Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21
Jan-tweak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:17:
[...]

de eerste vraag die ik stel bij jouw cijfers is wat is jouw avond en nacht verbruik zonder de EV's mee te namen en hoe vaak ga je laden ( elke dag, is dat overdag of juist in de avond / nacht ? ) en hoeveel is dat?
dat avond verbruik zou je moeten kijken in de winter, voorjaar, zomer en najaar (beste is om even naar je maandverbruik en terugleving te kijken), kun je mogelijk ook hier even posten (of mij via een dm sturen als je dat hier niet wilt doen)
die Anker solix welk type bedoel je, want ondertussen heb je die in tal van uitvoeringen.
Bedenk wel dat in Duitsland vaak de prijs met 0% duitse BTW wordt aangeboden, dat mag daar omdat hun voor in Duitsland gebruikte installaties (+ nog andere voorwaarden) je geen BTW hoeft te betalen. Echter voor ons Nederlanders is dit natuurlijk niet van toepassing, dus mogelijk komt daar nog 19% of zelfs 21% erboven op.
en ook belangrijk wat wil je met je thuis-batterij doen?
Avond en nachtvebruik is ~ 5kWh, in de winter tegen de 8. De auto's kan ik overdag laden, er staat altijd wel 1 voor de deur.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Anker Solix Solarbank Max AC 14kwh.
Wat ik met de thuisbatterij wil doen is voornamelijk mijn overschot in opslaan, de avonden en nachten zelf doorkomen en wellicht in de zomermaanden handelen, maar dat is geen must.
Mijn verbruik op dit moment is 7000 kWh afname en rond de 5200 terugleveren. Eigen verbruik is 1750.
heb ook mijn gegevens van een jaar uit mijn homewizard p1 bij jeroen.nl ingevoerd en daar komt uit dat ik 450 totaal zou besparen per jaar.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:57
Qosmic schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:28:
[...]

Avond en nachtvebruik is ~ 5kWh, in de winter tegen de 8. De auto's kan ik overdag laden, er staat altijd wel 1 voor de deur.
Wat ik met de thuisbatterij wil doen is voornamelijk mijn overschot in opslaan, de avonden en nachten zelf doorkomen en wellicht in de zomermaanden handelen, maar dat is geen must.
Mijn verbruik op dit moment is 7000 kWh afname en rond de 5200 terugleveren. Eigen verbruik is 1750.
heb ook mijn gegevens van een jaar uit mijn homewizard p1 bij jeroen.nl ingevoerd en daar komt uit dat ik 450 totaal zou besparen per jaar.
kijk, aangezien je nog een greenchoice contract tot sept volgend jaar zonder terugleverkosten hebt kun je tot dan niet handelen, want dat is alleen interessant met een dynamisch contract. dus eigenlijk pas in 2028.
circa 5 a 6 kWh netto is globaal omgerekend een capaciteit van circa 8 kWh (RTE en 10% rest capaciteit mee gerekend).
Een dergelijke thuis-batterij heb je inb Nederland al voor tussen de 2.100 en 2.500 euro, bijvoorbeeld dus ook jouw eerste keuze Anker Max, maar ik ken ook merken als Zendure (bv de SF 4000AC+ Mix die met 8 kWh komt en 4000W kan leveren en uitbreidbaar is tot 55 kWh) die zeker een vergelijkbare mogelijkheden hebben en er zijn nog een aantal meer merken die rond de zelfde prijs en mogelijkheden zitten.
Dus mijn advies zou eerder zijn koop nu wat je nu ook echt nodig hebt en kijk naar modelen uit die je later nog kunt uitbereiden (bv in 2028, want dan zijn de prijzen toch weer totaal anders en nu zul je die extra kWh ook niet eens kunnen gebruiken, want daarvoor heb je een dynamisch contract nodig).
bij een thuis-batterij is het namelijk belangrijk dat je de capaciteit op zo veel dagen mogelijk ook daadwerkelijk gebruikt, want wat er niet uit gaat kun je de volgende dag ook niet opnieuw er in stoppen en dus wat je wilt, minder terugleveren en meer zelf verbruiken.

ik kan geen uitspraak over de berekening van jeroen.nl doen als ik die niet heb gezien, dus geen idee of die 450 euro klopt, bedenk dat je dit jaar nog de saldering hebt maar volgend jaar dus niet meer. dat betekend ook dat je moet rekenen wat je voor jouw zonnestroom nu met het huidige contract nog terugkrijgt, vanaf 2027 moet daar dus wel de energiebelasting en BTW er vanaf getrokken worden, dus stel je zou bij dat contract 20 ct per kWh krijgen zal daar circa 12 ct vanaf gaan (de echte EB is nog niet bekend) ; dus dan krijg je slechts 8 ct (van nu nog 20 ct in 2026) terug. daarmee moet je dus wel rekening mee houden.
om je een idee te geven bij 20ct en 5200 kWh teruggave is dat een leuke 1.040 euro (in 2026)
als je dus die 20 ct (puur voorbeeld) zou krijgen.
in 2027 ziet dat er dus heel anders uit; dan wordt het slechts 0,08 * 5200 = 416 euro.
vul maar je eigen echte getallen eens in.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 03-09-2026 12:51 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heeft Jeroen.nl rekening gehouden met afschaffing saldering?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Qosmic
Jeroen.nl heeft volgens mij geen rekening gehouden met afschaffing saldering.

En de zendure sf4000 max ac+ heb ik ook naar gekeken. Maar die of de anker maakt me niet zoveel uit

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Qosmic schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:59:
Jeroen.nl heeft volgens mij geen rekening gehouden met afschaffing saldering.

En de zendure sf4000 max ac+ heb ik ook naar gekeken. Maar die of de anker maakt me niet zoveel uit
Jan-tweak is gek op zendure, laat dat je beslissing niet leiden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Qosmic
Zeker niet. En de anker past ook beter bij mijn situatie omdat ik twee 1-fase GoodWe-omvormers op verschillende fasen heb en de Anker met een 3-fase energiemeter het totale verbruik/overschot van mijn woning kan monitoren.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:37
Qosmic schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:28:
[...]

Laad je de auto's nu ook overdag? Anders is het gemeten verbruik niet zo relevant. Als je altijd 1 auto overdag kunt laden en je kunt bijv de andere auto de volgende dag laden, mits je flexibel bent, dan geloof ik niet dat een thuisaccu uit kan.

• Qosmic
ik laad ze nu ook overdag, maar eerlijk gezegd let ik er nu niet echt op vanwege salderen. Maar uiteindelijk kan ik altijd 1 auto overdag laden, ben daar zeer flexibel in.

• Oilman
Brent schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:16:
[...]

Juist niet. De meesten zullen helemaal niet overdag kunnen laden, wanneer ze PV hebben, omdat de wagen op het werk staat.

Plus, als je dat wel kan moet je kijken naar hoeveel PV je wekelijks verstookt en dus moet laden, tov van je opwek. Wij hoeven maar een keer per week vol te gooien, en op een zonnige dag komt dat allemaal uit PV. Met een dynamisch contract zou ik dan 6 dagen per week alle PV tegen betaling het net op moeten gooien. Helemaal niet voordeliger dan een vast contract zonder (netto) terugleverkosten over de week gezien.

EV==dynamisch is geen no-brainer.
Waarom zou je moeten betalen om terug te leveren? Juist met een dynamisch contract is de stroom die je teruglevert volgend jaar nog iets waard, met een vast contract krijg je er in het beste geval een ijsje voor terug aan het eind van het jaar. Dus met een beetje PV installatie ben je dief van eigen portemonnee als je op een vast contract blijft zitten. Als je met een EV minimale moeite wilt investeren om op een slim moment te laden dan geldt daar hetzelfde voor.

Enkel als jij als een kip zonder kop je EV iedere dag om 1800 in wilt pluggen en deze direct met 11 kW vol wilt blazen, dan zou ik lekker bij een vast contract blijven.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:48
Een vraagje over hybride omvormers.
Kan je daarmee een batterij tegelijk uit de aangesloten zonnepanelen en ook uit het net opladen ?
Ik heb 3 omvormers, 1 ervan is bijna 20 jaar oud, die zou ik eventueel willen vervangen door een hybride met batterij, en in de winter zou het interessant zijn om die batterij ook te kunnen opladen zowel via de zonnepanelen als met de overschotten aan zonnestroom van de andere omvormers.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
mbbs1024 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:24:
Een vraagje over hybride omvormers.
Kan je daarmee een batterij tegelijk uit de aangesloten zonnepanelen en ook uit het net opladen ?
Ik heb 3 omvormers, 1 ervan is bijna 20 jaar oud, die zou ik eventueel willen vervangen door een hybride met batterij, en in de winter zou het interessant zijn om die batterij ook te kunnen opladen zowel via de zonnepanelen als met de overschotten aan zonnestroom van de andere omvormers.
Dat zal je wel per merk even apart moeten bekijken. Maar bij solaredge in ieder geval wel.
Ik heb solaredge homehub met backup unit.
Je kan inderdaad vanuit PV en grid tegelijk batterij laden. En... Je kan batterij laden als de stroom is uitgevallen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Oilman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:18:
[...]

Waarom zou je moeten betalen om terug te leveren? Juist met een dynamisch contract is de stroom die je teruglevert volgend jaar nog iets waard, met een vast contract krijg je er in het beste geval een ijsje voor terug aan het eind van het jaar. Dus met een beetje PV installatie ben je dief van eigen portemonnee als je op een vast contract blijft zitten. Als je met een EV minimale moeite wilt investeren om op een slim moment te laden dan geldt daar hetzelfde voor.

Enkel als jij als een kip zonder kop je EV iedere dag om 1800 in wilt pluggen en deze direct met 11 kW vol wilt blazen, dan zou ik lekker bij een vast contract blijven.
Maar als je EV pas om 1800 uur aan huis komt en je PV dan nauwelijks tot niets meer produceert en je EV moet de volgende dag terug de baan op dan lijkt het me wel nuttiger de opgeslagen energie in de thuisaccu in je EV te laden ipv naar het net omdat de kwartierprijzen dan een paar uur hoger zijn dan tijdens de middaguren.
Zoals ik eerder al schreef, je eigen opgewekte stroom kan je maar één keer gebruiken. Je kan er niet de EV mee opladen en dezelfde stroom ook nog eens verkopen aan het net.
Wat heb je in dat scenario dan aan een dynamisch contract?
Of ga je er dan vanuit dat je - wanneer er geen PV stroom overschotten zijn om de EV te laden je dat altijd tijdens de middaguren kan aan een gemiddeld nul tarief?
Nou ik kan dat al niet en ik denk niet dat ik daar een uitzondering op ben.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 14:38 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56
Oilman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:18:
[...]

Waarom zou je moeten betalen om terug te leveren?
Correlatie negatief teruglevertarief en PV opbrengst is zon ongeveer 1. Zeker, niet alle dagen, maar veel wel.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HandyLumberjack
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:23:
[...]

Correlatie negatief teruglevertarief en PV opbrengst is zon ongeveer 1. Zeker, niet alle dagen, maar veel wel.
Maar zelfs als je totaal geen rekening mee houdt qua verbruik en je zonnepanelen niet uitschakelt bij negatieve prijzen, krijg je in de meeste gevallen nog aanzienlijk meer voor je teruglevering dan bij een vast contract.

Laat staan als je je verbruik enigszins probeert te verplaatsen naar de uren met zon en lage/negatieve prijzen.

Die hogere vergoeding is voor mij juist DE reden om over te stappen op dynamisch, want een eventuele besparing op de leveringstarieven is voor mij geneuzel in de marge.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:37:
Wat heb je in dat scenario dan aan een dynamisch contract?
In het weekend en op thuiswerkdagen laden.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:30:
[...]

Die hogere vergoeding is voor mij juist DE reden om over te stappen op dynamisch, want een eventuele besparing op de leveringstarieven is voor mij geneuzel in de marge.
Mijn bezwaar is: het is geen no-brainer, je moet juist goed nadenken en je eigen situatie kennen. Misschien is het in je voordeel, misschien niet. Hangt van allerlei factoren af, die je dus naast elkaar moet leggen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:07
Toch hier maar eens aankloppen voor advies, ik probeer voor mijzelf uit te vogelen of een thuisbatterij op enige termijn rendabel (of in ieder geval kostenneutraal) kan zijn. Er zijn echter zo veel factoren om rekening mee te houden, dat ik het een beetje kwijt ben. Situatie waar ik vanuit ga is vanaf 2027, zonder salderen dus (NL). Situatie is als volgt:
  • Ik moet sowieso een nieuw energiecontract (einde contract 27-12). Dynamisch?
  • Ik heb 8 zonnepanelen (3200Wp) op zuid en 15 (6300Wp) oost op een plat dak
  • Ik heb een EV met kleine accu waar ik 5 dagen in de week buiten werktijd ~15-20kWh in moet laden
  • Zonder de EV verbruik ik ongeveer 4000kWh op jaarbasis uit het net, en geschat 2000kWh direct uit eigen opwek. Zal zo'n 3500kWh/jaar bij komen met de auto (heb hem pas net, nog geen echte data. Ga uit van gemiddelde kilometers x verbruik auto).
Doel van een thuisbatterij zou voor mij zijn om de energiekosten laag te houden. Daar staat tegenover dat de aanschaf van een batterij niet gratis is. Het theoretische voordeel van meer eigen zonnestroom gebruiken in de nacht is (met een beetje schatten) wel uit te rekenen. Wat het voor mij lastig maakt is de invloed van een dynamisch contract op het geheel. Ik krijg dan de extra optie om mijn zonnestroom uit de batterij niet zelf te gebruiken, maar terug te leveren op een moment dat dat financieel interessant is. Interessanter dan in de auto/het huis stoppen dus, er vanuit gaande dat er op een ander moment op de dag goedkoper geladen kan worden.

Ik heb het gevoel dat ik de vraag "is een thuisbatterij voor mij interessant" nogal verweven is met de vraag "is een dynamisch contract voor mij interessant". Heeft het nog wel zin om mij blind te staren op de theoretische getallen? Zij er nog hulpmiddelen die ik hiervoor kan gebruiken? Via google kom je bij allerlei calculators uit die met hoge besparingen op de proppen komen, maar voor mijn gevoel is dat vooral gebaseerd op hoe graag ze je een batterij willen verkopen...

[ Voor 3% gewijzigd door dunedanh op 03-09-2026 17:07 ]

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:31:
[...]

In het weekend en op thuiswerkdagen laden.
OK, begrijp ik.
Maar dan ga ik als het even kan direct laden op PV in combinatie met de thuisaccu om de dalen en pieken in productie op te vangen. Op de goedkope uren heb ik dan juist geen netstroom nodig. De goedkope kwartieren vallen hier doorgaans samen met de piekproductie vanuit PV.

Een dynamisch contract is zeker een optie voor wie veel meer opwekt dan zelf kan verbruiken en dan tracht die overschot te verkopen op de dure kwartieren.
Of wie zelf geen PV heeft en volledig is aangewezen op het net.
Maar voor wie zoveel mogelijk op NoM speelt (en niet kan salderen) en een vast contract kan afsluiten waarbij de stroomprijs kan concureren met de gemiddelde prijs van een dynamisch contract weer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 17:23 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dunedanh schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:05:
Er zijn echter zo veel factoren om rekening mee te houden, dat ik het een beetje kwijt ben.
Maak per scenario de berekening voor een dag, dus:
vast contract, geen accu of geen PV overschot, EV laden van grid
vast contract, wel accu en veel PV overschot, EV (deels) laden uit accu
dynamisch contract, geen accu of geen PV overschot, EV laden van grid
dynamisch contract, wel accu en veel PV overschot, EV (deels) laden uit accu
Dan heb je een idee wat de verschillen in kosten zijn, en kun je berekenen hoeveel goede dagen je nodig hebt om een accu terug te verdienen.

• IvoB2
  • Niet online
Dat is nu juist wat je niet moet doen.
Je moet dat over een heel jaar doen want dynamisch schommelen de prijzen enorm. Die zijn niet eens elk uur gelijk, laat staan alle dagen van het jaar.
Je kan niet zomaar willekeurig de prijzen van één dag nemen en dat gaan extrapoleren naar alle dagen van het jaar.

Soit, deze discussie lijkt me meer thuis te horen in het topic over dynamische prijzen of de energierekening of het laadtopic en minder in een topic over thuisaccu's.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 17:26 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:21:
Maar voor wie zoveel mogelijk op NoM speelt (en niet kan salderen) en een vast contract kan afsluiten waarbij de stroomprijs kan concureren met de gemiddelde prijs van een dynamisch contract weer niet.
Hangt inderdaad af hoeveel stuurbare en niet-stuurbare vraag je hebt, ook in de winter. Is helaas geen simpel sommetje.
IvoB2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:24:
Je kan niet zomaar willekeurig de prijzen van één dag nemen en dat gaan extrapoleren naar alle dagen van het jaar.
Nee, daar moet je natuurlijk wel gewogen gemiddelde prijzen voor gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-09-2026 17:27 ]

• IvoB2
  • Niet online
Juist daarom heb ik een algoritme lopen dat continu voor mijn situatie per klokkwartier rekent wat de prijs vast/dynamisch zou zijn en per dag/maand/jaar de som maakt wat het voordeligste zou zijn.

Ook de "gewogen gemiddelde prijzen" gaan je niet helpen wanneer je juist wil sturen op de laagste prijs (om bv. te laden) en de hoogste prijs (om overschot in het net te injecteren).

Dan kan je beter een variabel contract afsluiten dat werkt met de gewogen gemiddelde prijzen over een maand.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 17:30 ]

• Stefannn
  • Nu online
Toch hier maar eens aankloppen voor advies, ik probeer voor mijzelf uit te vogelen of een thuisbatterij op enige termijn rendabel (of in ieder geval kostenneutraal) kan zijn. Er zijn echter zo veel factoren om rekening mee te houden, dat ik het een beetje kwijt ben. Situatie waar ik vanuit ga is vanaf 2027, zonder salderen dus (NL). Situatie is als volgt:
  • Ik heb een EV met kleine accu waar ik 5 dagen in de week buiten werktijd ~15-20kWh in moet laden
  • Zonder de EV verbruik ik ongeveer 4000kWh op jaarbasis uit het net, en geschat 2000kWh direct uit eigen opwek. Zal zo'n 3500kWh/jaar bij komen met de auto (heb hem pas net, nog geen echte data. Ga uit van gemiddelde kilometers x verbruik auto).
Doel van een thuisbatterij zou voor mij zijn om de energiekosten laag te houden. Daar staat tegenover dat de aanschaf van een batterij niet gratis is. Het theoretische voordeel van meer eigen zonnestroom gebruiken in de nacht is (met een beetje schatten) wel uit te rekenen. Wat het voor mij lastig maakt is de invloed van een dynamisch contract op het geheel. Ik krijg dan de extra optie om mijn zonnestroom uit de batterij niet zelf te gebruiken, maar terug te leveren op een moment dat dat financieel interessant is. Interessanter dan in de auto/het huis stoppen dus, er vanuit gaande dat er op een ander moment op de dag goedkoper geladen kan worden.

Ik heb het gevoel dat ik de vraag "is een thuisbatterij voor mij interessant" nogal verweven is met de vraag "is een dynamisch contract voor mij interessant". Heeft het nog wel zin om mij blind te staren op de theoretische getallen? Zij er nog hulpmiddelen die ik hiervoor kan gebruiken? Via google kom je bij allerlei calculators uit die met hoge besparingen op de proppen komen, maar voor mijn gevoel is dat vooral gebaseerd op hoe graag ze je een batterij willen verkopen...
eigenlijk valt de koppeling met dynamisch in ieder geval volgend jaar wel mee.
"terugleveren als het duur is" zal zonder salderen volgend jaar nog maar beperkt zijn.
Basis regel is eigenlijk:
- kijk voor de maanden april/mei en september/oktober hoeveel opwek en gebruik je hebt. De nachten zijn dan wat langer dus "je kan wat meer dan in hoogzomer naar de nacht transporteren".
- en zorg dat je batterij 1.2 a 1.2x zo groot is om dat te kunnen verplaatsen
Kwa opbrengst zal je daar ongeveer 0.20 a 0.25 euro/kWh/dag op winnen.

EV laad je bij voorkeur direct op zone-energie, in het weekend lukt dat wellicht.

Ik gok dat je op en batterij van ongeveer 15kWh uitkomt. Het zal er een beetje vanaf hangen "hoe luxe je het maakt" en "in hoeverre je het zelf doet" over wat voor tijd je dat terugverdient.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• HandyLumberjack
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:28:
[...]
"terugleveren als het goedkoop is" zal zonder salderen volgend jaar nog maar beperkt zijn.
Hoe bedoel je dit?

• Oilman
Brent schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:23:
[...]

Stick to the facts. Er zijn nauwelijks echt negatieve uren geweest dit jaar, paar verdwaalde uren in met name het weekend. We hebben nog maar 26 uur gehad dat de prijs negatiever was dan dan -5 cent per kWh. De meeste uren als de prijs negatief is, dan is dat heel dicht bij 0 cent. De uren dat je wel wat krijgt winnen het makkelijk van deze uren.

Als je een PV overschot hebt, dan is zonder accu een dynamisch contract een no-brainer. Met accu wordt dat nog sterker, omdat je vertraagd kunt injecteren.

• Oilman
Brent schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:36:
[...]

Mijn bezwaar is: het is geen no-brainer, je moet juist goed nadenken en je eigen situatie kennen. Misschien is het in je voordeel, misschien niet. Hangt van allerlei factoren af, die je dus naast elkaar moet leggen.
Ik ben benieuwd welk scenario je beter af bent met een vast contract? Als je een beetje PV op het dak hebt liggen, zal een dynamisch contract al snel erg interessant zijn. Bij een vastcontract krijg je er namelijk niets meer voor terug, dus dan is het enige dat je kunt doen proberen zo lang mogelijk NOM te draaien met een accu. Maar heb je een beetje PV installatie op het dak liggen, dan is die accu voor 11 uur vol en de rest van je PV-opbrengst heeft dan geen waarde meer.

• IvoB2
  • Niet online
Dat is het nu net.
Wanneer je PV verbruik en je opslagcapaciteit een beetje in verhouding zijn dan is die opslagcapaciteit niet al om 11 uur vol.
Eén van de redenen (wanneer de EV niet direct op PV kan geladen worden) dat ik 's avonds op het nachtverbruik na alles uit de thuisaccu transferereer naar de accu van de EV.
Dan is de accu tegen zonsopgang bijna leeg en terug genoeg capaciteit vrij om te laden.
Is de EV er tijdens de productieperiode wel is het nog eenvoudiger. Dan gaat de productie gewoon direct in de accu van de EV en in de thuisaccu.
In dat scenario heb je weinig tot geen voordeel aan dynamisch want de combinatie van P en thuisaccu doet je doorgaans op NoM draaien en dan is er weinig tot niets om nog te verkopen tijdens de duurdere kwartieren.

Maar idd, is je productie in verhouding tot je verbruik en opslagcapaciteit veel hoger dan moet je er ergens anders mee naar toe en dan kan je deze beter verkopen aan hogere dynamische prijzen.
Dat is eveneens een mogelijk scenario maar dat is iets anders dan dat het voor bijna iedereen een no brainer is.

Maar als je thuisaccu al om 11 uur vol is begrijp ik ook niet wat je dan de rest van de dag met je overschot doet? De prijzen zijn tijdens deze productieperiode dan eveneens zeer laag en dynamisch wordt je afgerekend per kwartier. Alles wat niet in je accu kan dat kan je ook niet bijhouden om 's avonds duur te verkopen? Dit in tegenstelling tot een vast contract waar je 24/7 wel nog een vergoeding krijgt. Weliswaar lager maar het maakt niet uit op welk uur je dat dan op het net duwt.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2026 17:55 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:51

tweeek

Marstek venus V3.0

Dacht zelf een +15kWh vaste installatie wat wel iets voor je zou kunnen zijn, als de opzet is om je zonnestroom zoveel mogelijk te gebuiken. (ivm het laden van de EV)

Je gaf de cijfers al aan en je hebt voldoende wat je terug zou gaan leveren wat op veel momenten niet zoveel opbrengt of zelfs helemaal niets.
Dus is het verstandig op een paar bedrijfjes te bellen voor een offerte, en vergeet niet dat er nog kosten komen voor de meterkast / benodigdheden. (ben je zelf handig / of bekendekring kan dat een aardige duit schelen)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:13
Brent schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:16:
[...]

Juist niet. De meesten zullen helemaal niet overdag kunnen laden, wanneer ze PV hebben, omdat de wagen op het werk staat.

Plus, als je dat wel kan moet je kijken naar hoeveel PV je wekelijks verstookt en dus moet laden, tov van je opwek. Wij hoeven maar een keer per week vol te gooien, en op een zonnige dag komt dat allemaal uit PV. Met een dynamisch contract zou ik dan 6 dagen per week alle PV tegen betaling het net op moeten gooien. Helemaal niet voordeliger dan een vast contract zonder (netto) terugleverkosten over de week gezien.

EV==dynamisch is geen no-brainer.
Zeker wel. EV dynamisch is bijna altijd een no brainer vanwege laden in het weekend. Tenzij je extreme afstanden per dag rijdt en elke dag moet laden. Ik werk 4 dagen per week op kantoor en kan nagenoeg altijd thuis laden tussen 12-17 uur. Een keertje doordeweeks en zaterdag of zondagmiddag.

PV is met veel terugleveren ook redelijk interessant omdat dynamisch nauwelijks terugleverkosten kent (meestal 0 tot 2 cent).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:49:

Maar als je thuisaccu al om 11 uur vol is begrijp ik ook niet wat je dan de rest van de dag met je overschot doet? De prijzen zijn tijdens deze productieperiode dan eveneens zeer laag en dynamisch wordt je afgerekend per kwartier. Alles wat niet in je accu kan dat kan je ook niet bijhouden om 's avonds duur te verkopen? Dit in tegenstelling tot een vast contract waar je 24/7 wel nog een vergoeding krijgt. Weliswaar lager maar het maakt niet uit op welk uur je dat dan op het net duwt.
Je kunt natuurlijk sochtends ook beginnen met terugleveren i.p.v. de accu laden, dan heb je met veel PV om 11 uur al veel meer verdient dan je met een hele dag teruglevering op een vast contract.

• Stefannn
  • Nu online
Oeps. Ik bedoel, “terugleveren als het duur is zal beperkt zijn”, ik heb het aangepast.
We zullen het zeker doen (ik wel ) maar ik zou het als extraatje zien, niet iets om de business case op te bouwen.
Ik laad de batterij nu op de goedkope uren “full power” vol en op de dure uren “full power” leeg. Dat “leeg “ wordt volgend jaar “nul op de meter verbruiken “. Het restantje tegen hoogste tarief terug mits de spread minimaal 15 cent is.
(Althans… zo kijk ik er nu tegenaan, in praktijk verandert er vast wat)

Pagina: 1 ... 161 162 Laatste