Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:54
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Dat het in jou situatie niet lukt betekent niet dat het onmogelijk is. Alleen om 1 kWh in de winter te kunnen compenseren zul je er zomers waarschijnlijk ca. 5 moeten terugleveren.

Ik verwacht het financiële tekort in de winter nog steeds ruimschoots te kunnen compenseren met de zomerse teruglevering. En daar helpt de thuisbatterij flink aan mee.
Zou het niet eerder factor 2 hooguit 3 zijn ,alles wat ik uitgesteld teruglevering brengt kaal 17 cent op gemiddeld.

1 PVoutput . Dongen NB

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Fr33z schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:26:
iemand een idee waarom HV-batterijen zoveel duurder zijn dan LV? Ik ben wat dingen aan het uitzoeken voor nieuwe PV + batterij + omvormer en kwam een (dacht ik) mooie prijs voor SMA Hybride omvormers tegen. Komt neer op ~600 euro voor een 5kW 3-fase hybride omvormer van SMA. Kassa dacht ik....

Maar ik had er niet op gerekend dat HV-batterijen veel duurder zijn dan LV. Ik kan ze vinden vanaf 1450 euro voor 7kWh (dyness tower T7) maar dat vind ik nog niet heel scherp. Als ik een beetje zoek kan ik voor LV wel op 10 kWh voor dat geld komen.

vergeet ik iets? zijn er nog extra onderdelen nodig bij LV? of moet ik mijn beeld bijstellen en is 1450 euro voor een 7kWh eigenlijk niet gek...
Let bij SMA idd even goed op de compatibility lijst. En je moet het hele plaatje vergelijken. Bij een LV is de accu goedkoper, maar ben je fors meer kwijt aan DC-distributie, (busbars, T-class zekeringen, 70-120mm2 accukabels en bijbehorende geperste ogen) én de LV-omvormers zijn vaak wat duurder. Onder aan de streep maakt het niet zo heel veel uit, zeker als je wat meer capaciteit neemt. Bij een HV-accu is vaak de centrale BMS-module vrij prijzig (maar daar zit de kabelset vaak al bij), dat middelt weer uit als je meer accu's op de stapel zet.

Ik vind dan HV uiteindelijk toch interessanter, de RT-efficiency is iets hoger en de hele installatie is een heel stuk compacter. Ik blijf uitkomen op een Solis 15-20kW HV-omvormer i.c.m. pylontech force H3 accu's als meest interessante optie voor mijn situatie.

All-electric.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:23
eigenlijk dus nog een reden dat het afschaffen van zonnepanelen ( aka salderingsregeling) gewoon een heel DOM idee was, en met name op kortzichtigheid gericht was, maar dat gedrag kennen we al van onze "slimme" gasten in DH, of zijn ze blijkbaar eerder dom :?
Eens kijken of ze in staat zijn van hun fouten te leren en de BTW op thuis-batterijen af te schaffen (voor de consumenten dan).

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 10-07-2026 14:34 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:21
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Zou het niet eerder factor 2 hooguit 3 zijn ,alles wat ik uitgesteld teruglevering brengt kaal 17 cent op gemiddeld.
Ik heb niet de mogelijkheid om alles uitgesteld terug te leveren. Dus een groot deel zal directe teruglevering zijn, tegen lagere prijzen.

Maar afhankelijk van de situatie kan de factor inderdaad hoger of lager zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet is de energierekening vanaf 2027 hier nog negatief genoeg om met dat bedrag de installaties in stand te houden en waarschijnlijk wat uit te breiden. Daar ben ik heel tevreden mee.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:18:
[...]

eigenlijk dus nog een reden dat het afschaffen van zonnepanelen gewoon een heel DOM idee was, en met name op kortzichtigheid gericht was, maar dat gedrag kennen we al van onze "slimme" gasten in DH, of zijn ze blijkbaar eerder dom :?
Dat is gewoon wereldnieuws. :)
Sinds wanneer zijn zonnepanelen in Nederland afgeschaft? :+

Terzijde, hier in Vlaanderen is er geen BTW vrijstelling op thuisaccu's en is de gratis saldering al sinds half 2015 verleden tijd.
Dat heeft mezelf, de buren, de kenissen- en vriendenkring er evenwel niet van weerhouden te (blijven) investeren in PV en thuisaccu's.

Mijn mening is overigens dat overmatige subsidie van PV en thuisaccu's beleidsmatig sowieso een heel kortzichtig populistisch idee was en is.
Subsidies zijn tijdelijk en binnen een duidelijk afgebakende termijn een goed idee om nieuwe dure technologie in de markt te zetten. Maar daar zou het dan ook moeten stoppen. Subsidies (komende van belastinggeld en dus ook betaald door wie er geen gebruik van kan/wil maken) dienen, gezien vanuit verstandig beleid, niet om een beperkte groep binnen de samenleving een bijkomend en onbeperkt extra verdienmodel te verschaffen.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 14:30 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:54
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Ik heb niet de mogelijkheid om alles uitgesteld terug te leveren. Dus een groot deel zal directe teruglevering zijn, tegen lagere prijzen.

Maar afhankelijk van de situatie kan de factor inderdaad hoger of lager zijn.

Zoals het er nu naar uit ziet is de energierekening vanaf 2027 hier nog negatief genoeg om met dat bedrag de installaties in stand te houden en waarschijnlijk wat uit te breiden. Daar ben ik heel tevreden mee.
Ik kan ook maar klein gedeelte uitstellen,maar als de aangeschafte accu 2500 kwh uitstelt heb je toch 1500kwh voor de winter financieel gedekt. Dus dat heb je dan puur aan accu te danken.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Dat is gewoon wereldnieuws. :)
Sinds wanneer zijn zonnepanelen in Nederland afgeschaft? :+
oke, ik dacht eigenlijk dat hier alleen slimme lui kwamen die dat wel snapten, maar goed, om jou dan helemaal tevreden te stellen, heb ik mijn post met "= aka salderingsregeling) aangepast. :) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , ookal hebben jullie die in dat andere Nederland (sorry, had Belgie moeten zeggen) natuurlijk niet.
Terzijde, hier in Vlaanderen is er geen BTW vrijstelling op thuisaccu's en is de gratis saldering al sinds half 2015 verleden tijd.
Dat heeft mezelf, de buren, de kenissen- en vriendenkring er evenwel niet van weerhouden te (blijven) investeren in PV en thuisaccu's.

Mijn mening is overigens dat overmatige subsidie van PV en thuisaccu's beleidsmatig sowieso een heel kortzichtig populistisch idee was en is.
Subsidies zijn tijdelijk en binnen een duidelijk afgebakende termijn een goed idee om nieuwe dure technologie in de markt te zetten. Maar daar zou het dan ook moeten stoppen. Subsidies (komende van belastinggeld en dus ook betaald door wie er geen gebruik van kan/wil maken) dienen, gezien vanuit verstandig beleid, niet om een beperkte groep binnen de samenleving een bijkomend en onbeperkt extra verdienmodel te verschaffen.

• IvoB2
  • Niet online
Daar zit nu precies de volledige denkfout: PV gelijkstellen aan salderingsregeling en je niet kunnen voorstellen dat zonder salderingsregeling PV ook nog zijn nut heeft en zelfs privé nog lucratief kan zijn.

En ook in Vlaanderen (België is iets anders) zijn er nog prosumenten die tot de laatste snik zich blijven vastklampen aan de salderingsregeling, desnoods via juridische weg (en keer op keer aan het kortste eind trekken).
Het is een feit dat - ook in Vlaanderen - niet iedereen de nadelen op termijn van een volgehouden salderingsregeling wil/kan begrijpen.

Maar dat lijkt me meer een discussie voor een ander topiconderwerp.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 14:58 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:41
Franciesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:57:
@Stefannn In de winter houd je dan de batterij continue volledig opgeladen? Want anders heb je met een beetje pecht weinig of niks in de batterij als je noodstroom nodig hebt.
Nee, want hij kan met PV bijladen.
Ik heb de batterij pas sinds eind maart dus mijn eerste winter moet nog.
Op dit moment houd ik 20% (3kWh) aan. Dat blijf ik denk ik doen.
Het worst worst worst case scenario is dan stroomuitval op een grijze december ochtend als batterij net op minimum zit. Dan kom ik nog best een eind, in ieder geval veel verder dan heel veel buren. Ik ben echt hyper happy dat het PV-laden gewoon blijft werken. “Over tijd” wordt het beter. Niet slechter.
Aangezien stroomuitval in Nederland echt zeldzaam is is het vele malen waarschijnlijker dat er nog meer dan 50% in de batterij zit en dat het niet de aller donkerste periode is.
Voor mij is niet zo zeer belangrijk dat ik gegarandeerd altijd met een comfortabele noodstroom oplossing zit, wel dat ik in alle gevallen “een way out” heb.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
Op dit moment staat de min SoC ingesteld op 3%. (ze geven de volgende dag meer dan zon genoeg).
Ontladen van de thuisaccu in de EV gaat door tot een SOC van 15-20% (of stopt sowieso wanneer de SoC van de EV 100% bereikt).

Doorheen de nacht gaat er gemiddeld een 10% uit de thuisaccu.

December en januari hou ik voor de thuisaccu bij een voorspelde sneeuwval/aanhoudend dichtbewolkte dagen een minimale SoC van 50% aan.

Dit op basis van de metingen van de vier voorbije winters.

Gebeurtenissen (netvoorziening) uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst en waar en wanneer een ongeluk (met de netbevoorrading) zal toeslaan is niet in een statistiek te vatten. Je bent daar dan, mijn mening, ook beter 24/7 op voorbereid.
Dat mijn buren het dan waarschijnlijk nog slechter zouden treffen, daar heb ik zelf maar weinig aan.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 16:35 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:06:
[...]

Let bij SMA idd even goed op de compatibility lijst. En je moet het hele plaatje vergelijken. Bij een LV is de accu goedkoper, maar ben je fors meer kwijt aan DC-distributie, (busbars, T-class zekeringen, 70-120mm2 accukabels en bijbehorende geperste ogen) én de LV-omvormers zijn vaak wat duurder. Onder aan de streep maakt het niet zo heel veel uit, zeker als je wat meer capaciteit neemt. Bij een HV-accu is vaak de centrale BMS-module vrij prijzig (maar daar zit de kabelset vaak al bij), dat middelt weer uit als je meer accu's op de stapel zet.

Ik vind dan HV uiteindelijk toch interessanter, de RT-efficiency is iets hoger en de hele installatie is een heel stuk compacter. Ik blijf uitkomen op een Solis 15-20kW HV-omvormer i.c.m. pylontech force H3 accu's als meest interessante optie voor mijn situatie.
Het grote nadeel van HV is dan weer dat je na een paar jaar niet meer kunt uitbreiden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:59
[...]

eigenlijk dus nog een reden dat het afschaffen van zonnepanelen ( aka salderingsregeling) gewoon een heel DOM idee was, en met name op kortzichtigheid gericht was, maar dat gedrag kennen we al van onze "slimme" gasten in DH, of zijn ze blijkbaar eerder dom :?
Eens kijken of ze in staat zijn van hun fouten te leren en de BTW op thuis-batterijen af te schaffen (voor de consumenten dan).
Ik heb al heel wat jaartjes mogen profiteren van de salderingsregeling en heb nog een paar maanden te gaan, maar eerlijk is eerlijk. Ik vond de regeling goed toen die werd ingevoerd als stimulans om met PV te beginnen. Ik geloof dat ik het zelfs nu ook wel fair vind dat deze regeling stopt. Als je kijkt wat je vandaag de dag voor 5000 aan Wp op je dak kan leggen en wat dat 10 jaar geleden was, dan moet je bekennen dat de prijs per Wp heel ver gezakt is.
Verder zien we nu dat de energie uit de zon op de momenten dat die veel schijnt feitelijk niets waard is, dus het wegstrepen tegen de dure wintermaanden zal door iemand betaald moeten worden. OK, niet ik want ik saldeer lekker mee. Maar wel door een steeds kleiner wordende groep zonder PV (waarbij veel mensen simpelweg niet eens de mogelijkheid hebben om PV te plaatsen).
Die steeds kleiner wordende groep moest deze kosten betalen totdat de energieleveranciers met terugleververgoedingen kwamen.

Wat ik dan weer totaal niet goed vind van onze regering is dat eerst lekker populistisch het afbouwen van de salderingsregeling steeds verder naar achteren werd geschoven. Ook niet goed dat daarna ineens abrupt met de regeling gestopt wordt.

Een thuisaccu mag van mij ook zonder subsidie blijven, of het moet zo zijn dat de netbeheerders kleine thuisaccutjes gaan plaatsen om gericht iets aan netcongestie te kunnen doen.
Als de overheid zich hier ook weer in gaat mengen, dan krijgen we over een aantal jaren weer hetzelfde liedje. Een subsidieregeling stopt en iedereen klaagt.

Stop dat geld beter in regelingen om de allerarmsten te ondersteunen in plaats van de rijkere helft van ons land (inclusief mijzelf) te kietelen met kortingen op dure luxe producten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
In Vlaanderen worden vanaf 2028 een aantal belastingen verschoven van elektriciteit naar gas/stookolie.

En nu staan in de krant al reacties onder het artikel in de trand van: Maar daardoor zullen mijn zonnepanelen minder renderen! En dat terwijl de overheid jarenlang zonnepanelen gepromoot heeft! Ik word (weer) in de zak gezet! 😁

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• daemonix
  • Niet online
@ArPi75 Netbeheerders mogen wettelijk gezien geen accu's plaatsen, dat zal dus niet gaan gebeuren. Was het maar waar....

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14

watercoolertje

Untertitel

Die steeds kleiner wordende groep
Ik vind het jammer dat er zo gekeken wordt naar wat het mensen zonder zonnepanelen kost maar niet wat het ze oplevert (nog even los van de niet door te rekenen milieuvoordelen).

Die goedkope stroom is goedkoop met een reden, namelijk door de mensen met panelen (en uiteraard wel meer factoren, maar we zijn wel degelijk een factor daarin!) :)

[ Voor 28% gewijzigd door watercoolertje op 10-07-2026 17:14 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• daemonix
  • Niet online
watercoolertje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:11:
[...]

Ik vind het jammer dat er zo gekeken wordt naar wat het mensen zonder zonnepanelen kost maar niet wat het ze oplevert (nog even los van de niet door te rekenen milieuvoordelen).
Ja, dat is de grote fopspeen van de energieleveranciers.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:24
Stefannn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Nee, want hij kan met PV bijladen.
Ik heb de batterij pas sinds eind maart dus mijn eerste winter moet nog.
Op dit moment houd ik 20% (3kWh) aan. Dat blijf ik denk ik doen.
Het worst worst worst case scenario is dan stroomuitval op een grijze december ochtend als batterij net op minimum zit. Dan kom ik nog best een eind, in ieder geval veel verder dan heel veel buren. Ik ben echt hyper happy dat het PV-laden gewoon blijft werken. “Over tijd” wordt het beter. Niet slechter.
Aangezien stroomuitval in Nederland echt zeldzaam is is het vele malen waarschijnlijker dat er nog meer dan 50% in de batterij zit en dat het niet de aller donkerste periode is.
Voor mij is niet zo zeer belangrijk dat ik gegarandeerd altijd met een comfortabele noodstroom oplossing zit, wel dat ik in alle gevallen “een way out” heb.
Ik vroeg het omdat je het over december had en dat je met de batterij 2,5 dag zou kunnen overbruggen. Maar dat is dus niet het geval in die tijd als Murphy om de hoek komt kijken.

Zelf houd ik doorgaans ca dezelfde minimale SOC aan, 22%, maar in mijn geval is dat een kleine 10kWh. Afhankelijk van de weersverwachtingen wil ik dat ook wel eens verdubbelen als de kans heel klein is dat ik de batterij überhaupt vol krijg de dagen er na en er erg koud weer voorspeld is. Extra backup energie vind ik dan prettig om te hebben.

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:09:
@ArPi75 Netbeheerders mogen wettelijk gezien geen accu's plaatsen, dat zal dus niet gaan gebeuren. Was het maar waar....
Maar privé-investeerders wel (en laten aansluiten op het hoogspanningsnet).
In Belgisch Limburg gaan privé investeerders een mega batterijpark (op de site van een oude zinkfabriek => win-win) en met een vermogen ter grote van een kleine kerncentrale neerpoten.
Oplevering verwacht rond 2028 => veel goedkoper en vlugger in bedrijf dan kernenergie en draaiend op lokale overschotproductie van HE.
Met dank aan de Nederlandse bouwfirma. :)

Nog een paar van die initiatieven en het is - toch in Vlaanderen - gedaan met de hoge spread tussen lage en hoge Epex kwartierprijzen.
En nog beter, minder invloed van gasboeren om dure piekprijzen te genereren om alsnog de energiedeur te sluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 18:01 ]

• Jan-tweak
Wozmro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:07:
In Vlaanderen worden vanaf 2028 een aantal belastingen verschoven van elektriciteit naar gas/stookolie.
In Nederlands is dat een tijdje aan de gang, maar dan van elektriciteit naar gas. waarbij gas steeds duurder gaat worden en dat zelfs zonder Trump.
En nu staan in de krant al reacties onder het artikel in de trand van: Maar daardoor zullen mijn zonnepanelen minder renderen! En dat terwijl de overheid jarenlang zonnepanelen gepromoot heeft! Ik word (weer) in de zak gezet! 😁

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:53
daemonix schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:09:
Dat mogen ze wel degelijk. Onder zowel de oude Energiewet als de huidige, voor zowel systeembalancering als noodbackup. Voorwaarde was / is dat er geen verdienmodel aan vastgeknoopt mag zitten, de opslag mocht niet worden gebruikt voor commerciële levering aan derden. De spelregels zijn sinds 1 januari wat versoepeld, vooral om netcongestie aan te pakken en de energietransitie te ondersteunen. Via contracten leggen ze wel vast wanneer batterijen mogen laden en ontladen.

Maar of ze dat zullen doen… Het is lastig concurreren (oh nee, mag niet) tegen de commerciële batterij-velden die met subsidies (= belastinggeld) worden aangelegd. Waarom zou je als netbeheerder dan investeren in een primaire levensbehoefte?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:35
[...]

Begrijp ik goed dat je redenatie om salderen in stand te houden is dat er bij bedrijven meer zonnepanelen liggen dan bij consumenten?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Leest nog steeds graag over eigen situaties, of je meer of panelen anders legt of een accu/batterij wat voor je eigen situatie zou zijn, en wat minder over politiek gezeur / wat de grote maatschappijen wel of niet moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door tweeek op 10-07-2026 20:52 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• IvoB2
  • Niet online
Nogmaals:

zoveel PV als je dak (of iets anders) en vooral je budget dragen kan.
Batterijopslag berekend op de maanden december en januari en dit uiteraard tov van je eigen verbruik.
En als het even kan de panelen zo zuidelijk mogelijk op een zo hoog mogelijke hellingshoek.

Dan ben je meteen verlost van alle gezeur uit politieke hoek en wat grote maatschappijen al dan niet doen. :)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:53
[...]

Toen in Nederland de BTW op zonnepanelen afgeschaft werd, heb je de prijzen ook daadwerkelijk zien dalen? Of werden er door sommige leveranciers argumenten gebruikt om de prijs meteen weer op te drijven? (hint)

Overigens eens met je eerste stelling. Elke actie die het behalen van de Green Deal vertraagt, zou meteen weer ongedaan gemaakt moeten worden.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste