Elektrische schokken van MBP 13"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Laatste tijd valt het mij regelmatig op dat een elektrische schok krijg als ik mijn MacBook aanraak.
Als ik hem bijvoorbeeld paar minuten niet heb gebruikt lijkt het wel of hij in tussen tijd een soort van statische elektriciteit opbouwt. En zodra je hem aanraakt ontlaad.
Het lijkt ook wel of de shock sterker word naar mate je hem langer niet aangeraakt hebt.
Dus dat hij continu een lading opbouwt.

De MacBook zit aangesloten via de normale adapter.
Wel met de kabel er bij.
Alleen zonder geaard stopcontact.
Geaard zou eventueel wel voor de ontlading kunnen zorgen.
Maar mij lijkt het eigenlijk dat er helemaal geen statische elektriciteit op de behuizing van de mac book mag komen.
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben.
Want dit lijkt mij namelijk ook niet helemaal lekker voor de hardware die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn MacBookPro een keer in een niet geaard stopcontact gehad, en kreeg inderdaad ook schokken, dus ik raad het ten zeerste af om het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Gewoon een geaarde WCD (stopcontact) gebruiken! Er zit niet voor niets een geaarde stekker aan de kabel... :)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ik zit thuis ook niet aan een ge-aarde stopcontact. Ik voel dat er altijd wel wat spanning opstaat.
Naar mijn weten is dit niet slecht voor je laptop, misschien een beetje 'vervelend' voor jezelf.
Ik heb er zelf in ieder geval geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
adoy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 07:32:
Gewoon een geaarde WCD (stopcontact) gebruiken! Er zit niet voor niets een geaarde stekker aan de kabel... :)
Aan het kleine eurostekkertje wat je direct aan de adapter klikt zit geen randaarde dus het is niet per se nodig. Als je een schok krijgt zou ik er gewoon mee terug gaan naar de winkel, dat hoort niet. Ik heb nog nooit een geaard stopcontact gebruikt en nog nooit een schok gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De reden dat je een schok krijgt is het netfilter ;).
Er zit een condensator tussen fase + aarde + nul, hierdoor staat er op de aarde als je hem NIET aansluit op een geaard stopcontact: 110 V ac 50Hz, oftewel de halve netspanning. Klasse 1 apparatuur moet daarom altijd worden aangesloten op een geaard stopcontact om de goed en veilige werking te kunnen waarborgen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Een normale WCD gebruiken zit er helaas nu niet in.
Zit momenteel nu even in Canada.
Dus moet met verlopen werken.
Daar zit 99 van de 100 keer geen aarde pin op.
Bij de meeste apparaten hier trouwens viel mij op dat er weinig aarding aan zat.

Maar denk dat ik er maar eens mee terug ga als ik er tijd voor heb.
Want naar mijn inzien hoort dat gewoon niet te mogen.
Bij inpreciepe zulke hoogwaardige technische elektronische apparatuur is statische elektriciteit volgens mij al helemaal uit de boze.

En inderdaad wat Jeebus zegt, met de mee geleverde euro stekker heb je niet eens een aarde aansluiting.
Dus mij lijkt dat het voor de mac book ook niet nodig is voor een goede werking. Anders zouden ze die stekker nooit mee leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziggystardust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-03-2021
Mss ben je wel zelf wel statisch geladen en ontlaad je als je je macbook aanraakt.

Het is niet ondenkbaar dat je door bijvoorbeeld het schuren van je jeans over de bureaustoel je statische elektriciteit opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:51
Idd net wat Ziggystardust ^^^ zegt. Misschien ben je zelf statisch geladen. Statische electriciteit onstaat vrij snel in een omgeving met lage relatieve vochtigheid en met name rond deze tijd. Het lopen met sokken of pantoffels over laminaatachtige vloeren wil ook de nodige ongewenste ladingen opwekken.
Heb even mijn magsafe adapter bekeken. Zonder verloopstekkers komt er een ronde metalen pin met platte kop tevoorschijn. Ik vermoed dat dit een mogelijkheid tot aarding is. Ik zie dit niet op productiefoto's van nep-magsafes die op eBay vaak voor een schijntje aangeboden worden.
Pagina: 1