Hoewel ik het daar mee eens ben, het is een vervolg op de problemen die de vorige toestel (III) ook had.
Probleem ligt grotendeels bij de chip zelf, vorig jaar hadden veel telefoons ook al problemen met de 888 qua temperaturen, op sommige gaming phones na.
En dit jaar zie ik ook problemen met de 8 Gen 1, het ligt ook echt grotendeels aan de chip zelf natuurlijk.
Maar dat wist Sony vast wel... en toch hebben ze dit alweer verkeerd aangepakt, dit is ook niet iets wat je zomaar met updates oplost, dat kregen andere merken en Sony vorig jaar ook niet voor elkaar.
In mijn ogen kunnen bedrijven beter zo'n chip dan niet gaan gebruiken, tenzij de koeling op orde is en dit geldt niet alleen voor Sony maar voor andere merken ook.
Aan de andere kant verdient Qualcomm ook een forse tik op de vingers, men wil steeds snellere chips maken maar lost de problemen met hitte en verbruik ervan niet op, dit zie ik zelfs tegenwoordig ook steeds vaker met normale computer CPUs ook (alleen daar heb je nog opties om het eventueel zelf op te lossen)
Telefoons zijn snel zat, Qualcomm kan zich beter op lagere verbruik en hitte focussen, Snapdragon 865, 855 en de 870 (iets betere 865 die vorig jaar uitkwam) hadden deze issues bij lange na niet zo erg, ik denk daarom dat bedrijven zoals Sony of Samsung soms beter een tandje lager kunnen, het komt een toestel alleen ten goede (en dan doel ik niet erop dat ze een oudere chip moeten gebruiken, maar ga niet meteen voor het snelste als je koeling niet op orde is)
Want chips als 8 Gen 1 hebben vooral nut voor wie wil gamen of voor mensen die graag de hoogste benchmarks halen, maar als toestellen met 8 Gen 1 net als vorig jaar de boel moeten throttlen vanwege de temperaturen... wat heeft die chip in zo'n toestel dan voor nut? Want je haalt de volledige potentie ervan ook niet hierdoor.
Ik laat het in ieder geval hierbij qua mijn rant, zelf heb ik de 1 IV vooral op het oog voor mijn partner die binnenkort mag verlengen (want 3.5mm en sd slot) maar als Sony deze issues niet oplost, dan wel heeft de Xperia 5 IV deze niet, dan schrap ik deze toestel wel van het lijst.
mijn partner gamed niet echt op telefoon op wat hele lichte oude games na die iedere telefoon aankan, maar mijn partner heeft wel een betrouwbare snelle werkpaard nodig voor werk ect, dus dit soort issues kunnen voor zo veel geld gewoon niet voorkomen, ongeacht het merk
Enige wat Sony eventueel kan doen is de clocks lager zetten tijdens normaal gebruik, en boosten als je een app start en dan weer terugclocken en misschien helpt dat wel.
Het blijft een mooi toestel, maar als je 1400 euro vraagt, lader en laad kabel ook nog uit het doos haalt dan verwacht ik dat alles op orde is.