Lijkt me toch duidelijk dan..
Commerciele opties? Als die er waren waren ze nu echt wel ingezet. Vitaal belang: Vind ik zeker wel inmiddels. Ik denk dat die commerciele opties er wel sneller zullen zijn bij de baggageafhandeling trouwens omdat daar de trainingslast gewoon veel minder is (al heb je wel de verplichte screening die een militair per definitie al heeft). Maar beveiliging lijkt me het zwaarste probleem want daar moet je gewoon echt weten wat je doet. En dan lijkt me een militaire achtergrond zeer handig.„Pas als al die commerciële opties uitgeput zijn én er sprake is van een maatschappelijk vitaal belang, dan zal Defensie bezien wat er mogelijk is.” Het is ook nog maar de vraag of de benodigde spullen en menskracht beschikbaar zijn. „Zeker omdat Defensie zelf ook kampt met vacatures.”
En ja, ze hebben zelf ook vacatures maar wat de soldaten doen is toch vooral oefenen en dat is zeker belangrijk maar niet iets wat echt problemen veroorzaakt als het een maandje later gebeurt.
Ik vind sowieso wel dat het leger een beetje een buffer zou moeten zijn voor de rest van de maatschappij. Als we niet in oorlog zijn is het toch een behoorlijke kostenpost voor de schatkist. En het brengt ze ook dichter bij het volk zelf en meer waardering want men ziet wat ze allemaal voor ons doen. Maargoed misschien denk ik er te licht over. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat commerciele bedrijven dat dan gewoon meenemen in de kostenposten (lekker laag inschalen want het leger lost het wel weer op). Maar dat kan je voorkomen door daar gewoon een deftige boete voor te rekenen.
We moeten Schiphol ook niet te veel als commerciele entiteit zien vind ik. Ze hebben een behoorlijke verantwoordelijkheid naar het land toe.
[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 16-06-2022 21:34 . Reden: 3x 'maatschappij' in een alinea is te veel :P ]