Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:15
WackoH schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:14:
Je uitspraak over parlementaire geschiedenis triggerde me om even te zoeken.
Ik vond de antwoorden van Min. Jetten op de vragen van vragen van lid Bontebal
Dat zetten mij ook op het verkeerde been. Maar het is niet de parlementaire geschiedenis waar ik op doelde. Als je de dagvaarding van Rien opent dan vindt je daarin alle relevante stukken geciteerd en dan moet je kritisch kijken (deed ik eerst niet).
Wippie1234 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:06:
En wat als het jaarverbruik negatief is? Er zullen veel klanten zijn die rondom deze grens zitten.
Beantwoord dit je vraag?
alfatrion schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:57:
Bij oorspronkelijke salderingsregeling uit 2004 was het doel -zo begrijp ik- om de ferrarismeter gelijk te behandelen met de digitale meter, mits niet meer dan 3000 kWh per jaar werd opgewekt. Het is goed te verdedigen dat het mogelijk is om het verbruik per periode en/of per telwerk te berekenen. In 2008 gaat de verplichting over op de leverancier, wordt de grens naar 5000 kWh per jaar verhoogd, en moet er een redelijke vergoeding worden betaald over het meerdere. In 2014 wordt de grens van 5000 kWh per jaar vervangen door een flexibele grens, die afhankelijk is van wat er wordt geleverd. Die grens lijkt mij voor het totaal in een jaar te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:42
Greenchoice weet het zelf ook niet meer...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sR6gAsGk6bwHa6YPC6eAj_tvH0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SnvD9SNxhAQkKSLVLp8bx9kK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Oh, het werkt weer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:10
PaulGruijters schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:24:

...
vanwege de maandenlange onwil van de klantenservice van GC om mijn vragen via WhatsApp of email direct en helder te beantwoorden. Als ik al een antwoord kreeg was het een standard antwoord en geen antwoord op mijn vraag. Het was net alsof ik steeds met een chatbot bezig was die mijn vraag maar niet wilde lezen en/of snappen, om gek van te worden.
...
Zou het bijna net zo kunnen verwoorden en ik vrees heel wat meer lezers hier. Klaar mee, ook naar OM.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
alfatrion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Dat zetten mij ook op het verkeerde been. Maar het is niet de parlementaire geschiedenis waar ik op doelde. Als je de dagvaarding van Rien opent dan vindt je daarin alle relevante stukken geciteerd en dan moet je kritisch kijken (deed ik eerst niet).

[...]

Beantwoord dit je vraag?

[...]
Nee, maar het antwoord van Paul maakt het voor mij in 1 x duidelijk. Orienterend op een overstap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:02
Net werd ik gebeld door de klantenservice van GC …. waarschijnlijk is dit een reactie op mijn allerlaatste mail van vorige week waarin ik met klem een laatste keer om opheldering vroeg over saldering.

Ik probeer sinds 24 augustus via WhatsApp en later email helder te krijgen hoe het zit met salderen bij GC. En alhoewel ik al langer denk te weten hoe ze het doen, bleef de wazige en veranderende info op de GC website steeds maar vragen oproepen, zag ik toch weer een enkel uit de toon springend hoopvol Twitter berichtje van GC of las ik over iemand die per email of WhatsApp te toch horen kreeg dat er “normaal” gesaldeerd ging worden bij GC, waardoor ik toch weer ging twijfelen.

Wat zegt de meneer van GC vandaag (voor wat het waard is):
  • Ja, het klopt dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer teruglevert dan gebruikt, kWh tegen kWh mag wegstrepen, dus per saldo een teruglevering heeft en dus die ene 1 kWh (of meer kWh als het er meer zijn) vergoed krijgt tegen 11.5 cent per kWh. Dit alles ongeacht tarieven en tariefperiodes.
  • Maar ja, het klopt ook dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer gebruikt dan teruglevert, niet kWh tegen kWh mag wegstrepen, maar verbruik en teruglevering worden dan verrekend tegen de tarieven in de tariefperiodes, dus euro’s tegen euro’s. Dit deed GC altijd al en blijven ze ook zo doen.
  • En ja, in deze bijzondere tijden waarin veel mensen meerdere tariefperiodes hebben in een jaar, waarin tarieven in de zomer laag zijn en in de winter hoog zijn, waarin mensen met zonnepanelen overwegend in de zomer overschot produceren en waarin mensen die een warmtepomp hebben in de winter extra veel consumeren, kan dit leiden tot een enorm verschil in de jaarnota tussen netto teruglevering van 1 kWh (of meer) en netto gebruik van 1 kWh (of meer).
  • Dus als je bijvoorbeeld netto 4000kWh overproductie hebt in Q2 + Q3 (stel tarief is 50 cent in Q2 en Q3) en netto 4001 kWh in Q4 + Q1 gebruikt (stel tarief 1 euro in Q4 en Q1), dan ga je 2001 euro betalen. Je buurman met evenveel netto overproductie die netto 3999 kWh in Q4 en Q1 gebruikt, krijgt 11,5 cent terug. Dus een verschil van 2 kWh op jaarbasis kan 2000 euro verschil maken. Dit voorbeeld heb ik met hem doorgesproken.
Hij vond het zelf ook best wel raar, maar zo schijnt het te zijn bij GC, ze “moeten toch ergens een grens trekken”.

Ik probeerde nog toe te lichten dat het ook anders kan, ook kWh tegen kWh wegstrepen bij een netto gebruik….

Maar als dit echt zo is, dan klopt de informatie op de GC website, de informatie die ik steeds maar niet snapte omdat ik me niet kon voorstelen dat ze dit bij GC echt zo bedoelen.

Ik heb altijd een goed gevoel gehad bij GC, maar zojuist besloten geen “energie” meer in GC te stoppen, dit ook vanwege de maandenlange onwil van de klantenservice van GC om mijn vragen via WhatsApp of email direct en helder te beantwoorden. Als ik al een antwoord kreeg was het een standard antwoord en geen antwoord op mijn vraag. Het was net alsof ik steeds met een chatbot bezig was die mijn vraag maar niet wilde lezen en/of snappen, om gek van te worden. Tot vandaag dan (alhoewel, nog steeds om gek van te worden). Verder heb ik na vandaag de hoop opgeven dat GC op korte termijn, dwz voordat “de wet” gewijzigd is, nog "normaal" gaat salderen ook voor mensen met een netto verbruik. Alhoewel, je zal zien dat ze alsnog tot inkeer komen 😊

Budget Energie is er overigens helder over, de wet laat deze verrekening per tariefperiode toe en ze gaan zich pas anders gedragen als de wet aangepast wordt:
  • Wij salderen op dit moment (zoals we altijd deden) per tariefperiode. Bij een klant met vaste tarieven salderen wij per jaar. Bij een klant met variabele tarieven wijzigen de tarieven iedere maand, waardoor wij deze klanten per maand salderen. Zowel de ACM als Minister Jetten hebben onlangs aangegeven dat de huidige wet onduidelijk is over de wijze van salderen. Om deze reden heeft Minister Jetten recent aangekondigd de wet te willen verduidelijken. Mocht het met de nieuwe wet verplicht worden om jaarlijks te salderen, dan zullen wij ons uiteraard houden aan de nieuwe wet.
Ook de ACM en MinEZK lijken inmiddels het standpunt te hebben dat de wet moet worden aangepast voordat partijen gedwongen kunnen worden te doen wat de bedoeling van de wet was. Zie hun Twitter berichten hierover.

Dus als GC doet wat ze aan de telefoon vertelden, dan mag dat blijkbaar.

Ik heb een overstap naar OM aangevraagd.

OM lijkt het volgende te bieden:
  • Salderen van kWh op jaarbasis, ook bij variabele tarieven. Het staat helder op hun site en dit is iig tot 2025 erg belangrijk voor mij, met veel zonnepanelen en warmtepomp.
  • Lage variabele tarieven, op dit moment een stuk lager dan GC. GC is tot 1/1/23 de duurste van Nederland
  • Hoge terugleververgoeding, op dit moment ruim twee keer zo hoog als GC. Er is tgv meer zonnepanelen een kans dat ik netto terug lever in 2023, dus altijd meegenomen in dat geval.
  • Een uitspraak hoe zij verwachten dat een prijsplafond moet worden toegepast bij salderen : op het netto verbruik na salderen (uiteraard bepaald OM dit niet zelf, maar hun intentie is OK)
Ik heb wel een flink overschot aan energie bij GC bij de afrekening van april tot nu. Ik verwacht daar niet meer dan 11,5 cent per kWh voor te krijgen. Balen. Maar blijven bij GC met de koude (?) maanden in aantocht met warmtepomp op volle kracht tegen 1,04 euro per kWh is ook geen goede deal. Voor elke kWh die ik tegen 1,04 euro gebruik wordt een overproductie kWh in de zomer geen 11,5 cent maar 47 cent waard (mijn zomer tarief). Dat schiet niet op. Ik moet met deze tarieven in de zomer 2x zoveel kWh produceren als ik in de winter gebruik, om een rekening van 0 te krijgen, alhoewel, als ik 2x zoveel produceer, lever ik op jaarbasis meer terug dan ik gebruik en krijg ik voor het overschot maar 11,5 cent en niet het zomer tarief, zo kom ik bij GC dus nooit meer op een rekening van 0 uit....

Dan ben ik beter af bij lagere tarieven vanaf nu bij een ander en de wetenschap dat ik in november 2023 op jaarbasis gewoon kWh tegen kWh kan salderen, dat ik bij netto teruglevering een redelijke vergoeding krijg en bij een netto levering alleen de netto levering betaal (volgens een gewogen gemiddelde methode die OM helder op hun site toelicht).

Het is jammer, zoals gezegd had ik altijd een goed gevoel bij GC. En misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Misschien ook niet maar wijzigt de situatie binnenkort weer. We gaan het zien 😊.
Begrijp ik dat goed?
je kan beter meer teruggeleverd hebben dan verbruikt (-1 kWh),
dan dat je net netto verbruikt (1 kWh)?

Nu overstappen is dan geen optie als je flink hebt teruggeleverd, dan is het beter als je de meeste zelf opgebruikt en goed op te letten ,dan pas overstappen om niet in de "plus" te eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-08 00:14
Wai_AM schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:24:
[...]

Begrijp ik dat goed?

Nu overstappen is dan geen optie als je flink hebt teruggeleverd, dan is het beter als je de meeste zelf opgebruikt en goed op te letten ,dan pas overstappen om niet in de "plus" te eindigen.
Dat is inderdaad wat Paul vermeldt en hoe de GC “klantenservice” het dit keer verwoord heeft. Ik wil graag mijn eigen uitleg op de mail, heb ze een herinnering gestuurd. Dan heb ik zelf iets schriftelijks om op terug te vallen.
Al te vaak genaaid in het leven om dit maar zo te “laten” en af te wachten wat er gaat gebeuren.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Tassadar32 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:03:
[...]
Klinkt mooi maar als ik nu kijk naar het aanbod van OM komen ze uit op een voorschot van bijna 300 per maand terwijl ik bij Greenchoice op 120 zit na de laatste verhoging. Het verlies door de "verkeerde" saldering van Greenchoice is dus minder dan het verschil in een maand aan voorschot. Als het verschil kleiner zou zijn was ik al veel eerder overgestapt maar OM is altijd al flink duurder geweest hier (Bernheze).
Bij mij (9000/-9000 opgegeven wat niet echt klopt, maar ik kom wel op 0 uit jaarlijks) werd mijn voorschot bij SamenOM -36 euro, negatief dus. Aangezien mijn SJV eigenlijk te hoog was van vorig jaar moest ik wat extra moeite doen, maar ze deden er niet moeilijk over nadat ik een linkje had gestuurd van mijn eigen pvoutput.org.
Al hoeft het voor mij echt niet negatief te zijn maar dat kan ik pas aanpassen vanaf leverdatum.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
psy schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:14:
[...]

Bij mij (9000/-9000 opgegeven wat niet echt klopt, maar ik kom wel op 0 uit jaarlijks) werd mijn voorschot bij SamenOM -36 euro, negatief dus. Aangezien mijn SJV eigenlijk te hoog was van vorig jaar moest ik wat extra moeite doen, maar ze deden er niet moeilijk over nadat ik een linkje had gestuurd van mijn eigen pvoutput.org.
Al hoeft het voor mij echt niet negatief te zijn maar dat kan ik pas aanpassen vanaf leverdatum.
Zat (net als velen hier ;) ) intussen ook bij SamenOM te kijken, stukken beter. Ik kreeg ook https://energie.vanons.org/ door. Salderen op jaarbasis (kWh) én TLV = kaal leveringstarief. Leidde bij mij ook tot negatief voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

Ik blijf het ook verrot vinden dat GC niet in de app heeft staan hoeveel je betaald hebt en hoeveel je tot op heden terug krijgt / moet betalen.

Dat geeft mensen veel meer inzicht.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulGruijters
  • Laatst online: 21:11
Wai_AM schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:24:
[...]

Begrijp ik dat goed?

De uitleg aan de telefoon, hoe vreemd ook, lijkt te kloppen met de verschillende uitspraken op de website, met de verschillende emails/Whatsapp's die sommige hebben gehad, met de meeste Twitter berichten van GC.

GC zegt dat ze per jaar salderen. En dat klopt in zekere zin, op jaarbasis wordt gekeken of je netto gebruikt of netto teruglevert. Bij netto gebruik op jaarbasis wordt al je teruglevering "verrekend" met je gebruik in dat jaar. Dat kun je op jaarbasis salderen noemen,

Helaas doen ze dit tegen de in de tariefperiodes van de teruglevering geldende tarieven, niet kWh tegen kWh. Maar ook daar zijn ze sinds kort ook helder over, het staat op hun site, het staat in diverse emails en in Twitter berichten. En het lijkt erop dat ze dit inderdaad al eerder deden, rekenen met tarieven uit tariefperiodes. Gelukkig doen ze eea in ieder geval niet tegen de terugleververgoeding van 11,5 cent. Zouden ze dat doen, dan kun je echt niet over jaarlijks salderen spreken.

Tenslotte, bovenstaande methode lijkt te kloppen bij mensen die al jaarnota's hebben gehad.

Verder zeggen ze dat je bij netto teruglevering (op jaarbasis) niet betaalt voor gebruik en het overschot krijgt vergoed tegen de terugleververgoeding. Als het waar is, is het gekke dat je dan ineens niet meer hoeft te rekenen met in de tariefperiode geldende tarieven.

Hoe gek dit ook is, zo staat het op hun site en zo zei de man aan de telefoon het ook. Hierdoor krijg je een groot verschil tussen jaarnota's van mensen met netto gebruik of netto teruglevering (als ze zonnepanelen en warmtepomp hebben), zeker nu er extreme verschillen zijn in de tarieven in tariefperiodes.

Dit kan ik nog nergens controleren (iemand al een jaarnota met netto teruglevering en variabele tarieven?).

Voor mij lijkt overstappen wel aantrekkelijk, Van april tot nu heb ik een overschot in de tariefperiodes Q2 en Q3 en tot op heden ook net nog in Q4. Op moment van overstap (later deze maand?) zal Q4 geen overschot meer hebben denk ik. Of GC bij netto teruglevering op de eindafrekening nu wel of niet tarieven per periode bekijkt, ik verwacht over de totale periode geen kosten voor levering te hebben, eerder een teruggave.

En bij een nieuwe aanbieder die wel kWh tegen kWh op jaarbasis saldeert (OM, maar ook Vattenfall?, Essent?) ben ik denk ik vanaf nu beter af, met eind volgend jaar een beperkt netto gebruik waarbij alleen dat beperkte netto verbruik tegen tarieven in tariefperiodes wordt afgerekend. Heb ik toch netto teruglevering, dan is de vergoeding bij anderen hoger dan bij GC. Verder hoop ik tegen die tijd ook het hele jaar 2023 bij dezelfde leverancier te zitten met hopelijk minder gedoe over hoe om te gaan met het prijsplafond en ook salderen icm prijsplafond. Een overstap in 2023 lijkt me helemaal lastig, geldt het maximale aantal kWh in prijsplafond in 12 gelijke delen per maand? Of mag je het hele volume in de eerste maanden gebruiken? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
En dan ook maar de daad bij het woord gevoegd, de vorige berichten waren ruimschoots de spreekwoordelijke druppel. ;w

(Zelfs als het uiteindelijk meevalt is de hoeveelheid incompetentie niet te filmen, dus klaar zo.)

Naar Energie Van Ons overgestapt. Nieuw voorschot gaat van ca 50 naar ca -50 euro/maand. Vind het aan de lage kant, wellicht handmatig iets hoger zetten. :')

[ Voor 15% gewijzigd door zeegerd op 01-11-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat zegt de meneer van GC vandaag (voor wat het waard is):
  • Ja, het klopt dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer teruglevert dan gebruikt, kWh tegen kWh mag wegstrepen, dus per saldo een teruglevering heeft en dus die ene 1 kWh (of meer kWh als het er meer zijn) vergoed krijgt tegen 11.5 cent per kWh. Dit alles ongeacht tarieven en tariefperiodes.
  • Maar ja, het klopt ook dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer gebruikt dan teruglevert, niet kWh tegen kWh mag wegstrepen, maar verbruik en teruglevering worden dan verrekend tegen de tarieven in de tariefperiodes, dus euro’s tegen euro’s. Dit deed GC altijd al en blijven ze ook zo doen.
Nu kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

* Of deze meneer aan de telefoon snapt het niet goed
* Of GC doet het gewoon niet goed

Want hier gaan ze ook wel van terugkomen, danwel de deksel op de neus krijgen door de rechter. In het tweede scenario mogen ze geld rekenen voor 1 kWh. Dat is de essentie van salderen. De enige wettelijke onduidelijkheid is wat ze hiervoor mogen rekenen, bij een klant met meerdere tariefsperiodes in het afgelopen jaar.

Ik zit zelf in de makkelijke situatie van een MWh overschot, dus ik hoef die strijd niet aan te gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 01-11-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gisteren aan het rekenen geweest.
Over naar schatting:
- 60 dgn is mijn netto-overschot in kWh verbruikt,
- 29 dgn voordat dat in Euro's is verbruikt.

Dus als GC echt zo gek rekent als aan PaulG is verteld, moet ik dus zeker binnen 60 dgn overstappen, want dan zouden kWh tegen elkaar worden weggestreept. Wacht ik langer dan 60 dgn, dan worden ze zeker in Euro verrekend.
Binnen minder dan 29 dgn heeft geen zin, want dan krijg ik zeker een deel van het overschot tegen de lage TLV uitgekeerd.

Daartussen hangt het er van af, maar maakt waarschijnlijk niet veel uit.
Of ik krijg een deel van het overschot tegen de lage TLV uitgekeerd en loop ~30 cent/kWh mis.
Of ik heb 40~50 cent per kWh teveel betaalt.
Gebeten door de hond of door de kat dus....

Ik ga in eerste instantie maar naar aanbieder van flexibele tarieven om de kat uit de boom te kijken. In de winter is mijn teruglevering toch nihil en vanwege budgetplafond is er geen risico naar boven toe. Hooguit voordeel (voor mij en de overheid!)

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 01-11-2022 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zer0l
Dat wat Paul had gedeeld nu ook voor mijn eigen administratie bevestigd gekregen binnen 1 werkdag na het "dreigen" met mijn herinneringsmail:

Vraag:
Beste Greenchoice,

Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het salderen op jaarbasis nu gaat bij variabele contracten/tarieven binnen 1 jaar. Zoals ik al zei heb ik afbeeldingen gemaakt van een FAQ die op dit punt al driemaal gewijzigd is door jullie. Alle varianten kan ik eventueel laten zien.
Jullie eerdere email is wederom op meerdere manieren te interpreteren.

Daarom graag een duidelijk antwoord op onderstaand simpele (reken)voorbeeld.

Voorbeeld met variabel contract met vier periodes en verschillende tarieven, vaste leveringskosten e.d. buiten beschouwing laten:

Q1, levering 1500 kWh, tarief 1,00 euro, teruglevering 500 kWh
Q2, levering 500 kWh, tarief 0,50 euro, teruglevering 1500 kWh
Q3, levering 500 kWh, tarief 0,50 euro, teruglevering 1500 kWh
Q4, levering 1000 kWh, tarief 1,00 euro, teruglevering 500 kWh

Optie 1:
Als jullie daadwerkelijk op jaarbasis salderen in kWh (zoals van jullie verlangd wordt door het kabinet en de Energiewet) zou ik door bovenstaande voorbeeld over 500 kWh nog een teruglever vergoeding moeten krijgen.

Optie 2:
Als jullie niet daadwerkelijk op jaarbasis in kWh salderen, ondanks dat Leonie van de klantenservice dit wel heeft gezegd, moet ik bij betalen. Jullie hebben dan per tariefperiode in euros gesaldeerd en dit op jaarbasis “verrekend”, niet gesaldeerd.

Welke optie is het op dit moment? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
Antwoord:
Dank u wel voor uw bericht waarin u vraagt hoe Greenchoice saldeert. Het spijt mij dat u door verschillende antwoorden in verwarring gebracht bent. Ik informeer u graag.

U ontvangt de volgende jaarnota in januari. Op uw jaarnota worden vijf tariefperioden verwerkt. Bij u heeft dat zoals ik het nu zie helemaal geen invloed op de jaarnota. Per saldo leverde u vorig jaar 2021 terug. Het ziet ernaar uit dat het in dit super warme en zonnige jaar 2022 weer het geval zal zijn. U staat op dit moment op netto 1125 teruglevering. We hebben nog 2 maanden te gaan die vergelijkbaar zijn met januari en februari. Ik schat in dat u nog ongeveer 400 kWh zal verbruiken. Dan komt u op netto teruglevering rond de 700 kWh uit en krijgt u van Greenchoice 700 x 0,115 = 80 euro terug voor de door u geleverde stroom. Conclusie is dat optie 1 voor u van toepassing is. Super dat u zelf zoveel energie opwekt en zo bewust op uw verbruik let. Dat doet u goed voor uw portemonnee en onze aarde.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
Volgens de laatste post salderen ze dus wel op kWh basis? Nu snap ik er niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
mister_S schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:05:
Volgens de laatste post salderen ze dus wel op kWh basis? Nu snap ik er niets meer van.
Zoals hierboven in meerdere posts is aangehaald salderen ze op jaarbasis in kWh mits je netto meer terug geleverd hebt dan verbruikt, bij variabele tarieven.

In de reactie op mijn e-mail wordt aangegeven dat de verschillende tariefsperioden bij mij niets uitmaken, omdat ik dus netto (in kWh jawel, niet in euro’s) meer terug ga leveren dan verbruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door zer0l op 02-11-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Wat een berekening. Dit is een keuze die leidt tot willekeur en - als je ziet hoeveel moeite het kost om dit boven tafel te krijgen - kan een gemiddelde klant dit niet weten.

Maar wat betekent dit nu voor mensen met een vast contract / driejarig contract? Met name degenen die meer verbruiken dan opwekken (bijvoorbeeld vanwege een warmtepomp)?

De bepaling in mijn 3jaarcontract lijkt helder.

Toelichting terugleververgoeding en salderingsregeling

Teruglevering
Als je zelf energie opwekt en eventueel teruglevert, kun je de door jou opgewekte
energie direct gebruiken.
De elektriciteit die je niet direct gebruikt lever je terug aan het openbare net via je aansluiting. Dit heet teruglevering.

Salderen
De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar
wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt
je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering.

Netto verbruik
Wanneer je na saldering meer stroom gebruikt dan je opwekt of opgewekt hebt dan leveren wij je de elektriciteit die je nog nodig hebt. Dit noemen wij netto verbruik.

Netto teruglevering
Wanneer je na saldering meer elektriciteit hebt teruggeleverd dan dat je verbruikt hebt dan krijg je hier een vergoeding voor. Meer terugleveren dan verbruiken heet netto teruglevering.

Maar hoe interpreteert GC bijvoorbeeld de belastingtarieven die wijzigen tijdens de looptijd van een jaarcontract? Is dat ook een tariefwijziging? Want dan zijn ook de (3)jaarcontract-klanten die meer verbruiken dan opwekken de klos, en gaan er denk ik heel veel vertrekken. Als een club als Greenchoice juist mensen met zonnepanelen en warmtepompen gaat wegjagen als klant mogen ze hun naam veranderen in Greychoice. Eens kijken hoe dat loopt als USP.

Heeft iemand hier dat al eens uitgevraagd over die jaarcontracten? Ik kom wel een verwijzing naar jaarcontracten tegen in dit topic, maar geen uitkomst van een discussie.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 18:28
Ik heb regelmatig een jaarrekening gehad met een belastingstariefwijziging erin. Dit heeft geen invloed op de berekening van het tarief waartegen gesaldeerd wordt. Daarvoor worden de kale leveringstarieven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 15:18
Turrican schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:07:
Ik heb regelmatig een jaarrekening gehad met een belastingstariefwijziging erin. Dit heeft geen invloed op de berekening van het tarief waartegen gesaldeerd wordt. Daarvoor worden de kale leveringstarieven gebruikt.
Dank.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik heb een hoog / laag tarief, tellen ze dan alle kwh bij elkaar op ? In totaal lever ik meer terug dan dat ik verbruik alleen zal ik in dal meer verbruiken dan ik heb opgewekt.
zer0l schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:25:
Dat wat Paul had gedeeld nu ook voor mijn eigen administratie bevestigd gekregen binnen 1 werkdag na het "dreigen" met mijn herinneringsmail:

Vraag:

[...]

Antwoord:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De 1 november rekening is binnen en het valt er mee :) Maar ik wil de rekening toch goed begrijpen. De rekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrRjFg_A5QynmGH0HaMbPCqdbFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jks8NSDXWx5xloi5IIL4FnBA.png?f=fotoalbum_large

En dan hebben ze online de specificaties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGreIe7hoeptil9SwRYYVFRQ67c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxRx1Pan0QHGMdRdAOpHDDO4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gob8lFcwPKA-p4sIpY2MWpHQXHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wTTJzJZ7e2oryqqN6rdIKCc.png?f=fotoalbum_large

Inderdaad euro's worden met euro's verrekend. Maar het lijkt of dat voor mij gunstiger is omdat het tarief in de zomer omhoog ging (en ik toen meer aan het terugleveren was dan in de winter).

De totale teruglever vergoeding is geen issue want ik gebruik netto 'iets'.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
twixx schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:52:
De 1 november rekening is binnen en het valt er mee :) Maar ik wil de rekening toch goed begrijpen. De rekening:
[Afbeelding]

En dan hebben ze online de specificaties.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inderdaad euro's worden met euro's verrekend. Maar het lijkt of dat voor mij gunstiger is omdat het tarief in de zomer omhoog ging (en ik toen meer aan het terugleveren was dan in de winter).

De totale teruglever vergoeding is geen issue want ik gebruik netto 'iets'.
Het is moeilijk berekenen zonder de btw te weten.
de berekening zonder btw :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiERK9znnI8QT2KeX47GucoSLcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/udqcbkQcPNxCQ9NetGaqDHUO.png?f=user_large

dus Greenchoice zoals ze nu berekend hebben:
57,08 - 486,97 = - 429,89 excl btw

En als ze "Salderen":
- 271, 94 excl btw

Dit is toch vreemd, Maar als het in jou voordeel is zal ik niet gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Heb even naar mijn oude jaarrekeningen gekeken van 2019/2020 en 2020/2021.
Daar waren niet zoveel schommelingen qua tarieven en BTW. Had toen een vast contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYRl6QO73UuXkyfMW7GgrhI0n2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7yOv14A67Q3s7piotMUIKnBm.png?f=fotoalbum_large

Dan zie je dat jaar 2020/2021 geen verschil is bij saldering met tarief of saldering kWh.

Vanwege dit jaar met variabele contract en ook nu al 3 of meer tarieven in een jaar wordt het lastig om alles na te rekenen.
Zeker als ze gaan rekenen met 1,04 euro normaal tarief vanaf 20 oktober en nauwelijks teruglevering in deze periode en mijn grote teruglevering met 0,46081 euro normaal tarief.

Dan ga ik voor: geen netto verbruik maar met netto teruglevering.
Met geen verbruik en de netto teruglevering tegen de armzalige teruglevertarief voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Wai_AM schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:14:
[...]

dus Greenchoice zoals ze nu berekend hebben:
57,08 - 486,97 = - 429,89 excl btw

En als ze "Salderen":
- 271, 94 excl btw

Dit is toch vreemd, Maar als het in jou voordeel is zal ik niet gaan klagen.
Ik kan er ook niet helemaal bij maar we laten het maar zo. Heb ook niet de eerdere rekeningen erbij gepakt. Volgend jaar met veel hogere tarieven zal het wel anders zijn. Aan de andere kant heb ik er net nog 4 panelen bij geplaatst waarmee ik net iets zou gaan terug leveren (tenzij ik dat al verstookt heb in een elektrisch kacheltje in oktober 2023).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 18:04
Ik volg dit topic al een tijdje, nog een maandje en dan kan ik zien hoe het uitpakt. Als ik het allemaal goed begrijp pakt dit in mijn voordeel uit. Netto jaarverbruik van gok ik 50 kWh, tarief periode in december, jan-jun en jul-nov in de jaarrekening. De eerste verbruik, de tweede ongeveer 0 en de derde netto levering. Tarieven stijgen over de periodes dus in euros (kom je net zoals vorige voorbeeld) gunstig uit. Ben benieuwd, dit is bijna hogere wiskunde :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Vandaag is het voorschot afgeschreven. Helaas zonder vermindering van de 190 euro.

Dus nog steeds hetzelfde bedrag als vorige maand. Dit terwijl greenchoice een tijdje terug een e-mail had gestuurd dat de 190 euro met het voorschot van november en december verrekend zou worden.

Is dit bij meer mensen het geval?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:30
@DutchKel , bij mij is het wel goed verrekend in het voorschot. Is bij jou toevallig het voorschot niet verhoogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:41
@DutchKel Ook bij mij is dit het geval en ik zit bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Morgen schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:40:
@DutchKel , bij mij is het wel goed verrekend in het voorschot. Is bij jou toevallig het voorschot niet verhoogd?
Ik heb een vast contract dus het voorschot zou niet verhoogd moeten worden.

3 jaar dalen met Univé voor de boeren (greenchoice).

Sidenote: ik heb geen gas.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 07-11-2022 20:51 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 18:04
DutchKel schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:32:

Greenchoice hier, 190 netjes verrekend en afgelopen weekend bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
Budget Energie gaat net bij Radar overstag, ze gaan jaarlijks salderen. Geen woord over Greenchoice :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WackoH
Greenchoice heeft het zo ingewikkeld gemaakt dat ze het zelf geeneens meer snappen...
Zo blijven ze onder de radar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
hallo allemaal,

ik heb nog 3 maand tegaan bij gc.
heb nog 1500kw over.
verbruik per maand ca 200kw

kan ik dan de rest t beste opstoken met electric kacheltje?

tnx, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mbps
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-09 16:01
Gezien de laatste bevestigingen van GC dat ze wel per KWh salderen bij variabel contract als je netto teruglevert: volgens mij is het dan voor de meeste mensen die op jaarbasis netto verbruiken, het meest interessant om voortijdig over te stappen zodra ze hun teruglevering bijna verbruikt hebben. Op die manier gaat GC salderen per KWh (want netto teruggeleverd) en als je overstapt naar een maatschappij die altijd per KWh saldeert dan verspeel je nauwelijks KWhs die je niet kunt salderen.
Begrijp ik dit zo goed?
ptr1968 schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:19:
hallo allemaal,

ik heb nog 3 maand tegaan bij gc.
heb nog 1500kw over.
verbruik per maand ca 200kw

kan ik dan de rest t beste opstoken met electric kacheltje?

tnx, Peter
Als de laatste trend van berichten die hier geroepen wordt, waar is dan kan je dat prima doen. Mits je over je hele contractperiode netto teruglevert, dus zorg dat je die 1500KWh niet helemaal op maakt. Want anders kan het opeens heel wat geld gaan kosten omdat GC bij netto levering naar de tarieven tijdens teruglevering en verbruik gaat kijken (en je dus lagere vergoeding voor teruglevering in zomer krijgt dan verbruikskosten in winter).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
En dat (bijna helemaal) opstoken van je elektra saldo met een elektrisch kacheltje is denk ik ook wel een goed idee als het alternatief is dat je anders met zeer duur gas moet gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
DutchKel schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:32:
Vandaag is het voorschot afgeschreven. Helaas zonder vermindering van de 190 euro.

Dus nog steeds hetzelfde bedrag als vorige maand. Dit terwijl greenchoice een tijdje terug een e-mail had gestuurd dat de 190 euro met het voorschot van november en december verrekend zou worden.

Mijn voorschot was netjes negatief deze maand. Hier ook alleen elektra, geen gas, jaarcontract afgesloten op 22 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 12:09
Zojuist de jaarrekening gekregen en op zich valt de saldering voor mij wel goed uit. Op de jaarnota krijg je een 'gewogen tarief' voor verbruik en teruglevering. Mijn gewogen tarief voor teruglevering is hoger dan mijn verbruik tarief, omdat ik meer geleverd heb in een 'dure' periode en meer verbruikt heb in een 'goedkopere' periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTL255xNYkZtDlsYEmmCH6zl5Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGz9V31ijJTXeaf0haHLdav3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5m_Sn2uYlBJjJ5Lx2vXunB-bZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fybtNCtjZBARWUAKShrpmSuq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FfOdIn4ysZ5q2xrfcWd8GQ49GM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlnQQE3TxNKUZMWkheg9Ssec.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydj3KKi_QHUcU0O3MhQ5OgjteMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/InzRpgTYRP2dkRuaQqzKdp9H.png?f=user_large

Als ik bijvoorbeeld de berekening maak voor mijn normaal tarief wat ik geleverd heb gekregen is dat
(266*0,0810+525*0,1995+429*0,2600) / (266+525+429) = 0,1949
Dit is het gebruikte normaal tarief voor door mij ontvangen stroom op mijn jaarnota

Datzelfde geld voor mijn teruglevering:
(42×0,081+735×0,1995+527×0,26)÷(42+735+527) = 0,2201
Dit is het gebruikte normaal tarief voor door mij teruggeleverde stroom op mijn jaarnota

Dit is misschien niet volledig volgens de interpretatie is om KWh tegen KWh weg te strepen,(1.220+1.308-1.304-637 = 587 KWh netto) maar hoe zou GC dan die 587 KWh netto dan moeten factureren? Tegen een gewogen tarief voor de laagste normaal/dal tarieven waarbinnen dit verbruik past? Splitsen we dan normaal en dal tarief op? Want ik heb meer op normaal tarief geleverd dan verbruikt.

Ik ben in ieder geval niet ontevreden hoe deze saldering door GC wordt uitgerekend en toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
@Qaatloz moet jij trouwens ook zo lang wachten tot GC je teveel betaalde voorschot terug stort? Ik nog iig een maand. Alhoewel ik blij was dat de rekening in 2 werkdagen was opgemaakt door GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
twixx schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:00:
@Qaatloz moet jij trouwens ook zo lang wachten tot GC je teveel betaalde voorschot terug stort? Ik nog iig een maand. Alhoewel ik blij was dat de rekening in 2 werkdagen was opgemaakt door GC.
@twixx Ik heb nu 8 dagen gewacht voor de rekening, en krijg inderdaad pas over een maand het geld terug gestort wat ik teveel in voorschotten heb betaald.

[ Voor 51% gewijzigd door Qaatloz op 08-11-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
Qaatloz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:27:
Zojuist de jaarrekening gekregen en op zich valt de saldering voor mij wel goed uit. Op de jaarnota krijg je een 'gewogen tarief' voor verbruik en teruglevering. Mijn gewogen tarief voor teruglevering is hoger dan mijn verbruik tarief, omdat ik meer geleverd heb in een 'dure' periode en meer verbruikt heb in een 'goedkopere' periode.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik bijvoorbeeld de berekening maak voor mijn normaal tarief wat ik geleverd heb gekregen is dat
(266*0,0810+525*0,1995+429*0,2600) / (266+525+429) = 0,1949
Dit is het gebruikte normaal tarief voor door mij ontvangen stroom op mijn jaarnota

Datzelfde geld voor mijn teruglevering:
(42×0,081+735×0,1995+527×0,26)÷(42+735+527) = 0,2201
Dit is het gebruikte normaal tarief voor door mij teruggeleverde stroom op mijn jaarnota

Dit is misschien niet volledig volgens de interpretatie is om KWh tegen KWh weg te strepen,(1.220+1.308-1.304-637 = 587 KWh netto) maar hoe zou GC dan die 587 KWh netto dan moeten factureren? Tegen een gewogen tarief voor de laagste normaal/dal tarieven waarbinnen dit verbruik past? Splitsen we dan normaal en dal tarief op? Want ik heb meer op normaal tarief geleverd dan verbruikt.

Ik ben in ieder geval niet ontevreden hoe deze saldering door GC wordt uitgerekend en toegepast.
Je periode is net gunstig en je kWh tarieven zijn bijzonder laag. Ik ga van 50 cent naar 104 cent. Met jou berekening ben ik dus FLINK genaaid en betaal vermoedelijk daardoor een 700 euro meer. Want de teruglevering in Q4 is natuurlijk nauwelijks wat, maar neem flink af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:03

Matis

Rubber Rocket

grote_oever schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:30:
Je periode is net gunstig en je kWh tarieven zijn bijzonder laag. Ik ga van 50 cent naar 104 cent. Met jou berekening ben ik dus FLINK genaaid en betaal vermoedelijk daardoor een 700 euro meer. Want de teruglevering in Q4 is natuurlijk nauwelijks wat, maar neem flink af.
Daarom ben ik per 30 oktober overgestapt naar een (veel te duur) jaarcontract bij Gewoon Energie. Aangezien ik op jaarbasis ongeveer evenveel opwek als verbruik, is een jaarcontract de enige manier om het hele jaar door tegen hetzelfde tarief te leveren en ontvangen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Dus begrijpen we goed dat GC rustig doorgaat met periodiek salderen, terwijl BudgetEnergie net heeft aangegeven op jaarbasis te gaan salderen? ( Rienzilla in "Procedure tegen Budget Energie over salderen per jaar en TLV" )

Je kunt zeggen wat je wilt, maar BE is behoorlijk transparant: ze willen op periodieke basis salderen en menen daarbij de wet aan hun kant te hebben.

Nee, dan GC, die pakken het anders aan: sneaky doen, vaag communiceren, niet antwoorden, etc.

Dat is precies de reden waarom ik weg ben bij GC. Wat een deceptie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
Ligt eraan wat je definitie is van "salderen". Wat BE deed was ook per maand de salderingsgrens bepalen (dus of het kale leveringstarief wordt gebruikt of de terugleververgoeding).

Dat doet Greenchoice niet, de salderingsgrens wordt op jaarbasis bepaald.

Wat Greenchoice doet is in geld salderen en niet in kWh, en dat kan (afhankelijk van je tarieven) gunstig of ongunstig uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Turrican schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:38:
Ligt eraan wat je definitie is van "salderen". Wat BE deed was ook per maand de salderingsgrens bepalen (dus of het kale leveringstarief wordt gebruikt of de terugleververgoeding).

Dat doet Greenchoice niet, de salderingsgrens wordt op jaarbasis bepaald.
De wettelijke salderingsregeling is waarschijnlijk zo bedoeld dat salderingsgrens jaarlijks bepaald moet worden en het verbruik per telwerk en per periode berekend mag worden en verrekend moet worden tegen het leveringstarief. Daarmee kom je uit op wat GreenChoice doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wai_AM
alfatrion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:47:
[...]

De wettelijke salderingsregeling is waarschijnlijk zo bedoeld dat salderingsgrens jaarlijks bepaald moet worden en het verbruik per telwerk en per periode berekend mag worden en verrekend moet worden tegen het leveringstarief. Daarmee kom je uit op wat GreenChoice doet.
Hoe ik en gros van de bevolking van mening zijn:
de wettelijke salderingsgrens is je jaarlijkse verbruik en dat is voor iedereen verschillend.
"Salderen" is kWh voor kWh wegstrepen en niet omrekenen naar leveringstarief en dan wegstrepen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3H0rzheCCGPoQ0h87fAOnhos7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhRLva2vkU40o59Fi30wc32N.png?f=fotoalbum_large

Rekenvoorbeeld is tarief met BTW.
(omdat je die ook zo krijgt in email, maar maakt voor voorbeeld eigenlijk niks uit of het met of zonder BTW is)

Links is salderen op basis van kWh met netto verbruik:
Normaal verbruik wordt helemaal weggestreept met normaal teruglevering.
Dal verbruik wordt weggestreept door dal teruglevering en dan met rest normaal teruglevering.
Netto verbruik = 1 Dal verbruik, dat tegen de laatste dal tarief = 0,7034

Rechts is salderen volgens Greenchoice met tarief:
Verbruik wordt verrekend met teruglevering = 140,85

in plaatst dat je 0,70 dient te betalen, betaal je dan 140,85 !

Dit is nadelig als je netto verbruiker bent.

zo zie je dat door die hoge tarief per eind oktober dit echt nadelig is.
Dan is je 1 kWh verbruik wel erg duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Wai_AM op 08-11-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wai_AM schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 18:56:
Hoe ik en gros van de bevolking van mening zijn:
de wettelijke salderingsgrens is je jaarlijkse verbruik en dat is voor iedereen verschillend.
"Salderen" is kWh voor kWh wegstrepen en niet omrekenen naar leveringstarief en dan wegstrepen.
Uit de parlementaire geschiedenis haal ik dat de oorspronkelijke bedoeling was in 2004 om de ferrarismeter en de digitale meter gelijk te behandelen. De ferrarismeter draait terug en de digitale meter heeft twee telwerken voor normaal en twee voor dal. Het doel om deze twee meter bereik je door het verbruik uniform te berekenen. Bij de ferrarismeter verminder je de standen van 1 februari met de standen van 1 januari, en dat belast je. Bij de digitale meter doe je dat ook en daarnaast verminder je de levering met de teruglevering, en dat belast je. Je hebt nu kWh tegen kWh weggesteept. Bij een negatief verbruik krijg je dan het leveringstarief vergoed, voor zover je niet over de jaarlijkse salderingsgrens heen gaat, en een lagere maar redelijke terugleververgoeding, voor zover je wel over de jaarlijkse salderingsgrens heen gaat. Als ik de terugleververgoeding niet meeneem dan is dat (levering - teruglevering) x leveringstarief en wiskundig geeft levering x leveringstarief - teruglevering x leveringstarief nu eenmaal het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
alfatrion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:35:
[...]

Uit de parlementaire geschiedenis haal ik dat de oorspronkelijke bedoeling was in 2004 om de ferrarismeter en de digitale meter gelijk te behandelen. De ferrarismeter draait terug en de digitale meter heeft twee telwerken voor normaal en twee voor dal. Het doel om deze twee meter bereik je door het verbruik uniform te berekenen. Bij de ferrarismeter verminder je de standen van 1 februari met de standen van 1 januari, en dat belast je. Bij de digitale meter doe je dat ook en daarnaast verminder je de levering met de teruglevering, en dat belast je. Je hebt nu kWh tegen kWh weggesteept. Bij een negatief verbruik krijg je dan het leveringstarief vergoed, voor zover je niet over de jaarlijkse salderingsgrens heen gaat, en een lagere maar redelijke terugleververgoeding, voor zover je wel over de jaarlijkse salderingsgrens heen gaat. Als ik de terugleververgoeding niet meeneem dan is dat (levering - teruglevering) x leveringstarief en wiskundig geeft levering x leveringstarief - teruglevering x leveringstarief nu eenmaal het zelfde resultaat.
Wat is volgens jou hoe Greenchoice "saldeerd" als je de nota's ziet van twixx en Qaatloz ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Turrican schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:38:
Ligt eraan wat je definitie is van "salderen".
Het punt hier is dat definitie van salderen geen discussie moet zijn. Het moet duidelijk zijn voor iedereen wat het is en niet "owh, ja.. zoals jij het zo bekijkt kan het ook!".

Bedrijf 1 mag dit niet anders interpreteren dan bedrijf 2.

Ik ben nu ook aan het kijken om zo snel mogelijk bij greenchoice weg te gaan.. maar waar ik ook kijk: Vattenfall, Essent, Greenchoice. Ze lijken allemaal op dezelfde manier salderen uit te leggen, maar onder de streep hanteren ze andere regels. Zo kun je toch nooit een goede keuze maken en al helemaal niet omdat er geen jaarcontracten meer zijn. Het is gewoon een flinke gok wat er de komende half jaar gaat gebeuren.. en juist die onzekerheid heb ik uitgekocht met mijn zonnepanelen.

als ik dit lees dan staat het toch als een huis en is het toch compleet duidelijk? Hier is toch geen discussie over.. vanuit dat oogpunt klopt er GEEN enkele jaarrekening die hier gepost is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upEaiwBI43t79v5kS5gacFizs_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rGOunN6yZtc9Hw3OHDRTQA0F.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door grote_oever op 08-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Wai_AM schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:51:
Wat is volgens jou hoe Greenchoice "saldeerd" als je de nota's ziet van twixx en Qaatloz ?
Ik zit zelf bij GreenChoice voor de elektriciteit. Ik dacht er aanvakelijk het zelfde over, maar ik ben erop teruggekomen.

GreenChoice doet dit:
Levering
levering x leveringstarief = € x

Teruglevering
teruglevering x -leveringstarief = € y

Te betalen: €x - y

Niet wat ik graag zie, maar wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
alfatrion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik zit zelf bij GreenChoice voor de elektriciteit. Ik dacht er aanvakelijk het zelfde over, maar ik ben erop teruggekomen.

GreenChoice doet dit:
Levering
levering x leveringstarief = € x

Teruglevering
teruglevering x -leveringstarief = € y

Te betalen: €x - y

Niet wat ik graag zie, maar wel correct.
dat klopt, maar als je goed naar twixx afrekening kijkt:

Levering
levering x normaal * leveringstarief x = € bedrag 1
levering y dal * leveringstarief y = € bedrag 2

Teruglevering
teruglevering m normaal * leveringstarief m = € bedrag 3
teruglevering n dal * leveringstarief n = € bedrag 4

te betalen = (bedrag 1 + bedrag 2) - ( bedrag 3 + bedrag 4)

dat is ieder tegen een andere tarief......

Wat volgens mij niet 1 op 1 wegstrepen is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 18:22
Hier een wat vreemde ervaring met Greenchoice, ik had een jaarcontract wat per 1 oktober af liep. Vervolgens ben ik overgegaan op 3 jaar duurzaam dalen dus ik blijf bij Greenchoice. Ik kreeg maar geen jaarrekening en dus heb ik de klantenservice hiernaar gevraagd, wat blijkt: in Maart heeft er een meterwissel plaatsgevonden, hierdoor kan ik de jaarrekening verwachten in Maart 2023. Ligt het aan mij of is dit een vreemde gang van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Dutchhero schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:33:
Hier een wat vreemde ervaring met Greenchoice, ik had een jaarcontract wat per 1 oktober af liep. Vervolgens ben ik overgegaan op 3 jaar duurzaam dalen dus ik blijf bij Greenchoice. Ik kreeg maar geen jaarrekening en dus heb ik de klantenservice hiernaar gevraagd, wat blijkt: in Maart heeft er een meterwissel plaatsgevonden, hierdoor kan ik de jaarrekening verwachten in Maart 2023. Ligt het aan mij of is dit een vreemde gang van zaken?
Vreemd is het wel. Maar als je tarieven vast staan is er geen probleem.
je leveringstarief verbruik = leveringstarief teruglevering.
Dit heeft geen verschil met kWh tegen kWh wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wai_AM schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:31:
dat klopt, maar als je goed naar twixx afrekening kijkt:
Dat komt doordat ze de nota niet helder opstelt. Elders is een specificatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
alfatrion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:49:
[...]

Dat komt doordat ze de nota niet helder opstelt. Elders is een specificatie te vinden.
Ja en hoe ze aan die leveringstarieven komen op de jaarnota heb ik voorgerekend aan die specificatie die je uit de greenchoice website kunt halen. Hier bij kun je dus hebben dat je een tariefperiode een laag tarief hebt, maar wel veel geleverd heb dan leveren die kwh's minder op. Dat verschil ga je dus merken als je die kwh's weer gebruikt in een duurdere tariefsperiode.
Op zich houdt greenchoice bij mij nu nog de halfjaarlijkse tariefperiodes aan en is het verschil in afname vs teruglevering voor die periode niet enorm groot.
Ik verbaas me wel over de tarieven die sommige van de medetweakers blijkbaar voor de kiezen krijgen in vergelijk met de tarieven die ik heb. Ben ondertussen 3 jaar bij GC, dus blijkbaar telt dat ook voor ze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
grote_oever schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:02:
[...]
als ik dit lees dan staat het toch als een huis en is het toch compleet duidelijk? Hier is toch geen discussie over.. vanuit dat oogpunt klopt er GEEN enkele jaarrekening die hier gepost is.

[Afbeelding]
Ben ik met je eens. Maar goed, dit is “uitleg”. Ik heb al eens eerder artikel 4.1 uit de Algemene Voorwaarden gequote:

Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.

Daar staat “elektriciteit”. De eenheid daarvoor is kWh, niet EUR… Dus EERST in kWh uitrekenen wat er afgenomen danwel teruggeleverd is, daarna kunnen we over euro’s gaan praten.

Ik denk dat je sterk staat als je bezwaar maakt tegen je jaarrekening op grond van dit artikel.

Ze zouden dan nog kunnen zeggen “maar dat doen we ook, per tariefperiode.” Maar dan is er nog artikel 4.2:

Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.

En dat doen ze op jaarbasis. Dus waarom artikel 4.1 uitleggen op tariefperiode, en artikel 4.2 op jaarbasis? Als consument hoef je dat volgens mij niet te accepteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Turrican op 08-11-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Qaatloz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:00:
[...]

Ja en hoe ze aan die leveringstarieven komen op de jaarnota heb ik voorgerekend aan die specificatie die je uit de greenchoice website kunt halen. Hier bij kun je dus hebben dat je een tariefperiode een laag tarief hebt, maar wel veel geleverd heb dan leveren die kwh's minder op. Dat verschil ga je dus merken als je die kwh's weer gebruikt in een duurdere tariefsperiode.
Op zich houdt greenchoice bij mij nu nog de halfjaarlijkse tariefperiodes aan en is het verschil in afname vs teruglevering voor die periode niet enorm groot.
Ik verbaas me wel over de tarieven die sommige van de medetweakers blijkbaar voor de kiezen krijgen in vergelijk met de tarieven die ik heb. Ben ondertussen 3 jaar bij GC, dus blijkbaar telt dat ook voor ze mee.
Heb jij nog gas dan? Want ik ben een Tweaker die kennelijk pech heeft met de tarieven. Electric only. Dit is eerste keer in mijn leven dat ik een vrij contract hebt, dus ook vrij nieuw voor mij. Vorig jaar tarief van 23 cent. Vanaf 1 januari werd deze opeens 50 cent. Maar waar maak ik me zorgen om, want we salderen op jaarrekening. 20 oktober 2022 werd dit tarief opeen €`1,04. Die zag ik dus echt niet aankomen. Maar we salderen nog steeds op jaar... Totdat ik dit topic tegen kwam.

Ik heb geen gekke dingen gedaan, maar zie dat er ook heel veel verschil zit in contracten. Ik zag vorige maand opeens dat ik een kwartaal contract hebt. Had uberhaupt nooit gehoord dat dit mogelijk was en dacht altijd dat er 2x in het jaar de tarieven gingen wijzigen. Totdat ik in september opeens nieuwe tarief kreeg voor de laatste kwartaal. Ik zie tweakers hier met dezelfde flexibele contract, maar dan per half jaar. Wat maakt het dat ik een kwartaal contract hebt en sommige andere en half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
@grote_oever ik neem ook gas af. Ben pas een jaar geleden in mijn huidige woning terecht gekomen, maar heb mijn toen variabele contract meegenomen vanuit mijn oude woning.
Ik heb wel gezien dat bij de laatste wijziging in juli ook nieuwe voorwaarden meegestuurd kreeg waarin GC wel het voorbehoud heeft aangebracht dat ze vaker tariefswijzigingen mogen gaan doen. Is alleen nog niet gebeurt bij mijn contract.

[ Voor 40% gewijzigd door Qaatloz op 08-11-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
grote_oever schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:07:
[...]

Heb jij nog gas dan? Want ik ben een Tweaker die kennelijk pech heeft met de tarieven. Electric only. Dit is eerste keer in mijn leven dat ik een vrij contract hebt, dus ook vrij nieuw voor mij. Vorig jaar tarief van 23 cent. Vanaf 1 januari werd deze opeens 50 cent. Maar waar maak ik me zorgen om, want we salderen op jaarrekening. 20 oktober 2022 werd dit tarief opeen €`1,04. Die zag ik dus echt niet aankomen. Maar we salderen nog steeds op jaar... Totdat ik dit topic tegen kwam.

Ik heb geen gekke dingen gedaan, maar zie dat er ook heel veel verschil zit in contracten. Ik zag vorige maand opeens dat ik een kwartaal contract hebt. Had uberhaupt nooit gehoord dat dit mogelijk was en dacht altijd dat er 2x in het jaar de tarieven gingen wijzigen. Totdat ik in september opeens nieuwe tarief kreeg voor de laatste kwartaal. Ik zie tweakers hier met dezelfde flexibele contract, maar dan per half jaar. Wat maakt het dat ik een kwartaal contract hebt en sommige andere en half jaar.
Ik had ook een vast contract van 3 jaar en die liep begin dit jaar af. Heb toen hun aanbod voor jaar verlenging niet geaccepteerd. zie dat ik nu ook een Contractnaam: Groen&Vrij Wind en Zon_kwartaal
hebt. Mijn is ook alleen maar elektra. Voor verwarming en warm water heb ik stadsverwarming via een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
Heel vreemd.
Einde contract is eindnota. Staat normaal gesproken los van een meterwissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
Truus01 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:40:
[...]

Heel vreemd.
Ja dit heb ik ook aangegeven bij de klantenservice, ik ben ook benieuwd hoe ze de salderingsregeling gaan toepassen. Aangezien ik vanaf oktober 22 een ander tarief heb. Daarom lijkt het me ook handiger en overzichtelijk als ze gewoon nu een jaarnota sturen en volgens mij is dit ook wettelijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
grote_oever schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:07:
[...]

Ook in de tarieven zit veel verschil. Ondanks dat ik al langer een variabel tarief heb zijn mijn huidige tarieven (36/30ct) een stuk lager dan die van jou.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
Dutchhero schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:41:
Ja dit heb ik ook aangegeven bij de klantenservice, ik ben ook benieuwd hoe ze de salderingsregeling gaan toepassen. Aangezien ik vanaf oktober 22 een ander tarief heb. Daarom lijkt het me ook handiger en overzichtelijk als ze gewoon nu een jaarnota sturen en volgens mij is dit ook wettelijk verplicht.
Heb ik ook even over zitten denken, over hoe het zit met een tariefverschil, vooral omdat @Wai_AM zo stellig aangaf dat het niks uitmaakt.
En ik ben er niet helemaal uit, maar ik denk dat het inderdaad niks uitmaakt en misschien zelfs gunstig kan zijn.
Als namelijk je tarief na oktober 22 hoger is en je saldeert dat eerst (met de iets goedkopere opwek uit de periode ervoor) weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebaned
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 10:46
Vreemd is het wel, maar ik heb ongeveer hetzelfde gehad; een jaarcontract van mei 2021 - mei 2022 en een meterwissel in november 2021. Mijn jaarnota heb ik toen direct in november 2021 gehad. Omdat ik in februari dit jaar zonnepanelen heb gekregen en de opbrengst hiervan niet in november wilde laten uitbetalen tegen 11,5 cent/kWh heb ik in mei (toen ik er eigenlijk pas achter kwam) gevraagd hoe het kan dat mijn jaarnota is verschoven van mei naar november, en aangegeven dat ik mijn jaarnota naar voren wil halen. Die hebben ze toen zonder problemen op juni gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Truus01 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:40:
[...]

Heel vreemd.
Bij greenchocie niet.

Ondertussen 3 x een meterwissel gehad, 3x vlak erna een eindafrekening.

Het verhaal bij GC was dat ze niet met een nieuwe tellerstand overweg kunnen en daarom een eindafrekening opmaken.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
in Maart heeft er een meterwissel plaatsgevonden, hierdoor kan ik de jaarrekening verwachten in Maart 2023. Ligt het aan mij of is dit een vreemde gang van zaken?
Familie van me ook onlangs: meter vervangen, kreeg hij een afrekening. Maar even in de gaten houden wat dit betekent voor z'n (3-jarige in feb aflopende) contract.

Voor de rest (direct hierboven), 'niet overweg kunnen met meterwissel' oid klinkt als poep van de }:O

[ Voor 17% gewijzigd door zeegerd op 09-11-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:16:
[...]

Bij greenchocie niet.

Het verhaal bij GC was dat ze niet met een nieuwe tellerstand overweg kunnen en daarom een eindafrekening opmaken.
Ok, ik ben dus niet de enige waar het zo gaat. In mijn geval is dit wel nadelig: ik verwarm met een warmtepomp, mijn verbruik in de periode oktober 21 - maart 22 kan ik nu niet wegstrepen tegen mijn opgewekte stroom in de zomer. Ik wacht de reactie van Greenchoice wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

zeegerd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:19:
[...]

Familie van me ook onlangs: meter vervangen, kreeg hij een afrekening. Maar even in de gaten houden wat dit betekent voor z'n (3-jarige in feb aflopende) contract.

Voor de rest (direct hierboven), 'niet overweg kunnen met meterwissel' oid klinkt als poep van de }:O
Zakelijk heb ik een rekening bij Vattenfall. Daar kreeg ik de melding dat het termijnbedrag van €23 per maand verhoogd was naar €1034 per maand omdat de meter door de nul was gegaan. Daar kon het systeem niet mee overweg.
En privé bij een meterwissel in januari ook een eindafrekening van GC gehad, maar dat kon na een telefoontje gewoon hersteld naar m’n gebruikelijke maand november.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dutchhero schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:17:
[...]

Ok, ik ben dus niet de enige waar het zo gaat. In mijn geval is dit wel nadelig: ik verwarm met een warmtepomp, mijn verbruik in de periode oktober 21 - maart 22 kan ik nu niet wegstrepen tegen mijn opgewekte stroom in de zomer. Ik wacht de reactie van Greenchoice wel af.
En precies dat probleem had ik dus ook.
Uiteindelijk heeft het bij mij allemaal niet genoeg uitgemaakt om er meer moeite in te willen steken.

Bij mij was het november maart. En dus bijna geen teruglevering.
Resultaat was over die periode een paar 100 bijbetalen.
Nieuwe periode er na werd maart-maart, heel jaar dus dat trok zich wel weer recht, zeker omdat dat allemaal in een 3 jarig contract viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Laatst online: 15:17

headout

Oi oi!

Ik vind het redelijk verwarrend. We hebben sinds kort zonnepanelen en op vrijwel hetzelfde moment de jaarrekening ontvangen. Daarnaast hebben we een vast contract bij GC, loopt nog 2 jaar door.

In dit topic, wat ik al langer volg zijn enkele scenario's naar voren gekomen. Waarbij het scenario van @PaulGruijters me nog het meest deed verbazen. De aanname die ik heb en had, is kWh tegen kWh wegstrepen en dan naar rato de verschillen verrekenen. Of een andere rekensom; wat mij betreft pakt GC het hoogste tarief dat ze me zouden kunnen rekenen om daarmee de restant kWh's te verrekenen. Is me om het even. Maar het uitgangspunt om kWh tegen kWh weg te strepen is belangrijk, aangezien we hier streven naar een nul-balans of negatieve balans: meer opwekken dan verbruiken.
Knappe tegenvaller dat GC hier zo onduidelijk in lijkt te zijn.

Of zit er verschil tussen variabele en vaste contracten wat betreft de salderingsregeling van GC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Als ik naar mijn laatste jaarrekening kijk is er euros voor euros weggestreept.

Echter kom ik volgens mij precies hetzelfde uit als ik kWh tegenover kWh weg streep.
Daarbij is dan wel binnen de gehele factuur periode vaste tarieven van toepassing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grote_oever
format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:27:
Als ik naar mijn laatste jaarrekening kijk is er euros voor euros weggestreept.

Echter kom ik volgens mij precies hetzelfde uit als ik kWh tegenover kWh weg streep.
Daarbij is dan wel binnen de gehele factuur periode vaste tarieven van toepassing.
Bij een vaste contract heb je er geen last van. Hele jaar door zelfde tarief, dus maakt niet uit. Gaat met name om flexibele contracten waar tussentijds het tarief opeens FLINK verhoogt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
grote_oever schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:18:
[...]

Bij een vaste contract heb je er geen last van. Hele jaar door zelfde tarief, dus maakt niet uit. Gaat met name om flexibele contracten waar tussentijds het tarief opeens FLINK verhoogt is.
Als in: contracten waarbij men in de zomer 2000 kWh heeft opgewekt toen een kWh 0,40 was welke men in de winter weggestreept wil laten worden terwijl een kWh dan 0,80 kost..

Ik begrijp niet niet dat men bij het invoeren van salderen er niet is vastgelegd dat saldering alleen van toepassing is op jaarcontracten...idem met het (mogelijke) prijsplafond straks in 2022.

Hier gelukkig een vast contract, dus de jaarrekening in september 2023 zal wel gewoon goed moeten zijn als ik zo mee lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:16:
[...]

Bij greenchocie niet.

Ik weet niet wat je met die meters doet ... :9
Ze kunnen zeker wel 2 meters in 1 afrekening verwerken, maar willen dat niet (kost tijd).
In april 2017 heb ik dat gehad en dat kostte mij zo veel geld dat ik dat niet wilde ophoesten omdat de afrekening normaal in september was en ik de zomermaanden mee telde om op 0 uit te komen.
Aangezien ze over een jaar dienen te salderen heb ik dat toen geëist en voor elkaar gekregen

Er kwam nog een sneer dat ik het onderste uit de kan wilde hebben, echter ging het om normaal salderen..
Sindsdien gaat het goed, ik zal wel op een zwarte lijst staan O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hier mijn jaarrekening van nov 21 - nov 22. Ik heb een langlopende variabele overeenkomst. Totaal verbruik na aftrek opwek PV van 311 kWh. Even niet in de gelegenheid om het uit te spitten, maar volgens mij wordt ik er niet slechter van, ook al is het niet volgens de letter van de wet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSpmWeDEoGKPZX_C2zcngFZwIok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiQ79yGmC0SpFsVo2BCkIcbD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-l5rAawrJpPJwuhkWb7VSBL1kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9Gaqmve3f1g8Kh1VjJiN6Yt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArRRfnApLUkE8WbxJOsR8EolikI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huF2g4HSUEwSseXrrB7VXPLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh9Q_EPouLwprK5G-p0V5pON6uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwPJ04HxfHgcyrHx6qXW6qz1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL2Yp4HXIgQB4tHONvu9cMHS9bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e248N6uOWgFrDqxFKlsL3bRy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door ericplan op 10-11-2022 08:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:37:
[...]

Ik weet niet wat je met die meters doet ... :9
Ze kunnen zeker wel 2 meters in 1 afrekening verwerken, maar willen dat niet (kost tijd).
In april 2017 heb ik dat gehad en dat kostte mij zo veel geld dat ik dat niet wilde ophoesten omdat de afrekening normaal in september was en ik de zomermaanden mee telde om op 0 uit te komen.
Aangezien ze over een jaar dienen te salderen heb ik dat toen geëist en voor elkaar gekregen

Er kwam nog een sneer dat ik het onderste uit de kan wilde hebben, echter ging het om normaal salderen..
Sindsdien gaat het goed, ik zal wel op een zwarte lijst staan O-)
Tja, iets van meter afkeur en kapotte meter (scherm werkte niet meer).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat ziet er wel normaal uit @ericplan , behalve veranderende tarieven per periode heb je ook btw en energiebelasting die in elke periodes anders zijn (hier niet zichtbaar).
De berg energiebelasting die je terug krijgt zorgt voor het negatieve bedrag.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Speedy-Andre schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:57:
Dat ziet er wel normaal uit @ericplan , behalve veranderende tarieven per periode heb je ook btw en energiebelasting die in elke periodes anders zijn (hier niet zichtbaar).
De berg energiebelasting die je terug krijgt zorgt voor het negatieve bedrag.
Hierbij ook die even uitgeklapt, alleen het verbruiksafhankelijk deel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AARH3R5hKzF_zrA96XsywLa6mi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EeUT5XZ1M8MoWZbODUXnBxs.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat klopt wel denk ik, btw ging 1 juli omlaag en energiebelasting veranderde 1 januari.
Met lopende oude contracten gaat er niet veel mis, ik zou niet weten hoe je variabel anders zou moeten doen.
Hier wordt het hele jaar opgeteld en omdat je een netto verbruik hebt zie je overal btw erbij.
Met een overschot laat Gc de btw compleet vervallen en heb je een veel eenvoudiger overzicht.

• Wai_AM
ericplan schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:33:
Hier mijn jaarrekening van nov 21 - nov 22. Ik heb een langlopende variabele overeenkomst. Totaal verbruik na aftrek opwek PV van 311 kWh. Even niet in de gelegenheid om het uit te spitten, maar volgens mij wordt ik er niet slechter van, ook al is het niet volgens de letter van de wet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal gelijk dat het in jouw voordeel is.

pak je nu alleen als voorbeeld de tarief berekening
Ga je nu rekenen met de situatie nu: Hoge tarief naar lage tarief.
je tarief omdraaien:

NU: Laag tarief naar hoog tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78_qLW3klHTz5rJCaKTwsuCuDUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zZ3yCkybE09xrySBBifzWyqu.png?f=user_large

Tarief hoog en dan lager tarief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIzrbY6KFW_fz6qCsazUV1xMw64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AJ7VdIiukq3LSMEXuZleN559.png?f=user_large

zie je dat je dan nadelig bent.
Met kWh tegen kWh wegstrepen heb je dit niet.

• alfatrion
Ik heb inmiddels twee jaarafrekeningen ontvangen. Ik ben een vast jaarcontract met ze aangegaan op 21 mei 2021. De eerste jaarafrekening hebben ze opgesteld over de periode 21 mei 2021 tot 1 mei 2022 met een verbruik van 272 kWh. De tweede jaarafrekening hebben ze opgesteld over de periode 1 mei 2022 tot 20 oktober 2022 met een verbruik van -1575 kWh. Het gascontract is beëindigd op 20 oktober 2022 maar het elektriciteitscontract niet.

Ik kan nu al concluderen dat ik over de periode de periode 21 mei 2021 tot 1 mei 2022 ten onrechte milieubelasting heb betaald over 211 kWh omdat mijn jaarverbruik uitkomt op 61 kWh en ik daarvoor geen vergoeding krijgt.

GreenChoice saldeert niet per jaar maar per jaarnota. En als je meerdere jaarnota's krijgt of deze te vroeg krijgt, dan heeft dan heeft dat (nadelige) financiële gevolgen. Ik wacht nu nog even af.

@WackoH Ik neem aan dat voor jou het zelfde geld.

[ Voor 3% gewijzigd door alfatrion op 10-11-2022 10:25 ]

• alfatrion
Zo ziet een jaarafrekening van GreenChoice eruit als je de teruglevering hoger is dan de levering.

Levering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeyNvDDIcwBDUjal0EUwNe-6SBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Niz8t8tJ19c64Gx1Kr6kns8a.png?f=fotoalbum_large

Teruglevering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laE_RRNW8eN1yauyBksokDSEifg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkTxNr3WxOrodBXbtfJiCZUn.png?f=fotoalbum_large

Een niet onbelangrijk detail is dat het jaar nog niet afgelopen. Daarnaast houdt het vaste contract op per 21 mei 2022 en moet daar nog wat gesaldeerd worden.

• Wai_AM
alfatrion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:24:
Zo ziet een jaarafrekening van GreenChoice eruit als je de teruglevering hoger is dan de levering.

Levering:
[Afbeelding]

Teruglevering:
[Afbeelding]

Een niet onbelangrijk detail is dat het jaar nog niet afgelopen. Daarnaast houdt het vaste contract op per 21 mei 2022 en moet daar nog wat gesaldeerd worden.
Greenchoice gaat dan
kWh * 0,08 cent teruglevertarief voor levering
en
kWh * 0,08 cent teruglevertarief voor teruglevering
voor de periode voor 01-07
en
kWh * 0,115 cent teruglevertarief daarna .....

hmm ga mijn excel even aanpassen en voor mijzelf uitrekenen.

• WackoH
alfatrion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:24:
Ik heb inmiddels twee jaarafrekeningen ontvangen. Ik ben een vast jaarcontract met ze aangegaan op 21 mei 2021. De eerste jaarafrekening hebben ze opgesteld over de periode 21 mei 2021 tot 1 mei 2022 met een verbruik van 272 kWh. De tweede jaarafrekening hebben ze opgesteld over de periode 1 mei 2022 tot 20 oktober 2022 met een verbruik van -1575 kWh. Het gascontract is beëindigd op 20 oktober 2022 maar het elektriciteitscontract niet.

Ik kan nu al concluderen dat ik over de periode de periode 21 mei 2021 tot 1 mei 2022 ten onrechte milieubelasting heb betaald over 211 kWh omdat mijn jaarverbruik uitkomt op 61 kWh en ik daarvoor geen vergoeding krijgt.

GreenChoice saldeert niet per jaar maar per jaarnota. En als je meerdere jaarnota's krijgt of deze te vroeg krijgt, dan heeft dan heeft dat (nadelige) financiële gevolgen. Ik wacht nu nog even af.

Mmm, Ik ben sinds 4 november met gas overgestapt omdat ik geen zin had in die 3.44 Euro/m3. Mijn vorige jaarafrekening was ook van mei 2021~mei 2022.

Het wordt natuurlijk wel vervelend als GC een nota op gaat maken over gas en de elektriciteit, terwijl ik alleen met gas ben overgestapt. Die staan toch volledig los van elkaar?!
Want dan gaan ze mijn kWh overschot tegen 0.115 cent/kWh uitkeren, terwijl dat eigenlijk tenminste 0.44 cent/kWh waard was. Dat zou 500 Euro schelen, of zelfs 1000 als ze echt salderen tegen kWh :X Dan wordt het echt diefstal...

Ik zie in mijn persoonlijke pagina we dat ze schrijven dat einddatum tarief 4-11-2022 is. het maandbedrag staat op 00 (dubbel nul..) Euro. Dus het systeem is van slag...) Ziet er weinig hoopvol uit. Wat een puinhoop, die club...

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 10-11-2022 23:20 ]

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 07:27
alfatrion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:24:

Ik heb ook een eindafrekening gekregen ivm stopzetten gascontract (in februari 22). Mijn cotract liep sinds december 2021. Mij is gegarandeerd dat dit nog wordt verrekend en dat ik netjes in december mijn eindafrekening krijg en dan de saldering over het hele jaar wordt toegepast evt teveel betaalde in februari wordt verrekend. In mijn omgeving zie ik ook dat mijn jaarcontract inderdaad loopt tot december, dus ik heb goede hoop.

• WackoH
Maar een jaarcontract is wat anders dan onder een variabel tarief vallen.

• alfatrion
WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:06:
Het wordt natuurlijk wel vervelend als GC een nota op gaat maken over gas en de elektriciteit, terwijl ik alleen met gas ben overgestapt. Die staan toch volledig los van elkaar?!
Zeker. Deze handelswijze is voor mij voordelig.

Mijn voorschot is nu 0 euro. Het komt er nu op neer dat ik 100% van mijn voorschotten terugkrijg en volgende maand krijg ik 190 euro van ze. Ik ga nu dus nog niet te hard roepen. Ik moet net als jij in mei de jaarafrekening voor elektriciteit krijgen. Op dit moment dat ik dan moet betalen en dat is het moment om te gaan protesteren.
WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:06:
Ik zie in mijn persoonlijke pagina we dat ze schrijven dat einddatum tarief 4-11-2022 is. het maandbedrag staat op 00 (dubbel nul..) Euro. Dus het systeem is van slag...) Ziet er weinig hoopvol uit. Wat een puinhoop, die club...
Dan zit je straks dus ook in een postie waarin jij bepaald wat je wel en niet betaald. Ik heb hier een overgeengineerd google sheet. Ik kan zelfs corrigeren voor de calorische waarden.

• WackoH
Mijn plan was eigenlijk om midden december met elektriciteit over te stappen zodat ik nog netto terugleverer ben en dus schijnbaar kWh tegen kWh wordt verrekend (elektriciteitsverbruik is vanwege elektische auto nogal hoog, vandaar dat het om relatief veel geld gaat....)

Het was al erg vaag, maar het wordt nu helemaal een moeras....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:34:
Mijn plan was eigenlijk om midden december met elektriciteit over te stappen zodat ik nog netto terugleverer ben en dus schijnbaar kWh tegen kWh wordt verrekend (...)

Ik zou dat plan gewoon uitvoeren. Als het je niet helder is, dan kun je kijken naar de meterstanden. Je meterstanden, op het moment van het contract ingaat en het moment waarop je overstapt, bepalen wanneer je over de salderingsgrens heen gaat. Je kan bij GreenChoice onder verbruik je dagelijkse meterstanden vinden. Als meterstanden niet dagelijks worden opgenomen dan moet je dat aanzetten. Meer dan je meterstanden heb je niet nodig.

Zoals je kunt zien ben ik nog aan het terugleveren. In heel oktober heb ik 59 kWh teruggeleverd. Als de eerste kolom dreigt op 0 te komen, dan ben ik weg. De tweede kolom helpt mij inschatten wanneer dat zal gaan gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fp5YznBSFC-03va2XV4-QZHzDgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMcC4iulv1d5o3ZZUOL7Gi21.png?f=user_large

In de tussentijd ga je veel geld terugkrijgen. Ergens rond 6 december ga je 190 euro krijgen van ze. En als je midden december opstapt komen zij in januari bij jou aankloppen met een eindafrekening en protesteer je. Je kan je klacht nu al voorbereiden. Als je klaagt binnen de betalingstermijn, dan mag je wachten met betalen totdat ze je klacht hebben behandeld (maar lees daar even de voorwaarden op na).

Ik laat de meterstanden ook bij houden door engie, enelogic.com, en umeter.nl. Je kan ze natuurlijk ook altijd nog ouderwets uitlezen bij de meter. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door alfatrion op 11-11-2022 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-09 07:27
WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:16:
Maar een jaarcontract is wat anders dan onder een variabel tarief vallen.
Snap ik. Jaarcontract was ook verkeerde term. In ieder geval heeft GC bevestigd dat het over een geheel jaar wordt verrekend. Zie hier onder reactie op mijn klacht. Ivm warmtepomp gaat mij dat veel schelen.
Bij dezen kan ik u informeren dat u zich absoluut geen zorgen hoeft te maken over misgelopen saldering. Eind november/begin december vragen wij opnieuw de meterstand uit, waardoor wij opnieuw een afrekening opmaken. De nota die u heeft gekregen voor het stopzetten van het gas en de nota die u vervolgens aan het einde van dit jaar krijgt beslaan gecombineerd een jaar. Wij kijken dan wat u aan saldering bent misgelopen en vergoeden dit nogmaals handmatig aan u.

Zodra de nota in kwestie is opgemaakt zal ik u laten weten wat u aan saldering bent misgelopen en dit handmatig aan u overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
OK. Dat klinkt dan weer geruststellend. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Bij mij hebben ze dat (nog) niet gedaan over de periode 1 mei tot 21 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
alfatrion schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 00:18:
[...]Ik zou dat plan gewoon uitvoeren. Als het je niet helder is, dan kun je kijken naar de meterstanden. Je meterstanden, op het moment van het contract ingaat en het moment waarop je overstapt, bepalen wanneer je over de salderingsgrens heen gaat. Je kan bij GreenChoice onder verbruik je dagelijkse meterstanden vinden. Als meterstanden niet dagelijks worden opgenomen dan moet je dat aanzetten. Meer dan je meterstanden heb je niet nodig.

Zoals je kunt zien ben ik nog aan het terugleveren. In heel oktober heb ik 59 kWh teruggeleverd. Als de eerste kolom dreigt op 0 te komen, dan ben ik weg. De tweede kolom helpt mij inschatten wanneer dat zal gaan gebeuren.

[Afbeelding]

In de tussentijd ga je veel geld terugkrijgen. Ergens rond 6 december ga je 190 euro krijgen van ze. En als je midden december opstapt komen zij in januari bij jou aankloppen met een eindafrekening en protesteer je. Je kan je klacht nu al voorbereiden. Als je klaagt binnen de betalingstermijn, dan mag je wachten met betalen totdat ze je klacht hebben behandeld (maar lees daar even de voorwaarden op na).

Ik laat de meterstanden ook bij houden door engie, enelogic.com, en umeter.nl. Je kan ze natuurlijk ook altijd nog ouderwets uitlezen bij de meter. ;)
Ik heb een tijdje geleden ook maar een spreadsheet opgetuigd.
Stand dinsdag 8 nov: -1389 kWh, of +396 Euro als teruglevering tegen geldende tarief werd verrekend.
Zolang de rode lijn onder de nul blijft, heb ik netto teruggeleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ob9ZV6jEIEh9ONA6cRXEodbI3ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pYPBJF1sfoEQizUnrpkThOwJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Dat ziet er mooi uit. Volgens dit diagram ben je eind december op de 0, maar je zonnenpanelen gaan wel steeds minder opleveren.

Als ik jou was zou ik nu al elders een overeenkomst sluiten voor elektriciteit. Je hebt een opzegtermijn van 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:34:
Mijn plan was eigenlijk om midden december met elektriciteit over te stappen zodat ik nog netto terugleverer ben en dus schijnbaar kWh tegen kWh wordt verrekend (elektriciteitsverbruik is vanwege elektische auto nogal hoog, vandaar dat het om relatief veel geld gaat....)

Dit zag ik eerder ook dit topic terug, maar dit heb ik nooit kunnen verklaren. Waarom zou Greenchoice dat doen? Want die berekening is compleet anders dan wat ze nu hanteren.

Nieuwe tarieven zijn pas ingegaan per 21 oktober en er is dus nog geen volle maand voorbij gegaan. Dus volgens mij kan niemand dat weten.

Daarnaast blijft dit topic vaag. Er zijn verschillende mensen die hier reageren:

- mensen met vast contract
- mensen die netto terug levering hebben
- mensen die netto afnemen
- mensen met flink andere tarieven die zegt dat alles fair is

Daarnaast wil ik vandaag ook overstappen. Puur omdat ik er klaar mee ben. Tis gewoon inderdaad moeras. En er is ook geen goede keuze.

Ik lever netto terug. Dus volgens de ene tweaker, die zei dat het kWh met elkaar afstrepen is, zie ik alleen berekeningen die jaarlijks salderen, maar op basis van de tarieven.

Ook ik heb destijds gebeld en er werd me verzekerd dat ik gewoon jaarlijks, los van de tarieven saldeer.

Wat ik zeg, het blijft onduidelijk. Gisteren heb ik een zware warmtepomp dag gehad en heb 9kwh extra afgenomen. Heb ik nu:
- 4,50 euro betaald voor die 9kwh
- niks betaald omdat ik nog 1900kwh op jaarbasis netto heb teruggeleverd

Zeg het maar..

Overstappen heeft gewoon een risico. Want;
- alle netto terug levering wordt afgetikt tegen 11 cent. Betekend dat, als ik vandaag kon opzeggen, ik daar “maar” 209 euro voor terugkrijg.
- kan maar zo zijn dat Greenchoice onder druk toch in december anders gaat salderen
- we milde temperaturen in december krijgen en ik tot 1 januari “maar” 5 euro per dag ga betalen. Het zijn nog 49 dagen tot 1 januari (en dan zal prijsplatfond ingaa). Met een melden december kost me dat “maar” 250 euro. Als je dan overheidskorting meeneemt krijg je nog bakken geld terug. Maar ja, het kan maar zo zijn dat we koud december krijg en ik dagen van 30 tot 40kwh verbruik. Dat is 20 euro per dag!!! Opzeggen kost bij Greenchoice 30 dagen en je winst zou dus 19 dagen kunnen zijn.

Dus er is gewoon te veel onduidelijkheid om een goede keuze te maken.

Ik heb zelf al contact gehad met ACM. Hele mailwisseling, maar het komt erop neer: als je denk onrechtmatig behandeld te worden dan moet je contact opnemen met je rechtsbijstand. Dat kan natuurlijk alleen als je al de jaarrekening hebt en duidelijk hebt dat je de kosten moet maken. Ook moet je de energie maar hebben om dit aan te willen vechten.

TLDR: waarom zou Greenchoice een andere berekening hanteren bij netto terug levering dan wanneer je netto afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:23
@grote_oever
Ook ik heb destijds gebeld en er werd me verzekerd dat ik gewoon jaarlijks, los van de tarieven saldeer.

Wat ik zeg, het blijft onduidelijk. Gisteren heb ik een zware warmtepomp dag gehad en heb 9kwh extra afgenomen. Heb ik nu:
- 4,50 euro betaald voor die 9kwh
- niks betaald omdat ik nog 1900kwh op jaarbasis netto heb teruggeleverd
De term "jaarlijks salderen" is op vele manieren uit te leggen. Als GC dat zegt dan weet je dus nog niets. Je zult op echt alle details moeten doorvragen om erachter te komen wat dat dan is volgens hun. En daar ga je geen goed antwoord op krijgen.

4,50 euro voor 9KwH??? Volgens mij rekent GC op dit moment meer dan een euro voor een KwH!
Dat kan natuurlijk alleen als je al de jaarrekening hebt en duidelijk hebt dat je de kosten moet maken. Ook moet je de energie maar hebben om dit aan te willen vechten.
Kijk dat laatste is waar veel grote bedrijven handig gebruik van maken; mensen hebben er geen zin in en slikken het dan maar.
TLDR: waarom zou Greenchoice een andere berekening hanteren bij netto terug levering dan wanneer je netto afneemt?
Daar kan alleen GC je een goed antwoord op geven, maar dat ga je niet krijgen van hun ben ik bang.

Een paar redenen die ik kan bedenken:
1) omdat het voor hen makkelijker is om zo te rekenen
2) omdat het voor hen winstgevender is om zo te rekenen
3) omdat ze juist veel klanten willen die netto terugleveren
4) omdat ze er nooit bij hebben stil gestaan en niemand er ooit over heeft geklaagd
5) omdat hun billing-systeem niet anders kan
etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
@marktweakt
De term "jaarlijks salderen" is op vele manieren uit te leggen
Wat ik al eerder zei, hier gaat het al mis. Hoe kan het zijn dat het verschillend uit te leggen is? Maar goed, het is niet anders. Punt blijft wel dat het er nu op lijkt dat ALLEEN GreenChoice zo rekent. BE heeft duidelijk de keutel ingetrokken toen het in de media kwam. Maar op één of andere manier blijft GreenChoice buiten beeld. hierin.
4,50 euro voor 9KwH??? Volgens mij rekent GC op dit moment meer dan een euro voor een KwH!
Correct. Maar ik lever netto terug, dus ga er even vanuit dat ze het tarief van eerste kwartaal eraf halen. Dus 104 cent - 50 cent = 54 cent die ik per kWh betaal. Als je nog specifieker wilt zijn vermoed ik dat ik ook de komende verbruikte periode als netto terugleveringen zal overhouden. Dus je zou er ook nog 11 cent vanaf kunnen halen, want dus eigenlijk op 40 cent uit moet komen per kwh. Uiteindelijk kun je dan zeggen "wat is het probleem dan, je zit er rozekleurig bij". Maar punt blijft dat ze als enige deze rare regels hanteren. Om helemaal zonder kosten te komen zou ik dus 5x zoveel terug moeten leveren op de eindrekening dan ik verbruikt heb in deze 2 maanden. Huis met 0 op de meter en vermoedelijk toch 1000kwh moeten betalen. Dit heeft niks met de energiecrisis te maken of met de situatie in rusland/oekraine. Die heeft gewoon puur te maken hoe GreenChoice hun berekening hanteert.
Een paar redenen die ik kan bedenken:
1) omdat het voor hen makkelijker is om zo te rekenen
2) omdat het voor hen winstgevender is om zo te rekenen
3) omdat ze juist veel klanten willen die netto terugleveren
4) omdat ze er nooit bij hebben stil gestaan en niemand er ooit over heeft geklaagd
5) omdat hun billing-systeem niet anders kan
etc etc.
Yep, zeg het maar.. en ook hier blijft.. waarom doet de rest het wel goed en hun niet? De ENORME kWh verhoging had eigenlijk als signaal moeten zijn. Volgens mij is GC met 104cent veruit de duurste energieleverancier op dit moment. Als ik maandelijks nu een bos bloemen of een mooi kado krijg dan kun je zeggen dat je hiervoor in de kWh prijs betaald. Maar zelfs dat is er niet. Het is dezelfde kWh die ik krijg dan iemand die vorig jaar in de Consumenten Bond deal ingestapt is en nu voor 18 cent per kWh iets geleverd krijgt.

Het was mij verre van onduidelijk wat de nadelen van een flexcontract waren en dat is gewoon een gefaal van de huidige constructie. Er zullen genoeg mensen zijn die NIET netto terugleveren en een tarief van 104 cent per kwh hebben en dit NIET weten. Die krijgen met een aantal zonnepanelen op het dak en een warmtepomp straks een flinke rekening van november en december.

En precies wat je zegt.. als zelf GreenChoice het niet weet, dan gaat er toch iets ernstigs fout? Ik zit alleen op een punt dat ik vermoeden dat ze bewust deze onduidelijkheid scheppen om juist niet in het nieuws te komen.

Maar ook in bij jou punt 3 ga je er vanuit dat mensen die nette terugleveren wel het hele jaar gesaldeerd krijgen buiten de tariefperiode om. Deze logica snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Ik denk dat je goed zit bij GreenChoice. De elektriciteit die ze je nu leveren rekenen ze af tegen 11,5 cent. Zie mijn recente post over mijn afrekening.
grote_oever schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:07:
Kort antwoord: dat past beter in hun systeem. Door bij netto teruglevering enkel met de terugleveringtarieven te rekenen hoeft met alleen de tarieven aan te passen, terwijl de rest van de software gewoon blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
grote_oever schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:07:
[...]

Daarnaast blijft dit topic vaag. Er zijn verschillende mensen die hier reageren:

- mensen die netto terug levering hebben
- mensen die netto afnemen
Wat ik zo zie voor de "samenvatting van Greenchoice"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a. netto teruglevering
je krijgt jaarnota zoals @alfatrion afrekening

b. netto afnemer
je krijgt jaarnota op basis van
afname * vast normaal tarief
afname * vast dal tarief
netto afname * energie belasting etc.

vermindering met:
Teruglevering * vast normaal tarief
Teruglevering * vast dal tarief

- mensen met variabel contract
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a. netto teruglevering
je krijgt jaarnota zoals @alfatrion afrekening

b. netto afnemer
je krijgt jaarnota op basis van

het aantal keren dat je tarief is gewijzigd:
afname * variabel normaal tarief
afname * variabel dal tarief

netto afname * energie belasting etc.

vermindering met:
het aantal keren dat je tarief is gewijzigd:
Teruglevering * variabel normaal tarief
Teruglevering * variabel dal tarief

Het verbaasde me ook dat er andere tarieven onder Greenchoice klanten zijn.

Variabel contract:
Regio Amsterdam, Diemen:
per 21 oktober:
Huidig totaaltariefTotaaltarief per 1 oktober
Stroom enkeltarief per kWh€ 0,42029€ 0,88992
Stroom normaaltarief per kWh€ 0,46081€ 1,04253
Stroom daltarief per kWh€ 0,37083€ 0,7034

dit zijn hoger tarieven dan de tarieven van collega uit Purmerend.
daar is het niet 1,04 maar rond de 0,50 voor Stroom normaaltarief per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb idd ook een collega met andere tarieven, maar die heeft dan ook halfjaarlijkse ipv kwartaal tarieven. Dus laatste aanpassing was op 1 juli ipv 1 (20) okt
Pagina: 1 ... 8 ... 24 Laatste