Jan-tweak schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:33:
[...]
top, wat overigens ook zeer interessant is zijn de de gemiddelde maand Epex kosten tijdens Zonneopwek (dus hierin zijn de avond en nacht prijzen niet in verwerkt en dat geeft eigenlijk een mooi beeld wat gemiddeld je teruglevering gaat opbrengen, en een spoileralert, dat is echt veel meer dan wat je bij een vast/variabel contract van krijgt (0,25-2 ct kWh).
sept-2015; 10,2 ct ( excl BTW en EB, Bij zonneplan krijg je dan dus 12,2 ct per kWh gemiddeld.
augustus-2015; 8,2 ct kWh gemiddeld
juli-2025; 8,7 ct kWh gemiddeld
juni-2025; 7,7 ct kWh gemiddeld
mei-2025; 9,3 ct kWh gemiddeld
april-2025; 10,9 ct kWh gemiddeld
Dat heb ik niet in detail bekeken maar wanneer hier de overproductie op zijn hoogst is dan is de Epex prijs doorgaans op zijn laagst.
En hier - in Vlaanderen gaat van de Epex prijs ook nog eens de premie voor de leverancier af.
Tot 1/7 was de prijs voor teruglevering voor mijn energiecontract (met nul vaste kosten) idd ook maar 2 cent/kWh. Dit had tot gevolg dat ik nog zo weinig mogelijk geen terugleveren (een 1000 kWh op jaarbasis). Blijkbaar was ik niet de enige want vanaf 1/7 heeft de energieleverancier zijn strategie aangepast en krijg je sowieso 1 cent/kWh (nooit negatief) voor 50% van de terugleverbonus en voor 50% de gemiddelde Epex maandprijs voor die maand. Dan zit je al vlug aan 4-5 cent netto terugleververgoeding ipv 1-2 cent.
Uiteraard nog steeds geneuzel in de marge want dan stijgt de teruglevergoeding op jaarbasis van 20 naar 50 €.
Laat dat dynamisch nog 10 cent zijn dan is dat 100 € ipv 50€. Van die 100 € gaan dan nog eens - bij mijn huidig energiecontract - 63,6 € vaste kosten af en weg "winst".
Heb je op jaarbasis heel veel teruglevering en/of je kan een dynamisch energiecontract afsluiten zonder vaste kosten en curtailment* toepassen bij negatieve prijzen is het uiteraard weer een totaal andere casus.
*Curtailment kan ik op de netgekoppelde installatie de komende jaren niet toepassen want dan verlies ik de productievergoeding (die hoger is dan de all in stroomprijs).
Op de eilandinstallatie ben ik sowieso niets met Epex prijzen.
De enige zekerheid heb je, mijn mening, bij NoM. Geen afnamekosten, weinig terugleverergoeding. Bij 2-5 cent per teruggeleverde kWh is de opbrengst (bij lage teruglevering) ook niet meer hoog genoeg om de jaarlijkse vaste aansluitkosten (hier een 160€/jaar) volledig te coveren. Zolang er een netaansluiting is en de terugleververgoeding zo laag blijft zal de netaansluiting dus niet meer negatief zijn.
(Dat maak ik hier dan weer ruimschoots goed met de productievergoeding en laadvergoeding voor de EV (2000 tot 2500 € op jaarbasis)maar dat scenario is ook niet voor iedereen weggelegd).
Vanaf het ogenblik dat de productievergoeding wegvalt en de huidige regelgeving is nog van kracht (lage terugleververgoeding, relatief hoge vaste aansluitkosten) gaat de netaansluiting hier op uit en zal ik zelf mijn plan wel trekken op basis van PV en eigen energieopslag.
[
Voor 16% gewijzigd door
IvoB2 op 09-07-2026 20:10
]