CornermanNL schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:09:
[...]
je kan je het niet veroorloven om geld te verliezen dat zou, mijns inziens het uitgangspunt moeten zijn. En dan de rest. Het uitgangspunt van iedere investering moet zijn, ga ik hier op termijn geld mee verdienen, en regel 1 is , in ieder geval niet mee verliezen.
[...]
Er bestaan simpelweg geen geld dat je kan missen.
Het is voor mij een afweging tussen er voldoende in hebben zitten om daarmee een life changing verschil te kunnen maken en daarnaast het voorkomen dat je een bedrag zou kunnen verliezen waardoor je leven negatief kan veranderen.
Als ik 100k per jaar verdien, dan heeft het geen zin om met 3 tientjes in crypto te zitten. Als ik 30k per jaar verdien, dan is het niet slim om met 300k zuurverdiend geld in LUNA te zitten. Als ik 200k per jaar verdien, dan kan ik wel voor 10k een gokje met LUNA wagen.
Het gaat erom wat je zou moeten laten als het bedrag ineens weg is. Moet je dan op een houtje bijten, of kan je niet meer 20 jaar eerder met pensioen of maar 12 jaar, of moet je nog 3 jaar langer dan je pensioen doorwerken.
Het is allemaal relatief. Ik kies er bijv. bewust voor om niet groter te gaan wonen, al zou dat prima kunnen. In plaats daarvan kies ik ervoor de maandlasten te verlagen, nu van het leven te genieten en hopelijk veel eerder met pensioen te gaan. Als ik wil kan ik per direct stoppen met werken en het meerdere jaren uitzingen, maar dat doe ik niet. Sterker nog, ik ben iedere dag bezig mijn (passieve) inkomsten verder te verhogen en maandlasten te verlagen. Het bijbehorende risico spreid ik zoveel mogelijk.
De situatie is voor iedereen anders, maar het gaat er inderdaad om dat je voor de situaties kiest waarmee je geld gaat verdienen ipv verliezen. Voor mij is dat over de jaren heen naast een aantal andere bronnen, ook zeker crypto geweest en daar blijf ik dus sowieso mee doorgaan en ik ga ook zeker niet afschalen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen