MrMrq schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:02:
[...]
Ben even benieuwd hoe jij en anderen het spel spelen.
Stel dat je anticipeert op een stijging. Je koopt dan nu een extra fluf crypto. Doe je dat met een market buy aan de huidige prijs? Of zet je iets lager, binnen het kanaal, een buy order in de hoop/verwachting dat deze nog wordt geraakt?
Natuurlijk loop je het risico dat we dalen, dat hoort bij het spel. Hoe bescherm je je tegen een verlies, doe je dat (altijd) met een stop loss? Gebruik je wel eens een stop limit?
En hoe voorkom je dat een stop loss wordt aangetikt voor we gaan stijgen? Plaats je hem dan net onder het kanaal waar we nu binnen rangen? En hoe bepaal je de afstand/veiligheidsmarge die je aanhoudt?
Laten we aannemen dat we daarna moon doen. Stel je vooraf al take profits in?
Ik plaats alleen limit orders. Een market order pas ik alleen toe als bijv. een limit sell order niet is/wordt geraakt en de koers snel verder dreigt te dalen.
De orders plaats ik vaak vlak boven, op en net iets onder de MA's. Zowel inkoop als verkoop. En binnen een range plaats ik direct na verkoop of inkoop de bijbehorende buy of sell orders aan de andere kant van de range. Mocht ik die missen door een "frontrun", dan pak ik ze via een limit order alsnog op bij de eerstvolgende dip.
Stop losses gebruik ik nauwelijks. Vorige week 1x om de hele pf te beschermen toen ik alles vanaf de Ledger naar exchanges had verplaatst, maar verder eigenlijk nooit. De ervaring leert dat een stop loss altijd wordt aangetikt voordat de koers weer de andere kant op gaat. Daarmee heb je dus vaak een sell low te pakken. Ik ga ervoor en zit dan in positie, zonder stop loss. Of ik twijfel en dan zit ik in stables/fiat.
Als er een moon volgt, dan bepaal ik vooraf waar ik begin met uitstappen. Tijdens de vorige run lag mijn eerste tp rond de 32k geloof ik. Achteraf gezien natuurlijk te vroeg, maar dat is altijd makkelijk praten. Daarna in de run omhoog nog meer profit genomen, maar, op een gegeven moment toch maar weer deels ingestapt

Tijdens stijgingen pak ik profit en tijdens dalingen stap ik weer in. Maar als blijkt dat je te vroeg bent uitgestapt vind ik het ook geen probleem om weer (deels) in te stappen. Je kunt niet alles timen en price discovery gebied richting/na nieuwe ATH's is nauwelijks te timen. Dan is het een kwestie van uitstappen als het momentum weg is en in de dip daarna weer langzaam inschalen.