Stroomschokkken op apparaten in huis?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48844

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost, maar ik vraag me nog steeds af hoe het komt...

Ons huis stond onder stroom. Als ik een ijzeren gedeelte van mijn laptop aanraakte of van de koelkast, kreeg ik een schok.

Weten jullie hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Was je gewoon niet statisch? En hoe is het opgelost?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 10:44

chromeeh

the Gnome

Eerste gok: Aarding?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03

Rmg

Hoe heb je het opgelost dan... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een laptop kan niet aan aarding gekoppeld zijn, er zijn, weliswaar weinig, niet te aarden laptopvoedingen en de voeding kan niet aangesloten zijn. Op die manier kan er potentiaal opgebouwd worden (door bewegende delen bijvoorbeeld) en kan je bij aanraking een schok krijgen, vergelijkbaar met de schok van een auto bij droog weer.
Een koelkast heeft echter altijd een geaarde stekker (en die moet dan ook altijd in een goed geaard stopcontact), dus al de aarding goed aangesloten is kan daar geen potentiaal opgebouwd worden (en kan je ook geen schok krijgen).

Wat is er dan wellicht gebeurd?
Een of andere slimmerik (is vaak lang geleden gedaan, toen keek men (levens)gevaarlijk genoeg niet zo nauw) heeft die koelkast en laptopvoeding in een niet geaard stopcontact gestoken. Ook al lijkt er (rand)aarding aanwezig in het stopcontact, soms is deze helemaal niet aangesloten, of is er geen juist aardingspunt aanwezig.
Een mogelijkheid is dat de aarding aan het stopcontact wel verbonden is, maar men heeft gedacht dat de gas of waterleiding wel goed was als aarding, waardoor er een gevaarlijke spanning kan opgebouwd worden op de aarding (fout, want vlas of teflon, gebruikt als dichting tussen de buizen, geleidt niet genoeg, ook de waterkolom in de waterleiding is niet geleidend genoeg om aarding te voeren).
Vele apparaten (die aarding vereisen) hebben een netfilter, iets wat bij correcte aarding storingen tegen zal houden, maar bij slechte aarding een spanning van ongeveer 115V op de slechte aarding zet, dat kan een flinke schok geven. Daarnaast zal bij een fout in dergerlijk apparaat (wasmachine bijvoorbeeld, een lek of een draad die loskomt) het hele toestel rechtstreeks aan de 230V verbinden, waardoor het levend wezen (kat, kind, TS,....) een levensgevaarlijke schok krijgt (als je het geluk hebt dat de aardlekschakelaar snel genoeg is en het hart van het slachtoffer sterk genoeg, kan die het gerust overleven).

===> TS: wat je nu te doen staat is zo snel mogelijk laten controleren of er een goeie aarding aanwezig is, en zoniet deze laten plaatsen (als je huis afbrand, zal de verzekering er alles aan doen om het aan de slechte aarding te wijten, wat wil zeggen dat ze niet uitkeren). Truken als aarden aan de water of gasleiding zijn levensgevaarlijk en verboden!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 16:42
Laptops zijn doorgaans niet verbonden met de aarding. Of ze hebben wel een aarde-stekker, maar doen er niets mee: dan heb je een 2pins ronde stekker. Dus dat je een schok van je laptop kreeg lijkt me meer een gevalletje statische eleketriciteit, hoewel dat weer vreemd zou zijn gezien de hoge luchtvochtigheid vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Maar hoe is het opgelost???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Ik heb hier hetzelfde. Behuizing van PC, laptop en terrasverwarmer staat spanning op.
De een prikkelt wat meer dan de ander (PC geeft de sterkste stroomschokken).

Toeval is dat het op dezelfde groep zit, en dat de apparaten op een ander stopcontact niet schokken.

Op deze groep zat vroeger onze wasmachine. Het stopcontact is wel geaard, maar of dat ook aangesloten is weet ik niet zeker. Lijkt me wel want m'n pa heeft het allemaal zelf aangelegd en die zou zoiets niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Bij dit soort situaties is het 9 van de 10 keer een of geen aarde en een lekstroom via de wasmachine (wasmachine zit vaak niet achter een aardlek en schakeld de aardlek dus niet uit). In veel oude wijken kom je nog tegen dat de aarde gemaakt wordt door een aardaansluiting op de waterleiding voor de hoofdkraan en is er geen aardpen aanwezig. Het is trouwens wel verpicht om de waterleiding en gasleiding aan te sluiten op de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

ThinkPadd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 21:38:
Ik heb hier hetzelfde. Behuizing van PC, laptop en terrasverwarmer staat spanning op.
De een prikkelt wat meer dan de ander (PC geeft de sterkste stroomschokken).

Toeval is dat het op dezelfde groep zit, en dat de apparaten op een ander stopcontact niet schokken.

Op deze groep zat vroeger onze wasmachine. Het stopcontact is wel geaard, maar of dat ook aangesloten is weet ik niet zeker. Lijkt me wel want m'n pa heeft het allemaal zelf aangelegd en die zou zoiets niet vergeten.
Als jij stroom voelt terwijl het apparaat is aangesloten om een stopcontact met randaarde dan is er geen (goede) aarde aanwezig. Levensgevaarlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is een nieuwbouwhuis.

Als ik een verlengsnoer pak, die ik aansluit op een andere groep. Kan ik dan met mijn multimeter op de weerstand stand, de weerstand tussen de aardpin in het stopcontact, en de aardpin in het verlengsnoer meten?
  • Als ik oneindige weerstand meet > aarde niet aangesloten
  • 0.00 weerstand > aarde wel aangesloten
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 11:17

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Uhh dan weet je toch alleen of je stekkerblok geaard is? daarvoor hoef je em niet in het stopcontact te steken....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Eerste punt is controleren of je een goed aardpunt hebt, en vanaf daar kan je idd met een lange draad controleren of er geen te hoge weerstand zit tussen de correcte aarding en de aardaansluiting van het te controleren stopcontact. De weerstand zou erg laag moeten zijn, zo laag dat je em eigenlijk niet goed kan meten met een normale multimeter (minder dan 1 Ohm).
Het kan zijn dat je flink moet wrikkelen met de meetpennen van je multimeter om zo laag te kunnen meten, test het eerst door de meetpennen tegen elkaar te houden, de weerstand die je dan ziet kan je aftrekken van wat je door de aarding meet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Schokken... doet me denken aan mijn werk op zaak. Ik maak geregeld mee dat ik vonken voel bij aanraken van metalen omhulsel van de snijplotter, maar ook elders waar metaal is.

Echter soms krijg ik geen schokken. Het leek deels te liggen aan de bepaalde kledingsstof, en hoe je op de vloer loopt. Daardoor kan statische elektriciteit steeds varieren, en ook luchtvochtigheid is bepalend hiervoor. De aarde is wel overal aanwezig, maar het is wel vervelende zaak met schokken door statische elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Stoney3K

Flatsehats!

Voor de mensen die hier nog regelmatig last van hebben:

Trek de antennekabel van je TV voor de grap eens uit het contact.

Veel kabelaars staan er berucht om dat het "aardscherm" van hun coaxkabel verre van geaard is. Hier in Eindhoven (op de UPC kabel) meet ik soms een kleine 80V AC (!) tussen het aardscherm van de UPC-kabel en de werkelijke aarde (waterleiding, verwarming, enz..). Vooral als je een TV-kaart ingebouwd hebt kan dit erg lelijke resultaten geven, bij mij zijn er al twee mengpanelen en een LNB op de sattelietschotel gesneuveld om deze reden. In het geval van de UPC-kabel vermoed ik overigens dat de spanning afkomstig is van lek op hun versterkers. Needless to say kan het aardige tikken verkopen :(

Dwangmatig de aarde vanaf een vals aardpunt naar een echte aarde doortrekken wil niet altijd helpen, als de spanningsval te groot is kan het goed zijn dat je daardoor (onbedoeld) de aardlek laat klappen.

Let wel: het gaat hier om een continu aanwezige spanning op de aarde (behuizing) van apparaten, niet het af-en-toe vonkje dat je nogal eens door ESD kan oplopen. Vaak is de aanwezigheid van dit soort lekspanning te bepalen door met de achterkant van je hand over de frontplaat heen te gaan, dan kun je hem als het goed is voelen. Soms is er weinig aan te doen en moet iemand van het elektriciteitsbedrijf of kabelbedrijf de boel komen oplossen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dat is helemaal leuk als je je tv aansluit op je versterker waar ook je geaarde computer op zit, dan krijg je een brom door je geluid als je tv zit te kijken en als je computer analoog zit aangesloten krijg je door dat geluid ook een brom.
Een mantelstroomfilter heeft gelukkig alles opgelost :)

Veel erger is het nog als je zo'n kabel lostrekt en het gnd contact raakt eerder los dan het signaal contact, dan krijg je die spanning vol op een ingang/uitgang.
Een vriend van mij heeft zo twee videokaarten gesloopt, de eerste gaf helemaal geen beeld meer en bij de tweede deed de tv-out het niet meer.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Stoney3K schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 17:03:

Veel kabelaars staan er berucht om dat het "aardscherm" van hun coaxkabel verre van geaard is. Hier in Eindhoven (op de UPC kabel) meet ik soms een kleine 80V AC (!) tussen het aardscherm van de UPC-kabel en de werkelijke aarde (waterleiding, verwarming, enz..). Vooral als je een TV-kaart ingebouwd hebt kan dit erg lelijke resultaten geven, bij mij zijn er al twee mengpanelen en een LNB op de sattelietschotel gesneuveld om deze reden. In het geval van de UPC-kabel vermoed ik overigens dat de spanning afkomstig is van lek op hun versterkers. Needless to say kan het aardige tikken verkopen :(

Dwangmatig de aarde vanaf een vals aardpunt naar een echte aarde doortrekken wil niet altijd helpen, als de spanningsval te groot is kan het goed zijn dat je daardoor (onbedoeld) de aardlek laat klappen.

Let wel: het gaat hier om een continu aanwezige spanning op de aarde (behuizing) van apparaten, niet het af-en-toe vonkje dat je nogal eens door ESD kan oplopen. Vaak is de aanwezigheid van dit soort lekspanning te bepalen door met de achterkant van je hand over de frontplaat heen te gaan, dan kun je hem als het goed is voelen. Soms is er weinig aan te doen en moet iemand van het elektriciteitsbedrijf of kabelbedrijf de boel komen oplossen.
Mjah hier heb ik dus ook last van, ook UPC (Bergeijk, onder eindhoven)
Trekt gewoon vonken tussen tv kaart en coax, En het doortrekken van de aarde lijkt maar voor een gedeelte te helpen.
Als ik er nog een aarde sla, en een dikkere koperdraad er aan hang, zou dat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allemaal heel leuk en interessant misschien, maar TS zegt dat zijn probleem is opgelost, maar hij vertelt nog steeds niet hoe. In plaats daarvan vraagt hij hoe dit kan. Dus iedereen raadt maar wat naar die oorzaak. Niettemin heb ik toch een sterk vermoeden, en ik niet alleen denk ik, dat het doodeenvoudig het ontbreken van aarding was. Dus TS, zou je hier misschien toch even antwoord op willen geven? Anders blijven we gissen.

Mocht je dit niet begrijpen (kan, geen schande), kijk dan even naar het schema onder "De feiten" op http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Ik denk dat je dan in één ooogopslag ziet dat op de metalen kast van een ongeaarde PC altijd de helft van de netspanning staat. In principe ziet ongeveer elke voeding er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik kamp er al 3 jaar mee: In woon (onderverhuurd) in een flat waar uitsluitend in de keuken een randaarde-aansluiting te vinden is, de rest van de installatie hier is niet voorzien van een aardedraad. De aardlek is in mijn meterkast dan ook afwezig, al zal die wel centraal in de verdeelkast onderin de flat gebouwd zijn. (Ja, het is een oude flat!)

Punt is dat mijn verhuurder het te veel geld vindt om de aarding aan te laten sluiten, en hoewel ik zonder moeite de kennis en het gereedschap in huis heb om de klus uit te voeren, krijg ik continu een 'nee' te horen omdat dat tegen beleid is... 8)7... punt is dus dat ik geen mogelijkheid heb om een fysiek aardpunt aan te leggen, terwijl ik hier wel relatief dure apparatuur heb staan.

Een alternatieve noodoplossing is uiteraard een verlengkabel leggen vanuit de keuken als het echt noodzakelijk is, maar zover wil ik eerlijk gezegd niet gaan.

Wanneer wordt het nou eindelijk eens verplicht dat alle wandcontactdozen in woonhuizen met terugwerkende kracht van randaarde worden voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ja, grappig onderwerp. Ik mis zelf hier ook geaarde contactdozen. Een hogedrukreiniger bijv, wanneer ik mijn balkon sproeien ga. Ik ben dan bijna verplicht om vanaf de keuken een draad te trekken naar het balkon (ruim 7 meter). Een paar weken geleden trof ik mijn wasmachine ongeaard aan. Aardedraad zat los, blijkbaar niet goed gemonteerd. Toen dat ding aanstond en ik m'n was eruit haalde voelde ik het wel :P De dag erna meteen naar de electroboer geweest, 3 polige stekker gehaald en fatsoenlijk aangesloten. Gelukkig heeft de wasmachine wel een goede aarding. De rest van het huis op de keuken en natuurlijk schuur na, is ongeaard. Bij bijv kortsluiting of blikseminslag gaat mijn PC geheid stuk, hoewel de kans op uitval hier tot nu toe nihil is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
Arnout schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 16:41:
Laptops zijn doorgaans niet verbonden met de aarding. Of ze hebben wel een aarde-stekker, maar doen er niets mee: dan heb je een 2pins ronde stekker.
Nou...

Als ik mijn laptopvoeding in een ongeaard stopcontact heb zitten en ik met mijn arm langs de aansluitingen aan de zijkant ga (VGA-poort etc) voel ik toch echt duidelijk lichte schokjes. Stop ik mijn adapter in een geaard stopcontact heb ik daar totaal geen last van, zonder adapter aangesloten net zo min.

Vraag me niet hoe het komt, het pinnetje dat in mijn laptop zelf gaat is namelijk ook gewoon een 2 pins stekkertje (nouja, 1 pin, 1 buitenkant). IBM Thinkpad T60 trouwens.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Xander schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:56:
[...]

Nou...

Als ik mijn laptopvoeding in een ongeaard stopcontact heb zitten en ik met mijn arm langs de aansluitingen aan de zijkant ga (VGA-poort etc) voel ik toch echt duidelijk lichte schokjes. Stop ik mijn adapter in een geaard stopcontact heb ik daar totaal geen last van, zonder adapter aangesloten net zo min.

Vraag me niet hoe het komt, het pinnetje dat in mijn laptop zelf gaat is namelijk ook gewoon een 2 pins stekkertje (nouja, 1 pin, 1 buitenkant). IBM Thinkpad T60 trouwens.
Simpel antwoord: Dan zit er in de voeding van je laptop een netfilter, en zijn ze blijkbaar bij IBM zo dom geweest om aan de DC-kant de chassis-aarde door te verbinden met de (-) pool op de voedingsconnector. Is wat voor te zeggen i.v.m. dooraarding van VGA en USB bijvoorbeeld, maar het is net zo goed iets wat eigenlijk niet hoort. Maar sinds een laptopvoeding van netkant naar DC kant verre van galvanisch gescheiden is zal het de meeste fabrikanten een drol uitmaken.

Bij voedingen waar een tweepolige Euro-plug aan zit (meeste kleinere en oudere laptops) heb je daar natuurlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:56:
[...]

Nou...

Dat heb ik dus ook met mijn Dell Latitude X300, als ik hem op die ene groep aansluit wat ik hierboven ergens vertelde. Op een andere groep heb ik er geen last van.

Of mijn IBM het ook doet weet ik niet, die staat bijna altijd in z'n dockingstation te snorren op m'n kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 22:47:
.........
Wanneer wordt het nou eindelijk eens verplicht dat alle wandcontactdozen in woonhuizen met terugwerkende kracht van randaarde worden voorzien?
Nooit! Kan namelijk niet. De installaties zijn destijds aangelegd volgens de toen geldende voorschriften: Alleen geaarde stopcontacten in keuken, bijkeuken, vochtige ruimten (behalve badkamers, daar mochten helemaal geen stopcontacten zitten) en tijdelijk vochtige ruimten. Slechts bij ingrijpende verbouwingen kan alsnog aarden van alles wel verplicht worden gesteld.
De enige verplichting voor die oude installaties is dat die stopcontacten in keukens etc. zijn voorzien van een deugdelijke aarding. Wat destijds inhield, dat aardingen over de waterleiding toen dat verboden werd vervangen moesten worden door een "echte" aarding. Of dat overal consequent is gebeurd betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TS, als je na 3 dagen eens wat vragen beantwoord, kan dit wellicht een interessant topic worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Hier in Eindhoven (op de UPC kabel) meet ik soms een kleine 80V AC (!) tussen het aardscherm van de UPC-kabel en de werkelijke aarde (waterleiding, verwarming, enz..).
Goh zou je hier nog iets mee kunnen doen ? lees: gratis stroom !
Hoeveel vermogen zou je er over kunnen trekken >:)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Probeer het zou ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

RemcoDelft schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 00:25:
TS, als je na 3 dagen eens wat vragen beantwoord, kan dit wellicht een interessant topic worden...
Dat viel mij ook al op. Wel een topic openen en vervolgens niet meer reageren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Puch-Maxi schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 00:31:
[...]

Goh zou je hier nog iets mee kunnen doen ? lees: gratis stroom !
Hoeveel vermogen zou je er over kunnen trekken >:)
Ik vermoed dat het weliswaar een redelijk voltage is (80 volt) maar een kleine stroom.
Oftewel als je dit met een perfecte omvormer naar 230V zou brengen heb je een factor 2.8 aan stroom nodig.

In een omvormer is de stroom omgekeerd evenredig aan de spanning. Dus als je 80V wilt verhogen naar 230V dan is dat een vergroting van 2.8. De stroom gaat dus met dezelfde hoeveelheid omlaag.

Voorbeeld: die lijn heeft 80V 4A max.
Als je dat omvormd naar 230V hou je over: 4A / 2.8 = 1.4A
Wat kun je daar dan mee: P = U * I oftewel: 230 * 1.4 = 322Watt

Je zou er dan bijv je computer op kunnen laten draaien.
Maar dat is alleen bij een perfecte omvormer dus er is nog wel wat verlies enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

Veel kabelaars staan er berucht om dat het "aardscherm" van hun coaxkabel verre van geaard is. Hier in Eindhoven (op de UPC kabel) meet ik soms een kleine 80V AC (!) tussen het aardscherm van de UPC-kabel en de werkelijke aarde (waterleiding, verwarming, enz..).
Idd. De als ik de groene kabel losdraai van de rest (splitter / versterker / etc.) dan springen de vonken over en het is ook duidelijk te voelen wanneer je de mantel aanraakt en tegelijk per iets anders van metaal zoals de gasmeter/buis. Het preciese spanningsverschil moet ik nog een keer meten. (UPC, eindhoven)

* Rukapul heeft zojuist in zijn woning de stopcontacten aan de achterzijde van de woonkamer van aarde voorzien en gaat datzelfde nog doen in de studeerkamer (jaren '70 dus alleen de semi natte ruimtes hebben aarde) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 23:06:
[...]
Bij voedingen waar een tweepolige Euro-plug aan zit (meeste kleinere en oudere laptops) heb je daar natuurlijk geen last van.
In Alexandrië had ik met mijn mp3-speler (die een tweepolige plug heeft) toch echt een vergelijkbaar probleem: met de stekker in het stopcontact ging er voelbaar een stroompje lopen als ik een van de schroefjes van de behuizing aanraakte. Niet tussen twee punten op het apparaat, maar tussen apparaat en de aarde (aangezien ik verder niets aanraakte). Hoe zou dat kunnen komen? Ik had namelijk altijd de (blijkbaar naïeve) vooronderstelling dat een trafo ook meteen de stroomkringen zou scheiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een condensator, dat zijn 2 geleiders met een isolator tussen. In een voeding heb je véél geleiders die dicht bij elkaar lopen, en op die manier zit er altijd wel wat capacitieve koppeling, kan er wat stroom lopen tussen de netspanning-kant (ingang) en de uitgang. In geschakelde voedingen is het zelfs zo dat men vaak kleine capaciteiten plaatst tussen ingang en uitgang, om de storing te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, en bij sommige apparatuur plaatst men capaciteitsarme transformatoren om die koppeling met de netspanning zo gering mogelijk te laten zijn (b.v. medische apparatuur). Dat is dan weer het tegenovergestelde. In de meeste PC-voedingen zitten overigens geen voedingstransformatoren, alleen in bepaalde circuits zit een kleine scheidingstrafo omdat daar een koppeling met de netspanning ongewenst is. Al met al ook een argument om te aarden.
Ik stel voor om het woord nu aan TS over te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

* Mike2k grabs some coffee 'cause it's gonna be a long wait...

Oftewel, het zou wel makkelijk zijn als hij nu verteld wat de oplossing was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Fastex schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 13:18:
* DeeJee grabs some coffee 'cause it's gonna be a long wait...

Oftewel, het zou wel makkelijk zijn als hij nu verteld wat de oplossing was...
Zou hij misschien toch nog een schok hebben gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48844

Topicstarter
Dag mensen. Ik ben net terug van vakantie. Ik had dit topic geschreven in het internetcafé, vlak nadat het probleem met de schokken was opgelost.

Mijn ouders denken zelf dat de oorzaak met het aardlek te maken heeft. Zelf heb ik geen idee wat zoiets is, maar ik zou het graag weten.

Uiteindelijk is het opgelost door iemand, heel precies weet ik ook niet wat er is gebeurd. Alles was weer schokvrij nadat er op mijn broertje's kamer iets met een aardlekkabel gedaan werd. Ze hebben vervolgens een ontkoppeling van een van de aardlekdraden gemaakt. De aardlekafvoer kwam in het stroomcircuit terecht.

Sorry voor mijn onduidelijke uitleg. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat mijn vader er zelf ook niets van begrepen heeft en een lokale Turk gewoon wat geld toegestopt heeft om het op te lossen. Ook heb ik zelf geen idee wat een aardlek is, maar hopelijk kunnen jullie wat met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan zul je het schema op de site die ik met een link vermeldde in mijn bericht op10 augustus 2008 21:21 ook wel niet begrijpen vrees ik. Of misschien toch wel, want daar zie je nl. met een minimum aan technisch inzicht in een oogopslag wat het gevolg is van niet aarden, want dat was het natuurlijk, en hoe dat komt. Goed dat je toch nog even reageert.

Ik hoop (gezien die "lokale Turk" zoals je het heel bloemrijk uitdrukt) dat je PC nu wel degelijk is geaard, dus gewoon via een geaard stopcontact zoals het hoort en niet met een prutsdraadje aan een cv-leiding.

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 21:43:
Het is een nieuwbouwhuis.

Als ik een verlengsnoer pak, die ik aansluit op een andere groep. Kan ik dan met mijn multimeter op de weerstand stand, de weerstand tussen de aardpin in het stopcontact, en de aardpin in het verlengsnoer meten?
  • Als ik oneindige weerstand meet > aarde niet aangesloten
  • 0.00 weerstand > aarde wel aangesloten
Toch?
Sorry voor de schop van dit topic, maar wou toch even melden dat ik het hier (bijna) heb opgelost.

Ik heb het inderdaad nagemeten met een verlengsnoer die op een groep zat waar WEL aarde opzat.

Alle stopcontacten hier in huis gaven 0,00 weerstand > aarde goed.

Ik testen op de beruchte ex-wasmachine groep > multimeter geeft 1. aan. Oneindige weerstand dus.

Ik stopcontact opendraaien (stroom was eraf ;) ) zie ik dat de aarde draad netjes is aangesloten.

Het zit dus ergens in de meterkast niet helemaal goed. Maargoed daar ga ik niet aan rommelen, dan moet ik bij m'n pa wezen :)

De PC zit nu tijdelijk op een andere groep, ik meld m'n pa binnenkort wel even (hij is er nu niet) van mijn bevindingen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet verstandig om het op die manier aan te sluiten, maar dat is denk ik iets wat je al begreep. Wasmachine groepen zonder aarde zie je wel vaker, omdat dat de apparaten zijn die een aardlek er nogal eens uit kunnen laten klappen.

• Techneut
  • Niet online
Klopt, op de gewone groepen zit doorgaans een gevoelige aardlekschakelaar die bij aanraken er al uitspringt. Aanspreekstroom berekend op aantal mA dat een mens zonder levensgevaar voor korte tijd mag hebben. Voor een wasmachinegroep is dat inderdaad te gevoelig en die groep moet dan ook een minder gevoelig exemplaar te hebben. Ik laat met opzet getallen achterwege, want die zijn nogal eens gewijzigd. Het in plaats daarvan dan maar sowieso achterwege laten van de aarding getuigt van levensgevaarlijk gepruts. Geen vakmanswerk maar bedroevend dilettantisme.

• ThinkPad
Ik denk niet dat m'n pa het zo bedoeld heeft, want de aardedraad ligt er zeker wel, en is ook aangesloten op het stopcontact zelf.

Alleen in de meterkast zit dus iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Toen ik in m'n nieuwe huis de keuken los trok omdat ik het vermoeden had dat het één en ander niet helemaal goed zat aangesloten, schrok ik me rot. De meeste stopcontacten leken randaarde te hebben (randaarde stopcontacten), maar de bedrading daarachter was alles behalve goed aangesloten! Ik ben toen een week bezig geweest alles in orde te krijgen met nieuwe draden trekken, groepen bijplaatsen, etc. Uiteindelijk heb ik 3/4 van de bedrading in het hele huis ongeveer opnieuw getrokken (randaarde bijplaatsen, fouten corrigeren).
In veel huizen zit er zoveel fout wat betreft aarding dat je er gewoon bang van wordt.

Wat betreft restspanningen op de CAI-installatie, dat is vrij gemakkelijk op te lossen, zeker in een huis waar de CAI-kabel in de meterkast binnen komt. Het eerste wat je eigenlijk moet doen is een TRAS1000-doos plaatsen. Dit is een galvanische scheiding tussen jouw eigen netwerk en dat van de kabelaar. De TRAS1000 kan je vervolgens verbinden met je eigen aarding, zodat er nooit een potentiaalverschil kan ontstaan tussen randaarde en CAI-installatie.

Overigens kan je een potentiaalverschil van 80V vrij snel oplopen als de aardpennen van je randaarde en van de CAI-installatie enkele tientallen meters uit elkaar liggen in een (licht) zure grond, zoals veengrond.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zoiets is natuurlijk schandalig en te triest voor woorden.
Echter als het een pas opgeleverde woning is, hoef je dat natuurlijk niet te pikken. Een aannemer, schildersbedrijf, loodgieter installateur etc. etc. is verplicht het werk te leveren zoals dat in het bestek staat omschreven. Voldoet dat daar niet aan, dan kun je ze ter verantwoording roepen.
Al die bedrijven zijn tegenwoordig gecertificeerd. Zo hebben erkende installatiebedrijven de verplichting om zelf na gereed komen van het werk een deugdelijke inspectie te verrichten of dat te laten doen. Vroeger werd die inspectie gedaan door het plaatselijke electriciteitsbedrijf en pas na goedkeuring werd de installatie aangesloten.
Sinds jaren gebeurt dus die inspectie door of namens de installateur zelf. Echter wel onder strikte voorwaarden. En bij herhaald in gebreke blijven kan hun de bevoegdheid worden ontnomen.

Hoe dan ook, als het een pas opgeleverde woning is, niet accepteren maar de trom roeren! Desnoods via verschillende kanalen (aannemer, installateur en plaatselijk electriciteitsbedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Techneut
Ik heb geen nieuwbouw huis, maar een huis van 13 jaar waarvan ik inmiddels de 4de bewoner ben. De fouten in de electra zaten vooral in het stukje dat met de keuken te maken heeft en wat door een keukenboer geplaatst is. Alles zat verstopt in de muur en iemand die geen kennis van electra heeft, zou niet gezien hebben hoe fout het eigenlijk allemaal was.
Dat ik 3/4 van de bedrading inmiddels vernieuwd heb, heeft er overigens mee te maken dat ik in m'n werkkamer randaarde voor de pc wou hebben en in de woonkamer voor m'n audio/video apparatuur. Door de opbouw van m'n electra netwerk (1 groep per verdieping, plus speciale groepen voor de wasmachine en keuken) betekende dat ik naar alle hoofddozen nieuwe draden moest trekken en er alleen nog stukjes van verdeelpunten naar schakelaars/stopcontacten zijn waar geen randaarde ligt. Sterker nog, er is nog maar 1 ruimte in het hele huis waar ik geen randaarde naar toe heb liggen (namelijk m'n slaapkamer).

En toegegeven er is 1 leiding die nog echt verkeerd is (een zwarte draad als randaarde bijvoorbeeld :X) maar die leiding moet uitgebikt worden als ik dat wil herstellen (de draden zitten muurvast in de leiding) en als je net die bewuste muur hebt gestuct en geschilderd wordt je wel iets creatiever. Alleen de draadkleur en dikte van de randaarde kloppen officieel niet, maar het is maar 1 stopcontact waar een Senseo op zit, dus echt een probleem gaat dat niet worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die keukenboer zou vakkundiger personeel moeten hebben, anders dienen ze dat deel van het werk te laten uitvoeren door mensen die er wel verstand van hebben!
Ik kan me voorstellen dat je niet staat te trappelen om die laatste schoonheidsfout ook nog te corrigeren, zou ik ook hebben. Toch, me verplaatsend in de situatie, zou ik ook een beetje vooruit denken en me wel verantwoordelijk voelen. Stel nl. dat ik mijn huis verkoop en de volgende bewoner loopt hier tegenaan.
Ik zou denk ik als het echt niet anders kan die draad aan weerszijden markeren als aarddraad d.m.v. een stukje groen-gele kous of met een stukje tape. Het is natuurlijk geknoei, maar zeker beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

deepbass909 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 11:51:
Wat betreft restspanningen op de CAI-installatie, dat is vrij gemakkelijk op te lossen, zeker in een huis waar de CAI-kabel in de meterkast binnen komt. Het eerste wat je eigenlijk moet doen is een TRAS1000-doos plaatsen. Dit is een galvanische scheiding tussen jouw eigen netwerk en dat van de kabelaar. De TRAS1000 kan je vervolgens verbinden met je eigen aarding, zodat er nooit een potentiaalverschil kan ontstaan tussen randaarde en CAI-installatie.
Zo'n ding noem je in normale termen dus een scheidingstrafo. ;)

Maareh... wat doe je in zo'n geval dan als je geen aarding hebt in de kamer waar je CAI binnenkomt? (bij mij is alleen de keuken/badkamer geaard en ik mag geen draden trekken ivm onderhuur). En ondersteunt zo'n TRAS1000 scheidingstrafo ook tweewegverkeer voor internet en digitale TV?
Overigens kan je een potentiaalverschil van 80V vrij snel oplopen als de aardpennen van je randaarde en van de CAI-installatie enkele tientallen meters uit elkaar liggen in een (licht) zure grond, zoals veengrond.
Bij mij is de hele installatie in de woonkamer dus absoluut niet geaard, en aarding aanleggen is hier dus niet mogelijk. Dan nog kan het aardig vonken als ik onverhoopt een tulpje van mijn UPC box naar de stereo of PC leg om geluid op te nemen of weer te geven. De vraag is even, wat doe ik hieraan zodat ik schade aan mijn apparatuur voorkom?

Pagina: 1