Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lijkt me toch duidelijk dan..
„Pas als al die commerciële opties uitgeput zijn én er sprake is van een maatschappelijk vitaal belang, dan zal Defensie bezien wat er mogelijk is.” Het is ook nog maar de vraag of de benodigde spullen en menskracht beschikbaar zijn. „Zeker omdat Defensie zelf ook kampt met vacatures.”
Commerciele opties? Als die er waren waren ze nu echt wel ingezet. Vitaal belang: Vind ik zeker wel inmiddels. Ik denk dat die commerciele opties er wel sneller zullen zijn bij de baggageafhandeling trouwens omdat daar de trainingslast gewoon veel minder is (al heb je wel de verplichte screening die een militair per definitie al heeft). Maar beveiliging lijkt me het zwaarste probleem want daar moet je gewoon echt weten wat je doet. En dan lijkt me een militaire achtergrond zeer handig.

En ja, ze hebben zelf ook vacatures maar wat de soldaten doen is toch vooral oefenen en dat is zeker belangrijk maar niet iets wat echt problemen veroorzaakt als het een maandje later gebeurt.

Ik vind sowieso wel dat het leger een beetje een buffer zou moeten zijn voor de rest van de maatschappij. Als we niet in oorlog zijn is het toch een behoorlijke kostenpost voor de schatkist. En het brengt ze ook dichter bij het volk zelf en meer waardering want men ziet wat ze allemaal voor ons doen. Maargoed misschien denk ik er te licht over. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat commerciele bedrijven dat dan gewoon meenemen in de kostenposten (lekker laag inschalen want het leger lost het wel weer op). Maar dat kan je voorkomen door daar gewoon een deftige boete voor te rekenen.

We moeten Schiphol ook niet te veel als commerciele entiteit zien vind ik. Ze hebben een behoorlijke verantwoordelijkheid naar het land toe.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 16-06-2022 21:34 . Reden: 3x 'maatschappij' in een alinea is te veel :P ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

franssie

Save the albatross

na 9/11 stond er inderdaad landmacht (of in ieder geval militair) aan de gate om fouilleren en dat ging best wel grappig grondig (als in bijna een full body massage). Dat was een acuut veiiheidsrisico, dit is gepruts van Benschop.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
schumacher schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:16:
*knip* laten we whataboutisms over vluchtelingenbeleid niet gaan gebruiken
*knip* offtopic
[...]
Schiphol is een commercieel bedrijf (wat ook nog eens profiteert van allerlei gedoogconstructies). Tijd dat er wat prioriteiten gesteld worden i.p.v. nog meer gepamper. Stop met de goedkoopste van Europa zijn, betaal een reëel loon aan medewerkers, reduceer de hub functie en schrap wat niet kostendekkend is. Ongebreideld groeien zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de omgeving en de toekomst heeft zijn langste tijd gehad. Eindelijk keert de wal het schip.
Schiphol heeft wel degelijk een grote maatschappelijke functie en verantwoordelijkheid vind ik. Wel ben ik het ook helemaal met je eens dat die hubfunctie overbodig is.

En dit heeft niet te maken met ongebreidelde groei maar gewoon met enorm slecht management. De fysieke capaciteit is er gewoon.
[...]
Uiteraard allemaal heeft vervelend als je vakantie door dit mismanagement op de tocht staat, maar in 80% van de gevallen is het geen zaak van leven of dood.
Ik begrijp je oplossingsgerichtheid, maar het model KLM / Schiphol is al een tijdje failliet.
Dit treft niet alleen KLM. En niet alles hoeft een kwestie van leven of dood te zijn. En het is ook niet alleen frivole vakanties die getroffen worden (alhoewel vakantie ook gewoon nodig is vind ik).

En dit gaat gewoon de belasting doorzetten richting andere luchthavens die er niet op berekend zijn wat nog veel meer problemen veroorzaakt. Niet alleen binnenlands zoals ik al noemde maar wellicht ook over de grens. Denk Weeze of Antwerpen. Dan krijg je daar weer het gezeur over al die Nederlanders die daar de boel dichtslibben, ook wel logisch. Dit moeten we gewoon zelf oplossen.

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Theebag schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Dat zal dan komende week wel allemaal gecommuniceerd worden. Je moet voor de grap eens kijken naar KLM ticketprijzen in juli voor citytrips in het weekend in Europa. Of het is heel druk met boekingen of KLM heeft de beschikbare stoelen aangepast en de prijsalgoritmes slaan op hol...
Inderdaad, alle tickets vliegen de pan uit....

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

GekkePrutser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:07:
Wat ik niet helemaal snap: Kunnen ze niet gewoon de landmacht inzetten bij de beveiliging? Die mensen moeten dat toch ook wel kunnen en hebben ook ervaring met autoriteit uitdragen. Even een snelcursus er tegenaan want een heleboel hebben ze al.

Ik kan me niet voorstellen dat ze zoveel anders belangrijks te doen hebben in de zomer. Rusland komt echt niet hierheen binnen twee maanden. En hoeveel mensen extra zullen er nou nodig zijn om tot een normale bezetting te komen? 100, 200? Zelfs 1000? Zoveel is dat niet voor zo'n grote organisatie.

Want dit begint toch wel een probleem te worden dat Nederland als geheel raakt, ik vind het niet meer een commercieel probleempje van schiphol. Met alle vluchten die nu naar andere luchthavens uit moeten wijken kan je er natuurlijk donder op zeggen dat die ook overbelast raken want die zijn daar ook niet op berekend zelfs bij een normale bezetting. Bovendien zullen die problemen krijgen met vliegbewegingen omdat ze gewoon de airspace en banen niet hebben (een verkeerde windrichting heeft dan meteen enorme gevolgen!).

Er moet toch wat gebeuren, ik mis nogal 'out of the box denken'.

Edit: @Tweak_ers oh dat had ik gemist dan in de media. Maar inderdaad, het begint nu echt een probleem te worden dat meer dan overlast veroorzaakt. Wat mij betreft ook tijd om het te overrulen.
Jij bent toch niet serieus hoop ik?

Ga eens even een kijkje nemen bij de landmacht hoe de oefen/inzetdruk nu is heden ten dage.

Heb jij jezelf al aangemeld trouwens? Paar uurtjes vrijwillig schoonmaken op Schiphol, kan iemand anders even wat koffertjes gooien

*knip* zie modbreak

Hoe sneu dit ook is… het zijn first-world-problems

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
GekkePrutser schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:07:

Er moet toch wat gebeuren, ik mis nogal 'out of the box denken'.
Ik mis een beetje dat mensen niet willen zien wat de out of de box oplossingen zijn(want ze liggen er echt bovenop als olifant in de ruimte) -omdat dit te radicaal voor ze is- en maar door blijven modderen en pleisters plakken. Dat los je niet op door militairen tijdelijk in te zetten om vluchten naar ibiza te ondersteunen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Deruxian schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Ga eens even een kijkje nemen bij de landmacht hoe de oefen/inzetdruk nu is heden ten dage.
Ik heb er inderdaad echt geen idee van wat de landmacht allemaal doet in vredestijd. De enige mensen die ik ken die er hebben gezeten waren nog uit de dienstplicht tijd, en daar ging het alleen maar om een maand of twee driloefeningen en voor de rest "busywork" zoals tanks wassen.

Waarschijnlijk is het met de beroeps anders maar ik heb daar geen zicht op en ik kan het me eigenlijk ook niet goed voorstellen wat die zoal de hele dag doen. Wel lijkt me dat oefeningen en dergelijke toch niet zo belangrijk kunnen zijn dat ze niet uitgesteld kunnen worden.

Maar ik kan me dus niet voorstellen wat een gewone soldaat de hele dag doet, nee. Ik ben ook wel benieuwd wat die doen nu ik er zo over denk :) Van iemand die in de coordinatie zit of leiding geeft kan ik me voorstellen dat die erg druk zijn maar dat zijn ook niet de mensen die ik zou zien helpen in dezen.
[...]
Heb jij jezelf al aangemeld trouwens? Paar uurtjes vrijwillig schoonmaken op Schiphol, kan iemand anders even wat koffertjes gooien
Zou ik wel doen op zich als die mogelijkheid er was om het draaiende te houden. Vrijwilligerswerk is niets geks natuurlijk. Maar in dit geval zouden ze er nog voor betaald worden ook.
[...]
*knip* zie modbreak

Omdat de krijgsmacht er is om ons te verdedigen tegen bedreigingen voor onze maatschappij en manier van leven. Traditioneel dus aanvallen van buitenaf maar die zijn in Nederland door onze ligging enorm onwaarschijnlijk. Zelfs nu Rusland weer de kop opsteekt, ze moeten alsnog door Duitsland en Polen heen (en tegen die tijd is de wereld toch al zo ver in de shit gedraaid qua atoomwapens dat het niet meer uitmaakt).. En transport is nou eenmaal een zeer belangrijke component van onze samenleving tegenwoordig. Vergeet niet, het gaat niet alleen om snoepreisjes die in de problemen komen. Er zijn ook veel serieuzere redenen om te reizen, en bovendien kan het de reputatie en internationale belangen van Nederland ook schaden.

En ik zie in het leger nou eenmaal flink wat aansluiting. De controles zijn er puur voor om ons te verdedigen tegen terrorisme (extreem geweld van buitenaf). Betrokkenheid van defensie vind ik helemaal niet zo'n raar iets. Zie ook dat bijvoorbeeld de paspoortcontrole ook al door de marechaussee wordt gedaan.

Zo'n gek idee is het toch ook niet, als het ook al besproken is in de media?

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
GekkePrutser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:22:
[...]

Ik heb er inderdaad echt geen idee van wat de landmacht allemaal doet in vredestijd. De enige mensen die ik ken die er hebben gezeten waren nog uit de dienstplicht tijd, en daar ging het alleen maar om een maand of twee driloefeningen en voor de rest "busywork" zoals tanks wassen.

Waarschijnlijk is het met de beroeps anders maar ik heb daar geen zicht op en ik kan het me eigenlijk ook niet goed voorstellen wat die zoal de hele dag doen. Wel lijkt me dat oefeningen en dergelijke toch niet zo belangrijk kunnen zijn dat ze niet uitgesteld kunnen worden.

Maar ik kan me dus niet voorstellen wat een gewone soldaat de hele dag doet, nee. Ik ben ook wel benieuwd wat die doen nu ik er zo over denk :) Van iemand die in de coordinatie zit of leiding geeft kan ik me voorstellen dat die erg druk zijn maar dat zijn ook niet de mensen die ik zou zien helpen in dezen.

[...]

Zou ik wel doen op zich als die mogelijkheid er was om het draaiende te houden. Vrijwilligerswerk is niets geks natuurlijk. Maar in dit geval zouden ze er nog voor betaald worden ook.

[...]

Omdat de krijgsmacht er is om ons te verdedigen tegen bedreigingen voor onze maatschappij en manier van leven. Traditioneel dus aanvallen van buitenaf maar die zijn in Nederland door onze ligging enorm onwaarschijnlijk. Zelfs nu Rusland weer de kop opsteekt, ze moeten alsnog door Duitsland en Polen heen (en tegen die tijd is de wereld toch al zo ver in de shit gedraaid qua atoomwapens dat het niet meer uitmaakt).. En transport is nou eenmaal een zeer belangrijke component van onze samenleving tegenwoordig. Vergeet niet, het gaat niet alleen om snoepreisjes die in de problemen komen. Er zijn ook veel serieuzere redenen om te reizen, en bovendien kan het de reputatie en internationale belangen van Nederland ook schaden.

En ik zie in het leger nou eenmaal flink wat aansluiting. De controles zijn er puur voor om ons te verdedigen tegen terrorisme (extreem geweld van buitenaf). Betrokkenheid van defensie vind ik helemaal niet zo'n raar iets. Zie ook dat bijvoorbeeld de paspoortcontrole ook al door de marechaussee wordt gedaan.

Zo'n gek idee is het toch ook niet, als het ook al besproken is in de media?
Dus als Schiphol meer vluchten toe laat dan ze aan kan moet Defensie het maar oplossen? Hoe zie je dat voor je? Als je het al zou willen, de marechaussee loopt al over en de rest heeft er geen mandaat voor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GrooV schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Dus als Schiphol meer vluchten toe laat dan ze aan kan moet Defensie het maar oplossen? Hoe zie je dat voor je? Als je het al zou willen, de marechaussee loopt al over en de rest heeft er geen mandaat voor
Dit is dus wat bedoeld wordt met out of the box denken. Het probleem wat je benoemd is er een van en voor de kantoorpikkies ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 06:34
GrooV schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:11:
[...]

Niet “dan maar oplossen”.

De staat verplicht Schiphol die mensen a €100 per uur in te huren.

Kijken hoe lang Benschop nog moeilijk doet over een structurele loonsverhoging van €11 per uur naar €14 per uur. Man het is altijd zo makkelijk praten voor mensen die miljoenen verdienen.

Kijk, als IT er heb ik niets te klagen. Maar het gat tussen minimumloon en wat ik verdien, is gewoon veel te groot. Biedt die mensen gewoon €17,50 per uur, zitten ze rond de €3000 per maand. Dat hoort toch minimaal de standaard te zijn voor zwaar werk?

En als Benschop het er niet mee eens is, laten we hem eens een jaartje werken voor €11 per uur. Kijken hoe hij dat vindt.
[...]

*knip* zie modbreak

*knip* zie modbreak
Ja, vliegen is te goedkoop en dat moet duurder, maar dat lost het probleem écht niet op.

Daarnaast, hoeveel duurder wil je het maken?

Persoonlijk vliegen wij dit jaar (hopelijk) ook weer voor het eerst in 12 jaar. We hebben hiervoor gespaard, want dit geven we zeker niet ieder jaar uit aan vakantie. Maar 1000 of 2000 euro duurder had voor ons geen verschil gemaakt. Het is namelijk niet iets wat we ieder jaar weer doen.

Dus hoe duur ga je ze maken? Denk dat je je verbaast over de drempel die nodig is om vliegen daadwerkelijk af te laten nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:06:
[...]

Niet “dan maar oplossen”.

De staat verplicht Schiphol die mensen a €100 per uur in te huren.

Kijken hoe lang Benschop nog moeilijk doet over een structurele loonsverhoging van €11 per uur naar €14 per uur. Man het is altijd zo makkelijk praten voor mensen die miljoenen verdienen.

Kijk, als IT er heb ik niets te klagen. Maar het gat tussen minimumloon en wat ik verdien, is gewoon veel te groot. Biedt die mensen gewoon €17,50 per uur, zitten ze rond de €3000 per maand. Dat hoort toch minimaal de standaard te zijn voor zwaar werk?

En als Benschop het er niet mee eens is, laten we hem eens een jaartje werken voor €11 per uur. Kijken hoe hij dat vindt.

[...]

*knip* zie modbreak
Ja, vliegen is te goedkoop en dat moet duurder, maar dat lost het probleem écht niet op.

Daarnaast, hoeveel duurder wil je het maken?

Persoonlijk vliegen wij dit jaar (hopelijk) ook weer voor het eerst in 12 jaar. We hebben hiervoor gespaard, want dit geven we zeker niet ieder jaar uit aan vakantie. Maar 1000 of 2000 euro duurder had voor ons geen verschil gemaakt. Het is namelijk niet iets wat we ieder jaar weer doen.

Dus hoe duur ga je ze maken? Denk dat je je verbaast over de drempel die nodig is om vliegen daadwerkelijk af te laten nemen.
*knip* zie modbreak

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:55

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Diverse posts zijn opgeruimd of gewijzigd.
  • vluchtelingendiscussie of boerenprotesten horen hier niet thuis
  • klimaatbeleid en hoe we het als Nederland doen qua co2-uitstoot ook niet
  • laten we stoppen met termen als 'tokkievluchten' en 'paupers' te gebruiken. Dit helpt absoluut niet om een goede discussie te voeren op inhoud

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 17-06-2022 08:51 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Is het ook niet een beetje “after COVID” ? Niet dat COVID weg gaat hoor. Maar mensen hebben 2 jaar niet kunnen reizen en nu kan het nog, niet wetende wat de regels in september weer gaan doen.

Ik denk dat het alleen deze zomer nog speelt. Genoeg mensen die volgend jaar lekker via een andere luchthaven gaan of de trein nemen naar plekken als Berlijn en Parijs.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 08:50
Napsju schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:01:
Ik vertrek binnenkort vanuit FRA. Ik lees er weinig over. Ook volgens collega's in Frankfurt is er weinig aan de hand. Kan iemand dit bevestigen?
Op de website van de luchthaven zelf kan je trouwens de actuele wachttijden zien. Zijn er inmiddels recente ervaringen vanuit Frankfurt? Het lijkt dus echt enorm mee te vallen daar. Ik ga het meemaken!

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Ik ben wel benieuwd hoe snel schiphol de gecancelde vluchten gaat bekend maken, heb nu nog de mogelijhkeid om de vakantie te cancelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
bvbal79 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:59:
Ik ben wel benieuwd hoe snel schiphol de gecancelde vluchten gaat bekend maken, heb nu nog de mogelijhkeid om de vakantie te cancelen....
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 19:56
Agent47 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:58:
Is het ook niet een beetje “after COVID” ? Niet dat COVID weg gaat hoor. Maar mensen hebben 2 jaar niet kunnen reizen en nu kan het nog, niet wetende wat de regels in september weer gaan doen.

Ik denk dat het alleen deze zomer nog speelt. Genoeg mensen die volgend jaar lekker via een andere luchthaven gaan of de trein nemen naar plekken als Berlijn en Parijs.
Eindelijk iemand die het snapt. Mensen willen na 2 jaar ellende gewoon op vakantie en dan niet weer in eigen land maar al dan niet ver weg, sommige vluchten gaan gewoon NIET vanaf een ander vliegveld tenzij je 3x zoveel wil betalen.

Ik hoorde vanochtend op de radio dat de consumentenbond? een mega claim/rechtszaak gaat aanspannen voor gedupeerde reizigers, maar gaat Schiphol niet failliet als er zoveel schadeclaims komen? dus niet alleen de reizigers en hun vlucht maar ook geboekte hotels excursies en noem maar op?

[ Voor 16% gewijzigd door mugenmarco op 17-06-2022 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Ik hoorde vanochtend op de radio dat de consumentenbond? een mega claim/rechtszaak gaat aanspannen voor gedupeerde reizigers, maar gaat Schiphol niet failliet als er zoveel schadeclaims komen? dus niet alleen de reizigers en hun vlucht maar ook geboekte hotels excursies en noem maar op?
Zolang Schiphol een 'too big to fail'-status heeft bij de overheid, zie ik dat niet gebeuren.
Meest waarschijnlijke geval is dat de overheid dan gaat inspringen met leningen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Eindelijk iemand die het snapt. Mensen willen na 2 jaar ellende gewoon op vakantie en dan niet weer in eigen land maar al dan niet ver weg, sommige vluchten gaan gewoon NIET vanaf een ander vliegveld tenzij je 3x zoveel wil betalen.

Dat is wel een beetje een tunnelvisie. Heb je gekeken of het aantal mensen wat nu op schiphol is vergeleken met voor COVID?

Denk het niet, want dat aantal is bijna gelijk

Heb je het aantal werknemers vergeleken met voor COVID?

Denk het niet, want dat is drastisch DOOR de covid verminderd. Schiphol had geen zin meer om iedereen te betalen terwijl er niks te doen was. Je zit dit ook op andere vliegvelden.

En je ziet dit natuurlijk in alle sectoren die minder konden doen in COVID (horeca etc)

[ Voor 4% gewijzigd door bvbal79 op 17-06-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
Dit is inderdaad niet een Nederlands probleem want veel vliegvelden hebben in COVID-tijd dezelfde tactiek toegepast (veel mensen ontslaan). Op bijvoorbeeld Düsseldorf, Parijs en Manchester is het niet veel beter op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dat is inderdaad wat ik veel lees "andere luchthavens hebben ook dezelfde problemen". prima, maar HOE gaan ze ermee om? ik lees nog geen berichten die het prutswerk als bij Schiphol kunnen evenaren. lange rijen ok met misschien wat aggressie, maar vluchten annuleren en zeggen "de mensen moeten het maar zelf uitzoeken en geen handbagage meenemen. dikke lul voor de reisorganisaties, hadden jullie maar niet zoveel moeten verkopen"?

[ Voor 47% gewijzigd door kmf op 17-06-2022 11:12 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:21
drooger schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Zolang Schiphol een 'too big to fail'-status heeft bij de overheid, zie ik dat niet gebeuren.
Meest waarschijnlijke geval is dat de overheid dan gaat inspringen met leningen.
euhm, de Overheid is de grootste aandeelhouder toch? Dus waarom zou de overheid zichzelf failliet verklaren?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-07 18:45
Mandera schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:30:
Dit is inderdaad niet een Nederlands probleem want veel vliegvelden hebben in COVID-tijd dezelfde tactiek toegepast (veel mensen ontslaan). Op bijvoorbeeld Düsseldorf, Parijs en Manchester is het niet veel beter op dit moment.
Behalve dat een personeelstekort na COVID wat anders is dan een personeelstekort door uitbuiting.

Kortom, nog steeds onaanvaardbaar dat je de tsunami aan passagiers niet aan ziet komen ma COVID, maar als niemand voor je wil werken en je huidige bestand in staking gaat ligt het probleem elders.

Gatwick moet ook annuleren aldus NOS, maar ze hebben wel 400 man extra aangenomen. Te laat, maar het kan dus wel. Zo lijkt het volgens de BBC ook dat men strengere regels heeft wat overwerk betreft, en dat de politiek kijkt om wat losser te zijn 'als men wil overwerken'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:00

drooger

Falen is ook een kunst.

Bockelaar schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:14:
[...]

euhm, de Overheid is de grootste aandeelhouder toch? Dus waarom zou de overheid zichzelf failliet verklaren?
offtopic:
Als een bedrijf failliet gaat, ben je dan als aandeelhouder ook failliet? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door drooger op 17-06-2022 11:28 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 10:21
Er zijn momenteel genoeg banen beschikbaar voor laag opgeleiden. Dus als in de huidige tijd niemand voor je wil werken betekent dat simpelweg dat je aanbod niet aantrekkelijk genoeg is. Of het werk is te zwaar, of de werktijden zijn slecht, of je bied te weinig salaris, of je secundaire voorwaarden zijn niet aantrekkelijk. En in de meeste gevallen is het een combinatie van die factoren.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:58:
[...]

Ik hoop wel dat ze het schrappen van vluchten daadwerkelijk doen rekening houdende met afstand. Brussel, Londen of Berlijn is al anders dam Barcelona, Praag of Athene. En transatlantisch is al helemaal geen alternatief voor.
Praag is niet veel verder dan Berlijn.
Barcelona is wel wat verder, maar zeker nog te doen met trein of auto in 1 dag.

Persoonlijk zou ik de grens leggen bij zo'n 1200-1500km van wat wel/niet met vliegtuig kan.

Eigen probleem, ik moet voor werk 4 dagen naar Canada begin juli. Gisteren geboekt. Vanwege prive-redenen kan ik alleen exact die dagen en om daar geen tijd te verliezen wil ik ook echt een directe vlucht.
In de buurt gaat geen andere vlucht direct, enkel vanaf Frankfurt :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
DropjesLover schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Barcelona is wel wat verder, maar zeker nog te doen met trein of auto in 1 dag.

Persoonlijk zou ik de grens leggen bij zo'n 1200-1500km van wat wel/niet met vliegtuig kan.
Buiten het feit dat met onze auto al snel 200 euro per 1000 km kwijt ben aan brandstof. Dus even op en neer naar zuid frankrijk kost ook al gauw 600 euro aan brandstof en dan nog eens 100 a 200 euro aan tol.

Onze tickets naar kreta en 10 dagen autohuur waren bij elkaar goedkoper

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Praag is inderdaad uitstekend met de auto te doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

SnowDude schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Buiten het feit dat met onze auto al snel 200 euro per 1000 km kwijt ben aan brandstof. Dus even op en neer naar zuid frankrijk kost ook al gauw 600 euro aan brandstof en dan nog eens 100 a 200 euro aan tol.

Onze tickets naar kreta en 10 dagen autohuur waren bij elkaar goedkoper
Ligt er aan met hoeveel je gaat. Wij met ons gezin (3x vliegticket) gaan ivm familie met de auto op vakantie naar Riga (4000km retourtje), dat is goedkoper en praktischer.
Even de aanname dat de extra kosten enkel brandstof en onderhoud auto zijn, andere vaste kosten lopen immers gewoon door, auto is nagenoeg afgeschreven en op locatie hebben we ook een auto en met name kinderstoeltjes nodig.

Overigens, autohuur is momenteel extreem duur, €1000/week is geen uitzondering.

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 17-06-2022 11:54 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Freee!! schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Prima, ik had ook niet echt uitgerekend hoor. Mijn strekking was meer dat ik het eerlijk zou vinden dat de mensen die een alternatief vervoer hebben eerder een annulering zouden moeten krijgen dan de mensen die dat niet hebben. Ik had in mijn hoofd dat Berlijn iets van 6 uur was en Praag 10 per trein.

Echter als ik het zo zie lijkt men in te zetten op 1) geen nieuwe boekingen en 2) het verplaatsen van vluchten naar andere vliegvelden. Hopelijk is dat geen druppel op een gloeiende plaat maar ik durf zelf niets te zeggen over hoeveel 10.000 passagiers nou eigenlijk zijn.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
Wij vliegen 8 juli naar Canarische Eilanden, althans, dat is de hoop.

Maar goed, we wachten het af, hopelijk krijgen we snel meer duidelijkheid. Toch bizar dat iemand die 6 ton per jaar opstrijkt zo kort van tevoren nog middels een persconferentie het probleem bij de reisbranche en het volk legt. Corendon, dat is verantwoordelijkheid nemen, dat had Benschop na de meivakantie zelf ook kunnen doen uit stukje damagecontrol en klantontzorging.

Maar goed, als we straks met 13500 man/dag 'te veel' op Schiphol staan weet je zeker dat de pleuris uitbreekt, maar laat die man svp snel ophoepelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
FlowSnake schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:20:
Wij vliegen 8 juli naar Canarische Eilanden, althans, dat is de hoop.

Maar goed, we wachten het af, hopelijk krijgen we snel meer duidelijkheid. Toch bizar dat iemand die 6 ton per jaar opstrijkt zo kort van tevoren nog middels een persconferentie het probleem bij de reisbranche en het volk legt. Corendon, dat is verantwoordelijkheid nemen, dat had Benschop na de meivakantie zelf ook kunnen doen uit stukje damagecontrol en klantontzorging.

Maar goed, als we straks met 13500 man/dag 'te veel' op Schiphol staan weet je zeker dat de pleuris uitbreekt, maar laat die man svp snel ophoepelen.
Vooral ook dat hij vasthoudt aan een tijdelijke “bonus” voor personeel. Na de zomer gaat die €5 per uur extra er weer af.

Echt Benschop, als je ze in de meivakantie direct €18 per uur had geboden, stonden de werknemers direct in de rij en had je je zomervakantie nog kunnen redden. Nu ben je te laat.

Idd Benschop, stap maar op!

Wij 10 juli Dominicaanse Republiek. Ben benieuwd.

Mocht het niet doorgaan, neem ik aan dat ik mijn geld vrij snel terug heb van Tui? Dan wil ik namelijk snel met de auto nog weg en iets regelen. Dat heeft 3 dagen voor vertrek weinig zin uiteraard 😡

[ Voor 10% gewijzigd door Tweak_ers op 17-06-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Vooral ook dat hij vasthoudt aan een tijdelijke “bonus” voor personeel. Na de zomer gaat die €5 per uur extra er weer af.

Echt Benschop, als je ze in de meivakantie direct €18 per uur had geboden, stonden de werknemers direct in de rij en had je je zomervakantie nog kunnen redden. Nu ben je te laat.

Idd Benschop, stap maar op!

Wij 10 juli Dominicaanse Republiek. Ben benieuwd.

Mocht het niet doorgaan, neem ik aan dat ik mijn geld vrij snel terug heb van Tui? Dan wil ik namelijk snel met de auto nog weg en iets regelen. Dat heeft 3 dagen voor vertrek weinig zin uiteraard 😡
Ik zou er niet op rekenen dat je snel gecompenseerd wordt. ANVR maakt zich zorgen om faillissementen in de reisbranche, en Schiphol heeft met geen woord gerept over een compensatieregeling (ook hier, nog zo'n voorbeeld, dat is toch ook iets dat je dan direct concreet meeneemt in je persconferentie, net als het plan de campagne welke vluchten dan uitvallen).

Ik ben bang dat reisorganisaties zelf kijken welke vluchten het meest opleveren, dus zal gewogen worden adhv bezetting vliegtuig en kosten/km/luchthaven?

Onze vlucht heeft een tussenstop op een van de Canarische Eilanden, dus dat zal al relatief minder opleveren ben ik bang, anderzijds is het een populaire bestemming met veel volume. Maar goed, we zullen het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
We moeten echt afwachten tot volgende week, pas dan word duidelijk hoe het zit met geannuleerde vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hier Minister Harbers aan het woord, nav de puinhoop bij Benschop / Schiphol.

Hele lap tekst, kort samengevat; Schiphol Group/Benschop hebben er een overduidelijke puinhoop van gemaakt, en de Airlines mogen deze door ons gemaakt puinhoop ''ff'' repareren.... (niet de letterlijke woorden van Harbers, maar komt het wel op neer)

https://luchtvaartnieuws....l-geschrapt-moeten-worden

kan me echt pissig maken hoe alles zo even op het bordje van de Airlines gelegd gaat worden.

En Benschop mag nog een termijn van 4 jaar aanblijven a 6 ton p/j, wellicht omdat hij topprestaties heeft afgeleverd 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door _Bailey_ op 17-06-2022 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

Barcelona is wel wat verder, maar zeker nog te doen met trein of auto in 1 dag
Barcelona is op zich wel te doen met de trein (12 uur met overstap in Parijs of Valence en Brussel) maar je kan het niet eens boeken. NS International wil het je niet verkopen.

Het probleem met de hogesnelheidstreinen is ook gewoon dat de capaciteit er totaal niet is. Het HSL netwerk zit al vol en er is totaal geen interesse van de spoorwegen om lange afstand tickets te verkopen.

Waarom? Nou, als je die ene stoel van Amsterdam naar Barcelona voor een schappelijk bedrag moet verkopen, dan kan je die niet meer los verkopen. De losse stukjes Amsterdam -> Brussel, Brussel -> Parijs , Parijs -> Lyon, Lyon -> Barcelona leveren veel meer op. Dan verkoop je diezelfde stoel een paar keer. De trein zit toch vol in deze periode dus het is een kwestie van of/of. Ook zijn de prijzen bizar hoog als je het al ergens kan vinden.

Willen we dit oplossen en daadwerkelijk de aantallen kunnen vervoeren die nu met het vliegtuig gaan, dan moeten we gewoon 10x de HSL sporen hebben dan die er nu zijn. En kijk wat een drama het al was in Nederland met dat ene kleine lijntje :P Dit is gewoon een oplossing voor over minimaal 20 jaar, niet voor nu.

Ook moet er nog heel veel gelijkgetrokken worden in Europa. Zelfs als je van Nederland naar Duitsland gaat dan moet er al van machinist gewisseld worden 8)7, je hebt locs nodig met meerdere spanningssystemen, enz. Hier heeft Europa de laatste decennia echt een enorme kans laten liggen vind ik. We hadden veel verder kunnen zijn maar helaas voorlopig is het gewoon geen oplossing. HSL's zijn vooral een ding voor binnenlandse consumptie gebleven (of de korte afstand van rond een uurtje vliegen a la de Thalys)

Blijft over de auto maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb zelf helemaal geen auto bijvoorbeeld en er eentje huren voor zoveel kilometers is extreem duur. Zoals @SnowDude zegt, de brandstof tikt ook erg aan momenteel, het heeft financieel alleen zin als je al een redelijk zuinige auto hebt en bovendien een heel gezin om die mee vol te proppen en de kosten uit te smeren. Als vervanging voor een reis van 1 persoon is het gewoon niet interessant.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 17-06-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Wij vliegen volgende week vrijdag met Transavia. Ik hoop dat het voor ons nog mee valt. Ik ben nog nooit zo gestressed geweest voor een vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:32:

Mijn ervaring met TUI en de corona voucher inwisselen voor geld is een gevalletje 1 van 5 sterren.
Voucher pas na 3 maanden krijgen, voucher pas na 6 maanden kunnen inwisselen voor geld. die 6 maanden ging pas lopen op datum uitgifte voucher, niet datum reis. Daarna duurde het nog even voordat het daadwerkelijk op onze rekening stond.
GekkePrutser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Barcelona is op zich wel te doen met de trein (12 uur met overstap in Parijs of Valence en Brussel) maar je kan het niet eens boeken. NS International wil het je niet verkopen.

Het probleem met de hogesnelheidstreinen is ook gewoon dat de capaciteit er totaal niet is. Het HSL netwerk zit al vol en er is totaal geen interesse van de spoorwegen om lange afstand tickets te verkopen.

Waarom? Nou, als je die ene stoel van Amsterdam naar Barcelona voor een schappelijk bedrag moet verkopen, dan kan je die niet meer los verkopen. De losse stukjes Amsterdam -> Brussel, Brussel -> Parijs , Parijs -> Lyon, Lyon -> Barcelona leveren veel meer op. Dan verkoop je diezelfde stoel een paar keer. De trein zit toch vol in deze periode dus het is een kwestie van of/of. Ook zijn de prijzen bizar hoog als je het al ergens kan vinden.

Willen we dit oplossen en daadwerkelijk de aantallen kunnen vervoeren die nu met het vliegtuig gaan, dan moeten we gewoon 10x de HSL sporen hebben dan die er nu zijn. En kijk wat een drama het al was in Nederland met dat ene kleine lijntje :P Dit is gewoon een oplossing voor over minimaal 20 jaar, niet voor nu.

Ook moet er nog heel veel gelijkgetrokken worden in Europa. Zelfs als je van Nederland naar Duitsland gaat dan moet er al van machinist gewisseld worden 8)7, je hebt locs nodig met meerdere spanningssystemen, enz. Hier heeft Europa de laatste decennia echt een enorme kans laten liggen vind ik. We hadden veel verder kunnen zijn maar helaas voorlopig is het gewoon geen oplossing. HSL's zijn vooral een ding voor binnenlandse consumptie gebleven (of de korte afstand van rond een uurtje vliegen a la de Thalys)

Blijft over de auto maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb zelf helemaal geen auto bijvoorbeeld en er eentje huren voor zoveel kilometers is extreem duur. Zoals @SnowDude zegt, de brandstof tikt ook erg aan momenteel, het heeft financieel alleen zin als je al een redelijk zuinige auto hebt en bovendien een heel gezin om die mee vol te proppen en de kosten uit te smeren. Als vervanging voor een reis van 1 persoon is het gewoon niet interessant.
Omdat de belangen en de kosten van de investeringen van de individuele landen enorm zijn.
Als wij op het Europese 10.000V willen gaan rijden moeten alle treinen aangepast worden en, nog belangrijker, alle infrastructuur. Die treinen worden wel langzaam uitgefaseerd, maar de infrastructuur is een gigantische klus.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
SnowDude schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:16:
Wij vliegen volgende week vrijdag met Transavia. Ik hoop dat het voor ons nog mee valt. Ik ben nog nooit zo gestressed geweest voor een vakantie.
Ik denk ook beter dat die persco tegelijk met de lijst van geannuleerde vluchten gepresenteerd had kunnen worden. Dit geeft alleen maar dagenlange stress op de klantenservices van de airlines en touroperators.... En die kunnen nog niks garanderen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Veel mensen denken alleen aan de heen vlucht, maar wat gaat er gebeuren als de vlucht naar Nederland niet meer door gaat? denk maar aan extra hotelovernachting en vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
de maatregelen gaan per 7 juli in. Dus jij zit wel safe, gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Veel mensen denken alleen aan de heen vlucht, maar wat gaat er gebeuren als de vlucht naar Nederland niet meer door gaat? denk maar aan extra hotelovernachting en vervoer.
Om eerlijk te zijn vind ik de heenvlucht ook belangrijker dan de terug vlucht. Ik heb wel vaker 24 uur vertraging gehad. Maar dat vind ik minder erg dan je hele vakantie cancelen of in moeten korten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
_Bailey_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:22:
[...]

de maatregelen gaan per 7 juli in. Dus jij zit wel safe, gok ik
Dan zijn we zelfs al weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Omdat ik daar maar kan zijn.
Terugvlucht is van nader zorg en wederom probleem van touroperator. Paar dagen extra op een zonnig eiland? Ik kan vervelendere dingen bedenken. Zoals helemaal niet op vakantie kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Omdat ik daar maar kan zijn.
Terugvlucht is van nader zorg en wederom probleem van touroperator. Paar dagen extra op een zonnig eiland? Ik kan vervelendere dingen bedenken. Zoals helemaal niet op vakantie kunnen.
In de zomervakantie is last minute een hotel boeken echt niet zo makkelijk :o meeste zitten dan vrij vol.. en of je het geld terug krijgt is nog maar de vraag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22

FreakNL

Well do ya punk?

Krijg net een mail van het werk dat ik Privium Plus mag aanvragen en declareren... Hadden ze beter wat eerder mee mogen komen haha.. Heb me nu maar op de wachtlijst gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:36:
[...]

In de zomervakantie is last minute een hotel boeken echt niet zo makkelijk :o meeste zitten dan vrij vol.. en of je het geld terug krijgt is nog maar de vraag :|
Wij willen begin augustus nog een weekje naar een camping in Tirol, maar de meesten zijn al helemaal vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
Ik ben ook wel benieuwd naar de prioriteiten van de luchtvaartmaatschappijen.

Twee weken terug zat KLM zelf met personeelsproblemen waardoor ze juist "spaken" uit hun hub-functie hebben getrokken door te zorgen dat je geen mensen van andere luchthavens laat invliegen met de cityhoppers. Dat lost niet direct het Security probleem van Schiphol op, maar wel hun eigen personele problemen om snel vliegtuigen te moeten legen zodat de koffers van overstappers op tijd in de andere kist kunnen.

Nu is het de "Hub" zelf, en met name dus de mensen die hun reis starten vanaf Schiphol, die eventueel worden gecombineerd met reizigers die KLM van elders laat invliegen. Dat is nogal een lastiger vraagstuk. Om de lange afstandsvluchten uit te voeren wil je namelijk ook de mensen in kunnen vliegen van elders. Maar als je een groot deel heen-en-weer cityhoppers moet schrappen is dat ook verre van ideaal. Daarbij, is het de vraag of het zin heeft om cityhoppers naar kleine luchthavens (denk aan een Aalborg, 3 of 4 vluchten per dag 8)7 ) te schrappen, want daar gaan al weinig startende reizgers vanaf Schphol op mee.... Dus ik heb geen idee wat wijs is voor met name KLM... Wellicht toch de "Nederlandse zomervakantie eindbestemmingen" binnen Europa schrappen zodat het grootste deel van de reizigers die vanaf een groot internationaal vliegveld naar Schiphol komen en hier overstappen (en dus niet door de security hoeven) kan blijven vliegen met de langere (duurdere, transatlantische) vluchten?

De andere airlines die hun hub elders hebben (Lufthansa, Iberia, AirFrance, etc) zullen denk ik wel zoveel mogelijk hun vluchten naar die hubs poberen te behouden, want anders missen ze alle overstappers die ze vanaf Schiphol invliegen naar alle verre (transatlantische) bestemmingen. Ik zou verwachten dat ze voornamelijk "eindbestemmingen" gaan schrappen, die eventueel ook nog wel via hun main hub te bereiken zijn (overstap ipv directe vlucht).

Zijn hier nog Tweakers met inzicht hierin? Wat denken jullie?

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 17-06-2022 14:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 10:47
Ik vlieg 24 juli met mijn gezin vanaf Amsterdam naar Lissabon (met EasyJet) om dan, na een paar dagen, vanaf daar na Madeira te vliegen. Ik was al een tijdje nerveus maar gisteren was ik er helemaal klaar mee, dus ik heb even gek gedaan. Ik heb 4 nieuwe tickets geboekt vanaf Rotterdam. De meest "luxe" Transavia tickets, die tot 2 uur voor vertrek nog omgezet kunnen worden. In het "beste" geval gaat nu mijn vlucht vanaf Amsterdam niet door en krijg ik dat geld terug. In het "slechtste" geval heb ik in het najaar nog een (veel te dure :') ) CityTrip ergens heen.

Het voelt allemaal een beetje idioot, maar ik had al een AirBnb in Lissabon en een huisje én auto op Madeira gehuurd. En dat is natuurlijk allemaal niet te annuleren... Of ik terug kan komen zie ik later wel weer ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
posttoast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:23:
Ik vlieg 24 juli met mijn gezin vanaf Amsterdam naar Lissabon (met EasyJet) om dan, na een paar dagen, vanaf daar na Madeira te vliegen. Ik was al een tijdje nerveus maar gisteren was ik er helemaal klaar mee, dus ik heb even gek gedaan. Ik heb 4 nieuwe tickets geboekt vanaf Rotterdam. De meest "luxe" Transavia tickets, die tot 2 uur voor vertrek nog omgezet kunnen worden. In het "beste" geval gaat nu mijn vlucht vanaf Amsterdam niet door en krijg ik dat geld terug. In het "slechtste" geval heb ik in het najaar nog een (veel te dure :') ) CityTrip ergens heen.

Het voelt allemaal een beetje idioot, maar ik had al een AirBnb in Lissabon en een huisje én auto op Madeira gehuurd. En dat is natuurlijk allemaal niet te annuleren... Of ik terug kan komen zie ik later wel weer ;)
krijg je wel je geld terug dan??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Geen idee. Daarom zeg ik ook "in het beste geval".

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
posttoast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:27:
[...]

Geen idee. Daarom zeg ik ook "in het beste geval".
Zou willen dat ik dit kon maar qua budget is dit voor mij niet mogelijk, anders was ik wel met NS International naar London gegaan (wat ik eerder had moeten doen maarja wist het toen niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Zou willen dat ik dit kon maar qua budget is dit voor mij niet mogelijk, anders was ik wel met NS International naar London gegaan (wat ik eerder had moeten doen maarja wist het toen niet).
Ja hier is het eigenlijk ook een krankzinnige keuze, maar het risico alle andere bedragen ook kwijt te zijn vond ik nóg vervelender. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:27
Freee!! schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:42:
[...]

Praag is toch nog wel ff kachelen hoor... 900km. Moet alles ook wel een beetje meezitten/doorrijden om dat in 1 dag relaxed te redden?.. ( voor mij dan )
Berlijn is 600km. Dat is perfecte dagrit.. en echt ook wel een fors stuk dichterbij dan Praag toch...

Barcelona in 1 dag met de auto... Pfff.. nog los van de kosten/tol is dat me echt te gortig. Frankrijk doorkruisen op 1 dag is hel...
Mij niet gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:08
Wij vliegen morgen vanaf Schiphol (ik wou dat het anders kon maar helaas). Maakt het nog uit of we onze baggage droppen bij de balie of bij een self service kiosk? Met name qua wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

GeeEs schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:11:
[...]
Praag is toch nog wel ff kachelen hoor... 900km. Moet alles ook wel een beetje meezitten/doorrijden om dat in 1 dag relaxed te redden?.. ( voor mij dan )
Dat was tien uur van deur tot deur met een behoorlijke lunchpauze (en een omweg voor benzine, navigatiefoutje) in een VW Fox. Het hielp wel een beetje, dat mijn vrouw ook een stuk reed in Duitsland.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:26:
Uiteindelijk krijg je dat toch altijd terug? Linksom of rechtsom? Niet geleverde dienst is toch geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Uiteindelijk krijg je dat toch altijd terug? Linksom of rechtsom? Niet geleverde dienst is toch geld terug?
Ook bij niet komen opdagen? Lijkt mij niet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Ja maar @posttoast weet helemaal nog niet of zijn vlucht van Schiphol gecancelled gaat worden..
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Ook bij niet komen opdagen? Lijkt mij niet.
Er is geen sprake van "niet komen opdagen".

In het "ergste" geval gaat zijn vlucht vanaf Schiphol gewoon door en moet hij zijn net gekochte Transavia tickets van Rotterdam airport doorzetten naar een andere reis (die eigenlijk nog niet in de planning zat). En als die Schiphol vlucht wel gecancelled wordt heeft hij direct een backup vanaf Rotterdam airport...

Ik vind het eigenlijk best een hele slimme keuze. De meeste mensen zijn passief en gaan huilie-huilie doen op het moment dat de boel niet doorgaat.. Deze Tweakers is gewoon pro-actief. Ik kan je Sevilla aanraden in januari/februari 2023 :) Heerlijke tijd gehad daar begin dit jaar, mede omdat hier alles weer in lockdown zat ....

[ Voor 102% gewijzigd door FreakNL op 17-06-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Berlijn is 600km. Dat is perfecte dagrit.. en echt ook wel een fors stuk dichterbij dan Praag toch...

Barcelona in 1 dag met de auto... Pfff.. nog los van de kosten/tol is dat me echt te gortig. Frankrijk doorkruisen op 1 dag is hel...
Mij niet gezien ;)
Het is maar net wat je gewend bent, 900km vind ik niet zo veel. 1600 is de Max bij bij ons. Maar met toenemende drukte leg ik de grens tegenwoordig op 1200km per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je ziet vooral Europese vluchten uitvallen. Voorlopig.. Omdat die makkelijk om te boeken zijn, etc... Minder compensatie...

Als je intercontinentaal vliegt zit je (voorlopig) nog goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mugenmarco schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:36:
[...]

Er is altijd overcapaciteit. Bovendien, als jij niet kan vertrekken omdat je vlucht niet gaat betekend dat waarschijnlijk dat er ook mensen zijn die niet aangekomen zijn..

Als je via een tour-operator hebt geboekt heb je 0 problemen. Als je alles zelf hebt uitgezocht (wat wij altijd doen) moet je idd wel een fallback hebben, idealiter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:19:

Omdat de belangen en de kosten van de investeringen van de individuele landen enorm zijn.
Als wij op het Europese 10.000V willen gaan rijden moeten alle treinen aangepast worden en, nog belangrijker, alle infrastructuur. Die treinen worden wel langzaam uitgefaseerd, maar de infrastructuur is een gigantische klus.
Snap ik, maar de EU had dit in de jaren '80 al een prioriteit moeten maken. Dan hadden we er nu de vruchten van geplukt. Het is al die tijd veel te veel als een nationale aangelegenheid gezien. De explosie van de luchtvaart was toen al duidelijk (alleen hoe groot die zou worden niet). Het klimaatprobleem was nog niet onderkend maar dat de olie op zou raken was dat toen wel en de oliecrisis lag ook nog vers in het geheugen.

Maar mijn punt was vooral dat het idee van "laten we alle vluchten over europa schrappen en vervangen door treinen" gewoon niet gaat werken binnen de komende decennia.

Ik vraag me ook af of het ooit gaat gebeuren. Want er is nog een probleem: Om de trein een serieus aandeel van het vliegverkeer op te laten souperen, zal er zo enorm veel spoor aangelegd moeten worden dat dat het NIMBY (not in my backyard maar dan letterlijk!) probleem daarvan de geluidsoverlast rondom vliegvelden zal laten verbleken. En dit zal ook gepaard gaan met het nodige aan milieuschade en de bijbehorende effectrapportages. Het fijne van vliegtuigen is dat je er eigenlijk alleen last van hebt waar ze landen of opstijgen. En dat je ook alleen daar hoeft te werken aan capaciteit en nieuwe routes.

Ik zou heel graag de trein als #1 Europees vervoermiddel zien want het kan zodra er voldoende groene stroom is helemaal klimaatneutraal. Maar ik zie het niet binnen redelijke termijn gebeuren zelfs als de wil er opeens wel heel hard is.

[ Voor 45% gewijzigd door GekkePrutser op 17-06-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Mij niet gezien ;)
Het is een beetje kiele kiele. Als student heb ik vaak 800km op een dag gedaan, 7:30 weg en dan rond 15:30 daar. Dan ben je wel redelijk gesloopt en dat was met 3 chauffeurs gewoon op cruise control de payage af - allemaal 2 uurtjes rijden en de rest beetje kloten op de iPad, of wat het ding was dat we toen hadden. Het kan maar je bent die dag wel echt kwijt en op de terugreis ook. Praag is nog eens 80km extra.

Mijn 'record' is in 1x terug vanuit wintersport, Ischgl, naar huis. Dat was volgens mij 1100km en ook met 3 chauffers heb ik toen gezegd eens en nooit weer.
GekkePrutser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:20:
Ik zou heel graag de trein als #1 Europees vervoermiddel zien want het kan zodra er voldoende groene stroom is helemaal klimaatneutraal. Maar ik zie het niet binnen redelijke termijn gebeuren zelfs als de wil er opeens wel heel hard is.
Ik denk dat we ook naar de trein als Europees vervoersmiddel moeten, maar ik zie het wel iets pessimister. Echt klimaatneutraal is de trein nooit. Het is hooguit, wat is het, 90% efficienter dan vliegen. Maar ik zie nu in mijn omgeving al mensen die al weigeren te vliegen. Als die opeens met de trein op vakantie kunnen zorgen die dan juist voor een toename van Co2 uitstoot (want een treinreis versus een niet-gemaakte vliegreis). Onder aan de streep een verbetering maar ik vraag me af of het uit kan. Die hele infrastructuur het hele jaar onderhouden zodat gans Europa in de maanden juni-juli-augustus op vakantie kunnen. Zowel qua kosten als qua klimaat

[ Voor 31% gewijzigd door Michael_OsGroot op 17-06-2022 16:51 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:27
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Het is maar net wat je gewend bent, 900km vind ik niet zo veel. 1600 is de Max bij bij ons. Maar met toenemende drukte leg ik de grens tegenwoordig op 1200km per dag.
Zeker waar, maar zelfs met 1200km op een dag a 120 km/u gemiddeld (en dan mag je in je handen wrijven) is dat 10 uur rijden. Ik gok dat 100 km/u gemiddeld op zo'n afstand al heel hoog is. Dus dat is minimaal 12 uur "continu" rijden. En dan nog een paar pauzes?... Dat vind ik met een bijrijder die de helft pakt al veel. Laat staan met kids erbij...;)
1600km is helemaal gestoord ;) Dan ben je minimaal 16 uur aan het rijden.
Onze auto zit relaxed, maar niet ZO relaxed... Dan liever een leuk plekje onderweg om te camperen/overnachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Precies. Ik rijd ook gewoon in 2,5 dag naar Istanbul mét goede nachtrust. Het zijn weliswaar lange dagen en naderhand ben ik ook redelijk gesloopt. Het is wel te doen, zelfs in een compacte A-klasse. :+

Mijn vrouw houdt mij gezelschap. Ze rijdt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Ik denk dat we ook naar de trein als Europees vervoersmiddel moeten, maar ik zie het wel iets pessimister. Echt klimaatneutraal is de trein nooit. Het is hooguit, wat is het, 90% efficienter dan vliegen.
Je vergeet hierbij dat het makkelijk is een trein te laten rijden op groene stroom. Wat bij een vliegtuig nog uitgevonden moet worden (op de schaal en bereik die we nodig hebben)

Tuurlijk, momenteel betekent dat nog CO2 omdat er gewoon niet voldoende groene stroom aanwezig is. Zelfs als de trein op groene stroom rijdt betekent dat dat die elders niet gebruikt kan worden om fossiele stroom te verdringen. Maar dat gaat wel komen. Denk dat juist in de zomervakantieperiode als de zon hard schijnt dit wel goed gaat komen en ik verwacht sneller dan je denkt. De efficientie is hierbij mooi meegenomen maar een stuk minder van belang, als het maar CO2 neutraal opgewekt kan worden.

Een vliegtuig is ook helemaal niet zo inefficient eigenlijk. Op 10km hoogte is de luchtweerstand ook een stuk minder en er is enorm verbeterd aan de motoren. Ik denk dat we nog heel lang geen passend antwoord voor de luchtvaart gaan hebben en dat dit een van de laatste takken zal zijn die echt klimaatneutraal wordt. Op zich ook geen probleem, als de luchtvaart nu het enige was dat CO2 uit zou stoten, hadden we geen klimaatprobleem.

Maargoed momenteel is de vervanging van het vliegverkeer door de trein gewoon een illusie en blijft dat de komende decennia ook wel :'( Voor het huidige probleem iig geen oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 17-06-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
FreakNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:33:

[...]

Ik kan je Sevilla aanraden in januari/februari 2023 :) Heerlijke tijd gehad daar begin dit jaar, mede omdat hier alles weer in lockdown zat ....
Ha, goeie tip. Ik ga hem zeker onthouden :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
GekkePrutser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:53:
[...]
Maargoed momenteel is de vervanging van het vliegverkeer door de trein gewoon een illusie en blijft dat de komende decennia ook wel :'( Voor het huidige probleem iig geen oplossing.
Je hebt een crisis nodig om tot verandering te komen.

We zagen dit bij covid waardoor men besefte dat veel medische producten in het buitenland geproduceerd worden.

We zien het nu met Russisch gas en olie waardoor iedereen begint te isoleren en zonnepanelen gaat leggen.

De milieucrisis is er een die binnenkomt als een sluipmoordenaar dus dat gaat nog jaren duren voordat leiders uberhaupt zien dat het een probleem is en écht actie ondernemen. Naja, nu dus met stikstof wat kleine stappen.

Dit soort acute problemen op schiphol en wellicht andere luchthavens maakt de politiek wellicht wakker om alternatieven te creeeren, zoals een betere trein infrastructuur en lagere ticketprijzen. Van mij mag het nog wel harder klappen om iedereen écht wakker te schudden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

LED-Maniak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Je hebt een crisis nodig om tot verandering te komen.

We zagen dit bij covid waardoor men besefte dat veel medische producten in het buitenland geproduceerd worden.

We zien het nu met Russisch gas en olie waardoor iedereen begint te isoleren en zonnepanelen gaat leggen.

De milieucrisis is er een die binnenkomt als een sluipmoordenaar dus dat gaat nog jaren duren voordat leiders uberhaupt zien dat het een probleem is en écht actie ondernemen. Naja, nu dus met stikstof wat kleine stappen.

Dit soort acute problemen op schiphol en wellicht andere luchthavens maakt de politiek wellicht wakker om alternatieven te creeeren, zoals een betere trein infrastructuur en lagere ticketprijzen. Van mij mag het nog wel harder klappen om iedereen écht wakker te schudden.
Met je laatste zin ben ik het eens. Het dikgedrukte...ik heb die hoop sinds 2013 niet meer.
De extremiteit en obviousness waarmee zich nu uit dat onze machthebbers koste wat kost hun macht willen vasthouden (want daar worden ze rijker van) is dusdanig sterk (er vallen gewoon echt slachtoffers), dat het eigenlijk een beetje naief is om te verwachten dat verandering vanuit hen gaat komen. Mijns inziens gaat dat niet gebeuren zolang het nog niet genoeg mensen deert.
Wanneer het meer mensen gaat deren, dan zal verandering geforceerd worden door het volk, waardoor overheden in beweging MOETEN komen. Je ziet al de voortekens ervan (great resignations, veel stakingen, grotere rellen, mensen die massaal op willen komen voor hun rechten, en allemaal andere tekenen die laten zien dat het systeem/overheden/grote bedrijven mensen uitbuiten, onderwaarderen en niet goed betalen etc), dus het is wat mij betreft geen kwestie meer van óf, maar van wannéér. Helaas zie je vaker dat het eerst nóg slechter moet gaan, voordat we weer vooruit kunnen gaan. Jammer, want er vallen altijd onnodige slachtoffers, niet alleen figuurlijk maar ook vaak letterlijk.

Wat Schiphol betreft; ik vind het oprecht hartstikke klote en vervelend voor alle vakantiegangers die na corona weer hun vertiertje willen; maar ik ben ook van mening dat het wel wat harder mag klappen. Ik vind het niet meer dan een logisch gevolg dat mensen niet meer terug willen naar shitty pay, lousy workingconditions e.d. Dus ergens hoop ik dat de personeelstekorten voortduren en dat alle beveiligers en personeel gaan staken en eisen voor betere werkomstandigheden en salaris. Het moét ons ook persoonlijk raken, want alleen dán gaat het mensen deren.

Het hangt allemaal samen; corona, wooncrisis, de oorlog in oekraine, trump, klimaat & milieu, stroom&gas crisis, alles. En we zijn allemaal onderdeel van het grotere geheel, dus tja,...ik zeg niet dat mensen hun vertiertjes niet mogen hebben en niet mogen klagen over wat er nu loos is, maar aub richt dat niet naar "Schiphol", maar naar de échte veroorzakers van de problemen, namelijk de mensen die beslissen over het vasthouden aan het huidige systeem.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:02
GekkePrutser schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:53:
Ik denk dat we nog heel lang geen passend antwoord voor de luchtvaart gaan hebben en dat dit een van de laatste takken zal zijn die echt klimaatneutraal wordt.
Je kan toch Co2 uit de lucht halen en dan samen met waterstof synthetische kerosine maken? Natuurlijk stoot dat bij de verbranding wel weer Co2 uit, maar die heb je vooraf uit de lucht gehaald in plaats van dat je olie gebruikt.
posttoast schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:23:

Waarom niet tot maandag gewacht? Dan maken ze toch bekend welke vluchten sowieso geschrapt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:25:
[...]Je kan toch Co2 uit de lucht halen en dan samen met waterstof synthetische kerosine maken? Natuurlijk stoot dat bij de verbranding wel weer Co2 uit, maar die heb je vooraf uit de lucht gehaald in plaats van dat je olie gebruikt.
Dat kan maar de energie die je daarvoor gebruikt moet ook ergens vandaan komen en zolang er geen overschot is van groene energie gaat dat dan ten koste van de inzet groene energie elders. Dus netto levert het niets op.

Overigens begint het een beetje offtopic te worden maar wellicht wel een interessante discussie voor een ander deel van het forum. Ik denk dat AWM wel de juiste plaats is, misschien dit topic?

[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 17-06-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
TheBrut3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:25:

[...]

Waarom niet tot maandag gewacht? Dan maken ze toch bekend welke vluchten sowieso geschrapt worden?
Er waren nog 8 tickets op die vlucht uit Rotterdam, alleen specifiek op die dag. De dagen ervoor en erna waren al uitverkocht. Vanaf andere vliegvelden was het een stuk duurder. De kans dat als het maandag aangekondigd wordt die 8 plaatsen (waarvan ik er al 4 nodig heb) binnen no time weg zijn leek me vrij groot. Daar ga ik dus niet op gokken :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Helaas, had al gekeken. Pakketreis van Tui naar Caribisch gebied vertrekt enkel vanaf Schiphol.

Als je vanaf België wil vertrekken moet je de reis bij Tui NL annuleren (tegen eigen kosten) en bij Tui België boeken. Dus dat is geen optie…
Ik zie deze scenario's naar aanleiding van het scenario "luchtvaarmaatschappijen krijgen een quotum aan stoelen":
  • Het is een plek op een lijnvlucht, het beperkte aantal instappers is OK
  • Het is een langeafstands vakantie-charter, TUI kiest voor deze vlucht annuleren
  • Het is een langeafstands vakantie-charter, TUI annuleert x passagiers op een andere vlucht omdat daar minder marge op zit
  • Het is een vlucht van een maatschappij die op Schiphol klein is en deze moet ook krimpen waardoor een vlucht impliciet overboekt is
  • Het is een vlucht van een maatschappij die op Schiphol klein is en het past.
Ik heb zelf een (lijn)vlucht op scenario 4/5 in de eerste zaterdag van een vakantie-regio. We zullen het zien.
offtopic:
Ben vooral benieuwd naar wanneer er duidelijkheid komt

Natuurlijk kan er nog steeds chaos ontstaan ondanks dat er nu vluchten geschrapt worden - maar het wordt minder chaos dan zonder het schrappen :X

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 17-06-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ANdrode schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:04:
[...]

Ik zie deze scenario's naar aanleiding van het scenario "luchtvaarmaatschappijen krijgen een quotum aan stoelen":
  • Het is een langeafstands vakantie-charter, TUI kiest voor deze vlucht annuleren
  • Het is een langeafstands vakantie-charter, TUI annuleert x passagiers op een andere vlucht omdat daar minder marge op zit
  • Het is een vlucht van een maatschappij die op Schiphol klein is en deze moet ook krimpen waardoor een vlucht impliciet overboekt is
Ik heb zelf een (lijn)vlucht op scenario 4/5 in de eerste zaterdag van een vakantie-regio. We zullen het zien.
offtopic:

Natuurlijk kan er nog steeds chaos ontstaan ondanks dat er nu vluchten geschrapt worden - maar het wordt minder chaos dan zonder het schrappen :X
Toch denk ik dat de categorisatie te simpel is. In de laatste 2 gevallen die je noemt is het ook wel weer de vraag wat de bestemming is en de daarop volgende consequenties.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Geeft wel te denken over andere randzaken: de meeste vluchten naar andere hubs in Europa zullen veelal in de ochtend gaan om te zorgen dat alle passagiers eerst naar de hub kunnen, alvorens ze verder reizigen. Ben wel benieuwd hoe ze de slots in de tijd gaan verdelen/schrappen, want als alle maatschappijen "eindbestemmingsvluchten" (dwz, veelal geen overstappers) gaan schrappen, dan kan de verdeling over de dag nogal scheef gaan.

Andere vraag, hoe zit het met code sharing. Ik zie dat Iberia best wel wat bestemmingen nog vanaf Schiphol heeft, maar een heel groot deel is uitgevoerd door andere partners. Gaat het per tickets die een maatschappij verkoopt, of daadwerkelijk stoelen in hun eigen kisten? En eventueel: hoe reageren partners als zij hun overstap-klanten missen door het schrappen van code-sharing vluchten? Ik zou niet graag in de schoenen van de coordinatoren staan nu in ieder geval :X

En in verder nieuws, "Schiphol moet extra veel passagiers teleurstellen op piekdagen in juli" - https://nos.nl/l/2433095
Iets wat natuurlijk ook in de lijn der verwachtingen lag, maar nu nog even expliciet wordt gemeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Annuleer maar random tickets, daar krijg je het minste gezeur over. Misschien nog rekening houden met groepsboekingen (of juist niet >:)) en de rest heeft at random pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
GENETX schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Geeft wel te denken over andere randzaken: de meeste vluchten naar andere hubs in Europa zullen veelal in de ochtend gaan om te zorgen dat alle passagiers eerst naar de hub kunnen, alvorens ze verder reizigen. Ben wel benieuwd hoe ze de slots in de tijd gaan verdelen/schrappen, want als alle maatschappijen "eindbestemmingsvluchten" (dwz, veelal geen overstappers) gaan schrappen, dan kan de verdeling over de dag nogal scheef gaan.

Andere vraag, hoe zit het met code sharing. Ik zie dat Iberia best wel wat bestemmingen nog vanaf Schiphol heeft, maar een heel groot deel is uitgevoerd door andere partners. Gaat het per tickets die een maatschappij verkoopt, of daadwerkelijk stoelen in hun eigen kisten? En eventueel: hoe reageren partners als zij hun overstap-klanten missen door het schrappen van code-sharing vluchten? Ik zou niet graag in de schoenen van de coordinatoren staan nu in ieder geval :X
In de persconferentie werd het gepresenteerd alsof het aantal opstappende passagiers op Schiphol het probleem is. Mijn interpretatie is dat dit dan per vliegtuigmaatschappij zou moeten zijn (puur een percentage per vlucht zorgt voor lege stoelen).

Ik verwacht dat het in ieder geval over de uitvoerende maatschappij gaat. Anders zou je afhankelijk via welke code-share partij je boekt wel/geen vlucht hebben 8)7.

Neem bijvoorbeeld Korean Air, dat geen eigen vluchten lijkt te doen maar wel veel codeshare vluchten uitgevoerd door KLM...

Ik ben erg benieuwd wat er bij maatschappijen gebeurt die 1-2-3 vluchten uitvoeren. Dat zullen geen overstappers zijn (omdat je aan de rand van het netwerk zit). Maar ga je daar in snijden? De grote winst zit bij KLM en Transavia/TUI/Corendon Air/Vueling/EasyJet/andere bulk.

edit:
Ik heb in ieder geval een vlucht op één van de piekdagen te pakken :+

edit: In de brief aan de slot coordinator gaat het in ieder geval om:
  • Totaal aantal departing seats
  • Per dag, niet per uur
Ik weet niet hoe dit zich verhoudt tot de gevraagde capaciteit op de piekdagen.

De echte allocatie is helaas niet beschikbaar als open data (https://slotcoordination.nl/about-acnl/transparency/), ik zou dat geen transparantie noemen :X.

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 17-06-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Als je met zijn 2’en rijd is Praag makkelijk in 1 dag te doen, Bratislava ook wel.

Lviv haal je ook in 1 dag.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

YakuzA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Als je met zijn 2’en rijd is Praag makkelijk in 1 dag te doen, Bratislava ook wel.
Bratislava is al voorbij Wenen.
Lviv haal je ook in 1 dag.
Ik vind 1600 Km wel een beetje veel op één dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Freee!! schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Bratislava is al voorbij Wenen.

[...]

Ik vind 1600 Km wel een beetje veel op één dag.
Duitsland en Polen is alleen een snelweg rechtdoor met 160 op de cruise control.
5 a 6 uur rijden pp. + pauzes.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

YakuzA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:32:
[...]
Duitsland en Polen is alleen een snelweg rechtdoor met 160 op de cruise control.
5 a 6 uur rijden pp. + pauzes.
Duitsland kent zo her en der snelheidsbeperkingen en er wordt ook geflitst ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ANdrode schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:04:
[...]

offtopic:

Wat is dan een reden voor Tui om lange afstandsraket charters te annuleren? Kost ze toch juist veel geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Wat is dan een reden voor Tui om lange afstandsraket charters te annuleren? Kost ze toch juist veel geld?
Waarschijnlijk is dat een veel kleinere groep voor Tui en zijn de kosten ter plaatse ook lager per persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Freee!! schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Waarschijnlijk is dat een veel kleinere groep voor Tui en zijn de kosten ter plaatse ook lager per persoon.
Op onze vlucht zal iedereen tussen de 1500-3000pp betalen. Zal allemaal pakketreis betreffen. Als Tui dat liever terug betaalt, ook prima. Als ik het dan maar snel terug heb.

Denk dat ik de tui winkel maar eens ga bezoeken morgen. Annuleren prima, dan wel direct geld terug. Gaat om ruim €10k voor 4 personen. Als dat lage kosten zijn voor Tui, prima, voor ons is het een once in a lifetime vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Freee!! schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Hoe bedoel je de kosten ter plaatse? Het annuleren van accommodaties of extra overnachtingen?

Die laatste zal het probleem niet direct zijn aangezien vooral het aantal vertrekkende reizigers vanaf Schiphol moet worden gereduceerd. Terugvliegen kan wel (eventueel wel met een lege kist vanaf Schiphol).

Het blijft gewoon economie voor de luchtvaartmaatschappijen. Zolang er geen regels zijn zal men ongetwijfeld de vluchten/stoelen schrappen met de laagste totaalmarge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:39:
[...]

Het lijkt mij niet het logische scenario. Maar op dit moment weet je (en waarschijnlijk TUI) nog niets. Als ik zelf zou kunnen herboeken vanaf een andere luchthaven dan zou ik dat doen.

De mogelijkheden zijn ook afhankelijk van de interventie van de slotcoordinator. Komen er minder vliegtuig slots (waar een groot vliegtuig dus meer van het passagiersquotum gebruikt)? Of kiest men voor een maximum aantal passagiers per maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ANdrode schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Het lijkt mij niet het logische scenario. Maar op dit moment weet je (en waarschijnlijk TUI) nog niets. Als ik zelf zou kunnen herboeken vanaf een andere luchthaven dan zou ik dat doen.

De mogelijkheden zijn ook afhankelijk van de interventie van de slotcoordinator. Komen er minder vliegtuig slots (waar een groot vliegtuig dus meer van het passagiersquotum gebruikt)? Of kiest men voor een maximum aantal passagiers per maatschappij.
Herboeken kan niet, de 787 naar Caribisch gebied vliegt met TuiNL enkel vanaf Schiphol.

Mag een Dreamliner überhaupt vanaf Rotterdam of Eindhoven opstijgen?

Blijft dus afwachten… Vooral de onzekerheid is killing.

Gaan we? Gaan we niet?
-Krijg ik snel mijn geld terug of niet?
—Kan ik nog iets anders boeken, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Tweak_ers op 18-06-2022 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tweak_ers schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Mag een Dreamliner überhaupt vanaf Rotterdam of Eindhoven opstijgen
Kennelijk wel vanaf iig Eindhoven Airport, zie bijv https://www.pilootenvlieg...rst-te-gast-op-eindhoven/

Ook TUI laat 787s landen op Eindhoven: https://www.ad.nl/eindhov...ndhoven-airport~a611b7b4/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
GENETX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:43:
[...]

Hoe bedoel je de kosten ter plaatse? Het annuleren van accommodaties of extra overnachtingen?

Die laatste zal het probleem niet direct zijn aangezien vooral het aantal vertrekkende reizigers vanaf Schiphol moet worden gereduceerd. Terugvliegen kan wel (eventueel wel met een lege kist vanaf Schiphol).

Het blijft gewoon economie voor de luchtvaartmaatschappijen. Zolang er geen regels zijn zal men ongetwijfeld de vluchten/stoelen schrappen met de laagste totaalmarge.
Het gaat erom dat je 2 verliesposten hebt bij annulering. De marge op de vlucht/stoel die je misloopt. Maar ook de kosten voor het annuleren van pakketreizen.

Stel je hebt bijvoorbeeld 1 vlucht waar iedereen alleen een ticket heeft. 200 pax * €100 marge per ticket.
En je hebt vlucht 2 met allemaal pakketreizen. Maar €50 marge op de ticket. Maar de hotels, bus, reisleiding enz. annuleren kost je €1000 per pax.
De €50 p.p. verschil in marge is hier compleet ondergeschikt aan de €200.000 die het kost om vlucht 2 te annuleren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Het gaat erom dat je 2 verliesposten hebt bij annulering. De marge op de vlucht/stoel die je misloopt. Maar ook de kosten voor het annuleren van pakketreizen.

Stel je hebt bijvoorbeeld 1 vlucht waar iedereen alleen een ticket heeft. 200 pax * €100 marge per ticket.
En je hebt vlucht 2 met allemaal pakketreizen. Maar €50 marge op de ticket. Maar de hotels, bus, reisleiding enz. annuleren kost je €1000 per pax.
De €50 p.p. verschil in marge is hier compleet ondergeschikt aan de €200.000 die het kost om vlucht 2 te annuleren.
Als je zo redeneert komt het vanuit bedrijfseconomisch perspectief voor de touroperator neer op de boekingsvoorwaarden van de accommodatie. Waar kan een operator de accommodatie met de minste kosten annuleren.

Wat betreft PR en prestige denk ik dat je de interventie bij de goedkopere reizen of gelijkmatig doet.
Eindhoven heeft geen slots voor deze maat vliegtuigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYeDbtm58Xdo2D9L52pyp3gAq54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNkDVYH0e3fXjztFRVjeafkB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ANdrode schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]
Huh? Dus die gelinkte artikelen zijn keihard bij elkaar gelogen dan, of hoe moet ik dit zien?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
ANdrode schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Als je zo redeneert komt het vanuit bedrijfseconomisch perspectief voor de touroperator neer op de boekingsvoorwaarden van de accommodatie. Waar kan een operator de accommodatie met de minste kosten annuleren.

Wat betreft PR en prestige denk ik dat je de interventie bij de goedkopere reizen of gelijkmatig doet.

[...]

[Afbeelding]
Ik weet iig nog wel een makkelijke bezuiniging.
Als ik naar verre reizen kijk vanaf schiphol dan kan ik vaak kiezen voor een directe vlucht, maar ook een met een overstap in Dusseldorf of CDG. Cancel die eerste leg en breng alle passagiers met bussen of treinen.
Je kan zelfs het vliegtuig gewoon laten vliegen als dat nodig is voor de logistiek of de inkomende pax.

Ook vind ik dat Schiphol met die quota's rekening moet houden met hoeveel pax op schiphol opstappen (dus check in, security, paspoort controle) en hoeveel er overstappen. Want die laatste groep hoeft helemaal niet in de rij, die kan vaak gewoon direct naar de volgende gate lopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
wildhagen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Huh? Dus die gelinkte artikelen zijn keihard bij elkaar gelogen dan, of hoe moet ik dit zien?
Als ik de brief goed lees staat er dat ze de capaciteit veranderen van de 27.400 in de vorige brief (addendum 2) naar 27.228 in de nieuwe situatie (addendum 3). En het verschil tussen de 2 is dat ze in de nieuwe situatie geen klasse D-E-F meer toestaan.

En de brief is van 10-6, dus na die artikelen.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 18-06-2022 10:59 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:58:
[...]

Als ik de brief goed lees staat er dat ze de capaciteit veranderen van de 27.400 in de vorige brief (addendum 2) naar 27.228 in de nieuwe situatie (addendum 3). En het verschil tussen de 2 is dat ze in de nieuwe situatie geen klasse D-E-F meer toestaan.

En de brief is van 10-6, dus na die artikelen.
Het lijkt inderdaad in die laatste brief veranderd te zijn (https://slotcoordination....cation/declared-capacity/). Eerste telde zo'n vliegtuig voor twee, nu zijn de slots er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Naar aanleiding van de Banenmarkt is deze site gemaakt.
Tweakers kunnen zien wat er gezocht wordt.
https://banenmarkt-schiph...yschiphol.nl/page/1073032

Opmerkingen zoals het leger in zetten raken kant noch wal.
Bij rellen, vertraging dat is echt een dooddoener.

Wat doen ze dan wel?

Militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst verzameld, ruilt, verkrijgt info om dreigingen te voorkomen.
Militaire eenheden bewaken en beveiligen onder andere het Koninklijk huis, waardetransporten, het luchtruim en Schiphol.
De kustwacht zorgt dat het veilig is op de Nederlandse zeeën (inclusief die rondom de Nederlandse Antillen en Aruba).
Speciale eenheden, terrorisme bestrijden, ondersteuning politie, explosieve opruimingsdienst enz.
Utrecht een speciaal ziekenhuisleger voor slachtoffers van missies, maar ook voor de opvang van slachtoffers met besmettelijke ziektes.
Vliegtuigen staan 24 uur per dag gereed om het Nederlands luchtruim te verdedigen.

Een opmerking wat ik van de week hoorde dat de Luchtmacht moest bij springen om vakantiegangers naar hun bestemming te brengen met hun vliegtuigen daar kan ik niet meer tegen zo dom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
onno oliver schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:05:

Een opmerking wat ik van de week hoorde dat de Luchtmacht moest bij springen om vakantiegangers naar hun bestemming te brengen met hun vliegtuigen daar kan ik niet meer tegen zo dom.
Daar zie ik wel potentie.
Afbeeldingslocatie: https://www.sacprogram.org/en/PublishingImages/pages/Boeing-C-17-Globemaster-III/Troops((C)HAW_VilleTuokko)%5B1%5D_web.jpg

Lekker naar Aruba met de familie. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Koffers op schoot 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
jadjong schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Dat is dan wel zonder (hut koffer) met daypack.
Voordeel is wel geen landings rechten daar ieder zelf "uitstapt"
Overigens zijn dit geen
https://www.defensie.nl/o...rcules-transportvliegtuig zal wat krapper zijn en naar het toilet gaan is er niet bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 17:21
bovendien hebben we het leger binnenkort hard nodig om boze boeren van wegen en andere plekken weg te vegen :>

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

Tweak_ers schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 00:09:
[...]

Denk dat ik de tui winkel maar eens ga bezoeken morgen. Annuleren prima, dan wel direct geld terug. Gaat om ruim €10k voor 4 personen. Als dat lage kosten zijn voor Tui, prima, voor ons is het een once in a lifetime vakantie.
Ik denk niet dat het nu al nut heeft om langs te gaan. TUI weet het ook niet niet nl.
Zelf zit ik in hetzelfde schuitje: 3 personen met TUI, lange vlucht in 2 x A380, 6k euro.

Gelukkig heb ik voor het eerst een pakketreis geboekt van mijn leven, dat scheelt wat zorgen nu.

Hopelijk komt er binnen een week uitsluitsel...

nope

Pagina: 1 ... 11 ... 21 Laatste