Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 147 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Dat kunnen mijn thuisaccu's maar ze staan in de garage, en daar staat niet mijn netwerk installatie en nas. Bovendien heb ik de thuisbatterij niet sec als noodstroom. Want je weet met een thuisaccu nu eenmaal nooit zeker of je voldoende SoC hebt, je koopt zo'n ding ook om te ontladen immers. Je kunt wel reserve aanhouden, maar je zult dan toch handmatig moeten ingrijpen om de SoC te verlagen. Een UPS heeft 1 doel: veilig en doeltreffend gevoelige computerapparatuur in leven houden. Een goede NAS doet meer dan een thuisaccu op dat gebied. Maar goed, je hebt gelijk dat het dicht tegen elkaar zit; maar die UPS had ik al en ben ik meer dan tevreden mee.

Dat het licht uitgaat en de koelkast even geen power heeft is niet erg, als het echt nodig is los ik dat met een haspeltje wel op. Mijn hele huis in eilandbedrijf draaien was nooit mijn doel en dan volstaan mijn PiB Zendures prima. :)
Ah je hebt het over een PiB met beperkte noodstroomfunctie en niet over een vaste thuisaccu met ingebouwde noodstroomfunctie (voor de gehele woning) want het maakt dan niet uit waar je thuisaccu staat.
Zolang ze maar verbonden is met je automatenkast (en alle kringen dus eveneens in eilandfunctie kunnen draaien).

Uiteraard weet je met een thuisaccu, afgestemd op je verbruik en productiecapaciteit, wel wat de SoC van de thuisaccu is. Nu, hier wordt dat gewoon in real time getoond.
Ik stel gewoon digitaal (indien gewenst van op afstand overal waar er internet beschikbaar is) de min. gewenste SoC in. Kwestie van digitaal schuivertje naar links of rechts te bewegen. Indien gewenst gewoon automatiseren gekoppeld aan een Solcast.
Zoals eerder gesteld geldt die min. ingestelde SoC alleen wanneer er netstroom gedetecteerd wordt. Valt deze weg dan wordt de min. SoC automatisch (niet handmatig) opgeheven en wordt de accu erder ontladen tot nul %. daar krijg je ook een melding van en telkens een melding wanneer de SoC (vanaf 15%) kritisch wordt. Heb je desnoods nog alle tijd om in te grijpen tegen dat er terug zon is.

Indien je een UPS hebt uitsluitend om gevoelige apparatuur te beschermen en je vraagt niet meer dan dat voor noodstroom is het uiteraard ok.
Maar dat wil ik dan weer niet. Mijn volledige woning draait in eilandfunctie.
Verschillende uitgangspunten dus met als gevolg uiteenlopende oplossingen.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58
Jan-tweak schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:11:
[...]

tuurlijk, op zich is dat geen ingewikkelde berekening, zelfs nog veel eenvoudiger dan bij een dynamisch contract.
zeker als je P1 gegevens hebt van bv één of twee jaar kun je daar een prima eenvoudige berekening op los laten.
Ja precies, en dan kom je al snel op een terugverdientijd van een jaartje of 8-12 afhankelijk van welke route je(of nouja ik) kiest. De omvormer van mijn PV is hybride en zou dus direct het overschot in de accu's kunnen stoppen, maar dan is de investering van een dusdanig formaat, zelfs als je zelf aansluit, dat het eerder 12 jaar wordt.
Dus de andere optie is toch naar een plug-in, dan kun je naar zo'n 8 jaar, op zich natuurlijk niet heel slecht.
En eigenlijk is het ook een investering in comfort, als je geen accu hebt zul je eigenlijk meer moeten gaan leven naar de levering van de panelen, ja dat is nog steeds beter ook als je de accu hebt, maar word het wel minder van belang om de rekening omlaag te krijgen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:04

tweeek

Marstek venus V3.0

GroundBreaking schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:44:
[...]

Ja precies, en dan kom je al snel op een terugverdientijd van een jaartje of 8-12 afhankelijk van welke route je(of nouja ik) kiest. De omvormer van mijn PV is hybride en zou dus direct het overschot in de accu's kunnen stoppen, maar dan is de investering van een dusdanig formaat, zelfs als je zelf aansluit, dat het eerder 12 jaar wordt.
Dus de andere optie is toch naar een plug-in, dan kun je naar zo'n 8 jaar, op zich natuurlijk niet heel slecht.
En eigenlijk is het ook een investering in comfort, als je geen accu hebt zul je eigenlijk meer moeten gaan leven naar de levering van de panelen, ja dat is nog steeds beter ook als je de accu hebt, maar word het wel minder van belang om de rekening omlaag te krijgen.
Er zijn ondertussen al tal van leuke systemen tekoop, in ieder geval plug-in varianten.
Maar als "TVT" meer van belang is dan kan je het beste geen accu kopen :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• GroundBreaking
tweeek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Er zijn ondertussen al tal van leuke systemen tekoop, in ieder geval plug-in varianten.
Maar als "TVT" meer van belang is dan kan je het beste geen accu kopen :)
Dat zijn we op allebei de vlakken eens. Ik probeer de juiste argumenten voor mezelf te vinden om er toch een aan te schaffen, misschien dat dat al een beetje tussen de regels door te voelen was.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Er niet teveel over nadenken, en gewoon doen.
Het hoeft ook geen mega investering te worden toch?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:07
IvoB2 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Ah je hebt het over een PiB met beperkte noodstroomfunctie en niet over een vaste thuisaccu met ingebouwde noodstroomfunctie (voor de gehele woning) want het maakt dan niet uit waar je thuisaccu staat.
Zolang ze maar verbonden is met je automatenkast (en alle kringen dus eveneens in eilandfunctie kunnen draaien).

Uiteraard weet je met een thuisaccu, afgestemd op je verbruik en productiecapaciteit, wel wat de SoC van de thuisaccu is. Nu, hier wordt dat gewoon in real time getoond.
Ik stel gewoon digitaal (indien gewenst van op afstand overal waar er internet beschikbaar is) de min. gewenste SoC in. Kwestie van digitaal schuivertje naar links of rechts te bewegen. Indien gewenst gewoon automatiseren gekoppeld aan een Solcast.
Zoals eerder gesteld geldt die min. ingestelde SoC alleen wanneer er netstroom gedetecteerd wordt. Valt deze weg dan wordt de min. SoC automatisch (niet handmatig) opgeheven en wordt de accu erder ontladen tot nul %. daar krijg je ook een melding van en telkens een melding wanneer de SoC (vanaf 15%) kritisch wordt. Heb je desnoods nog alle tijd om in te grijpen tegen dat er terug zon is.

Indien je een UPS hebt uitsluitend om gevoelige apparatuur te beschermen en je vraagt niet meer dan dat voor noodstroom is het uiteraard ok.
Maar dat wil ik dan weer niet. Mijn volledige woning draait in eilandfunctie.
Verschillende uitgangspunten dus met als gevolg uiteenlopende oplossingen.
Ik kan de SoC met HA aanpassen, zodra de UPS net-uitval detecteert triggeren er wat automations. Mijn offgrid poorten gaan dan oa actief. (want die hebben normaliter een klein beetje sluipverbruik).
Is ook prima verder want dat is het leuke met thuisaccu's; zoveel mensen zoveel wensen. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:21
GroundBreaking schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Dat zijn we op allebei de vlakken eens. Ik probeer de juiste argumenten voor mezelf te vinden om er toch een aan te schaffen, misschien dat dat al een beetje tussen de regels door te voelen was.
Mee eens hoor, ik heb ook het geld op de rekening staan en zie het als een mogelijke uitbreiding van mijn huis en ergens heb ik ook het gevoel dat het goed is en uiteindelijk toch 'moet'. Net als dat ik een jaar of twee geleden zonnepanelen heb gekocht, wetende dat ik ze financieel waarschijnlijk niet snel zou terugverdienen.

En als ik dan een thuisaccu zou nemen dan zou ik het ook meteen toekomstgericht willen hebben:

- vaste installatie, dus geen stekker accu

- meteen noodstroom erbij voor als er in de toekomst net problemen ontstaan en ik voorbereid ben op uitval

- ergens een stuk financiële preventie, doordat ik niet weet of het piek systeem zoals er in België is ooit hier ingevoerd gaat worden

- stukje net congestie

En financieel? Tja, dat ik wat zonnestroom kan opslaan dat zet financieel ten opzichte van de investering die nodig is geen zoden aan de dijk.

Komt er ook nog eens bij dat men denkt dat de accu's goedkoper zullen gaan worden in de toekomst, idem met de technologie.

Al met al kijk ik nog steeds de kat uit de boom

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:10
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Als je kosten voor de panelen lager worden, dan is een batterij toch juist minder interessant?
Ik betaal voor zonnestroom nu nog per kWh die ik afneem. En voor het overschot wat er teruggeleverd wordt terugleverkosten. Opwek is zo tussen 07:00 en 15:00 (panelen op Oost) en dan ben ik aan het werk.

Als ik een vast bedrag voor de panelen ga betalen wordt het een beetje 'all you can eat' qua zonnestroom. Ik ben geen grootverbruiker, en het gaat ook maar om 5 panelen, het is nu nog vooral experimenteren voor als het salderen straks stopt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 10:44
mickeutech schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Ik betaal voor zonnestroom nu nog per kWh die ik afneem. En voor het overschot wat er teruggeleverd wordt terugleverkosten. Opwek is zo tussen 07:00 en 15:00 (panelen op Oost) en dan ben ik aan het werk.

Als ik een vast bedrag voor de panelen ga betalen wordt het een beetje 'all you can eat' qua zonnestroom. Ik ben geen grootverbruiker, en het gaat ook maar om 5 panelen, het is nu nog vooral experimenteren voor als het salderen straks stopt.
Maar je krijgt er nog investeringskosten van de batterij overheen. Die moet je dan ook nog terugverdienen voordat de teller echt gaat lopen. Zou je niet uitkijken naar een beter contract?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23

P_Tingen

omdat het KAN

Ik denk dat mijn zwager zich een oor aan heeft laten naaien. Hij heeft een thuisaccu besteld waarmee hij vier dagen zonder stroom kan overbruggen. Prijs 8500, maar merk en capaciteit wist hij zo niet, dat kwam nog in de bevestiging te staan, maar dat zal wel iets van 15 kWh zijn of zo. Ik vroeg hem waarom hij in hemelsnaam vier dagen wil kunnen overbruggen en wanneer we voor het laatst zo lang zonder stroom hebben gezeten. Antwoord: ja, wacht maar af, het stroomnet kan zo uitvallen

Dus. Of ik ben gek, of hij geeft teveel geld uit, een van twee

... en gaat over tot de orde van de dag

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 08:47
P_Tingen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:51:
Ik denk dat mijn zwager zich een oor aan heeft laten naaien. Hij heeft een thuisaccu besteld waarmee hij vier dagen zonder stroom kan overbruggen. Prijs 8500, maar merk en capaciteit wist hij zo niet, dat kwam nog in de bevestiging te staan, maar dat zal wel iets van 15 kWh zijn of zo. Ik vroeg hem waarom hij in hemelsnaam vier dagen wil kunnen overbruggen en wanneer we voor het laatst zo lang zonder stroom hebben gezeten. Antwoord: ja, wacht maar af, het stroomnet kan zo uitvallen

Dus. Of ik ben gek, of hij geeft teveel geld uit, een van twee
Als dat incl installatie is is dat toch ook niet zo een hele gekke bedrag?
Maar 15kWh voor 4 dagen is wel weinig. Verbruik zelf 6/7 per dag.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 08:47
President schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Komt er ook nog eens bij dat men denkt dat de accu's goedkoper zullen gaan worden in de toekomst, idem met de technologie.
Ik weet niet wie dat denkt, maar denk juist dat het duurder gaat worden. China heeft zowat de totale markt in handen en wij willen zo min mogelijk goedkoop spul uit CN. Dus zal er ongetwijfeld een extra stukje belasting op komen.
Denk wel dat de ontwikkeling zich voortzet en dat we misschien wat kleinere batterijen gaan krijgen. Dat zou ik wel meer waarderen.

• mickeutech
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18:10
Pr088 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:15:
[...]

Maar je krijgt er nog investeringskosten van de batterij overheen. Die moet je dan ook nog terugverdienen voordat de teller echt gaat lopen. Zou je niet uitkijken naar een beter contract?
Komende 3 jaar zit ik vast. Bovendien is ruim de helft van mijn energierekening voor de netbeheerder bestemd. Ik vind het een leuke uitdaging om binnen de beperkingen van een huurwoning met zonnepanelen en het lage verbruik van een eenpersoons huishouden te kijken wat er mogelijk is.

Terugverdientijd van 10 of 15 jaar is iets minder relevant voor mij. Dit jaar kost het hebben van een thuisbatterij me sowieso al geld vanwege mislopen van een deel saldering. Dat beschouw ik maar als collegegeld. Volgend jaar verwacht ik te besparen door hogere zelfconsumptie zonnestroom, lagere staffel terugleverkosten en lager gasverbruik door deels electrisch verwarmen in de tussenseizoenen.

• P_Tingen
  • Laatst online: 22:23

P_Tingen

omdat het KAN

kx22 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:54:
[...]

Hoeveelheid kWh is puur een gok van mij, kan meer of minder zijn, maar mijn punt was meer waarom je vier dagen zou willen kunnen overbruggen

... en gaat over tot de orde van de dag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:15

Thomg

Aww yiss

[...]

Kan ook alleen een selectie van groepen zijn, "cruciale groepen". Dan snap ik wel waarom er "4 dagen" word genoemd en niet een kWh / gemiddeld verbruik per uur. Zeker gezien hij niet weet welke batterij hij heeft gekocht lijkt me dit een makkelijke oepsie om te maken.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-09 07:05
President schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:36:
[...]

Mee eens hoor, ik heb ook het geld op de rekening staan en zie het als een mogelijke uitbreiding van mijn huis en ergens heb ik ook het gevoel dat het goed is en uiteindelijk toch 'moet'. Net als dat ik een jaar of twee geleden zonnepanelen heb gekocht, wetende dat ik ze financieel waarschijnlijk niet snel zou terugverdienen.

En als ik dan een thuisaccu zou nemen dan zou ik het ook meteen toekomstgericht willen hebben:

- vaste installatie, dus geen stekker accu

- meteen noodstroom erbij voor als er in de toekomst net problemen ontstaan en ik voorbereid ben op uitval

- ergens een stuk financiële preventie, doordat ik niet weet of het piek systeem zoals er in België is ooit hier ingevoerd gaat worden

- stukje net congestie

En financieel? Tja, dat ik wat zonnestroom kan opslaan dat zet financieel ten opzichte van de investering die nodig is geen zoden aan de dijk.

Al met al kijk ik nog steeds de kat uit de boom
Het argument voor vaste installatie is ook voor mij een punt van twijfel. In NL verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar. Maar ondertussen wonen we hier alweer 24 jaar en dat blijft waarschijnlijk nog wel even zo. Totdat de kinderen besloten om in december ‘26 respectievelijk zomer 2027 het huis uit te gaan. Dan toch maar dat versleepbare exemplaar met stekker…

Noodstroom voor een storing die 0,2 dagen per jaar duurt, nou nee.

Netcongestie? Tja, als de netbeheerder in elke woning een kleine accu van 3 kWh / 800 W zou plaatsen x 10 miljoen woningen is congestie op het laagspanningsnet vermoedelijk ook zo opgelost. De NL netbeheerders krijgen 3 miljard per jaar van de burger en hebben 15 jaar op hun handen gezeten, ik voel me niet geroepen dat op te lossen.

Financieel, het juiste argument. Een simulatie laat zien dat het apparaat in circa 7 jaar terug te verdienen is. Dat is een overbrugbare horizon.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Sonero schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Het argument voor vaste installatie is ook voor mij een punt van twijfel. In NL verhuizen mensen gemiddeld elke 7 jaar. Maar ondertussen wonen we hier alweer 24 jaar en dat blijft waarschijnlijk nog wel even zo. Totdat de kinderen besloten om in december ‘26 respectievelijk zomer 2027 het huis uit te gaan. Dan toch maar dat versleepbare exemplaar met stekker…

Netcongestie? Tja, als de netbeheerder in elke woning een kleine accu van 3 kWh / 800 W zou plaatsen x 10 miljoen woningen is congestie op het laagspanningsnet vermoedelijk ook zo opgelost. De NL netbeheerders krijgen 3 miljard per jaar van de burger en hebben 15 jaar op hun handen gezeten, ik voel me niet geroepen dat op te lossen.

Financieel, het juiste argument. Een simulatie laat zien dat het apparaat in circa 7 jaar terug te verdienen is. Dat is een overbrugbare horizon.
Heb gewoon een "PIB" gekocht, om zonnestroom beter te gebruiken en dat alles zonder een simulatie, en als kers op de taart heeft de batterij zich einde van het jaar al terugverdient met mijn aanschaf in augustus 2025.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Sonero schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:02:
[...]

Broodje aapverhaal die 7 jaar en verhuizen als wonende in een zelfstandige woning al dan niet in een relatie. Ik ken er maar 1 die dat precies heeft gehaald. Is nu 74.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:19
GroundBreaking schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:44:
[...]

is natuurlijk zeer afhankelijk van je besparing, met een laag verbruik en dus ook een lage besparing kom je mogelijk uit op een iets langere terugverdien tijd, wat hier natuurlijk ook bijdraagd zijn de kosten van de thuis-batterij.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat je altijd voor het goedkopste model moet gaan, ik zou dat juist eerder niet doen, een stukje veiligheid en goede software is namelijk bijna even belangrijk van de capaciteit. bv de RTE is bij 1 jaar relatief onbelangrijk, echter als je dat om gaat rekenen op een heel gebruiksduur van circa 10 tot 15 jaar is dat natuurlijk wel een heel verschil, en dan maakt bv 15% plots wel veel uit.

• Jan-tweak
izdp schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:35:
[...]

Broodje aapverhaal die 7 jaar en verhuizen als wonende in een zelfstandige woning al dan niet in een relatie. Ik ken er maar 1 die dat precies heeft gehaald. Is nu 74.
dat is vreemd, ik woon denk al een veelvoud daarvan en ben ook niet van plan om te verhuizen, en als ik om me heen kijk zie ik veel het zelfde beeld. De vorige bezitter van het huis is er overigs ook langer blijven zitten, zelfs het dubbele van mij en van die 74 ben ik nog heel ver vanaf.

Maar wat wel telt is dat een vaste thuis-batterij net als alle "vaste" apparatuur gewoon bij het huis hoort. Al helemaal als die thuis-batterij ook nog mee is geteld in je energieklasse van je huis. Dan kun je hem zelfs niet meer van te voren verwijderen, of je zou een nieuwe energieklasse keuring moeten laten doen.
Nu zeker met de laatse nieuwe "stekker" batterijen zoals bv de Zendure Mix 4000, die formeel nog steeds een stekker batterij is doet deze niet al te veel meer onder van een "echte" 1-fase vaste thuis-batterij.

[ Voor 32% gewijzigd door Jan-tweak op 12-07-2026 23:48 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:44:
[...]
De vorige bezitter van het huis is er overigs ook langer blijven zitten, zelfs het dubbele van mij en van die 74 ben ik nog heel ver vanaf.
Off topic:
Je komt best geloofwaardig over als een 7tigger

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Dus je ziet om je heen dat die 7 jaar nergens op slaat, dus broodje aap. Verkoopcijfers van koopwoningen per jaar afgezet tegen het aantal koopwoningen halen dat gezwets ook al onmiddellijk onderuit. In de huursector is het verhuizen nog een stuk minder.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:47

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Als liefhebber van tech en zelf fan van de thuisbatterij begin ik ook de keerzijde van de cowboy markt die is ontstaan te zien - zoals vaker aangegeven. Je zag het zelfde met solar.

Van LinkedIn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3u_FI20FO75fSqebYQzSo8mZUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqghygBPguK3CWnS1S3QQWMM.jpg?f=fotoalbum_large

Tis dus nogmaals in mijn beleving niet het meest briljante plan om mensen massaal aan de thuisbatterij te helpen. In dit topic en andere plekken doen we veel goeds in voorlichting en rationalisatie, maar het regent gewoon folders en brieven bij mensen om de FUD aan te wakkeren. En nu zijn de Vereniging Eigen Huis acties doorgaans best prima, maar zoals je hier ziet.. semi-oplichters ook lekker bezig.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

NiGeLaToR schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:15:
Als liefhebber van tech en zelf fan van de thuisbatterij begin ik ook de keerzijde van de cowboy markt die is ontstaan te zien - zoals vaker aangegeven. Je zag het zelfde met solar.

Van LinkedIn:

[Afbeelding]

Tis dus nogmaals in mijn beleving niet het meest briljante plan om mensen massaal aan de thuisbatterij te helpen. In dit topic en andere plekken doen we veel goeds in voorlichting en rationalisatie, maar het regent gewoon folders en brieven bij mensen om de FUD aan te wakkeren. En nu zijn de Vereniging Eigen Huis acties doorgaans best prima, maar zoals je hier ziet.. semi-oplichters ook lekker bezig.
Zolang dit soort topics steeds ingewikkelder worden met van allerlei moeilijke termen, visies en wat de politiek en of netbeheerders zouden moeten doen, het hebben over zonneparken en megabatterijen en nog wat zaken, dan haken mensen die juist gebaat zijn met informatie snel af.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

tweeek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:33:
[...]

Zolang dit soort topics steeds ingewikkelder worden met van allerlei moeilijke termen, visies en wat de politiek en of netbeheerders zouden moeten doen, het hebben over zonneparken en megabatterijen en nog wat zaken, dan haken mensen die juist gebaat zijn met informatie snel af.
Ingewikkelde topics op Tweakers.net, dat moeten we inderdaad niet willen :+

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 23:31

zalkc

cvz.eu

Van LinkedIn:

[Afbeelding]

6 kW Solis = €700 (ex btw)
4 x Dyness 5.0 = €2720 (ex btw)

Installatiekosten €11.600 (ex btw)

Dan verwacht je toch wel wat meer.

De laatste tijd veel verjaardagen gehad en ik krijg best veel vragen nu van mensen wat ze moeten doen. Ze roepen allemaal dat je een batterij wil hebben om het eigen gebruik te verhogen, maar als je ze uitlegt wat er nog meer mogelijk is voordat je een batterij aan gaat schaffen, dan raak je de aandacht kwijt.
  1. Inzicht in je gebruik
  2. Aanpassen patronen, wijzigen instellingen
    1. Warmtepomp opwarmen overdag
    2. EV overdag laden, eventueel schuiven met thuiswerkdagen indien van toepassing, een dag tussen je kantoordagen hebben om te laden op PV.
    3. Wasmachine uitgesteld starten om 15:00 zodat die klaar is als je thuiskomt
    4. Airco overdag aan laten staan en 's avonds / 's nachts uitzetten
  3. Onderzoeken of dynamisch contract nog voordelen heeft
  4. En als je dan nog ziet dat er voldoende dagen stroom wordt gebruikt en terug wordt geleverd, dan pas gaan rekenen of het uit kan. En tot nu toe is toch wel de conclusie dat het pas rendabel wordt vanaf €250/kWh bij 150 cycli/per jaar (vol-leeg-vol patroon) / 7 jaar terugverdientijd

[ Voor 35% gewijzigd door zalkc op 13-07-2026 08:54 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Hangt ervan af of die zwager ook nog PV heeft.
Met 15 kWh opslag overbrug ik (icm PV) minstens 10 maanden in een jaar.
Maar 8500 € is wel veel geld voor slechts 15 kWh opslag.

• Pr088
mickeutech schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Komende 3 jaar zit ik vast. Bovendien is ruim de helft van mijn energierekening voor de netbeheerder bestemd. Ik vind het een leuke uitdaging om binnen de beperkingen van een huurwoning met zonnepanelen en het lage verbruik van een eenpersoons huishouden te kijken wat er mogelijk is.

Terugverdientijd van 10 of 15 jaar is iets minder relevant voor mij. Dit jaar kost het hebben van een thuisbatterij me sowieso al geld vanwege mislopen van een deel saldering. Dat beschouw ik maar als collegegeld. Volgend jaar verwacht ik te besparen door hogere zelfconsumptie zonnestroom, lagere staffel terugleverkosten en lager gasverbruik door deels electrisch verwarmen in de tussenseizoenen.
Dan heb je al veel randzaken voor jezelf duidelijk. Wat wil je nog weten? Ik zou als ik jou was kijken naar een kleine, maar toch betaalbare plug-in batterij. Omdat je waarschijnlijk geen aparte groep hebt of kunt aanleggen in een huurwoningen ben je gedwongen om je aan de 800W limiet te houden (wat betreft ontladen), dus is maximaal vermogen van je omvormer niet zo relevant en kun je met vele merken uit de voeten.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak

Van LinkedIn:

[Afbeelding]

Jup, als ik deze foto's zie, levensgevaarlijk. Open contacten en de voorste twee batterij units zijn volgens mij niet eens aangesloten.
En dan ook nog onder een houten trap ( wat op zich al een no-go is ).
Nee, dit is helaas weer een klassiek voorbeeld hoe het nu juist niet moet, en eigenlijk zou je bedrijven als dit gewoon via een openbare schandpaal te kijk moeten zetten, maar dat mag dan weer niet.

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:59:
[...]

Hangt ervan af of die zwager ook nog PV heeft.
Met 15 kWh opslag overbrug ik (icm PV) minstens 10 maanden in een jaar.
Maar 8500 € is wel veel geld voor slechts 15 kWh opslag.
of je met 15kWh minstens 10 mnd in een jaar kunt overbruggen is niet zozeer afhankelijk van die 15kWh maar veel meer hoeveel teruglevering je van je PV stroom hebt en hoeveel stroomverbruik je woning nodig heeft.
Als namelijk je teruglevering slechts voldoende is om 8 mnd je huisverbruik af te dekken maakt de grote van de thuis-batterij helemaal niets meer uit, zolang deze maar in het voor- cq najaar je teruglevering kan opslaan ( en die is vaak toch kleiner dan in de zomer).
wil je op NOM kijk dan eerst naar je mate van teruglevering versus je verbruik en pas daar je capaciteit op aan, en het zou zo maar kunnen dat dat minder dan die 15 kWh zou kunnen zijn.
kijk maar eens naar deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f9efecFs7oaiNoCdLAw-GfQcH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Jup, als ik deze foto's zie, levensgevaarlijk. Open contacten en de voorste twee batterij units zijn volgens mij niet eens aangesloten.
In hun verdediging, als het zo zou zijn aangesloten was het niet warm geworden ;) , ik gok dat de partij die dit post zelf het heeft ontkoppeld

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
zalkc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:39:
[...]

6 kW Solis = €700 (ex btw)
4 x Dyness 5.0 = €2720 (ex btw)

Installatiekosten €11.600 (ex btw)

Dan verwacht je toch wel wat meer.

De laatste tijd veel verjaardagen gehad en ik krijg best veel vragen nu van mensen wat ze moeten doen. Ze roepen allemaal dat je een batterij wil hebben om het eigen gebruik te verhogen, maar als je ze uitlegt wat er nog meer mogelijk is voordat je een batterij aan gaat schaffen, dan raak je de aandacht kwijt.
  1. Inzicht in je gebruik
  2. Aanpassen patronen, wijzigen instellingen
    1. Warmtepomp opwarmen overdag
    2. EV overdag laden, eventueel schuiven met thuiswerkdagen indien van toepassing, een dag tussen je kantoordagen hebben om te laden op PV.
    3. Wasmachine uitgesteld starten om 15:00 zodat die klaar is als je thuiskomt
    4. Airco overdag aan laten staan en 's avonds / 's nachts uitzetten
  3. Onderzoeken of dynamisch contract nog voordelen heeft
  4. En als je dan nog ziet dat er voldoende dagen stroom wordt gebruikt en terug wordt geleverd, dan pas gaan rekenen of het uit kan. En tot nu toe is toch wel de conclusie dat het pas rendabel wordt vanaf €250/kWh bij 150 cycli/per jaar (vol-leeg-vol patroon) / 7 jaar terugverdientijd
wat zat in die installatiekosten :? want op die foto zag ik nul komma nul installatie, gewoon daar neer gegooit, letterlijk, die omvormer mogelijk zelfs met kit tegen de muur geplakt. die 11.000 euro zijn geen installatiekosten maar winstdeel.

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:08:
[...]

of je met 15kWh minstens 10 mnd in een jaar kunt overbruggen is niet zozeer afhankelijk van die 15kWh maar veel meer hoeveel teruglevering je van je PV stroom hebt en hoeveel stroomverbruik je woning nodig heeft.
Uiteraard is het afhankelijk van productie en verbruik.
Wat het met terugleveren te maken heeft begrijp ik niet. Terugleveren is immers de energie die je zelf niet kan opslaan noch zelf kan verbruiken. Kan je dus zelf niets meer mee om een grotere zelfvoorzienigheidsgraad mee te bereiken.
Een grotere opslagcapaciteit is wel belangrijk voor de mate van de zelfvoorzienigheidsgraad. De dagen dat er meer productie is dan verbruik kan je deze overproductie immers opslaan en verbruiken tijdens de dagen/uren dat er minder productie is dan verbruik.
Te veel productie en (tijdens bepaalde periodes) teveel opslagcapaciteit is dus nooit een probleem. Te weinig wel.

Hoe hoger de productie (in de winter) en hoe lager je noodzakelijk verbruik (over een heel jaar) hoe kleiner de opslagcapaciteit mag zijn.
Dus eerst je woning zo energiezuinig mogelijk inrichten (eenmalige investering), dan zoveel mogelijk PV leggen (goedkoopste bijkomende investering en gaat ook nog eens het langst mee) en dan pas het overgebleven gat dichtrijden met eigen opslag (relatief de duurste investering en gaat het minst lang mee van de drie).

En nogmaals, uiteraard gaat het voor iedereen op dat verbruik, productie en opslag dient aangepast te zijn voor iedere specifieke situatie. Aan een "grafiek" van een ander die waarschijnlijk niet met de eigen situatie overeenstemt heb je dus weinig aan.

Ter info: mijn woning is minstens 9 volle maanden per jaar full electric (incl. laden EV) op basis van 5.6 kWp/5.0 kVA icm 15 kWh opslag (maar daar werd ook in eerste instantie de woning naar aangepast). Daar is echt geen kunst aan. De 10de maand is ook nog relatief makkelijk. De uitdaging ligt in de maanden december en januari (waarbij de productiehoeveelheid maal 3 moet en de opslagcapaciteit minstens maal 2 om deze maanden dicht te rijden). Uiteraard ook een n=1 verhaal (want iedere woning en situatie is anders).
Voor de lol zou ik daar ook een grafiek van kunnen posten (maar dat zou dan grotendeels inzake netafname een flatline zijn) maar ook dat zegt dan alleen iets over het geheel van de reeds genomen maatregelen voor een eveneens n=1 situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 11:55 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:47
@IvoB2 hier is het soortgelijk. In de maanden maart t/m oktober ben ik zelfvoorzienend (all electric woning + EV). Februari en november lukt me dat tot nu toe net niet, vooral door begin februari en eind november. December en Januari heb ik logischerwijs dan ook een tekort aan eigen opgewekte energie. In 2025 is mijn zelfvoorzieningsgraad daardoor uitgekomen op een mijn inziens toch al mooie 91%.

De batterijcapaciteit uitbreiden zal dit in mijn geval nauwelijks verbeteren omdat vooral in december en januari er doorgaans weinig energie teruggeleverd wordt aan het stroomnet: 10-25kWh op maandbasis wat door nog wat slimmer de EV op te laden verder verminderd kan worden.
Meer PV kan dit gat aan eigen energie wel relatief duidelijk kleiner maken. Maar voor 100% zelfvoorzieining op jaarbasis zla ik vermoedelijk mijn huidige PV capaciteit nog minimaal moeten verdubbelen en wellicht ook iets aan extra batterijcapaciteit moeten hebben.

Uiteraard hebben wij geen gelijk verbruiksprofiel etc., maar toch vind ik het leuk om te lezen hoever andere zijn in hun zelfvoorziening.

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-09 10:09
Hier een berekening voor de thuisbatterij:

https://homebattery.com/home-battery-calculator/

Als je de settings een beetje conservatief aanpast, geeft het een aardige indicatie.
Ik heb de prijs op €0,26 per kWh gezet, terugleververgoeding €0 per kWh, prijs van de accu €300 per kWh, round-trip-efficiency op 80%, 0,7 cycles per dag, dynamische spread €0 (omdat ik een vast contract heb en hou).

• IvoB2
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:18:
@IvoB2 hier is het soortgelijk. In de maanden maart t/m oktober ben ik zelfvoorzienend (all electric woning + EV). Februari en november lukt me dat tot nu toe net niet, vooral door begin februari en eind november. December en Januari heb ik logischerwijs dan ook een tekort aan eigen opgewekte energie. In 2025 is mijn zelfvoorzieningsgraad daardoor uitgekomen op een mijn inziens toch al mooie 91%.

De batterijcapaciteit uitbreiden zal dit in mijn geval nauwelijks verbeteren omdat vooral in december en januari er doorgaans weinig energie teruggeleverd wordt aan het stroomnet: 10-25kWh op maandbasis wat door nog wat slimmer de EV op te laden verder verminderd kan worden.
Meer PV kan dit gat aan eigen energie wel relatief duidelijk kleiner maken. Maar voor 100% zelfvoorzieining op jaarbasis zla ik vermoedelijk mijn huidige PV capaciteit nog minimaal moeten verdubbelen en wellicht ook iets aan extra batterijcapaciteit moeten hebben.

Uiteraard hebben wij geen gelijk verbruiksprofiel etc., maar toch vind ik het leuk om te lezen hoever andere zijn in hun zelfvoorziening.
Yep, de laatste percentjes zijn de duurste en het moeilijkst af te dekken. Maar moeilijk gaat ook. :) (of dat gewenst is dat is een ander uitgangspunt, voor mij duidelijk wel en een ander moet dat maar oor zichzelf uitmaken).
Om het laatste percentje af te dekken overweeg ik ook om dan geen EV meer te nemen. Maar ook dat is een individuele afweging en daar ben ik zelf nu ook nog niet echt uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLtbUx7-QrfktiaPO8ievGWEcBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWP80rwNnq45WWhIqTfpcmQy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 12:58 ]

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Uiteraard is het afhankelijk van productie en verbruik.
Wat het met terugleveren te maken heeft begrijp ik niet. Terugleveren is immers de energie die je zelf niet kan opslaan noch zelf kan verbruiken. Kan je dus zelf niets meer mee om een grotere zelfvoorzienigheidsgraad mee te bereiken.
ik vrees dat je het niet snapt.
terugleveren is de PV stroom die je zelf niet verbruikt en dus een perfecte maat is om te kijken hoeveel je daarmee je verbruik tijdens de tijd dat er of onvoldoende PV stroom aanwezig is (ochtend/avond) of geen PV stroom (nacht) zou kunnen opvangen m.b.v. een thuis-batterij.
Dus niet zozeer je opwek, want een deel daarvan zal direct door je huis worden verbruikt maar juist de maat van teruglevering is bepalend.

opwek pv stroom - eigen verbruik pc stroom = teruglevering pv stroom.

m.a.w. je hebt alleen teruglevering als je opwek groter is dan je verbruik, is je verbruik groter ga je vanzelf het verschil uit het net trekken. (zie je veel in de vroege ochtend en begin avond).
Overdag heb je echter vaak (veel) meer dan wat je huis nodig heeft en dat ga je dus dan terug het net leveren (= teruglevering).
Een grotere opslagcapaciteit is wel belangrijk voor de mate van de zelfvoorzienigheidsgraad. De dagen dat er meer productie is dan verbruik kan je deze overproductie immers opslaan en verbruiken tijdens de dagen/uren dat er minder productie is dan verbruik.
heel simpel, als je een grote opslagcapaciteit hebt maar weinig teruglevering, kan er alsnog weinig in die opslag worden opgeslagen, dus een (groot) deel van je opslag blijft dan leeg.
dat zie je bv heel goed in het bgin van het voorjaar, de zon is nog niet zo krachtig dus minder PV opbrengst door de PV, stel dat is 4 kWh op een dag, echter je huis verbruikt geduurende die zonnige uren al daarvan 2,5 kWh (puur een voorbeeld) dan blijft er dus slechts 1,5 kWh over in een batterij die 15 kWh groot is, dus je batterijcapaciteit blijft voor 80% ongebruikt.
Te veel productie en (tijdens bepaalde periodes) teveel opslagcapaciteit is dus nooit een probleem. Te weinig wel.
het probleem als je te veel focus ligt op je maximale opbrengst is dat je juist in die periode (zomer) je dagelijks verbruik eigenlijk het laagst is, dus ook al is 15 kWh geen enkel probleem om je batterij volledig te vullen, die avond en nacht krijg je die bij (bv 3 kWh verbruik) niet meer leeg, terwijl de prijs dan ook vaak nog eens lager is (alleen bij dynamisch) terwijl een veel te grote thuis-batterij wel veel meer kost qua aanschaf.
daarom is het veel slimmer om je capaciteit meer op het voor en najaar te laten bepalen, en veel minder wat tijdens de zomer mogelijk is.
Hoe hoger de productie (in de winter) en hoe lager je noodzakelijk verbruik (over een heel jaar) hoe kleiner de opslagcapaciteit mag zijn.
wil je echt PV productie in de winter hebben die ook daadwerkelijk enig effect zal hebben op de dan ook een veel hoger eigen verbruik zul je een behoorlijke PV installatie moeten hebben.
voor een opbrengst van circa 13 kWh in januari per dag heb je een PV installatie van circa 10.000 kWp nodig. Dat zijn circa 22 panelen van 450 Wp elk.
Dat is dus echt geen gemiddeld huis meer.
Dus eerst je woning zo energiezuinig mogelijk inrichten (eenmalige investering), dan zoveel mogelijk PV leggen (goedkoopste bijkomende investering en gaat ook nog eens het langst mee) en dan pas het overgebleven gat dichtrijden met eigen opslag (relatief de duurste investering en gaat het minst lang mee van de drie).
dat klopt, echter je beschikbaar en nuttig dakoppervlak is vaak ook de beperkende factor.
En nogmaals, uiteraard gaat het voor iedereen op dat verbruik, productie en opslag dient aangepast te zijn voor iedere specifieke situatie. Aan een "grafiek" van een ander die waarschijnlijk niet met de eigen situatie overeenstemt heb je dus weinig aan.

Ter info: mijn woning is minstens 9 volle maanden per jaar full electric (incl. laden EV) op basis van 5.6 kWp/5.0 kVA icm 15 kWh opslag (maar daar werd ook in eerste instantie de woning naar aangepast). Daar is echt geen kunst aan. De 10de maand is ook nog relatief makkelijk. De uitdaging ligt in de maanden december en januari (waarbij de productiehoeveelheid maal 3 moet en de opslagcapaciteit minstens maal 2 om deze maanden dicht te rijden). Uiteraard ook een n=1 verhaal (want iedere woning en situatie is anders).
Voor de lol zou ik daar ook een grafiek van kunnen posten (maar dat zou dan grotendeels inzake netafname een flatline zijn) maar ook dat zegt dan alleen iets over het geheel van de reeds genomen maatregelen voor een eveneens n=1 situatie.

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:39:
[...]
ik vrees dat je het niet snapt.
Gezien ik er in de praktijk al sinds 2011 mee bezig ben begrijp ik het maar al te goed (zie eveneens mijn netstatistiek met de voorlopige resultaten van het lopende jaar gepost hiervoor :+ ).
Ik vrees eerder dat je het iets de theoretisch en te eenvoudig voor wil stellen dan dat het in de praktijk echt werkt.
Het is nl. niet zo eenvoudig om alleen adhv de teruglevering je batterijcapaciteit te gaan bepalen.
Eén kWh netteruglevering vanuit PV is nl. allerminst gelijk aan één kWh PV in de accu steken en er nadien 1 kWh terug uithalen. Er is ook nog zoiets als het eigen bijkomende systeemverbruik en de RTE van de accu an sich.

Wil je een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad bereiken dan heb je data over verschillende jaren nodig en dit ook nog eens over je eigen persoonlijke situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 13:08 ]

• Franciesco
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Om het laatste percentje af te dekken overweeg ik ook om dan geen EV meer te nemen. Maar ook dat is een individuele afweging en daar ben ik zelf nu ook nog niet echt uit.
[Afbeelding]
Dat vind ik zelf geen optie. Niet alleen omdat ik elektrisch rijden veel fijner vind dan een brandstofauto, maar ook omdat ik wat energie betreft zo onafhankelijk mogelijk wil zijn. Daar hoort wat mij betreft ook de energie bij die nodig is voor gebruik van de prive auto.

Soortgelijk kijk ik ook naar b.v. een fossiele generator om energie op te wekken: dat zou zo'n beetje de laatste optie zijn mocht ik echt off grid willen maar het niet met hernieuwbare energie en thuisbaterij redden.

Voorlopig is het hier in NL (financieel) overigens niet zinvol om fysiek off grid te gaan gezien de vermindering energiebelasting die je als huishouden krijgt met een elektra aansluting (en elektra contract): € 628,96 per jaar. Dus al neem je (vrijwel) niks af van het stroomnet, dan nog krijg je geld toe. Raar maar waar...

• Franciesco
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:39:
[...]
wil je echt PV productie in de winter hebben die ook daadwerkelijk enig effect zal hebben op de dan ook een veel hoger eigen verbruik zul je een behoorlijke PV installatie moeten hebben.
voor een opbrengst van circa 13 kWh in januari per dag heb je een PV installatie van circa 10.000 kWp nodig. Dat zijn circa 22 panelen van 450 Wp elk.
Dat is dus echt geen gemiddeld huis meer.
[...]
Gemiddeld over januari is die 13kWh per dag voor een 10kWp installatie wel haalbaar. Maar aan gemiddeld heb je weinig (post saldering). Want dan, in combinatie met de wens op een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgrdaad en dus zo min mogelijk netafname) gaat het er immers om de periode met onvoldoende opwek te kunnen overbruggen met opwek+opslag van eerdere opwek totdat er weer voldoende opwek is.

En zeker in januari is dat een uitdaging. Kijk b.v. naar onderstaande situatie van mijzelf van januari 2026 met een kleine 26kWp aan PV i.c.m. 44kWh thuisbatterij. Pas op 8 januari had ik weer een PV opwek van net boven die 13kWh (13,84), alle dagen in januari daarvoor zat ik daar (ruim) onder. Mede door sneeuwval. I.c.m. het koude weer en daardoor (relatief) hoge WP verbruik+EV had ik een duidelijk tekot aan eigen opwek.
Ook na 8 januari zijn er in die maand nog 9 dagen geweest met een opwek van <13kWh. Op sommige dagen was dat geen probleem want zat er nog voldoende in de batterij van de voorgaande dag(en) om PV tekort te compenseren. Maar regelmatig ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as_IduTxWAYbwTZAngWVvo58WXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/29tT2BOlvypIdRysOrY1tQnt.png?f=fotoalbum_large

• IvoB2
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Dat vind ik zelf geen optie. Niet alleen omdat ik elektrisch rijden veel fijner vind dan een brandstofauto, maar ook omdat ik wat energie betreft zo onafhankelijk mogelijk wil zijn. Daar hoort wat mij betreft ook de energie bij die nodig is voor gebruik van de prive auto.

Soortgelijk kijk ik ook naar b.v. een fossiele generator om energie op te wekken: dat zou zo'n beetje de laatste optie zijn mocht ik echt off grid willen maar het niet met hernieuwbare energie en thuisbaterij redden.

Voorlopig is het hier in NL (financieel) overigens niet zinvol om fysiek off grid te gaan gezien de vermindering energiebelasting die je als huishouden krijgt met een elektra aansluting (en elektra contract): € 628,96 per jaar. Dus al neem je (vrijwel) niks af van het stroomnet, dan nog krijg je geld toe. Raar maar waar...
Miscommunicatie.
Ik ben uiteraard helemaal niet van plan na jaren EV rijden (sinds begin 2019) in de (nabije) toekomst terug over te schakelen naar rijden met een brandstofauto.
Ik zou dan overschakelen naar de combinatie van SP, elektrische deelauto en OV.
De meeste afstanden tot 60 km leggen we nu ook al af met de SP (verbruikt een 20 keer minder dan de auto, met twee een 10 keer minder).

Inderdaad ander uitgangspunt dan in NL. Hier betaal ik - zelfs bij 0 kWh netafname) nog een 160 € vaste aansluitkosten (eventueel te verminderen met de opbrengsten uit netinjectie maar die zijn in mijn situatie slechts een 20€ dus nog steeds een 140€ vaste kosten).

Een brandstof generator overweeg ik sowieso niet. Dan nog liever wat langer een (indirecte) netaansluiting. Het lijkt me redelijk onzinnig om elektrisch te gaan rijden en daar dan periodiek een brandstofgenerator voor in te zetten. En dan heb je aan huis ook nog eens onnodige geluidsoverlast en uitlaatgassen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:01

mjl

Ugh

GroundBreaking schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:17:
Is er iemand die dus een thuisaccu heeft met een vast energiecontract en is iets zinnigs kan zeggen over zijn besparing?
Als in ik kan het natuurlijk mooi berekenen aan de hand van mijn p1 gegevens:
https://www.terugverdientijdbatterij.nl/

Maar dat blijft natuurlijk wel een berekening en vraag me af of we daarin niet nog iets missen.
Als je een variant kiest waarbij je hem ook als noodstroomvoorziening kan gebruiken, heb je natuurlijk ook andere voordelen die niet zo makkelijk in monetaire waarde uit te drukken zijn.
Dat is relatief makkelijk uit te rekenen. Als je een accu volledig cycled in 1 dag dan scheelt het je de kWh prijs inkoop minus kWh prijs terugleveren en eventueel nog de terugleverkosten.

Reken voor het gemak dat je dat 5 of 6 maanden per jaar kan doen en je verbruik op een dag is hoger dan de netto capaciteit van je accu (en je hebt per dag genoeg zonne-energie over om hem te vullen). Ik heb een accu met netto 4,5 kWh capaciteit en dan bespaar ik ca. 1 euro per dag dus 150-180 per jaar.

De 2e accu die ik heb is overkill, daar gebruik ik effectief de helft ongeveer per dag van maar in de zomer zelfs minder (minder nacht verbruik) dus zeg de helft aan besparing.

Onder dimensioneren is doorgaans het meest ‘voordelige’ qua terugverdientijd. Of je moet heeel veel zon over hebben ook in herfst en voorjaar, dan kan je het aantal dagen voordeel wel doortrekken naar een 8 maanden en zou een kleine overcapaciteit in die kortere zon dagen nog nut kunnen hebben.

Laatst iemand die ook een 4.5 kWh capaciteit had gekocht, maar hun verbruik inde zomer is rond de 1.2-2.4 kWh per dag (plus een bak terugleveren). Die besparen hooguit 30 cent per dag dus dat bespaar je er pas na een ~15–20 Jaar terug (met de huidige prijzen).

Oja, nabrander: kijk ook wat je piekvermogen is qua gebruik. De capaciteit van de omvormer van de accu is begrenst, doorgaans 800 of 2500W (enkele modellen nog net aan 3500W) Als je piekvermogen daar boven zit dan heb je op dat moment geen nul op de meter en boven de 800W heb je een aparte groep nodig per accu.

-------

• Pr088
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:01:
[...]

En dan ook nog onder een houten trap ( wat op zich al een no-go is ).
Nee, dit is helaas weer een klassiek voorbeeld hoe het nu juist niet moet, en eigenlijk zou je bedrijven als dit gewoon via een openbare schandpaal te kijk moeten zetten, maar dat mag dan weer niet.
Beunhaas is hier nog een professional bij. Pico Bello BV is weer langsgeweest :F
Dit mag inderdaad aan de schandpaal.

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Gezien ik er in de praktijk al sinds 2011 mee bezig ben begrijp ik het maar al te goed (zie eveneens mijn netstatistiek met de voorlopige resultaten van het lopende jaar gepost hiervoor :+ ).
Ik vrees eerder dat je het iets de theoretisch en te eenvoudig voor wil stellen dan dat het in de praktijk echt werkt.
Het is nl. niet zo eenvoudig om alleen adhv de teruglevering je batterijcapaciteit te gaan bepalen.
Eén kWh netteruglevering vanuit PV is nl. allerminst gelijk aan één kWh PV in de accu steken en er nadien 1 kWh terug uithalen. Er is ook nog zoiets als het eigen bijkomende systeemverbruik en de RTE van de accu an sich.
klopt, daar heb je nog een compensatie voor nodig, dus eigenlijk je teruglevering moet 1,x hoger zijn dan je verbruik, en die x is al snel ergens tussen 25 en 35.
Wil je een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad bereiken dan heb je data over verschillende jaren nodig en dit ook nog eens over je eigen persoonlijke situatie.
klopt ook, en in mijn situatie heb ik die ook, dus ook ik weet waarover ik praat. Nu zijn bepaalde zaken in Belgie wel iets anders dan in Nederland, maar zon is hier net zo zon als in Belgie, mogelijk bij jullie iets meer dan bv in Friesland.

• IvoB2
  • Niet online
De incentive is hier groter om (eerder) meer zelfvoorzienend te zijn:
- Geen terugbetaling energiebelasting bij een netaansluiting,
- Al jaren geen gratis salderen meer,
- Gas nog altijd goedkoper in gebruik dan elektriciteit,
- Capaciteitstarief op netafname gebaseerd op klokkwartiervermogen

- En ik zet het bewust iets afzonderlijks want ook meer persoonsgebonden: minder gefixeerd op een zo kort mogelijke financiële terugverdientijd en meer op persoonlijke comfortbeleving en de "lol" om de overheid tegen de schenen te kunnen schoppen en ze op eigen terrein in het ootje te nemen.

Op onze aarde is er overigens voor iedereen maar een en dezelfde zon. Daar is voor iedereen dus evenveel van en in - toch tijdens een mensenleven - onuitputtelijke voorraden.
De periodieke zoninstraling verschilt wel van locatie tot locatie.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 14:50 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mjl schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:51:
en boven de 800W heb je een aparte groep nodig per accu.
Kun je een groep eigenlijk niet op 10A zekeren om met 2 kW veilig terug te kunnen leveren?

• Pr088
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:48:
De incentive is hier groter om (eerder) meer zelfvoorzienend te zijn:
- Geen terugbetaling energiebelasting bij een netaansluiting,
- Al jaren geen gratis salderen meer,
- Gas nog altijd goedkoper in gebruik dan elektriciteit,
- Capaciteitstarief op netafname gebaseerd op klokkwartiervermogen

- En ik zet het bewust iets afzonderlijks want ook meer persoonsgebonden: minder gefixeerd op een zo kort mogelijke financiële terugverdientijd en meer op persoonlijke comfortbeleving en de "lol" om de overheid tegen de schenen te kunnen schoppen en ze op eigen terrein in het ootje te nemen.
Tja, het is maar wat je leuk vindt. 'Schenen schoppen' en puur denken vanuit je eigen belang heeft ook nadelen. De buurman betaalt de rekening, of er wordt op een gegeven moment geen fatsoenlijk elektriciteitsnet onderhouden. Het is niet gratis.

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Tja, het is maar wat je leuk vindt. 'Schenen schoppen' en puur denken vanuit je eigen belang heeft ook nadelen. De buurman betaalt de rekening, of er wordt op een gegeven moment geen fatsoenlijk elektriciteitsnet onderhouden. Het is niet gratis.
Inderdaad, energie uit het net (of dat nu gas, elektriciteit is maakt weinig uit) is inderdaad niet gratis.
Ik zie wel niet in wanneer de buurman die rekening graag blijft betalen welke nadelen dat voor mij oplevert?

Zoals ik eerder al aangaf, ik betaal nog steeds de volle pot voor een elektrische netaansluiting zonder daar veel gebruik van te maken laat staan het net in één van de twee of zelfs de twee richtingen te belasten. De buurman die 100% op net draait kan er maar goed mee wezen. (Nu ja de buurman een paar wijken verder want hier heeft zowat iedereen in de wijk inmiddels wel al PV op het dak liggen).

En ja, ik handel in de eerste plaats uit eigenbelang. Wanneer dat vervult is zien we wel of er nog tijd en geld overblijft voor wie het minder heeft.
Het verschil zit waarschijnlijk dat de een dat al wat openlijker durft toe te geven dan de ander want in de eerste plaats handelen wat in het eigen belang is dat is een primaire menselijke eigenschap.

• GroundBreaking
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Kun je een groep eigenlijk niet op 10A zekeren om met 2 kW veilig terug te kunnen leveren?
Dus je wilt een groep met kabels die geschikt zijn voor 16A, dus bijv. 2.5mm2. Afzekeren op 10A zodat je ook 800watt aan kunt leveren vanuit een accu?
Want 230x10 is 2300watt, tell daar 800 bij op is 3100watt, en 230*16=3680watt. Dus zou je denken dat dat moet kunnen.
Ik denk alleen dat de NEN1010 daar niet mee eens gaat zijn, maar dat is onderbuikgevoel, niet onderbouwd.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GroundBreaking schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:55:
Dus je wilt een groep met kabels die geschikt zijn voor 16A, dus bijv. 2.5mm2. Afzekeren op 10A zodat je ook 800watt aan kunt leveren vanuit een accu?
Nee, ik wil dan 2 kW terug kunnen leveren (puur hypothetisch), aangenomen dat de zekering 'downgraden' makkelijker en goedkoper is dan een extra groep aanleggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-07-2026 15:59 ]

• zalkc

zalkc

cvz.eu

[...]

Gaat het niet om (hoewel het wel iets helpt.)

Als je op dezelfde groep als waar je PiB's op staan gaat gourmetten met 3 toestellen dan krijgt je bekabeling een opdonder, als je 6kW voor je gourmettoestellen nodig hebt dan klapt de stop er niet uit omdat er 3.6kW uit je groep komt en 2.4kW uit je PiB's. Dat gaat je stopcontact niet lijden.

Daarom wil je dat spul op een aparte groep.

• Pr088
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Nee, ik wil dan 2 kW terug kunnen leveren (puur hypothetisch), aangenomen dat de zekering 'downgraden' makkelijker en goedkoper is dan een extra groep aanleggen.
Voor meer dan 800W terugleveren is een eigen groep verplicht. Downgraden op een gedeelde groep (gedeeld met andere apparaten) maakt niet dat je voldoet aan de voorwaarden.

Dus nieuw groepje aanleggen is de snelst en veiligste optie. Of een groep in je huis 'leeghalen'.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:38
zalkc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Gaat het niet om (hoewel het wel iets helpt.)

Als je op dezelfde groep als waar je PiB's op staan gaat gourmetten met 3 toestellen dan krijgt je bekabeling een opdonder, als je 6kW voor je gourmettoestellen nodig hebt dan klapt de stop er niet uit omdat er 3.6kW uit je groep komt en 2.4kW uit je PiB's. Dat gaat je stopcontact niet lijden.

Daarom wil je dat spul op een aparte groep.
Als je die zekering vervangt door 10A komt er max 2400W* uit de groep en dan 2000W uit de PIB. Dat is vergelijkbaar met een 800W PiB op een 16A (3680W*) groep.

Technisch zie ik het probleem niet, maar het is natuurlijk niet volgens "de regels". Dus gewoon op een aparte groep zetten die PiB.

*Los van de 17-45% overbelasting die nodig is om de automaat te triggeren bij langdurige belasting.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Je kunt een PV verdeler op je wasmachine groep zetten waar nu de wcd van de wasmachine zit. Veel gebruikt in huurhuizen waar een eenfasige pv systeem wordt geplaatst.

Zeg maar zoiets:

https://installo.nl/pv-systeem-aansluiten-op-bestaande-wasmachine-groep/

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:38
Get!em schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:24:
[...]

Je kunt een PV verdeler op je wasmachine groep zetten waar nu de wcd van de wasmachine zit. Veel gebruikt in huurhuizen waar een eenfasige pv systeem wordt geplaatst.

Zeg maar zoiets:

https://installo.nl/pv-systeem-aansluiten-op-bestaande-wasmachine-groep/
Qua ontladen is dat prima, maar als de thuisbatterij laadt terwijl de wasmachine draait, ben je die groep wel (flink) aan het overbelasten.

Op een groep met weinig verbruik zou dit wel kunnen (mits correct aangesloten).

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-07-2026 17:17 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
HandyLumberjack schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:16:
[...]

Qua ontladen is dat prima, maar als de thuisbatterij laadt terwijl de wasmachine draait, ben je die groep wel (flink) aan het overbelasten.

Op een groep met weinig verbruik zou dit wel kunnen (mits correct aangesloten).
Zoals bv de droger, die van ons heeft een aansluitvermogen van 600W, dat zou ik langdurig wel aandurven.
Onze wasmachine doet 2x 15-20 minuten 2000W per cyclus, dat durf ik persoonlijk ook nog wel aan, maar is het randje opzoeken.

Alle andere groepen hebben WCD's en dan kun je eigenlijk nergens meer vanuit gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 13-07-2026 17:25 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:01

mjl

Ugh

[...]

Ja dat kan, maar waarom zou je dat doen? Standaard is een groep (in Nederland) 16A, prima voor een 10A apparaat en is snel genoeg als er iets mis gaat (zoals kortsluiting). Of bedoel je als onderverdeler? Zeker met dergelijke accu’s niet handig, stel je zet er 2 achter ieder een 10A automaat dan knalt de ‘upstream’ 16A er ook uit als ze beide 2500A afnemen of terugleveren.

-------

• Stefannn
  • Laatst online: 22:55
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Sowieso: “het is niet toegestaan”, zelfs als het zou kunnen.
Technisch werkt dat ook niet. Het probleem is dat als je 2kW teruglevert en de boel op 10A gezekerd hebt er ergens een apparaat van 4.3kW kan zitten (2kW van batterij en 2.3kW van het net). Dat overschreidt de gespecificeerde 2.6kW belasting van de bedrading naar dat apparaat.
In praktijk gaat dat echt geen probleem geven. Maar “dat is de reden”. Niet zozeer het terugleveren maar dat apparaten op die groep opeens veel meer stroom kunnen trekken.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Stefannn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 19:42:
Technisch werkt dat ook niet. Het probleem is dat als je 2kW teruglevert en de boel op 10A gezekerd hebt er ergens een apparaat van 4.3kW kan zitten (2kW van batterij en 2.3kW van het net). Dat overschreidt de gespecificeerde 2.6kW belasting van de bedrading naar dat apparaat.
Hoe verschilt dat van 800 W van batterij en 3.6 kW van het net?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind een batterij ook wel interessant. Maar ik merk dat met name plugin batterijen hier populair zijn, zijn er verder geen voordelen aan een niet-plugin batterij?

Ik moet sowieso een extra groep laten installeren (zelf geen kennis) dus dan kan diegene net zo goed een kabel trekken naar een batterij. (Precies onder de meterkast ligt onze kelder waar we mooi ruimte hebben).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 13-07-2026 20:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• IvoB2
  • Niet online
Het grootste voordeel van PiB:
- er komt geen installateur aan te pas (met uitzondering als je meer vermogen wil en geen extra vrije groep meer ter beschikking hebt en deze zelf niet kan installeren).
- goedkoper (maar dat is ook niet meer altijd het geval).

Het grootse voordeel van losse LV batterijen:
- Doorgaans meer laad- en ontlaadvermogen beschikbaar.
- Afhankelijk van merk omvormer geen vendor lock in
- Veel flexibeler om later andere/meer batterijcapaciteit toe te voegen.
- Afhankelijk van gekozen systeem volledig open systeem dat volledig naar eigen wens te configureren is en met andere systemen/verbruikers in huis kan communiceren en/of aansturen.

Geen Z/W verhaal. Sommige voor- en nadelen gelden voor beiden of weer niet.

ps. de bekabeling loopt naar de omvormer en van daar naar de batterij. Alhoewel je tegenwoordig ook al weer "all in one behuizing" non PiB hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2026 20:50 ]

• mitsumark
Met daarbij, allemaal losse onderdelen kosten veel meer installatie uren, als je dat niet zelf kan (als hobby) komt er zomaar 500-1000 extra aan kosten bij, bovenop benodigde (meterkast en bedrading) onderdelen.
Ik zit ook een beetje te kijken wat verstandig is. Vanaf pakweg 16kwh kosten losse onderdelen evenveel als plugin oplossingen, mits je de uren er zelf insteekt (afgerond 4000 euro).

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 13-07-2026 21:10 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:36:
- er komt geen installateur aan te pas (met uitzondering als je meer vermogen wil en geen extra vrije groep meer ter beschikking hebt en deze zelf niet kan installeren).

- Afhankelijk van gekozen systeem volledig open systeem dat volledig naar eigen wens te configureren is en met andere systemen/verbruikers in huis kan communiceren en/of aansturen.

ps. de bekabeling loopt naar de omvormer en van daar naar de batterij. Alhoewel je tegenwoordig ook al weer "all in one behuizing" non PiB hebt.
Het grootste voordeel vergelijk is echt wat waardeloos.
Zeker met de melding sommige voor -en nadelen geleden voor beiden of weer niet.
Hele discussies met @Jan-tweak en dan kom je met zoiets op de proppen.

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:59
Ik heb een offerte binnen van een lokale leverancier voor een hybride omvormer van 5 kW met een accu van 10 kWh.

Geinstalleerd voor 4.522 Euro maar alleen omdat hier een subsidie beschikbaar is vanuit de gemeente (gemeente Schouwen-Duiveland / Zierikzee) voor kleinschalige energieopslag kun je 30% subsidie krijgen en wordt het prijstechnisch de moeite waard.

De randvoorwaarden zijn dan wel dat de accu niet groter mag zijn dan 10 kWh ene discharge vanuit de accu niet meer dan 5 kW mag zijn waar ik netjes aan voldoen. En het moet dan ook geinstalleerd zijn door een erkende installateur. Uiteindelijk kom ik dan op ruim 3.200 Euro uit, net zoveel als een vergelijkbare set als,ik die zelf online zou kopen maar zou ik dan nog zelf moeten installeren.

Ik heb al sinds 2020 een 4 kW PV omvormer met 3280 Wp maar daar kan geen accu aan gehangen worden. Vandaar dat de omvormer vervangen wordt door een hybride omvormer.

Het nadeel van PiB’s is dat je een extra conversie hebt van AC naar DC tijdens laden en weer van DC naar AC bij ontladen en kan je zo 10% rendement kosten. Vandaar voor een nieuwe omvormer gekozen en het maakt de installtie veel compacter.

Ik heb door mijn domotica en PV omvormer alle data geexporteerd naar Excel waarmee ik van 2024 + 2025 per dag het echte energieverbruik heb van mijn huis en wat ik die dag aan zonnestroom heb opgewekt. Daarmee een formule gemaakt dat als ik meer zonnestroom heb dan wat ik die dag verbruikt heb ik het restant in een accu kan stoppen minus 10% verlies door het laden (ruim genomen). De volgende dag kan ik de accuenergie in mindering brengen op mijn dagverbruik en daarbij weer opgeteld de zonne opbrengst.

Daarin heb ik ook een accu capaciteit als vrij veld gekoppeld dus kun met verschillende accu capaciteiten bekijken wat ik per jaar zou besparen aan inkoop stroom als er geen saldering meer is. 7 kWh is al rendabel maar 10 kWh zelf nog iets meer vandaag deze accu capaciteit. De terugverdientijd ligt op ca. 7 jaar gebaseerd op 30 ct/kWh. En het is helemaal niet ondenkbaar dat de energieprijzen blijven stijgen, ze zullen nooit meer terug gaan naar 22 ct dus als de prijs naar 35-40 ct gaat wordt de accu nog steller terug verdiend. En wie weet wat een dynamisch contract nog kan opleveren als over 1,5 jaar mijn 3 jaar vast afloopt.

Het zou mij niks verbazen als er eind van het jaar alsnog een run komt op accu systemen en de prijzen zullen stijgen zoals een paar jaar geleden toen je de hoofdprijs betaalde voor een PV systeem, ik ken wel wat mensen die toen incl installatie ca. 6.000 Euro hebben betaald welke begin dit jaar voor bijna de helt te koop was. Nu kan ik ook nog proefdraaien met overcapaciteit zonnestroom en de herfst/winter de juiste blans vinden.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Jan-tweak
[...]

alles kan maar wat wil je daarmee nu bereiken?
want die 2 kW staat nergens en de regelgeving, die <800W is dat dus wel. Dat is ook de grens.

optie 1) op een willekeurige WCD aansluiten met dan de limiet <800W.
of
Aansluiten op een eigen groep, waar ook alleen die één thuis-batterij op is aangesloten, zoniet ga je automatisch terug naar optie 1). Op welke stroomsterkte die groep dan is afgezekerd is speelt dan geen rol, die zou eigenlijk gewoon afhankelijk van de batterij en je overige huis-installatie gekozen moeten worden.
Veruit de meeste thuis-batterijen kunnen prima met 16A en de 80% regel draaien, voor zwaardere typen zoals de Zendure Mix 4000 is 16A onvoldoende en zul je naar 20A moeten gaan. Hou dan ook nog voldoende afstand tot je huisaansluiting.
dus die 10A is vrij onzinnig want je zou daar dus net zo goed een standaard 16A beveiling op kunnen zetten.

• mitsumark
Jan-tweak schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:44:
[...]

alles kan maar wat wil je daarmee nu bereiken?
want die 2 kW staat nergens en de regelgeving, die <800W is dat dus wel. Dat is ook de grens.

optie 1) op een willekeurige WCD aansluiten met dan de limiet <800W.
of
Aansluiten op een eigen groep, waar ook alleen die één thuis-batterij op is aangesloten, zoniet ga je automatisch terug naar optie 1). Op welke stroomsterkte die groep dan is afgezekerd is speelt dan geen rol, die zou eigenlijk gewoon afhankelijk van de batterij en je overige huis-installatie gekozen moeten worden.
Of 3) je wijkt af van de norm en denkt zelf na wat veilig is en wat niet.
Soms is 1600-2000-2500W op een gedeelde groep gewoon beter dan 800W op een onbekende WCD.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

mitsumark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:56:
[...]

Soms is 1600-2000-2500W op een gedeelde groep gewoon beter dan 800W op een onbekende WCD.
Ben het niet met je oneens; tenzij het random groep met meerdere WCD’s is waar je toevallig van denkt te weten dat de last laag is.

Ik heb bijvoorbeeld talloze groepen die een eigen groep moest zijn maar uiteindelijk bijv max 1kW belast wordt. Het is verleidelijk daar iets in te laten voeden ook met bijv max 1200watt ipv 800 watt. Ipv groep zoveel bij te maken die weer maximaal zoiets belast wordt.

Tenslotte is en blijft het wel zo dat de boel er niet handiger van wordt. Dus blijft het toch het allerbeste om gewoon alles een eigen groep te geven..

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-09 07:05
Er is nog een andere mogelijkheid die niet in NEN1010 beschreven staat. Althans, artikel 551.7.1 laat het niet expliciet toe.

Stel je vervangt je 16 A zekering in de meterkast door een exemplaar van 10 A. En sluit je PiB óf balkonsetje aan via een eindverdeler met daarin een alamat van 6 A. Dan kan er bij een kortsluiting (in een aangesloten apparaat) op de gedeelde groep nergens meer dan 16 A lopen.

Je hebt dan een situatie gecreëerd die technisch veilig is, maar niet voldoet aan de letter van de norm. Dat kan een probleem zijn bij verzekering of bij keuring, ook al is de installatie feitelijk veilig.

In Duitsland staat DIN VDE V0100-551-1 een gedeelde groep expliciet toe maar daar doet men dan ook eerst gedegen onderzoek (zie paragraaf 4.2) voordat de installateursbranche een te dikke vinger gegeven wordt in het schrijven van de norm. (Ja, in Nederland schuiven commerciële partijen aan bij het schrijven van nieuwe normen. En mag een installateur zijn eigen werk goedkeuren, mits hij aangesloten is bij het juiste clubje.)

• Stefannn
IvoB2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:36:

Exact!

Zeer zeker niet zwart/wit.
Als je naar 3 fase gaat, en/of meer dan 10kWh kom je gauw op geïnstalleerd systeem uit.
Geïnstalleerd kan (maar niet allemaal) ook betere rte efficiency hebben
Hybride kan batterij laden bij stroomuitval, niet alle plug-ins kunnen dat.
Bij 1 fase 5kWh of minder is geïnstalleerd heel veel duurder dan plug-in.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Stefannn
Oystein schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:02:
Ik heb een offerte binnen van een lokale leverancier voor een hybride omvormer van 5 kW met een accu van 10 kWh.

Geinstalleerd voor 4.522 Euro maar alleen omdat hier een subsidie beschikbaar is vanuit de gemeente (gemeente Schouwen-Duiveland / Zierikzee) voor kleinschalige energieopslag kun je 30% subsidie krijgen en wordt het prijstechnisch de moeite waard.

De randvoorwaarden zijn dan wel dat de accu niet groter mag zijn dan 10 kWh ene discharge vanuit de accu niet meer dan 5 kW mag zijn waar ik netjes aan voldoen. En het moet dan ook geinstalleerd zijn door een erkende installateur. Uiteindelijk kom ik dan op ruim 3.200 Euro uit, net zoveel als een vergelijkbare set als,ik die zelf online zou kopen maar zou ik dan nog zelf moeten installeren.

Ik heb al sinds 2020 een 4 kW PV omvormer met 3280 Wp maar daar kan geen accu aan gehangen worden. Vandaar dat de omvormer vervangen wordt door een hybride omvormer.

Het nadeel van PiB’s is dat je een extra conversie hebt van AC naar DC tijdens laden en weer van DC naar AC bij ontladen en kan je zo 10% rendement kosten. Vandaar voor een nieuwe omvormer gekozen en het maakt de installtie veel compacter.

Ik heb door mijn domotica en PV omvormer alle data geexporteerd naar Excel waarmee ik van 2024 + 2025 per dag het echte energieverbruik heb van mijn huis en wat ik die dag aan zonnestroom heb opgewekt. Daarmee een formule gemaakt dat als ik meer zonnestroom heb dan wat ik die dag verbruikt heb ik het restant in een accu kan stoppen minus 10% verlies door het laden (ruim genomen). De volgende dag kan ik de accuenergie in mindering brengen op mijn dagverbruik en daarbij weer opgeteld de zonne opbrengst.

Daarin heb ik ook een accu capaciteit als vrij veld gekoppeld dus kun met verschillende accu capaciteiten bekijken wat ik per jaar zou besparen aan inkoop stroom als er geen saldering meer is. 7 kWh is al rendabel maar 10 kWh zelf nog iets meer vandaag deze accu capaciteit. De terugverdientijd ligt op ca. 7 jaar gebaseerd op 30 ct/kWh. En het is helemaal niet ondenkbaar dat de energieprijzen blijven stijgen, ze zullen nooit meer terug gaan naar 22 ct dus als de prijs naar 35-40 ct gaat wordt de accu nog steller terug verdiend. En wie weet wat een dynamisch contract nog kan opleveren als over 1,5 jaar mijn 3 jaar vast afloopt.

Het zou mij niks verbazen als er eind van het jaar alsnog een run komt op accu systemen en de prijzen zullen stijgen zoals een paar jaar geleden toen je de hoofdprijs betaalde voor een PV systeem, ik ken wel wat mensen die toen incl installatie ca. 6.000 Euro hebben betaald welke begin dit jaar voor bijna de helt te koop was. Nu kan ik ook nog proefdraaien met overcapaciteit zonnestroom en de herfst/winter de juiste blans vinden.
Ik vind dat een heel prima deal!
Mijn Solaredge homehub doet ook maximaal 5kW uit de batterij en dat blijkt helemaal voldoende.

• Stefannn
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Hoe verschilt dat van 800 W van batterij en 3.6 kW van het net?
Ah.. dat klopt…
Ik bedoelde dat ook wel een beetje “technisch klopt het sommetje” maar het is stomweg niet volgens NEN1010.
Niet alleen met batterij, maar er zijn talloze zaken die “als je het goed bedenkt” prima kunnen maar buiten de norm vallen. De norm is bedoelt om “zonder speciaal na te denken snel een veilige installatie te kunnen maken”. En later uit te kunnen breiden zonder eerst alles opnieuw uit te rekenen.
Gewoon op 16A af zekeren en niet meer dan 1600W aan gebruikers op betreffende groep aansluiten heeft bijvoorbeeld ook “geen technisch nadeel”.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 00:56:
[...]

Is dat zo? :?
Dan komt namelijk het punt “wat noem jij veilig”, in jouw definitie gaat dat zeer subjectief worden, en dat is dan wederom juist iets wat tegen het begrip veiligheid behoorlijk tegen aan begint te schuren.
Juist veiligheid zou eigenlijk een objectieve benadering moeten zijn, meer in de trant wat algemeen aanvaardbaar risico is of juist dat niet meer gaat zijn.

Nu is daar wel een oplossing voor, kies gewoon voor de basisregels ( of < 800W of niet ) en stel zelf wat vrijwel bij elke stekker batterij mogelijk is de eigen gewenste limiet in.

De optie die jij stelt is echter niet mogelijk, staat overigens niet in de nen1010, want die norm is namelijk niet op stekker-apparatuur van toepassing, die stopt bij de WCD.
Het probleem met een thuis-batterij ligt hier dus niet bij het laden, maar juist bij het ontladen.
Heb je een gedeelde groep waarbij de thuis-batterij deze met andere verbruikers moet delen heb je alleen met de grens van <800W te maken, zo snel je daar dus boven komt, ookal is het 801W is een gedeelde groep niet meer mogelijk, is is dus geen speelruimte.
Dat zijn de eisen die aan een stekker-thuis-batterij nu gewoon worden gesteld.
Hou je daar dus niet aan doe je dat op volledig eigen risico, een verzekering kan daardoor ook een ontstaande schade weigeren te vergoeden. Dat is dan ook het risico wat je loopt.

• Stefannn
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Dan komt namelijk het punt “wat noem jij veilig”, in jouw definitie gaat dat zeer subjectief worden, en dat is dan wederom juist iets wat tegen het begrip veiligheid behoorlijk tegen aan begint te schuren.
Ja dat is (in Nederland) zo.
Je bent verplicht een veilige installatie te maken.
Nen1010 is daarbij niet wettig verplicht maar is een “geaccepteerde veilige methode”. Je mag ook zelf verzinnen wat veilig is maar dat moet je dan wel kunnen beargumenteren en dat kan natuurlijk in twijfel worden getrokkken en in het uiterste geval een rechtszaak opleveren
Verzekeraars kunnen dat dan weer wel kiezen om enkel nen1010 conforme installaties te verzekeren.
Zie hier “de wondere wereld van Nederland”.
Voor de Belgen onder ons echter wel “grappig leesvoer”.
Ik houd er verder over op. Practisch gezien is het gewoon wel handig nen1010 te volgen of er heel erg dicht bij te blijven.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

paQ

Zolang die normen achter een betaalmuur zitten wordt het lastig raadplegen vind ik. Zal wel weer 'marktwerking' zijn, zodat consumenten zich wenden tot een 'erkend installateur'.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Ja dat is (in Nederland) zo.
Je bent verplicht een veilige installatie te maken.
Nen1010 is daarbij niet wettig verplicht maar is een “geaccepteerde veilige methode”.
sorry, deze stelling is onjuist, m.n. in een woonhuis is dat via de Bbl dus een wettelijk vastgestelde norm is dus verplichtend te volgen is. Er is dus hier geen ruimte voor eigen inbreng die duidelijk afwijkt van de NEN1010.
meer mag, dus je mag strenger zijn, maar de NEN1010 geeft wel het minimale niveau aan waaraan je installatie aan moet voldoen.
Bij een stekker-batterij heb je echter niet zozeer met de NEN1010 te maken maar meer met andere regelgeving.
en daar zijn de regels eigenlijk vrij simpel, <800W ontladen mag je die op een willekeurige WCD plaatsen, daarboven alleen in een eigen afgezekerde groep ( en die groep moet dan weer aan de NEN1010 voldoen).
Je mag ook zelf verzinnen wat veilig is maar dat moet je dan wel kunnen beargumenteren en dat kan natuurlijk in twijfel worden getrokkken en in het uiterste geval een rechtszaak opleveren
Verzekeraars kunnen dat dan weer wel kiezen om enkel nen1010 conforme installaties te verzekeren.
Zie hier “de wondere wereld van Nederland”.
Voor de Belgen onder ons echter wel “grappig leesvoer”.
hoezo, alleen die lezen van i.p.v. NEN1010 gewoon de AREI, daar wordt redelijk standaard een groep ook gewoon met een B20 afgezekerd. Wat in Belgie alleen veel strenger is is hun keurings systematiek, elke belangrijke wijziging bv ook het aansluiten van een thuis-batterij moet gekeurd worden.
Ik houd er verder over op. Practisch gezien is het gewoon wel handig nen1010 te volgen of er heel erg dicht bij te blijven.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:29:
Zolang die normen achter een betaalmuur zitten wordt het lastig raadplegen vind ik. Zal wel weer 'marktwerking' zijn, zodat consumenten zich wenden tot een 'erkend installateur'.
Nee hoor, ik kon ze gewoon gratis downloaden. Accountje bij nen:connect was genoeg.

Hier

Of hier

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 14-07-2026 10:57 ]

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Nee hoor, ik kon ze gewoon gratis downloaden. Accountje bij nen:connect was genoeg.

Hier

Of hier
Kon je ze als PDF downloaden? de NEN 1010 lijkt alleen online beschikbaar te zijn.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Jan-tweak
Tanuki schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Kon je ze als PDF downloaden? de NEN 1010 lijkt alleen online beschikbaar te zijn.
nee, je kunt alleen online kijken en de functies zijn ook tot een minium beperkt, dus je kunt ook geen tekst kopieren ed.

• Stefannn
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:33:
[...]

sorry, deze stelling is onjuist, m.n. in een woonhuis is dat via de Bbl dus een wettelijk vastgestelde norm is dus verplichtend te volgen is. Er is dus hier geen ruimte voor eigen inbreng die duidelijk afwijkt van de NEN1010.

[...]
Even opgezocht. En je hebt gelijk.
Voorheen was dat wel zo. Toen was nen1010 ook niet gratis beschikbaar.
Dat is kennelijk veranderd. Nen1010 is nu verplicht en derhalve is de norm gratis toegankelijk (want de overheid mag niet laten betalen voor aan de wet voldoen)

https://www.nen.nl/elektr...laagspanningsinstallaties

Met daarop:
Alles over Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) stelt eisen aan de veiligheid van elektrische installaties in bouwwerken. Om aan te tonen dat een elektrische installatie aan deze eisen voldoet, verwijst het Bbl naar NEN 1010 als bepalingsmethode en is nu vrij toegankelijk via NEN Connect.

• beerse
  • Laatst online: 01-09 15:41
paQ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:29:
Er zijn vast meer/andere redenen om nen1010 achter een 'betaalmuur' te zetten. Gezien Wikipedia: NEN 1010 is deze nen1010 wat vaker in verandering dan in het begin. Dat je ze online moet bekijken forceert ook dat je mee gaat met de laatste versie.

• Stefannn
beerse schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:37:
[...]

Er zijn vast meer/andere redenen om nen1010 achter een 'betaalmuur' te zetten. Gezien Wikipedia: NEN 1010 is deze nen1010 wat vaker in verandering dan in het begin. Dat je ze online moet bekijken forceert ook dat je mee gaat met de laatste versie.
Nee.
Zoals ik zei.
Voorheen was de nen1010 ontwikkeling commercieel en was het een hele goede, maar geen verplichte optie om aan de veiligheids eis te voldoen.
Tegenwoordig is het een verplichting en is raadplegen er derhalve gratis (want de overheid kan geen geld vragen voor het aan de wet houden).

• Jan-tweak
Stefannn schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Nee.
Zoals ik zei.
Voorheen was de nen1010 ontwikkeling commercieel en was het een hele goede, maar geen verplichte optie om aan de veiligheids eis te voldoen.
Tegenwoordig is het een verplichting en is raadplegen er derhalve gratis (want de overheid kan geen geld vragen voor het aan de wet houden).
leuke invlalshoek alleen helaas onjuist, er zijn duizende normen die niet gratis zijn maar wel de basis vormen van zo'n beetje alles wat jij gebruikt cq koopt. De hele invulling van bv CE ( en dus wettelijk) hangt volledig aan dergelijke (niet-gratis) normen.
Zelf de NEN 1010 heeft talloze verwijzingen naar andere normen die ook niet gratis zijn. De NEN1010 is zo'n beetje de uitzondering van de in de Bbl genoemde normen.

• Stefannn
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:50:
[...]

leuke invlalshoek alleen helaas onjuist, er zijn duizende normen die niet gratis zijn maar wel de basis vormen van zo'n beetje alles wat jij gebruikt cq koopt. De hele invulling van bv CE ( en dus wettelijk) hangt volledig aan dergelijke (niet-gratis) normen.
Zelf de NEN 1010 heeft talloze verwijzingen naar andere normen die ook niet gratis zijn. De NEN1010 is zo'n beetje de uitzondering van de in de Bbl genoemde normen.
Ok.. ik houd er over op. …. Thuis batterijen….

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Om de topictitel voor mezelf te beantwoorden: zojuist interessant geworden door deze aanbieding van de Zendure Solarflow 800 plus voor €333,74. Hopelijk werkt de cashback via cashbackXL ook nog, dan kom ik op €303,74 uit. = €158,20 per kWh _/-\o_
Alleen nog even de bijbehorende P1 meter scoren voor €40-50.
Heeft gerust wel z'n beperkingen, maar leuk om mee te beginnen. Kom op een terugverdientijd van zo'n 4-5 jaar.
https://nl.pepper.com/aanbiedingen/zendure-solar-flow-800-plus-411857

[ Voor 10% gewijzigd door storm-biker op 14-07-2026 19:32 ]

• Sasjavroegen
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17-07 19:56
de zoveelste ai thuisbatterij calculator spam

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 22:37 ]

• mitsumark
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Juist veiligheid zou eigenlijk een objectieve benadering moeten zijn, meer in de trant wat algemeen aanvaardbaar risico is of juist dat niet meer gaat zijn.

Nu is daar wel een oplossing voor, kies gewoon voor de basisregels ( of < 800W of niet ) en stel zelf wat vrijwel bij elke stekker batterij mogelijk is de eigen gewenste limiet in.

De optie die jij stelt is echter niet mogelijk, staat overigens niet in de nen1010, want die norm is namelijk niet op stekker-apparatuur van toepassing, die stopt bij de WCD.
Het probleem met een thuis-batterij ligt hier dus niet bij het laden, maar juist bij het ontladen.
Heb je een gedeelde groep waarbij de thuis-batterij deze met andere verbruikers moet delen heb je alleen met de grens van <800W te maken, zo snel je daar dus boven komt, ookal is het 801W is een gedeelde groep niet meer mogelijk, is is dus geen speelruimte.
Dat zijn de eisen die aan een stekker-thuis-batterij nu gewoon worden gesteld.
Hou je daar dus niet aan doe je dat op volledig eigen risico, een verzekering kan daardoor ook een ontstaande schade weigeren te vergoeden. Dat is dan ook het risico wat je loopt.
Je hebt gelijk als er mensen gebruik gaan maken van de installatie die er geen weet van hebben, en dan bijvoorbeeld de stekker van de 600W droger eruit trekken en een 2500W kachel aansluiten naast de 1600W accu, wel klapt dan de 16A automaat eruit voordat het gevaarlijk wordt.
Ik zou er bij mij thuis geen enkel probleem mee hebben, maar officieel mag het niet.

Wat dan weer wel mag is een pv verdeler.
10A automaat voor de accu (bv 1600W, maar max 1999W), 6A met WCD voor de droger.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Waarom een thuis accu, nou hierom.
(een plug-in batterij 5kWh en dynamisch contract in mijn geval)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zP10nTmVt5Afz2yfLyVonAfy3D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9IgTdf42PR4CwoJgrlmAnAK.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
  • Niet online
Het "waarom" zou duidelijker worden wanneer je er ook de nettoprijs (aankoopprijs minus injectievergoeding) zou bijzetten.
Zo zegt het - voor mij - weinig over het "waarom".

50% vast 50% variabel energiecontract.
Victron energiesysteem.
Inclusief zelfverbruik systeem, laden en ontladen accu, laden EV, opwarmen 150 l SWW tot 50°C en alle andere huishoudelijke verbruikers (n=1 dus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLEa_4or5lWjTzaQzY9bYRFYFIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zSsQabOMmmIvP3bEt7pdect.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 21:00 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:51:
Het "waarom" zou duidelijker worden wanneer je er ook de nettoprijs (aankoopprijs minus injectievergoeding) zou bijzetten.
Zo zegt het - voor mij - weinig over het "waarom".
Het is je niet duidelijk dat ik de accu laad met zonnestroom en daar de rest van de dag mee doe?

• IvoB2
  • Niet online
Ja, maar daar is bij dit weer echt geen kunst aan.
De kunst om de accu met zonnestroom te laden en daar de rest van de dag mee te doen situeert zich in een heel andere periode van het jaar.
Eén zwaluw maakt de lente niet. :)

Wanneer je de hele dag je huis draaiende kan houden op de combinatie van PV en accu wat is dan het doel van een dynamisch contract (zoals ik je toon bereik je met een ander energiecontract net hetzelfde bij dit weer).

De waarde van een thuisaccu bewijs je ook niet aan de hand van één zonovergoten zomerse dag maar wel op basis van een grafiek die 365 dagen over een geheel jaar toont (en dan komen er doorgaans nog wat andere parameters om de hoek kijken dan alleen een PiB).

[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 14-07-2026 21:08 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
Ja, maar daar is bij dit weer echt geen kunst aan.
De kunst om de accu met zonnestroom te laden en daar de rest van de dag mee te doen situeert zich in een heel andere periode van het jaar.
Eén zwaluw maakt de lente niet. :)
Het is ook indicatie van de dag van vandaag, wat voor een belangstellende misschien interessant is.
Op mindere dagen is de accu nog steeds rendabel en in de winter moet ik natuurlijk ook stroom inkopen, maar al eerder uitgelegd dat ik met het overschot terugleveren/verkopen de kosten van de winter ongeveer kan dekken.

• GroundBreaking
mitsumark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:34:
[...]

Je hebt gelijk als er mensen gebruik gaan maken van de installatie die er geen weet van hebben, en dan bijvoorbeeld de stekker van de 600W droger eruit trekken en een 2500W kachel aansluiten naast de 1600W accu, wel klapt dan de 16A automaat eruit voordat het gevaarlijk wordt.
Ik zou er bij mij thuis geen enkel probleem mee hebben, maar officieel mag het niet.

Wat dan weer wel mag is een pv verdeler.
10A automaat voor de accu (bv 1600W, maar max 1999W), 6A met WCD voor de droger.
Zolang er op de kabel die vanuit je groepenkast naar die automaat van de Accu en de automaat voor de WCD niks anders zit.

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:10:
maar al eerder uitgelegd dat ik met het overschot terugleveren/verkopen de kosten van de winter ongeveer kan dekken.
Dat was nu net mijn punt bij je plaatje.
Zet er context bij zoals wat vandaag (een topdag inzake PV) je netteruglevering minus netaankoop netto heeft opgebracht zodat we daar ons iets bij kunnen voorstellen.

• Jan-tweak
tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:36:
Waarom een thuis accu, nou hierom.
(een plug-in batterij 5kWh en dynamisch contract in mijn geval)

[Afbeelding]
Dat is mooi, en wat heb je vandaag verdient behalve dat je geen netverbruik had?
En een thuis-batterij met een dynamisch contract is een mooie combinatie.

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou mijn netto verbruik vandaag was 4,5kWh (= 99ct), en dan heb ik 2 EV's (half) volgeladen met zonnestroom :P.

Ik ben (financieel) nog niet helemaal overtuigd, maar vind het wel leuk als hobby en wie weet dat het in de toekomst wel uit kan (met 26 pv panelen, gasloze woning en 2 EV"s).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Dat is mooi, en wat heb je vandaag verdient behalve dat je geen netverbruik had?
En een thuis-batterij met een dynamisch contract is een mooie combinatie.
1,44 euro :) volgens de zonneplan app. ( net nog even 2kWh ''verhandeld" d:)b )

• Crawl NL
  • Laatst online: 17:03
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
Eén zwaluw maakt de lente niet.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Al is het maar omdat we nu in deze jaargetijde zitten. Los van het feit dat het wel degelijk zomer is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Crawl NL op 15-07-2026 07:45 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:22
tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Het is je niet duidelijk dat ik de accu laad met zonnestroom en daar de rest van de dag mee doe?
Als ik naar de grafiek kijk, dan lijkt het erop dat je accu te snel vol zit en dat je juist op het goedkoopste moment van de dag (dynamische prijzen) de accu al vol hebt en dan PV gaat terugleveren.
Bij mij heeft de accu gisteren tot ongeveer 12:00 uur niets gedaan waardoor alle ochtend PV is geëxporteerd. Accu was tussen 16u en 17u vol en even voor 17u kwam ik thuis en plugde ik de EV in, die de rest van het PV overschot heeft gekregen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• IvoB2
  • Niet online
Crawl NL schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:43:
[...]

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Al is het maar omdat we nu in deze jaargetijde zitten. Los van het feit dat het wel degelijk zomer is ;)
Geen idee waar je precies naartoe wil maar in de gebruikte context ging het om de betekenis van het gebruikte spreekwoord en niet om het seizoen waarin het spreekwoord werd gebruikt.
Wanneer je het echter niet over de betekenis wenst te hebben maar over de semantiek:
https://neerlandistiek.nl/2022/03/een-zwaluw-maakt-nog-geen-lente/

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 08:31 ]

• Crawl NL
  • Laatst online: 17:03
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Geen idee waar je precies naartoe wil maar in de gebruikte context ging het om de betekenis van het gebruikte spreekwoord en niet om het seizoen waarin het spreekwoord werd gebruikt.
Wanneer je het echter niet over de betekenis wenst te hebben maar over de semantiek:
https://neerlandistiek.nl/2022/03/een-zwaluw-maakt-nog-geen-lente/
Eén belg met lange tenen, ken je die ook? Veels te warm hiervoor. Ik ga door en dat moet jij ook doen ;)
Pagina: 1 ... 147 ... 161 Laatste