Ah je hebt het over een PiB met beperkte noodstroomfunctie en niet over een vaste thuisaccu met ingebouwde noodstroomfunctie (voor de gehele woning) want het maakt dan niet uit waar je thuisaccu staat.Mistraller schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:10:
[...]
Dat kunnen mijn thuisaccu's maar ze staan in de garage, en daar staat niet mijn netwerk installatie en nas. Bovendien heb ik de thuisbatterij niet sec als noodstroom. Want je weet met een thuisaccu nu eenmaal nooit zeker of je voldoende SoC hebt, je koopt zo'n ding ook om te ontladen immers. Je kunt wel reserve aanhouden, maar je zult dan toch handmatig moeten ingrijpen om de SoC te verlagen. Een UPS heeft 1 doel: veilig en doeltreffend gevoelige computerapparatuur in leven houden. Een goede NAS doet meer dan een thuisaccu op dat gebied. Maar goed, je hebt gelijk dat het dicht tegen elkaar zit; maar die UPS had ik al en ben ik meer dan tevreden mee.
Dat het licht uitgaat en de koelkast even geen power heeft is niet erg, als het echt nodig is los ik dat met een haspeltje wel op. Mijn hele huis in eilandbedrijf draaien was nooit mijn doel en dan volstaan mijn PiB Zendures prima.
Zolang ze maar verbonden is met je automatenkast (en alle kringen dus eveneens in eilandfunctie kunnen draaien).
Uiteraard weet je met een thuisaccu, afgestemd op je verbruik en productiecapaciteit, wel wat de SoC van de thuisaccu is. Nu, hier wordt dat gewoon in real time getoond.
Ik stel gewoon digitaal (indien gewenst van op afstand overal waar er internet beschikbaar is) de min. gewenste SoC in. Kwestie van digitaal schuivertje naar links of rechts te bewegen. Indien gewenst gewoon automatiseren gekoppeld aan een Solcast.
Zoals eerder gesteld geldt die min. ingestelde SoC alleen wanneer er netstroom gedetecteerd wordt. Valt deze weg dan wordt de min. SoC automatisch (niet handmatig) opgeheven en wordt de accu erder ontladen tot nul %. daar krijg je ook een melding van en telkens een melding wanneer de SoC (vanaf 15%) kritisch wordt. Heb je desnoods nog alle tijd om in te grijpen tegen dat er terug zon is.
Indien je een UPS hebt uitsluitend om gevoelige apparatuur te beschermen en je vraagt niet meer dan dat voor noodstroom is het uiteraard ok.
Maar dat wil ik dan weer niet. Mijn volledige woning draait in eilandfunctie.
Verschillende uitgangspunten dus met als gevolg uiteenlopende oplossingen.
Wonend in Vlaanderen (BE)
:strip_exif()/f/image/BqghygBPguK3CWnS1S3QQWMM.jpg?f=fotoalbum_large)