Denk wel eerst eens goed na over wat je denkt te missen op ps5. Ik heb zelf ook een verleden waar ik af en toe eens over de heg keek (en kocht) maar dat is me nooit echt bevallen. Niet om je van het idee af te praten, maar gewoon zodat je geen aankoop doet die je vervolgens misschien spijt.
Als je nog weinig games hebt bij MS/XBOX, dan mag je eerst een kleine library opbouwen (terwijl je waarschijnlijk al een ps5 backlog hebt, zoals zovele gamers). Heb je helemaal niets, dan ben je bijna 'verplicht' om gamepass te nemen. Dan zit je ineens twee abonnementen te sponsoren (als je ook al extra zou hebben), wat echt gewoon te veel gaming opties zijn. Daar zou ik persoonlijk niet echt gelukkig van worden.
En dan is het een zichzelf voortzettend verhaal, want gamepass = geen xbox library => blijven op gamepass abonneren om uberhaupt xbox games te kunnen blijven spelen, want je hebt geen games.
Bijna alles is cross-gen, en zal er beter uit zien op je ps5 (de series s is meer dan prima, maar duidelijk een trapje lager en een instapper in de huidige gen). Ik denk ook niet dat je van die 512 GB gelukkig wordt.
Blijft over dat je de series S koopt voor gamepass en xbox exclusives. Op dit moment halo, forza, en gears (wat je op elke mid tot low-end pc ook kan spelen als je die al hebt, zelfs op een steam deck), en de toekomstige bethesda line up zoals starfield.
Let op, ik ben een groot voorstander van de Series S, en ga ook helemaal niet mee in het verhaal dat de series S current gen ontwikkeling hindert. Dat is een statement vanuit slechte studios. MS heeft echt wel een goede move gedaan met die Series S. Een goede deal, als je vorige generatie op xbox zat, of op dit moment volledig zonder voorkeur voor het eerst in consoles instapt. Kom je al vanop ps5 (tenzij je nog ook nog maar net bij sony instapt), is het misschien niet de beste oplossing