Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:08
paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:13:
[...]

En daarom lekker links laten liggen.
1 hevig zoemende EMAT in mijn groepenkast vond ik ook meteen genoeg om de laatste te zijn.

Deze hele pingpong is onnodig.
Een beetje gerenomeerd knap merk graag, zeker als je hele woning er van afhankelijk is, en in theorie veel meer stroom dan de reguliere 3x25A aan je groepenkast kan leveren.
Ook Chinezen gebruiken Eaton of Siemens in hun producten. Maar iets zegt me dat die Powerhub van 800 euro dat niet heeft.
Een geluidjes producerende alamat van de zonnepanelen of laadpaal leverancier heb ik hier ook, meer een rateltje hier haha.

Chint zou zomaar beter kunnen zijn, ook dan de niet huismerken, ik weet t niet. Wat mij onhandig lijkt aan Chint is dat je vaak niet in 1 oogopslag kunt zien waar je naar kijkt, dat je daarvoor een QR code aan zijkant moet scannen. (ze maken onder dezelfde typenummers en zelfde uiterlijk versies die niet gebruikt mogen worden in Nederland en anderen die wel toepasbaar zijn en je hebt dus distributie nodig die oplet en voor je ze toepast moet je ook meer tijd eraan besteden). Dat lijkt mij tricky en daarmee dicht bij een verkoopverbod??

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:42
Vdvmark schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:04:
[...]

Een geluidjes producerende alamat van de zonnepanelen of laadpaal leverancier heb ik hier ook, meer een rateltje hier haha.

Chint zou zomaar beter kunnen zijn, ook dan de niet huismerken, ik weet t niet. Wat mij onhandig lijkt aan Chint is dat je vaak niet in 1 oogopslag kunt zien waar je naar kijkt, dat je daarvoor een QR code aan zijkant moet scannen. (ze maken onder dezelfde typenummers en zelfde uiterlijk versies die niet gebruikt mogen worden in Nederland en anderen die wel toepasbaar zijn en je hebt dus distributie nodig die oplet en voor je ze toepast moet je ook meer tijd eraan besteden). Dat lijkt mij tricky en daarmee dicht bij een verkoopverbod??
Kan aub deze discussie over merken van beveiligingstoestellen ( t.b.v. groepenkast ) in een ander topic verder gevoerd worden, ongetwijfeld zeer interessante materie maar de directe relatie met een thuis-batterij lijkt me hier niet meer gegeven. Bedankt.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:30
Ersus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Installatie is volledig privé aangeschaft.
Het laden thuis zal rond de 0,60 / 0,65 ingesteld gaan worden.
Ik ben benieuwd hoe je aan dat tarief gekomen bent. Zelf haal ik ook profijt uit laden van de leaseauto thuis, mede doordat ik dat zoveel mogelijk op de gunstige momenten doe. Hoewel dat de laatste paar weken vooral alleen nog in het weekend kan omdat mijn batterij niet groot genoeg is om uit de batterij te laden en de auto vaak pas tegen 17u thuis komt en de prijs dan inmiddels al op of over de 30 cent zit.
ERE-vergoeding helpt gelukkig mee, maar verder heb ik mijn tarief nu op €0,29 / kWh staan.

In principe mag ik voor mijn (zakelijke) leaseauto de werkelijke kosten declareren. Die werkelijke kosten zitten uiteraard in de aanschafprijs van de electriciteit, maar ook voor een deel in afschrijving laadpaal bijvoorbeeld.

Met 60 tot 65 cent per kWh ga jij ruim op het dubbele zitten. Hoe krijg je verdedigt dat dat jouw daadwerkelijke kosten zijn als er ooit controle zou komen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:13

Ersus

Zuid-Limburg

ArPi75 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je aan dat tarief gekomen bent. Zelf haal ik ook profijt uit laden van de leaseauto thuis, mede doordat ik dat zoveel mogelijk op de gunstige momenten doe. Hoewel dat de laatste paar weken vooral alleen nog in het weekend kan omdat mijn batterij niet groot genoeg is om uit de batterij te laden en de auto vaak pas tegen 17u thuis komt en de prijs dan inmiddels al op of over de 30 cent zit.
ERE-vergoeding helpt gelukkig mee, maar verder heb ik mijn tarief nu op €0,29 / kWh staan.

In principe mag ik voor mijn (zakelijke) leaseauto de werkelijke kosten declareren. Die werkelijke kosten zitten uiteraard in de aanschafprijs van de electriciteit, maar ook voor een deel in afschrijving laadpaal bijvoorbeeld.

Met 60 tot 65 cent per kWh ga jij ruim op het dubbele zitten. Hoe krijg je verdedigt dat dat jouw daadwerkelijke kosten zijn als er ooit controle zou komen?
Klopt, de regeling voorziet alleen het afrekenen van de realistische kosten.

De hele infrastructuur waar de laadpaal gebruik van maakt neem ik mee in de kosten. Het onderhoud de afschrijving en de installatie daarvan zitten er dan in verwerkt.

En niet te vergeten de huishoudster plugt de wagen in en uit, zij is best wel duur.

Ik schrijf in het begin hoger af en des te langer de werkgever en ik samen blijven wordt het laden goedkoper. Komt de 96kWh uitbreiding er nog bij omdat het net niet past allemaal dan word het kWh tarief weer ietsje duurder. Krijg ik geen verlof dan is de kWh verhoging niet te vermijden.

Het implementeren in het huishoudelijke EMS systeem vraagt ook weer periodiek meer aandacht.

Het is allemaal niet zo eenvoudig en we benaderen het zoals Trump, heffinkje hier en heffinkje daar.

Of noem het gewoon het virtuele kwartje van Ersus.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Kan aub deze discussie over merken van beveiligingstoestellen ( t.b.v. groepenkast ) in een ander topic verder gevoerd worden, ongetwijfeld zeer interessante materie maar de directe relatie met een thuis-batterij lijkt me hier niet meer gegeven. Bedankt.
sorry maar het is eigenlijk onvermijdelijk verbonden met elkaar in elk opzicht. Zoals de gemengde NEN1010 discussie en zo die je ook wel eens aanvoerde.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:20
Ersus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Klopt, de regeling voorziet alleen het afrekenen van de realistische kosten.

De hele infrastructuur waar de laadpaal gebruik van maakt neem ik mee in de kosten. Het onderhoud de afschrijving en de installatie daarvan zitten er dan in verwerkt.

En niet te vergeten de huishoudster plugt de wagen in en uit, zij is best wel duur.

Ik schrijf in het begin hoger af en des te langer de werkgever en ik samen blijven wordt het laden goedkoper. Komt de 96kWh uitbreiding er nog bij omdat het net niet past allemaal dan word het kWh tarief weer ietsje duurder. Krijg ik geen verlof dan is de kWh verhoging niet te vermijden.

Het implementeren in het huishoudelijke EMS systeem vraagt ook weer periodiek meer aandacht.

Het is allemaal niet zo eenvoudig en we benaderen het zoals Trump, heffinkje hier en heffinkje daar.

Of noem het gewoon het virtuele kwartje van Ersus.
Lijkt mij stug dat de belastingdienst hiervoor valt. De buurman heeft gewoon een vast contract en betaald 28 cent per kWh. Tel daar al dan niet een paar cent afschrijving van een laadpaal bij, al lijkt mij dat al ernstig grijs gebied en dan heb je het wel gehad met de werkelijke / realistische kosten.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Heeft de buurman ook personeel in dienst om de koets in en uit te pluggen?
Er is ook al geen verplichting tot het afsluiten van een (goedkoop) vast energiecontract.
Je kan bv. ook dynamisch tijdens de dure kwartieren gaan laden.

Laat iedereen toch voor zichzelf uitmaken op welke wijze men kosten wil verrekenen en op welke wijze men met de gevolgen wil/kan omgaan.

Terzijde, er is ook een dedicated laadpaal topic. :+

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 10:22 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:20
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Discussie begon gisteren met de vraag wat voor (aardlek)automaten in de Zendure Powerhub worden toegepast die jij aan het promoten bent. Volgens mij is die vraag niet beantwoord. Als dat van het niveau Emat of nog minder is, dan zijn we appels met peren aan het vergelijken tov diegene die het met componenten van een A-merk hebben gebouwd.

Mijn groepenkast heb ik bewust met Eaton componenten opgebouwd, zou wel vreemd zijn om dan alsnog een heel aantal componenten van onbekende kwaliteit in de installatie in te bouwen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:15:
[...]

Lijkt mij stug dat de belastingdienst hiervoor valt. De buurman heeft gewoon een vast contract en betaald 28 cent per kWh. Tel daar al dan niet een paar cent afschrijving van een laadpaal bij, al lijkt mij dat al ernstig grijs gebied en dan heb je het wel gehad met de werkelijke / realistische kosten.
Je hebt helemaal gelijk.

Het betreft geen doorsnee infrastructuur waar de laadpaal in gekoppeld is. En mijn tijd is ook niet gratis.

Het zal best ietsje goedkoper kunnen als het aantal geladen kWh’s toeneemt.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

Discussie begon gisteren met de vraag wat voor (aardlek)automaten in de Zendure Powerhub worden toegepast die jij aan het promoten bent. Volgens mij is die vraag niet beantwoord. Als dat van het niveau Emat of nog minder is, dan zijn we appels met peren aan het vergelijken tov diegene die het met componenten van een A-merk hebben gebouwd.

Mijn groepenkast heb ik bewust met Eaton componenten opgebouwd, zou wel vreemd zijn om dan alsnog een heel aantal componenten van onbekende kwaliteit in de installatie in te bouwen.
Dat... Maar ik heb het filmpje bekeken van die Powerhub.
Het is wel echt een puik kastje moet ik zeggen, maar, CHINT... (ja wel de "EU Chint", maar nonetheless...)
@Jan-tweak
Het is serieus van belang of die Powerhub ook echt eilandbedrijf kent bijv. Je wil toch wel dat je aardlek beveiliging van je groepenkast ook echt functioneert bijv, en je geen spookspanning krijgt tussen je N en je aarde?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
paQ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Dat... Maar ik heb het filmpje bekeken van die Powerhub.
Het is wel echt een puik kastje moet ik zeggen, maar, CHINT... (ja wel de "EU Chint", maar nonetheless...)
@Jan-tweak
Het is serieus van belang of die Powerhub ook echt eilandbedrijf kent bijv. Je wil toch wel dat je aardlek beveiliging van je groepenkast ook echt functioneert bijv, en je geen spookspanning krijgt tussen je N en je aarde?
mee eens, maar aan de andere kant zal deze Powerhub ook aan de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 voldoen. en dan denk ik m.n. aan section 54 en ook section 53 en 56.

en vergis je niet ook Chint is ondertussen echt een grote speler internationaal. En hun materiaal voldoet ondertussen aan de zelfde certificaties wat je bij ABB, Eaton en vergelijkbaar ook gaat vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 29-08-2026 10:41 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:38:
[...]

mee eens, maar aan de andere kant zal deze Powerhub ook aan de IEC 60364 en de EU versie HD 60364 voldoen. en dan denk ik m.n. aan section 54 en ook section 53 en 56.
Ik ga allemaal niet opzoeken wat dat inhoudt.
Het is een mooie kast, en voor eigenlijk best een schappelijke prijs. Alleen zou het mijn automaatkeuze niet zijn, en is me niet vooraf duidelijk hoe de aardbeveiliging in off grid geregeld is.
Zo dan?

Mijn na 7 maanden al rammelende / zoemende EMAT heeft ook al die goedkeuringen. Dat maakt het niet vanzelf een goede automaat. (zo bleek)
offtopic:
als ik met een vinger op de behuizing drukte, stopt het gerammel, maar viel de PV ook uit

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
Oilman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

klopt, maar laten we het daar dan bij houden en niet algemeen breed uitwaaieren waarbij de realatie tot in dit geval de Powerhub totaal niets meer mee te maken heeft.

wat jij in jouw groepenkast gaat inbouwen is jouw zaak, en dus ook de keuze van het merk zolang dat maar aan de eisen voldoet.
Bedenk echter wel dat de Powerhub een eigenstandig apparaat is met de verplichte CE markering. Zo snel dat jij intern iets aan de Powerhub wijzigd wat niet binnen de gebruiksmogelijkheden conform de handleiding valt vervalt automatisch deze CE markering, sterker nog op dat moment ben je zelf de fabrikant geworden van dat ding, en dus ook verantwoordelijk voor de nieuwe verplichte verklaring van overeenstemming, zonder dat mag die namelijk niet meer in bedrijf.
Veel succes er mee.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:15
Ersus schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Het betreft geen doorsnee infrastructuur waar de laadpaal in gekoppeld is. En mijn tijd is ook niet gratis.

Het zal best ietsje goedkoper kunnen als het aantal geladen kWh’s toeneemt.
De snellaad prijs langs de weg is nog steeds een stuk hoger, al helemaal als je het uurtarief van de medewerker daarbij optelt.

Als je 60 cent/kwh als vast contract aanhoudt voor een periode van 3 jaar, dan zit daar het risico van hogere stroomprijzen ook al in verrekend. Die risico afweging is onderdeel van de stroomprijs. :)

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:08
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:50:
[...]

klopt, maar laten we het daar dan bij houden en niet algemeen breed uitwaaieren waarbij de realatie tot in dit geval de Powerhub totaal niets meer mee te maken heeft.

wat jij in jouw groepenkast gaat inbouwen is jouw zaak, en dus ook de keuze van het merk zolang dat maar aan de eisen voldoet.
Bedenk echter wel dat de Powerhub een eigenstandig apparaat is met de verplichte CE markering. Zo snel dat jij intern iets aan de Powerhub wijzigd wat niet binnen de gebruiksmogelijkheden conform de handleiding valt vervalt automatisch deze CE markering, sterker nog op dat moment ben je zelf de fabrikant geworden van dat ding, en dus ook verantwoordelijk voor de nieuwe verplichte verklaring van overeenstemming, zonder dat mag die namelijk niet meer in bedrijf.
Veel succes er mee.
Wel beschouwd weten ze bij Zendure zelf niet eens of de aardlek zal werken en hopen ze daar duidelijkheid over te krijgen, maar ze leveren ze wel uit aan consumenten. Waarom doe je dat Jan ? ;)

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:16

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier hebben we ook een tijdje een relatief hoge prijs aangehouden van 45 cent. Maar daar heeft de fiscus achteraf een stokje voor gestoken. bij een controle bij de werkgever, meteen de afgelopen drie jaar opnieuw moeten verantwoorden. Met honderden euro's per jaar moeten terugbetalen. Dynamisch contract.

Dat heeft een gekke situatie; het kan in mijn geval dus voordeliger zijn om mij te 'verstoppen' achter een vast contract met hoge prijs, terwijl ik nu maximaal probeer op zonneenergie te leven, die ook 2 thuisbatterijen voedt.

Of dus openbaar laden, want dan zijn de kosten niet door mij gemaakt...

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Fioravanti schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:20:
Of dus openbaar laden, want dan zijn de kosten niet door mij gemaakt...
Maar dan krijg je ook geen extra vergoeding (wanneer je direct en/of indirect op PV laadt).

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Wel beschouwd weten ze bij Zendure zelf niet eens of de aardlek zal werken en hopen ze daar duidelijkheid over te krijgen, maar ze leveren ze wel uit aan consumenten. Waarom doe je dat Jan ? ;)
sorry, ik ben je ondertussen volledig kwijt, wat wil je nu zeggen?

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006

Fioravanti

Fioravantastisch!

IvoB2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:24:
[...]

Maar dan krijg je ook geen extra vergoeding (wanneer je direct en/of indirect op PV laadt).
True, ik heb ook ERE aangemeld. Even afwachten wat dat precies oplevert. Ik probeer nu de auto niet te laden uit de thuisbatterijen, maar dat wordt dan wel iets verzacht.

[ Voor 15% gewijzigd door Fioravanti op 29-08-2026 12:42 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
[...]

Veel succes er mee.
Hoewel ik vanuit een Chinese fabrikant de keuze voor Chint wel begrijp (de enige lokale speler met een globale presence/naamsbekendheid/certificeringen per land) komt mijn hele huisinstallatie waar een hoop geinvesteerd is in A-merk componten e.d. echt no-way alsnog achter Chint rommel te hangen. En zoals je terecht stelt, ga je alle automaten in dat ding vervangen door A-merk spul heb je niets meer aan alle certificeringen e.d., geen garantie en ga je grotendeels 2x hetzelfde kopen. Bovendien zijn de gebruikte zekeringswaardes veel te hoog voor Nederlandse installaties, dus hoe dan ook moet je ze ofwel in die powerhub al vervangen, of rondom alsnog voorzien van secundaire componenten in een aparte kast en dan zijn die Chint dingen alleen maar een extra faalpunt en/of een veredelde schakelaar.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, maar dat zal ongetwijfeld uit reviews nog wel naar voren komen, is of er nou nog een aparte ATS en N-PE relais in die powerhub zit (wat ik betwijfel als ik zo de handleiding bekijk) of dat deze compontenten sowieso al in de Mix serie inverters zelf zitten. Want dan is de toegevoegde waarde van dat ding me al helemaal niet meer duidelijk eigenlijk, het is dan niks meer dan een fancy busbar met wat energiemeters en bedenkelijke zekeringen waarvan de toegevoegde waarde puur uit wat kunstmatige software lockin bestaat.

All-electric.

• clodders
  • Registratie: November 2005
[...]

Veel succes er mee.
Ik begrijp je standpunt, maar je conclusie is te stellig. Volgens de EU Blue Guide 2022 (2022/C 247/01) moet bij een wijziging per geval worden beoordeeld of sprake is van een ‘substantiële wijziging’. Pas wanneer het gewijzigde product als nieuw product wordt beschouwd, kunnen de verplichtingen van de fabrikant gaan gelden. Een wijziging buiten de handleiding betekent dus niet automatisch dat de CE-conformiteit vervalt of dat je automatisch fabrikant wordt.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste