Elektrische schok bij aanraken Coax stekker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
In onze woonkamer hebben we in het TV-meubel twee apparaten staan:
  1. Settopbox van Ziggo, aangesloten via een coaxaansluiting en HDMI op de TV.
  2. HTPC, aansloten via HDMI op de TV
Soms heb ik wat onderhoud aan de HTPC, bijvoorbeeld stof verwijderen, hardware erin zetten, enzovoort. Om de HTPC weg te halen moet ik eerst de settopbox ontkoppelen. Als ik daarbij de connector van de coaxkabel aanraak en tegelijkertijd de kast van de HTPC dan krijg ik een behoorlijk heftige (als in: pijnlijke) elektrische schok. Ik kan niet voorkomen dat ik de HTPC aanraak want daar leun ik op bij het ontkoppelen van de coaxkabel.

De groep waarop de HTPC staat is niet geaard, en de settopbox heeft zelf geen aardingsstekker (eurostekker). TV-signaal is prima, internet via coax heeft ook geen technische problemen.
  • Zijn deze schokken gevaarlijk? Ook met het oog van kleine kinderen (mijn dochter).
  • Kan er iets aan gedaan worden?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 07:34

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

Ooit 220V vast gepakt? Als de schok die je voelde dezelfde intensiteit had dan kan het onder de "juiste" omstandigheden levensgevaarlijk zijn.

je kan altijd een multimeter pakken en meten tussen de 2 punten die je zou aanraken. en dan de apparaten ten opzichte van aarde. Weet je meteen welk apparaat het probleem geeft.

En stopcontacten aarden achter een aardlek is altijd slim, of een apparaat nou gebruikt maakt van die aarde of niet. Je weet nooit wat je later daar nog gaat aansluiten.

Als het echt een serieuze schok is moet er toch echt ergens sluiting zitten. en dat kan je meten.....

[ Voor 9% gewijzigd door PaRaDoX4 op 18-08-2017 13:16 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Sebazzz schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:10:
Als ik daarbij de connector van de coaxkabel aanraak en tegelijkertijd de kast van de HTPC dan krijg ik een behoorlijk heftige (als in: pijnlijke) elektrische schok. Ik kan niet voorkomen dat ik de HTPC aanraak want daar leun ik op bij het ontkoppelen van de coaxkabel.
Het is hier vaker voorbij gekomen, door het netfilter in/voor de voeding van de htpc staat op de behuizing de halve netspanning (115V).
De groep waarop de HTPC staat is niet geaard..
Dat is dus je probleem, zorg voor een geaard stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 22:11
Nielson schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:18:
Het is hier vaker voorbij gekomen, door het netfilter in/voor de voeding van de htpc staat op de behuizing de halve netspanning (115V).
Pardon?

@TS: is bij het punt waar de coax je huis binnenkomt de afscherming van de coax aan aarde gehangen? Als je Ziggo hebt en je gebruikt hun standaard opbouwdoos zit daar een aarde-draad bij. Probeer deze eens op het aardblok aan te sluiten en kijk dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

peterkuli schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:12:
[...]

Pardon?

@TS: is bij het punt waar de coax je huis binnenkomt de afscherming van de coax aan aarde gehangen? Als je Ziggo hebt en je gebruikt hun standaard opbouwdoos zit daar een aarde-draad bij. Probeer deze eens op het aardblok aan te sluiten en kijk dan nog eens.
Je kan de coax aarden wat je wil, er staat gewoon spanning op de kast van de PC, wat @Nielson ook zegt: aansluiten op een geaard stopcontact lost het op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
PaRaDoX4 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:15:

En stopcontacten aarden achter een aardlek is altijd slim, of een apparaat nou gebruikt maakt van die aarde of niet. Je weet nooit wat je later daar nog gaat aansluiten.
Je betoog als zodanig is helemaal niets mis mee. Dat verwacht je trouwens ook niet van iemand met HBO elektrotechniek. Maar wat voegt dat "achter een aardlek" toe aan het overigens prima advies over plaatsen van een geaard stopcontact? Dat is toch altijd en goede zaak? Onafhankelijk van wel of niet de aanwezigheid van een aardlekschakelaar. Om dat er bij te vermelden zou in bepaalde gevallen verwarrend kunnen zijn voor wat minder ingewijden.

Verder wat betreft die coaxkabel, ik vermoed dat het niet levensgevaarlijk is, maar mijn advies is toch aarden die coaxmantel. En als het even kan ook het stopcontact waar de computer op zit. Best mogelijk trouwens dat de "prik" daar vandaan komt. Misschien is het dan zelfs afdoende en hoef je niet naar die coaxkabel om te kijken. Het is namelijk gewoon waar wat werd gezegd dat op de behuizing van een niet geaarde PC de halve netspanning staat. Weliswaar achter een V-schakeling van 2 condensatoren tussen fase en nul in het netfilter. Dus ongevaarlijk, maar vaak wel hinderlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 18-08-2017 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
evilution schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:28:
[...]

Je kan de coax aarden wat je wil, er staat gewoon spanning op de kast van de PC, wat @Nielson ook zegt: aansluiten op een geaard stopcontact lost het op.
Klopt. Raak maar eens tegelijk de HTPC kast aan en een metalen CV buis, dan voel je hetzelfde.
Hier het schema van een typisch netfilter, de 230V input op 1/2, output op 4/3.
Afbeeldingslocatie: https://nl.tdk-lambda.com/content/faq/130796117766108286_FilterFAQ_how%20Image%201.jpg

Je ziet de massa, die aan de metalen kast zit, via twee condensatoren halverwege 3 en 4 hangen, dus de halve voeding 230V/2 staat op de kast. Die condensatoren zijn relatief klein dus er zal weinig stroom kunnen lopen, ongevaarlijk voor mensen.

MAAR pas wel op voor je apparatuur. Als je audio kabeltjes gaat pluggen tussen HTPC en apparatuur de we geaard is, dan KAN je apparatuur beschadigen. Vooral tulp/cinch en 3.5mm audio pluggen zijn gevoelig omdat je met de tip (het audio signaal) makkelijk een metalen kast raakt en 115V op de ingang van je versterker... daar schrik je best wel van als die brom uit je luidsprekers knalt :D
Zo heb ik lang geleden mijn PC geluidskaart gesloopt :|
Dus stekker uit je HTPC voordat je aan de kabeltjes gaat rommelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, en als je zo de kast aan raakt heb je zelf nog een hele hoge weerstand naar de aarde (kleding, vloer etc) om het amper te voelen (soms als je over de kast wrijft een tinteling). Maar als je in je andere hand iets geaards vast houdt zoals eenantennekabel is de weerstand naar de aarde een stuk lager en voel je het.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Let ook op dat het potentiaal wat om de mantel van de coax zit kan verschillen. Moderne huizen met een meterkastaansluting hebben daarom ook een CATV isolator. Die koppelt de grounds los. Met CATV isolator en je apparatuur geaard betekent nul kans op potentiaal en dus geen schok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
Flake schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:29:
Let ook op dat het potentiaal wat om de mantel van de coax zit kan verschillen. Moderne huizen met een meterkastaansluting hebben daarom ook een CATV isolator. Die koppelt de grounds los. Met CATV isolator en je apparatuur geaard betekent nul kans op potentiaal en dus geen schok.
Die isolator koppelt inderdaad de massa los vanaf het cai netwerk echter is die aan de binnenhuis-kant ook weer geaard. Dus feitelijk schiet je daar niks mee op, sterker nog de aardverspr.weerstand wordt nog lager.

Kortom, de oplossing ligt inderdaad in het aarden van de HTPC en de TV (mits die geen eurostekker heeft) zoals reeds aangedragen via een geaard stopcontact.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is vrij normaal dat er een relatief hoog potentiaal op de aarding van een CAI-kabel staat, zeker als er geen Tras-10 / 1000 (isolator) op de hoofdaansluiting zit. Het is prikkelend, maar niet schadelijk. Spanning kan weliswaar hoog zijn, wat je voelt, maar er loopt amper stroom, wat het werkelijke gevaar vormt.

Daarnaast, als de HTPC in een metalen kast zit en hij is niet geaard, dan staat daar ongeveer 115V op, zoals @Ploink ook al aangaf. ook dat is in principe niet schadelijk voor de mens, wel voor apparatuur.

Als het mogelijk is, is het altijd verstandig om een pc te aarden. Het plaatsen van een aardlek gaat echter geen effect hebben, die vangt een dergelijk potentiaal-verschil in het apparaat zelf niet op. En de lekstroom die er kan gaan lopen, is te laag om de aardlek te triggeren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

deepbass909 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:25:
Het is vrij normaal dat er een relatief hoog potentiaal op de aarding van een CAI-kabel staat, zeker als er geen Tras-10 / 1000 (isolator) op de hoofdaansluiting zit. Het is prikkelend, maar niet schadelijk. Spanning kan weliswaar hoog zijn, wat je voelt, maar er loopt amper stroom, wat het werkelijke gevaar vormt.

Daarnaast, als de HTPC in een metalen kast zit en hij is niet geaard, dan staat daar ongeveer 115V op, zoals @Ploink ook al aangaf. ook dat is in principe niet schadelijk voor de mens, wel voor apparatuur.

Als het mogelijk is, is het altijd verstandig om een pc te aarden. Het plaatsen van een aardlek gaat echter geen effect hebben, die vangt een dergelijk potentiaal-verschil in het apparaat zelf niet op. En de lekstroom die er kan gaan lopen, is te laag om de aardlek te triggeren.
Het is niet alleen verstandig je pc te aarden, het is zelfs onverstandig om dit niet te doen, immers is het apparaat niet zodanig geconstrueerd dat bij een defect aanraakbare metalen delen niet onder spanning kunnen komen te staan (het is geen dubbel geïsoleerd apparaat). Door niet te aarden loop je het risico bij een defect in je pc geëlektrocuteerd te worden en dat kan ook via aangesloten randapparatuur. Of via de verwarming, als je dacht dat dat een goede aarde was.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal mee eens. Heel vaak is het ook niet zo vreselijk moeilijk om dat te realiseren, uitzonderingen daargelaten. Helaas grijpen nog steeds mensen dan naar verboden middelen zoals een draadje naar een cv-buis. Je kunt dan beter de aarding achterwege laten. Tientallen keren hier gememoreerd, dus onnodig om dat deuntje over het waarom nog eens af te spelen

Een ander al eerder aangehaald punt is dat je als je het in overeenstemming met de voorschriften wilt doen, je alle wcd's in het vertrek moet aarden. Maar ik denk dat dat meestal wel achterwege blijft.

Vooral niet serieus nemen, bordje erbij met de tekst "dit bureau staat in een apart kamertje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:35
Ik had dit in mijn vorige woning ook... daadwerkelijk heel irritant. Alles op geaarde stekkers, maar als je de coax beetpakte... holy &*^$. Een tinteling/schok was echt niet leuk meer, je moest wel loslaten. Dit had ik zowel aan de kant van de Horizon Box als in de meterkast. Ik heb een keer 230 op mijn donder gehad en dat voelde absoluut anders, maar leuk was dit ook niet. Bleef gewoon nog een paar uur irriteren in je vingers/hand/onderarm.
Kortom; ik draag niks bij hier anders dan dat ik je pijn voel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

evilution schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:19:
[...]

Het is niet alleen verstandig je pc te aarden, het is zelfs onverstandig om dit niet te doen, immers is het apparaat niet zodanig geconstrueerd dat bij een defect aanraakbare metalen delen niet onder spanning kunnen komen te staan (het is geen dubbel geïsoleerd apparaat). Door niet te aarden loop je het risico bij een defect in je pc geëlektrocuteerd te worden en dat kan ook via aangesloten randapparatuur. Of via de verwarming, als je dacht dat dat een goede aarde was.
Er is nog een andere hele goede reden om je pc te aarden, los van veiligheid. In mijn tijd dat ik pc's repareerde / helpdeskwerk deed, was de oplossing om onstabiliteit van een pc op te lossen, meer dan eens het aarden van de pc. Zeker in combinatie met een tv-tuner was dit eigenlijk wel een noodzakelijk iets. Dat was ook de enige reden die wij altijd konden bedenken bij pc's die thuis vaak onstabiel waren, en op de reparatiedesk probleemloos werkten (en bij navraag thuis vrijwel nooit geaard aangesloten waren).

In m'n nieuwe huis moet ik het nog in orde maken (andere klussen hadden en hebben nog eerst een hogere prio), maar in principe hangt hier een pc altijd aan een geaard stopcontact.

Een prikkelende coax zal je hier alleen niet meer voelen, coax komt niet meer verder dan de meterkast en wordt niet meer gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik weet dat het perfect is om inderdaad alles perfect te aarden door engelen met maanlicht, dat is het ideale scenario. Realiteit is dat aarde niet 1-2-3 is aangelegd en dat ook geld kost. De coax zit gelukkig niet op de computer (dat gaat niet met Ziggo) maar op de settopbox.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp de ernst, maar ik woon niet in een woning van 2000+. Ik heb preventief de computer een plank lager geïnstalleerd. Dat voorkomt in ieder geval dat ik beide stekkers tegelijkertijd hoef aan te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 22-08-2017 08:57 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Iidiomatisch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die context zie ik ook even niet...

Maar whatever floats your boat. Als er een zwart kruisje naast je naam verschijnt doe ik wel een linkje naar dit topic in je condoleance.

Pagina: 1