* GENETX probeert de cijfers gewoon een beetje in verband te plaatsen
Ik heb nog even alle vertrekkende seats bij elkaar opgeteld op basis van de data van de slot-coordinator voor juli: 2.281.500, met een max van 100.500 (gemiddeld 91260). Daarentegen spreekt Schiphol zelf van slechts 67.500 passagiers op piekdagen in juli:
https://nieuws.schiphol.n...igers-per-dag-deze-zomer/
Schiphol hint zelf op "vertrekkende" reizigers, maar ik vraag me af of dat overeenkomt met de opdracht van de slot-coordinator welke spreekt van "departing seats". Wel merk ik op dat de historische data van Schiphol zelf laat zien dat ca 2/3 Origin&Destination Schiphol is, en de andere 1/3e dus Transit. Dus dat zou die verhouding wel verklaren tussen 67k en 100k capaciteit..
Aannemende dat we evenveel departing seats als arriving seats hebben, komen we op een grove 5,7miljoen passagiers aan capaciteit welke Schiphol in juli kan verwerken. Dat is dus minder als in juli 2019 (pre-covid).
Weet iemand waar Schiphol die ca 13k passagiers vandaan heeft die ze denken te moeten schrappen? Ik vermoed dat dat is op basis van alle geplande vluchten, als in de capaciteit van de zover bekend te vertrekken kisten. Met andere woorden: de worst-case situatie. Daarvan zal een deel van de tickets nog niet verkocht zijn, en ik hoop dat men tot nader order de verkoop wel stopt.
Dus ( ( ((2.281.500/31) - ((2.281.500/31)+13.500) ) / ((2.281.500/31)+13.500) ) * 100% = ~15,5% aan capaciteit van de vliegtuigen kan niet worden gebruikt.
Edit: Geen 31 dagen, want neit de helem aand juni. De beperking is voor 25 dagen, dus ( ( ((2.281.500/25) - ((2.281.500/25)+13.500) ) / ((2.281.500/25)+13.500) ) * 100% = ~12,8%
Opmerkelijk vind ik dat, zoals eerder gesteld, het aantal overstappende passagiers (die dus niet door de security hoeven) niet mee wordt genomen in de opdracht daan de slot-coordinator. Het lijkt, gezien de getallen, er op dat het enkel het totaal passagiers betreft. Enerzijds omdat er wellicht niet te garanderen is dat overstappers (met een lange tussentijd) het vliegveld verlaten. Anderzijds, wie neemt deze dagen dat risico...
Want zou je dat meenmen, aannemende dat er geen tekorten zijn voor bijvoorbeeld paspoort checks tussen Schengen naar niet Schengen, dan zou je kunnen stellen dat er in ieder geval nog ca 1/3e van die 13.500 stoelen aan overcapaciteit is die niet door de controle hoeft, toch 4.500 extra passagiers zonder noemenswaardige belasting op de luchthaven, ofwel slechts ~8,6% van de seats kan niet worden gevuld... Maargoed, dat is vol aannames van mijn kant. Wellicht is ook de securitychecks van koffers op de band achter de schermen in eenzelfde mate beperkt, waar we als ordinaire burgers helemaal geen zicht op hebben
Tenzij natuurlijk die genoemde 13.500 al slechts de fractie van vanaf Schiphol vertrekkende passagiers is, en er in werkelijkheid dus ((13.500)/2)*3 = 20.250 passagiers (O&D en Transit) moeten worden geschrapt vanuit de communiatie naar de slot-coorinator. En er dus 18,2% van de seats zal worden geschrapt.
De communicatie laat dus te wensen over, een range van, naar ik nu schat, tussen de ruweg 8,6% tot ~20% van aantal aangenomen geplande seats dat niet kan worden gebruikt (ongeacht of ze al verkocht zijn of niet), is nogal een groot verschil. Bij 10% hoef je met eventueel nog niet verkochte tickets maar een klein deel van de reizigers teleur te stellen en kun je met wat herplaatsen ook nog een eind komen. Anderzijds, 20% schrappen, met de ellende elders in Europa is echt bizar
Vind het wel opvallend dat de capaciteit dus eigenlijk quasi gelijk is aan pre-covid als ik alles goed interpreteer. Maar dat is dan weer lastig te rijmen met alle lange rijen die we zien... Is het realistisch om te stellen dat de aangegeven limieten alsnog gepaard gaan met enorme ~2,5-3 uur wachtrijen voor security?
Edit: Nee dus, juli 2019 was 6.7 miljoen. Die ~4,5miljoen is enkel O&D. Dus Schiphol draait op ca 2/3e van de originele pre covid capaciteit in juli. En die capaciteit is dus significant lager dan in mei 2022, waarin dus in totaal 5.2 miljoen passagiers werden verwerkt: https://www.schiphol.nl/n...rkeer-en-vervoer-cijfers/
Dit klopt ook nog niet, de beperkign is niet voor heel juli, dus moet nog even de cijfers updaten
Edit2:
Post aangepast
Gemiddeld vertrekken er dus 91260 mensen per dag, waardoor het gezien de communicatie lijkt dat het zowel O&D en Transit is. Aannemende dat we op evenveel vertrek als aankomst zitten, is dat dus 91260*2 = 182520 passagiers per dag. Ter vergelijking:
https://www.schiphol.nl/n...rkeer-en-vervoer-cijfers/
~Juli 2022 = 182520 passagiers per dag
Mei 2022 = 168291 passagiers per dag
Juli 2019 = 216904 passagiers per dag
Dus de aantallen zijn: ~8.5% hoger dan in mei 2022, en Schiphol zit dus op 84% van de capaciteit van pre-covid. Dat laatste ligt wel weer in de ordegrootte van hierboven qua aantal te schrappen stoeltjes.
Let wel, de cijfers zijn helaas slechts per maand beschikbaar, de piek kan wat anders zitten in juli. Maar om toch een kleine hint t geven richting @
Tweak_ers : gemiddeld gezien is de capaciteit met beperking in juli dus hoger dan we in mei hebben gezien. Ik denk dat wat we momenteel zien wel redelijk in de buurt komt met de maximale capaciteit, maar dat kunnen we dus pas daadwerkelijk valideren als de data van juni beschikbaar is.
Ik denk wel dat het save is om te stellen dat, ondanks de beperkingen, we nog steeds dezelfde "puinhoop" zien in juli. Dus reken maar op ~3 uur wachtrij voor de security.
[
Voor 33% gewijzigd door
GENETX op 19-06-2022 18:41
]