Elektrische schokjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andesman
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-08-2023
Hoi,
Ik heb in huis een muziekstudio in de woonkamer, waar ik bij meerdere apparaten (o.a. laptop, audio interface, aangesloten gitaarkabels) schokjes krijg als ik ze aanraak. Weet iemand wat de oorzaak is en hoe ik het kan verhelpen?
Is het omdat ik veel apparatuur met verlengsnoeren aan 1 stopcontact heb verbonden?
En is het slecht voor mijn apparatuur?
Alvast bedankt voor de reactie en groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25

Kheos

FP ProMod
waarschijnlijk omdat er iets niet helemaal goed gaat met je aarde-bedrading. Heb je als eens de ground-lift geprobeerd om te zetten op je apparaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms mag je ook eerst een beetje zoeken voordat je een vraag stelt, het fenomeen komt heel vaak voor.....

Elektrische schok bij aanraken Coax stekker
Elektrische schokken van PC
Elektrische schokken van MBP 13"
Stroomschokkken op apparaten in huis?
spanning op pc-case

Is het schadelijk?

Ja, ik heb gezien dat het schadelijk kan zijn, probleem is dat door het netfilter de aarde op ongeveer halve spanning komt (met een hoge weerstand) maar condensatoren willen nog wel eens flink gaan afwijken en kan een connectie van 2 apparaten met een totaal verschillend aardpotentiaal schade veroorzaken als eerst de signaal aders connectie maken voordat de aarde erbij komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Het eerste waar ik aan denk: welke schoeisel draag je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:03
Zijn het schokjes of is het een licht zoemend/vibrerend gevoel op je vinger toppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het zou kunnen komen doordat je van één of meerdere apparaten de randaarde niet aangesloten hebt. Meestal gebeurt dat als je ergens een verlengsnoer gebruikt zonder randaarde.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andesman
BoAC schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:32:
Het eerste waar ik aan denk: welke schoeisel draag je?
Nike of All Stars, maar ik denk echt dat het iets met of de elektriciteit te maken heeft of met de apparatuur, want ik heb het echt relatief vaak (vaker per dag) als ik spullen gebruik die hier zijn aangesloten.
Soms ook bv als ik mn elektrische gitaar speel als ik de snaren aanraak. Dat heb ik nooit eerder gehad, terwijl ik al jaren dit type schoenen draag.

Ik ben trouwens recentelijk verhuisd. En sindsdien heb ik dit. Volgens de woonbrochure is alles geaard. Maar ik heb ook al wel eens gehad dat ik een schokje kreeg toen ik een verwarming aanraakte (weet niet er een verband is..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Andesman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:55:
[...]
Volgens de woonbrochure is alles geaard. Maar ik heb ook al wel eens gehad dat ik een schokje kreeg toen ik een verwarming aanraakte (weet niet er een verband is..).
Dan zou ik er in dat geval niet zomaar uitgaan van dat het goed geaard is. Controleer dat eens voor de zekerheid, of pak eens andere stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andesman
ArnoutV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
Zijn het schokjes of is het een licht zoemend/vibrerend gevoel op je vinger toppen?
Ik voel het waar ik iets aanraak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Andesman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:57:
[...]

En alles is geaard aangesloten? Dus geen 2 polige kabels naar een adapter? Want dan heb je geen aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Andesman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Het zou ook kunnen zijn dat jijzelf statische electriciteit opbouwt en dat als je een geaard instrument aanraakt, die statische electriciteit afvloeit naar de aarde.
Merk je het ook als je bijvoorbeeld een radiator aanraakt, of een kraan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 20:48
2 apparaten die verschillende op groepen zitten, maar wel met een kabel verbonden zijn
dit had ik met mijn pc en versterker op mijn studentenkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ontaarden met een polsbandje of ander schoeisel proberen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

[...]

Nike of All Stars, maar ik denk echt dat het iets met of de elektriciteit te maken heeft of met de apparatuur, want ik heb het echt relatief vaak (vaker per dag) als ik spullen gebruik die hier zijn aangesloten.
Soms ook bv als ik mn elektrische gitaar speel als ik de snaren aanraak. Dat heb ik nooit eerder gehad, terwijl ik al jaren dit type schoenen draag.

Ik ben trouwens recentelijk verhuisd. En sindsdien heb ik dit. Volgens de woonbrochure is alles geaard. Maar ik heb ook al wel eens gehad dat ik een schokje kreeg toen ik een verwarming aanraakte (weet niet er een verband is..).
Aarding controleren. En wat voor vloer heb je nu in je nieuwe woning?
Als dit nu bijvoorbeeld pvc is, en je sloft ook nog een beetje, vind ik het niet gek dat jij jezelf de hele tijd statisch aan het laden bent.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andesman
Dank allemaal voor de reacties!

Ik heb een laminaat vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andesman
TERW_DAN schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:19:
[...]

En alles is geaard aangesloten? Dus geen 2 polige kabels naar een adapter? Want dan heb je geen aarde.
Er zitten een paar stekkers bij die alleen maar 2 pinnen hebben (net zoals een telefoonoplader), is dat wat je bedoelde? Ik heb daar eerder nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

[...]

...

En wat voor een vloer had je in je vorige huis?
Even wat rondzoeken op Internet levert wel op dat laminaatvloeren voor statische elektriciteit zorgen :)
Statische elektriciteit is 1 van de redenen waarom ik graag op leren schoenen loop of door huis op sokken :P

[ Voor 9% gewijzigd door BoAC op 01-06-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:17
[...]

Ik ben trouwens recentelijk verhuisd. En sindsdien heb ik dit. Volgens de woonbrochure is alles geaard.
En in werkelijkheid?

Het verschil tussen een geaarde en ongeaarde contactdoos kun je gewoon zien natuurlijk.

Al kan het natuurlijk voorkomen dat er een geaarde contactdoos is geplaatst waarvan de aarde niet is aangesloten. Hoe oud is de woning?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1