Ik zie en aantal puristen hun intrede doen en dat is prima. Maar ik vind het beeld wel een tikkeltje eenzijdig.
In de eerste plaats even een misverstand uit de wereld helpen. Assist maken je in de F1 games niet trager. Als jij een top 20% kunt rijden in de time trial zonder assists dan kun je die ook rijden met ABS aan en TC op medium. Het is niet, zoals bijvoorbeeld in Forza, dat het uitschakelen van assist je ineens een seconde per ronde sneller maakt. Het zorgt er wel voor dat je een stuk consistenter bent in de races.
Verder is er ongetwijfeld een groep mensen die het leuk vinden om met race handschoenen aan in hun kuipstoel te doen alsof ze max verstappen zijn. Daar is verder helemaal niks mis mee. Maar je hebt ook gamers die gewoon een game willen spelen. Iemand die aangeeft af en toe een paar rondjes te willen rijden zal niet meteen in de eerste categorie vallen. Voor de eerste groep zal het einddoel ongetwijfeld het rijden zonder assist zijn. Voor de groep gamers, de mensen die gewoon willen racen, is dat niet het geval.
Zelf heb ik overigens zowel een controller als een playseat met stuur. Daar zit wel een barrière verschil tussen. Als ik gewoon even een uurtje wil racen dan pak ik de controller die permanent achter mijn toetsenbord ligt en dan vind ik dat helemaal prima. Wordt het een langere sessie dan zet ik het stuur neer.
Wanneer je nog niet snel bent denk ik dat het beter is om met controller te starten. In het echt kun je natuurlijk meer dingen voelen (met je kont/rug). De controller pakt dat op met 3 soorten haptic feedback. Een gemiddeld stuur is daar een stuk beperkter in. De controller geeft meer feedback terug. Je hebt bij gripverlies tijdens het remmen vibratie vóór je een lockup krijgt in de remtrigger. Bij te veel gas bij het uitaccelereren krijg je ook hier vibratie in de acceleratietrigger vóór je achterstevoren staat (alsnog moet je snel zijn). De meeste sturen hebben geen actuatoren. Overstuur door te veel gas moet je zien, en dat gaat dan beter vanuit de cockpit dan vanuit de TV pod. Te veel remdruk moet je zien aan de wielanimatie, maar dan ben je al te laat en beschadig je je banden.
Voor wie het doel is zonder assists te rijden vraag ik mij alsnog af wat het nut is van starten zonder assist. In het begin ben je namelijk al druk genoeg met de baan leren en het racen zelf. Iemand die zich beperkt tot een paar rondjes per sessie kan dan ook beter de boel aan laten staan totdat dit goed gaat. Iemand die achter elkaar 90 rondjes in time trial gaat rijden kan het natuurlijk beter direct uitzetten. Dat hangt echt van je insteek af. Ben je een gamer of een simmer?
TLDR:
-Assists vertragen de speler niet (noemenswaardig)
-Controller geeft 3 soorten haptische feedback (rem, gas, hobbels)
-Bij controller moet je anders sturen. De game bepaalt de stuurhoek afhankelijk van je snelheid. Tijdens de bocht je snelheid managen bepaald grotendeels je curve.
-Bij een stuur moet je op basis van de force feedback even leren hoe ver je moet insturen
-Een stuur is wel even een ding om in te stellen en te installeren, ook moet je de knoppen leren. Een Xbox controller is direct klaar voor gebruik.
[
Voor 8% gewijzigd door
sdk1985 op 07-07-2022 21:40
]