Volens mij weten jullie (ook @NightShadow22) niet wat grijze keys zijn... De key zelf is gewoon legaal, daar gaat het niet om. Een key wordt grijs genoemd als deze verkocht wordt door iemand anders dan een officiële reseller. Je weet daarbij over het algemeen niet wat de exacte herkomst is van de key. Het kan zijn dat deze legit ingekocht zijn voor een andere markt, of het kan zijn dat ze met gestolen creditcard gegevens aangeschaft zijn. In dat laatste geval krijgt de uitgever én geen geld voor de game én betalen ze chargeback kosten voor de creditcard transactie (ja creditcards zijn raar). Ze verliezen dan dus zelfs geld aan je.Schweino schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Waarom zouden dit grijze keys zijn? Volgens mij is daar enkele jaren geleden al tegen opgetreden en zijn dit gewoon legale keys uit andere regio's.
Of mogen we dan ook niet meer discussiëren over de aanschaf van een LG OLED TV die niet voor de Benelux markt bestemd is?
Maar ook als de key wel legit gekocht is maar voor een andere markt bedoeld is is het niet zomaar per definitie zonder schade om dat te doen. De reden dat de games goedkoper zijn in andere gebieden is kort door de bocht dat de mensen daar minder koopkracht hebben. Uiteraard doet de uitgever dit omdat ze zo toch nog wat verdienen op een markt waar niemand de prijzen van games op de westerse markt zou kunnen betalen en niet uit de goedheid van hun hart, maar het effect is nog steeds dat die mensen ook games kunnen kopen. Als te veel westerlingen via dit soort constructies games kopen tegen de lagere prijs van een land met lage koopkracht, dan gaan uitgevers de prijzen daar ook verhogen omdat ze meer geld verliezen aan westerlingen die via dat soort trucs kopen dan aan extra verkopen in die landen. En dan zijn de mensen daar dus de dupe. Dit is al vaker zo gebeurd.
Anyway, dat als uitleg voor wie het wilde weten. Voor mij is dit reden dat ik in ieder geval nooit koop van marktplaatsen zoals Eneba, maar verder moet iedereen lekker doen wat ie wil. Ik vond alleen dat het wel veel daarover ging en vroeg me af wat er ooit met die regel gebeurd was... Ik zal er niet verder over doorgaan.
Gamertag: FinrazielNL
:strip_exif()/f/image/iNS5jrIgGIF66fbwLJQJSEcb.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/i9zn3QxUuu4EAKHW0kiT6h4v.jpg?f=fotoalbum_large)