Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:18:
[...]
eigenlijk dus nog een reden dat het afschaffen van zonnepanelen ( aka salderingsregeling) gewoon een heel DOM idee was, en met name op kortzichtigheid gericht was, maar dat gedrag kennen we al van onze "slimme" gasten in DH, of zijn ze blijkbaar eerder dom

Eens kijken of ze in staat zijn van hun fouten te leren en de BTW op thuis-batterijen af te schaffen (voor de consumenten dan).
Ik heb al heel wat jaartjes mogen profiteren van de salderingsregeling en heb nog een paar maanden te gaan, maar eerlijk is eerlijk. Ik vond de regeling goed toen die werd ingevoerd als stimulans om met PV te beginnen. Ik geloof dat ik het zelfs nu ook wel fair vind dat deze regeling stopt. Als je kijkt wat je vandaag de dag voor 5000 aan Wp op je dak kan leggen en wat dat 10 jaar geleden was, dan moet je bekennen dat de prijs per Wp heel ver gezakt is.
Verder zien we nu dat de energie uit de zon op de momenten dat die veel schijnt feitelijk niets waard is, dus het wegstrepen tegen de dure wintermaanden zal door iemand betaald moeten worden. OK, niet ik want ik saldeer lekker mee. Maar wel door een steeds kleiner wordende groep zonder PV (waarbij veel mensen simpelweg niet eens de mogelijkheid hebben om PV te plaatsen).
Die steeds kleiner wordende groep moest deze kosten betalen totdat de energieleveranciers met terugleververgoedingen kwamen.
Wat ik dan weer totaal niet goed vind van onze regering is dat eerst lekker populistisch het afbouwen van de salderingsregeling steeds verder naar achteren werd geschoven. Ook niet goed dat daarna ineens abrupt met de regeling gestopt wordt.
Een thuisaccu mag van mij ook zonder subsidie blijven, of het moet zo zijn dat de netbeheerders kleine thuisaccutjes gaan plaatsen om gericht iets aan netcongestie te kunnen doen.
Als de overheid zich hier ook weer in gaat mengen, dan krijgen we over een aantal jaren weer hetzelfde liedje. Een subsidieregeling stopt en iedereen klaagt.
Stop dat geld beter in regelingen om de allerarmsten te ondersteunen in plaats van de rijkere helft van ons land (inclusief mijzelf) te kietelen met kortingen op dure luxe producten.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu