Avond en nachtvebruik is ~ 5kWh, in de winter tegen de 8. De auto's kan ik overdag laden, er staat altijd wel 1 voor de deur.Jan-tweak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:17:
[...]
de eerste vraag die ik stel bij jouw cijfers is wat is jouw avond en nacht verbruik zonder de EV's mee te namen en hoe vaak ga je laden ( elke dag, is dat overdag of juist in de avond / nacht ? ) en hoeveel is dat?
dat avond verbruik zou je moeten kijken in de winter, voorjaar, zomer en najaar (beste is om even naar je maandverbruik en terugleving te kijken), kun je mogelijk ook hier even posten (of mij via een dm sturen als je dat hier niet wilt doen)
die Anker solix welk type bedoel je, want ondertussen heb je die in tal van uitvoeringen.
Bedenk wel dat in Duitsland vaak de prijs met 0% duitse BTW wordt aangeboden, dat mag daar omdat hun voor in Duitsland gebruikte installaties (+ nog andere voorwaarden) je geen BTW hoeft te betalen. Echter voor ons Nederlanders is dit natuurlijk niet van toepassing, dus mogelijk komt daar nog 19% of zelfs 21% erboven op.
en ook belangrijk wat wil je met je thuis-batterij doen?
Ik heb mijn oog laten vallen op de Anker Solix Solarbank Max AC 14kwh.
Wat ik met de thuisbatterij wil doen is voornamelijk mijn overschot in opslaan, de avonden en nachten zelf doorkomen en wellicht in de zomermaanden handelen, maar dat is geen must.
Mijn verbruik op dit moment is 7000 kWh afname en rond de 5200 terugleveren. Eigen verbruik is 1750.
heb ook mijn gegevens van een jaar uit mijn homewizard p1 bij jeroen.nl ingevoerd en daar komt uit dat ik 450 totaal zou besparen per jaar.
Stop chasing the dream, you're already living it