zoals @
Sissors al aangeeft, er treedt geen gewenning op bij paracetamol. op je opmerking over overdosering kom ik verderop wel terug
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 06:31:
[...]
Iemand naar huis sturen met een paracetamolletje lijkt me nooit "beter" dan het echt onderzoeken van de oorzaak van de pijn. Met de kanttekening dat het vinden van de oorzaak van de pijn meestal een kostbare (en nutteloze) aangelegenheid zal zijn. Het is dus gewoon een manier om de gezondheidszorg tijd en kosten te besparen. Begrijpelijk, maar we moeten niet doen alsof het een pluspunt is.
Daar kun je schamper over doen, maar ook die protocollen worden gebaseerd op wat redelijke standaarden van voorzorg zijn. Met het verschil dat ze worden vastgesteld in het belang van de patiënt, terwijl in Nederland enkel de
*knip*
Ik lees hier veel aannames van iemand die op het oog niet in de zorg werkt. Ten eerste heb ik het nergens over 'wegsturen met een paracetamol zonder onderzoek' gehad. En een klacht uitvragen (anamnese of triage doen) is een zeer wezenlijk deel van het onderzoek (minstens even bijdragend als evt fysiek diagnostisch of aanvullend onderzoek).
Van veel aandoeningen, zeker in de huisartsgeneeskunde 'top 20 klachten'(hoesten, acute oorpijn, keelpijn, etc ) is al zeer ruime kennis over wat normaal beloop is, wanneer je alert moet zijn, wat zinvol aanvullend onderzoek en/of behandeling is. Bijv een kind >2 jr met 1 dg oorpijn zonder koorts? Gaat in de regel binnen 2-3 dagen over. (zelfs als er toch een bacteriele infectie aanwezig is!) hoef je niet te lichamelijk te onderzoeken en kun je veilig na aanhoren van het verhaal paracetamol adviseren. Zelfde voor keelpijn < 7 dgn zonder alarmerende kenmerken (passageklachten, trismus, kwijlen). Kan je lichaam prima zelf oplossen, aanvullende behandeling buiten symptoombestrijding die vrij verkrijgbaar is (paracetamol en andere pijnstillers, ijsjes/koude dranken) dragen bewezen NIET bij tot een sneller herstel. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, maar het punt lijkt me duidelijk.
Je opmerking dat de zorgverzekeraars de protocollen bepalen slaat kant nog wal, is ongefundeerd en aantoonbaar onjuist
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:49:
[...]
Het wordt verkocht in pillen van 1000mg,
3000mg is de maximale dosering. 10g kan al leverschade opleveren. 25g is dodelijk (niet onmiddelijk, het is een fijne langzame dood, waarbij je bij vol bewustzijn van de behandelend arts kunt horen dat je lever kapot is).
Wat is je punt? Ten eerste wordt paracetamol meestal in doseringen van 500 mg/tablet verkocht, de VEILIGE dosering is al zeer lang vastgesteld op kortdurend (max 1 week) 4 gram (4x2 a 500 of 4x1 a 1000 mg) en bij langdurig (>1 week) max 3 gram/dag.
binnen enkele uren 8 keer de maximale dosering wegtikken heeft een grote kans op een uiterst
vervelende en pijnlijke fatale afloop. Maar het is net zo goed fataal als je in een-anderhalf uur 2 flessen wodka soldaat maakt, als je als 'niet gebruiker' 20 mg methadon inneemt en nog wel meer.
Vergelijkbaar voorbeeld: er is grote kans dat er ook een fatale afloop is als je met 240 km/uur over een 30 km weggetje gaat scheuren (dit is dezelfde orde van grootte). ook een inname van meer dan 10 liter water/dag kan grote gezondheidsschade veroorzaken, maar volgens mij horen we het over normaal gebruik te hebben in de discussie over veilige geneesmiddelen?
paracetamol heeft een uitstekende reputatie op het dempen van pijn en koorts, klachten die bij veel aandoeningen zeer tijdelijk van aard zijn en meestal met het verdwijnen van de onderliggende aandoening ook gewoon weer verdwijnen
[
Voor 100% gewijzigd door
defiant op 04-08-2023 21:59
]