Cambionn schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:29:En ja, ik zeg veel ik omdat ik niet voor iedereen kan spreken. Maar kijk ff in de fandom en communities en je ziet dat mensen echt niet masaal na Origins zijn afgehaakt en dat verre van iedereen het daarna allemaal maar kut vond.
Dat zeg ik ook helemaal niet.
Maar je hebt het wel over de fandom en communities die, net als dit forumtopic vol zitten met mensen die voornamelijk positief zijn.
En natuurlijk kijk ik met mijn eigen ogen, met mijn eigen ervaring. Ik ben genoeg bezig geweest met het gegeven dat veel games, films en series van de afgelopen mij gewoon niet meer kunnen boeien. Ligt het aan nostalgie, heb ik al te veel gezien en gespeeld en ontbreekt het aan originaliteit? Is er bij veel media een verschil in de benadering richting de kijker/speler, in schrijverschap, en behoor ik simpelweg niet meer tot de doelgroep?
Gedeeltelijk is het antwoord hierop ja. Maar dat verklaart niet waarom ik een Cyberpunk 2077, Starfield, Horizon, Balder's Gate 3 kan spelen zonder daar last van te krijgen. En ik heb de Mass Effect trilogie
en Dragon Age Origins en 2 ook meerdere keren gespeeld.
Geen van die games geeft mij het gevoel dat Veilguard geeft, dat die game gewoon niet voor mij gemaakt lijkt te zijn.
Hoewel de game niet zo slecht is (zeker op technisch vlak) als sommige 'recensenten' beweren en er veel mensen positief over zijn is het overigens bekend dat Bioware qua verkopen bij lange na niet de aantallen heeft gehaald die men voor ogen had. Het aantal spelers op Steam is een tiende van de Balder's Gate 3 spelers en zelfs de Mass Effect LE haalt nog dezelfde aantallen.
Het is gewoon geen commercieel succes.
Ik vindt het een beetje sneu om het hier weer te gooien op 'jouw mening, mijn mening'.
De term heeft een definitie. Die kaders stel ik niet, die zijn er.
Het zou sowieso niet passend zijn om de term als in 'eindelijk weer eens een goede game' te gebruiken voor de hele gamingindustrie omdat men daarmee letterlijk alle games van alle uitgevers bestempelen als niet 'to form'. Wat, wederom, simpelweg niet van toepassing is.
Daarbovenop zeggen websites letterlijk "a return to form for BioWare".
Er wordt dus gezegd dat Bioware ergens hun 'form' zijn kwijt geraakt en met Veilguard weer voldoen aan een "former state of success or brilliance". Wat volgens heel veel mensen, die niet door Bioware betaald worden om dit te zeggen, niet waar is. Omdat The Veillguard niet van hetzelfde niveau is als de games waar Bioware groot mee is geworden.
Maar er is wel degelijk een verschil tussen het Bioware van toen en het Bioware van nu.
De games werden niet ontwikkeld door een entiteit Bioware, maar door individuele schrijvers, designers e.d. die o.a. nu bezig zijn met Exodus, waarvoor de verwachtingen uiteraard uitzonderlijk hoog zijn.
Ik laat het hierbij. Ik reageerde enkel op de vergelijking met Mass Effect omdat die naar mijn idee de plank missloeg. The Veilguard zal nooit de cultstatus bereiken die ME heeft.
Het draait er ook op uit dat ik hier alleen maar negatief over de game ben (en geloof me, ik heb meer) terwijl er ook best goede dingen in zitten. Met name richting het eind.
Desalniettemin komt de game voor mij qua RPG beleving nergens op het niveau van de betere titels van nu of toen.