tuurlijk, op zich is dat geen ingewikkelde berekening, zelfs nog veel eenvoudiger dan bij een dynamisch contract.
zeker als je P1 gegevens hebt van bv één of twee jaar kun je daar een prima eenvoudige berekening op los laten.
het is natuurlijk een beetje de vraag wat je zou willen. Ik na maar even van een NOM situatie uit.
je weet wat je opbrengst is, je terug;evering is en je weet wat je verbruik is, dus weet je ook wat je eigen zonne-verbruik is.
Echter je moet wel kijken welke periode is nu het slimste, ik heb daar al het nodige over geschreven.
een simpele maar eenvoudige benadering is dat je per maand naar je gemiddelde verbruik in die maand, en naar je gemiddelde teruglevering (want dat wil je zoveel mogelijk in je batterij stoppen) gaat kijken.
Je krijgt dan een soortgelijke grafiek:
in dit voorbeeld ( 1/2 jaar) zie je dat je in februari nog behoorlijk te kort aan teruglevering hebt t.o.v. je verbruik (die je wel ook nog moet verhogen met je batterij verlies, dat zit in de stippellijn batterij cap. verwerkt ) maar in maart dus al genoeg heb, in het najaar zie je vergelijkbare situatie rond september / oktober.
met de huidige vaste contracten leveren een teruglevering vrijwel niets op, maak maak niet de fout dat je een veel te grote batterij koopt die je nooit leeg krijgt.
baseer je de grote op basis van je voor en najaar kun je vaak circa 8 maanden nul op de meter krijgen, gezien je weet hoeveel dat is zonder batterij heb je ook direct je voordeel.
In de winter heeft opladen vanuit het net echter weinig zin, dus dan is deze voor een groot deel in zijn verdiende winterslaap. Mijn eigen ervaring is dat er nauwelijks tot geen zonnestroom overblijft om in je batterij te stoppen, maar ook dat zie je uit jouw gegevens prima, dus wie weet?
noodstroom is zo'n ding, dat betekend dat je batterij die benodigde capaciteit er bovenop moet hebben die je zelfs eigenlijk nooit gebruikt, behalve als je geen net meer hebt.
De vraag is echter hoe vaak komt dat voor en is je dat de vaak toch behoorlijke meerprijs waard, wil je voor je hele huis noodstroom gaat het echt duur worden, dat zul je dus nooit terug verdienen.
waneer wel ? als je op een locatie woont waar de net om de haverklap er uit vliegt, zeg maar 1 of 2 keer per week ?
ik zelfs heb wel de mogelijkheid om een zeer beperkt aantal zaken met noodstroom in de lucht te houden ( 1 koelkast + vriiezer en wat laadmogelijkheden voor mobiel), met een zeer kleine overhead die door de keuze van mijn merk Batterij en modules was bepaald, ik heb echter hiervoor geen extra capaciteit voor berekend. de laatste jaren had ik 1 stroomstoring (veroorzaakt door wzh elders)
/f/image/HSuhSCLokMdvP3UxuVTicDGM.png?f=fotoalbum_large)
[/quote]
Maar dat blijft natuurlijk wel een berekening en vraag me af of we daarin niet nog iets missen.
Als je een variant kiest waarbij je hem ook als noodstroomvoorziening kan gebruiken, heb je natuurlijk ook andere voordelen die niet zo makkelijk in monetaire waarde uit te drukken zijn.