Elektrische schokken van PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 13:14
Zoals de topictitel al aangeeft, krijg ik zo nu en dan een fikse schok van mijn PC :(

Mijn PC is via een stekkerdoos met schakelaar aangesloten op een ongeaard stopcontact. Recent is mijn huis flink verbouwd, waarbij de elektra in de keuken, WC en badkamer is vervangen (daar wel aarding), evenals de stoppenkast.Het is een sociale huurwoning, dus alles is professioneel vervangen en gekeurd. Dat zal dus wel goed zijn.

Ik kan prima op de PC werken, tenzij ik mijn blote voeten (of met sokken) op de grond zet. Dan krijg ik van alle metalen delen die met de PC verbonden zijn een flinke schok. Of het nou de kast, mijn aluminium toetsenbord of een via USB verbonden apparaat is, ik krijg een flinke optater. Het raarste is misschien nog wel dat ik zelfs een schok krijg als de schakelaar op de stekkerdoos op "uit" staat.

Nu is mijn vraag: Waardoor zou dit kunnen komen? Er is al eens een mannetje van de woningbouw langs gekomen, maar die kon niks raars vinden. De elektrische installatie is gekeurd, dus dat zal wel in orde zijn. Maar dit hoort toch niet?

Extra info:
Mijn PC is een custom build, Corsair Carbide Air 240, i5 4690K, 2xHD7950 met een losse radiator op de grond (op dezelfde stekkerdoos aangesloten). Monitor is een Dell U3415w, ook op dezelfde stekkerdoos

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Als je hem aansluit op een geaard-wcd zijn je problemen voorbij :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Zitten er goede en voldoende afstand houders tussen je mobo en je kast? Controleer dit zorgvuldig, sluiting geeft niet alleen een fikse schok, maar kan ook er voor zorgen dat je mobo overlijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
@Puch-Maxi geaarde wcd zijn er alleen in badkamer en keuken, niet heel praktisch :-)

@robb-nl PC is wel goed gebouwd, hoor. Zonder standoffs houdt ie er vrij snel mee op. Maar ik krijg dus ook een schok als de PC (de hele setup) uit staat.

De vraag is of ik van de woningbouw kan eisen dat ze hier wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

hjkv schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:24:
@Puch-Maxi geaarde wcd zijn er alleen in badkamer en keuken, niet heel praktisch :-)
Toch is een gebrek aan aarding vragen om problemen bij een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:51

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:34:

[...]

Toch is een gebrek aan aarding vragen om problemen bij een PC.
Wat voor problemen dan? Ik werk al 25+ jaar op ongeaarde PC's zonder problemen.

Then again, ik krijg geen schokken als ik mijn PC aanraak ofzo. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 14-06-2016 18:46 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wildfire schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 18:44:
Wat voor problemen dan? Ik werk al 25+ jaar op ongeaarde PC's zonder problemen.

Then again, ik krijg geen schokken als ik mijn PC aanraak ofzo. :P
Dat het goed gaat wil niet zeggen dat het goed is. De aardepluggen zitten niet voor niets aan de voeding. Het is alleen al een stevig voordeel dat je statische elektriciteit zo veilig afvoert. Ook zijn er in de loop der tijd diverse problemen voorbij gekomen van mensen die vage klachten hadden, maar die niet goed te duiden waren. Niet zelden bleek aarden dan een hoop problemen op te lossen.

Aarde is een failsafe. Als je die verwijdert, zit je sneller in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 10:28
@Wildfire, Dat het bij jou 25 jaar zonder problemen werkt, wil niet zeggen dat het geen problemen kan opleveren, ik heb mijn pc al 30 jaar op een ongeaard stopcontact en krijg regelmatig stroomschokken. Welk verhaal is nu waar? In het vervolg feiten gebruiken.

Sluit je PC eens aan op het stopcontact zonder rand apparatuur. En kijk of je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt. Sluit hem ook aan zonder stekker blok. Mocht het probleem blijven. Zou ik gaan twijfelen aan de aarde. Wie weet staat er (Lek)stroom op de aarde. En is die (Lek) stroom net niet genoeg om de aardlek te laten schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door harmz op 14-06-2016 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wel eens ergens gelezen dat in voedingen een filter zit die er voor zorgt dat er 110V op de kast komt te staan als je hem zonder aarde aansluit. Ik zal kijken of ik het circuitje ergens kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daos schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:13:
Wel eens ergens gelezen dat in voedingen een filter zit die er voor zorgt dat er 110V op de kast komt te staan als je hem zonder aarde aansluit. Ik zal kijken of ik het circuitje ergens kan vinden...
Jup iets met een netfilter. alleen gaat dat dan weer niet altijd op, want de mijne doet dat niet.
20 jaar, en het enige geaarde stopcontact zit in de keuken hier btw.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 14-06-2016 19:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zie ook spanning op raampje stopcontact Zelfs met een reactie van heuveltje destijds :P

edit:
Andere mooie post: Gwannoes in "Lekstroom van 110V ?"
Ander topic: Schok van voeding

[ Voor 39% gewijzigd door Daos op 14-06-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik had dat vroeger ook, en sloot toen een kabel van de kast naar een bloot stuk ijzer van een verwarmingsbuis. Al heb ik later gehoord dat dat ook heel slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat kan je gebruiken om (redelijk) te verifieren dat het met een geaard stopcontact opgelost is als je niet makkelijk een verlengdoos kan leggen naar een geaarde, maar voor permanente situatie is dat potentieel gevaarlijk inderdaad.

Overigens of je een schok krijgt hangt natuurlijk ook nogal af van je apparatuur: Ik heb een plastic tobo, plastic muis, en plastic kast met een plastic aan/uit knop. Oftewel als hij ongeaard is kan ik hem nog veilig met mijn tong aanzetten zonder ergens last van te krijgen.
Daarnaast zal de dimensionering van het netfilter ook nog wel wat ermee te maken hebben.

@TS, als je hem uitschakelt via de stekkerdoos, krijg je dan één optater of meerdere? Eén is te verklaren, maar na de eerste moet het ook voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Sissors schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:13:
Overigens of je een schok krijgt hangt natuurlijk ook nogal af van je apparatuur: Ik heb een plastic tobo, plastic muis, en plastic kast met een plastic aan/uit knop. Oftewel als hij ongeaard is kan ik hem nog veilig met mijn tong aanzetten zonder ergens last van te krijgen.
Daarnaast zal de dimensionering van het netfilter ook nog wel wat ermee te maken hebben.

@TS, als je hem uitschakelt via de stekkerdoos, krijg je dan één optater of meerdere? Eén is te verklaren, maar na de eerste moet het ook voorbij zijn.
Ik had eerst ook, een plastic tobo, maar dan krijg je alsnog een optater als je een USB-stick in je pc stopt.
Hoort dat netfilter niet keurig in orde te zijn als de hele stoppenkast net vervangen en gekeurd is? Of zie ik dat verkeerd?

De voeding in mijn PC is een Corsair AX850, dus het lijkt me dat dat wel in orde zal wezen.

Het is zeg maar een constante stroom, je voelt hem ook een beetje trillen (50hz van het net misschien?). De schok is echter wel van zo'n niveau dat je je handen er meteen weer vanaf trekt. Je kunt het echt niet eventjes vasthouden ofzo.

Qua schokken is er in ieder geval geen verschil tussen het aanstaan van pc en het uitgeschakeld zijn via de stekkerdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Doe voor de grap eens de stekker van je pc/stekkerdoos andersom in het stopcontact. Wil soms nog wel eens schelen :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Mattie112 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:16:
Doe voor de grap eens de stekker van je pc/stekkerdoos andersom in het stopcontact. Wil soms nog wel eens schelen :)
Zou niet uit moeten maken. Het gaat om een spanningsverschil wat je voelt. of de pc nu op contact 1 de Fase of de nul zit. dat spannings verschil tussen jou en die pc kast blijf je houden.

grote kans dat dit een gevalletje magnetische inductie is. niet geaarde kast (op rubbertjes wss) met lucht koeling. dan zou ik eerder zeggen zorg dat de kast direct met aarde verbonden is. Dan sluit je dit iig al uit. (dus zorgen dat tussen de kast en de vloer geen onderbrekingen zitten zoals bijv rubber.

verder zou ik zelf toch echt gebruikmaken van geaarde contacten. Dan werkt je aardlekschak ook wat beter :P

Ook spanning voelen terwijl de pc uitstaat is te verklaren. In je voeding zitten elko's (condensatoren) die lopen niet direct leeg. dit zorgt ervoor dat je pc nogsteeds onder lichte spanning staat ookal staat deze uit. Daarom mag je ook niet zomaar een oude beeldbuis openmaken als hij net van het net af is. Kan heeeeeel erg zeer doen :9

Kortsluiting via mobo en kast is het iig niet. Op je mobo komt hoogstens 24V en zelfs onder de slechtste omstandigheden (nat lichaam blote voeten etc) voel je dat niet.

[ Voor 22% gewijzigd door PaRaDoX4 op 15-06-2016 10:33 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hjkv schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Ik had eerst ook, een plastic tobo, maar dan krijg je alsnog een optater als je een USB-stick in je pc stopt.
Hoort dat netfilter niet keurig in orde te zijn als de hele stoppenkast net vervangen en gekeurd is? Of zie ik dat verkeerd?
Netfilter zit in je voeding. Bestaat onder andere uit een paar condensatoren van de twee pinnen naar je aarde. Als je aarde niet is aangesloten krijg je een spanningsdeling over de twee condensatoren, oftewel 110V op je 'aarde'. Dat gaat wel via die condensatoren, waardoor je niet geelectrocuteerd wordt, maar je kan het nog wel voelen. Al met hoe jij het beschrijft vind ik het wel een hoop.
Het is zeg maar een constante stroom, je voelt hem ook een beetje trillen (50hz van het net misschien?). De schok is echter wel van zo'n niveau dat je je handen er meteen weer vanaf trekt. Je kunt het echt niet eventjes vasthouden ofzo.

Qua schokken is er in ieder geval geen verschil tussen het aanstaan van pc en het uitgeschakeld zijn via de stekkerdoos
Je hoort hooguit één schok te kunnen krijgen nog (van de lading die in die condensatoren is opgeslagen), en na die schok moet het voorbij zijn totdat je je stekkerdoos weer aan zet. Als dat niet zo is: Pak eens een andere stekkerdoos.

Ook met de intensiteit die je beschrijft van de schokken die je krijgt begin ik een beetje aan je stekkerdoos te twijfelen. En anders toch eens Mattie's idee doen, stekker andersom erin of het iets uitmaakt (hoort niet, maar wie weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

PaRaDoX4 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:29:
[...]

Zou niet uit moeten maken. Het gaat om een spanningsverschil wat je voelt. of de pc nu op contact 1 de Fase of de nul zit. dat spannings verschil tussen jou en die pc kast blijf je houden.

grote kans dat dit een gevalletje magnetische inductie is. niet geaarde kast (op rubbertjes wss) met lucht koeling. dan zou ik eerder zeggen zorg dat de kast direct met aarde verbonden is. Dan sluit je dit iig al uit. (dus zorgen dat tussen de kast en de vloer geen onderbrekingen zitten zoals bijv rubber.

verder zou ik zelf toch echt gebruikmaken van geaarde contacten. Dan werkt je aardlekschak ook wat beter :P

Ook spanning voelen terwijl de pc uitstaat is te verklaren. In je voeding zitten elko's (condensatoren) die lopen niet direct leeg. dit zorgt ervoor dat je pc nogsteeds onder lichte spanning staat ookal staat deze uit. Daarom mag je ook niet zomaar een oude beeldbuis openmaken als hij net van het net af is. Kan heeeeeel erg zeer doen :9

Kortsluiting via mobo en kast is het iig niet. Op je mobo komt hoogstens 24V en zelfs onder de slechtste omstandigheden (nat lichaam blote voeten etc) voel je dat niet.
Nee dat ben ik met je eens :) Ik dacht in eerste instantie te begrijpen dat het "opeens" een probleem is (en dan wil dat nog wel eens helpen vraag me niet waarom). Maar als het "altijd al zo" was dan waarschijnlijk niet nee.

Deze ruimte is te huur!

Pagina: 1