Dat is hier (voor terugleveren via een vast contract) niet heel anders hoor.
Er is geen terugleverboete noch een gegarandeerde injectievergoeding op basis van de afnameprijzen. Maar wel alleen een injectievergoeding - afhankelijk van je leverancier en contract - tussen de 1 en 6 cent/kWh.
Komt dus ongeveer overeen met jullie verrekening van injectievergoeding minus terugleerboete. Alleen vind ik dat nogal een overbodige onnodige administratieve last => KISS. Maar wie ben ik.
De "kunst" (hier toch) bestaat er dan ook in om tijdens de donkere maanden (met meer verbruik dan productie) een vast contract af te sluiten met een relatief lage afnameprijs (dat dit dan gevolgen heeft voor een lagere injectievergoeding doet er niet toe want die is er toch nauwelijks) en tijdens de hogere productiemaanden eentje met een relatief hogere (vaste) injectievergoeding (dat de afnamekosten dan hoger zijn doet er weer niet toe want die is er tijdens deze periode niet, indien voldoende PV en eigen opslag).
Het bijkomend comfort is dat wanneer je 24/7 je elektriciteit aan een relatief lage prijs kan inkopen het niet meer nodig is om eerst je eigen geproduceerde stroom op te slaan (met verliezen) en dan aan een hogere prijs te verkopen in de hoop de rekening te doen kloppen.
Je gaat dan alle productie direct en indirect zelf verbruiken en wanneer dat niet volstaat gewoon 24/7 tegen dezelfde prijs direct uit het net verbruiken.
Dat blijft uiteraard alleen maar goed gaan wanneer de meerderheid daar niet in meegaat.
Energieleveranciers verstaan nl. ook de kunst om tijdelijk heel gunstige voorwaarden te geven in de wetenschap dat een meerderheid dan langer aan minder gunstige voorwaarden blijft plakken. If you can't beat hem, join them.
Door consumenten wapens als eigen PV en eigen opslag in handen te geven hebben ze voor zichzelf de doos van Pandora geopend.
En nogmaals, elke situatie is anders. Wat voor jou de beste optie is moet dat niet voor mij zijn en omgekeerd. Moest ik het alleen doen om de rekening te doen kloppen deed ik beter in het geheel niets want sinds 2011 is die rekening alleen maar in mijn voordeel (volgens de Vlaamse ook steeds veranderende regelgeving). Maar ik buig voor de sport graag negatief bedoelde regels om in een persoonlijk voordeel en daar heb ik af en toe wel wat moeite en denkwerk voor over.
Moest ik bv. geen EV et thuislaadpaal ter beschikking hebben was de kans ook al groter dat ik zou overstappen naar dynamisch. Iedere keer dat er een parameter wijzigt moet je opnieuw gaan rekenen om een nieuw optimum te berekenen.
Tot 1/7/26 zat ik dan ook nog op een variabel afnamecontract (50% gebaseerd op de kwartierprijzen en 50% gebaseerd op een vaste component) met een vaste TLV van 2 cent/kWh. Daarna voor afname nog hetzelfde maar voor injectie 50% vast (2 cent) en 50% gekoppeld aan dynamisch. En vanaf 1/10/26 100% vast (10,77 cent/kWh netafname) en voor injectie gekoppeld aan de maandelijkse gemiddelde dynamische prijzen.
Maar door de combinatie van o.a. PV en opslag in thuisaccu en EV nauwelijks netafname en relatief beperkte netteruglevering. Maar die lage vaste afnameprijs kon ik echt niet langer negeren dus vanaf 1/10 bewust terug zoveel mogelijk netafname (om de EV thuis te laden) om de winst daarop te maximaliseren. Niet om nadien het winterverbruik mee te kunnen betalen (want die rekening is al negatief) maar gewoon omdat die extra opportuniteit geboden wordt.
[
Voor 91% gewijzigd door
IvoB2 op 04-09-2026 15:07
]