Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Ontving recent alsnog enige antwoorden van Greenchoice. Beetje laat, de vragen waren al eind sep gesteld. Samengevat:

Ja, het was ernstig dat GC allerlei verschillende antwoorden had verstrekt aan klanten, zoals ook op dit forum te zien was.

Ja, het klopte dat men (tijdelijk) op basis van perioden saldeerde, maar nu de minister z'n bedoeling duidelijk had gemaakt zou het toch echt op basis van kWh/jaar gebeuren (ik moet het nog zien overigens).

Ja, het klopte dat ogenschijnlijk vergelijkbare klanten vrijwel dezelfde contract(nam)en hebben met dezelfde voorwaarden, maar toch heel verschillende tarieven betalen; dit had te maken met risico-inschattingen.

Nou, dat risico hebben ze goed ingeschat, ik zit in het hoge tarief en ben over twee weekjes ex-klant.

Mosterd na de maaltijd.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaadje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Dit zetten ze toch echt gisteren weer op twitter..
vanaf januari zijn wij ook weg, wat een amateuristische toestand daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl5iXlwbOjRbmX0CePJszFpxmzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dJh0RXqPuEkeOR0DH6e3o4VW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Blaadje Ik denk dat het juist express is, zo veel mogelijk mist opwerpen en niet ingaan op de gedetailleerde vragen die gesteld worden.

Dan kunnen ze altijd de rekening opmaken zoals het op dat moment het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Dat denk ik inderdaad ook, ze kunnen het nog helemaal zo draaien als ze op dat moment het beste uitkomt..
We gaan het meemaken met de jaarafrekening.
Iemand hier ervaring met Engie en/ of Vattenfall en salderen bij variabele tarieven ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGfg9LDbjBV3KWi7cBnU03UxY-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDMFnlq1oTGYXcr7JMBFbQVL.png?f=fotoalbum_large

Greenchoice beweegt meer mee met de markt

Vanaf 1 januari 2023 is je variabele contract flexibeler. Dit betekent dat wij je variabele tarieven vaker kunnen wijzigen, bijvoorbeeld maandelijks. Zo kunnen wij sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt en je altijd marktconforme tarieven bieden. Als de marktprijzen dalen, bewegen je tarieven mee. Maar het kan ook voorkomen dat je tarieven gelijk blijven, of stijgen. Om te zorgen dat de energierekening betaalbaar blijft in 2023, ook bij eventuele prijsstijgingen, houdt Greenchoice uiteraard rekening met het verwachte prijsplafond van de overheid.

bye bye Greenchoice tarieven per 1-1-2023.

Ben dan overgestapt. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Wai_AM op 26-11-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Hier ook exit Greenchoice. Per 1-1-2023 naar Amsterdam Energie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:13
Ha, ik had ook hetzelfde idee over switchen per 1 januari. Ik ga flexibel proberen voor gas maar voor stroom toch variabel ivm het salderen en dat het (bij een goede partij) duidelijk is hoe het werkt. Uiteindelijk verwacht ik dat de jaarrekening van Greenchoice wel oké uitpakt gezien ik nog steeds rond de 1000 kWh in de plus sta.
Bedankt voor het uitzoekwerk allemaal, lees hier al maanden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Vanwege het nog flexibeler worden van het contract wil ik ook weg bij greenchoice. Maar nu de grote vraag. Waarheen? De tarieven zijn niet heel relevant aangezien in vrijwel volledig saldeer. Maar ik wil daarom natuurlijk wel naar een leverancier welke netjes op jaarbasis saldeert. En het liefst dan ook gewoon een jaar lang hetzelfde tarief hanteert. Anders zie ik de bui net als bij greenchoice al hangen. Ga de discussie liever gewoon uit de weg :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28
Wai_AM schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:12:
[Afbeelding]

Greenchoice beweegt meer mee met de markt

Vanaf 1 januari 2023 is je variabele contract flexibeler. Dit betekent dat wij je variabele tarieven vaker kunnen wijzigen, bijvoorbeeld maandelijks. Zo kunnen wij sneller inspelen op de ontwikkelingen in de energiemarkt en je altijd marktconforme tarieven bieden. Als de marktprijzen dalen, bewegen je tarieven mee. Maar het kan ook voorkomen dat je tarieven gelijk blijven, of stijgen. Om te zorgen dat de energierekening betaalbaar blijft in 2023, ook bij eventuele prijsstijgingen, houdt Greenchoice uiteraard rekening met het verwachte prijsplafond van de overheid.

bye bye Greenchoice tarieven per 1-1-2023.

Ben dan overgestapt. :)
Had ze ook vandaag binnen gekregen. Was dan wel zo fijn geweest als hun magere 11,5 cent teruglevering ook een beetje mee zou gaan met de verhoging van de facto 2,4.

Gas gaat minder hard omhoog dan stroom. Vele jaren een trouwe klant geweest en ja iets meer betaald vanwege de groene gedachte, voor zover ik dat kan controleren. Maar mijn beurs is toch iets belangrijker op dit moment dus kijken wat komend jaar en daarna gaat gebeuren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
ericplan schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:14:
Hier ook exit Greenchoice. Per 1-1-2023 naar Amsterdam Energie.
Het ziet er beetje naar uit dat je niet bij de grote jongens aan moet kloppen. Maar Amsterdam energie, nog nooit van gehoord. Ik ga liever naar een partij wat bekender is.

[edit]

Ik zie dat Amsterdam Energie onderdeel is van: https://www.samenom.nl/. Hier gaan veel tweakers heen, maar zelf heb ik hier nog nooit van gehoord. Wil wel beetje financiële betrouwbaarheid hebben

[edit 2]

Maar die Flex is toch ook gewoon maandelijks? Ik heb geen mogelijkheid om variabel te kiezen

[ Voor 32% gewijzigd door grote_oever op 27-11-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15
Maverick schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:00:
Vanwege het nog flexibeler worden van het contract wil ik ook weg bij greenchoice.
Wat is concreet het nadeel gelet op het prijsplafond?
Maverick schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:00:
Maar nu de grote vraag. Waarheen? De tarieven zijn niet heel relevant aangezien in vrijwel volledig saldeer. Maar ik wil daarom natuurlijk wel naar een leverancier welke netjes op jaarbasis saldeert. En het liefst dan ook gewoon een jaar lang hetzelfde tarief hanteert.
Innova bied een jaarcontract aan. En je kan bij iedereen een modelcontract afsluiten. Je zou jezelf ook nog de vraag kunnen stellen of je misschien een modelcontract bij GC hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:06

Epsilon

alfatrion schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:58:
[...]
Omdat het (tijdelijk!) prijsplafond geen excuus is voor ondoorzichtige afrekening van de kosten :).

Ik heb overigens zo'n zelfde mail gehad, terwijl ik dacht dat ik tarieven had die een half jaar vast staan, of tenminste alle verbruiken binnen een blok van 6 maanden vallen. En met de praktijken uit dit topic, is het helemaal geen dom idee om over te stappen zodat je wel weet waar je aan toe bent :).

Ik ga hier toch ook eens naar kijken. Maar inderdaad, wat zijn de alternatieven?

[ Voor 6% gewijzigd door Epsilon op 28-11-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:06

Epsilon

grote_oever schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:18:
Ik zie dat Amsterdam Energie onderdeel is van: https://www.samenom.nl/. Hier gaan veel tweakers heen, maar zelf heb ik hier nog nooit van gehoord. Wil wel beetje financiële betrouwbaarheid hebben
Ik zag de "sub-divisie" van de plek waar ik woon en herkende het adres. Vol in een woonwijk, een huis met een perfect dak voor zonnepanel, maar niet eens zonnepanelen er op :P.

Geen idee wat zo'n adres doet anders dan een lokale registratie, maar vertrouwen schept het niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Heb ook naar OM gekeken maar ze zijn hier net zo duur als Greenchoice. Uurtarieven klinkt mooi maar met nul op de meter vraag ik me af of dat goed gaat uitpakken. Eigenlijk wil je dan een thuisaccu zodat je je verbruik kan schuiven over de dag.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

zeegerd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:31:
Ja, het klopte dat ogenschijnlijk vergelijkbare klanten vrijwel dezelfde contract(nam)en hebben met dezelfde voorwaarden, maar toch heel verschillende tarieven betalen; dit had te maken met risico-inschattingen.
Persoonlijk vindt ik het wel grappig dat Greenchoice nu eindelijk hun vaste klanten beloond. Wij zijn nu 13 jaar klant en met een volledig variabel contract hebben we afgelopen jaar het hele jaar hetzelfde tarief gekregen van ze (33 cent per kWh piek, 78 cent per kuub gas).
Het zal vast per 1 januari aardig gaan stijgen maar voor het moment zijn we nogsteeds erg blij met GC. En zolang we het hele jaar hetzelfde tarief hebben zal het mij m'n reet roesten hoe ze salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Croga schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:04:
[...]

Persoonlijk vindt ik het wel grappig dat Greenchoice nu eindelijk hun vaste klanten beloond. Wij zijn nu 13 jaar klant en met een volledig variabel contract hebben we afgelopen jaar het hele jaar hetzelfde tarief gekregen van ze (33 cent per kWh piek, 78 cent per kuub gas).
Het zal vast per 1 januari aardig gaan stijgen maar voor het moment zijn we nogsteeds erg blij met GC. En zolang we het hele jaar hetzelfde tarief hebben zal het mij m'n reet roesten hoe ze salderen.
8 jaar klant met variabel, afgelopen jaar 3 verschillende tarieven gehad. Hoogste was 33 cent/kWh. Met 88 cent/kWh word opladen EV echter erg pijnlijk en met een Nul op de Meter huis (ex EV natuurlijk) is correct salderen ook belangrijk.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
Croga schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:04:
[...]
Hier 10+ jaar klant en in de hoogste tarieven gestuurd sinds kort (dagtarief >1 euro/kWh). Blijkbaar was het risico volgens hun inschatting hoog oid dat we zouden vertrekken? Nou, dat is dan intussen gebeurd, dus zo kan ik nog wel wat risicoschattingen maken. :+ Misschien dat onze hoge netto teruglevering niet zo goed beviel (kan ik me voorstellen).

Gaat me verder ook niet erom dat ze *misschien* (zie eerder in deze draad) nu toch weer op jaarbasis (in kWh) salderen zodat het tarief eigenlijk weinig uitmaakt, maar om de onprofessionele houding: meer dan een maand vragen niet beantwoorden, de ene klant dit vertellen, de andere dat, ook op dezelfde dag via verschillende kanalen.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Tassadar32 schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:01:
Heb ook naar OM gekeken maar ze zijn hier net zo duur als Greenchoice. Uurtarieven klinkt mooi maar met nul op de meter vraag ik me af of dat goed gaat uitpakken. Eigenlijk wil je dan een thuisaccu zodat je je verbruik kan schuiven over de dag.
Belangrijk argument voor mij is dat Amsterdam Energie een coöperatie is. Er is geen winstoogmerk. Zeker in de beginjaren leek Greenchoice ook niet uit op pure winst. Na overname door Eneco is dat een beetje anders. Door samenwerking met OM heb ik er wel vertrouwen in dat deze toko niet zomaar omvalt. Bovendien loop ik met een maandelijks voorschot van €0 niet echt risico.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Hier ook gisteren aan samenom aangegeven dat ik per 1 januari van hen stroom wil afnemen. Het aanbod van Greenchoice voor 23 december (dan loopt mijn driejarig vaste contract af) tot einde jaar was al met al bijna 50% duurder. Daarnaast is het denk ik inderdaad goed om een lokale coöperatie zonder winstoogmerk te steunen. Ik ga naar een maandbedag van een euro of 90 dus dat ik ook goed te overzien. Ik heb nog wat andere partijen bekeken maar geen enkele bood zo'n mooie prijs.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Ben ook naar Samenom gegaan, niet lokaal voor Amsterdam maar de cooperatie. Niet dat dat veel uitmaakt.
ook hier een maandelijk voorschot van 0 euro.

Greenchoice moet toch wel opvallen dat mensen vertrekken per 31-12-2022 .......

[ Voor 21% gewijzigd door Wai_AM op 28-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:13
alfatrion schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:58:
[...]

Dat ze niet netjes op jaarbasis zullen gaan salderen omdat iedere maand de tarieven gaan wijzigen. Ookal zijn ze dit wel verplicht
[...]

Innova bied een jaarcontract aan. En je kan bij iedereen een modelcontract afsluiten. Je zou jezelf ook nog de vraag kunnen stellen of je misschien een modelcontract bij GC hebt.
Innova ziet er wel netjes uit qua tarieven ed. Iemand ervaring met ze qua salderen?

[ Voor 32% gewijzigd door Maverick op 28-11-2022 18:47 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Geachte heer ************,

Goed dat je energiebewust bezig bent en kiest voor groene stroom van Greenchoice. Jouw tevredenheid over onze dienstverlening en producten staat bovenaan. We zijn daarom heel benieuwd naar jouw ervaringen met Greenchoice.

Hoe tevreden ben jij?
Wat vind je prettig en wat kan volgens jou beter? We nodigen je uit voor een kort onderzoek. Het beantwoorden van de vragen duurt 5 tot 10 minuten. Vanzelfsprekend verwerken we je gegevens vertrouwelijk en anoniem en worden je antwoorden alléén voor dit onderzoek gebruikt.

Klik op onderstaande persoonlijke link om het onderzoek te starten.
Start onderzoek

:) zal in tegenstelling tot hun antwoorden over saldering,
een eenduidig niet voor meerdere opvatting interpreteerbare mening over geven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgYhaQ6IPxP-9rb_GG52dcMguwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGO1mEVqu8bfwsiiEDox6Lc1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2z7vpq2Srsmm0JEMDm9-ZVtROY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDpQAilLA61zp2F4Gra7YwzF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ7k_ePpEZSQ8DNuLVleDUjQoqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5p3J4eQX9HmqbHsAKVnhIzLl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsEd0bj4Xtm184Y7mtQGVboccxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7GFyrQcCjvvsTQZUHSQukX2j.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door Wai_AM op 30-11-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Ik heb vandaag een afrekening gekregen omdat ik begin november alleen met gas ben overgestapt. Helaas is het zoals hierboven al werd voorspeld:
Wat ze hebben gedaan is om zowel levering als teruglevering tegen de teruglevertarieven in de vetreffende periode rekening te brengen.

Dat betekent dat mijn overschot in kWh begin november van een kleine 1500 kWh dus tegen het gemiddelde van 0.099 Euro/kWh is vergoed, terwijl dat nu een waarde van gemiddeld 0.87 Euro/kWh vertegenwoordigd als er correct zou worden gesaldeerd. Zo ga ik voor ruim 1100 Euro het schip in.... Auw...

Morgen maar beginnen met bellen.
Wat een geklier....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
ericplan schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:20:
[...]

Belangrijk argument voor mij is dat Amsterdam Energie een coöperatie is. Er is geen winstoogmerk. Zeker in de beginjaren leek Greenchoice ook niet uit op pure winst. Na overname door Eneco is dat een beetje anders. Door samenwerking met OM heb ik er wel vertrouwen in dat deze toko niet zomaar omvalt. Bovendien loop ik met een maandelijks voorschot van €0 niet echt risico.
Jep en dit is voor mij ook de reden om na de laatste mail Greenchoice gedag te zeggen. Nog paar dagen en dan ben ik over naar de Agem, https://www.agem.nl/, een achterhoekse coöperatie. Die zijn wederverkoper van https://energie.vanons.org/, vergelijkbaar met OM.

Het is tijd dat de consumentenmarkt door coöperaties gerund wordt, de bedrijven kunnen het in ieder geval niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
WackoH schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:36:
Ik heb vandaag een afrekening gekregen omdat ik begin november alleen met gas ben overgestapt. Helaas is het zoals hierboven al werd voorspeld:
Wat ze hebben gedaan is om zowel levering als teruglevering tegen de teruglevertarieven in de vetreffende periode rekening te brengen.
Ik kies er voor om even af te wachten tot dat ik het geld heb. Daarna dien ik over de vorige jaarafrekening een klacht in. Ze hebben nu 21 dagen niet gesaldeerd.

Dit zal zich over een half jaar herhalen, maar dan moet ik hen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 14:31
Zucht.... contract van dec 2021 tot dec 2022. In april een meterwissel gehad en je raadt het al, een aparte nota opgesteld waardoor er niet gesaldeerd wordt over een heel jaar.

2 whatsapp en 1 telefoongesprek later en het is nog steeds niet duidelijk bij de klantenservice wat nou precies het probleem hiervan is, en ik krijg een wollig praatje wat een beetje naast de kwestie is over terugleververgoedingen en salderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Wai_AM schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:22:
Ben ook naar Samenom gegaan, niet lokaal voor Amsterdam maar de cooperatie. Niet dat dat veel uitmaakt.
ook hier een maandelijk voorschot van 0 euro.

Greenchoice moet toch wel opvallen dat mensen vertrekken per 31-12-2022 .......
Stemmen met de voeten werkt.

Overigens lijkt het erop dat ze verliezen op langlopende goedkope contracten verhalen op verlengers, door die boven-markt prijzen te vragen. Als er te veel mensen opstappen komen ze dus in de financiele problemen. Zou m'n maandbedrag maar verlagen voor het geval je nog geld tegoed hebt en er naar kunt fluiten als ze op de fles gaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik kreeg mijn jaarnota van Greenchoice, die zit 715 euro boven het indicatiebedrag wat het klantenportaal gaf. Waarom? Weten ze niet, na lang aandringen gaan is het doorgestuurd naar de mijn omgeving expert, maar daar moest ook wel veel aandringen tegen aan. Ik ben blij niet meer bij Greenchoice te zitten, het begrip van waar het mis gaat is bij de klantenservice nihiel en de prijzen zijn erg hoog (in de nota pdf zit er nog een pagina met een bedelbrief om te blijven bij).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Probydoby schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:47:
Zucht.... contract van dec 2021 tot dec 2022. In april een meterwissel gehad en je raadt het al, een aparte nota opgesteld waardoor er niet gesaldeerd wordt over een heel jaar.

2 whatsapp en 1 telefoongesprek later en het is nog steeds niet duidelijk bij de klantenservice wat nou precies het probleem hiervan is, en ik krijg een wollig praatje wat een beetje naast de kwestie is over terugleververgoedingen en salderen....
Letterlijk mijn casus in 2020. Ook toen werd er al moeilijk gedaan en heb ik moeten dreigen met de ACM (die even daarvoor een publicatie over dit onderwerp had gedaan) om mijn recht te halen.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:52:
[...]

Stemmen met de voeten werkt.

Overigens lijkt het erop dat ze verliezen op langlopende goedkope contracten verhalen op verlengers, door die boven-markt prijzen te vragen. Als er te veel mensen opstappen komen ze dus in de financiele problemen. Zou m'n maandbedrag maar verlagen voor het geval je nog geld tegoed hebt en er naar kunt fluiten als ze op de fles gaan.
Die langlopende contracten worden veelal langdurig vastgezet bij andere partijen, dus dat lijkt me weinig plausibel. En met de besparingsdrift van Nederlanders zal er ruimte zitten in die contracten.

GC (en andere partijen) hebben gezien de onzekerheid op dit moment gewoon weinig baat bij een groei in het aantal klanten. Dus ze accepteren een hogere CHURN zodat de bedrijfsrisico's lager worden. Vanuit deze partijen gezien een zeer redelijke strategie. Voor de consument is het minder fijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Krisp op 10-12-2022 15:15 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@Krisp ik krijg vanuit m'n inkoop positie voor datacenter locaties andere berichten door - daar waar men lange termijn is aangegaan zit er speculatie in, met oog op verdere dalingen die op dat moment de trend waren. Er zit zeker een spread in, maar merk wel dat men in die sector risico's wel degelijk probeert af te dekken door creatief met tarieven bij verlengingen om gaat en regelmatig claimt marktarieven te hanteren maar feitelijk geen gemiddelde maar een toptarief van een dagmarkt pakt.

Overigens hebben ze wel/ook te maken met problemen van niet kunnen vastleggen voor langere termijn, dus zie ook partijen die net als GC alleen voor flex willen gaan. Dus deels eens met je uitleg, maar deels is er ook wederom te veel gespeculeerd en worden die kosten afgewenteld op de klant - want inderdaad vanuit bedrijfsstategie redelijk is en voor mij als (zakelijke) klant onprettig. Ben dus veel aan het onderhandelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
Ik zet per eind dec gewoon het uitlezen van de meter uit. Laat ze dan maar eens per maand salderen. Ik ben al 7 jaar bij greenchoice en daardoor ebben ze me wel zeer scherpe aanbiedingen gedaan in het verleden. je wint dus ook duidelijk wat door te blijven. Je moet alleen even om dat salderen heen werken.

Helaas zijn mijn afrekeningen van 1 Feb tot 1 Feb dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik heb sinds 4 nov panelen en dus word mijn eerste afrekening ook ongunstig maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:32:
Ik zet per eind dec gewoon het uitlezen van de meter uit. Laat ze dan maar eens per maand salderen. Ik ben al 7 jaar bij greenchoice en daardoor ebben ze me wel zeer scherpe aanbiedingen gedaan in het verleden. je wint dus ook duidelijk wat door te blijven. Je moet alleen even om dat salderen heen werken.

Helaas zijn mijn afrekeningen van 1 Feb tot 1 Feb dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik heb sinds 4 nov panelen en dus word mijn eerste afrekening ook ongunstig maar het is niet anders.
Dan zal er een inschatting worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Wippie1234 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:31:
[...]

Dan zal er een inschatting worden gemaakt.
Nee hoor dan krijg je gewoon een verzoek tot invullen. Schatting doen ze pas als ze helemaal geen data krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
computerjunky schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:55:
[...]

Nee hoor dan krijg je gewoon een verzoek tot invullen. Schatting doen ze pas als ze helemaal geen data krijgen.
Heb jij, of iemand anders hier, ooit zo’n verzoek gekregen bij een wijziging van het tarief? Hoe zag dat verzoek er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:32:
[...]

Heb jij, of iemand anders hier, ooit zo’n verzoek gekregen bij een wijziging van het tarief? Hoe zag dat verzoek er uit?
Ik geef bij iedere wijziging tussentijdse standen door. Dan hebben ze alle data die ze nodig hebben. Ook maak ik foto's van de meter en reken ik het zelf uit.
Mij krijgen ze niet ongeacht welke leverancier.

2 minuten werk in een Excel sheetje bij een wijziging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:33:
[...]

Ik geef bij iedere wijziging tussentijdse standen door. Dan hebben ze alle data die ze nodig hebben. Ook maak ik foto's van de meter en reken ik het zelf uit.
Mij krijgen ze niet ongeacht welke leverancier.

2 minuten werk in een Excel sheetje bij een wijziging.
Gewoon via de mail?

En verwerken ze dat ook zo in hun administratie?

Heb je nog een oude Feraris meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:
[...]

Gewoon via de mail?

En verwerken ze dat ook zo in hun administratie?

Heb je nog een oude Feraris meter?
Ik heb altijd een brief gekregen afgelopen 7 jaar met daarin de vraag of ik de meterstanden door wil geven. Als je bij greenchoioce aangeeft alles per mail te willen dan komt dat denk ik via de mail.
Vervolgens ga je naar de site log je in en vul je de meterstanden in en die stand word dan gebruikt bij de afrekening.

Ik heb sinds maart dit jaar een slimme meter daarvoor had ik een Feraris meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb altijd een brief gekregen afgelopen 7 jaar met daarin de vraag of ik de meterstanden door wil geven. Als je bij greenchoioce aangeeft alles per mail te willen dan komt dat denk ik via de mail.
Vervolgens ga je naar de site log je in en vul je de meterstanden in en die stand word dan gebruikt bij de afrekening.

Ik heb sinds maart dit jaar een slimme meter daarvoor had ik een Feraris meter.
Ik sta er we van te kijken dat ze die mail/brief ook sturen bij een tariefswijziging (die dus tegenwoordig 1x per maand zal zijn bij het variabele contract). Zelf ken ik die procedure alleen bij het opmaken van de jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Wolly schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:44:
[...]

Ik sta er we van te kijken dat ze die mail/brief ook sturen bij een tariefswijziging (die dus tegenwoordig 1x per maand zal zijn bij het variabele contract). Zelf ken ik die procedure alleen bij het opmaken van de jaarrekening.
Nee bij een tarief wijziging niet tenzij ik zelf mijn contract veranderde maar dan vulde ik toch altijd al mijn standen in om het ze goed te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb vorige week volgens de instructies op de website van Greenchoice mijn contract per WhatsApp opgezegd. Maar sindsdien nul reactie gekregen. Is dat normaal? (ik vind van niet ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
WackoH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:27:
Ik heb vorige week volgens de instructies op de website van Greenchoice mijn contract per WhatsApp opgezegd. Maar sindsdien nul reactie gekregen. Is dat normaal? (ik vind van niet ...)
Ik ben laatst (paar weken geleden) overgestapt, en kreeg ook, behalve een duffe bedelbrief in de eindnota, verder 0 respons. Kan mij wel iets bij voorstellen, zal in deze markt voor Greenchoice weinig moeite gaan naar behoud.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Krisp schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:48:
[...]

Letterlijk mijn casus in 2020. Ook toen werd er al moeilijk gedaan en heb ik moeten dreigen met de ACM (die even daarvoor een publicatie over dit onderwerp had gedaan) om mijn recht te halen.
Dat heb ik ook maar gedaan. Ook al staat op de website van het ACM dat ze niks kunnen doen tot dat de wet is aangescherpt (en dat zal dan wel niet met terugwerkende kracht toepasbaar zijn op mij). Maar het is een relatief klein bedrag, dus ik hoop dat het bluffen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
WackoH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:27:
doet je nieuwe energieleverancier dat niet voor jou, het opzeggen van je contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 07:27
Droplollie schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:20:
[...]

Snap ik. Jaarcontract was ook verkeerde term. In ieder geval heeft GC bevestigd dat het over een geheel jaar wordt verrekend. Zie hier onder reactie op mijn klacht. Ivm warmtepomp gaat mij dat veel schelen.

[...]
Inmiddels heb ik mijn eindafrekening binnen. Zoals je kunt zien is de eindafrekening gebaseerd op periode van 27-01-2022 - 01-12-2022. Niet een heel jaar dus. Zie eerdere reactie: mijn contract ging eigenlijk op 1-12-2021, maar ik kreeg een (tussentijdse) eindafrekening, omdat ik tussentijds mijn gascontract had opgezegd. Zoals je kunt zien is destijds beloofd door GC dat de eindafrekening ivm saldering alsnog over een jaar zal plaatsvinden. Zo te zien is dat niet gebeurd...

Ik ben even benieuwd of ik de eindafrekening nu goed lees: is de salderingsregeling nu goed toegepast? Ik had een variabel contract. Maar lees ik het goed dat voor mijn teruggave een hoger tarief wordt gegeven dan het tarief voor levering? Dus eigenlijk is dit positiever dan wanneer de Kwh's bij elkaar waren weggestreept?
Of lees ik dat helemaal verkeerd? Ben benieuwd hoe jullie dat interpreteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61fb_GZqDi8x6CqIk2_HA7kbTc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfjCwFD6Jd55Vrb6eXRYAXqW.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ik zie nu dat het gemiddelde tarieven zijn in de eindafrekeningen. Omdat ik meer teruglever dan ontvang, worden de teruglevertarieven weergegeven (tussen 0,08 en 0,115). Dan is er dus wel per tariefsperiode gesaldeerd, in plaats van over de hele periode.

Ik zal in ieder geval contact opnemen met GreenChoice om de saldering alsnog over het hele jaar te verrekenen. Ben benieuwd naar hun reactie.

[ Voor 13% gewijzigd door Droplollie op 13-12-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Droplollie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

Inmiddels heb ik mijn eindafrekening binnen. Zoals je kunt zien is de eindafrekening gebaseerd op periode van 27-01-2022 - 01-12-2022. Niet een heel jaar dus. Zie eerdere reactie: mijn contract ging eigenlijk op 1-12-2021, maar ik kreeg een (tussentijdse) eindafrekening, omdat ik tussentijds mijn gascontract had opgezegd. Zoals je kunt zien is destijds beloofd door GC dat de eindafrekening ivm saldering alsnog over een jaar zal plaatsvinden. Zo te zien is dat niet gebeurd...

Ik ben even benieuwd of ik de eindafrekening nu goed lees: is de salderingsregeling nu goed toegepast? Ik had een variabel contract. Maar lees ik het goed dat voor mijn teruggave een hoger tarief wordt gegeven dan het tarief voor levering? Dus eigenlijk is dit positiever dan wanneer de Kwh's bij elkaar waren weggestreept?
Of lees ik dat helemaal verkeerd? Ben benieuwd hoe jullie dat interpreteren.
[Afbeelding]

EDIT: ik zie nu dat het gemiddelde tarieven zijn in de eindafrekeningen. Omdat ik meer teruglever dan ontvang, worden de teruglevertarieven weergegeven (tussen 0,08 en 0,115). Dan is er dus wel per tariefsperiode gesaldeerd, in plaats van over de hele periode.

Ik zal in ieder geval contact opnemen met GreenChoice om de saldering alsnog over het hele jaar te verrekenen. Ben benieuwd naar hun reactie.
Ik zit hier naar te kijken, maar heb iets meer uitleg nodig. Zoals ik het zie hebben ze alle teruglevering tegen de netto teruglevertarief verrekend. Ik zie helemaal geen saldering hierin. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
grote_oever schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:23:
[...]

Ik zit hier naar te kijken, maar heb iets meer uitleg nodig. Zoals ik het zie hebben ze alle teruglevering tegen de netto teruglevertarief verrekend. Ik zie helemaal geen saldering hierin. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
In het dashboard van GG kwam ik wat verder. Hier bijvoorbeeld het overzicht van verbruik en teruglevering van normaaltarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVhzZfkzG-MzC6kgozP9MHeQdIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pkth7vnJszmrW0QZdrtCCnDW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzXfa6euRjbZwsxDR0V5qAKuP6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YPOt5MTftKc6iMMdFitvqbbk.png?f=fotoalbum_large

Daarin zie je dat er (volgens mij?) wordt gesaldeerd op tarief en niet op basis van het hele jaar? In de eerdere screenshot van de eindafrekening is het gemiddelde teruglevertarief over de alle tariefperiodes genomen als ik het goed interpreteer.

Wat me overigens ook opvalt. Is dat volgens mij de energiekorting van november er dubbel in staat? Dus in het voorschot tarief een plus bedrag (die is immers in november al verrekend in mijn maandbedrag), maar ook nog in het totaal overzicht? Of zie ik dat (ook) verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDK_dS8jGFX92FGp2tHVMzpKY4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5drz5NTMlpBy05TdAw7IyT2h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wai_AM schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:41:
[...]doet je nieuwe energieleverancier dat niet voor jou, het opzeggen van je contract?
Jawel. Maar volgens de voorwaarden bij Greenchoice moet je 30 dagen van tevoren opzeggen, terwijl de nieuwe leveranceir (EnergyZero) pas 14 dagen van te voren in actie komt.
Om zoveel mogelijk gezeur te voorkomen (ik vrees nog veel gedoe omdat ik eerder met gas ben overgestapt), wil ik ze zo min mogelijk aanleiding geven om te claimen dat ik me niet aan de overeenkomst heb gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Droplollie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:34:
[...]

In het dashboard van GG kwam ik wat verder. Hier bijvoorbeeld het overzicht van verbruik en teruglevering van normaaltarief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarin zie je dat er (volgens mij?) wordt gesaldeerd op tarief en niet op basis van het hele jaar? In de eerdere screenshot van de eindafrekening is het gemiddelde teruglevertarief over de alle tariefperiodes genomen als ik het goed interpreteer.

Wat me overigens ook opvalt. Is dat volgens mij de energiekorting van november er dubbel in staat? Dus in het voorschot tarief een plus bedrag (die is immers in november al verrekend in mijn maandbedrag), maar ook nog in het totaal overzicht? Of zie ik dat (ook) verkeerd?

[Afbeelding]
zelfde als alfatrion, je bent "netto teruglevering" dit houd in dat Greenchoice al je verbruik en teruglevering tegen hun teruglevering tarief verrekenen/berekenen.

Mocht je netto verbruiker zijn dan verrekenen/berekenen Greenchoice je verbruik en teruglevering tegen de tarieven van verbruik (je verbruik tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
WackoH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:17:
[...]

Jawel. Maar volgens de voorwaarden bij Greenchoice moet je 30 dagen van tevoren opzeggen, terwijl de nieuwe leveranceir (EnergyZero) pas 14 dagen van te voren in actie komt.
Om zoveel mogelijk gezeur te voorkomen (ik vrees nog veel gedoe omdat ik eerder met gas ben overgestapt), wil ik ze zo min mogelijk aanleiding geven om te claimen dat ik me niet aan de overeenkomst heb gehouden.
Nieuwe leverancier hoort toch de opzegging goed te regelen ?
Anders is overstappen toch niet makkelijk ? of zie ik dat verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nieuwe leverancier zei dat zij geen problemen maken als iemand na 14 dgn overstapt en hij verwachtte dat Greenchoice dat ook niet zou doen. De overstapdatum staat nu wel in januari. Misschien sturen zij ook een opzegging. Maar liever neem ik geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-03 07:57
Ik heb zojuist navraag gedaan bij Greenchoice klantenservice, en hier krijg ik de volgende reactie:

Het salderen in hoeveelheid stroom (dus in kWh's) gebeurt ook op jaarbasis, dat betekent dat je de extra teruggeleverde kWh's van de zomermaanden worden afgetrokken van je hogere verbruik in kWh van de wintermaanden.Slechts over dit nettoverbruik betaal je dan energiebelasting. Maar dit gebeurt wel tegen de leveringstarieven van het moment van opwek en het moment van verbruik. Als we op maandbasis zouden salderen, zou de hoge overproductie in de zomermaanden aan je uitbetaald worden tegen de terugleververgoeding en je hge verbruik in de wnter volledig aan je doorgerekend worden. Overigens passen wij vanaf komend jaar niet standaard de tarieven op maandbasis aan, indien deze worden aangepast ontvang je hiervan 30 dagen van te voren bericht.

Hier geeft de klantenservice aan dat salderen in kWh gebeurt, en dat het op jaarbasis gebeurt. Ik heb aangeveven dat ik op een variabel contract zit. Alleen voor extra afname betaal je dan het dan geldende tarief, wat logisch is. Dat zou betekenen dat het wel goed gedaan wordt?

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 18:04
Ik lees hierin niks nieuws (tov eerdere posts en voorbeelden), let goed op de tussenzinnetjes. Belasting netjes per jaar, maar levering/teruglevering tegen de geldende tarieven. Waarmee je in de zomer minder voor je kWh krijgt dan je er in de winter voor betaald.

Iemand deze al goed gelezen?

https://solarmagazine.nl/...-vanwege-foute-berekening

Want als ik dit lees, lijkt dit erg op de Greenchoice aanpak?

[ Voor 0% gewijzigd door Supersjellie op 14-12-2022 17:36 . Reden: Typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbuijzen
Ze hebben erna nog bevestigd dat ook bij wisselende tarieven op jaar basis gesaldeerd wordt in kWh, dus we gaan het meemaken.

Ik ga iig alles goed bijhouden en in het geval het toch verkeerd gebeurt een klacht indienen via de geschillen commissie :)

14350 Wp Solaredge | Techneco Elga 5 kW HWP | Tosot Airco x 2 | Renault Zoe '17 | Volvo XC60 '24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@Fbuijzen

Hier staan dus twee verschillende zaken:
Het salderen in hoeveelheid stroom (dus in kWh's) gebeurt ook op jaarbasis, dat betekent dat je de extra teruggeleverde kWh's van de zomermaanden worden afgetrokken van je hogere verbruik in kWh van de wintermaanden.Slechts over dit nettoverbruik betaal je dan energiebelasting.
Dat klopt, het salderen van de belastingen is verplicht per jaar. (artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag)
Maar dit gebeurt wel tegen de leveringstarieven van het moment van opwek en het moment van verbruik.
Hier staat dat ze in euro's salderen, dat gaat dus verkeerd aangezien de minister heeft aangegeven dat het per jaar moet zijn. (artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 en latere toelichting minister Jetten).

• Fbuijzen
Thanks Wolly. Fijn om de referenties erbij te hebben van de relevant wetten en toelichtingen. Mijn vaste contract is afgelopen augustus afgelopen, dus ik krijg denk ik pas een jaarafrekening in Augustus 2023. Tot die tijd ga ik het goed in de gaten houden.

Mochten er andere mensen eerder een jaarafrekening krijgen met variabele tarieven van Greenchoice, dan zou het fijn zijn om te zien welke aanpak Greenchoice nu echt neemt.

Blijft wel vervelend dit soort situaties. De prijzen zijn al enorm hoog, en als je niet uitkijkt word je ook nog benadeeld waar je bij staat.

• alfatrion
De klachtenafdeling van GreenChoice laat mij weten:
Omdat uw gasaansluiting is opgezegd per 20-10-2022 zijn wij genoodzaakt om een eindafrekening te maken voor de gasaansluiting. Ondanks dat we nog steeds stroom leveren op uw adres [adres] dienen wij een jaarnota op te maken voor beide producten. De volgende jaarnota zal worden opgemaakt in oktober 2023. Dan gaat het wel over een periode van 365 dagen.

• WackoH
Dat is slecht nieuws. En nu?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb destijds bij een meterwissel ook een eindafrekening gekregen. Dat kon ik toen met een telefoontje laten aanpassen naar een tijdelijke afwijkende maandelijkse bijdrage en de jaarafrekening op het gebruikelijke moment. Ik denk dat ze daar momenteel geen zin in hebben.
Moeilijk genoeg voor ze om alles rond te krijgen voor de administratieve draak die prijsplafond heet.

A'dam PVOutput

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:28
alfatrion schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:39:
Ondanks dat we nog steeds stroom leveren op uw adres [adres] dienen wij een jaarnota op te maken voor beide producten.
Ik zou toch eens vragen waarom dan. Van wie moet dat? Want dit is niet in jouw belang.

Zeker omdat er kennelijk "precedentwerking" is (OK, een verwijzing naar Tweakers geldt misschien niet echt als precedent :P)

• alfatrion
Ik heb ze gevraagd om dit bijzondere standpunt te onderbouwen. Daarop belde de klachtbehandelaar mij. Mij werd te kennen gegeven dat dit een afspraak was tussen de netbeheerder en hen. Ik heb aangegeven dat ik geen partij ben bij die overeenkomst. Ik liet het salderen vallen en toen viel het kwartje.

De klachtbehandelaar maakt zich er sterk voor dat ik een jaarafrekening van 21 mei 2021 tot 21 mei 2022 krijg. Voor de afrekening van 1 mei 2022 tot 20 oktober 2022 zal gelden dat er daarnaast nog een derde afrekening gemaakt zal worden. Als dat niet doen dan komt hij met een een betere onderbouwing.

Ik ben ook nog begonnen over de onrechtmatige afschrijving op 6 juni 2022. We hebben afgesproken dat ik zelf de bedragen zal overmaken. Ik had op 1 juni 20 euro te veel betaald en dan moet je niet op 6 juni het voorschot er nog een keer zelf afschrijven.
Turrican schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:
Zeker omdat er kennelijk "precedentwerking" is (OK, een verwijzing naar Tweakers geldt misschien niet echt als precedent :P)
Ik beschouw een uitspraak van de rechter in eerste aanleg ook niet als een precedent.

• Wolly
  • Niet online
@Fbuijzen
Ik zag vanavond dat de pagina met uitleg over saldering weer eens is aangepast.

Er staat nu een heuse tabel met voorbeeld per periode en ze geven (weer) toe dat ze niet op kWh basis salderen wat ze recent weer verkondigden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sgCbxS7c/ziggo-bestelling-2023.png
Als je een variabel tarief hebt, beweegt je salderingsvergoeding mee
Trouwens weer frappant dat er geen voorbeeld staat wat er gebeurt als je >=1 kWh netto teruglevert.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 15-12-2022 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Wolly schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:26:
@Fbuijzen

Er staat nu een heuse tabel met voorbeeld per periode en ze geven (weer) toe dat ze niet op kWh basis salderen wat ze recent weer verkondigden.

[Afbeelding]

[...]

Trouwens weer frappant dat er geen voorbeeld staat wat er gebeurt als je >=1 kWh netto teruglevert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmXMy9KO3d4qRquLWXnXtENncGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4K95sukngiHZiBx8YJszbnEh.png?f=user_large

even tarieven hoog in de wintermaanden en je krijg niet 7,50 terug, maar betaal je 107,50

• grote_oever
@Fbuijzen

[Afbeelding]

[...]

Voorbeeld wat hier gegeven wordt is volgens mij van >=0. Want deze berekening klopt niet als je netto teruglevert.

Want als ik de berekening op mijn tarief loslaat zou ik met de @Wolly berekening 217kwh moeten betalen als ik 719kwh netto teruglever.

Maar als ik de berekening van @Droplollie toepas dan krijg ik -79 euro terug. voor -719kwh netto teruglevering.

[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 15-12-2022 22:13 ]

• Wai_AM
grote_oever schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:09:
[...]

Voorbeeld wat hier gegeven wordt is volgens mij van >=0. Want deze berekening klopt niet als je netto teruglevert.

Want als ik de berekening op mijn tarief loslaat zou ik met de @Wolly berekening 217kwh moeten betalen als ik 719kwh netto teruglever.

Maar als ik de berekening van @Droplollie toepas dan krijg ik -79 euro terug. voor -719kwh netto teruglevering.
voor teruglevering:
2de voorbeeld van Mo
https://www.greenchoice.n...egeling/rekenvoorbeelden/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EgwVO0locMfVtXBBwcuVbLwtKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wIgo68D3rOiRv0JlTu3GMn5c.png?f=user_large

Als je 1 teruglevertarief hebt van 11 cent.
Maar volgens mij was dat eerst 0,08 en dan 0,08 en nu 0,11 cent
zoals alfatrion

[ Voor 11% gewijzigd door Wai_AM op 15-12-2022 22:31 ]

• Wolly
  • Niet online
Wai_AM schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:24:
[...]

voor teruglevering:
2de voorbeeld van Mo
[Afbeelding]

zoals alfatrion
Nee, Mo heeft een vast contract dan salderen ze wel op kWh basis.

Pas bij een variabel contract gaan ze smokkelen met salderen.

• Wai_AM
hmm wacht wel op mijn eind afrekening om de berekening te zien.
Had een variabel contract met 3 periode met 3 verschillende tarieven .....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Laatst online: 17:14

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Bij dit artikel zijn kanttekeningen bij te plaatsen. De commissie is tot dit oordeel gekomen vanwege uitlatingen van dit specifieke energiebedrijf. De uitspraken zijn hier gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
Wai_AM schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:24:
[...]

voor teruglevering:
2de voorbeeld van Mo
[Afbeelding]

zoals alfatrion
Ja bij mij gelden inderdaad verschillende tarieven, zie post hieronder. Er wordt dus per tarief periode gesaldeerd? Klopt dat dan?

Overigens heeft GC inmiddels aangegeven dat ik nog een verrekening krijg over rest van het jaar ivm tussentijds stopzetten gasaansluiting.
Droplollie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:03
@Fbuijzen

[Afbeelding]
Op zich is deze methode wel te begrijpen. De prijzen wisselen steeds. Dus als je de kWh's per periode omzet in euro's en dat allemaal optelt, dan heb je in ieder geval een uitlegbaar geheel.

Het is echter niet hoe salderen bedoeld is. Dat gaat over een geheel jaar. Waarbij eerst de kWh's van elkaar worden afgetrokken. En er op het restant een prijs wordt geplakt.

Maar wat ik me dan afvraag. Hoe bepaal je de prijs dan voor dat restant aan kWh's? Want de prijzen wisselen vier keer. Welke prijs pak je dan? Een gemiddelde? Een gewogen gemiddelde? Of...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spacewagon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:38:
[...]

Op zich is deze methode wel te begrijpen. De prijzen wisselen steeds. Dus als je de kWh's per periode omzet in euro's en dat allemaal optelt, dan heb je in ieder geval een uitlegbaar geheel.

Het is echter niet hoe salderen bedoeld is. Dat gaat over een geheel jaar. Waarbij eerst de kWh's van elkaar worden afgetrokken. En er op het restant een prijs wordt geplakt.
Exact.
Maar wat ik me dan afvraag. Hoe bepaal je de prijs dan voor dat restant aan kWh's? Want de prijzen wisselen vier keer. Welke prijs pak je dan? Een gemiddelde? Een gewogen gemiddelde? Of...?
Dat is iets wat niet afgesproken is. Je kan daarvoor naar uitspraken van de geschillencommissie kijken.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1RwvNww3/ziggo-bestelling-2023.png

Of naar de concurrent
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/s24LSWtW/ziggo-bestelling-2023.png

Uiteindelijk is het de taak van Greenchoice om iets te verzinnen en die eenduidig naar de klanten te communiceren. Tot nu toe zien we dat elke helpdeskmedewerker of twitter medewerker het anders uitlegt en dat de website ook om de haverklap wordt aangepast met andere berekeningswijzes zonder aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Ik kreeg net mijn jaarafrekening van GC,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1UfNoYJnLUrj2uQtod6m5AoX6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTDew6FkJvK0SMtMdaeIXThm.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij kan ik er tevreden mee zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
Tja, netto teruglevering, dan is het sommetje makkelijk he. Daarvan hebben we al meer voorbeelden gezien in deze draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Turrican schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:39:
Tja, netto teruglevering, dan is het sommetje makkelijk he. Daarvan hebben we al meer voorbeelden gezien in deze draad.
Ah ik heb niet meegekregen dat het in andere situaties anders zou zijn. Ik zal beter opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb laatst ook mijn jaarnota gekregen en deze ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OqgLbnn-3AXl-1Yrbh1hPEi3NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzBQPEbh0a27yJah68qliVoD.png?f=fotoalbum_large

Geen netto teruglevering, maar wel 1 vast tarief. Ik neem aan dat deze verder in orde is?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
jelmervos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:09:

[Afbeelding]

Geen netto teruglevering, maar wel 1 vast tarief. Ik neem aan dat deze verder in orde is?
Nvm het lijkt allemaal toch goed te staan.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 17-12-2022 08:31 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:24:

[Afbeelding]

Buiten dat je slechts 200,- krijgt voor 2100kWh overproductie lijkt het in orde. Toch zou ik wat anders zoeken voor volgend jaar, de 9 cent kan echt niet meer. Ik had in mijn oude contract bij BE al 12-13 en nu +/-60.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

[Afbeelding]

Je hebt waarschijnlijk over de gehele periode geen tariefswijziging gekregen? In dat geval klopt het want de problemen met salderen zien we alleen bij de variabele contracten waar de prijzen regelmatig worden aangepast binnen een contractjaar.

Het kan voor jou in de toekomst wel gaan spelen als je vaste contract afloopt, je gaat dan automatisch over op een variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Ik vind het schrijnend om te zien hoe ik jaren geleden bij Greenchoice een contract afsloot omdat we groen belangrijk vonden is geworden tot een Eneco met een groen likje verf. Ook wij hebben het uitgemaakt met Greenchoice en stappen volgende maand over naar de concurrent. Ik vrees voor de jaarrekening, want bij de meter vervanging in augustus was de afrekening op z'n zachtst dubieus.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Rol-Co schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 08:44:
[...]

Buiten dat je slechts 200,- krijgt voor 2100kWh overproductie lijkt het in orde. Toch zou ik wat anders zoeken voor volgend jaar, de 9 cent kan echt niet meer. Ik had in mijn oude contract bij BE al 12-13 en nu +/-60.
Ja ik dacht dat zelf ook al maar twijfelde dan omdat iets met bomen en bos. Bedenkt voor het extra zetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wolly schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:03:
[...]

Je hebt waarschijnlijk over de gehele periode geen tariefswijziging gekregen? In dat geval klopt het want de problemen met salderen zien we alleen bij de variabele contracten waar de prijzen regelmatig worden aangepast binnen een contractjaar.

Het kan voor jou in de toekomst wel gaan spelen als je vaste contract afloopt, je gaat dan automatisch over op een variabel contract.
2x wissel gehad, is idd nergens terug te zien maar ze hadden ook ergens aangegeven dat ze en gemiddelde namen van de tarieven als ik me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
Ik vind het schrijnend om te zien hoe ik jaren geleden bij Greenchoice een contract afsloot omdat we groen belangrijk vonden is geworden tot een Eneco met een groen likje verf. Ook wij hebben het uitgemaakt met Greenchoice en stappen volgende maand over naar de concurrent. Ik vrees voor de jaarrekening, want bij de meter vervanging in augustus was de afrekening op z'n zachtst dubieus.
Mag ik vragen waar je naartoe gaat overstappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:20:
[...]

2x wissel gehad, is idd nergens terug te zien maar ze hadden ook ergens aangegeven dat ze en gemiddelde namen van de tarieven als ik me goed herinner.
Je reageert nu op mijn post die aan iemand anders was gericht.

In jouw geval is dit het antwoord:

Turrican in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
No Hands schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:21:
[...]

Mag ik vragen waar je naartoe gaat overstappen?
Ja ik ga lokaal proberen via samen om. Aardige tarieven en rond juni ga ik weer verder kijken.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
No Hands schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:24:

[Afbeelding]

Volgens mij gaat het hier om een vast contract? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
grote_oever schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:26:
[...]

Volgens mij gaat het hier om een vast contract? Klopt dat?
Het heet groen en wind zon halfjaar. Dus dat zal iig een half jaar vast zijn. Of doelde je op de tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bob-B190 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:07:
Om die reden weg bij GC en over naar Amsterdam Energie, onderdeel van Samen Om. Een coöperatie zonder winstbejag, dat voelt iets beter dan de aandeelhouders van Vattenfall of Eneco sponsoren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
No Hands schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:54:
[...]

Het heet groen en wind zon halfjaar. Dus dat zal iig een half jaar vast zijn. Of doelde je op de tarieven?
Owh, ik quote de verkeerde. Jij hebt netto teruglevering, dus dan is het probleem niet zo ernstig. Deze had ik moeten quoten:

[Afbeelding]

Volgens mij moet hij een vast contract hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door grote_oever op 17-12-2022 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 18:04
Jaarrekening binnen, variabel contract en netto gebruik. Methodiek Greenchoice onveranderd zoals eerder in de post gemeld. Geen saldering per jaar maar per tariefperiode sommetje Kwh * tarief en daarmee verrekenen in euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

grote_oever schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:20:
[...]

Volgens mij moet hij een vast contract hebben.
Klopt helemaal. Ik moet ook bekennen dat ik niet helemaal precies wist waar het probleem van dit topic nou zat, maar snap het inmiddels.

[ Voor 28% gewijzigd door jelmervos op 17-12-2022 18:48 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Supersjellie schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:17:
Jaarrekening binnen, variabel contract en netto gebruik. Methodiek Greenchoice onveranderd zoals eerder in de post gemeld. Geen saldering per jaar maar per tariefperiode sommetje Kwh * tarief en daarmee verrekenen in euro's.
Ik denk dat dit correct is gelet op de parlementaire geschiedenis (zie de dagvaarding van Rienzilla). De opmerkingen van minister Jetten zijn gemaakt na de invoering van de wet en heeft daardoor geen invloed op die wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
jelmervos schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:46:
[...]

Klopt helemaal. Ik moet ook bekennen dat ik niet helemaal precies wist waar het probleem van dit topic nou zat, maar snap het inmiddels.
jij zult geen problemen hebben. Zolang je geen variable contract hebt zal Greenchoice gewoon, zoals afgesproken, de jaarrekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
alfatrion schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:19:
[...]

Ik denk dat dit correct is gelet op de parlementaire geschiedenis (zie de dagvaarding van Rienzilla). De opmerkingen van minister Jetten zijn gemaakt na de invoering van de wet en heeft daardoor geen invloed op die wet.
Niet correct volgens de geschillencommissie energie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
marktweakt schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:33:
[...]

Niet correct volgens de geschillencommissie energie dus.
Zoals ik het begrijp zijn de oordelen gebaseerd op uitlaten van één leverancier. Het is de vraag hoe de geschillencommissie zal oordelen bij een andere leverancier en met een ander verweer. Afnemers kunnen altijd een gokje wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
alfatrion schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:35:
[...]

Zoals ik het begrijp zijn de oordelen gebaseerd op uitlaten van één leverancier. Het is de vraag hoe de geschillencommissie zal oordelen bij een andere leverancier en met een ander verweer. Afnemers kunnen altijd een gokje wagen.
Het lijkt er eerder op dat Greenchoice nu een gokje aan het wagen is met hun nieuwe uitleg op hun website over hoe ze salderen.

De status quo is nu als volgt:

1) De geschillencommissie interpreteert de strekking van de energiewet (gebaseerd op de ontstaansgeschiedenis daarvan) als dat er per jaar gesaldeerd moet worden. Lees hun uitspraak nog maar eens goed door.

2) Het ministerie en de ACM idem.

3) Budget energie heeft onder dreiging van een rechtelijke uitspraak publiekelijk bakzeil moeten halen toen zij probeerden om onder het salderen op jaarbasis uit te komen.

Het enige wat nog ontbreekt is dat de rechter een duidelijke en concrete uitspraak hierover heeft gedaan. Als Greenchoice dit doorzet dan gaat die uitspraak er zeker komen.
Als ik hun jurist zou zijn dat zou ik hun poging inmiddels kwalificeren als een kansloze missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Laatst online: 11-09 15:40
Ik zit al jaren bij Greenchoice met een variabel contract maar ben wel klaar met ze. Zeker nu ze niet eens meer per half jaar de tarieven vast zetten. Eerst leek het me een prima partij met groene normen en waarden maar de commerciële inslag begint er wel flink doorheen te komen.

Wat ik mij afvraag. Ben ik nog gehouden aan de opzegtermijn van 30 dagen nu ze de voorwaarden van hun doorlopende variabele contract hebben aangepast? Of kan ik per 1 januari gewoon over naar een andere partij?

Uiteraard heb ik geprobeerd om dat van Greenchoice te horen maar die hadden blijkbaar vandaag een telefoonstoring en op de WhatsApp krijg ik maar geen reactie. Dus ik dacht dat misschien iemand het hier ook wel zou weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Na mijn klacht weigert Greenchoice nog steeds jaarlijks te salderen.

Contractperiode loopt van december 2021 tot december 2022. Meterwissel gehad dus een nota is opgemaakt in het voorjaar. Daarnaast panelen gelegd begin dit jaar.

Nu beweert GC: U had geen panelen ten tijde van opstelling van de nota bij de meterwissel, daarom kunnen we dit niet salderen. Daarom dien ik de volle mep te betalen van mijn verbruik in december 2021 tot de meterwissel (3+ maanden)

Mijn stelling is: Installatiedatum van PV installatie is niet relevant. Opwek in contractperiode dient gesaldeerd te worden met het verbruik in die contractperiode, en dat op jaarbasis).

Ik ga dat op deze wijze ook beargumenteren. Heeft iemand al een soortgelijke casus gehad / danwel een onderbouwing die ik kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Als ik het goed begrijp wil je dus dat de nota van het voorjaar vervalt, en in plaats daarvan een nieuwe nota wordt opgemaakt die loopt van december 2021 tot december 2022?

En je hebt je teruglevering inderdaad pas gedaan na de meterwissel?

En ik neem dus ook maar aan dat je verschillende tarieven had tijdens deze contractperiode? Want anders boeit het allemaal niet zo natuurlijk...

Je hebt denk ik gelijk voor wat betreft het salderen op jaarbasis, maar als je geen nettoteruglevering hebt zal daarna (bij variabele tarieven) voor het restant aan kWh toch per tariefsperiode bepaald (moeten) worden hoeveel van je saldo dan in die periode valt.

Bij nettoteruglevering trouwens ook, want het teruglevertarief is een aantal keren gewijzigd in jouw contractperiode.

De Geschillencommissie Energie heeft in deze uitspraak een aanwijzing gegeven aan de energiemaatschappij in kwestie over hoe dit bepaald moet worden.

Daar wordt duidelijk dat er wel degelijk gekeken wordt naar in welke tariefsperiode de levering danwel teruglevering plaatsvond (zelfs ook nog gescheiden voor daltarief en normaaltarief!).

[ Voor 5% gewijzigd door Turrican op 19-12-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Turrican schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:49:
Als ik het goed begrijp wil je dus dat de nota van het voorjaar vervalt, en in plaats daarvan een nieuwe nota wordt opgemaakt die loopt van december 2021 tot december 2022?

En je hebt je teruglevering inderdaad pas gedaan na de meterwissel?

En ik neem dus ook maar aan dat je verschillende tarieven had tijdens deze contractperiode? Want anders boeit het allemaal niet zo natuurlijk...

Je hebt denk ik gelijk voor wat betreft het salderen op jaarbasis, maar als je geen nettoteruglevering hebt zal daarna (bij variabele tarieven) voor het restant aan kWh toch per tariefsperiode bepaald (moeten) worden hoeveel van je saldo dan in die periode valt.

Bij nettoteruglevering trouwens ook, want het teruglevertarief is een aantal keren gewijzigd in jouw contractperiode.

De Geschillencommissie Energie heeft in deze uitspraak een aanwijzing gegeven aan de energiemaatschappij in kwestie over hoe dit bepaald moet worden.

Daar wordt duidelijk dat er wel degelijk gekeken wordt naar in welke tariefsperiode de levering danwel teruglevering plaatsvond (zelfs ook nog gescheiden voor daltarief en normaaltarief!).
Het betreft een jaarcontract. Met 1 tarief van december 2021 tot december 2022.

Dus het is allemaal heel erg simpel. De enige reden dat ze niet willen salderen is om dat ze een nota hebben opgesteld na de meterwissel. En ze halen er allemaal onzin bij over de installatiedatum van de zonnepanelen.

Meter wissel of niet, salderen over de contractperiode hoort m.i. gewoon te gebeuren vanaf het begin van het contract. Meterwissel is geen goede reden om de salderingperiode te wijzigen. Installatiedatum PV is daarbij niet relevant.

Zelfs als ik zonnepanelen had vanaf december 2021 dan zou die opwek alsnog niet hoog genoeg zijn geweest om die donkere maanden te compenseren.

Dus het is allemaal 1 hoop onzin wat GC beweert. 8)7

En ja, opwek was groter dan verbruik in dit geval. Maar teruglevertarief is niet gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
marktweakt schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:45:
1) De geschillencommissie interpreteert de strekking van de energiewet (gebaseerd op de ontstaansgeschiedenis daarvan) als dat er per jaar gesaldeerd moet worden. Lees hun uitspraak nog maar eens goed door.
Ik verwacht dat de rechter je daar gelijk in zou geven, en dat het verschil hem zit in wat salderen per jaar betekend.

Uit de parlementaire geschiedenis maak ik op dat het doel was om de ferrarismeter en de digitale meter gelijk te behandelen en dat de salderingslimiet later flexibel is geworden. Hieruit maak ik op dat de salderingslimiet jaarlijks moet worden vastgesteld en het verbruik per periode en per telwerk moet worden berekend.

Als ik de geschillencommisie goed begrijp passen dan berekenen zij het verbruik per jaar. Ik verwacht dat de rechter daar niet in meegaat vanwege het voorgaande.
keesroeiboot schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:28:
Wat ik mij afvraag. Ben ik nog gehouden aan de opzegtermijn van 30 dagen nu ze de voorwaarden van hun doorlopende variabele contract hebben aangepast? Of kan ik per 1 januari gewoon over naar een andere partij?
Dat hangt af van wanneer ze de aankondiging hebben gedaan en vanaf wanneee de wijziging in gaat. Ik heb dat even niet op het netvlies. Als de wijziging al is in gegaan, dan niet, anders wel, lijkt mij.
Pagina: 1 ... 9 ... 24 Laatste