus maar een 5 IV besteld, prijs is inmiddels ook flink gezakt. (849 euro betaald)

Ja ik had liever een iets kleiner model gehad maar dat zit er voorlopig niet in.
Nog even gedacht aan de iphone 13 mini, maar ik wil geen iphone.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:32
Ik heb de Xperia 5 zojuist teruggestuurd. Teveel kleine irritaties. Bijvoorbeeld de Nu.nl app die telkens herstart moest worden. Of de hoofdletters in een actie-notificatie. Jammer van de accuduur, maar ik ga weer voor de Pixel 7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 08:25
barrymossel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:32:
Ik heb de Xperia 5 zojuist teruggestuurd. Teveel kleine irritaties. Bijvoorbeeld de Nu.nl app die telkens herstart moest worden. Of de hoofdletters in een actie-notificatie. Jammer van de accuduur, maar ik ga weer voor de Pixel 7...
Hoe vond je de camera op de Sony?

Ik zat ook te kijken naar een Xperia 5 IV (ben erg gecharmeerd door het design).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Knamix schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:56:
[...]

Hoe vond je de camera op de Sony?

Ik zat ook te kijken naar een Xperia 5 IV (ben erg gecharmeerd door het design).
Subjectief: prima. Maar ik heb geen idee of de auto modus nu beter is dan een pixel of een Samsung of een iPhone.
Heb ik te weinig verstand/mening voor. Genoeg voor familiekiekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-03 11:45
barrymossel schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:01:
[...]

Subjectief: prima. Maar ik heb geen idee of de auto modus nu beter is dan een pixel of een Samsung of een iPhone.
Heb ik te weinig verstand/mening voor. Genoeg voor familiekiekjes.
De auto mode is slechter dan de andere merken. Sony blinkt uit in de handmatige modi met zijn professionele camera interface en aanpasbare instellingen. Het kost tijd, maar als je het doorhebt schiet je de mooiste foto's en video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HakanX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 04:23:
[...]

De auto mode is slechter dan de andere merken. Sony blinkt uit in de handmatige modi met zijn professionele camera interface en aanpasbare instellingen. Het kost tijd, maar als je het doorhebt schiet je de mooiste foto's en video's.
En dat vind ik dus een probleem. Persoonlijk ben ik geen fotograaf en wil ik even snel een foto kunnen maken. Daarom is deze telefoon ook niet echt voor het grote publiek denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HakanX
barrymossel schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:07:
[...]

En dat vind ik dus een probleem. Persoonlijk ben ik geen fotograaf en wil ik even snel een foto kunnen maken. Daarom is deze telefoon ook niet echt voor het grote publiek denk ik.
Je kan nog altijd een andere camera app installeren. Maar het klopt helemaal dat dit toestel niet voor het grote publiek is en dat doet Sony in dit geval bewust. Ze mikken op een niche markt, je kan het toestel ook als tweede scherm voor je Sony camera gebruiken bv en de prijs is ook een "professionele" prijs. Verder is het ook erg geschikt voor mobiel gamen, omdat je met de kabel eraan zonder de accu te gebruiken kan gamen. Toestel blijft dan zeer koel, koeler dan als je losgekoppeld op de accu speelt. Volgens mij is Sony hiermee de enige? Hint: je kan bv ook een TomTom ofzo als "game" aanmerken als je je toestel als navigatie in de auto wilt gebruiken aan de kabel.

Overigens vinden mensen over het algemeen bv een Samsung geweldige foto's maken met de flitse kleuren, alles springt eruit net Teletubieland. Maar het is gewoon niet echt en dat is persoonlijk wat je daarvan vindt. Ik vind het maar niks.

[ Voor 5% gewijzigd door HakanX op 26-11-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HakanX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:56:
[...]

Je kan nog altijd een andere camera app installeren. Maar het klopt helemaal dat dit toestel niet voor het grote publiek is en dat doet Sony in dit geval bewust. Ze mikken op een niche markt, je kan het toestel ook als tweede scherm voor je Sony camera gebruiken bv en de prijs is ook een "professionele" prijs. Verder is het ook erg geschikt voor mobiel gamen, omdat je met de kabel eraan zonder de accu te gebruiken kan gamen. Toestel blijft dan zeer koel, koeler dan als je losgekoppeld op de accu speelt. Volgens mij is Sony hiermee de enige? Hint: je kan bv ook een TomTom ofzo als "game" aanmerken als je je toestel als navigatie in de auto wilt gebruiken aan de kabel.

Overigens vinden mensen over het algemeen bv een Samsung geweldige foto's maken met de flitse kleuren, alles springt eruit net Teletubieland. Maar het is gewoon niet echt en dat is persoonlijk wat je daarvan vindt. Ik vind het maar niks.
Ik ben meer een Samsung man. Niet vanwege de kleuren, maar gewoon alles eenvoudig te behappen. Maar uiteindelijk weer voor de Pixel 7 gegaan. Android zoals het bedoeld is. Prima foto's. Alleen die verschrikkelijke accuduur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 08:25
HakanX schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 18:56:
[...]

Wel apart dat bij gebruik van de camera het toestel ontzettend warm wordt (dat dingen zelfs worden uitgeschakeld) en bij gebruik van de processor deze volgens jou koel blijft (volgens mij is de Snapdragon 8 gen 1 ook een heethoofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Knamix schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:35:
[...]

Wel apart dat bij gebruik van de camera het toestel ontzettend warm wordt (dat dingen zelfs worden uitgeschakeld) en bij gebruik van de processor deze volgens jou koel blijft (volgens mij is de Snapdragon 8 gen 1 ook een heethoofd)
Klopt idd, heb hetzelfde probleem ook. Ik vermoed daarom ook dat het probleem een combinatie van de heethoofd + warmte van de batterij samen teveel worden door een ontwerpfout. Als je tijdens gamen de kabel aansluit, dan omzeil je de batterij, die levert dan helemaal geen hitte meer, de hitte zit dan alleen nog in de externe adapter. De cpu alleen, zonder de hitte van de batterij is prima te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ik zie hier aantal mensen melden dat ze de Android 13 update al hebben gehad, om welke type telefoon gaat dit ?
Ik heb hier een 5 IV, maar als ik daar op updates check is er niets. (draait nu Android 12 / Build 64.0.H.11.9)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DDX schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:51:
Ik zie hier aantal mensen melden dat ze de Android 13 update al hebben gehad, om welke type telefoon gaat dit ?
Ik heb hier een 5 IV, maar als ik daar op updates check is er niets. (draait nu Android 12 / Build 64.0.H.11.9)
Dat is alleen de 1 IV. Ik heb de 10 IV en die heeft ook nog Android 12.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik leg mijn 5 IV 's-nachts op de draadloze oplader. QI-pad op mijn wekkerradio. Maar ik merk de laatste tijd dat zodra de telefoon vol is het scherm even aan gaat. Hoeft geen probleem te zijn maar zodra de batterij op zeg 99,99% is gaat die weer opnieuw opladen. Dus elke minuut gaat het scherm telkens even aan. Effectief een fijne knipperlamp naast je bed.

Ik heb al gekeken of er met de do-not-disturb settings wat te regelen valt maar nog geen succes gehad.

Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Triggy schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:15:
Ik leg mijn 5 IV 's-nachts op de draadloze oplader. QI-pad op mijn wekkerradio. Maar ik merk de laatste tijd dat zodra de telefoon vol is het scherm even aan gaat. Hoeft geen probleem te zijn maar zodra de batterij op zeg 99,99% is gaat die weer opnieuw opladen. Dus elke minuut gaat het scherm telkens even aan. Effectief een fijne knipperlamp naast je bed.

Ik heb al gekeken of er met de do-not-disturb settings wat te regelen valt maar nog geen succes gehad.

Iemand dezelfde ervaring?
Heb het met mijn Xperia 1 IV enkel met draadloos laden. 'S nachts ligt hij aan de kabel en dan doet hij het niet.

Weet ook niet of dit echt aan de telefoon ligt of aan hoe draadloos laden werkt. Aan de kabel kan hardware de stroom omleiden om geen volle batterij te blijven vullen (wat slecht is voor batterijen) en meende (maar weet zo niet zeker) dat hij dat ook doet (ivm bijv. gamen aan de lader). Maar draadloos is deze optie er niet afaik. Ik vermoed dat hij daarom stopt en begint met laden.

Of je het scherm daarin kan aanpassen. Dan zul je denk ik met de Ambient Display settings (onder appearance) moeten rondspelen. Vermoed dat hij "vol" als trigger ziet om die aan te zetten.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 13:08
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Xperia 1 IV waarbij hij 's nachts bij 90% lading plots trilt (en het scherm aan gaat). Elke nacht tussen 3 en 4 word ik nu wakker gemaakt door een trillende telefoon, die op Do not disturb staat, en voor vrijwel alles de vibratie functie uit heeft staan. Geen idee hoe ik dit kan oplossen, maar ik zit er aan te denken dat ding nu voortaan maar beneden op te gaan laden, of elke avond uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
@Triggy @LocoPlace hebben jullie al geprobeerd om de melding instellingen van de batterij aan te passen? Je kan hem vinden in de geschiedenis van je meldingen linksonder.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmOBp5G1IOAt86OOvBv2ORAdd7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3wFBBtn7IcrewgMX8GP2gb7V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
Hij komt niet naar boven in mijn meldingsgeschiedenis, dus ik kan dit ook niet aanpassen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
Notification history staat uit bij mij ;)

@LocoPlace Die instelling kan je wel tevoorschijn krijgen met (mijn telefoon is Engels):

Settings - Apps - All apps - ... (rechtsboven) - Show system

Dan uit de lijst met apps:

Battery care - Notifications - Notification during Battery Care

'Show notifications' kan je niet uit zetten maar 'Silent' kan je wel kiezen. Verder alles zoveel mogelijk uit gezet.

Vanavond maar eens kijken of het effect heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Triggy op 06-12-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoPlace
Grazie Triggy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Triggy schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:29:
'Show notifications' kan je niet uit zetten maar 'Silent' kan je wel kiezen. Verder alles zoveel mogelijk uit gezet.
Wel bijzonder dat ik het wel geheel uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
Notification settings hielpen bij mij niet. Maar ik heb op de rand van mijn bed zitten kijken naar wat er nou precies gebeurde.

Het scherm licht op. Onderaan verschijnt de tekst "unlocked by trust agent" dan "charged" dan weer "unlocked by trust agent". Dat is alles. Is eigenlijk geen notificatie.

In de settings kon ik dat wel terug vinden. Smart Lock is de trust agent. Regelt dat de telefoon automatisch ontgrendeld blijft als ik thuis ben, beweeg, dat soort zaken. Best handig en op mijn vorige telefoon kwam dat goed van pas.

Nu heb ik Smart lock uitgezet. Als ik de 5 IV oppak zit ik toch al bijna vanzelf met de vinger op de scanner dus het is niet zo nodig.

En het scherm blijft nu donker voor mij. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Dat verklaart waarom ik er geen last van hem. Dat soort opties zwakken de beveiliging af en heb ik standaard uit staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• didado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
https://www.xda-developer...i-5-iii-pro-i-android-13/

Android 13 updates voor de Xperia 5 IV, 1 III, 5 III en Pro-I komen er nu zeker aan.

Edit: Android 13 gearriveerd op mijn Xperia 5 IV!
Aan het installeren nu..

[ Voor 20% gewijzigd door didado op 14-12-2022 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Vanmorgen kreeg ik popup voor software update op mijn 5 IV, direct installed.
Merk niet direct verschil. (ging zelfs even kijken of het alleen security update was, maar het is dus echt android 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:11
ik heb een samsung galaxy s20 5g en ben aan het kijken naar een sony toestel. heb in het verleden de xperia t, z en z2 gehad. daarna terug naar samsung gegaan omdat sony te duur werd voor de matige specificaties die in hun nieuwe toestellen zaten. ik zit te kijken naar de xperia 1 iv en de 5 iv, de verschillen qua specs zijn nihil, maar het prijsverschil.. €300. wat zouden jullie doen? de 5 iv is wel een half jaar nieuwer (en dus goedkoper) kan van de 5 iv geen topic vinden, dus vraag t maar hier

edit:
via belsimpel is de 5 iv maar 581 euro icm een abo bij vodafone, de 1 iv heeft een wel erg groot scherm en kost daar 940 euro. heb de 5 iv dus maar gewoon besteld. hopelijk bevalt het _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door giovanni2903 op 18-12-2022 02:21 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
giovanni2903 schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:58:
kan van de 5 iv geen topic vinden, dus vraag t maar hier
Dat komt omdat de 5 IV nog niet aangekondigd was toen dit topic gemaakt werd en ik het steeds vergeet toe te voegen 😉. Maar ook die telefoon is welkom hier. Heb het start bericht erop aangepast, maar weet zo niet of en hoe ik via mobiel de titel kan aanpassen en de 5 IV als onderwerp kan toevoegen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:51
@Cambionn dat schijnt te mogen via een topic report. Ik heb het aangevraagd voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
ik probeer een achtergrond (eigen foto) in te stellen op mijn xperia 5 iv met laatste software. maar ik krijg een foutmelding en het lukt dus niet. iemand een oplossing? moet het toestel nog in gebruik nemen, maar dit is geen lekker begin. ook software updates duren erggggggg lang..

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mijn 10 IV (UK-versie) is net bijgewerkt naar Android 13. Het komt er dus aan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:34
gambieter schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:30:
Mijn 10 IV (UK-versie) is net bijgewerkt naar Android 13. Het komt er dus aan :)
Hier inmiddels ook Android 13 op de 10 IV. Ging soepel, alleen een gekkigheid met de notificaties. Als ik er 1 binnenkrijg en unlock de telefoon, dat staat deze in het scherm. Doe ik er niets mee, lock ik het scherm en unlock ik hem later weer, dan zijn alle notificaties weg. Pas als er een nieuwe notificatie binnenkomt (van welke app dan ook), staan ze er allemaal weer. Zag er al wat meer berichten over online, iemand anders dit gemerkt? Schijnt ook bij de 1 IV en de 5 IV te kunnen gebeuren.

Als je notificaties op het lockscherm weergeven aan hebt staan is dat probleem er schijnbaar niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomoth op 07-02-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb net een Xperia 5 IV in gebruik genomen. Hoe krijg ik die 2 meldingen weg? Ze openen beide hetzelfde gesprek in Signal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZQMOy1iNiLz0KsSgHeK3iTU9ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7lh0wqFdja1idA87BlnXF0Z.jpg?f=user_large

EDIT: laat maar, reboot fixte het.

[ Voor 38% gewijzigd door jodeltje op 11-02-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Heb nu 2x dit probleem gehad. Beide maanden van elkaar af. Op m'n Xperia 1 IV.

Mijn telefoon, werkt gewoon zoals het moet. Dan, op een gegeven moment pak ik heb en wanneer ik hem unlock valt hij uit. Gewoon in 1 keer zwart scherm zonder enige waarschuwing, zoals wanneer je een batterij eruit trekt. Eerste keer was ik echt ff bang dat hij kapot was.

Vervolgens reageert hij nergens meer op en lijkt hij compleet dood. Niks reageert nog en hij gaat niet meer aan. Tot je hem aan de lader doet. Dan geeft hij een rood lampje (ondanks dat de batterij niet bijna leeg was), en kan hij weer opgestart worden waarna hij weer als normaal werkt.

De eerste keer was op Android 12 zonder enige aanpassingen. Nu de 2e keer is op Android 13 met wat degoogled aanpassingen (maar geen nieuw OS en geen root, vooral hoop Google, Facebook, etc. shit verwijderd). Gezien de eerste keer normaal was lijkt dat me er niks mee te maken hebben.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt, of er wat aan te doen is, of gewoon hebben meer mensen dit? Het is zojuist voor de 2e keer gebeurd (heb hem sinds release). En zoals ik zeg met maanden zonder problemen ertussen, dus mijn vermoeden ligt bij iets van een specifieke edgecase die dit veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Cambionn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:05:
Heb nu 2x dit probleem gehad. Beide maanden van elkaar af. Op m'n Xperia 1 IV.

Mijn telefoon, werkt gewoon zoals het moet. Dan, op een gegeven moment pak ik heb en wanneer ik hem unlock valt hij uit. Gewoon in 1 keer zwart scherm zonder enige waarschuwing, zoals wanneer je een batterij eruit trekt. Eerste keer was ik echt ff bang dat hij kapot was.

Vervolgens reageert hij nergens meer op en lijkt hij compleet dood. Niks reageert nog en hij gaat niet meer aan. Tot je hem aan de lader doet. Dan geeft hij een rood lampje (ondanks dat de batterij niet bijna leeg was), en kan hij weer opgestart worden waarna hij weer als normaal werkt.

De eerste keer was op Android 12 zonder enige aanpassingen. Nu de 2e keer is op Android 13 met wat degoogled aanpassingen (maar geen nieuw OS en geen root, vooral hoop Google, Facebook, etc. shit verwijderd). Gezien de eerste keer normaal was lijkt dat me er niks mee te maken hebben.

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt, of er wat aan te doen is, of gewoon hebben meer mensen dit? Het is zojuist voor de 2e keer gebeurd (heb hem sinds release). En zoals ik zeg met maanden zonder problemen ertussen, dus mijn vermoeden ligt bij iets van een specifieke edgecase die dit veroorzaakt.
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar heb ook een paar x niet reagerend zwart beeld gehad. Soms wacht ik even zet ik telefoon opzij en is het na een minuut terug ofzo. Soms probeer ik het te forceren als ik haast heb, scherm aan uit reset of wat dan ook. Maar heb het idee dat ik het dan erger maak. Het lijkt eerder op een bug in de launcher die in één of ander loop gaat denk ik. Af en toe telefoon restarten is goede oplossing om dit te voorkomen. Het komt pas voor bij langdurige run time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HakanX schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar heb ook een paar x niet reagerend zwart beeld gehad. Soms wacht ik even zet ik telefoon opzij en is het na een minuut terug ofzo. Soms probeer ik het te forceren als ik haast heb, scherm aan uit reset of wat dan ook. Maar heb het idee dat ik het dan erger maak. Het lijkt eerder op een bug in de launcher die in één of ander loop gaat denk ik. Af en toe telefoon restarten is goede oplossing om dit te voorkomen. Het komt pas voor bij langdurige run time.
Herstarten na een tijd wachten werkt niet. Enkel nadat fysiek de lader erin is doet hij weer wat, waarbij hij eerst dus via de led aangeeft (bijna) geen batterij meer te hebben. Tot hij in de lader is gedaan is het als een telefoon zonder batterij.

Gezien hij echt compleet uit is en blijft tot er een fysieke actie is verwacht ik geen softwarebug in bijv. de launcher. Die zou dan na uitschakelen weg moeten zijn. Mijn vermoeden ligt daarom ergens in de hardware, of in software die de hardware aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Cambionn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:43:
[...]

Herstarten na een tijd wachten werkt niet. Enkel nadat fysiek de lader erin is doet hij weer wat, waarbij hij eerst dus via de led aangeeft (bijna) geen batterij meer te hebben. Tot hij in de lader is gedaan is het als een telefoon zonder batterij.

Gezien hij echt compleet uit is en blijft tot er een fysieke actie is verwacht ik geen softwarebug in bijv. de launcher. Die zou dan na uitschakelen weg moeten zijn. Mijn vermoeden ligt daarom ergens in de hardware, of in software die de hardware aanstuurt.
Wat jij omschrijft is idd anders dan wat ik heb ervaren. Zorg iig dat je een backup hebt van je belangrijke huidige data en toekomstige data. Die gaat na een tijdje helemaal niet opstarten. Ook altijd moeilijk om in deze staat op te sturen voor garantie, dan krijg je hem gewoon terug met software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HakanX schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:53:
Wat jij omschrijft is idd anders dan wat ik heb ervaren. Zorg iig dat je een backup hebt van je belangrijke huidige data en toekomstige data. Die gaat na een tijdje helemaal niet opstarten. Ook altijd moeilijk om in deze staat op te sturen voor garantie, dan krijg je hem gewoon terug met software update.
Back-up heb ik sowieso van alles dat van belang is. Je data op 1 schijfje vertrouwen is altijd link, of er nou al problemen zijn of niet.

Voor garantie opsturen lijkt me idd niet heel nuttig. Denk dat ik hem terugkrijgen met "niet reproduceerbaar dus je telefoon is gewoon prima. Graag ff 30 euro onderzoekskosten betalen".

Of het op termijn problemen gaat geven? Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. Het kan bijv. dat het zo is dat in een zeer specifieke edgecase iets gebeurd waardoor een accu-gerelateetde driver crashed waardoor hij niet bij de batterij kan en uit gaat, daarna ivm dat de laatste status "geen batterij" was niks meer kan. Zo iets zou ook verklaren waarom hij een "leeg" lampje geeft aan de lader. En dat hij dan bij heropstarten (wat hij dus pas kan initieren op stroom want hij komt niet bij de accu) opnieuw checked en het goed blijkt te zijn. In zo'n geval zou het, naast dat het algemeen niet goed is voor apparaten om opeens uit te gaan, geen probleem hoeven te zijn verder.

Dat is echter speculatie, en het kan net zo goed wel een hardware issue zijn. Het gebeurd echter zo weinig dat ik verwacht dat ik de telefoon al vervangen heb voor het problemen gaat geven. Was vooral benieuwd of meer mensen dit hebben gehad en of het een bekend probleem is. Maar ik vermoed dan van niet, iig niet op enigsinds noemenswaardige schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Cambionn schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:23:
[...]

Back-up heb ik sowieso van alles dat van belang is. Je data op 1 schijfje vertrouwen is altijd link, of er nou al problemen zijn of niet.

Voor garantie opsturen lijkt me idd niet heel nuttig. Denk dat ik hem terugkrijgen met "niet reproduceerbaar dus je telefoon is gewoon prima. Graag ff 30 euro onderzoekskosten betalen".

Of het op termijn problemen gaat geven? Ik durf het niet te zeggen eigenlijk. Het kan bijv. dat het zo is dat in een zeer specifieke edgecase iets gebeurd waardoor een accu-gerelateetde driver crashed waardoor hij niet bij de batterij kan en uit gaat, daarna ivm dat de laatste status "geen batterij" was niks meer kan. Zo iets zou ook verklaren waarom hij een "leeg" lampje geeft aan de lader. En dat hij dan bij heropstarten (wat hij dus pas kan initieren op stroom want hij komt niet bij de accu) opnieuw checked en het goed blijkt te zijn. In zo'n geval zou het, naast dat het algemeen niet goed is voor apparaten om opeens uit te gaan, geen probleem hoeven te zijn verder.

Dat is echter speculatie, en het kan net zo goed wel een hardware issue zijn. Het gebeurd echter zo weinig dat ik verwacht dat ik de telefoon al vervangen heb voor het problemen gaat geven. Was vooral benieuwd of meer mensen dit hebben gehad en of het een bekend probleem is. Maar ik vermoed dan van niet, iig niet op enigsinds noemenswaardige schaal.
Ik heb 3 gevallen persoonlijk meegemaakt zoals jij omschrijft en in alle gevallen begon het zo en werd het steeds erger en niet te repareren met het vervangen van de batterij. Komt uiteindelijk neer op moederbord vervangen. Van de 3 was 1 cpu, andere laad/batterij circuit en eentje de interne geheugen. Het laatste is het makkelijkst herkenbaar aan afbeeldingen die corrupt raken en niet meer leesbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik twijfel nu over een 10 iv, maar lees ook geruchten dat de ace iv met een 5,5" scherm in maart wereldwijd zou worden gelanceerd.
Zijn er hier mensen die hier misschien meer van weten?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Wararak
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Scherm wat zwart wordt en vervolgens niets meer doet heb ik een paar keer gehad na de laatste software update.
gebeurt als ik wordt gebeld, opneem en gesprek voer, en daarna degene die mij belt het gesprek beëindigt.
Vervolgens wordt dan het scherm zwart en kan ik een kleine minuut niets met de telefoon.
Na een minuurt keert het scherm weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik zie in de specs van de Experia 10 IV staan dat de accu niet verwisselbaar is. Voor mij is dat onbegrijpelijk, want op enig moment wordt de accu lui en wil je hem kunnen vervangen. Wanneer dat niet kan ben je dus eigenlijk genoodzaakt om na slechts een paar jaar weer een nieuw toestel te kopen. Dat is slecht voor het milieu en ook slecht voor je portemonnee.

Het zal wel iets te maken hebben met alle hype rondom het spatwaterdicht zijn van veel moderne telefoons, maar als de consequentie daarvan is dat je de accu niet meer kunt vervangen dan gooi je wat mij betreft het kind met het badwater weg. Of is het gebruikelijk om zo'n Experia in dat geval bij een gespecialiseerde dealer open te laten schroeven om er een nieuwe accu in te laten zetten, zoals Apple dat bijv. doet bij iPhones?

Geldt overigens ook voor de Experia 10 III dat de accu niet te vervangen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
choogen schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:42:
Ik zie in de specs van de Experia 10 IV staan dat de accu niet verwisselbaar is. Voor mij is dat onbegrijpelijk, want op enig moment wordt de accu lui en wil je hem kunnen vervangen. Wanneer dat niet kan ben je dus eigenlijk genoodzaakt om na slechts een paar jaar weer een nieuw toestel te kopen. Dat is slecht voor het milieu en ook slecht voor je portemonnee.

Het zal wel iets te maken hebben met alle hype rondom het spatwaterdicht zijn van veel moderne telefoons, maar als de consequentie daarvan is dat je de accu niet meer kunt vervangen dan gooi je wat mij betreft het kind met het badwater weg. Of is het gebruikelijk om zo'n Experia in dat geval bij een gespecialiseerde dealer open te laten schroeven om er een nieuwe accu in te laten zetten, zoals Apple dat bijv. doet bij iPhones?

Geldt overigens ook voor de Experia 10 III dat de accu niet te vervangen is?
Je kan al jaren niet meer zelf de accu vervangen door de achterkant eraf te klikken. Heel soms bij hele goedkope modellen, veelal voor 3e wereld landen zie je het nog weleens, maar in principe zitten alle modellen dicht gelijmd vanaf ongeveer 2015. Je zult dus inderdaad naar een reparateur moeten.

En die waterdicht hype is inmiddels gewoon status quo geworden.

Erg jammer is het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Aha, dat komt dan goed overeen met mijn ervaring met mijn huidige telefoon, een Lumia 950 die inderdaad uit 2015 stamt. Doet het nog steeds, ik kan er online ook nog nieuwe accu's voor vinden en binnen een halve minuut kun je hem open maken om de accu te vervangen. Toch zit ik wel naar iets nieuws te kijken, wellicht dat het een Fairphone wordt (jammer dat daar dan weer geen 3,5 mm jack op zit zoals de Experia 10 modellen wel hebben). Ik blijf de non-vervangbaarheid van de accu een onbegrijpelijke ontwikkeling vinden, maar kennelijk slikt de consument het allemaal gewoon.

De EU probeert recentelijk wel stappen te zetten om producenten te dwingen accu's makkelijker te vervangen, zag ik net: nieuws: Verbod op vastgelijmde accu's: EU-regels voor smartphones en e-bikes ...
nieuws: Europese regels maken smartphones repareerbaarder, maar er is ook kri...

[ Voor 38% gewijzigd door choogen op 30-03-2023 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-04 12:19
Accu's zijn niet meer vervangbaar door de consument in enkele minuten, maar nog steeds vervangbaar door een tweaker met duidelijke instructies (iFixit) en de juiste tools.
Ik heb van al mijn vorige telefoons na enkele jaren de accu vervangen, meestal tegelijkertijd met een screen replacement.

Als dit niks voor je is kan je m ook laten vervangen bij de betere reparatiezaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
@choogen Als je de Xperia overweegt zou ik deze niet meer kopen, hij is bijna een jaar oud, maar niet echt substantieel goedkoper geworden. Binnenkort komt het nieuwe model uit, kun je beter die halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HakanX schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:01:
@choogen Als je de Xperia overweegt zou ik deze niet meer kopen, hij is bijna een jaar oud, maar niet echt substantieel goedkoper geworden. Binnenkort komt het nieuwe model uit, kun je beter die halen.
Vind jij 200 euro goedkoper dan op release niet substantieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
RepareerDroid schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:51:
[...]
Vind jij 200 euro goedkoper dan op release niet substantieel?
Op een introductieprijs van €1400 na een jaar met het nieuwe model in aantocht? Nee eigenlijk niet, maar dat is wel persoonlijk voor iedereen. Wilde hem alleen een headsup geven om zijn eigen beslissing te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:23
HakanX schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Op een introductieprijs van €1400 na een jaar met het nieuwe model in aantocht? Nee eigenlijk niet, maar dat is wel persoonlijk voor iedereen. Wilde hem alleen een headsup geven om zijn eigen beslissing te maken.
Inmiddels €899 op pricewatch te vinden.
Maar ik persoonlijk zit ook te wachten op de 1 V
(Heb de 1 IV ook wel, als iemand m wil overnemen in de zomer graag 🙂) elk jaar een nieuwe Xperia voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
BrbZrk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:22:
[...]

Inmiddels €899 op pricewatch te vinden.
Maar ik persoonlijk zit ook te wachten op de 1 V
(Heb de 1 IV ook wel, als iemand m wil overnemen in de zomen graag 🙂) elk jaar een nieuwe Xperia voor mij.
Ja zag idd één winkel met een aanbieding met beperkte voorraad staan. Inmiddels heeft Amazon.nl ook de prijs gematcht (zonder voorraad) zie ik. Ik had hem zelf bij launch ook voor €800 bijbetalen in termijnen terwijl mijn abo even duur bleef. Dat blijft wel beetje moeilijk vergelijken altijd. Zou de mijne ook wel willen verkopen voor de nieuwe nu, maar heb hem toch paar keer flink laten stuiteren zonder hoesje op steen :D Dus deze blijft bij mij helaas, ga hem niet voor een habbekrats wegdoen. Ik doe wel weer mee met de 1 VI :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
heb de xperia 5 iv nu een paar maanden in gebruik. 1 storend dingetje...

flitsmeister geeft geen geluid door over het multimediasysteem van mijn auto (golf 7 gti). iemand tips? de app is op deze manier niet bruikbaar of ik moet m in een houder plaatsen waardoor het scherm altijd aan moet staan... hopelijk weet iemand de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 15:48
hoi. ik ben opzoek naar en vervang display voor me xperia 1 eerste versie het is net stuk gegaan. ik heb zelf geen zin om 300eu te gaan betalen voor een telefoon repartie. anders is het uitwachten tot de xperia MK V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

jodeltje schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Je kan al jaren niet meer zelf de accu vervangen door de achterkant eraf te klikken. Heel soms bij hele goedkope modellen, veelal voor 3e wereld landen zie je het nog weleens, maar in principe zitten alle modellen dicht gelijmd vanaf ongeveer 2015. Je zult dus inderdaad naar een reparateur moeten.

En die waterdicht hype is inmiddels gewoon status quo geworden.

Erg jammer is het natuurlijk wel.
Het waterdicht maken blijft een slecht excuus van fabrikanten vind ik. Ik heb in het verleden een Galaxy S5 gehad. Die had een (open) 3,5mm jackplug en een vervangbare accu. De achterkant was gewoon een simpele plastic achterkant die je er met je nagels vanaf kon trekken

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 11:13
-tom-562 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:06:
[...]

Het waterdicht maken blijft een slecht excuus van fabrikanten vind ik. Ik heb in het verleden een Galaxy S5 gehad. Die had een (open) 3,5mm jackplug en een vervangbare accu. De achterkant was gewoon een simpele plastic achterkant die je er met je nagels vanaf kon trekken
Wat is een slecht excuus er aan dan?
Je geeft aan dat je een niet waterdichte telefoon had in het verleden waar je het zelf kon doen.

Ik zie het niet als enorm probleem als je de batterij lastig zelf kunt vervangen. Het kost met een waterdicht toestel rond de 100 euro.
Na twee of drie jaar is je beveiliging toch outdated. Dus wanneer je batterij degradeerd naar 70-80% (als het uberhaupt zover komt) dan is een upgrade om andere redenen ook al interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je geeft aan dat je een niet waterdichte telefoon had in het verleden waar je het zelf kon doen.
De Galaxy S5 was wel waterdicht, dat is z'n hele punt nou juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Kashika schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:44:
[...]

Ik zie het niet als enorm probleem als je de batterij lastig zelf kunt vervangen. Het kost met een waterdicht toestel rond de 100 euro.
Na twee of drie jaar is je beveiliging toch outdated. Dus wanneer je batterij degradeerd naar 70-80% (als het uberhaupt zover komt) dan is een upgrade om andere redenen ook al interessant.
Je geeft hier toch gewoon aan dat de fabrikant je richting een nieuw toestel duwt? Als het 1 minder gaat werken, en het ander ook minder wordt wil ik een nieuwe. Je kán de batterij ook makkelijk vervangbaar maken, je kán ook langer beveiligingsupdates uitbrengen. Je kan altijd een nieuw toestel kopen als je dat wil, maar nu wordt je steeds naar een nieuw toestel geduwd terwijl het eigenlijk niet nodig hoeft te zijn.

Ik hoop echt dat de EU bij elk uitgebracht toestel 5 jaar beveiligingsupdates eist, veel minder e-waste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 11:13
Onno schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:59:
[...]

De Galaxy S5 was wel waterdicht, dat is z'n hele punt nou juist.
Ah ik dacht dat de S5 juist niet waterdicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekjevanLU
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
11 mei de nieuwe Xperia 1 V announcement? Sony staat in ieder geval in m'n shortlist voor een eventuele volgende telefoon, ben benieuwd :)

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
KoekjevanLU schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:03:
11 mei de nieuwe Xperia 1 V announcement? Sony staat in ieder geval in m'n shortlist voor een eventuele volgende telefoon, ben benieuwd :)

Ben benieuwd, echt iets nieuws is er niet in de smartphone wereld toch? Zullen het waarschijnlijk weer vooral op de camera spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

KoekjevanLU schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:03:

Ik ben ook elke keer weer benieuwd naar de Sony Xperia 5 serie....maar ik ben eigenlijk al zeker 3 jaar oprij benieuwd naar 2 dingen:
- hitteproblemen en de daarbij behorende throtteling. Dit lijken ze toch maar niet te kunnen fixen, en de nieuwe Xperia 1 V gaat nog dunner worden, dus dat voorspelt weinig goeds...
- prijs: ze zetten altijd erg laat in op de markt en dan direct premium prijzen die vrij lang aanhouden

Om over het updatebeleid maar even te zwijgen....

Maar goed, Sony is mijns inziens één van de weinige telefoonleverancier die mijns inziens gewoon zinnige dingen doet. Geen opzichtig groot kookeiland aan camera's, geen punch hole of notch perikelen, maar gewoon een subtiele bezel (vind ik helemaal prima), de laatste snelste hardware, de 3,5" headphonejack en een redelijk cleane en rappe softwareskin. Gewoon geen tierlantijntjes en andere opsmuck, maar elke keer die hitte issues, het te laat instappen en dan toch de premiumprijzen blijven vragen doen me altijd afhaken.

Ik ben toch nog steeds benieuwd (maar dan eerder naar de Xperia 5 serie want ik wil geen grote telefoon meer).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoekjevanLU
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:03
Deathchant schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:06:
[...]

Ik ben ook elke keer weer benieuwd naar de Sony Xperia 5 serie....maar ik ben eigenlijk al zeker 3 jaar oprij benieuwd naar 2 dingen:
- hitteproblemen en de daarbij behorende throtteling. Dit lijken ze toch maar niet te kunnen fixen, en de nieuwe Xperia 1 V gaat nog dunner worden, dus dat voorspelt weinig goeds...
- prijs: ze zetten altijd erg laat in op de markt en dan direct premium prijzen die vrij lang aanhouden

Om over het updatebeleid maar even te zwijgen....

Maar goed, Sony is mijns inziens één van de weinige telefoonleverancier die mijns inziens gewoon zinnige dingen doet. Geen opzichtig groot kookeiland aan camera's, geen punch hole of notch perikelen, maar gewoon een subtiele bezel (vind ik helemaal prima), de laatste snelste hardware, de 3,5" headphonejack en een redelijk cleane en rappe softwareskin. Gewoon geen tierlantijntjes en andere opsmuck, maar elke keer die hitte issues, het te laat instappen en dan toch de premiumprijzen blijven vragen doen me altijd afhaken.

Ik ben toch nog steeds benieuwd (maar dan eerder naar de Xperia 5 serie want ik wil geen grote telefoon meer).
Je beschrijft eigenlijk exact hoe ik er ook tegenaan kijk :) Met name het updatebeleid vind ik nog wel een dingetje, als dat niet minstens drie jaar is valt ie per definitie af. Schijnbaar wordt de 5 ook snel aangekondigd, dacht ik te hebben gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sja, het updatebeleid is voor mij dan weer niet gek relevant. Ik heb nog steeds een Xperia 1 en die doet het prima, ook op Android 11 met jaren achterstand qua security updates. Tuurlijk heb ik geen zin in data die gejat wordt, maar aan de andere kant... Google, Meta en Microsoft weten al een hoop van me, mijn banken vinden deze versie blijkbaar veilig genoeg om hun apps op te gebruiken. Het blijkt al een paar jaar wel los te lopen.

Voor mij zijn de eisen in afnemende prio: goed scherm, goede camera, niet te zwaar. De 1 serie zou perfect moeten zijn, maar die oververhitting is te veel een ding. Met de IV hebben ze wat mij betreft laten zien dat dit echt geen prio heeft bij ze, dus ik vrees dat de V niet het toestel voor mij zal zijn. De prijs is overigens ook een issue, hierin ben ik het helemaal eens met @Deathchant.

Dan maar één van de S23 modellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Met de snapdragon gen 2 zal accuduu veeel beter worden en hitte problemen acceptabel worden.

Met de aankondiging van Snapdragon Game Super Resolution zal het 4K scherm "toevoeging" van de Xperia ook geen ballast meer worden.

Ik denk dat ik na ELK jaar een nieuwe Xperia te hebben gehad sinds 2013, nu eindelijk een jaartje kan overslaan misschien en de 1 V 2 jaar kan gebruiken.

Of ze komen met een periscoop lens voor de hoofd camera bij de 1 VI. D'oh!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
BrbZrk schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 19:37:
Met de snapdragon gen 2 zal accuduu veeel beter worden en hitte problemen acceptabel worden.
Ik hoop het, een andere optie is dat ze denken "zuiniger en minder heet betekent platter en minder koeling". Ik zie ze die keuze nog wel maken in de hoop dat ze het toestel dan verkocht krijgen aan een doelgroep die daar waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Bundin schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:41:
[...]

Ik hoop het, een andere optie is dat ze denken "zuiniger en minder heet betekent platter en minder koeling". Ik zie ze die keuze nog wel maken in de hoop dat ze het toestel dan verkocht krijgen aan een doelgroep die daar waarde aan hecht.
De dikte is tóch bepaald door de periscoop en de accu.
En nee nóg dunner is niet iets waarmee ze denken mee te kunnen pronken dus zal niet gebeuren. Uit de leaks zien we zelfs dat ie 0.2 mm dikker is dus daar ben ik gerust over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 08:07

DirtyBird

Praktiserend denker

De xperia 10 iv is overal ineens weg of heel duur. Is dit tijdelijk of is ie discontinued ofzo?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
DirtyBird schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:34:
De xperia 10 iv is overal ineens weg of heel duur. Is dit tijdelijk of is ie discontinued ofzo?
het is mei, dus sony zal snel met de 10 V komen vermoed ik. aangezien de 10 IV uit mei 2022 komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
giovanni2903 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:35:
het is mei, dus sony zal snel met de 10 V komen vermoed ik. aangezien de 10 IV uit mei 2022 komt
Gezien er in Azië al reclames van zijn denk ik dat ook ja.
nieuws: Billboard toont achterkant onaangekondigde Sony Xperia 1 V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Kleine update binnen:
Software build number
Xperia® 1 IV: 64.1.A.0.891

This system software update features
  • Android™ security patch level: April 1st, 2023
  • Fix for bad Audio quality/Lost Audio during calls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Ook op mn 5 iv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Het ziet ernaar uit dat ook krakende geluiden met gamen is opgelost. In ieder geval wel bij mij (MCOC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
HakanX schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:40:
Het ziet ernaar uit dat ook krakende geluiden met gamen is opgelost. In ieder geval wel bij mij (MCOC).
Nét optijd voor dat ik m ga verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nog niets op mijn 10 IV, ik wacht met smacht ;)

Edit: intussen binnen

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 14-05-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Ik heb de apks van photo pro and video pro van de 1 mark V op mn Xperia 1 IV geïnstalleerd en ze werken bijna perfect.

Focus peeking niet en video bokeh niet.
Voelt wel gek. De kwaliteit is "zeker" verbeterd vooral bij de zoomlens is dat te merken.
(Foto bewerking gewoon)

Ik zag de nachtmodus ergens staan maar na een crash van de app die ik m niet meer staan lol 😅

Cinema Pro ook maar geïnstalleerd maar gebruik ik nooit.

[ Voor 7% gewijzigd door BrbZrk op 14-05-2023 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
BrbZrk schreef op zondag 14 mei 2023 @ 17:52:
Ik heb de apks van photo pro and video pro van de 1 mark V op mn Xperia 1 IV geïnstalleerd en ze werken bijna perfect.

Focus peeking niet en video bokeh niet.
Voelt wel gek. De kwaliteit is "zeker" verbeterd vooral bij de zoomlens is dat te merken.
(Foto bewerking gewoon)

Ik zag de nachtmodus ergens staan maar na een crash van de app die ik m niet meer staan lol 😅
Waar heb je ze vandaan? Zo zie je maar hoe belangrijk software is, ondanks andere hardware heb je dus in bepaalde delen al beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Ben nog aan het spelen, video werkt wel, maar foto app werkt niet hier. Heb zwart beeld en loopt vast, kan niet door het menu heen.

Belangrijkste verschil in de video app vind ik dat die ook een staand modus heeft nu ipv alleen liggend.

[ Voor 15% gewijzigd door HakanX op 14-05-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
HakanX schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:16:
[...]

Ben nog aan het spelen, video werkt wel, maar foto app werkt niet hier. Heb zwart beeld en loopt vast, kan niet door het menu heen.

Belangrijkste verschil in de video app vind ik dat die ook een staand modus heeft nu ipv alleen liggend.
Inmiddels gelukt? Ik had misschien bij moeten zetten dat het op eigen risico is ☺️

Maar je kan alle cache en appgegevens van de Pro app verwijderen en hij moet het dan doen. Weliswaar zonder de genoemde functies. De eye tracking toggle in de video gedeelte van de Basic is bijv weg. Ipv hebben we de standaard of breed spectrum optie (dubbel exposure video toggle) .. nou dat is de laatste wat ik zou willen daar.

Maargoed. Ben blij met de veranderingen. Als de video bokeh het ook zou doen had ik de 1 V overgeslagen 😅

misschien doe ik dat alsnog wel

UPDATE: video bokeh doet het wél bij me.
Alleen bij 30fps in basic mode. 🤔🫠🤯

Ben blij ..voor nu.

[ Voor 19% gewijzigd door BrbZrk op 15-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
deze week 2 spontane reboots van mijn 5 iv op laatste softwareversie. best wel een minpuntje als je van een goedwerkende galaxy s20 afkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
giovanni2903 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:10:
deze week 2 spontane reboots van mijn 5 iv op laatste softwareversie. best wel een minpuntje als je van een goedwerkende galaxy s20 afkomt
De Galaxy reeks heeft recent ook last van dezelfde spontane reboots:
S20:
88Baron in "[Samsung Galaxy S20-serie] Ervaringen & Discussie"
S21:
KingSizeBas in "[Samsung Galaxy S21-serie] Ervaringen & Discussie"
S22:
Nilco in "[Samsung Galaxy S22-serie] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
hmm zit m dus toch ergens in android zelf dan. vandaag weer een reboot, zit al op 3 deze week.. hopelijk komt er snel een oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
BrbZrk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 06:55:
[...]

Inmiddels gelukt? Ik had misschien bij moeten zetten dat het op eigen risico is ☺️

Maar je kan alle cache en appgegevens van de Pro app verwijderen en hij moet het dan doen. Weliswaar zonder de genoemde functies. De eye tracking toggle in de video gedeelte van de Basic is bijv weg. Ipv hebben we de standaard of breed spectrum optie (dubbel exposure video toggle) .. nou dat is de laatste wat ik zou willen daar.

Maargoed. Ben blij met de veranderingen. Als de video bokeh het ook zou doen had ik de 1 V overgeslagen 😅

misschien doe ik dat alsnog wel

UPDATE: video bokeh doet het wél bij me.
Alleen bij 30fps in basic mode. 🤔🫠🤯

Ben blij ..voor nu.
Yup werkt! App gegevens verwijderen was de oplossing (dus alle instellingen weg). Tot nu toe werkt het allemaal prima, ik ben iig blij met de portrait modus. Bokeh heb ik nog nooit mee gespeeld denk ik. Moet ik ook nog eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
In het verleden toen ik bij een provider werkte heb ik ooit meegemaakt dat nieuwe provider instellingen voor reboots zorgde bij toestellen. Aangezien niet iedereen er last van heeft, moet er misschien eens geïnventariseerd worden welke provider die mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
giovanni2903 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:35:
[...]

hmm zit m dus toch ergens in android zelf dan. vandaag weer een reboot, zit al op 3 deze week.. hopelijk komt er snel een oplossing..
In het zelfde daglicht, kijk even of je Google "Carrier Services" up to date is in playstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
HakanX schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:05:
[...]

In het verleden toen ik bij een provider werkte heb ik ooit meegemaakt dat nieuwe provider instellingen voor reboots zorgde bij toestellen. Aangezien niet iedereen er last van heeft, moet er misschien eens geïnventariseerd worden welke provider die mensen hebben.
dat zou ook nog kunnen inderdaad. ik heb een unbranded toestel, maar gebruik een esim van vodafone. zou eigenlijk niks uit moeten mogen maken toch

carries service is uptodate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:04

SkyStreaker

Move on up!

De recente update heeft ervoor gezorgd dat ik een icoon heb, wat ik niet kan verwijderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Senaur7oXA15ZB0uAKO_pDkSCC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fyg1zPpiMGhVPDGllUHAyJWn.png?f=user_large

Rechtsonder leidt naar een loze Googleplay update. Geen idee hoe ik het weg moet krijgen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
SkyStreaker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:11:
De recente update heeft ervoor gezorgd dat ik een icoon heb, wat ik niet kan verwijderen:

[Afbeelding]

Rechtsonder leidt naar een loze Googleplay update. Geen idee hoe ik het weg moet krijgen.
Ziet eruit als een probleem met je launcher. Heb er zelf geen last van. Als je de standaard launcher gebruikt, kun je proberen om de opslag en of cache van "Xperia Home" te wissen en opnieuw op te starten. Bij opslag wissen ben je wel je launcher instellingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306567

SkyStreaker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:11:

[Afbeelding]

Ik heb het ook en mijn vriendin ook. Dus lijkt echt een probleem met de update. Daarnaast loopt mijn batterij enorm snel leeg. Hopelijk komt er snel een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Anoniem: 306567 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:38:
[...]

Ik heb het ook en mijn vriendin ook. Dus lijkt echt een probleem met de update. Daarnaast loopt mijn batterij enorm snel leeg. Hopelijk komt er snel een fix.
Dat heb ik dus ook. Enorm hoge temperatuur die ofwel door Chrome lijkt te komen of Xperia Home. Dat ik hem handmatig op stamina zet, lijkt ook niet te helpen.

Wat mij echter WEL opvalt is nu de batterij helemaal leeg is, Photography Pro app heb uitgezet, evenals Cinema Pro en ik nu oplaad, lijkt er niks aan de hand te zijn qua warmte.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is handig als jullie erbij zet welke foon het om gaat (1 IV, 5 IV of 10 IV). Ik zie deze dingen niet op mijn 10 IV, noch het warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Xperia 5 IV - Wel handig inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gambieter schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:55:
Het is handig als jullie erbij zet welke foon het om gaat (1 IV, 5 IV of 10 IV). Ik zie deze dingen niet op mijn 10 IV, noch het warm worden.
5 III en 10 IV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SkyStreaker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Dat heb ik dus ook. Enorm hoge temperatuur die ofwel door Chrome lijkt te komen of Xperia Home. Dat ik hem handmatig op stamina zet, lijkt ook niet te helpen.

Wat mij echter WEL opvalt is nu de batterij helemaal leeg is, Photography Pro app heb uitgezet, evenals Cinema Pro en ik nu oplaad, lijkt er niks aan de hand te zijn qua warmte.
De batterij loopt leeg als ik er naar kijk. Ik zie hem echt heel snel dalen, 86%, 85%, 84%

Wellicht dat het een Google play update is

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 306567 op 31-05-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Geen last van issues zoals julie beschrijven met 5 IV en laatste update.
69% batterij en gistermiddag van lader gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Op het Xperia/Sony forum hebben meerdere gebruikers het ook gemeld:

https://community.sony.co...pdate/td-p/3913701/page/2

Een software repair lijkt de oplossing te zijn. Je bent dan wel al je data kwijt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Het lijkt erop dat Photography Pro beperkt moet worden in batterijgebruik, zelfs als de app uitstaat/uitgeschakeld is op de 5 IV, althans dit lijkt voor mij te werken nadat ik Xperia Home cache en gegevens heb gewist (reset GUI naar standaard) en daarna opnieuw heb gestart.

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 31-05-2023 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Ik heb ook geen last van problemen met de batterij, moet er wel bijzeggen dat ik Photography Pro van de 1 V erop heb staan ipv de standaard (staat eerder in deze topic). Heb zelf een 1 IV. Daarnaast heb je na elke update ook nog de standaard paar dagen de tijd geven zodat de cpu gouverneur zich kan kalibreren en optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

HakanX schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:23:
Ik heb ook geen last van problemen met de batterij, moet er wel bijzeggen dat ik Photography Pro van de 1 V erop heb staan ipv de standaard (staat eerder in deze topic). Heb zelf een 1 IV. Daarnaast heb je na elke update ook nog de standaard paar dagen de tijd geven zodat de cpu gouverneur zich kan kalibreren en optimaliseren.
Dat kan, echter is dit wel heel ernstig. Desalniettemin lijkt het nu wel opgelost.

Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
Sinds de update (en de rare icoon idd zoals hierboven vermeld) draait mijn Xperia 1IV overuren,
De cpu is steeds 60-70graden©. En de batterij is na 4uur SoT leeg. Wat kan ik doen, meerdere malen opnieuw gestart en het is nu dagen geleden al sinds de update.

Hopelijk komen ze snel met een security update.
Ik wil m niet formatteren

[ Voor 5% gewijzigd door BrbZrk op 03-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BrbZrk schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:37:
Sinds de update (en de rare icoon idd zoals hierboven vermeld) draait mijn Xperia 1IV overuren,
De cpu is steeds 60-70graden©. En de batterij is na 4uur SoT leeg. Wat kan ik doen, meerdere malen opnieuw gestart en het is nu dagen geleden al sinds de update.

Hopelijk komen ze snel met een security update.
Ik wil m niet formatteren
Momenteel kan je het beste het Xperia forum volgen die ik hierboven heb gelinkt. Die mensen hebben het bij Sony neergelegd. Dus hopelijk komt er snel een fix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ws8_B0VPvo-dIHMo4d4LPq2B80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BrZ3Jpu3DZl9bGxtRV6xO4a3.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de "play store verwijderen" techniek toegepast. Hij bleef heet. Later heb ik alles maar gebackupt omdat ik er geen vertrouwen in meer had en waarschijnlijk repair moest doen..
Hij LIJKT opgelost te zijn.. misschien tijdelijk.

Update: ik was duidelijk te snel. Ik had m een tijdje met rust gelaten maar nu de scherm aan staat gaat hij weet net zo hard. Helaas.

Update 2: heb de google play store uitgezet en heb daar uiteraard last van (bij sommige games of apps kan ik niet meer inloggen) maar de extreme activiteiten en hitte is er niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door BrbZrk op 04-06-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
Nou de knoop doorgehakt en de Sony Xperia 1 V Khaki green pre-ordered!

Ik gebruik de video apps Filmic Pro en Mcpro24fps en met de huidige Sony Xperia 5 IV is dit met het hete weer een belemmering.

Overigens nooit geen problemen gehad verder met de 5 IV waar hier vele last van hebben.

Gebeuren die problemen ook in safe mode?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste