spanning op pc-case

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7431

Topicstarter
Er blijft bij mij wat spanning op de case staan, en dat is niet zo'n fijn gevoel als je de kast en bijv de verwarming aanraakt.

Uiteraard heb ik afstandbusjes etc gebruikt, maar ik heb dit al bij 3 systemen gehad waarvan 1 zelf gebouwd dus het zal wel vaker voorkomen.

Hoe kun je dit het beste oplossen een stroom draadje van de kast aan de verwarming maken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 18:32

Servowire

prutser:~#

Je moet je computer aarden.

Als je een geaard stopcontact hebt moet je ook stekkers kopen met zo'n 3e metalen "lipje"

Als je geen geaard stopcontact hebt kun je een draad van je PC kast (metaal :) ) naar de verwarming laten lopen

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07-2024

Slein

NERD

Klinkt raar, maar stop je powerkabel eens andersom in het stopcontact?

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9144

mijn kast staat ook onder spanning.. als ik hem met een spanningszoeker aanraak gaat het lampje zachtjes branden..
Kan toch geen kwaad.. laat maar lekker onder spanning staan.. spannend toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:00

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb het al bij 4 pc's gevoeld, ik voel het alleen als ik het frame aanraak (dus niet de platen aan de buitenkant) met bijv de binnenkant van mijn pols(=gevoelig)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb spanning, 220 volt in mijn case lopen is dat wat je bedoelt?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7500

Volgens mij moet je hem niet aarden d.m.v. de verwarming. `t zal wel een statische lading zijn, die kan niet echt kwaad, is alleen niet prettig( ook als je de pc aanzet en aansluit op een stereo..). De stekker omdraaien is echt een goed idee: ik heb een linux- en een nt-server boven elkaar staan en als ik beide pc`s aanraak knettert het net niet, nadat ik de stekker van de linux omdraaide was het probleem voorbij ! *D*D*D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5115

Nooit aarden aan de verwarming, wordt het eerder slechter ( en gevaarlijker) van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 08:24
Op dinsdag 30 januari 2001 23:28 schreef Slein het volgende:
Klinkt raar, maar stop je powerkabel eens andersom in het stopcontact?
Wisselspanning :?

Nieuwe M3 Macbook of iMac kopen? Check: Apple M3 Prijs Overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:59
op de kop ofzo

stekkers kunnen er meestal op 2 manieren in
denk ik

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37

mvds

Totally awesome!

Hmm... wisselspanning klopt wel ja. Maar het is nog steeds zo dat je twee (eigenlijk drie als je aarde meerekend, maar die heb je nu niet) aansluitpunten hebt. Op een staat de 220Volt wisselspanning en op de andere staat niets, dat is namelijk de nul. Het is echt niet zo dat ie van de een naar de andere gaat hoor. Steek maar eens een spanningszoeker in het stopkontakt. Bij één aansluitpunt van de twee gaat het lampje maar branden.

Het omdraaien van de stekker is dus wel degelijk een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-06 10:31
Door de opzet van de computervoedingen tegenwoordig zal altijd op een ongeaarde voeding (en dus computer) een spanning van 110 volt komen te staan. Niet direct schadelijk voor mensen, maar het kan je stereo en/of tv opblazen. (heb ik gehad met mijn tv-out). Gewoon netjes een aarde draad maken, of anders een metalen buis de grond in slaan, en daaraan aarden. Of gewoon voorzichtig zijn natuurlijk ! :)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19396

Op woensdag 31 januari 2001 01:25 schreef tineau het volgende:
Nooit aarden aan de verwarming, wordt het eerder slechter ( en gevaarlijker) van!
Ok, misschien een beetje off-topic, maar aarden via de verwarming gaat tegenwoordig in een heleboel gevallen niet meer. Vaak zijn de cv-leidingen tegenwoordig van kunststof, en tsja, kunsstof geleidt niet.

Zorg gewoon dat je een geaard stopcontact hebt voor je computer. Dan heb je veel minder last van storingen en andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 31 januari 2001 01:32 schreef Xion het volgende:

[..]
Wisselspanning :?
Het heeft niets met + of - te maken maar met fase en nul. Omdraaien kan wel degelijk uitmaken. Maar ALS het helpt, betekent het wel dat je levensgevaarlijk bezig bent. Blijkbaar is de fase op de een of andere manier met de kast verbonden.

Aarden op de CV hoort het niet gevaarlijker te maken. Een CV hoort zelf geaard te zijn. Dat is hij vaak op meer dan één manier. De netsteker is vaak al geaard. En soms zitter er bij de badkamer extra aardpunten op de buizen voor extra veiligheid

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Laatst online: 14-05 20:48
elke geschakelde voeding maakt niet uit waar hij in zit heeft een netfilter om de vervuiling uit het stroomnet te onder drukken

dit filter bestaat oa uit 2 condensatoren die vanuit bijde stopcontact polen naar de aarde lopen. wat gebeurd er als je de aarde weglaat simpel dan komt er via 1 van deze 2 een lekspanning op je kast te staan die ongeveer 110 volt is.

mensen die denken dat dit ongevaarlijk is hebben het goed mis als je bv een rand apparaat bv een printer aan sluit ook als je computer uit staat dan is deze spanning nog altijd aanwezig en je loopt dus een heel groot risico om zowel je poort als je printer op te blazen,dit komt doordat er een potentiaal verschil is tussen bijde apparaten.

even voor de duidelijkdeid alle signalen die in een digitaal systeem voorkomen zijn max 5 volt dus je kan wel nagaan dat een 110v spanning echt niet gezond is voor je componenten in je systeem.

het verhaal van de cv gaat natuurlijk alleen op mits je cv buizen van metaal zijn je kan dit zelfs meten door met een multimeter een pool op de cv de andere in de fase van het stopcontact je dan gewoon 230 volt moet meten ,is deze spanning meer als 10% lager dan is je cv niet goed geaard en zul je een aarde moeten trekken naar de meterkast.

een stekker omdraaien heeft totaal geen nut want dan gaat de spanning gewoon via de andere condensator als nog naar je kast.

de andere reden is waarom je een metaal object altijd moet aarden is dat als er om wat voor reden dan ook direkt 230 volt op je kast komt te staan en zou je dit met 2 handen beetpakken je de kast niet meer los kan laten
omdat al je spieren door de stroom samen trekken en je zelf geen controle meer heb en neem van mij aan zo'n schok wil je echt niet mee maken die is echt heel anders als dat je stroom krijgt met 1 hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Monterey,

Als je je tekst een beetje opmaakt is hij stukken beter te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monterey
  • Laatst online: 14-05 20:48
ja ik was iets vergeten maar wist niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9842

Persoonlijk krijg ik de laatste tijd overal oplaaiers van, waarschijnlijk ben ik erg (negatief) geladen of zo.
Wat ik vreemd vind is dat ik de grootste opdonders krijg van TV (!) en telefoonkabels, kan dat of is het gewoon dat ik zo statisch ben ?

Dat van dat omdraaien van de stekkers klopt trouwens in m'n ervaring ook, heb errugens eens gelezen dat het inderdaad iets met die fase te maken heeft, schijnt zo te zijn dat 'tie ook standaard een bepaalde richting op moet 'draaien' toch...(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, stukken beter. Thanks, Monterey! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14506

ik heb dit wel eens gehad met mijn p166
toen ik hem open maakt terwijl hij uitstond

dan voel je een spanning lopen door je handen
toen ik de stekker omdraaide was het er niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2276

Gisteren zelf meegemaakt: was aan m'n compu aan het sleutelen, ging het lampje van m'n spanningszoeker ineens branden.

????

Wat bleek nou: de monitor (met losse voeding) gaf stroom door aan de kast (uit ervaring weet ik: ongevaarlijk :)) Trek de draad van de monitor eens uit je compu, of koppel de monitor ook los van het stopcontact. Voor de zekerheid ook alle andere los gevoede hw.

En?
Pagina: 1