Chrosser schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:24:
[...]
Ik bedoelde het anders, maar ik zie nu dat ik de zin een beetje raar heb getypt. Ik bedoelde aan te geven dat het verschil tussen de series x en s over het algemeen niet zo groot is dan als je bijvoorbeeld the Witcher 3 XSX versie vergelijkt met de switch versie (met de uitleg dat die laatste versies qua graphics wel echt ver uit elkaar liggen). Raytracing is leuk, maar de game ziet er nog steeds goed uit zonder. 30 vs 60fps is een ervaringsverschil maar je hebt daarbij niet het idee dat je meteen een andere game aan het spelen bent. Het zijn meer de puntjes op de i dan fundamentele grafische verschillen.
Overigens heb ik wellicht te veel met de Xbox vs Playstation bril gekeken omdat ik toch nog op de lijn zit dat Xbox marktaandeel van Playstation wil overnemen. Als dat al zo is, dan is dat in ieder geval niet het enige paard waar ze op wedden gezien alle opmerkingen hier. Desondanks blijf ik het moeilijk te begrijpen dat je allemaal studios gaat opkopen voor gigantische bedragen die je wil laten pronken met fantastisch uitziende vette games en dan een prijsstrategie hanteert die er voor zorgt dat je ''middelste'' console het best verkoopt. Ik zou denken dat Xbox langzaam op het punt aan het komen is waarbij de serieuze gamer gaat denken, waar is mijn geld het best besteed. Een agressievere strategie op de XSX was mijn inziens logischer geweest.
Ik zeg dit als Playstation gamer, waar elke console/SKU op rekenkracht exact dezelfde is (enkel disc/no-disc), maar ik zie het argument WEL voor wat MS doet met de series S.
Er zijn argumenten voor en tegen beide strategieën, maar ik zie niet in hoe de Series S jou als 'serieuze gamer' ook maar op 1 manier hindert of remt. Bedenk dat je weer redeneert vanuit een 'rijke' markt, met hoge salarissen en veel inkomen. 500 euro is hier wisselgeld. In Brazilië of Indie zullen ze maar wat blij zijn met een next gen console van 250 euro. Het verschil tussen net bereikbaar voor een hele grote groep gamers, of absoluut onbetaalbaar, hoe vreemd dat voor ons ook mag klinken.
En in die zin boort MS dus meteen een veel grotere markt aan, waar ze hun box, hun ecosysteem en platform kunnen slijten.
Ander puntje is de series S tijdens corona (wat niemand zag aankomen) een onbedoelde toevalstreffer was. Want het was maanden- en maandenlang de enige console die vlot beschikbaar was, wereldwijd. Lag gewoon al vrij snel op voorraad in de rekken. Omdat de chips een stuk gemakkelijker en goedkoper te produceren zijn. Als ik een xbox gamer was op dat moment dan wist ik het wel. Blijven doorroeien op een last gen (one X) met trage laptopschijf, of een console met solid state storage en flitsenden laadtijden? Ja graag, graphics be damned.
Inderdaad, je hebt de keuze tussen alle grafische toeters en bellen (wat ook erg relatief is, het boeit me steeds minder, en ik zie het ook steeds minder in een interactief medium met snel bewegende games), of een console met dezelfde CPU power (belangrijk!) en +-1/4 van de GPU power, waardoor je dus enkel inlevert op graphics. Lagere res, lagere res textures, bijvoorbeeld. Boeiend, is voor veel gamers meer dan genoeg.
Dat probleempje bij BG3 lossen ze nog wel op, gewoon wat extra tijd aan spenderen. Indien niet, jammer dan, maar het is een uitzondering, tot nu toe gaat het allemaal prima met die twee verschillende SKU's. Gewoon feature parity tussen beide consoles.
De 'QOL' features alleen al (snel laden van games, wat mij betreft de enige echte next gen feature van beide consoles) heb je hoe dan ook. Voor 250 euo in een promotie.
Vanuit mijn standpunt, als PS gamer (of ook vanuit het standpunt van een switch gamer bijvoorbeeld), is het tevens ook de enige console van MS die ik zelf zou aanschaffen voor er bij. Dat is prima te verantwoorden. Twee dikke consoles is dan wat overdreven, vooral als de MS console in het huishouden met afstand de "tweede console" is.
Nee, prima idee die Series S
Het probleem is alleen dat Sony nogal harde discounts hanteert op dit moment. In de UK koop je voor 50 euro meer dan een Series S een Disc (!!) versie van de PS5 (zware korting). Tja, dan weet je het ook wel. Dan hoef je helemaal niets in te leveren, en speel je je games voluit op een ps5 zonder beperkingen.