Schok van voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VertigoNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-08 10:49
Goedemiddag,

Vanmiddag wilde ik mijn PC opstarten maar merkte dat ik een schok kreeg van mijn case. Nog een paar keer gecontroleerd door mijn arm tegen een radiator aan te houden en een vinger tegen mijn case. Hierop verbrandden er een aantal haren op mijn arm met de bijbehorende geur.

Daarop heb ik mijn voeding gedemonteerd uit mijn PC, waarna ik het nog eens testte door de casing van mijn voeding aan te raken en weer met mijn arm tegen de verwarming aan te komen. Ook deze keer verloor ik weer een paar armharen.

De eerste keer was de schakelaar van de voeding op "aan" en de test met de losse voeding was de schakelaar "uit".

Ik vermoed dus dat er zelfs nog voor de schakelaar ergens intern een kabel tegen het frame van de voeding aan komt en dat dit onder de garantie hoort. Heeft er verder nog iemand ervaring hiermee?

Het is een Seasonic M12II EVO 520W voeding. Het stopcontact is niet geaard, maar er zou sowieso niet een zo grote lekstroom mogelijk moeten zijn lijkt mij...

[ Voor 6% gewijzigd door VertigoNL op 20-06-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik denk eerder dat je de filter voelt. Er zitten een aantal condensatoren tussen de 0 en de aarde. Maar in dit geval is er geen aarde. Als je meet met een multimeter meet je waarschijnlijk 115 volt. Jezelf als geleider gebruiken om te testen is gevaarlijk! Als het echt foute boel is dan verlies je wel meer dan een paar haren.

Zie hier voor uitleg:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=11&t=6768

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 20-06-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt helemaal en dit is een zeer regelmatig terugkerend item, ik schat dat het in deze rubriek zo langzamerhand al wel honderd keer de revue is gepasseerd, ook in meerdere andere technische fora.
Enfin je kan van nieuwe forumleden moeilijk verwachten dat ze bij het stellen van een vraag eerst het hele forum doorbladeren, dus vrolijk opnieuw deze uitleg.

In bijna alle apparatuur met geschakelde voeding zit zo'n genoemd filter. Bijna nooit is er verder bij deze verschijnselen iets bedenkelijks aan de hand. Om misverstanden te voorkomen, het mag duidelijk zijn dat de capaciteit van de condensatoren heel laag is, dus de lekstroom is volstrekt ongevaarlijk maar kan wel vervelend prikken. Ook een aardlekschakelaar zal er niet op uitschakelen. Tenzij je een groot aantal apparaten achter die aardlek hebt staan. Ongevaarlijk dus, maar wel vervelend en daarom zou eigenlijk elk dergelijk apparaat met een metalen omhulling indien mogelijk geaard moeten worden via een stopcontact met randaarde. Dus niet op een "slimme" andere manier, welke dan ook.

Vroeger leidde dit niet aarden nog wel eens tot ogenschijnlijk onverklaarbare lastige problemen met de goede werking van de computer, met name met netwerkverbindingen en zelfs tot stilletjes overlijden van de netwerkkaart, tegenwoordig hoor je dáár nauwelijks meer van.
Niettemin, dat snoer met randgeaarde stekker zit er niet zomaar voor de aardigheid, lees overbodig, bij.

Zie schema Netfilter.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 21-06-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VertigoNL
Bedankt voor de uitleg.

Helaas woon ik in een huis met enkel randaarde aanwezig in de badkamer en de douche. Dit zou dus betekenen dat ik er gewoon mee zal moeten leren leven? Het trekken van een extra kabel is helaas geen optie.

Ik heb deze PC nu al een paar maanden maar dit is de eerste keer dat mij dit overkwam, dus ik dacht meteen aan een los kabeltje in de voeding of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Een stopcontact in de douche.. lol..
Ook geen aarde in de centraaldozen ? Anders zou je deze meestal eenvoudig kunnen bijtrekken.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 21-06-2015 13:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dit is inderdaad normaal voor een niet-geaarde PC. Eigenlijk zou je je PC dan ook geaard moeten aansluiten.

Als dat niet kan moet je er mee leven inderdaad.
DukeBox schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:46:
Een stopcontact in de douche.. lol..
hehe

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VertigoNL
Sommige mensen wens je dat wel toe ja :p

Toch vind ik het apart dat het "normaal" is om schokken te moeten incasseren alleen omdat je geen geaard stopcontact hebt :p

Mijn vader heeft vroeger elektrotechniek gedaan en die kan er met z'n kale kop ook niet bij hoe dit mogelijk is.

Ik zal eens wat dingetjes van het plafond af trekken, mijn kamer zit direct naast de douche(badkamer >.<).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Toch is het wel normaal. Als ik het me goed herinner is het een bijeffect van het netfilter in de voeding.

Het is overigens óók al een hele tijd normaal om overal in het huis geaarde wandcontactdozen te hebben (in plaats van alleen in de badkamer) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 21-06-2015 14:32 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VertigoNL schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:53:
Sommige mensen wens je dat wel toe ja :p

Toch vind ik het apart dat het "normaal" is om schokken te moeten incasseren alleen omdat je geen geaard stopcontact hebt :p

Mijn vader heeft vroeger elektrotechniek gedaan en die kan er met z'n kale kop ook niet bij hoe dit mogelijk is.

Ik zal eens wat dingetjes van het plafond af trekken, mijn kamer zit direct naast de douche(badkamer >.<).
Als je vader elektrotechniek gedaan heeft, dan zou hij juist niet raar op moeten kijken van het feit dat apparaten die onjuist aangesloten zijn ongewenst gedrag vertonen.

Je moet (volgens voorschrift) apparaten die niet dubbelgeisoleerd zijn geaard aansluiten. Dat wordt in de handleiding van de voeding nog eens dmv een waarschuwing dat het geaard aangesloten dient te worden onder de aandacht gebracht.

En dan sluit je het uit gemak anders aan...

Ik zeg niet dat het altijd en overal eenvoudig is om randaarde te krijgen, maar ik vind het zachtst gezegd verwonderlijk dat je het probleem ergens anders zoekt dan hoe je het (tegen voorschriften in) aansluit :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1