Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 145 ... 161 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:12
clodders schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb een warmtepomp inclusief een boiler draaien, mijn verbruik vanuit de batterijen is maximaal 19 kWh en minimaal 5 kWh per dag.
Wij hebben nog een ouderwetse HR ketel voor de verwarming, hadden nog geen zin in de warmtepomp.
Wel een electrische boiler die ik na 01-01-2027 ook anders zal instellen qua momenten op de dag dat hij aan mag gaan.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 10:40:
[...]

1,5-2 kWh voor een nacht is al niet veel, is dat een schatting of heb je dat bv via een P1 dongle van HW gemeten.
Heb je die nog niet dan is dat eigenlijk je eerste prioriteit, meten is weten.
Belangrijk, nu meten ( we hebben net de langste dag gehad, is niet zo slim, je kunt veel beter in het voor en na-jaar meten, want dan zijn de avonden en nachten langer en ook dan heb je zeer waarschijnlijk nog een overvloed aan zonne-stroom uit je PV.
vergeet ook niet dat je in de avond heel wat meer verbruikt dan in de nacht. bij mij is dat al vaak het dubbele en zelfs iets meer dan dat. en in het voorjaar is dat nog een keer zoveel en meer.
mijn uitgangspunt is dat ik zo lang mogelijk geen netverbruik heb, en bij mij lukt dat van medio maart tot halverwege oktober redelijk goed.
Tja, wat versta je om te beginnen onder "nacht"? Een winternacht is al niet gelijk aan een zomernacht.
Hier is het "standby verbruik" bv. een 80 tot 150W, een 100W uitgemiddeld.
Tijdens een korte zomernacht* van 8-10 uur ligt het verbruik dan rond de 800-1000 Wh.
Maar tijdens een lange winternacht van 16-17 uur is dat al minstens het dubbele.
(Waarden bekomen op basis van langjarige metingen.)

De ene TV is blijkbaar ook de andere niet. De (flatscreen Q-led) TV gebruikt , voor geluid ook nog eens optisch gekoppeld aan een Marantz versterker met 2 boxen hier een 55W extra.
Eveneens op basis van metingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyU6Jij2khyHAdvWaXk4-7lAKCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RumY8bkPsx5a8Pab2nUIML89.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 13:53 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:58
Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Wat doe je 's nachts dan? Ik heb hier 0,9 kWh grid-import voor de hele dag (wel PV) als er niemand thuis is.
Niks, maar in de winter loopt mijn elektrische badkamer-vloerverwarming (circa 400W), wat opladers en mijn warmtepomp (400W in laagste stand). Kom je met een 8 uur winternacht en uitgaande van 50% WP/VV aan en RTE van 80% toch tot ruim 4 kWh netto

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Wat doe je 's nachts dan? Ik heb hier 0,9 kWh grid-import voor de hele dag (wel PV) als er niemand thuis is.
Dat kun je ook omdraaien, wat doe jij dan niet 's nachts?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• IvoB2
  • Niet online
Dat kan je uiteraard niet zomaar "omdraaien".
Het is makkelijker op te lijsten wat wel energie verbruikt dan wat je niet gebruikt want dat laatste lijkt me dan een redelijk eindeloze lijst? :)

Hier loopt tijdens de nacht (en kortstondige afwezigheid) alleen de koelkast, combi koelkast/diepvriezer, een paar circulatiepompen, modem/router, twee ledbuitenlichten op bewegingssensor en wat meetapparatuur door.
Bij langdurige afwezigheid (langer dan een week) gaat ook de koelkast uit.
AL de rest verbruikt dan geen energie. Lijkt me een eenvoudiger opsomming?

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 15:46 ]

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 15:34
gustaveau schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Dat verbruik is zo'n beetje het standaard verbruik voor een nacht, ongeveer 200-250W. Die info zie ik in mijn Tibber.

Samen met het verbruik in de avond en oneffenheden (wolken) wegwerken overdag kom ik dan uit op zo'n 5-10 Kwh als thuisbatterij.
Mijn korte rekensom (zonder inflatie en opportunity costs) dat ik voor die momenten stroom zou moeten kopen a ongeveer 30 cent per Kwh, terwijl als ik diezelfde stroom in de Accu stop ik dat dus niet hoef te doen. Dus dan zou mijn voordeel ten opzichte van terugleveren 1,5 - 3 euro per dag kunnen zijn. Dit over 7-8 maanden met redelijke opwek van zonnestroom, zeg een dag of 150-200. Voordeel is dan tussen de 225 en 600 per jaar. Als een volledige installatie dan 4500 kost, dan ben je dus 7,5 jaar bezig om break even te draaien.
Maar dan moet de thuisbatterij wel een redelijk vermogen kunnen leveren, denk dat zo'n 1500-2000W wel handig is ivm met het verbruik van sommige apparaten.
Ik denk dat je berekening best realistisch is. De grootste valkuil blijft dat je aannames over opwek en eigen verbruik ook echt moeten kloppen. Ik zou een volledig jaar meten, dat geeft waarschijnlijk een beter beeld dan nu al op de capaciteit mikken. Heb je bijvoorbeeld ook de wintermaanden met beperkte opwek gekeken?

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Dat kun je ook omdraaien, wat doe jij dan niet 's nachts?
Geen warmtepomp (stadsverwarming, maar 's nachts uit), geen badkamer vloerverwarming en ook geen opladers.

• gustaveau
aeacus45 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Heb je bijvoorbeeld ook de wintermaanden met beperkte opwek gekeken?
Ja, we hebben de zonnepanelen er sinds maart vorig jaar opliggen. Dus maart - september zijn de perioden met ruim voldoende opwek, de andere maanden is het een stuk minder.

In de winter is de opwek echt schrikbarend laag, dus dan heeft de thuisbatterij in combinatie met een vast energiecontract minder nut. Vandaar dat ik mijn berekening nu over een kortere periode heb gedaan om een soort van break even punt te berekenen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:14
clodders schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb een warmtepomp inclusief een boiler draaien, mijn verbruik vanuit de batterijen is maximaal 19 kWh en minimaal 5 kWh per dag.
ik had het over de "donkere tijd", dus de tijd dat je zonnepanelen geen of onvoldoende opbrengst hebben voor je eigen verbruik.
Mijn warmtepomp zit nu in diepe "zomerslaap" en als die wakker wordt heb ik helaas niet meer veel aan mijn PV.

• Jan-tweak
gustaveau schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Dat verbruik is zo'n beetje het standaard verbruik voor een nacht, ongeveer 200-250W. Die info zie ik in mijn Tibber.

Samen met het verbruik in de avond en oneffenheden (wolken) wegwerken overdag kom ik dan uit op zo'n 5-10 Kwh als thuisbatterij.
oke, maar kleine tip, ga niet uit van je verbruik in de zomer.
dan zijn de nachten kort en dus ook je verbruik.
kijk dus veel eerder naar juist het seizoen wat minder is maar waar je wel al een behoorlijke opbrengst van je zonnepanelen hebt. dus m.n. maart- april in het voorjaar en augustus-september-oktober in het najaar.
je zult versteld staan dat je verbruik dan wel iets hoger zal zijn ( logisch zijn ook langere nachten, en deels zul je dan mogelijk ook nog gaan koken)
dan kun je dus langer op NOM met je thuis-batterij doen, klein nadeel, je houd meer over tijdens de zomer, maar met een dynamisch contract zou je juist die rest weer tijdens de dure uren kunnen terugleveren. kan bij de huidige soms best hoge prijzen wel een insteressant kunnen zijn.
Mijn korte rekensom (zonder inflatie en opportunity costs) dat ik voor die momenten stroom zou moeten kopen a ongeveer 30 cent per Kwh, terwijl als ik diezelfde stroom in de Accu stop ik dat dus niet hoef te doen. Dus dan zou mijn voordeel ten opzichte van terugleveren 1,5 - 3 euro per dag kunnen zijn. Dit over 7-8 maanden met redelijke opwek van zonnestroom, zeg een dag of 150-200. Voordeel is dan tussen de 225 en 600 per jaar. Als een volledige installatie dan 4500 kost, dan ben je dus 7,5 jaar bezig om break even te draaien.
Maar dan moet de thuisbatterij wel een redelijk vermogen kunnen leveren, denk dat zo'n 1500-2000W wel handig is ivm met het verbruik van sommige apparaten.
dat vermogen is voor de meeste systemen geen probleem, en je hebt nu al zeer interessante systemen zoals de Zendure Mix 4000 die tot 4000W kan leveren, en die komt met 8 kWh opslag voor minder dan 2400 euro.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-09 17:50
Jan-tweak schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:20:
[...]
oke, maar kleine tip, ga niet uit van je verbruik in de zomer.
dan zijn de nachten kort en dus ook je verbruik.
kijk dus veel eerder naar juist het seizoen wat minder is maar waar je wel al een behoorlijke opbrengst van je zonnepanelen hebt. dus m.n. maart- april in het voorjaar en augustus-september-oktober in het najaar.
je zult versteld staan dat je verbruik dan wel iets hoger zal zijn ( logisch zijn ook langere nachten, en deels zul je dan mogelijk ook nog gaan koken)
dan kun je dus langer op NOM met je thuis-batterij doen, klein nadeel, je houd meer over tijdens de zomer, maar met een dynamisch contract zou je juist die rest weer tijdens de dure uren kunnen terugleveren. kan bij de huidige soms best hoge prijzen wel een insteressant kunnen zijn.

[...]

dat vermogen is voor de meeste systemen geen probleem, en je hebt nu al zeer interessante systemen zoals de Zendure Mix 4000 die tot 4000W kan leveren, en die komt met 8 kWh opslag voor minder dan 2400 euro.
Wat is het omzet verlies ?

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
clodders schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:53:
[...]

van wat omzetverlies?

• gustaveau
clodders schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 17:53:
[...]

Van hun eigen website: 90% RTE

Zendure

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:31
gustaveau schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:34:
[...]

Zendure
Hoe depressief wordt je als je dat niet haalt?

• Pr088
gustaveau schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:34:
[...]

Zendure
Zendure is één van de meest efficiënte plug-ins, kijk maar eens op IOTDomotica.nl voor real-life testresultaten, zij rapporteren iets van 85% (en dat is hoog, veel hoger dan concurrenten zoals Marstek, IndeVolt enz).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• clodders
Pr088 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Zendure is één van de meest efficiënte plug-ins, kijk maar eens op IOTDomotica.nl voor real-life testresultaten, zij rapporteren iets van 85% (en dat is hoog, veel hoger dan concurrenten zoals Marstek, IndeVolt enz).
Op de website van IOT Domotica wordt voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een Round Trip Efficiency (RTE) van 83% genoemd. Deze waarde is gebaseerd op een praktijktest van negen dagen, waarbij is geladen en ontladen met vermogens van 0 (nul-op-de-meter), 800 W, 1.500 W en 4.000 W. Ook het stand-byverbruik is in deze meting meegenomen. Volgens de auteurs kan de RTE bij uitsluitend laden en ontladen met 4.000 W oplopen tot circa 86 à 88%.

Uit de test blijkt echter niet hoe de efficiëntie zich gedraagt bij lage laad- en ontlaadvermogens, bijvoorbeeld rond 400 W of lager. Juist bij dergelijke vermogens spelen vaste verliezen en het stand-byverbruik een relatief grotere rol. Bij veel batterij- en omvormersystemen neemt de efficiëntie onder ongeveer 20 à 30% van het nominale vermogen merkbaar af. Zonder aanvullende metingen is echter niet vast te stellen hoe groot dat effect bij de Zendure 4000 Mix AC+ daadwerkelijk is.

Voor huishoudens met een laag nachtelijk elektriciteitsverbruik is het daarom verstandig om niet alleen naar de maximale laad- en ontlaadcapaciteit te kijken, maar vooral naar de efficiëntie bij lage vermogens. In zo'n situatie kan een systeem met een lager continu vermogen en een lager eigen verbruik beter aansluiten bij het werkelijke gebruiksprofiel. Daarom is het zinvol om alternatieven, zoals Sessy of Enphase, in deze vergelijking mee te nemen. Welke oplossing uiteindelijk het meest geschikt is, hangt af van het verbruiksprofiel, de batterijcapaciteit, het stand-byverbruik en de efficiëntie bij de vermogens die in de praktijk het meest voorkomen.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:47
clodders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:15:
[...]

Op de website van IOT Domotica wordt voor de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ een Round Trip Efficiency (RTE) van 83% genoemd. Deze waarde is gebaseerd op een praktijktest van negen dagen, waarbij is geladen en ontladen met vermogens van 0 (nul-op-de-meter), 800 W, 1.500 W en 4.000 W. Ook het stand-byverbruik is in deze meting meegenomen. Volgens de auteurs kan de RTE bij uitsluitend laden en ontladen met 4.000 W oplopen tot circa 86 à 88%.

Uit de test blijkt echter niet hoe de efficiëntie zich gedraagt bij lage laad- en ontlaadvermogens, bijvoorbeeld rond 400 W of lager. Juist bij dergelijke vermogens spelen vaste verliezen en het stand-byverbruik een relatief grotere rol. Bij veel batterij- en omvormersystemen neemt de efficiëntie onder ongeveer 20 à 30% van het nominale vermogen merkbaar af. Zonder aanvullende metingen is echter niet vast te stellen hoe groot dat effect bij de Zendure 4000 Mix AC+ daadwerkelijk is.

Voor huishoudens met een laag nachtelijk elektriciteitsverbruik is het daarom verstandig om niet alleen naar de maximale laad- en ontlaadcapaciteit te kijken, maar vooral naar de efficiëntie bij lage vermogens. In zo'n situatie kan een systeem met een lager continu vermogen en een lager eigen verbruik beter aansluiten bij het werkelijke gebruiksprofiel. Daarom is het zinvol om alternatieven, zoals Sessy of Enphase, in deze vergelijking mee te nemen. Welke oplossing uiteindelijk het meest geschikt is, hangt af van het verbruiksprofiel, de batterijcapaciteit, het stand-byverbruik en de efficiëntie bij de vermogens die in de praktijk het meest voorkomen.
Top!
Inderdaad erg oppassen met gepubliceerde RTE getallen. Praktijkwaardes zullen geheid lager zijn. Eigenlijk moet je de gepubliceerde getallen überhaupt niet gebruiken en echt op zoek naar praktijk getallen.
Ik heb mijn Solaredge homehub getest, op 2 vermogens zelfs: 3500W en 5000W, maar niet op een “laag nom getal”. Ik kwam op 89%. Dat is minder dan de 93…95% die ik op basis van specs min of meer verwacht had, maar toch heb ik het idee dat Solaredge op zich vrij goed is kwa efficiëntie. Kortom… claims van anderen dat ze 90% of beter halen geloof ik voor geen meter totdat ik dat in een praktijktest gezien heb,

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Pr088
clodders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:15:
[...]

Maar die testen en de eerdere testen van de AC2400 en 2400+ laten wel een patroon zien. Stabiel laden en ontladen met hogere vermogens levert hogere RTE. Je kunt op basis van die cijfers wel aannemen dat NOM (zeg rond de 200-500W) nachtverbruik afdekken dichter bij de 80% zal zitten dan bij de 90%.
Systemen vergelijken is nog moeilijker omdat weinig reviewers daadwerkelijk ook serieus RTE testen. Ik vind wel dat je op basis van dit soort degelijke testen kunt aannemen dat je na wegvallen salderen voor kleine thuisbatterijen de RTE niet moet overschatten. Ik zie nog wel eens mensen rekenen met 90%. Ik doe zelf vaak met 85%, maar ook dat lijkt al aan de hoge kant.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 15:43

TFHfony

Professional Weirdo

Pr088 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb hier nu een ruime maand 2 Marsteks Venus E 3.0 staan en was ook wel eens benieuwd naar de cijfers. Ter controle hangen er ook 2 Tapos tussen, welke dus ook de standby verliezen mee nemen. De cijfers van de Tapo en de Marstek zelf ontlopen elkaar vrijwel niets. Maar volgens de Tapo zijn ze:

Marstek 1, eigen groep, ingesteld op 2500W -> 83,2%
Marstek 2, gedeelde groep, ingesteld op 800W -> 82,9%

Het systeem draait op NOM, dus met wisselende outputs. Als de EV wordt opgeladen draaien ze op vol vermogen, 's nachts wordt er een zeer inefficiënte 300 - 400W uitgetrokken, (dus 150-200W per Marstek). Opladen doen ze alleen van zonnestroom (5500WP)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:59:
[...]

Maar die testen en de eerdere testen van de AC2400 en 2400+ laten wel een patroon zien. Stabiel laden en ontladen met hogere vermogens levert hogere RTE. Je kunt op basis van die cijfers wel aannemen dat NOM (zeg rond de 200-500W) nachtverbruik afdekken dichter bij de 80% zal zitten dan bij de 90%.
Systemen vergelijken is nog moeilijker omdat weinig reviewers daadwerkelijk ook serieus RTE testen. Ik vind wel dat je op basis van dit soort degelijke testen kunt aannemen dat je na wegvallen salderen voor kleine thuisbatterijen de RTE niet moet overschatten. Ik zie nog wel eens mensen rekenen met 90%. Ik doe zelf vaak met 85%, maar ook dat lijkt al aan de hoge kant.
Ik heb mijn systeem nu al vier jaar in gebruik en kom - all in - uit op een RTE van 81%.
Ik heb doorgaans een relatief laag huishoudelijk verbruik, nl. 's nachts gemiddeld 100W en door de dag rond de 300W. Uiteraard met af en toe uitschieters (wassen, koken, EV laden) van 2 tot 3 kW met een max. van 4-5 kW. Dat wat betreft "ontladen".

Het laden gebeurt gewoon op wat op dat ogenblik beschikbaar is aan PV (een paar watt bij opstart tot max. 5050 W in optimale omstandigheden, de wettelijke begrenzing in Vlaanderen voor een netgekoppeld monofasesysteem).

Dat is dus effectief gemeten op het aantal kWh dat er in gaat en terug uitgaat op een jaar tijd.
Maar % RTE boeit me verder niet echt. Het is het aantal kWh dat ik NIET meer van het net moet afnemen waar het hier om draait en dan is het aantal beschikbare kWp PV belangrijker (en goedkoper dan opslag).
En dat is gemeten voor het AC (retrofit) systeem. Het DC/DC deel heeft een lager verlies (zo'n 10%) maar is nog niet zo lang operatief en draait maar twee tot drie maanden per jaar als back up van het eerste hoofdsysteem.

Dat zijn de cijfers in een huishoudelijke omgeving met als doel NoM. Er wordt dus niet geladen noch ontladen op de DA Epex en niet gespeeld op de onbalansmarkt. Werken op het hoogst mogelijke vermogen is hier dus niet aan de orde maar wel het volgen van de verbruikers en dat is doorgaans niet aan de hoge kant. Ook niet voor de laadpaal want die volgt meestal direct overproductie PV waarbij de batterij alleen bijspringt om wolken voor de zon op te vangen of om te laden aan 1,3 kW (6A) wanneer er geen overproductie PV meer is. De enige uitzondering is laden aan 4 kW op de thuisaccu wanneer EV na zonsondergang nog moet bijgeladen worden (en er de volgende dag veel zon voorspeld wordt en de BEV dan niet aan de laadpaal kan).

Geen PiB maar een vast systeem waar het AC systeem draait op Victrons MPII en QII van telkens elk 5 kVA.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 09:16 ]

• clodders
IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb mijn systeem nu al vier jaar in gebruik en kom - all in - uit op een RTE van 81%.
Ik heb doorgaans een relatief laag huishoudelijk verbruik, nl. 's nachts gemiddeld 100W en door de dag rond de 300W. Uiteraard met af en toe uitschieters (wassen, koken, EV laden) van 2 tot 3 kW met een max. van 4-5 kW.
Dat is dus effectief gemeten op het aantal kWh dat er in gaat en terug uitgaat op een jaar tijd.
Maar % RTE boeit me verder niet echt. Het is het aantal kWh dat ik NIET meer van het net moet afnemen waar het hier om draait en dan is het aantal beschikbare kWp PV belangrijker (en goedkoper dan opslag).
En dat is gemeten voor het AC (retrofit) systeem. Het DC/DC deel heeft een lager verlies (zo'n 10%) maar is nog niet zo lang operatief en draait maar twee tot drie maanden per jaar als back up van het eerste hoofdsysteem.
Dat jouw de % RTE niet boeit dat begrijp ik gezien je reactie, maar als je voor een beslissing staat om een batterij te kopen, dan is het wezenlijk van belang dat je begrijpt wat % RTE betekent en niet alleen op een verkooppraatjes afgaat want een deel van het verhaal vertellen ze niet.

• IvoB2
  • Niet online
RTE is van nogal wat parameters afhankelijk en zal dus voor elk huishouden verschillen.
Is net zoals het WLTP verbruik van een EV. Dat is een theoretische benadering in optimale lab omstandigheden dat nogal eens afwijkt van de omstandigheden in real life en vooral hoe de gebruiker/bestuurder ermee omgaat.
De officiële cijfers zeggen iets en je kan ze gebruiken om verschillende merken/types te vergelijken maar verder is het doorgaans een n=1 verhaal.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 09:19 ]

• Pr088
TFHfony schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Ik heb hier nu een ruime maand 2 Marsteks Venus E 3.0 staan en was ook wel eens benieuwd naar de cijfers. Ter controle hangen er ook 2 Tapos tussen, welke dus ook de standby verliezen mee nemen. De cijfers van de Tapo en de Marstek zelf ontlopen elkaar vrijwel niets. Maar volgens de Tapo zijn ze:

Het systeem draait op NOM, dus met wisselende outputs. Als de EV wordt opgeladen draaien ze op vol vermogen, 's nachts wordt er een zeer inefficiënte 300 - 400W uitgetrokken, (dus 150-200W per Marstek). Opladen doen ze alleen van zonnestroom (5500WP)
Knappe waardes!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:18:
RTE is van nogal wat parameters afhankelijk en zal dus voor elk huishouden verschillen.
Absoluut!
Afhankelijk van verbruik energie, vermogen, mate van rechtstreeks verbruik PV (AC zijdig)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

clodders schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Dat jouw de % RTE niet boeit dat begrijp ik gezien je reactie, maar als je voor een beslissing staat om een batterij te kopen, dan is het wezenlijk van belang dat je begrijpt wat % RTE betekent en niet alleen op een verkooppraatjes afgaat want een deel van het verhaal vertellen ze niet.
Ik laat mensen die er naar vragen hier, gewoon zien wat het concreet is. Een % zegt niet zoveel.

Hier is door de omvormer/batterij in 2026 sinds eind februari al 635kWh omgezet in warmte. Werkelijke getal ligt nog iets hoger, door wat verlies op kabels dat niet te meten is.
Dat is op een totaal consumptie in diezelfde periode van 4,1MWh.

Het verlies wordt echter gecompenseerd door regelmatig goede verkoop van kWh en regelmatig goede (negatieve) inkoop.
Bij negatieve inkoop heb je dus "winst" op het verlies O-) |:( 8)7

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
TFHfony schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Daarom moet je lage vermogens ook niet verdelen over meerdere accu's. Mijn zendures worden via HA aangestuurd en bij lage vraag of aanbod komt er beurtelings slechts 1 Zendure actief, de andere staat dan standby; en na een tijdje bij een bepaald verschil in SoC wisselt ie naar de andere. Zolang de meter over fases saldeert is dat een prima oplossing.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:35
Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
[...]

Ik laat mensen die er naar vragen hier, gewoon zien wat het concreet is. Een % zegt niet zoveel.

Hier is door de omvormer/batterij in 2026 sinds eind februari al 635kWh omgezet in warmte. Werkelijke getal ligt nog iets hoger, door wat verlies op kabels dat niet te meten is.

Het verlies wordt echter gecompenseerd door regelmatig goede verkoop van kWh en regelmatig goede (negatieve) inkoop.
Een percentage zegt alles,tenzij je slecht bent met wiskunde. Ik vind het zeer belangrijk,mijn pv is zeer waardevol,deze dag zit ik op 18.5 cent kaal verkoop,dus 5 procent meer of minder telt aardig op de jaarrekening. Dus rte meten is toch wel boeiend,als jij je kabel verlies niet weet dan moet je je metertjes in de meterkast plaatsen. Maar dan nog zit je er ver naast want alle extra kwh meters die meten geen blind stroom,en je eigen slimme meter doet dat wel,en laten al die accu omvormers daarvan nou juist een flinke bak produceren.... Als ik veel op dc laad is het 80 procent,en alles ac op vol vermogen daalt het naar 68,dat is gemeten door de slimme meter zelf

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 15:43

TFHfony

Professional Weirdo

Mistraller schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Daarom moet je lage vermogens ook niet verdelen over meerdere accu's. Mijn zendures worden via HA aangestuurd en bij lage vraag of aanbod komt er beurtelings slechts 1 Zendure actief, de andere staat dan standby; en na een tijdje bij een bepaald verschil in SoC wisselt ie naar de andere. Zolang de meter over fases saldeert is dat een prima oplossing.
Daar heb ik ook al naar gekeken, onder andere met de Marstek Venus Energy Manager onder HA, maar daar kreeg ik zulk maf gedrag dat ik dat voor dit moment weer uitgeschakeld heb.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Jan-tweak
Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:56:
[...]

de laatste keer dat we een echt negatieve prijs hadden ( dus incl. BTW en EB) was op 1-5-2026. en dat waren totaal 3 uurtjes. (prijs o.b.v. Zonneplan)
dus ondertussen al meer dan 2 maanden geen negatieve prijzen meer gezien.
en ja, Je RTE ( die dus in % wordt gegeven, en niet per kWh, want dan is het heel specifiek voor 1 voorbeeld (capaciteit), juist door met een percentage te werken is het dus voor iedereen ongeacht de capaciteit inzichtelijk.
en ja, een RTE van een levernacier zal altijd de meest optimale versie zijn, echter bv hier op tweakers kun je veelal de werkelijk behaalde RTE van je merk en model kunnen vinden. en dat is dus nooit een exact getal maar altijd een bepaalde bandbreedte.
je moet je wel nog afvragen of je in 2027 met handel nog echte klappers kunt maken.
en de verliezen is gewoon een natuurkundige wetmatigheid, die zul je dus nooit helemaal kunnen vermeiden. Echter door slim ontwerp en de juiste (en vaak wat duurdere) componenten kom je best ver al, bv de nieuwe Zendure Mix beloven ondertussen een 90+% efficiëntie.

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer het vanaf 2027 ongeveer zal werken zoals in Vlaanderen* kan ik je nu al vertellen dat met handel weinig tot geen voordeel meer te behalen zal zijn.

*
Netafname: de DA Epexkwartierprijs + premie aangerekend door je energieleverancier + netkosten + energiebelasting + % BTW op het geheel.
Netinjectie: De DA Epex kwartierprijs min premie aangerekend door de energieleverancier.

En uiteraard tussen afname en terugleveren over de accu de verliezen meerekenen (de kost van de RTE nog eens bij de afnamekost tellen.

En er rekening mee houden dat de laagste en hoogste kwartierprijzen beperkt zijn in tijd en je dus in de twee richtingen veel volume moet draaien om in € er iets aan over te houden dat er echt toe doet => extra cycli voor de accu.

Blijft in de meeste gevallen gewoon NoM over.

Hier hebben ze dat nog eens extra onaantrekkelijk gemaakt (gelukkig is daar in NL nog geen sprake van) door capaciteitstarief op afnamevolume (daar gaat het laatste restje an de eventuele winst) en de BTW op kWh afname verlaagd van 21 naar 6% en dit gecompenseerd door een vaste accijns op iedere kWh afname van ongeveer 5 cent (wat nadelig is bij lage energieprijzen).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 15:03 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:45:
[...]

de laatste keer dat we een echt negatieve prijs hadden ( dus incl. BTW en EB) was op 1-5-2026. en dat waren totaal 3 uurtjes. (
Als je naar Day Ahead kijkt wel ja....

op onbalans had ik 6 juli nog een kwartier met -52cent kaal tarief.

10, 11 en 12 juni deden vorige maand een goede duit.

• Jan-tweak
Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Als je naar Day Ahead kijkt wel ja....

op onbalans had ik 6 juli nog een kwartier met -52cent kaal tarief.

10, 11 en 12 juni deden vorige maand een goede duit.
oke, maar wat denk je hoe dat in 2027 gaat worden ? ik vrees voor je.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:09:
[...]

oke, maar wat denk je hoe dat in 2027 gaat worden ? ik vrees voor je.
Je hoeft niet te vrezen. Het is vrij simpel: voor een kWh import blijf je hetzelfde betalen incl belastingen, alleen kun je die belastingen niet meer wegstrepen als je er ook in datzelfde jaar kWh export hebt. Zou ik dus alleen importeren, dan verandert er niets.

Handel, waarbij de kWh import gebruikt worden om kWh te exporteren is inderdaad minder winstgevend.

Maar het principe van zo goedkoop mogelijk inkopen tbv eigen consumptie blijft gewoon hetzelfde. Bij negatief tarief dus zoveel mogelijk inkopen is in 2027 dus ook nog steeds voordelig :) als je het zelf gaat gebruiken (bijv je EV in).

• Jan-tweak
Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Je hoeft niet te vrezen. Het is vrij simpel: voor een kWh import blijf je hetzelfde betalen incl belastingen, alleen kun je die belastingen niet meer wegstrepen als je er ook in datzelfde jaar kWh export hebt. Zou ik dus alleen importeren, dan verandert er niets.

Handel, waarbij de kWh import gebruikt worden om kWh te exporteren is inderdaad minder winstgevend.

Maar het principe van zo goedkoop mogelijk inkopen tbv eigen consumptie blijft gewoon hetzelfde. Bij negatief tarief dus zoveel mogelijk inkopen is in 2027 dus ook nog steeds voordelig :) als je het zelf gaat gebruiken (bijv je EV in).
ja, zolang je het zelf gebruikt is het nog steeds interessant alleen denk ik dat je met handel het een stuk lastig zult gaan krijgen, de winsten die je afgelopen jaren hebt behaald zijn volgens mij echt voorbij in 2027.

• IvoB2
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat het in de praktijk toch niet zo eenvoudig is als je het nu voorstelt.
Gezien het onderwerp van het topic neem ik aan dat je het dan toch hebt om aan "lage" prijzen van het net in te kopen, dat op te slaan in de accu en dan te verbruiken wanneer de netprijs dynamisch hoog is?
Dan moet je om te beginnen bij de afname al de kost van de verliezen aftrekken want de KWh die je uit het net afneemt, opslaat en terug uit de accu gaat verbruiken betaal je 1:1 maar is nadien uiteraard geen volledige kWh meer.
Je gaat uiteraard ook niet altijd aan de bodemprijzen kunnen afnemen. Het is dus niet de bodemprijs die telt maar de gemiddelde prijs van al je netafnames.
En die prijs moet je dan afwegen tegen de kWh-prijs van een variabel/vast elektriciteitscontract (waar je dan best vergelijkt met het voordeligstecontract dat je kan afsluiten en niet met het duurste dat je kan vinden want dat is jezelf voor de gek houden) waarbij er geen verliezen zijn en de prijs 24/7 hetzelfde is.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:39
Mistraller schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat verbruikt zo'n Zendure in standby?

Is dat b.v. bescheiden met hooguit enkele Watts of is het 10 of meer Watt per stuk? Dit kan alsnog een significante impact hebben op de systeemefficientie (dus niet de RTE) van het geheel bij lage vermogens.

• Pr088
IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:59:
Wanneer het vanaf 2027 ongeveer zal werken zoals in Vlaanderen* kan ik je nu al vertellen dat met handel weinig tot geen voordeel meer te behalen zal zijn.

*
Netafname: de DA Epexkwartierprijs + premie aangerekend door je energieleverancier + netkosten + energiebelasting + % BTW op het geheel.
Netinjectie: De DA Epex kwartierprijs min premie aangerekend door de energieleverancier.

En uiteraard tussen afname en terugleveren over de accu de verliezen meerekenen (de kost van de RTE nog eens bij de afnamekost tellen.

En er rekening mee houden dat de laagste en hoogste kwartierprijzen beperkt zijn in tijd en je dus in de twee richtingen veel volume moet draaien om in € er iets aan over te houden dat er echt toe doet => extra cycli voor de accu.

Blijft in de meeste gevallen gewoon NoM over.

Hier hebben ze dat nog eens extra onaantrekkelijk gemaakt (gelukkig is daar in NL nog geen sprake van) door capaciteitstarief op afnamevolume (daar gaat het laatste restje an de eventuele winst) en de BTW op kWh afname verlaagd van 21 naar 6% en dit gecompenseerd door een vaste accijns op iedere kWh afname van ongeveer 5 cent (wat nadelig is bij lage energieprijzen).
In Nederland wordt nu wel nagedacht over dynamische nettarieven in 4 blokken, waarbij congestietijden het duurste zijn (tussen 16-23 uur) en in de winter duurder dan in de zomer. Dat maakt handelen op pieken (vaak tussen 18-20 uur) ook onaantrekkelijker. Het wordt in NL denk ik NOM + onbalansvergoeding via energieleveranciers (Grid Rewards bij Tibber, Zonneplan met eigen accu, Frank Energie etc).

• Jan-tweak
Franciesco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:56:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: wat verbruikt zo'n Zendure in standby?

Is dat b.v. bescheiden met hooguit enkele Watts of is het 10 of meer Watt per stuk? Dit kan alsnog een significante impact hebben op de systeemefficientie (dus niet de RTE) van het geheel bij lage vermogens.
Mijn Zendure (SF 2400AC) staat achter een eigen kWh meter (MID) en die geeft 0W aan op de periode dat deze even niets moet doen.

• Franciesco
En haalt hij dan de benodigde stand-by energie uit de batterij? Want dat zou je op dat moment niet zien via de kWh meter.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 07:38
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:19:
[...]

In Nederland wordt nu wel nagedacht over dynamische nettarieven in 4 blokken, waarbij congestietijden het duurste zijn (tussen 16-23 uur) en in de winter duurder dan in de zomer. Dat maakt handelen op pieken (vaak tussen 18-20 uur) ook onaantrekkelijker. Het wordt in NL denk ik NOM + onbalansvergoeding via energieleveranciers (Grid Rewards bij Tibber, Zonneplan met eigen accu, Frank Energie etc).
Dan vergeet je uitgestelde PV teruglevering, dat levert ook nog wel het nodige op.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Pr088
HandyLumberjack schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Dan vergeet je uitgestelde PV teruglevering, dat levert ook nog wel het nodige op.
Maar wordt die uitgestelde PV teruglevering niet juist onvoordeliger door de hogere nettarieven op piekmomenten (mits ingevoerd/hypothetisch)? Of gelden die niet voor teruglevering.
Mijn inziens wordt NOM juist interessanter, eventueel met goedkoop grid inkoop als de zon minder schijnt tussen 12-16 uur.

• Pr088
Franciesco schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:31:
En haalt hij dan de benodigde stand-by energie uit de batterij? Want dat zou je op dat moment niet zien via de kWh meter.
Ja, de Zendures halen standby energie uit de batterij. Daarom zie je 0W op de kWh meter.

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Ja, de Zendures halen standby energie uit de batterij. Daarom zie je 0W op de kWh meter.
Dat doet iedere "goede" batterij.
Het zou anders redelijk zinloos zijn dat een batterij stroom uit het net gaat verbruiken om de opgeslagen energie uit PV te kunnen inzetten. :)
Het "eigen energieverbruik" van een accusysteem zit uiteraard ook vervat in de RTE. Die elektriciteit ging er immers ook eerst in maar kwam er nadien niet meer uit.

Een goed ingesteld systeem gaat pas elektriciteit uit het net halen wanneer de opgeslagen energie onder een kritisch niveau daalt (wat tot heropstartproblemen zou kunnen leiden).
Maar dat kan je dan weer voorkomen door de min. SoC van de accu op een bepaald niveau te handhaven (met uitzondering van netstroomuitval).

Om je een idee te geven, het gemiddelde (over een jaar gemeten) intern verbruik van mijn systeem bedraagt 20W, per 5 kVA omvormer. Omvormers die niet nodig zijn gaan hier ook volledig uit dus dan effectief nul verbruik. Dat is dus een 175 kWh op jaarbasis (voor de primaire omvormer die 24/7 standby staat).

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 16:49 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat het in de praktijk toch niet zo eenvoudig is als je het nu voorstelt.
Gezien het onderwerp van het topic neem ik aan dat je het dan toch hebt om aan "lage" prijzen van het net in te kopen, dat op te slaan in de accu en dan te verbruiken wanneer de netprijs dynamisch hoog is?
Dan moet je om te beginnen bij de afname al de kost van de verliezen aftrekken want de KWh die je uit het net afneemt, opslaat en terug uit de accu gaat verbruiken betaal je 1:1 maar is nadien uiteraard geen volledige kWh meer.
Je gaat uiteraard ook niet altijd aan de bodemprijzen kunnen afnemen. Het is dus niet de bodemprijs die telt maar de gemiddelde prijs van al je netafnames.
En die prijs moet je dan afwegen tegen de kWh-prijs van een variabel/vast elektriciteitscontract (waar je dan best vergelijkt met het voordeligstecontract dat je kan afsluiten en niet met het duurste dat je kan vinden want dat is jezelf voor de gek houden) waarbij er geen verliezen zijn en de prijs 24/7 hetzelfde is.
Mee eens met je berekening. Momenteel zit ik op 15,5cent all in voor feb-juli gemiddeld voor inkoop. Lijkt me redelijk strak.

• IvoB2
  • Niet online
"All in" als in incl. verrekening energiebelasting (en andere kosten) of "all in" zoals het zou van toepassing zijn vanaf 2027?

Om je een idee te geven, de Epex gemiddelde prijs per jaar en per maand (voor 2026) zonder kosten ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6PLmTJNCRIoR0QCCPdGnUjPKXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WevtsNIYsgWBGQ9HZAGZ6YLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9HSqL6K7X93Pqsfaoy2lR02Ums=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gQLf1OEAxXpZigE0HIbY26K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 17:17 ]

• Franciesco
Mijn SMA 10kW hybride omvormer heeft een eigen verbruik van 44 W. Dat tikt dus best aan als er weinig vermogen afgenomen wordt. Dat zie ik niet als een probleem in de huidige tijd, want stroom uit eigen produktie en opslag in overvloed. Tijdens met name de wintermaanden vind ik dat wel relevant omdat ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend wil zijn wat betreft energie.
edit:
de SMA haalt ook zijn eigen verbruik uit de batterij. En laadt automatisch bij indien hierdoor de SOC onder de minimale waarde die ik ingesteld heb duikt

[ Voor 18% gewijzigd door Franciesco op 09-07-2026 17:14 ]

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 16:37:
[...]

Maar wordt die uitgestelde PV teruglevering niet juist onvoordeliger door de hogere nettarieven op piekmomenten (mits ingevoerd/hypothetisch)? Of gelden die niet voor teruglevering.
Mijn inziens wordt NOM juist interessanter, eventueel met goedkoop grid inkoop als de zon minder schijnt tussen 12-16 uur.
Die tarieven gelden niet voor teruglevering.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:12:
[...]

Die tarieven gelden niet voor teruglevering.
Precies. Dat maakt het rete interessant.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Er valt (voor mijn geval) in ieder geval een stuk meer te verdienen in de zomer dan met NOM, want mijn verbruik is daarvoor veel te laag.

• Jan-tweak
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:43:
[...]

sorry, maar het is nog veel te vroeg om hierover ook maar iets zinnigs over te zeggen, daar zijn de verschillende partijen nog volop mee bezig en we weten nog helemaal niet waar dit eindigt.
En juist hiervoor zijn de juiste details en voorwaarden wel extreem van belang. Dus gewoon afwachten, dit kan zo maar nog een jaar of langer duren voordat ze er uit zijn.

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:10:
"All in" als in incl. verrekening energiebelasting (en andere kosten) of "all in" zoals het zou van toepassing zijn vanaf 2027?

Om je een idee te geven, de Epex gemiddelde prijs per jaar en per maand (voor 2026) zonder kosten ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
top, wat overigens ook zeer interessant is zijn de de gemiddelde maand Epex kosten tijdens Zonneopwek (dus hierin zijn de avond en nacht prijzen niet in verwerkt en dat geeft eigenlijk een mooi beeld wat gemiddeld je teruglevering gaat opbrengen, en een spoileralert, dat is echt veel meer dan wat je bij een vast/variabel contract van krijgt (0,25-2 ct kWh).
sept-2015; 10,2 ct ( excl BTW en EB, Bij zonneplan krijg je dan dus 12,2 ct per kWh gemiddeld.
augustus-2015; 8,2 ct kWh gemiddeld
juli-2025; 8,7 ct kWh gemiddeld
juni-2025; 7,7 ct kWh gemiddeld
mei-2025; 9,3 ct kWh gemiddeld
april-2025; 10,9 ct kWh gemiddeld

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:59

tweeek

Marstek venus V3.0

Leest zomaar mee, maar krijg het idee dat de stroomprijs boven de "thuisaccu" staat.
Lekker centen gezeur.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:06:
[...]

sorry, maar het is nog veel te vroeg om hierover ook maar iets zinnigs over te zeggen, daar zijn de verschillende partijen nog volop mee bezig en we weten nog helemaal niet waar dit eindigt.
En juist hiervoor zijn de juiste details en voorwaarden wel extreem van belang. Dus gewoon afwachten, dit kan zo maar nog een jaar of langer duren voordat ze er uit zijn.
Afwachten klinkt leuken, maar vanaf volgend jaar is NOM en uitgestelde PV levering hetgeen waarop ik ga inzetten om de rekening negatief te houden. En misschien verschuift dat wat in de loop der tijd.

Zekerheid heb je toch nooit, want het zou mij niks verbazen als ze binnen de kortste keren toch weer aan die voorwaarden en details gaan lopen rommelen.

Achteraf weten we pas wat de beste keuze was.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:35:
[...]

Afwachten klinkt leuken, maar vanaf volgend jaar is NOM en uitgestelde PV levering hetgeen waarop ik ga inzetten om de rekening negatief te houden. En misschien verschuift dat wat in de loop der tijd.
deze winter ga ik eerst eens kijken of mijn plan om de batterij juist kan inzetten om zo veel mogelijk de piekprijzen kan opvangen.
volgend jaar zal het inderdaad NOM met eventueel terugleveren tijdens piekprijzen.
Zekerheid heb je toch nooit, want het zou mij niks verbazen als ze binnen de kortste keren toch weer aan die voorwaarden en details gaan lopen rommelen.

Achteraf weten we pas wat de beste keuze was.
dat klopt.

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:33:
[...]

top, wat overigens ook zeer interessant is zijn de de gemiddelde maand Epex kosten tijdens Zonneopwek (dus hierin zijn de avond en nacht prijzen niet in verwerkt en dat geeft eigenlijk een mooi beeld wat gemiddeld je teruglevering gaat opbrengen, en een spoileralert, dat is echt veel meer dan wat je bij een vast/variabel contract van krijgt (0,25-2 ct kWh).
sept-2015; 10,2 ct ( excl BTW en EB, Bij zonneplan krijg je dan dus 12,2 ct per kWh gemiddeld.
augustus-2015; 8,2 ct kWh gemiddeld
juli-2025; 8,7 ct kWh gemiddeld
juni-2025; 7,7 ct kWh gemiddeld
mei-2025; 9,3 ct kWh gemiddeld
april-2025; 10,9 ct kWh gemiddeld
Dat heb ik niet in detail bekeken maar wanneer hier de overproductie op zijn hoogst is dan is de Epex prijs doorgaans op zijn laagst.
En hier - in Vlaanderen gaat van de Epex prijs ook nog eens de premie voor de leverancier af.
Tot 1/7 was de prijs voor teruglevering voor mijn energiecontract (met nul vaste kosten) idd ook maar 2 cent/kWh. Dit had tot gevolg dat ik nog zo weinig mogelijk geen terugleveren (een 1000 kWh op jaarbasis). Blijkbaar was ik niet de enige want vanaf 1/7 heeft de energieleverancier zijn strategie aangepast en krijg je sowieso 1 cent/kWh (nooit negatief) voor 50% van de terugleverbonus en voor 50% de gemiddelde Epex maandprijs voor die maand. Dan zit je al vlug aan 4-5 cent netto terugleververgoeding ipv 1-2 cent.

Uiteraard nog steeds geneuzel in de marge want dan stijgt de teruglevergoeding op jaarbasis van 20 naar 50 €. :)
Laat dat dynamisch nog 10 cent zijn dan is dat 100 € ipv 50€. Van die 100 € gaan dan nog eens - bij mijn huidig energiecontract - 63,6 € vaste kosten af en weg "winst".

Heb je op jaarbasis heel veel teruglevering en/of je kan een dynamisch energiecontract afsluiten zonder vaste kosten en curtailment* toepassen bij negatieve prijzen is het uiteraard weer een totaal andere casus.

*Curtailment kan ik op de netgekoppelde installatie de komende jaren niet toepassen want dan verlies ik de productievergoeding (die hoger is dan de all in stroomprijs).
Op de eilandinstallatie ben ik sowieso niets met Epex prijzen.

De enige zekerheid heb je, mijn mening, bij NoM. Geen afnamekosten, weinig terugleverergoeding. Bij 2-5 cent per teruggeleverde kWh is de opbrengst (bij lage teruglevering) ook niet meer hoog genoeg om de jaarlijkse vaste aansluitkosten (hier een 160€/jaar) volledig te coveren. Zolang er een netaansluiting is en de terugleververgoeding zo laag blijft zal de netaansluiting dus niet meer negatief zijn.
(Dat maak ik hier dan weer ruimschoots goed met de productievergoeding en laadvergoeding voor de EV (2000 tot 2500 € op jaarbasis)maar dat scenario is ook niet voor iedereen weggelegd).

Vanaf het ogenblik dat de productievergoeding wegvalt en de huidige regelgeving is nog van kracht (lage terugleververgoeding, relatief hoge vaste aansluitkosten) gaat de netaansluiting hier op uit en zal ik zelf mijn plan wel trekken op basis van PV en eigen energieopslag.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 20:10 ]

• daemonix
  • Niet online
@IvoB2 In Nederland is de situatie heel anders met een dynamisch tarief, je betaalt per volgend jaar dan een kleine vergoeding voor teruglevering (orde van grootte van 2,5 cent, net als nu) per kWh, en je betaalt geen belasting. Dat maakt het terugleveren tijdens piekuren heel interessant en volkomen oninteressant in de daluren. Dat is de situatie zoals die er nu uitziet en zoals door anderen reeds opgemerkt kan het nog veranderen. De kans daarop is niet zo groot vanwege de doorlooptijden van wetsvoorstellen.

• IvoB2
  • Niet online
Hier betaal je ook geen belasting op teruglevering noch netkosten.
Alleen de DA Epexprijs min de prijs die de energieleverancier je daarvoor aanrekent (en dat bedrag varieert van leverancier tot leverancier).

Maar de meeste energieleveranciers rekenen voor dynamisch een vaste jaarkost aan (een 40 tot 100€ per jaar). Wanneer je maar heel weinig kWh van het net afhaalt krijg je die vaste kosten er ia lage kWh afname nooit uit, laat staan dat je daarna nog winst kan maken.

Je hebt hier nu ook al (maar ook dat wisselt van maand tot maand) aanbieders die een vast contract aanbieden waar je voor de eerste 1800 kWh netafname maar een 10 cent/kWh betaalt en waarbij het eerste jaar de eerste 1650 kWh netafname gratis zijn (stroomkost uiteraard te vermeerderen met de energiebelasting plus netkosten die hier rond de 12 cent/kWh schommelen.

Het verschil zit 'm dus niet echt in de situatie tussen BE en NL maar eerder in het volume teruglevering. Een hoog bedrag bij teruglevering maakt alleen een significant verschil wanneer je dan veel volume* kan draaien (1 cent van bijna niks maakt geen groot verschil met 20 cent van bijna niks :) ). Bovendien moet je er bij dynamisch dan ook nog eens rekening mee houden dat je niet gaat terugleveren wanneer de prijzen negatief zijn (en dat is hiet zoals gezegd geen optie want dat snijdt dan weer in - het uitdovend scenario - van productievergoeding.

Wat wel een verschil is dat is het feit dat je hier doorgaans niet maandelijks kan switchen tussen vast/variabel en dynamisch. Dan zou je idd in de winter dynamisch kunnen gaan. Maar zeg je dynamisch hier op dan zit er een aanzienlijke wachttijd voor je weer terug kan.
Het is altijd wel wat. Behalve (voorlopig) bij NoM. :)

Het capaciteitstarief geldt hier (nog) niet op terugleveren, alleen op netafname.

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 20:47 ]

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 20:38:
Hier betaal je ook geen belasting op teruglevering noch netkosten.
Alleen de DA Epexprijs min de prijs die de energieleverancier je daarvoor aanrekent (en dat bedrag varieert van leverancier tot leverancier.

Maar de meeste energieleveranciers rekenen voor dynamisch een vaste jaarkost aan (een 40 tot 100€ per jaar). Wanneer je maar heel weinig kWh van het net afhaalt krijg je die vaste kosten er ia lage kWh afname nooit uit, laat staan dat je daarna nog winst kan maken.

Je hebt hier nu ook al (maar ook dat wisselt van maand tot maand) aanbieders die een vast contract aanbieden waar je voor de eerste 1800 kWh netafname maar een 10 cent/kWh betaalt en waarbij het eerste jaar de eerste 1650 kWh netafname gratis zijn (stroomkost uiteraard te vermeerderen met de energiebelasting plus netkosten die hier rond de 12 cent/kWh schommelen.
Ik herhaal: de situatie in België is niet met die in Nederland te vergelijken zoals uit jouw stukje blijkt. ;)

• IvoB2
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie geen significant verschil met de eerste drie regels die je schrijft over terugleveren.
- Geen belasting noch netkosten op terugleveren.
- Een kleine vergoeding die daarvan afgaat (2,5 cent, hier afhankelijk van je leverancier, bij mijn huidige leverancier bv. de DA Epex min 2% min 1,5 cent/kWh maar je vindt ook voordeliger tarieven).
- De DA Epex tussen NL en BE zit doorgaans heel dicht op elkaar dus ook al geen significant verschil.

- Over het verschil in vaste kosten tussen vast/variabel en dynamisch schrijf je niets dus ik weet niet of het verschil daarin dan zit.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 20:56 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn een eigen topic te maken om het te hebben over energietarieven , verwachtingen en prognoses.
Het word ondertussen best een vervelend verhaal.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• IvoB2
  • Niet online
Geen probleem hoor.
Maar wanneer je geen interesse hebt in tarieven, toekomstige verwachtingen en prognoses waar baseer je je dan op om te bepalen of een thuisaccu al interessant is of niet?

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:12:
Geen probleem hoor.
Maar wanneer je geen interesse hebt in tarieven, toekomstige verwachtingen en prognoses waar baseer je je dan op om te bepalen of een thuisaccu al interessant is of niet?
Natuurlijk kijk ik ook naar tarieven, maar het gaat herhaaldelijk wel te ver zodat dit niks meer te maken heeft met het wel of niet aanschaffen van een thuisaccu voor de "gewone man"(of vrouw :) )

• Jan-tweak
tweeek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Natuurlijk kijk ik ook naar tarieven, maar het gaat herhaaldelijk wel te ver zodat dit niks meer te maken heeft met het wel of niet aanschaffen van een thuisaccu voor de "gewone man"(of vrouw :) )
Juist de mogelijke wijzigingen ook qua netwerkkosten is juist een heel belangrijke aspect bij het aanschaffen van een thuis-batterij. Dat is een van de belangrijkste factoren die bepalen in hoeveel tijd jouw thuis-batterij terugverdiend wordt en de uitkomst kan dus ook voor jou zijn dat je daar beter niet aan hoeft te beginnen, tenminste als het terugkrijgen van je investering voor jou belangrijk is.

• daemonix
  • Niet online
tweeek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:17:
[...]

Het gaat hier veel generieker over thuisaccu's, niet of die interessant zijn voor de gewone man (of vrouw).

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Juist de mogelijke wijzigingen ook qua netwerkkosten is juist een heel belangrijke aspect bij het aanschaffen van een thuis-batterij. Dat is een van de belangrijkste factoren die bepalen in hoeveel tijd jouw thuis-batterij terugverdiend wordt en de uitkomst kan dus ook voor jou zijn dat je daar beter niet aan hoeft te beginnen, tenminste als het terugkrijgen van je investering voor jou belangrijk is.
Dat is voor mij geen hoofdzaak om de investering terug te krijgen, jij ik wij iedereen doen zoveel dingen waarvan je de investering niet terugkrijgt.
Blijft het feit dat het overuitvergroten van energieprijzen en bijhorende zaken het niet makkelijk maakt om wat te lezen over de aanschaf van een thuisaccu of juist voor panelen te kiezen.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:13
daemonix schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Het gaat hier veel generieker over thuisaccu's, niet of die interessant zijn voor de gewone man (of vrouw).
Dat is wel de topic titel toch? Of die al interessant zijn?

Maar ik denk dat de opmerking vooral gericht was op dat er best veel berichten over de exacte EPEX prijzen, opslagen en kosten gingen, en bijv. ikzelf en best veel mensen die geïnteresseerd zijn in een accu willen helemaal niet naar dynamisch qua contract, en daar stuurt het geheel(niet zo zeer dit topic, maar de markt) natuurlijk wel heel erg naar want dan is er nog wel(mogelijk) een redelijk snelle terugverdientijd te realiseren. En dan voelt het denk ik voor veel mensen alsof het hier wel meteen gaat over de precieze details van dynamisch handelen terwijl ze kwamen met het idee een antwoord te krijgen op is het voor mij al interessant?

(Maar ik moet zeggen dat ik dit topic pas met beetje volg dus misschien is dat wel waar het ondertussen op gefocust is. Ik probeer alleen duiding te geven geen oordeel)

[ Voor 8% gewijzigd door GroundBreaking op 09-07-2026 21:51 ]

• Jan-tweak
tweeek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Dat is voor mij geen hoofdzaak om de investering terug te krijgen, jij ik wij iedereen doen zoveel dingen waarvan je de investering niet terugkrijgt.
Blijft het feit dat het overuitvergroten van energieprijzen en bijhorende zaken het niet makkelijk maakt om wat te lezen over de aanschaf van een thuisaccu of juist voor panelen te kiezen.
Wat dacht je van beide, want in mijn ogen is dat ( en mogelijk zelfs in combinatie met dynamische contract ) een gouden combi.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:16:
[...]

Wat dacht je van beide, want in mijn ogen is dat ( en mogelijk zelfs in combinatie met dynamische contract ) een gouden combi.
Maak je geen zorgen, ik heb een plug-in batterij en een dynamisch contract (dat wist je al :) )en heb net nog even 1,3 kWh verkocht.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:53
iemand een idee waarom HV-batterijen zoveel duurder zijn dan LV? Ik ben wat dingen aan het uitzoeken voor nieuwe PV + batterij + omvormer en kwam een (dacht ik) mooie prijs voor SMA Hybride omvormers tegen. Komt neer op ~600 euro voor een 5kW 3-fase hybride omvormer van SMA. Kassa dacht ik....

Maar ik had er niet op gerekend dat HV-batterijen veel duurder zijn dan LV. Ik kan ze vinden vanaf 1450 euro voor 7kWh (dyness tower T7) maar dat vind ik nog niet heel scherp. Als ik een beetje zoek kan ik voor LV wel op 10 kWh voor dat geld komen.

vergeet ik iets? zijn er nog extra onderdelen nodig bij LV? of moet ik mijn beeld bijstellen en is 1450 euro voor een 7kWh eigenlijk niet gek...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fr33z Ik vermoed maar dat het aan het aantal cellen ligt. Deze aantallen zijn duurder dan een lager aantal met een grotere capaciteit per cel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:37:
Nou dat is dan een makkie en kunnen we verder kort in zijn: wanneer de keuze gaat tussen PV en een thuisaccu dan kies je voor PV en zoveel mogelijk als er op je dak past en binnen je budget. De thuisaccu komt pas helemaal aan het eind (als er nog budget vrij is).
Vanaf 2027 heeft een thuisaccu zonder PV nog maar weinig zin en PV (en accu) plaats je voor de lange termijn (10 tot minstens 20 jaar) en niet voor een zestal maanden.

Maar blijkbaar heb je de keuze al gemaakt (accu en dynamisch contract?).
Succes na salderen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 23:21 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:20:
[...]

Nou dat is dan een makkie en kunnen we verder kort in zijn: wanneer de keuze gaat tussen PV en een thuisaccu dan kies je voor PV en zoveel mogelijk als er op je dak past en binnen je budget. De thuisaccu komt pas helemaal aan het eind (als er nog budget vrij is).
Vanaf 2027 heeft een thuisaccu zonder PV nog maar weinig zin en PV (en accu) plaats je voor de lange termijn (10 tot minstens 20 jaar) en niet voor een zestal maanden.

Maar blijkbaar heb je de keuze al gemaakt (accu en dynamisch contract?).
Succes na salderen. :)
Nogmaals uitgelegd, er zijn genoeg woningen en die nu nog gebouwd worden met de fixatie om zonnepanelen op zuid te leggen om te voldoen aan het energielabel.
In mijn situatie zou ik op noord wat kunnen leggen maar dat brengt dus een "verbouwing" met zich mee en daarmee ook wat kosten, opzich niet erg maar ik vond het wel makkelijker om dan een marstek stekkerbatterij te hebben in mijn woning waar ik in ieder geval onbewust al extra groepen had laten aanleggen.

Tevens had ik ook al bij jeroen.nl een check gedaan en zou ik met het verkopen van de zonnestroom mijn rekening rond de 0 kunnen houden, maar dit had ik eerder dus ook al eens verteld.
Doe ik deze info ook nog maar even, ik heb dus een solis omvormer waarmee ik dus ook de zonnepanelen uit kan zetten maar ook dimmen, wat voor in de toekomst verrekte handig is.

[ Voor 14% gewijzigd door tweeek op 09-07-2026 23:40 ]

• IvoB2
  • Niet online
De combinatie van zoveel mogelijk PV op zuid (en liefst +35° hellingshoek) met een thuisaccu is nog steeds het optimale scenario. Maximaal rendement in de winter, voor- en najaar.
Dat je in de zomer dan teveel productie hebt maakt niet uit.
Beter overschot aan energie dan een tekort (tijdens de periode dat je de meeste energie kan verbruiken).
Aan een "energielabel" an sich heb je op termijn weinig. Aan een hoge zelfvoorzienigheidsgraad des te meer.
Een hoge zelfvoorzienigheidsgraad (in de Benelux alleen te bereiken met een thuisaccu met voldoende opslag uit eigen opwek) is en blijft een zekerheid. Nu en in de toekomst.
Energieprijzen, energiebelastingen, wel of niet salderen, beleid of geen beleid,...... dat is altijd afwachten hoe "de anderen" het voor je gaan regelen in de (nabije) toekomst.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 09-07-2026 23:46 ]

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:43:
De combinatie van zoveel mogelijk PV op zuid (en liefst +35° hellingshoek) met een thuisaccu is nog steeds het optimale scenario. Maximaal rendement in de winter, voor- en najaar.
Beter overschot aan energie dan een tekort (tijdens de periode dat je de meeste energie kan verbruiken).
Aan een "energielabel" an sich heb je op termijn weinig. Aan een hoge zelfvoorzienigheidsgraad des te meer.
Uh in nederland zijn mensen en banken gek op labeltjes en kunnen meer lenen.
Ik heb dus een zeer laag verbruik en kan normaal dus mijn avond nacht ochtend in zomerse periode opvangen met de accu, 2 a 2,5 kWh.
Voor nu ben ik nog gewoon aan het spelen en maak de accu vol, zorg dat overdag de boiler verwarmt word op 65 graden, verkoop wat stroom waar het kan, om alvast gewend te raken aan hoe ik mezelf aan moet passen als de saldering vervalt, daar speelt de stekkerbatterij een aardige rol.

• IvoB2
  • Niet online
Mee eens maar in de zomer is daar weinig kunst aan.
De echte uitdaging ligt in de maanden buiten de zomermaanden.
En een nog grotere uitdaging wanneer salderen niet meer van toepassing is.
Je moet je niet blindstaren op de kwartieren dat de prijs van louter de energiecomponent heel laag/heel hoog is. Er zitten veel meer kwartieren in dagen en dagen in een jaar dat dit niet het geval is. En al helemaal na salderen.
En hoe meer thuisaccu's en hoe meer batterijparken hoe sneller die delta hoog/laag zal uitvlakken.

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Ik staar met niet blind op prijzen die ik niet ken, zonneplan gebruikt nog steeds uurprijzen.
En eerder dus al een check gedaan bij jeroen.nl wat mijn stroomrekening zou veranderen in 2027.

Maar ik zal het nog 1 x en de laatste keer uitleggen.
Ik heb een nieuwbouw woning november 2024 A+++ met de melding dat met het verdwijnen van de sladering de stroomkosten anders kunnen worden.
De zonnepanelen lagen er dus al op met de bouw evenals alle voorzieningen.
De marstek accu kan dus zeer effectief mijn overschot opvangen op de momenten dat de stroom het minste oplevert, en tussendoor lever ik nog een hoeveelheid terug die mijn verbruik in de winter ongeveer kan compenseren.

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 15:34
Fr33z schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:26:
iemand een idee waarom HV-batterijen zoveel duurder zijn dan LV? Ik ben wat dingen aan het uitzoeken voor nieuwe PV + batterij + omvormer en kwam een (dacht ik) mooie prijs voor SMA Hybride omvormers tegen. Komt neer op ~600 euro voor een 5kW 3-fase hybride omvormer van SMA. Kassa dacht ik....

Maar ik had er niet op gerekend dat HV-batterijen veel duurder zijn dan LV. Ik kan ze vinden vanaf 1450 euro voor 7kWh (dyness tower T7) maar dat vind ik nog niet heel scherp. Als ik een beetje zoek kan ik voor LV wel op 10 kWh voor dat geld komen.

vergeet ik iets? zijn er nog extra onderdelen nodig bij LV? of moet ik mijn beeld bijstellen en is 1450 euro voor een 7kWh eigenlijk niet gek...
Je vergelijkt nu eigenlijk alleen de batterijprijs. Bij een LV-batterij loopt voor hetzelfde vermogen een veel hogere stroom dan bij HV. Daardoor zijn dikkere accukabels, zwaardere zekeringen en componenten nodig die die hogere stroom aankunnen. Dat zit meestal gewoon in het systeemontwerp en is dus niet per se een extra kostenpost die je kunt wegstrepen. Ik wil zelf ook een BYD thuisbatterij gaan kopen voor mijn SMA hybride omvormer.

€1.450 voor 7 kWh HV vind ik daarom niet vreemd. Vergelijk vooral de totale systeemprijs en de prijs per bruikbare kWh, niet alleen de batterij.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen

• Stefannn
IvoB2 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:43:
Een hoge zelfvoorzienigheidsgraad (in de Benelux alleen te bereiken met een thuisaccu met voldoende opslag uit eigen opwek) is en blijft een zekerheid. Nu en in de toekomst.
Energieprijzen, energiebelastingen, wel of niet salderen, beleid of geen beleid,...... dat is altijd afwachten hoe "de anderen" het voor je gaan regelen in de (nabije) toekomst.
Eens met je getalletjes,
Nuance mbt “zelf voorzienend in de winter”.
Persoonlijk heb ik geen emotionele weerstand tegen een grid aansluiting (sommigen hebben dat wel), daarmee heb ik er geen moeite mee dat dat in de wintermaanden nodig is om mijn “best wel luxe leven” te kunnen voeden. Dat is dus “niet zelf voorzienend” maar in normale omstandigheden zie ik daar het nadeel niet van.
Voor mij is “zelf voorzienend” vooral heel belangrijk in een noodsituatie, als de stroom uitvalt.
In december/januari heb ik nog steeds 5kWh PV opbrengst per dag. Als ik de laadpaal en warmtepomp afschakel en zorgvuldig alle niet gebruikte stekkers unplug denk ik dat ik dan wel degelijk zelf voorzienend kan zijn. Stoken moet dan met hout in 1 kamer in plaats van het hele huis.
Dat is niet “regulier zelf voorzienend” maar wel “zelf voorzienend als het moet”.
Buren kunnen wat tegen hout stoken hebben maar ik gok dat er andere mopper-items zijn als de hele stad dagenlang zonder stroom zit. Ik gok dat ze best happy zijn als ik een telefoon oplaad service op de oprit start.

Maar…. Als h

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:07:
Ik staar met niet blind op prijzen die ik niet ken, zonneplan gebruikt nog steeds uurprijzen.
En eerder dus al een check gedaan bij jeroen.nl wat mijn stroomrekening zou veranderen in 2027.

Ik heb een nieuwbouw woning november 2024 A+++ met de melding dat met het verdwijnen van de sladering de stroomkosten anders kunnen worden.
De marstek accu kan dus zeer effectief mijn overschot opvangen op de momenten dat de stroom het minste oplevert, en tussendoor lever ik nog een hoeveelheid terug die mijn verbruik in de winter ongeveer kan compenseren.
Nee iedere energieleverancier binnen de EU gebruikt de kwartierprijzen.
De leveranciers die zogezegd nog uurprijzen hanteren tonen de klant de kwartierprijzen uitgemiddeld over een uur.
Ik begrijp best wat je NU doet, nl. gebruik maken van salderen (het is je gegund en ik deed dat ook zo lang het nog gunstig voor de huishoudrekening was).
Maar het zit er niet in dat NA salderen (nog minder dan 6 maanden te gaan) je met de opbrengsten van terugleveren je winterverbruik nog kan compenseren. Netafname is dan immers tig keer duurder dan netterugleveren opbrengt. En via de thuisaccu is dat nog minder rendabel want dan moeten de verliezen en het eigenverbruik van de Marstek er nog afgetrokken.
Of je zou heel veel moeten terugleveren aan het net en nog nauwelijks iets moeten afnemen van het net (de factor terugleveren moet dan dezelfde x-factor hoger zijn dan de afname duurder is dan de injectievergoeding. Toch bij directe teruglevering. Bij indirecte teruglevering (via accu) komen voorgaand omschreven kosten er terug bij.

Niemand is uiteraard verplicht rekening te houden met de toekomst en alleen maar in actie te schieten op wat er zich aandient. Maar meestal blijf je dan achter de feiten aanhollen.

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:20:
[...]

Eens met je getalletjes,
Nuance mbt “zelf voorzienend in de winter”.
Persoonlijk heb ik geen emotionele weerstand tegen een grid aansluiting (sommigen hebben dat wel), daarmee heb ik er geen moeite mee dat dat in de wintermaanden nodig is om mijn “best wel luxe leven” te kunnen voeden. Dat is dus “niet zelf voorzienend” maar in normale omstandigheden zie ik daar het nadeel niet van.
Voor mij is “zelf voorzienend” vooral heel belangrijk in een noodsituatie, als de stroom uitvalt.
In december/januari heb ik nog steeds 5kWh PV opbrengst per dag. Als ik de laadpaal en warmtepomp afschakel en zorgvuldig alle niet gebruikte stekkers unplug denk ik dat ik dan wel degelijk zelf voorzienend kan zijn. Stoken moet dan met hout in 1 kamer in plaats van het hele huis.
Dat is niet “regulier zelf voorzienend” maar wel “zelf voorzienend als het moet”.
Buren kunnen wat tegen hout stoken hebben maar ik gok dat er andere mopper-items zijn als de hele stad dagenlang zonder stroom zit. Ik gok dat ze best happy zijn als ik een telefoon oplaad service op de oprit start.

Maar…. Als h
Ik heb ook geen "emotionele weerstand" tegen een gridaansluiting maar wel een rekenkundige. Ik gebruik voor afname de netaansluiting bijna alleen nog maar voor de productievergoeding. Valt deze weg (uitdovend in 2031) dan is een gridaansluiting - voor mijn situatie - alleen maar duurder dan een eilandinstallatie (die nu reeds afbetaald is).

De situatie in Vlaanderen is (tot op heden) anders dan in Nederland. Je krijgt hier je netaansluiting immers niet terugbetaald. Andere rekenkunde dus.

Luxe (wat wel een redelijk emotionele gevoelswaarde is en dus voor iedereen anders) moet ik me daardoor ook niet ontzeggen. Ik (n=1) vind het juist een luxe om niet afhankelijk te zijn van beleid volgens de waan van de dag, geopolitiek afhankelijk van halve garen, de gewenste winstmarges van energieleveranciers en het steeds maar achter de feiten aanhollen van monopolistische netbeheerders.

Ik heb gelukkig geen "mopperburen". Het is hier in de wijk meer "leven en laten leven" waarbij er in de zomer meer "geurhinder" is van buitenBBQ dan houtstook in de winter (maar eveneens n=1 beleving).

En uiteraard niets "moet". Ieder zijn eigen ding en streven naar de eigen optimale situatie.

• Franciesco
aeacus45 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:16:
[...]

Je vergelijkt nu eigenlijk alleen de batterijprijs. Bij een LV-batterij loopt voor hetzelfde vermogen een veel hogere stroom dan bij HV. Daardoor zijn dikkere accukabels, zwaardere zekeringen en componenten nodig die die hogere stroom aankunnen. Dat zit meestal gewoon in het systeemontwerp en is dus niet per se een extra kostenpost die je kunt wegstrepen. Ik wil zelf ook een BYD thuisbatterij gaan kopen voor mijn SMA hybride omvormer.

€1.450 voor 7 kWh HV vind ik daarom niet vreemd. Vergelijk vooral de totale systeemprijs en de prijs per bruikbare kWh, niet alleen de batterij.
En @Fr33z wellicht bekend, maar check de compatibile batterijen voor de SMA TriPower SE omvormers op de SMA website. Niet elke HV batterij kun je (officieel) koppelen.

SUNNY TRIPOWER SMART ENERGY Approved Batteries

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:05:
[...]

Nee iedere energieleverancier binnen de EU gebruikt de kwartierprijzen.
De leveranciers die zogezegd nog uurprijzen hanteren tonen de klant de kwartierprijzen uitgemiddeld over een uur.
Ik begrijp best wat je NU doet, nl. gebruik maken van salderen (het is je gegund en ik deed dat ook zo lang het nog gunstig voor de huishoudrekening was).
Maar het zit er niet in dat NA salderen (nog minder dan 6 maanden te gaan) je met de opbrengsten van terugleveren je winterverbruik nog kan compenseren. Netafname is dan immers tig keer duurder dan netterugleveren opbrengt. En via de thuisaccu is dat nog minder rendabel want dan moeten de verliezen en het eigenverbruik van de Marstek er nog afgetrokken.
Of je zou heel veel moeten terugleveren aan het net en nog nauwelijks iets moeten afnemen van het net (de factor terugleveren moet dan dezelfde x-factor hoger zijn dan de afname duurder is dan de injectievergoeding. Toch bij directe teruglevering. Bij indirecte teruglevering (via accu) komen voorgaand omschreven kosten er terug bij.

Niemand is uiteraard verplicht rekening te houden met de toekomst en alleen maar in actie te schieten op wat er zich aandient. Maar meestal blijf je dan achter de feiten aanhollen.
Kwartierprijzen en het verlies van de marstek, ik kijk weet het en probeer daar op mijn manier een draai aan te geven en denk dat best goed gedaan te hebben van uit het oogpunt van nog met gas naar een "bijna 0 op de meter woning" zoals A+++ genoemd word.
Dit is een kleine tussenwoning van 51m2 inclusief een technische ruimte van 6/7m2 waar het ventilatie systeem wasmachine droger boiler en de omvormer in staat, waar eigenlijk je ook niet kan ventileren en het daar snel behoorlijk warm word om nog meer apparatuur bij te zetten.

Daarnaast heeft de bouwer ervoor gekozen om electrische radiatoren te plaatsen, alleen gebruik ik die nagenoeg niet en gaat in de winter mijn favoriete mobiele gaskacheltje aan.

Al deze dingen neem ik wel mee wanneer ik ga verhuizen, van het overdenken van thuisaccu tot het leggen van zonnepanelen en vloerverwarming dan wel airco warmtepomp.

Voor nu ben ik al klaar met salderen en ben al meer bezig om dus de zonnestroom zo optimaal mogelijk te gebruiken.
En van mijn 1 e jaar een (variabel) stroomrekening van 40 pm en wat geld terug kreeg nu zonneplan heb en ik op 0 sta al zou dat volgens hun al +- 10 euro negatief zijn.

• Pr088
Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Eens hoor, maar wij houden van hypothetisch lullen. Maar ik denk wel dat als er zulke tarieven komen in welke vorm dan ook, dat het waarschijnlijk positief is voor de terugverdientijd op een thuisbatterij, als je al zonnepanelen hebt.

• Franciesco
Stefannn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:20:
[...]
In december/januari heb ik nog steeds 5kWh PV opbrengst per dag.
Het komt niet heel vaak voor bij mij met bijna 26kWp aan PV, maar afgelopen december en januari zijn er een aantal dagen geweest dat de PV opwek onder de 5kWh lag. Dat was met name door de sneeuw waardoor er 3 dagen achter elkaar nog geen 3kWh per dag opwek was (met als dieptepunt 0,82kWh).

Ik weet niet hoe groot jouw PV installatie is, maar op dat soort dagen (sneeuw en lage temperaturen) zou een langdurige netstoring vervelend geweest zijn.
De noodstroomcapaciteit van de batterij die ik doorgaans reserveer helpt dan wel, maar is niet oneindig met een all electric huishouden. Verbruikers moeten dan op rantsoen :)

Uiteraard is het vrijwel onmogelijk om rekening te houden met excessen. C.q. is het de vraag hoever je kunt en wilt gaan om dit soort situaties ook aan te kunnen.

• IvoB2
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Het komt niet heel vaak voor bij mij met bijna 26kWp aan PV, maar afgelopen december en januari zijn er een aantal dagen geweest dat de PV opwek onder de 5kWh lag. Dat was met name door de sneeuw waardoor er 3 dagen achter elkaar nog geen 3kWh per dag opwek was (met als dieptepunt 0,82kWh).

Ik weet niet hoe groot jouw PV installatie is, maar op dat soort dagen (sneeuw en lage temperaturen) zou een langdurige netstoring vervelend geweest zijn.
De noodstroomcapaciteit van de batterij die ik doorgaans reserveer helpt dan wel, maar is niet oneindig met een all electric huishouden. Verbruikers moeten dan op rantsoen :)

Uiteraard is het vrijwel onmogelijk om rekening te houden met excessen. C.q. is het de vraag hoever je kunt en wilt gaan om dit soort situaties ook aan te kunnen.
Wanneer er een heldere dag in het verschiet zit en er ligt 's morgens sneeuw op de panelen neem ik de ladder en verwijder gewoon de sneeuw.
Afgelopen winter was dat slechts 2 keer. De derde keer dat er sneeuw viel was het een hele bewolkte dag en had het dus geen zin de sneeuw te verwijderen. Maar dan komt de accu van de BEV weer van pas als back up om op een paar uurtjes tijd de SoC van de thuisaccu weer naar 100% te brengen.
Een hoge zelfvoorzienigheidsgraad en zeker eilandmodus is doorgaans een en/en verhaal.

Wil je echt lang in "noodmodus" dan moet er (in full eilandmodus, dus geen grid beschikbaar) inderdaad bespaard worden op elektrische verbruikers. Als het moet kan ik dan wel overschakelen naar een verbruik van 300-500W om alles draaiend te houden (zonder persoonlijk comfort te verliezen). Maar dan moet je uiteraard daar wel al op voorhand rekening mee houden en op voorzien zijn.
Het helpt al als je sowieso eerst begint met het nodige energieverbruik zo laag mogelijk te houden. Dan is de kost en moeite om dat te coveren nadien al goedkoper en makkelijker.
Ik heb overigens "maar" 15 kWp aan PV en draai minstens negen maanden per jaar op 5.6 kWp/ 5.0 KVA en 15 kWh opslag (in de winter een 100 kWh opslag).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 09:59 ]

• Franciesco
De 3 genoemde dagen sneeuwde het een groot gedeelte van de dag. Ik heb voor zover ik er bij kon toen ook wat schoongemaakt maar door de sneeuwval lag er al snel weer een paar centimeter op de panelen. Dus effect was maar beperkt.

Maar inderdaad, als je dan een EV hebt die je kan koppelen (en hij is thuis) helpt dat zeker bij zulke dagen. Mijn EV (heb dezelfde als jij) kan V2L, maar ik heb jammer genoeg geen opstelling om dit aan mijn batterijsysteem te hangen. Voor nood (en als de thuisbatterij leeg is) zou ik hem wel via een verlengsnoer kunnen inzetten voor bepaalde verbruikers.

• Franciesco
Overigens helemaal mee eens: voor een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad en daardoor ook een grotere weerbaarheid bij netuitval is de eerste stap het energieverbuik te verlagen. Daar ben ik dan ook al meerdere jaren mee bezig. Met name door verbeteringen in isolatie en kierdichtheid van de woning want de WP is naast de EV de (relatieve) grootverbuiker in de winter.

• IvoB2
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:05:
Maar inderdaad, als je dan een EV hebt die je kan koppelen (en hij is thuis) helpt dat zeker bij zulke dagen. Mijn EV (heb dezelfde als jij) kan V2L, maar ik heb jammer genoeg geen opstelling om dit aan mijn batterijsysteem te hangen. Voor nood (en als de thuisbatterij leeg is) zou ik hem wel via een verlengsnoer kunnen inzetten voor bepaalde verbruikers.
De BEV moet niet "thuis" zijn.
Een EV moet alleen aan huis zijn wanneer je deze direct wil laden op PV.
Al de andere ogenblikken van de dag kan ie - mits wat planning - laden op de thuisaccu of ontladen aan de thuisaccu.
De thuisaccu is sowieso 24/7 aan de woning en verbruikers gekoppeld. :)

Je dient idd wat extra voorzieningen te treffen om V2L om te zetten naar V2H (voor alle stroomkringen).
Gelukkig is dat bij Victron technisch redelijk eenvoudig en relatief goedkoop.
Je huis is dan een "virtuele boot" en de EV "wallpower". :)
Geen idee hoe dat met andere systemen geregeld is. Naar wat ik lees zou dat bij Sigenergie ook redelijk eenvoudig zijn.

Bij laden uit V2H (vanuit een EV V2L zoals diegene die wij gebruiken) wel rekening houden met een extra verbruik (laden en ontladen) van 300W. Het is dus sowieso al niet aangewezen de woning te koppelen aan de V2L (uit economisch standpunt, technisch fluitje van een cent) maar tegen een zo hoog mogelijk continu vermogen (in deze dus 3,5 kW) de thuisaccu aan te vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 10-07-2026 10:37 ]

• Stefannn
Franciesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:38:
[...]

Ik heb 57 panelen maar dat zegt niet zoveel want een deel ligt “ongunstig”. Ter illustratie, topdag 29 juni had ik 61kWh.
Het klopt dat ik in december niet elke dag 5kWh heb. De batterij is 14.5kWh dus 2.5 dag moet ik ongeveer kunnen overbruggen.
Tja…. Als de stroom dan echt 3 dagen uitvalt is er wel echt iets heftigs aan de hand. Dan ga ik wel sneeuw vegen.
In ieder geval ben ik dan 10.000x beter af dan de buren.

• Jan-tweak
Zonneplan gaat per oktober ook over op kwartiersprijzen.
in de winter, dan moet je wel een heeeeeel groot dak hebben en dus ook heeeeel veel zonneplanelen op je dak om dan nog een overschot te hebben.
als ik even naar me zelf kijk met toch een redelijke PV (ruim 8 kWp) heb ik in de winter nog geen 100 kWh opwek in één hele maand, met nul overhead (zonder batterij).
De weinige PV-stroom die dan nog wordt opgewekt wordt eigenlijk direct door het huis verbruikt, ik denk dat de warmtepomp daar ook een van de oorzaken van is.
dus als ik dan naar mijn PV kijk zal die helaas geen enkele bijdrage kunnen leveren om ook maar 1W in mijn batterij te krijgen.
dus ik ben je helaas even kwijt wat je met je PV en een batterij in de winter wilt doen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 10-07-2026 10:58 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:35
Stefannn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Ik heb 57 panelen maar dat zegt niet zoveel want een deel ligt “ongunstig”. Ter illustratie, topdag 29 juni had ik 61kWh.
Het klopt dat ik in december niet elke dag 5kWh heb. De batterij is 14.5kWh dus 2.5 dag moet ik ongeveer kunnen overbruggen.
Tja…. Als de stroom dan echt 3 dagen uitvalt is er wel echt iets heftigs aan de hand. Dan ga ik wel sneeuw vegen.
En anders mag je mijn aggregaat je wel even lenen hoor,kun je de accu met 1500 watt even vol laden

1 PVoutput . Dongen NB

• Franciesco
@Stefannn In de winter houd je dan de batterij continue volledig opgeladen? Want anders heb je met een beetje pecht weinig of niks in de batterij als je noodstroom nodig hebt.

• Franciesco
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:53:
[...]
dus ik ben je helaas even kwijt wat je met je PV en een batterij in de winter wilt doen :?
Waarschijnlijk werd bedoeld dat @tweeek de kosten van netafgenomen energie in de "winter" kan compenseren met de verkregen vergoeding van de terug geleverde energie in de "zomer".

Ook vanaf 2027 is dat mijn inziens niet onmogelijk bij een bepaalde verhouding PV opwek/teruglevering en netafname. Ik verwacht dat zelf ook te redden, maar heb geen doorsnee situatie.

• Jan-tweak
Franciesco schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Waarschijnlijk werd bedoeld dat @tweeek de kosten van netafgenomen energie in de "winter" kan compenseren met de verkregen vergoeding van de terug geleverde energie in de "zomer".

Ook vanaf 2027 is dat mijn inziens niet onmogelijk bij een bepaalde verhouding PV opwek/teruglevering en netafname. Ik verwacht dat zelf ook te redden, maar heb geen doorsnee situatie.
als ik kijk wat ik nu met mijn batterij in combinatie mat een dynamisch tarief per dag verdien, ga ik dat helaas niet met een sterk verhoogd energieverbruik in de winter compenseren, was dat maar zo, aan de andere kant helpt het natuurlijk wel.
dit jaar lukt dat nog vrij aardig met de saldering (zelfs zonder batterij) maar dat is helaas dus in 2027 echt afgelopen.

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:19:
[...]

als ik kijk wat ik nu met mijn batterij in combinatie mat een dynamisch tarief per dag verdien, ga ik dat helaas niet met een sterk verhoogd energieverbruik in de winter compenseren, was dat maar zo, aan de andere kant helpt het natuurlijk wel.
dit jaar lukt dat nog vrij aardig met de saldering (zelfs zonder batterij) maar dat is helaas dus in 2027 echt afgelopen.
Dat het in jou situatie niet lukt betekent niet dat het onmogelijk is. Alleen om 1 kWh in de winter te kunnen compenseren zul je er zomers waarschijnlijk ca. 5 moeten terugleveren.

Ik verwacht het financiële tekort in de winter nog steeds ruimschoots te kunnen compenseren met de zomerse teruglevering. En daar helpt de thuisbatterij flink aan mee.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-07-2026 11:51 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nog drie weken inderdaad..

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Dat het in jou situatie niet lukt betekent niet dat het onmogelijk is. Ik verwacht het financiële tekort in de winter nog steeds ruimschoots te kunnen compenseren met de zomerse teruglevering. En daar helpt de thuisbatterij flink aan mee.
dat klopt helemaal, daarom heb ik ook bewust erbij gezet dat in mijn geval het niet opgaat.
Waarbij een 8kWp PV installatie toch zeker binnen de range van de meer gangbare PV installatie zal vallen. Die ligt namelijk redelijk dichtbij de gemiddelde PV installatie van circa 8,5 kWp.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:34
Jan-tweak schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:50:
[...]

dat klopt helemaal, daarom heb ik ook bewust erbij gezet dat in mijn geval het niet opgaat.
Waarbij een 8kWp PV installatie toch zeker binnen de range van de meer gangbare PV installatie zal vallen. Die ligt namelijk redelijk dichtbij de gemiddelde PV installatie van circa 8,5 kWp.
Voor woningen is dat eerder de helft.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...anelen-ligt-bij-bedrijven

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2026 12:02 ]

• daemonix
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Precies. Ik reserveer in de winter genoeg in de batterij om het 72 uur uit te zingen, ook door niet-essentiele zaken echt uit te schakelen. Minder zonnepanelen (33) maar wel grotere batterij (27 kWh) die ik nog hoop uit te breiden.

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Dat het in jou situatie niet lukt betekent niet dat het onmogelijk is. Alleen om 1 kWh in de winter te kunnen compenseren zul je er zomers waarschijnlijk ca. 5 moeten terugleveren.
Dan is dat in NL uitstekend geregeld.
Om hier met zomerinjectie je winterafname te kunnen salderen is er eerder een factor 10 (indien je minder dan 400 kWh van het net afneemt of goed kan sturen via een dynamisch contact) tot 15 van toepassing (indien je daar boven zit of een vast contract hebt).

Alleen al de afnamekosten bovenop de prijs van de energiecomponent (die je hier ook moet betalen op een dynamisch contract) zijn 6 keer hoger dan de teruglevering (van het voorbije jaar).

Pagina: 1 ... 145 ... 161 Laatste