Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-08 16:52
Tomoth schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:14:
Ook hier sinds een week de Xperia 10 IV in bezit, na lang zoeken en twijfelen. De twijfel zat vooral in de prijs t.o.v. hardware (minder snelle processor en schermkwaliteit dan vergelijkbare/goedkopere modellen).
Welke snellere processor (Snapdragon 8 Gen 1) en betere schermkwaliteit (4k OLED) zijn er dan? Verder veel plezier met je toestel, blij dat jij geen hitteproblemen hebt.

EDIT: Ik zie dat je de 10 hebt, my bad. De hitteproblemen zijn met het dure '1' model.

[ Voor 8% gewijzigd door HakanX op 20-07-2022 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:53
Toevallig iemand die van Xperia 10 II afkomt ?
Ik zit zelf ook te dubben tussen nieuwe Sony en Samsung 21FE.

Grootste issue is dat de camera van de Xperia 10 II gewoon altijd traag is opstarten maken etc.

Ben aan het twijfelen of dat nu wel beter is .
Camera vind ik nu wel belangrijk om snel iets te fotograferen (kids)

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Offens1490 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:24:
Toevallig iemand die van Xperia 10 II afkomt ?
Ik zit zelf ook te dubben tussen nieuwe Sony en Samsung 21FE.

Grootste issue is dat de camera van de Xperia 10 II gewoon altijd traag is opstarten maken etc.

Ben aan het twijfelen of dat nu wel beter is .
Camera vind ik nu wel belangrijk om snel iets te fotograferen (kids)
Geen 10 II gehad, kan je wel vertellen dat de camera vliegensvlug start. Helemaal met de dedicated camera knop, terwijl je bij andere telefoons nog het icoontje zoekt heb je hier al een foto geschoten.

Enige is het warmte problemen, welke niet iedereen ervaart. Inmiddels denk ik dat het probleem aan foute accu's zit die teveel weerstand bieden. Als ik game op de accu dan wordt mijn toestel snel vrij warm. Game ik met de kabel, waarbij Sony de unieke optie heeft om direct op stroom te werken zonder de batterij op te laden of te gebruiken, dan blijft mijn toestel gewoon erg koel!
Als het probleem aan het ontwerp icm de soc zou zitten, dan zou iedereen hetzelfde probleem moeten ervaren, aangezien we vrijwel allemaal hier ook gewoon de eerste batch hadden.

Jammer dat je niet elke app als Game app kan instellen zodat je direct op stroom kan werken, ik zou graag de camera op direct stroom willen testen om mijn stelling uit te testen. Misschien dat iemand die camera apk aan kan passen om als Game herkend te worden?

[ Voor 9% gewijzigd door HakanX op 26-07-2022 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
Zojuist via gomibo een xperia 1 iv voor 479 euro besteld. Outletmodel status goed.
Krassen aan behuizing en zelfs kleintjes op het scherm (zolang je die niet ziet als het scherm aan is) is voor mij geen probleem. Is het te slecht; want die prijs is wel opvallend laag, gaat die retour.

Mijn xperia 1 ii had ik voor 679 gehaald 2 maand na release (retour model) en daar was bar weinig aan. Ben benieuwd.

@HakanX Interessante conclusie dat het misschien aan de batterij kan liggen. Maar xperia 1 iv is niet de enige snapdragon 8 gen 1 telefoon die overheat dus denk dat die soc er toch wel deels mee te maken heeft. Kan ook zijn dat omdat de batterij niet gebruikt wordt de soc eigenlijk beter passief kan koelen via de batterij in plaats van dat beide componenten warm blijven.

Heb ook gelezen dat firmware updates al hebben kunnen helpen maar zal het morgen zelf ondervinden.

Update: Zojuist ontvangen en lijkt gloednieuw te zijn. USB kabel ontbreekt maar na een aantal minuten zeer gefocust alles na te kijken zit er geen enkele kras op. Ook geen dode pixels vast te stellen. Zal nog een paar tests doen maar begin te vermoeden dat ik de beste deal van het jaar heb.

[ Voor 14% gewijzigd door Elazz op 28-07-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 03:02
Elazz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:58:
Zojuist via gomibo een xperia 1 iv voor 479 euro besteld. Outletmodel status goed.
Krassen aan behuizing en zelfs kleintjes op het scherm (zolang je die niet ziet als het scherm aan is) is voor mij geen probleem. Is het te slecht; want die prijs is wel opvallend laag, gaat die retour.
479 is wel érg laag. Ben benieuwd hou ons op de hoogte als je wil. Ik zie nu bedragen als 1100 zgan en 880 met lichte gebruiksporen. Dat lijkt er meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elazz
BrbZrk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]

479 is wel érg laag. Ben benieuwd hou ons op de hoogte als je wil. Ik zie nu bedragen als 1100 zgan en 880 met lichte gebruiksporen. Dat lijkt er meer op.
Telefoon ziet er splinternieuw uit. Kan het zelf niet geloven. Usb kabel ontbrak. Boekjes zaten erbij en doos in goede staat.

Ben wel alles aan het syncen inclusief whatsapp aan 26GB, 70GB aan foto/video en mijn apps, settings, logins, 2fas aan het goed zetten. Zal morgen of overmorgen mijn gebruik stabiliseren maar mijn batterij houdt het langer vol dan de Xperia 1 II. Had ze beide geladen. De 1ii tot 97% en 1 iv tot 92% rond 17:00.

Nu zit mijn 1iv op 54% met bijna 3u aan schermtijd.
Mijn 1ii op 50% iets meer dan 2u schermtijd.

Dit terwijl mijn 1iv continue aan het wegschrijven was van data en op de achtergrond aan het downloaden terwijl de 1ii vooral als local ftp server werd gebruikt.

Dus batterij lijkt ook helemaal goed.

Er is voor mij 1 minpunt en die werd een paar keer aangehaald in dit topic. Je moet helaas opletten met het gebruik van de camera. Waarschuwing kwam vrij snel te staan tijdens het laden (30w) als bij de vele achtergrond downloads, apps goedzetten etc.

Als de telefoon koel is na normaal gebruik is het maken van snelle foto's of video's geen probleem precied. Zal van het weekend shots van 10min maken om te zien of dat problemen geeft zonder de telefoon aan de lader te hangen (buiten als binnen). Zowel met filmic pro die een update heeft gekregen voor betere ondersteuning met de 1 iv als de sony apps.

Gebruik van front camera om filmpjes te maken was geen probleem. Geen meldingen na een paar minuten. 120hz blijft ook goed werken tijdens de downloads, en vele achtergrond syncs. De telefoon blijft snel werken. Zeer snel vergelen met de 1ii.
Er lijkt dus iets specifiek mis met de fotocamera software denk ik.

Helaas zie ik genoeg verhalen van Snapxragon gen 8 gen 1 bij de meeste fabrikanten die niet positief zijn op een bepaald vlak. Een fan/heatsink addon zal helpen bij gaming of lange video shots maar vind dit eigenlijk wel vreemd. Het is dus wachten op optimalisaties in software die er blijkbaar wel gaan komen. Heb liever performance van vorig jaar met minder verbruik en warmte. Die benchmarks scores boeien mij niet.

Hoe dan ook. Voor 480 euro ben ik er zeer blij mee en zal over 2 maand een review schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Als goed is komt vandaag mijn Xperia 10 IV binnen. Ben benieuwd hoe snel de camera is, als ik @Hakanx mag geloven dan zit dat goed.. Dat is nu nl ook de reden dat ik afscheid neem van de Xperia 10 II.

Gebruiken jullie screenprotectors ? Of houden jullie het oo Gorilla glas victus? Ben zelf nl wat lomper en daarom altijd in een hoesje.

[ Voor 7% gewijzigd door Offens1490 op 29-07-2022 08:31 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkey1802
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-08 23:14
Hoeveel vertrouwen hebben jullie in lange termijn ondersteuning vanuit Sony voor de Xperia 1iv?

Ik overweeg de 1 iv omdat het op dit moment de enige telefoon is die aan al mijn eisen voldoet maar de prijs vind ik nogal fors (ik had graag onder de 1000 euro gebleven) dus ik wil wel echt minimaal 3 jaar met de telefoon kunnen doen.

Maar het is natuurlijk een enorme niche telefoon waarvan ik verwacht dat er niet veel van zullen worden verkocht. Niet alleen vanwege de prijs maar ook de verkrijgbaarheid is slecht.
Ik heb gisteren in de stad een rondje telefoonwinkels gedaan om met een demo model te kunnen spelen maar geen een had Sony telefoons liggen. Eigenlijk hadden alle winkels alleen Samsung, Oppo en Apple breed uitgestald en dan nog een hoekje met een aantal telefoons van andere merken.

Ik snap dat fabrikanten tegenwoordig betalen om in de winkel te liggen maar dat betekent dus dat Sony vrij weinig besteed aan marketing en de matige reviews en berichten over oververhitting zullen ook niet helpen met het verkopen van de telefoon.

Dan vraag ik mij af of Sony wel 3 a 4 jaar gaat investeren in ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
Sharkey1802 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:37:
Hoeveel vertrouwen hebben jullie in lange termijn ondersteuning vanuit Sony voor de Xperia 1iv?

Ik overweeg de 1 iv omdat het op dit moment de enige telefoon is die aan al mijn eisen voldoet maar de prijs vind ik nogal fors (ik had graag onder de 1000 euro gebleven) dus ik wil wel echt minimaal 3 jaar met de telefoon kunnen doen.

Maar het is natuurlijk een enorme niche telefoon waarvan ik verwacht dat er niet veel van zullen worden verkocht. Niet alleen vanwege de prijs maar ook de verkrijgbaarheid is slecht.
Ik heb gisteren in de stad een rondje telefoonwinkels gedaan om met een demo model te kunnen spelen maar geen een had Sony telefoons liggen. Eigenlijk hadden alle winkels alleen Samsung, Oppo en Apple breed uitgestald en dan nog een hoekje met een aantal telefoons van andere merken.

Ik snap dat fabrikanten tegenwoordig betalen om in de winkel te liggen maar dat betekent dus dat Sony vrij weinig besteed aan marketing en de matige reviews en berichten over oververhitting zullen ook niet helpen met het verkopen van de telefoon.

Dan vraag ik mij af of Sony wel 3 a 4 jaar gaat investeren in ondersteuning.
Sony kennende krijg je iedere maand een security update voor waarschijnlijk 3 jaar (xperia 1 van 3 jaar geleden heeft vorige maand nog een security update gehad). Vooral in de eerste 2 jaar zitten daar ook verbeteringen in op basis van feedback/bugs.

Je mag ook 2 major android updates verwachten ten opzichte van waar het toestel mee geleverd werd.

Het is niet het niveau van Apple maar een stuk beter dan al die Chinese telefoons.

Pas nog mijn xz premium gebruikt en werkt nog steeds perfect eigenlijk. Op gestures na mis je niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Vraagje aan de Mark 4 eigenaren: missen jullie de twee keer of 2,5 keer zoom camera niet. Met de Mark 1 had je de 52 mm lens. Perfect voor portrets. Met de Mark 2 werd het 70mm. Toen miste ik de 52 mm lens al maar oké. Nu gaan we van 70 naar 85 mm en is er een veels te grote gat tussen de 24 en 85 mm.

Ik denk nu als ik overstap van de Mark III naar Mark 4 kan ik portretfoto's niet meer redden door een stapje naar achter te doen. Merkt iemand dit? Hoe het in praktijk is? Leuk die echte zoom maar kwalitatief merk je er niks van. Die zoom lens is zo wazig en "shiny" dat AI upscaling sowieso het verschil goedmaakt.

Enige reden om te upgraden is de 4k 60 of 120fps film opties. Die zal de mark V ook wel hebben met hopelijk een grotere sensor voor de zoomlens want deze is nog kleiner dan de sensor in mark III. Wat ronduit belachelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
BrbZrk schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:45:
Vraagje aan de Mark 4 eigenaren: missen jullie de twee keer of 2,5 keer zo'n camera niet. Met de Mark een had je de 52 mm lens. Perfect voor portrets. Met de Markt 2 werd het 70mm. Toen miste ik de 52 mm lens al maar oké. Nu gaan we van 70 naar 85 mm en is er een veels te grote gat tussen de 24 en 85 mm.

Ik denk nu als ik overstap van de Mark III naar Mark 4 kan ik portretfoto's niet meer redden door een stapje naar achter te doen. Merkt in iemand dit? Hoe het in praktijk is? Leuk die echte zoom maar kwalitatief merk je er niks van. Die zoom lens is zo wazig en "shiny" dat AI upscaling sowieso het verschil goedmaakt.

Enige reden om te upgraden is de 4k 60 of 120fps film opties. Die zal de mark V ook wel hebben met hopelijk een grotere sensor voor de zoomlens want deze is nog kleiner dan de sensor in mark III. Wat ronduit belachelijk is.
Denk dat upgraden geen zin heeft. Te weinig grote wijzigingen tegenover de vorige versie voor jouw lijkt het. Of misschien wachten op een zeer goede deal later in het jaar.

Ondertussen heb ik mijn 480 euro goedkope 1 iv een paar dagen en alles overgezet.

Zijn er nog die de volgende bugs hebben?
Bij unclocken is het scherm zwart op sommige momenten. Net na een bericht denk ik. Herstart lijkt de enige optie maar lees dat je wel kan unclocken omdat het scherm wel werkt als we weet waar je moet swipen/tikken.
Lijkt op dit misschien? https://piunikaweb.com/20...ck-screen-to-home-screen/

Edit 31/07: Ik heb gelijkaardige issues nu ook op mijn xperia 1 ii waardoor ik vermoed dat een bepaalde applicatie tegenwerkt... Dit zijn vaak redenen waarom ik ieder jaar toch even naar een iphone kijk maar helaas notch, geen audiojack en uitbreidbare opslag waardoor het een no-go is voor mij.

Anderzijds als ik een chat in whatsapp open lijkt deze de app te crashen maar weet niet of dat aan whatsapp, android of sony ligt.

Ik zal het nog verder onderzoeken morgenochtend. Zal een software reparatie doen. Videotests zullen later plaatsvinden.

Een paar keer zitten videobellen vandaag. Telefoon is warmer dan de 1 II maar niet heet of onaangenaam. Bij gebruik van filmic pro wordt de telefoon op 1080p30 ook niet heet maar zal morgen echte videotesrs gaan doen met de 1ii en 1iv.

Mijn gevoel is dat de er nog genoeg optimalisaties nodig zijn op vlak van android os en snapdragon firmware.

[ Voor 8% gewijzigd door Elazz op 31-07-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Heb nu enkele dagen, enige melding van hitte probleem tot nu was tijdens overzetten van het vorige telefoon.

Misschien dat de grote update nog iets heeft bijgedragen maar al met al zeer tevreden.
Wat een verademing dat camera gewoon werkt zonder vertraging.(Xperia 10IV) En de battery is ook echt een flinke verbetering toch 10 II.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Offens1490 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:12:
Heb nu enkele dagen, enige melding van hitte probleem tot nu was tijdens overzetten van het vorige telefoon.

Misschien dat de grote update nog iets heeft bijgedragen maar al met al zeer tevreden.
Wat een verademing dat camera gewoon werkt zonder vertraging.(Xperia 10IV) En de battery is ook echt een flinke verbetering toch 10 II.
Als je lange 4K sessies schiet krijg je die melding relatief snel naargelang klimaat buiten. Op 1080p is dat al beter. Tijdens overzetten/syncs en tijdens laden wordt de telefoon warmer dan de 1ii maar bij normaal gebruik valt het verschil mee maar ben zeker dat op vlak van software en firmware er nog geoptimaliseerd kan/moet worden de komende weken/maanden.

Zelf had ik rare issues met whatsapp maar bleek al gauw de meeste applicaties die vertraagd gingen opstarten of een zwart scherm kregen. Ik vroeg me echt af wat het verschil was met de 2 dagen ervoor waarbij dit niet het geval was. Heb een factory reset gedaan en de migratie en sync processen opnieuw doorlopen. Opnieuw deden de applicaties vreemd. Micro SD kaart eruit gehaald (het verschil na lang zoeken dus gevonden) en problemen waren weg.

Het vreemde was dat ik gelijkaardige issues ook de Xperia 1ii ondervond (toen de sd kaart er nog in zat) maar zijn nu precies ook weg . Vraag me echt af of een SD kaart voor zoveel rare genomen kan zorgen. Mag dan wel 5 jaar oud zijn maar deed het goed. Zal nu voor de zekerheid maar een nieuwe halen met minstens 160MB/s read / 120MB/s write.

Ik denk dat het probleem bij google fotos en onedrive lag die allebei indexering en thumbnails aan het aanmaken waren van alle foto's op die SD kaart en daardoor voor hiccups zorgde bij al het andere. Vanaf het moment ik die eruit heb gehaald ineens zeer responsief. Weet niet of anderen gelijkaardige issues zijn tegengekomen bij dit model of een ander toestel?

[ Voor 8% gewijzigd door Elazz op 31-07-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
Zojuist een uur whatsapp video call gedaan met de telefoon in een houder (achterkant van die houder is rubber) en mijn telefoon werd niet veel warmer dan de 1ii. Dus daar ben ik blij mee. Batterijduur is ook veel beter.

Dit is voor de 64.0.A.8.25 update die ik blijkbaar nu pas krijg.

De vreemde problemen zijn niet meer teruggekomen en lijkt dus aan de SD kaart te liggen. Die zal ik vervangen door een Samsung Pro Plus.

Nu terug tijd zien te vinden voor de videografie tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:39
Die update is vandaag uitgekomen, ik kreeg hem ook vanochtend. Had toevallig een uurtje voordat ik hem kreeg nog handmatig op updates gecontroleerd.

Ik heb nog geen last gehad van hitte problemen, maar ben ook niet echt een ferfente filmer.

Wel toen ik hem net had bij de eerste keer opstarten van foto/ video app een waarschuwing dat de telefoon te warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Zojuist bevestiging van Sony gekregen dat ze op de hoogte zijn dat in bepaalde omstandigheden de Snapdragon 8 Gen 1 te warm wordt. Geen ETA ("in de volgende update") maar er komt een firmware update om deze problemen zoveel mogelijk te verhelpen.

De mijne werkt in ieder geval zeer goed. SD kaart vervangen door een Samsung Pro Plus en reageert uitstekend in tegenstelling tot mijn 5+ jaar oude Sandisk Exceria.

Edit:
Heb 2 video tests gedaan (met de laatste firmware) met de photo pro app op basic modus:

1080p/60fps - 28 graden omgeving, geen wind - na 3min30 icoontje en na 5min30 melding van te heet waardoor bepaalde functies zoals continuous AF wordt uitgeschakeld. Bij het voelen was de linkerkant inderdaad warm/heet te noemen. De rechterkant waar ik de telefoon vast hield viel eigenlijk best mee (lauw).

720p/30 - na 7 minuten geen meldingen en test gestopt.

En zoals eerder benoemd front camera 1u video call, geen meldingen.

Zal deze week nog tests doen met Filmic Pro om te zien of het verschilt en met de Cinema Pro.

Lees wel van veel telefoons de laatste tijd dat het heethoofden zijn met de camera. Hopelijk kan Sony bij de volgende update hier inderdaad iets aan verbeteren. Die snapdragon mag underclocked worden. Zelfde performance als vorig jaar maar daardoor minder warm en langere batterijduur lijkt mij handiger.

[ Voor 76% gewijzigd door Elazz op 02-08-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninasky11
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 14:35
Voor mijn vriendin Sony Xperia 10 IV gehaald.

Tijdens het overzetten van oud naar nieuw telefoon continue melding over hitte, maar nu lijkt de melding verdwenen te zijn. Even afwachten of dat het echt door het instellen kwam.

Verder zag ik hier een tip voorbij komen over oudere SD-kaartje, hier moet ik ook naar kijken. Verschillende systeem apps reageren niet meer of je ziet dat alles een beetje buggy/laggy is. Kijken of nieuwe Samsung Pro Plus hier verandering in kan brengen.

Is er ook een manier om navigatie-buttons te spiegelen? Heb volgens mij alle instellingen nagelopen maar kan het echt niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-09 20:08
De meesten hier snappen het nog steeds niet ...
Dit hitte komt door de verpakking !
Sony hergebruikt al jaren hun slimline chassis dat er slick uitziet en zonder meer mooi is qua design, echter doet het 0,0 voor extra koeling aangezien er geen ruimte is voor een fatsoenlijk koelsysteem (passief).
De soc's moeten steeds meer doen en het is al jaren een trend dat die steeds meer hitte moeten afvoeren.
De 8Gen1 is in ALLE gevallen een heethoofd en alleen bepaalde gaming phones houden hem fatsoenlijk en langdurig in bedwang middels actieve koeling.
Er is niet zoiets als een effectieve passieve koeling die langdurig blijft werken.
Dit is niet iets specifiek voor Android want ook de laatste paar generaties van de Apple A serie worden erg heet en gaan throttlen.

Enfin, Sony blijft maar het oude design gebruiken en een steeds zwaardere SOC dus je gaat ALTIJD last houden van die hitte en daar gaat software weinig aan veranderen, tenzij ze hem helemaal terg gaan schroeven.
Lekker dan voor je nieuwe en vooral dure Sony Premium device.
Sony is al jaren de weg kwijt met hun focus op oa Gaming maar je kunt nog niet eens basis taken doen zonder hitte issues, laat staan gaming.

Overigens is het niks nieuws want vorig jaar was het met de 1MK3 ook al raak.

[ Voor 5% gewijzigd door Bomberman71 op 03-08-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Bomberman71 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:47:
De meesten hier snappen het nog steeds niet ...
Dit hitte komt door de verpakking !
Sony hergebruikt al jaren hun slimline chassis dat er slick uitziet en zonder meer mooi is qua design, echter doet het 0,0 voor extra koeling aangezien er geen ruimte is voor een fatsoenlijk koelsysteem (passief).
De soc's moeten steeds meer doen en het is al jaren een trend dat die steeds meer hitte moeten afvoeren.
De 8Gen1 is in ALLE gevallen een heethoofd en alleen bepaalde gaming phones houden hem fatsoenlijk en langdurig in bedwang middels actieve koeling.
Er is niet zoiets als een effectieve passieve koeling die langdurig blijft werken.
Dit is niet iets specifiek voor Android want ook de laatste paar generaties van de Apple A serie worden erg heet en gaan throttlen.

Enfin, Sony blijft maar het oude design gebruiken en een steeds zwaardere SOC dus je gaat ALTIJD last houden van die hitte en daar gaat software weinig aan veranderen, tenzij ze hem helemaal terg gaan schroeven.
Lekker dan voor je nieuwe en vooral dure Sony Premium device.
Sony is al jaren de weg kwijt met hun focus op oa Gaming maar je kunt nog niet eens basis taken doen zonder hitte issues, laat staan gaming.

Overigens is het niks nieuws want vorig jaar was het met de 1MK3 ook al raak.
Ik denk dat mensen het wel begrijpen. Als Snapdragon een high end 4nm soc gebruikt mag die van mij een lagere voltage en underclocked worden. Ik hoef niet de high end benchmarks te zien dat die 20% sneller is als vorig jaar. Dat mag van mij 0% sneller zijn als die daardoor beter koelt en langer mee gaat. Met PC CPU's kun je dit zelf afstellen en echt goede resultaten zien. Jammer dat dit niet voor Android zonder root kan.

We weten dat de huidige chassis van telefoons op hun limiet zitten. Elke Snapdragon 8 gen 1 telefoon kan het niet aan tenzij er een fan is. Zelfs de Iphone 13 Pro begint heet te worden bij langdurig filmen op 4K. Hopelijk zorgt de feedback ervoor bedrijven chip performance naar beneden halen in ruil voor betere heat control en batterijduur.

En anders is het gewoon terug naar een midrange toestel en genoegen nemen met een mindere camera.

Hoe dan ook. Er komt nog een update voor dit probleem en ik zal daarop wachten om te oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Elazz schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat mensen het wel begrijpen. Als Snapdragon een high end 4nm soc gebruikt mag die van mij een lagere voltage en underclocked worden. Ik hoef niet de high end benchmarks te zien dat die 20% sneller is als vorig jaar. Dat mag van mij 0% sneller zijn als die daardoor beter koelt en langer mee gaat. Met PC CPU's kun je dit zelf afstellen en echt goede resultaten zien. Jammer dat dit niet voor Android zonder root kan.

We weten dat de huidige chassis van telefoons op hun limiet zitten. Elke Snapdragon 8 gen 1 telefoon kan het niet aan tenzij er een fan is. Zelfs de Iphone 13 Pro begint heet te worden bij langdurig filmen op 4K. Hopelijk zorgt de feedback ervoor bedrijven chip performance naar beneden halen in ruil voor betere heat control en batterijduur.

En anders is het gewoon terug naar een midrange toestel en genoegen nemen met een mindere camera.

Hoe dan ook. Er komt nog een update voor dit probleem en ik zal daarop wachten om te oordelen.
Als ik zie dat Sony sinds de laatste update met een simpele Disclaimer komt,(heel irritant) mbt hitte bij intensief gebruik, dan zou ik niet teveel verwachten van evt updates.
Nogmaals, de Samsung 8Gen1 is een draak van een soc mbt hitte en het oude/krappe chassis van de Xperia 1 serie helpt ook zeker niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Bomberman71 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Als ik zie dat Sony sinds de laatste update met een simpele Disclaimer komt,(heel irritant) mbt hitte bij intensief gebruik, dan zou ik niet teveel verwachten van evt updates.
Nogmaals, de Samsung 8Gen1 is een draak van een soc mbt hitte en het oude/krappe chassis van de Xperia 1 serie helpt ook zeker niet mee.
Ik ga mijn Xperia 1 IV terug sturen naar aanleiding van meer testen en hou het bij mijn Xperia 1 II. Hoe graag ik dit ding wil houden zijn er 2 problemen die zelfs de prijs van 480 euro het niet waard maken voor mij:

Probleem 1: Warmte bij gebruik camera
Filmic Pro na 7 minuten geen melding maar bij een paar keer switchen van settings zwart scherm om app. (telefoon was ook warm) App opnieuw moeten starten. Nadien telefoon maar laten afkoelen en met Photo Pro opnieuw geprobeerd. Na 5 minuten zonder auto AF werd de app afgesloten wegens warmte ontwikkeling (voor de update van 1 augustus was dit niet het geval maar werd alles choppy).

Probleem 2: Multitasking in split screen. 1 van de 2 apps reageert trager (waarschijnlijk wegens throttle) wat niet zo is bij de Xperia 1ii. En dat gebruik ik zeer vaak.

Batterijduur, snelheid bij simpel gebruik en design vind ik prachtig maar zelfs ik met voornamelijk Sony producten kan hier geen pas aangeven. Voor degenen die wel een goed model hebben waar deze problemen niet voorkomen (zag iemand voor 18 minuten filmen zonder issues) is het mooi maar voor mij helaas.

Zal het voorlopig doen met mijn huidige telefoon en wachten tot volgend jaar of een revisie.
Ik dacht zelfs nog aan het maken van een heatsink maar mijn tijd kost me meer.

Misschien moet ik maar naar een dedicated camera gaan voor filmwerk want er blijft echt geen telefoon over zo :p

Misschien maar gaan voor een Asus Rog Phone 6. Die hebben ook nog een headphone jack denk ik. Camera heeft wel geen fysieke OIS wat jammer is.

[ Voor 6% gewijzigd door Elazz op 03-08-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
Asus Rog 6 is een geweldige phone MAAR heeft ook zijn beperkingen.
Ik heb al 2 jaar een ROG 2 512GB en veel is hetzelfde.

De snelheid is mega, ook nu weer. Koeling is prima in orde en je hoeft je nooit zorgen te maken over battery anxiety.

Maar de camera is altijd matig geweest, ook nu weer. Soms maak je meesterlijke foto's en soms is het trash.
Zoom heeft hij niet en dus altijd digitale zoom en dus croppen.
Geen IP rating en geen wireless charging.

Ik vond het best okay destijds die ongemakken voor 800 euro maar inmiddels praat je over 1170 euro tot 1299 voor dezelfde config (512GB) en dat is erg prijzig, je mist dan teveel in mijn ogen.

BTW de software is prima, soort stock Android met ZenUI die verassend goed is.
Ik zou zelf kiezen voor de Redmi 7S Pro 512GB en dan ben je met een 930 euro klaar.
Voordelen ? Koeler in de body en bewezen effectief en een volledig scherm zonder punchhole of bezels !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik heb een nieuw iets. Sinds de 2e/laatste update paar dagen geleden krijg ik elke keer dat ik de camera open een melding over hitte. Terwijl de telefoon gewoon koel is, soms zelfs koud. Wanneer ik hem weg klik werkt alles gewoon naar behoren.

Voorheen slechts 1 keer de melding gehad, maar dat was na langere tijd filmen en photograferen (en ook toen bleef alles werken ondanks de melding). Maar nu dus standaard zodra ik de app open.

Gezien de meldingen vals-positief lijken meer een ergenis dan wat anders, maar wel 1 waar ik nog niet eerder mensen over hoor hier (wat ik mee krijg worden telefoons hier juist wél warm als ze de melding krijgen, ipv een melding zonder daadwerkelijke problemen).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:36
Kijk al een tijdje naar deze als opvolger voor m'n drie jaar oude Xperia 1, maar lees over erg veel problemen met warmte.
Ik wacht ook nog even af wat de iPhone 14 Pro (max) gaat doen, die zou volgende maand gepresenteerd moeten worden.
Is toch >€1000 die je uitgeeft aan een smartphone. Liefst Sony, maar als er weer geen verbetering in zit op het gebied van batterijduur en throttling dan heb ik zoiets van ik geef dat hoge bedrag wel uit aan een iPhone dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Cambionn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:
Ik heb een nieuw iets. Sinds de 2e/laatste update paar dagen geleden krijg ik elke keer dat ik de camera open een melding over hitte. Terwijl de telefoon gewoon koel is, soms zelfs koud. Wanneer ik hem weg klik werkt alles gewoon naar behoren.

Voorheen slechts 1 keer de melding gehad, maar dat was na langere tijd filmen en photograferen (en ook toen bleef alles werken ondanks de melding). Maar nu dus standaard zodra ik de app open.

Gezien de meldingen vals-positief lijken meer een ergenis dan wat anders, maar wel 1 waar ik nog niet eerder mensen over hoor hier (wat ik mee krijg worden telefoons hier juist wél warm als ze de melding krijgen, ipv een melding zonder daadwerkelijke problemen).
Die melding is inderdaad toegevoegd met de update en is puur om rechtszaken te voorkomen lijkt me. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze deze issue kunnen fixen.

Hoe meer ik over de overheating issue lees, hoe meer ik naar Asus (ROG 6 of Zenfone 9) neig, ook al hebben ze zo'n korte security support. Doodzonde, want dit was waarschijnlijk de vervanger voor mijn Oneplus 6 geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Cambionn schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:02:

Het is geen melding dat de telefoon op dat moment te warm is.
Het is een waarschuwing dat de telefoon warm kan worden.
Geen vals positief dus, en je kan gewoon het "niet meer tonen" hokje aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Zwennie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Die melding is inderdaad toegevoegd met de update en is puur om rechtszaken te voorkomen lijkt me. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze deze issue kunnen fixen.

Hoe meer ik over de overheating issue lees, hoe meer ik naar Asus (ROG 6 of Zenfone 9) neig, ook al hebben ze zo'n korte security support. Doodzonde, want dit was waarschijnlijk de vervanger voor mijn Oneplus 6 geweest.
De zenfone 9 heeft dezelfde soc dus zal ook daarvoor even wachten want dat is een nog kleinere behuizing. Reviews zijn momenteel lovend maar dat is een momentopname en ben bang dat het niet veel beter wordt. De asus rog Phone 6 heeft wel allerlei zaken om hitte echt goed tegen te gaan maar is niet waterdicht en de camera heeft geen OIS. Ik heb besloten dat er voor mij dit jaar niets tussen zit. Ik wacht wel tot volgend jaar.

Moest mijn gsm vandaag stuk gaan dan haal ik de Xperia 10 iv en een dedicated compacte camera zoals de sony Rx reeks.

[ Voor 11% gewijzigd door Elazz op 04-08-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Zwennie schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Bucephalus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Het is geen melding dat de telefoon op dat moment te warm is.
Het is een waarschuwing dat de telefoon warm kan worden.
Geen vals positief dus, en je kan gewoon het "niet meer tonen" hokje aanvinken.
Och jullie hebben gelijk. Ik let niet op, excuses 😅.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ayhan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-09-2022
Beste mensen

Ik heb vandaag de Sony xperia 1 IV gekocht bij coolblue voor 1254 euro
Zit geen lader bij en wil graag een originele Sony lader . Heb Sony gebeld die geven me een code en daarmee kom ik nog nergens . Dus mijn vraag aan jullie welke lader gebruiken jullie en of bestaat er een originele lader . Welke ampere moet ik hebben bv ??
Welke kabel moet ik hebben 3.0 usb ofzo .

Draadloze lader welke watt moet ik hebben 7.5 of 10 of 15 watt ????
Is er een originele Sony draadloze lader of moet ik een andere merk hebben.

Ik ben niet echt technisch op dit gebied dus alle hulp is dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-08 21:38
ayhan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:40:
Beste mensen

Zit geen lader bij en wil graag een originele Sony lader . Heb Sony gebeld die geven me een code en daarmee kom ik nog nergens . Dus mijn vraag aan jullie welke lader gebruiken jullie en of bestaat er een originele lader . Welke ampere moet ik hebben bv ??

Wat betreft de bedrade lader: je hoeft je niet druk te maken over amperes e.d. De telefoon vraagt maximaal de hoeveelheid stroom die de telefoon aankan, mocht de lader meer 'power' hebben dan wordt dat gewoon niet gebruikt.

De Sony heeft een relatief gematigde maximale oplaadvermogen van 30W. Dus kies een leuke lader van een goed merk die minimaal 30W (en USB-PD / USB Power Delivery ondersteund) en dat moet goed komen. Sony zelf heeft sinds kort ook zo'n lader in het assortiment: https://www.sony.nl/electronics/accessoires/xqz-uc1 alleen die is volgens mij nog niet echt verkrijgbaar.

Hetzelfde geld overigens voor draadloos laden: de Sony ondersteund daarvoor maximaal 15W. Elke draadloze lader moet prima werken en met minimaal 15W aan vermogen haal je de snelste laadtijd op de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
XPERIA 10 IV HITTE

Ik ben wel eens in een Telegram-kanaal waarin video's worden gedeeld en als veel video s tegelijk laden dan wordt de tel erg warm/heet waardoor er meer batterijcapaciteit verbruikt wordt.

:-(

Das jammer, want het zijn leuke filmpjes :o

Bij het browsen is er niks aan de hand. Ik heb nog niwt geprobeerd vids op YouTube te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ayhan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:40:
Beste mensen

Hoewel de xperia 1 IV tot 30W aan kan, zou ik toch aanraden om zo veel mogelijk een standaard 5W lader te gebruiken. Snelladen is niet echt goed voor je batterij op langer termijn. Beter bewaar je dat voor wanneer je heb echt snel vol moet hebben. Zelf heb ik ook een powerbank in m'n tas, dus voor mij gebeurd dat zelden.

Gebruik zelf nog de blokjes van mijn eerdere Sony toestellen. Zijn erg degelijk en gaan lang mee, dus als je ze voor beetje redelijke prijs kan krijgen zou ik die gewoon halen. Theoretisch werkt elk blok/USB-C lader, maar ik zou toch minder snel voor bijvoorbeeld een Action blokje gaan, die gaan vaak toch wat sneller stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Ik leg hem hier 's nachts vaak op de draadloze lader die ik nog heb van m'n oude Nokia Lumia 920. Lekker langzaam laden, en 's ochtends gewoon vol.

Wat ik nog wel een gemis vind, is dat de batterijverzorging optie niet gekoppeld kan worden aan de tijd dat je je wekker hebt staan.
Ik werk onregelmatige tijden, dus de ene keer om 5 uur 's ochtends opstaan, en een dag later misschien uitslapen tot 9 en een avonddienst draaien. Dan is het wel handig als die batterijverzorging gewoon het tijdstip van de wekker kan aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
negena schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:40:
XPERIA 10 IV HITTE

Ik ben wel eens in een Telegram-kanaal waarin video's worden gedeeld en als veel video s tegelijk laden dan wordt de tel erg warm/heet waardoor er meer batterijcapaciteit verbruikt wordt.

:-(

Das jammer, want het zijn leuke filmpjes :o

Bij het browsen is er niks aan de hand. Ik heb nog niwt geprobeerd vids op YouTube te kijken
Heeft niemand met een 10 iv hier last van? Ik lees alleen over hitteproblemen bij de 1 iv

• SHFT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-08 16:30
negena schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Heeft niemand met een 10 iv hier last van? Ik lees alleen over hitteproblemen bij de 1 iv
Ik lees in het algemeen zeer weinig over de 10 IV, ik had gehoopt wat indrukken te kunnen op doen alvorens tot aankoop over te gaan maar er is blijkbaar geen animo voor deze.

Of wel is iedereen zeer tevreden of wel heeft niemand hem gekocht 7(8)7

• Cambionn
  • Niet online
Bucephalus schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:31:
Wat ik nog wel een gemis vind, is dat de batterijverzorging optie niet gekoppeld kan worden aan de tijd dat je je wekker hebt staan.
Bij mij gaat batterijverzorging automatisch op de wekker. Wanneer ik de wekker instel terwijl hij aan de lader zit krijgen ik altijd notificatie dat de verzorging (langzaam opladen tot 90℅ ofzo) tot een half uur voor de wekker blijft lopen en daarna nornaal gaat. Als ik de wekker ff uit en aan zet (om de pop-up te krijgen hoe lang ik nog heb om te slapen :p ), update hij ook de batterijverzorging altijd weer opnieuw met een nieuwe notificatie hierover.

Ik gebruik wel de klokapp die er standaard bij het toestel mee kwam. Andere gingen uberhoubt niet goed af (geprobeerd om FOSS wekkers te gebruiken, maar dat wou gewoon niet). Ik laad ook gewoon op met kabel 's nachts.

• Bucephalus
@Cambionn Thnx, ik zal er eens op letten. Ik heb de batterijverzorging nu aan staan tussen 22 en 6 uur, misschien dat het daar aan ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrything
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-09 22:46
Goedemiddag,

Sinds vrijdag heb ik de Sony Xperia 1 IV. Deze ben ik nog aan het testen na alle ervaringen op internet.
Ik merk voornamelijk dat als ik de Photo Pro app open dat de preview heel erg onscherp is. Dit is niet zichtbaar op de gemaakte foto (gelukkig).
Wel is dit zichtbaar in third party apps zoals Instagram, Snapchat en Whatsapp. De foto is dan ontzettend ruizig. Als ik inzoom wordt het beter want hij schakelt dan naar de telelens (ook bijzonder voor een Android telefoon :) ).

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Want anders kan dit voor mij een reden zijn om dit top toestel terug te sturen.
Voor de rest namelijk zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 22:00
SHFT schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:54:
[...]

Ik lees in het algemeen zeer weinig over de 10 IV, ik had gehoopt wat indrukken te kunnen op doen alvorens tot aankoop over te gaan maar er is blijkbaar geen animo voor deze.

Of wel is iedereen zeer tevreden of wel heeft niemand hem gekocht 7(8)7
Hier een zeer tevreden gebruiker van de 10 IV. Ik ben geen die hard smartphone gebruiker en stel dus niet teveel eisen aan snelheid of pixelperfecte foto's, maar voor mijn gevoel zijn die zaken prima voor elkaar. Tijdens vakantie wat foto's en filmpjes gemaakt, ook tijdens dagen van 30+ graden, maar geen enkele melding over hitte gehad of gemerkt dat de telefoon te heet aanvoelde. Batterijduur is perfect, op vakantie gebruikte ik de telefoon (nog) minder en dan kon ik een dag of 3 tot 4 vooruit zonder op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Electrything schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:14:
Goedemiddag,

Sinds vrijdag heb ik de Sony Xperia 1 IV. Deze ben ik nog aan het testen na alle ervaringen op internet.
Ik merk voornamelijk dat als ik de Photo Pro app open dat de preview heel erg onscherp is. Dit is niet zichtbaar op de gemaakte foto (gelukkig).
Wel is dit zichtbaar in third party apps zoals Instagram, Snapchat en Whatsapp. De foto is dan ontzettend ruizig. Als ik inzoom wordt het beter want hij schakelt dan naar de telelens (ook bijzonder voor een Android telefoon :) ).
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar dat hij in de preview van de pro app hele slechte kwaliteit preview heeft is correct. En "hoort" zo.

Dat van Snapchat en Instagram is het bekend algemeen dat foto's gemaakt op vooral Android telefoons slechte kwaliteit hebben.. iPhones en Samsung (vanaf) S22 telefoons hebben integrale ondersteuning met Snapchat waardoor ze echt foto's maken met de camera's. Naar mij weten maak je in principe een screenshot (van t scherm dus) op de Xperia in plaats van een echte foto maken.

Edit: vanochtend (30-08) nieuwe software update gekregen. Het is gewoon een security update maar ik lees online mensen zeggen dat de hitte problemen deels opgelost zijn haha.. met fotos en video's vind ik het acceptabel maar met gaming -5 minuten MAX- op 120hz of 240hz en hij schakelt terug.

Zoiets is echt voor de rechter hoor...

[ Voor 12% gewijzigd door BrbZrk op 31-08-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
BrbZrk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 01:05:
[...]
Edit: vanochtend (30-08) nieuwe software update gekregen. Het is gewoon een security update maar ik lees online mensen zeggen dat de hitte problemen deels opgelost zijn haha.. met fotos en video's vind ik het acceptabel maar met gaming -5 minuten MAX- op 120hz of 240hz en hij schakelt terug.

Zoiets is echt voor de rechter hoor...
Bij elke update is er weer iemand die dat beweert, maar het waren allemaal slechts security updates en de hitteproblemen zijn er gewoon nog steeds. Zelfs als het nu opgelost wordt, schade aan de batterij door constant hoge temperaturen is al gedaan. Ik heb het toestel met hoge verwachtingen gekocht en is erg pittig geprijsd, ben hier echt niet blij mee. Had net zo goed een midrange toestel kunnen kopen als ik alles wat dit is toestel speciaal en duur maakt niet kan gebruiken.

Kan niet eens Android Auto gebruiken, toestel wordt zo heftig heet en schakeld zichzelf niet eens uit als je Android auto gebruikt. Bij mij is dat dan TomTom + Spotify en toestel laadt op uiteraard omdat die op de usb is aangesloten. Ik heb geen meetapparatuur, maar hij wordt dan heet heet, zeker potenieel brandgevaar.

[ Voor 14% gewijzigd door HakanX op 31-08-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
HakanX schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Bij elke update is er weer iemand die dat beweert, maar het waren allemaal slechts security updates en de hitteproblemen zijn er gewoon nog steeds. Zelfs als het nu opgelost wordt, schade aan de batterij door constant hoge temperaturen is al gedaan. Ik heb het toestel met hoge verwachtingen gekocht en is erg pittig geprijsd, ben hier echt niet blij mee. Had net zo goed een midrange toestel kunnen kopen als ik alles wat dit is toestel speciaal en duur maakt niet kan gebruiken.

Kan niet eens Android Auto gebruiken, toestel wordt zo heftig heet en schakeld zichzelf niet eens uit als je Android auto gebruikt. Bij mij is dat dan TomTom + Spotify en toestel laadt op uiteraard omdat die op de usb is aangesloten. Ik heb geen meetapparatuur, maar hij wordt dan heet heet, zeker potenieel brandgevaar.
De hitte problemen kunnen niet opgelost worden door software updates. Enkel indien ze de SoC zwaar onder zijn kunnen laten werken tot het punt dat deze als een midrange chip presteert maar dit gaat uiteraard niet gebeuren. Het probleem is hoofdzakelijk het design van de telefoon waarbij de hitte zich enorm snel opbouwt en moeilijk kwijt kan. Neem daarbij een SD 8 gen 1 chip die berucht is als het gaat om temperatuur en het is gewoon niet te doen, zeker als de omgevingstemperatuur al hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Komt de Xperia 5 IV in dit topic terecht? Ik hoop dat het met deze Xperia 5 IV niet zo gaat zijn dat hij bij normaal gebruik al superheet wordt, gezien dezelfde chip gebruikt wordt....Tis een kleiner formaat, maar toch. Ik kijk elk jaar voor de Xperia 5 variant, want dit is gewoon dé telefoon die aan mijn wensen voldoet. Mijn 7T Pro vind ik echt te groot (hulde voor de popupcam by the way), en de afgeronde schermranden zijn crap.

Maar die SD8 Gen 1 van de Xperia 5 IV.....en die prijs :'( Er zit zo'n groot gat tussen de 10 en de 5....Volgens mij zou Sony er beter aan doen om een high-end CPU van 2 gens terug erin te zetten en de telefoon voor rond de 600 euro aan te bieden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:28: Ik hoop dat het met deze Xperia 5 IV niet zo gaat zijn dat hij bij normaal gebruik al superheet wordt, gezien dezelfde chip gebruikt wordt....
Vrees van wel

YouTube: Sony Xperia 5 IV Review: Always Almost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Voor degenen die zeggen dat Sony er niks aan kan doen en dat t aan de chip ligt...

YouTube: 【性能差2倍!】CPU実性能・発熱対決。8+ gen1も安心できない。各社の制御方法が明らかに

De throttling is ook niet echt slim geregeld he...
Dus kom maar op met die update waardoor ik langer dan 5 minuten kan gamen op 120fps

Edit:
Ik snap nu waarom Sony ok is met een telefoon die zo snel opwarmt. ..

YouTube: Born To Game – Sony's Xperia new gaming gear is coming...​

Binnenkort: drie verschillende Xperia's aanschaffen per jaar voor dagelijks gebruik, foto's/video's, gamen.

[ Voor 28% gewijzigd door BrbZrk op 07-09-2022 11:49 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb nu een 10 IV sinds een paar dagen.

Goed: snelle telefoon, scherm is mooi, niet te groot en goed gewicht.
Slecht: welke <bleeeeep> heeft bedacht om de Google Assistant onder de Aan/Uit knop te stoppen, dwz dat het lang indrukken van de aan/uit knop de Assistant activeert ipv het reboot menu. Tot nu toe zie ik niet hoe ik dat kreng volledig kan disablen. Verder nogal glad, ik wacht op de case om dat wat prettiger te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
gambieter schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:58:
Ik heb nu een 10 IV sinds een paar dagen.

Goed: snelle telefoon, scherm is mooi, niet te groot en goed gewicht.
Slecht: welke <bleeeeep> heeft bedacht om de Google Assistant onder de Aan/Uit knop te stoppen, dwz dat het lang indrukken van de aan/uit knop de Assistant activeert ipv het reboot menu. Tot nu toe zie ik niet hoe ik dat kreng volledig kan disablen. Verder nogal glad, ik wacht op de case om dat wat prettiger te maken.
Dat is een nieuwe android functie. Gedachte erachter is dat je de telefoon niet vaak uit zet (of opnieuw opstart) maar vaker de aasistant gebruikt. Dus primair heeft ie de google functie. Op de 1 IV heb ik m ergens weer terug kunnen zetten en de assistant helemaal uitgezet. Probleem is ik weet niet meer waar het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
BrbZrk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:32:
Voor degenen die zeggen dat Sony er niks aan kan doen en dat t aan de chip ligt...

YouTube: 【性能差2倍!】CPU実性能・発熱対決。8+ gen1も安心できない。各社の制御方法が明らかに

De throttling is ook niet echt slim geregeld he...
Dus kom maar op met die update waardoor ik langer dan 5 minuten kan gamen op 120fps

Edit:
Ik snap nu waarom Sony ok is met een telefoon die zo snel opwarmt. ..

YouTube: Born To Game – Sony's Xperia new gaming gear is coming...​

Binnenkort: drie verschillende Xperia's aanschaffen per jaar voor dagelijks gebruik, foto's/video's, gamen.
Gezien de woorden "gaming gear" lijkt het mij waarschijnlijker dat het de Xperia 1 IV smartphone koeler is die ze in mei hebben aangekondigd. Die is te zien in de announcement video op ongeveer 21 minuten.

EDIT: Linkje hieronder (zie 21:16)
https://youtu.be/RLaDk1xzho4

[ Voor 3% gewijzigd door Zwennie op 09-09-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
Xperia Stream is inmiddels aangekondigd.
Ook een Xperia 1 IV Gaming Edition die meer RAM heeft (16GB ipv 12GB)

De Xperia Stream ben ik wel geïnteresseerd naar..
Vooral de software die erbij hoort klinkt interessant.
Ik speel graag met die settings (fan speed etc)

Ik heb trouwens de Photo Pro apk van de 5 IV geïnstalleerd op de 1 IV en de slechte (wazige) kwaliteit van de zoom sensor is deels opgelost!!
Installeren op eigen risico uiteraard maar het werkt gewoon bij mij.

• LVGH
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:33
Ik heb een vraag over mijn nieuwe Xperia 10 IV, hopelijk mag ik deze hier stellen. Hoe kom ik weer in het eerste menu waarmee ik bestanden en apps over kan zetten van mijn oude Android telefoon (Samsung A3 2017)? Alle tutorials en FAQs die ik online zie gaan ervan uit dat je de telefoon echt voor de eerste keer aanzet, maar ik heb die stap toen overgeslagen. Hij gaf toen aan dat ik de telefoons met een kabel moest verbinden. Ik ben dus wel ingelogd met mijn Google account en heb wat foto's gemaakt en apps geïnstalleerd maar verder is de telefoon nog "leeg".

Via de Google instellingen > apparaten kom ik niet verder, de optie "beschikbare apparaten dichtbij" werkt niet (telefoons vinden elkaar niet). Bluetooth en locatie staan op beide telefoons aan en ze zijn met hetzelfde Wifi-netwerk verbonden.

Er moet toch een andere optie zijn dan de Sony weer te resetten naar fabrieksinstellingen?

[ Voor 5% gewijzigd door LVGH op 21-09-2022 18:52 ]

• Bucephalus
@LVGH
Ik weet het niet zeker, maar kan je iets met:
"instellingen > Google (services en voorkeuren) > instellen en herstellen > apparaat in de buurt instellen"
Wellicht starten vanaf je oude telefoon.
Dat is het enige wat ik zo snel zie wat misschien zou kunnen, anders dan helemaal terug naar fabrieksinstellingen.
Ik heb m'n oude en nieuwe tel. trouwens ook niet verbonden met kabel tijdens overzetten gegevens. Alles gewoon draadloos, en ging prima.

• didado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 14:54
Ok ik zie dat dit hier nog niet gepost maar dit zou een oplossing kunnen zijn voor de zogenaamde hitte problemen van de Xperia 1 IV tijdens foto en video opnames.

Er is blijkbaar een extra Bluetooth grip de "sony gp-vpt2bt" te koop voor de Xperia IV. (En Pro variant)

Als je deze koppelt komt er een endurance modus tevoorschijn met deze tekst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbX3HivH3f6qFf9D5q8DdttpfXE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pxKj1Wda0qkli2VCQOLkUt35.png?f=fotoalbum_large

Ik dacht gelezen te hebben deze ook zonder de grip te kunnen activeren maar ik kon het niet testen. (Niet zeker dus)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Heeft iemand een goede ervaring/advies voor een screen protector voor de 10 iv?
Ik heb nu een Rosso screen protector, maar de uitsparing van de speaker is niet netjes, de rand zit over de front camera en deze protector is erg broos. Hij versplintert aan de randen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:58:
Heeft iemand een goede ervaring/advies voor een screen protector voor de 10 iv?
Ik heb nu een Rosso screen protector, maar de uitsparing van de speaker is niet netjes, de rand zit over de front camera en deze protector is erg broos. Hij versplintert aan de randen.
Ik heb de Xperia 1 IV versie van deze en erg blij mee. Applicator werkt verassend goed/makkelijk bij deze (en anders kun je het ook zonder applicator doen).
https://www.amazon.nl/Spi...+10+iv%2Caps%2C117&sr=8-4

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Cambionn schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:43:
[...]

Ik heb de Xperia 1 IV versie van deze en erg blij mee. Applicator werkt verassend goed/makkelijk bij deze (en anders kun je het ook zonder applicator doen).
https://www.amazon.nl/Spi...+10+iv%2Caps%2C117&sr=8-4
Ik kwam deze inderdaad al tegen met goede reviews, eens kijken waar ik goedkoop de 10 iv versie kan vinden.
Zo te zien is Amazon één van de goedkoopste plekken, komt goed uit.
Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 29-09-2022 13:30 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Xperia 5 iv besteld. Nadat het merendeel op YouTube al melden dat ze betere performance halen op vlak van camera endurance hoop ik dat split screen video calls of zwarte multitasking tijdens het laden het op zijn minst even goed doet als mijn huidige 1ii. Morgen binnen en zal dan mijn eerste bevindingen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Hoewel ik geen info over de laatste update kan vinden (64.0.A.11.31) van een paar dagen geleden zijn er een aantal dingen veranderd. Wat je gelijk ziet is het nieuwe gaming scherm van de Xperia Stream. Stukken handiger en beter in te stellen dan eerst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33-IJzO9HfTNT_A5nBPttXUU_nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnukV57DvmjqIHZ52vCbx57d.png?f=fotoalbum_large

Belangrijker wat ik heb gemerkt is dat bij gebruik van de video apps Cinema Pro en Video Pro het toestel niet meer overhit raakt. Heb zojuist zeker 2 uur mee gespeeld, eindelijk alle instellingen kunnen zien, wat een geweldige instelmogelijkheden en erg mooie video's in het donker als je éénmaal weet hoe je het handmatig goed moet instellen. Lange 4k filmpjes mee geschoten, niks aan de hand, geen waarschuwing en toestel blijft koel.
HELAAS zodra ik de Photo Pro app start, raakt het toestel wel weer binnen een minuut overhit. Hoop dat ze dat ook snel aanpakken. Blijkbaar is het toch mogelijk.

Als toevoeging heb ik inmiddels ook een PD oplader gekocht. Niet omdat ik perse snelladen nodig had, maar had laatst iemands PD lader gebruikt en gemerkt dat het toestel veel koeler blijft tijdens het opladen dan met een QC3 of gewone USB lader. Ook met deze lader is dat het geval, dus aanrader om een PD lader aan te schaffen! Maakt overigens ook geen irritante piep wat bijna alle laders hebben, misschien ook iets van de tech achter PD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
@BrbZrk en andere geïnteresseerden.

Ik heb een paar dagen een Xperia 5 iv gebruikt en mijn bevinden waren een stuk positiever ten opzichte van de xperia 1 iv als het ging op de volgende vlakken:

- veel fijner met 1 hand te gebruiken
- langere batterijduur valt op
- Wordt minder snel warm dan de 1 iv

Buiten de initiële setup of filmen + laden tegelijkertijd ga je niet snel tegen beperkingen aanlopen met een 5 iv. Heb 5 minuten gefilmd op 1080p/60 incl. eye AF en andere snufjes die aan stonden zonder melding. Telefoon voelt aan de linkerkant bij de camera wel warm aan. Bij de 1iv kreeg ik al een melding na zo'n 3 minuten en werden features uitgeschakeld na 5. Nu weet ik niet in hoeverre updates nog invloed hebben gehad. Ambient temperature was ongeveer hetzelfde. Nu denk ik wel dat je ook de 5 iv kunt pushen zodat het niet meer aangenaam is om te gebruiken maar het duurt denk ik toch al zeker 2x langer dan bij de 1 iv.

Heb wel besloten mijn xperia 1ii te behouden en de 5iv teruggestuurd. Ik dacht dat ik een kleinere telefoon liever ging gebruiken maar uiteindelijk heeft dat geen invloed op mijn dagelijks gebruik. Ik zal dus nog even wachten op een volgende generatie xperia 1 v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Elazz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:12:
Heb 5 minuten gefilmd op 1080p/60 incl. eye AF en andere snufjes die aan stonden zonder melding. Telefoon voelt aan de linkerkant bij de camera wel warm aan. Bij de 1iv kreeg ik al een melding na zo'n 3 minuten en werden features uitgeschakeld na 5. Nu weet ik niet in hoeverre updates nog invloed hebben gehad. Ambient temperature was ongeveer hetzelfde.
Zie mijn post net boven jou. Voor filmen lijkt het opgelost. Heb gewoon erg lang op 4k gefilmt met vele verschillende settings. Raar genoeg wordt die met de foto app wel weer erg snel heet. Maar heb nu iig hoop dat ze het kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• han_uil
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-05-2024
Om het hitte probleem op te lossen voor de Photo Pro app, start ik deze in 60 Hz. De 120 Hz instelling hoef je niet systemwide steeds uit/aan te zetten via Settings>Scherm als je hiervoor een 3rd party appje installeert waarbij je dit per applicatie kunt instellen (vb. SmartHertz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
han_uil schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:40:
Om het hitte probleem op te lossen voor de Photo Pro app, start ik deze in 60 Hz. De 120 Hz instelling hoef je niet systemwide steeds uit/aan te zetten via Settings>Scherm als je hiervoor een 3rd party appje installeert waarbij je dit per applicatie kunt instellen (vb. SmartHertz).
Dat heb ik sowieso altijd uitstaan, heb daar geen behoefte aan. Maar wie weet dat de Photo app dat zelf weer aanzet. Dus even met SmartHertz testen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrbZrk
han_uil schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:40:
Photo Pro app werkt zowieso op 60Hz ..
Je kan via ontwikkelaarsoptie de framerate toggle aanzetten.. zo zie je dat alles zowat gewoon op 120hz loopt (als je m aan hebt staan) behalve de photo,video en cinema pro apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:05

DDX

Even paar dagen de 5 IV geprobeerd.
Maar denk dat ik hem toch maar weer retour stuur en voorlopig nog maar even bij m'n xz1 compact blijf.

Formaat toch echt te groot om lekker met 1 hand vast te houden/te bedienen.
En dan heb ik geen kleine handen... Goed interface van android hoef je niet perse bovenkant scherm aan te raken maar onhandig is het soms wel.
Selfie camera valt ook beetje tegen tov de xz1 die 120 graden groethoek heeft.
Maar dat laatste moet ik me bij neerleggen als ik nieuwe telefoon haal ben ik bang.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels-88
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 14:40
De 5 IV een paar dagen in gebruik, mooi toestel, niks op aan te merken (nog) geen oververhitting meegemaakt maar dan ook nog niet echt gefilmd of foto's gemaakt. (heb hem overigens op 60hz laten staan).

Dat gezegd hebbende is de upgrade van mijn 5 II echt nihil. Ja draadloos laden is erg fijn en de batterij gaat een stuk langer mee, de 5 II had sinds een van de laatste updates toch een beduidend mindere batterij (ook na een software reset).
Nu vraag ik me af is dit het waard?

Simpel gezegd als de software en security updates voor de 5 II bleven komen absoluut niet maar de software support is helaas afgelopen en ik wil toch wel een veilig toestel hebben gezien ik ook google pay en bankieren apps gebruik. Of heb ik het hier mis en maakt dit niet uit met security updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Laatst online: 11-09 10:52
Elazz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:12:

Ik heb een paar dagen een Xperia 5 iv gebruikt en mijn bevinden waren een stuk positiever ten opzichte van de xperia 1 iv als het ging op de volgende vlakken:

- veel fijner met 1 hand te gebruiken
- langere batterijduur valt op
- Wordt minder snel warm dan de 1 iv

Buiten de initiële setup of filmen + laden tegelijkertijd ga je niet snel tegen beperkingen aanlopen met een 5 iv. Heb 5 minuten gefilmd op 1080p/60 incl. eye AF en andere snufjes die aan stonden zonder melding. Telefoon voelt aan de linkerkant bij de camera wel warm aan. Bij de 1iv kreeg ik al een melding na zo'n 3 minuten en werden features uitgeschakeld na 5. Nu weet ik niet in hoeverre updates nog invloed hebben gehad. Ambient temperature was ongeveer hetzelfde. Nu denk ik wel dat je ook de 5 iv kunt pushen zodat het niet meer aangenaam is om te gebruiken maar het duurt denk ik toch al zeker 2x langer dan bij de 1 iv.

Heb wel besloten mijn xperia 1ii te behouden en de 5iv teruggestuurd. Ik dacht dat ik een kleinere telefoon liever ging gebruiken maar uiteindelijk heeft dat geen invloed op mijn dagelijks gebruik. Ik zal dus nog even wachten op een volgende generatie xperia 1 v
Mijn 1II heeft een batterijlevensduur wat het geen dag meer volhoudt. En volgens mij krijgt de 1II ook geen beveiligingsupdates meer toch?
Ik twijfel ook om een nieuw toestel te halen. En als ik de ervaringen over de 1IV zo lees, lijkt het teleurstellend voor een toestel wat zo duur is.

Wachten op de 1V duurt waarschijnlijk tot mei-september 2023. Dat is best lang met een toestel doen wat niet ondersteund is en minder goed voldoet bij dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Kashika schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Mijn 1II heeft een batterijlevensduur wat het geen dag meer volhoudt. En volgens mij krijgt de 1II ook geen beveiligingsupdates meer toch?
Ik twijfel ook om een nieuw toestel te halen. En als ik de ervaringen over de 1IV zo lees, lijkt het teleurstellend voor een toestel wat zo duur is.

Wachten op de 1V duurt waarschijnlijk tot mei-september 2023. Dat is best lang met een toestel doen wat niet ondersteund is en minder goed voldoet bij dagelijks gebruik.
In hoeverre geen beveiligingsupdates een reëel probleem vormen weet ik niet. GSM wordt wel gebruikt voor o.a. ook werkdoeleinden dus misschien dat ik toch eerder sneller dan later zou moeten upgraden, in tegenstelling tot security op mijn pc heb ik er niet echt hard bij stilgestaan. Voor de rest werkt mijn 1ii goed met nog een degelijke batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Via The Insiders (Word-Of-Mouth marketing bedrijf) krijg ik als ik de Xperia 5 iv via hen bestel en deze test (en reviews online zet) 629 euro op de aankoopprijs terug. Twijfelde nog over de Asus Zenfone 9, maar voor deze prijs lijkt me dit een no-brainer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wararak
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb de xperia 1 iv nu een aantal maanden. Ben eigenlijk behoorlijk tevreden. Warmte problemen nauwelijks tot niet gehad, batterij duur zit richting twee dagen en model plus kleur nog steeds zeer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didado
Ik krijg vandaag de groene Xperia 5 IV binnen met de groene Style cover stand. Altijd zwart gehad maar deze kleur ziet er denk wel echt mooi uit.

Er is op meerdere nieuwssites al aangekondigd dat Android 13 al zou zijn uitgerold voor de 1 IV en 5 IV.

Beste manier om een schone versie van Android 13 er op te zetten is door de telefoon aan de pc te koppelen en met de Sony Xperia Companion software een repair uit te voeren.

Hierdoor word alles wat maar enigzins met Android 12 te maken heeft gewist.

Ben wel benieuwd wat Sony (naast Android 13) nog meer heeft verbeterd/geoptimaliseerd en toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Is de update uberhoubt al wel echt uit? Ik vind nog niets over mensen die de update hebben, enkel de announcement op Twitter:
https://nitter.net/sonyxperia/status/1587816983780786177#r

Maar zelfs de link lijkt niet te werken, gezien je meteen naar de hoofdpagina gaat ipv een Android 13 pagina. Ik heb ook geprobeerd te zoeken naar een manier om de update te forceren maar vind zo ook niks. Verwacht dat ik weer veel Google apps (en andere dingen die default mee komen die ik niet wil) mag gaan her-verwijderen, dus op mijn vrije zondag updaten was wel mooi geweest 🙃.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 06-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
didado schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:40:
Beste manier om een schone versie van Android 13 er op te zetten is door de telefoon aan de pc te koppelen en met de Sony Xperia Companion software een repair uit te voeren.

Hierdoor word alles wat maar enigzins met Android 12 te maken heeft gewist.

Ben wel benieuwd wat Sony (naast Android 13) nog meer heeft verbeterd/geoptimaliseerd en toegevoegd.
Alleen handig als je net als jij een nieuwe telefoon binnenkrijgt. Ga echt niet alles wissen :) verder ondersteund de companion geen updaten via de pc voor toestellen vanaf mei 2022, net uitgetest ook. Android 13 is nog nergens te bekennen verder, behalve die Twitter bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
Cambionn schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:15:
Verwacht dat ik weer veel Google apps (en andere dingen die default mee komen die ik niet wil) mag gaan her-verwijderen, dus op mijn vrije zondag updaten was wel mooi geweest 🙃.
Gisteren overigens een update voor "berichten" (sms) binnengekregen. Google heeft daar "per abuis" veel privacy opties standaard uitstaan. Dus als je niet wilt dat al je smsjes naar de Google servers worden verstuurd, volgende allemaal uitzetten in de berichten app:
-Chatfuncties
-Beveiliging tegen spam
-Automatische voorbeelden

Serieus werd helemaal gek dat Google er continue om vroeg om de chatfuncties aan te zetten en ik bleef weigeren. Uiteindelijk hebben ze het toch gedaan met een update, arrogante Amerikaanse acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didado
HakanX schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:43:
[...]

Alleen handig als je net als jij een nieuwe telefoon binnenkrijgt. Ga echt niet alles wissen :) verder ondersteund de companion geen updaten via de pc voor toestellen vanaf mei 2022, net uitgetest ook. Android 13 is nog nergens te bekennen verder, behalve die Twitter bericht.
Mijn post was ook niet bedoeld dat ik verwacht dat iedereen het maar moet doen. 😉

Je bedoeld dat er geen mogelijkheid meer is de nieuwste versie te repareren via de pc?
Want hij downloaden daar altijd de laatste versie.

Vond het altijd wel handig om dit na een grote update te doen op mijn Xperia 5 II waar ik nooit verder geen problemen mee heb gehad.

Ik deel alleen wat ik had gelezen betreft Android 13. En aan jullie reacties te zien is het nog niet zover jammer genoeg. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
didado schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:59:
[...]

Mijn post was ook niet bedoeld dat ik verwacht dat iedereen het maar moet doen. 😉

Je bedoeld dat er geen mogelijkheid meer is de nieuwste versie te repareren via de pc?
Want hij downloaden daar altijd de laatste versie.

Vond het altijd wel handig om dit na een grote update te doen op mijn Xperia 5 II waar ik nooit verder geen problemen mee heb gehad.

Ik deel alleen wat ik had gelezen betreft Android 13. En aan jullie reacties te zien is het nog niet zover jammer genoeg. 😉
Alle info is welkom uiteraard. Zo druk is het ook niet in deze thread helaas. Ik weet niet of de "repareren" optie een stiekeme update mogelijkheid heeft ingebakken, maar normaal updaten werkt in ieder geval niet meer sinds de laatste generatie. Je kan het ook hier in de eerste alinea lezen, ik heb het zojuist ook geprobeerd en het klopt: https://www.sony.com/electronics/support/articles/00236877

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HakanX schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:52:
[...]
Gisteren overigens een update voor "berichten" (sms) binnengekregen. Google heeft daar "per abuis" veel privacy opties standaard uitstaan.
[]
Serieus werd helemaal gek dat Google er continue om vroeg om de chatfuncties aan te zetten en ik bleef weigeren. Uiteindelijk hebben ze het toch gedaan met een update, arrogante Amerikaanse acties.
Beetje off-topic, maar dat is dus waarom ik ze compleet heb verwijderd en vervangen heb met privacy respecting FOSS alternatieven, met enkel nog packages nodig om Android te laten werken en de paar waar ik geen goed alternatief voor heb. Ik verwacht echter dat de Android 13 update een deel van deze apps weer terug installeert, en gezien ADB nodig is om de meeste te verwijderen moet ik daar dus weer even voor gaan zitten om alles er weer af te gooien 🙃. Dus als iemand een tip heeft dit nu op mijn vrije zondag te kunnen doen hoor ik het graag, maar lijkt erop dat hij nog niet uit is idd.

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 06-11-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• didado
HakanX schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:12:
[...]

Alle info is welkom uiteraard. Zo druk is het ook niet in deze thread helaas. Ik weet niet of de "repareren" optie een stiekeme update mogelijkheid heeft ingebakken, maar normaal updaten werkt in ieder geval niet meer sinds de laatste generatie. Je kan het ook hier in de eerste alinea lezen, ik heb het zojuist ook geprobeerd en het klopt: https://www.sony.com/electronics/support/articles/00236877
Ik vind de Sony Xperia 1 en 5 varianten helemaal geweldig en vind ze ondergewaardeerd met al hun functies en afwerking

Na de HTC M8 en HTC 10 zocht ik na een goede vergelijkbare opvolger en Sony kwam met Xperia XZ2.
Deze was voor mijn gevoel de perfecte opvolger.
Net zo degelijk gebouwd en goede camera's.

Sindsdien geen ander merk meer gehad.
Vind het ook jammer dat het hier zo rustig is terwijl ze eigenlijk prachtige degelijke telefoons hebben.

Ik verwacht toch dat als je telefoon files corrupt zijn je ze er met de software repair er opnieuw op kunt zetten. Dan is de enigste manier het downloaden ervan toch. Ik zie het straks wel of het lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
didado schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:36:
[...]

Ik vind de Sony Xperia 1 en 5 varianten helemaal geweldig en vind ze ondergewaardeerd met al hun functies en afwerking

Na de HTC M8 en HTC 10 zocht ik na een goede vergelijkbare opvolger en Sony kwam met Xperia XZ2.
Deze was voor mijn gevoel de perfecte opvolger.
Net zo degelijk gebouwd en goede camera's.

Sindsdien geen ander merk meer gehad.
Vind het ook jammer dat het hier zo rustig is terwijl ze eigenlijk prachtige degelijke telefoons hebben.
Helemaal mee eens. Alleen wel erg aan de prijs. En ik vind de foto app echt te moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
didado schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:36:
[...]
Ik verwacht toch dat als je telefoon files corrupt zijn je ze er met de software repair er opnieuw op kunt zetten. Dan is de enigste manier het downloaden ervan toch. Ik zie het straks wel of het lukt.
Ben benieuwd, jij mag het straks uitproberen en laat ons weten :) zo ziet het er nu uit in ieder geval, je kan bijna niks met de software, alles is grijs behalve reparatie en de laatste is een link naar explorer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeJK_Qy-W3120f8I180xUGczMb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJGr3pasYVWp8u3Y06XsOebB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• didado
barrymossel schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:42:
[...]

Helemaal mee eens. Alleen wel erg aan de prijs. En ik vind de foto app echt te moeilijk.
De afwerking maakt ook de prijs. Met de extra features die worden weggelaten bij de concurrenten.

Evenals de exclusieve foto/video/voice app features die samen met de Sony Alpha afdeling zijn ontwikkeld.

Ik ben er ook niet helemaal in thuis maar het stimuleert mij wel de extra manuele opties te leren gebruiken.
Net zoals op mijn Xperia 5 II waar het dus ook op begon.

De telefoon voelt ook echt premium.
Heb net de groene Xperia 5 IV binnen. Prachtig!

Ik vind de prijzen overigens rechtvaardig als je ziet wat de concurrentie vraagt.

Maar ik vind de prijzen niet rechtvaardig omdat ze elk jaar gewoon weer duurder worden vanwege de concurrentie denk ik dan.

€600 tot €800 max voor de 5 serie en de 1 serie 800 tot €1000. Als dit altijd zo zou zijn was ik er tevreden mee

Het zijn eigenlijk gewoon ook luxe producten waarvan wij allemaal verwachten dat iedereen het maar moet kunnen betalen wat ook weer onrealistisch is. De Xperia 10 IV hoort die plek in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• didado
HakanX schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:00:
[...]

Ben benieuwd, jij mag het straks uitproberen en laat ons weten :) zo ziet het er nu uit in ieder geval, je kan bijna niks met de software, alles is grijs behalve reparatie en de laatste is een link naar explorer.[Afbeelding]
Sorry met straks bedoel ik als Android 13 er werkelijk is. 😅

Maar ik hou je op de hoogte.

Nu eerst even de telefoon als een tablet gebruiken. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

Net even geprobeerd op een 5 IV, software repair zet 64.0.H.9.35 erop.
Build van maandje oud ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
DDX schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:55:
Net even geprobeerd op een 5 IV, software repair zet 64.0.H.9.35 erop.
Build van maandje oud ofzo.
Had je een oudere versie erop? En alle gegevens kwijt neem ik aan toch?
Dat betekend dan dat je dus met de software wel kan updaten, alleen als clean install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX

DDX

HakanX schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:17:
[...]

Had je een oudere versie erop? En alle gegevens kwijt neem ik aan toch?
Dat betekend dan dat je dus met de software wel kan updaten, alleen als clean install.
Stond al nieuwste versie erop, maar vermoed dat je wel update aangezien je zag dat laatste versie gedownload werd.
En ja het is een factory reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• didado
Eerste meldingen van Android 13 komen binnen!

https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrbZrk
Shit, hij is snel geworden of niet na de android 13 update. (Misschien meer de animaties die sneller zijn maar toch.)

Lijkt alsof alles in een versnelde tempo afspeelt ..
Weird

Update 1:alles is ZEKER sneller geworden. Niet normaal. Ik weet niet eens of ik dit fijn vind.. Sony wat doe je 😂

Update 2: camera software is geupdate naar seamless zoom nu OOK bij fotos. Dus dat je soepeltjes kan scrollen tussen de lenzen. Fijn.

Telelens camera is nu van betere kwaliteit.
Ik zie bijv de "halo/glow" effect minder.
Ik ga zo de thermals even uittesten door 240hz gaming te doen en life is well for me now

Update 3: 10-15 minuten gegamed op 240hz en de toestel werd.... warm. Helemaaaal niet te vergelijken met de zomer toen ik net begon met t spel en moest m alweer op 60hz zetten. Totaal geen snapdragon 810 taferelen.

Laatste wat ik ga checken is battery life. Software voelt ècht gestroomlijnd dus ben optimistisch.

Update 4: 16:20 heb ik 78% over van mn battery. Ik had m rond 10:00 van de lader gehaald. 02:05 uur screen on time. Met meer dan een uur bellen via een whatsapp achtige app via wifi. Zoals gezegd 15 minuten op 240hz gegamed. Wat internet browsen. En heel veel in settings spelen vanwege de nieuwe software. Plus minuut of 5 photo pro app foto's genomen. Tot nu toe dus hele goede battery life. Wat uitgerekend op rond 10 uur SoT komt.

Update 5: toch nóg een update. Ik merk dat double tap to wake optie verdwenen is. Als hij niet ergens anders verstopt is.
Batterij nu om 01:32 is 21% met 07:30 uur SOT dus mn berekening klopte wel aardig. Trouwens heb ik stamina mode wèl altijd standaar aan op de minimale besparing mode. Dus het scherm draait ook op 60hz.
Zou wat zijn op 120hz en 10uur SoT.

Update 6: 8:15 ik heb m van de lader gehaald zal vandaag kijken of het veel scheelt met gister.
Oh en de icoontjes zijn opeens een tikkie kleiner geworden. Nu kan ik ze met de settings wel weer groter maken maar dan is alles opeens groot. Dus denk dat ze met alleen de app icoontjes hebben gemoeid. Iets minder .. maar een detail.

Update 7: ik kwam gister uit op 8:34 screen on time. Niet slecht voor 08:15 sochtends tot 01:00 lange dag.
Hierbij verklaar ik officieel dat de Xperia 1 IV is gered door deze update. 😁🙂

[ Voor 121% gewijzigd door BrbZrk op 10-11-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
BrbZrk schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:40:
Shit, hij is snel geworden of niet na de android 13 update. (Misschien meer de animaties die sneller zijn maar toch.)
Heb je update notificatie gekregen of de update geflashed? Ik kan de update nog niet zien in de Software Update tab in settings, ook niet als ik refresh. Toch nog even wachten denk ik, zal pas in een latere batch komen :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrbZrk
Cambionn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:15:
[...]

Heb je update notificatie gekregen of de update geflashed? Ik kan de update nog niet zien in de Software Update tab in settings, ook niet als ik refresh. Toch nog even wachten denk ik, zal pas in een latere batch komen :').
Update notificatie ontvangen gisternacht om 02:00 oid

[ Voor 11% gewijzigd door BrbZrk op 08-11-2022 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Eindelijk hier ook, had uur geleden nog gezocht naar een update, maar die was er nog niet. Net een push gehad. Wordt iets later slapen 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCXwpLBV_Xh_GLKXA9cY0hyYtQ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t1WuLsYAnIPYYqcOKAohuS1q.png?f=fotoalbum_large

• didado
Ik ga vanavond updaten. (als de update er is)

Enige verdere ervaring al te delen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Vannacht ook de update binnen gehad, en zojuist geïnstalleerd.
Verrassend genoeg zijn de verwijderde apps weg gebleven, zelfs de Play Store en YouTube zijn niet geherinstalleerd, dus dat was een mooie verrassing. Wel heeft Google er een nieuwe "Safety" app op gezet die ik er zo meteen weer af ga halen.

De kleuren waren ook opeens vreemd. Alle menu's waren oranje alsof de warmte veel te hoog was gezet. Blijkbaar omdat er in Wallpaper and Style nu standaard voor kleuren gebaseerd op de achtergrond wordt gekozen (en letterlijke elke optie daarin uit zich als oranje bij mij). Terug naar de basic colours optie haalt dat weg, maar er is enkel de keus voor blauw, waar andere Android 13 kleurtjes kunnen kiezen.

Overigens werkte het kiezen van welk deel van een afbeelding wordt laten zien als achtergrond als deze niet 21:9 is ook niet meer. Hij is nu altijd precies in het midden gepakt en licht ingezoomed. Heb uiteindelijk maar zelf de afbeelding geknipt om het deel te pakken dat ik erop wou hebben...

Daarbij is de klok op lockscreen nu ook blauw ipv wit en staat hij hoger waardoor hij niet meer bij mijn achtergrondje past (hij viel perfect in het midden in het zwarte stuk). Al met al ziet het er niet beter uit voor mij :').

Verder nog weinig verschil gemerkt naast wat UI veranderingen. Ik test hem nog ff verder. Maar voor een update waar veel wordt gesproken over customisation valt het me toch wel tegen. Had toch gehoopt op z'n minst meer basic kleuropties. Groen was leuk geweest, of gewoon zwart-wit-grijs tinten. Of anders iig zoals het was ipv dat de lockscreen opeens gekleurd moet. Maar de opties zijn nogal schaars.

Screenshot de minst oranje optie in wallpaper colours en het gebrek aan basic colours. Menu staat onder Wallpaper in de settings, voor wie het nodig heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuFXT8nN1vX8vBWizQxVjaD40m4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k9fQxUpet3oMIssuVcA8VYn8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
Ik heb wel iets leuks ontdekt. Door je dpi in te stellen op 600 ga je over naar tabletweergave (misschien was dit er al, had het eerder niet zo hoog). Het leuke is ook dat alle apps overgaan naar tabletweergave en dat is echt veel beter. Teveel voorbeelden om op te noemen, bekijk het zelf maar. Als je stuk hoger gaat dan 600 dan gaan websites ook in desktopweergave, dat vond ik minder, dus hou het op 600. Wat wel zeker nieuw is de apps onderaan (helaas zijn het geen recente apps maa gewoon de onderste 5) die kan je gewoon slepen naar boven en gaat gelijk in splitview. Multitasking gaat zo echt flink vooruit. Alleen de appdrawer crasht, misschien andere launcher proberen, hoewel eigenlijk gebruik ik het nooit.

Scherm flipt ook onderste boven, handig tijdens opladen als je ligt met de toestel op je borst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwwj3TDCiPcxEhc2hdKk2ATP3L4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cl5aU70ZW3XOPXFzRFaDWFex.png?f=fotoalbum_large

• didado
Cambionn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:36:
Vannacht ook de update binnen gehad, en zojuist geïnstalleerd.
Verrassend genoeg zijn de verwijderde apps weg gebleven, zelfs de Play Store en YouTube zijn niet geherinstalleerd, dus dat was een mooie verrassing. Wel heeft Google er een nieuwe "Safety" app op gezet die ik er zo meteen weer af ga halen.

De kleuren waren ook opeens vreemd. Alle menu's waren oranje alsof de warmte veel te hoog was gezet. Blijkbaar omdat er in Wallpaper and Style nu standaard voor kleuren gebaseerd op de achtergrond wordt gekozen (en letterlijke elke optie daarin uit zich als oranje bij mij). Terug naar de basic colours optie haalt dat weg, maar er is enkel de keus voor blauw, waar andere Android 13 kleurtjes kunnen kiezen.

Overigens werkte het kiezen van welk deel van een afbeelding wordt laten zien als achtergrond als deze niet 21:9 is ook niet meer. Hij is nu altijd precies in het midden gepakt en licht ingezoomed. Heb uiteindelijk maar zelf de afbeelding geknipt om het deel te pakken dat ik erop wou hebben...

Daarbij is de klok op lockscreen nu ook blauw ipv wit en staat hij hoger waardoor hij niet meer bij mijn achtergrondje past (hij viel perfect in het midden in het zwarte stuk). Al met al ziet het er niet beter uit voor mij :').

Verder nog weinig verschil gemerkt naast wat UI veranderingen. Ik test hem nog ff verder. Maar voor een update waar veel wordt gesproken over customisation valt het me toch wel tegen. Had toch gehoopt op z'n minst meer basic kleuropties. Groen was leuk geweest, of gewoon zwart-wit-grijs tinten. Of anders iig zoals het was ipv dat de lockscreen opeens gekleurd moet. Maar de opties zijn nogal schaars.

Screenshot de minst oranje optie in wallpaper colours en het gebrek aan basic colours. Menu staat onder Wallpaper in de settings, voor wie het nodig heeft.
[Afbeelding]
Dankjewel

De update is tot nu alleen voor de Xperia 1 IV zo lijkt het. Moet met mijn 5 IV meer geduld hebben. 😉

Ook een mogelijke performance verhoging met Android 13.

Deze link kwam ik in Reddit tegen die je eventueel automatisch kan vertalen:

https://sumahodigest.com/?p=14473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Nog een klein irritatiepuntje ontdekt met de permissies.

Mijn automatisch Wi-Fi aan/uit app blijft vragen elke keer dat ik m'n telefoon unlock of hij toestemming heeft om de Wi-Fi aan te zetten. Soms ook 2 of 3 pop-ups tegelijk. Hij heeft al alle Wi-Fi rechten en er lijkt geen manier te zijn om deze melding altijd goed te keuren. De melding zelf is niet zo'n probleem, maar steeds de melding zonder altijd ja optie is wel irritant gezien ik het juist mooi automatisch had opgezet zodat ik er geen omkijken naar heb.

Gebruik hem om automatisch Wi-Fi uit te zetten wanneer disconnected van known network, en aan bij ontgrendelen (en weer uit mits geen known network). Dit om tracking over Wi-Fi te ontlopen. Wi-Fi signaling, waar ingebouwde Wi-Fi functies op lopen, staat dus ook uit gezien dat juist veel gebruikt wordt voor traceren. Vandaar dat ik dus niet die Android native opties gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Met wat meer rondspelen nog wat dingen ondervonden. Theming werkt aanzienelijk beter met hoog contrasterende velle kleuren. Er is nog steeds een rare voorkeur voor oranje in half de themes maar anderen zien er nu degelijk uit. Zou nog steeds willen dat je zelf de kleuren in kan stellen (ook apps als LWP+ werken niet lekker hiervoor), maar het theming ding werkt wel een stuk nuttiger zo.

Daarbij als je lock of homescreen gebruikt pakt hij enkel de kleuren van de laatst aangepaste. Wil je dus de kleuren van je lockscreen gebruiken maar pas je de home aan, moet je de lockscreen weer even opnieuw instellen zodat de kleuren daarvan gepakt worden en vice versa.

Ook hebben sommige Material-based apps nog wel wat kleine bugs met de custom kleuren. Zo laad OpenBoard de enter knop de eerste keer blauw in invoervelden waar standaard met een hoofdletter begonnen wordt, maar wordt hij groen zodra de enter knop uit-en-aan in geweest.

*note that the icoontjes van een icon pack zijn en ik Nova Launcher gebruik, de Android 13 adaptive icoontjes zijn afaik enkel nog mogelijk op de Xperia Home launcher.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjVe6X3wgEXorxKhvIGJ0FzSEJ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KykATZqzS5WmR06MMyDuN2OK.png?f=fotoalbum_large

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 16:26
Is het nog steeds zo dat hij een melding geeft (van oververhitting) binnen een kwartier als je aan het filmen bent ?

Just here for the fun

• barrymossel
Ik lijk wat issues te hebben met GPS en ik ben er nou nog niet uit of het aan mijn Xperia 5 iv ligt... Als ik de telefoon aan Android Auto hang blijft bij Google Maps staan dat hij GPS verbinding aan het zoeken is. Ondanks dat weet de telefoon wel waar ik ongeveer ben, maar springt van weg naar weg.

Daarnaast als ik op mijn Galaxy Watch een activiteit start via Google Fit springt de GPS route van hot naar her. Een activiteit via Samsung Health heeft dat probleem weer niet. Zou dus kunnen dat Google Fit de GPS van de telefoon gebruikt en Samsung Health die van het horloge.

In Google Maps op mijn telefoon lijkt de locatie vrijwel altijd goed te kloppen bij stilstand. Ik heb nog niet getest bij beweging.

Heeft iemand anders last van issues met de GPS i.c.m. een Xperia iv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HakanX
barrymossel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:00:
Ik lijk wat issues te hebben met GPS en ik ben er nou nog niet uit of het aan mijn Xperia 5 iv ligt... Als ik de telefoon aan Android Auto hang blijft bij Google Maps staan dat hij GPS verbinding aan het zoeken is. Ondanks dat weet de telefoon wel waar ik ongeveer ben, maar springt van weg naar weg.

Daarnaast als ik op mijn Galaxy Watch een activiteit start via Google Fit springt de GPS route van hot naar her. Een activiteit via Samsung Health heeft dat probleem weer niet. Zou dus kunnen dat Google Fit de GPS van de telefoon gebruikt en Samsung Health die van het horloge.

In Google Maps op mijn telefoon lijkt de locatie vrijwel altijd goed te kloppen bij stilstand. Ik heb nog niet getest bij beweging.

Heeft iemand anders last van issues met de GPS i.c.m. een Xperia iv?
Het lijkt erop dat je gps antenne niet werkt.. De locatie die je ongeveer krijgt kan ook op basis van wifi accespoints en telefoonmasten. Installeer een gps test programma bv deze om te kijken of je wel of geen satellien kan zien (de interne tester van Sony werkte net niet voor mij).

• HakanX
Brotuck schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:16:
Is het nog steeds zo dat hij een melding geeft (van oververhitting) binnen een kwartier als je aan het filmen bent ?
Ja helaas nog steeds. Mijn laatste reactie zei ik van niet, maar dat was toen snachts op terras waar het blijkbaar koud genoeg was om mijn toestel goed te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
HakanX schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:41:
[...]

Het lijkt erop dat je gps antenne niet werkt.. De locatie die je ongeveer krijgt kan ook op basis van wifi accespoints en telefoonmasten. Installeer een gps test programma bv deze om te kijken of je wel of geen satellien kan zien (de interne tester van Sony werkte net niet voor mij).
Geen fix. Herstart gedaan en meteen een goede fix met accuracy van 4m.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Is het bij de Xperia 5 IV eigenlijk mogelijk om standaard telefoongesprekken op te nemen als audiofile?
Wettelijk mag het gewoon en bijvoorbeeld de ASUS Zenfone 9 biedt die mogelijkheid wel.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste