Ik wordt wel vrolijk van de gameplay trailer. Wel blij dat het nu op Inquisition is gebouwd en niet weer compleet een nieuw iets, zoals de stap van DA:O naar DAII en DA:Inquisition wel voelde. Maar wel met de nodige aanpassingen/updates.
Nou ben ik nooit van het tactische geweest, dus enkel eigen character besturen is voor mij echt geen issue. Ook de wat meer cinematische combat niet. Doe mij maar lekker hack&slash. En dan niet op een Darksouls manier, maar meer vergelijkbaar met spellen als Divinity II: Ego Draconis, Kingdoms of Amalur, of zelfs heel "lelijk" Elder Scrolls. Dus iets minder focussen op hand-oog-coordinatie en iets meer relaxed op dat vlak met focus op skills en character build. Dat dat altijd bij Dragon Age
kon heb ik ook altijd gewaardeerd, maar ik kan me indenken dat het enigszins wegwerken van de tactical optie door het gebrek aan tactical view en je groep besturen niet iedereen blij zal maken.
Ik zie Rook wel paar keer wisselen tussen daggers en bow midden in combat. Dat is wel een mooie om terug te krijgen. Dat dat in Inquisition niet kon was zeker voor een rogue vreemd.
Ik mis wel het zien van mijn party linksboven in het scherm.
Mja, de rest van de gameplay wacht ik ff af hoe het werkt als het speelt. Ik weet nog dat er bij Inquisition enorm genitpicked werd over dingen als een limiet op potions en geen health-regen, en dat bleek in-game eigenlijk helemaal geen issue.
Wat me buiten dat meteen opviel, en wat ik niemand heb horen zeggen, is dat er expliciet een Backstory genoemd wordt. Betekend dit dat we alla Origins weer een eigen achtergrond krijgen? Dat zou wel erg tof zijn. En wellicht dat de vorige trailer enkel die van deze Rook liet zien met dat bar gevecht, en dat we dus verschillende mogelijkheden hebben hoe Varric en Harding je hebben gevonden. Kan natuurlijk ook gewoon weer een verhaaltje zijn van een paar zinnen alla Inquisition, maar het opent wel deuren.
Hoop dat dat ook betekend dat we weer als alle rassen kunnen spelen, en niet zoals in DAII vast zitten aan een mens. Wellicht lastiger in Tevinter, maar maakt wel voor interessante verhalen. Daarbij was het idee toch dat je een nobody was, dus dan zou het prima moeten kunnen lijkt me.
Varric moest ik ook ff aan wennen. Maar ik snap hem ook wel. Hij wordt ook ouder, en heeft grijs haar nu. Solas heeft het ook over dat ze jaren terug samen reisden, wat wel impliceert dat er een aardige tijd tussen de spellen zit. Mijn opa ziet er ook niet uit zoals hij dat deed toen hij 40 was. Heb het idee dat ze wel zijn gezicht hebben gepakt, en vooral het (gezichts)haar anders is dus in die zin is het niet heel onrealistisch. Wellicht ook een keuze voor een timeskip zodat niet alle belangrijke personen een rol moeten hebben of "verdwenen" zijn. Nu kunnen ze gewoon oud zijn geworden, met pensioen of overleden zonder dramatische verdwijningen of andere gebeurtenissen. En Solas zal ook tijd nodig hebben gehad om dit voor te bereiden.
De voice-acting van Neve voelde soms wel erg onnatuurlijk idd. Hoop dat dat komt doordat het idd footage "captured from software in development" is. Op de meeste momenten klinkt het gewoon als een "stereotype gay" accent, en klinkt mij ook alsof ze hiervoor gingen. Prima, ken mensen die echt zo praten en vaak hele leuke mensen. Maar op sommige momenten klinkt het weer als een regulier accent en weer andere momenten gewoon heel onnatuurlijk. Consequentie hierin is volgens mij key. Het is niet enkel Neve tho, Harding's "Varric, Solas isn't gonna stop because an old friend asks nicely" klonk ook beetje raar. Varric en Rook klonken wel goed, dus hopenlijk is dat echt gewoon omdat ze nog wat polishing moeten doen.
Dat omroepen voelde soms wel wat Sci-Fi-y ipv magic-y, maar wellicht dat het in-game beter valt met het complete verhaal ipv cuts.
"It's a pride demon, damned thing probably sensed Solas' ego" moest ik wel ff om lachen. Dat is de humor die we van Varric kennen.
Oh enne, RIP Bianca. Je kan zien dat dit hem pijn doet op heel veel manieren
maar stiekem vind ik het wel leuk om Varric met een ander wapen te kunnen proberen, als hij hierna geen advisor rol krijgt ofzo:
Ik denk dat ik als ik thuis kom van werk Inquisition maar eens opstart, heb er nu weer zin in gekregen

.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.