WackoH schreef op donderdag 10 november 2022 @ 23:34:
Mijn plan was eigenlijk om midden december met elektriciteit over te stappen zodat ik nog netto terugleverer ben en dus schijnbaar kWh tegen kWh wordt verrekend (elektriciteitsverbruik is vanwege elektische auto nogal hoog, vandaar dat het om relatief veel geld gaat....)
Het was al erg vaag, maar het wordt nu helemaal een moeras....
Dit zag ik eerder ook dit topic terug, maar dit heb ik nooit kunnen verklaren. Waarom zou Greenchoice dat doen? Want die berekening is compleet anders dan wat ze nu hanteren.
Nieuwe tarieven zijn pas ingegaan per 21 oktober en er is dus nog geen volle maand voorbij gegaan. Dus volgens mij kan niemand dat weten.
Daarnaast blijft dit topic vaag. Er zijn verschillende mensen die hier reageren:
- mensen met vast contract
- mensen die netto terug levering hebben
- mensen die netto afnemen
- mensen met flink andere tarieven die zegt dat alles fair is
Daarnaast wil ik vandaag ook overstappen. Puur omdat ik er klaar mee ben. Tis gewoon inderdaad moeras. En er is ook geen goede keuze.
Ik lever netto terug. Dus volgens de ene tweaker, die zei dat het kWh met elkaar afstrepen is, zie ik alleen berekeningen die jaarlijks salderen, maar op basis van de tarieven.
Ook ik heb destijds gebeld en er werd me verzekerd dat ik gewoon jaarlijks, los van de tarieven saldeer.
Wat ik zeg, het blijft onduidelijk. Gisteren heb ik een zware warmtepomp dag gehad en heb 9kwh extra afgenomen. Heb ik nu:
- 4,50 euro betaald voor die 9kwh
- niks betaald omdat ik nog 1900kwh op jaarbasis netto heb teruggeleverd
Zeg het maar..
Overstappen heeft gewoon een risico. Want;
- alle netto terug levering wordt afgetikt tegen 11 cent. Betekend dat, als ik vandaag kon opzeggen, ik daar “maar” 209 euro voor terugkrijg.
- kan maar zo zijn dat Greenchoice onder druk toch in december anders gaat salderen
- we milde temperaturen in december krijgen en ik tot 1 januari “maar” 5 euro per dag ga betalen. Het zijn nog 49 dagen tot 1 januari (en dan zal prijsplatfond ingaa). Met een melden december kost me dat “maar” 250 euro. Als je dan overheidskorting meeneemt krijg je nog bakken geld terug. Maar ja, het kan maar zo zijn dat we koud december krijg en ik dagen van 30 tot 40kwh verbruik. Dat is 20 euro per dag!!! Opzeggen kost bij Greenchoice 30 dagen en je winst zou dus 19 dagen kunnen zijn.
Dus er is gewoon te veel onduidelijkheid om een goede keuze te maken.
Ik heb zelf al contact gehad met ACM. Hele mailwisseling, maar het komt erop neer: als je denk onrechtmatig behandeld te worden dan moet je contact opnemen met je rechtsbijstand. Dat kan natuurlijk alleen als je al de jaarrekening hebt en duidelijk hebt dat je de kosten moet maken. Ook moet je de energie maar hebben om dit aan te willen vechten.
TLDR: waarom zou Greenchoice een andere berekening hanteren bij netto terug levering dan wanneer je netto afneemt?