De vloer is gelegd!
Is nog een heel gedoe om alle verschillende werkzaamheden zo op elkaar af te stemmen dat mensen elkaar niet in de weg lopen. Letterlijk en figuurlijk.
Ik wilde al mijn stucwerk in de woonkamer en keuken afhebben; geschuurd en alles.
Dat lukt dan dus niet. Dus toen de vloerenman de egaline had gelegd, moest de volgende dag nog een aantal muren geschuurd worden.
Maar dat schuursel is niet al te best voor de egaline. Het is een beetje vettig en dan zou de lijm minder houden.
Bovendien moet zo'n egaline vloer nog spiegelglad geschuurd worden en dan zou je al dat schuursel in de egaline schuren.
Dus je koopt de halve Action leeg voor afdekfolie en legt dat op de vloer. Afgeplakt met action schilderstape,
Schuren en daarna weer al het plastic weg. Een hoop werk, maar voor wie gaat verbouwen: Dit soort dingen kom je om de haverklap tegen. Hoe goed je ook plant, of hoe goed je aannemer ook is. Op een gegeven moment je verstand op nul en als een zombie folie plakken.
Als de egaline dus uitgehard is en geschuurd (zorg dat je nog je huis in kan!) begint het uitrekenen en uitzetten van de hoofdlijn. Hij begint ergens in het midden en kijkt een beetje hoe hij overal uitkomt.
Dan lijm opzetten, en de eerste baan leggen.
De kleuren in het echt zijn totaal anders dan op de foto. Dus niet deze vloer kopen omdat je deze foto's zo mooi vindt
De vloer is overigens van Douwes Dekker en heet
Boterkoek
Zal een dezer dagen de factuur wel krijgen en zal ik vertellen wat ik betaald heb inclusief leggen.
Totaal duurde het leggen 3 dagen. Veel muur, veel hoeken, room divider. Een rechthoekige woonkamer gaat een stuk sneller.
Ik ben blij met het resultaat. We hadden in de winkel wel een groot stuk zien liggen, maar het is toch afwachten. Straks de muren nog in een andere kleur. Zo'n trendy modder-zand kleur waarvan je je over 7 jaar afvraagt waarom je dit ooit mooi vond.
Nogmaals: De kleuren op de foto kom niet overeen met de werkelijkheid.
Omdat wij een room divider hebben, wordt het leggen iets moeilijker.
Als je 1 ruimte hebt, leg je 1 strook en dan sluit je daar steeds mooi op aan totdat je bij de muren komt.
Bij een room divider doe je dat ook, maar je weet niet of de stroken aan de andere kant weer precies passen als ze weer bij elkaar komen.
Je begint met leggen op A, dan ga je naar rechts en maak je B, dan naar beneden en leg je C en dan hoop je dat het bij D allemaal goed uitkomt.
Dat is dus bijna onmogelijk. Een kleine afwijking van 0.1 mm per strook, zorgt na 10 stroken al voor 1 mm afwijking. Daar was ik voor gewaarschuwd en normaliter zorgen ze dat zoiets ergens komt waar het niet zo veel opvalt. Bij mij was dat niet echt mogelijk en werd het dus plek D omdat die redelijk kort is.
Er zaten dus inderdaad wat kiertjes. Die zijn opgevuld met een soort pasta.
Hij zei dat de kleur nog beter zou worden, dus we gaan het zien.
Heel erg valt het niet op als je het niet weet.
Wordt helemaal gek van die kleuren! De ene na laatste lijkt nog het meest.
Komende week de vloer afplakken met stucloper en een stofdichte afscheiding tussen hal en woonkamer. Daarna bijkeuken stucen, woonkamer en keuken en bijkeuken schilderen. En boven verder met de slaapkamers en de grote badkamer.
Morgenvroeg komen de tegels van 120x120