Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 7 ... 24 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 16:17
@Wippie1234 Zo evident is dat wat mij betreft niet. Ook bij een vast (jaar)contract zijn er meerdere tarieven. Normaal en daltarief zijn verschillend namelijk. Het salderen wordt dan wederom in euro`s gedaan. Ik vraag me af of dit nadelig is ten opzichte van het salderen per kWh maar heb nog niet de kans gehad om dit fatsoenlijk na te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 22:50
Wippie1234 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:32:
Dat lijkt me evident. Alleen bij variabele contracten is er sprake van meerdere tariefperiodes per jaar
Er zijn bij een vast contract ook sprake van meerder tariefperiodes per jaar. De tarieven van de GreenChoice veranderen weliswaar niet, maar de belastingen en tarieven van de netbeheerder veranderen wel.

Ik had in 2021-2022 een vastcontract en GreenChoice rekent met een belastingstarief van € 0,02221 (excl. BTW), terwijl het belastingstarief 2021 en 2022 respectievelijk € 0,09428 (excl. BTW) en € 0,03679 (excl. BTW) is. 8)7

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 10:10
Blaadje schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:32:
Ze hebben de tekst op de website nu ook aangepast, nu wordt er met geen woord meer gesproken over salderen per tariefperiode!

[Afbeelding]
Des te interessanter, ik had de vraag ook gesteld en het antwoord luidt (gisteren):

"U vraagt of het klopt dat de overschot aan teruglevering in de zomer minder waard is dan wat u in de wintermaanden verbruikt. Graag informeer ik u hierover.

Het klopt inderdaad dat de teruglevering van de zomermaanden minder waard is dan uw verbruik in de wintermaanden als de tarieven flink verschillen. U kunt ze niet zomaar tegen elkaar wegstrepen. Dit is hoe wij het altijd verrekenen."

ACM/Jetten/etc., kom er maar in.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zeegerd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Des te interessanter, ik had de vraag ook gesteld en het antwoord luidt (gisteren):

"U vraagt of het klopt dat de overschot aan teruglevering in de zomer minder waard is dan wat u in de wintermaanden verbruikt. Graag informeer ik u hierover.

Het klopt inderdaad dat de teruglevering van de zomermaanden minder waard is dan uw verbruik in de wintermaanden als de tarieven flink verschillen. U kunt ze niet zomaar tegen elkaar wegstrepen. Dit is hoe wij het altijd verrekenen."

ACM/Jetten/etc., kom er maar in.
Met de kennis van het aanpassen van de FAQ in het achterhoofd, daarnaast het ontwijkend antwoorden op kritische vragen op social media, de wisselende reacties van de klantenservice. Hebben we hier te maken met onkunde of met het bewust misleiden van de consument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Wippie1234 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
Met de kennis van het aanpassen van de FAQ in het achterhoofd, daarnaast het ontwijkend antwoorden op kritische vragen op social media, de wisselende reacties van de klantenservice. Hebben we hier te maken met onkunde of met het bewust misleiden van de consument?
Goede vraag, verschillende berichten van henzelf spreken elkaar blijkbaar ook tegen. Ik denk incompetentie.

Heb al geantwoord waarom ze dit zo doen gezien de brief van eind sep ( https://open.overheid.nl/...9799b027685/1#panel-tekst ), ook gezegd dat ik sterk eraan denk om over te stappen als ze het beleid niet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulGruijters
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:56
Greenchoice zou wel wel eens relatief veel "groene" klanten kunnen hebben, dus met veel opwekking in de zomer, veel verbruik in de winter.

Dan zou er voor Greenchoice mogelijk veel te verliezen zijn bij een uitleg van de salderingsregeling waarbij "0-op-de-meter" ook "0-op-de-rekening" is, ook voor mensen met een variabel contract, zoals de minister aangaf dat het bedoeling is.

Ik kan me voorstellen dat ze zo lang mogelijk hun interpretatie van de regelgeving volhouden en tegelijk zo veel mogelijk onduidelijk blijven naar hun klanten (steeds wisselende tekst op de website, wisselende berichten van de klantenservice). Ik kan me voorstellen dat ze wachten of iemand er een (recht)zaak van maakt, gokken op een positieve afloop van zo'n (recht)zaak en wachten tot de wet aangepast is (nota van wijziging) voordat ze zich anders gaan gedragen.

Een duidelijk voorbeeld op hun website voor een "typische groene" klant met een variabel contract zou zeer te waarderen zijn (maar zou ze ook wel eens wat klanten kunnen gaan kosten).

Ik heb ze naar aanleiding van de laatste wijziging op hun website deze vraag gesteld:

De informatie op uw website is wederom veranderd, nu staat er dit:

Greenchoice saldeert op jaarbasis. Dit betekent dat wij na een jaar kijken naar je verbruik + teruglevering. Wij trekken de teruglevering van je verbruik af. Uiteindelijk betaal je alleen het netto verbruik. Heb je na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt? Is er dus sprake van netto teruglevering? Je betaalt dan niets voor de afname van stroom en ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering.

Daarom het onderstaande (wat academisch) voorbeeld waar ik heel erg graag uw reactie op hoor (en waarbij het prijsplafond even buiten beschouwing mag worden gelaten):

Een Greenchoice klant met variabele tarieven die 1000 kWh opwekt in een zomerkwartaal (met een tarief van 50ct/kWh) en die 999 kWh gebruikt in een winterkwartaal (met een tarief van 100ct/kWh) en die verder geen opwekking/gebruik heeft, die heeft “na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt”. Er is “dus sprake van netto teruglevering”. Deze klant “betaalt dan niets voor de afname van stroom” en “ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering”, wat bijvoorbeeld 11,5ct/kWh is. Deze klant had 1kWh netto teruglevering en ontvangt dus 11,5 cent (afgezien van andere kosten uiteraard).

Klopt dit?

Een andere Greenchoice klant met variabele tarieven wekt ook 1000 kWh op in een zomerkwartaal (met een tarief van 50ct/kWh) maar gebruikt 1001 kWh in een winterkwartaal (met een tarief van 100ct/kWh) en heeft verder ook geen opwekking/gebruik.

Wat betaalt deze klant?

Moet hij 1kWh afrekenen tegen 100ct/kWh, dus 1 euro?

Of krijgt hij 1000kWhx50ct=500 euro voor zijn levering en betaalt hij 1001x100ct=1001 euro voor zijn gebruik, per saldo dus 501 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulGruijters
Ook interessant is deze tekst bij PowerPeers :

Hoe verdelen jullie wat ik meer verbruik over de tariefperiodes per jaar?

Hier worden nog afspraken over gemaakt in de sector, zodat alle leveranciers dit op dezelfde manier doen. Zodra we hier meer over weten, vullen we de informatie aan.

En dit:

Geldt het prijsplafond voor verbruik voor of na de saldering?

Hoe de salderingsregeling in combinatie met het prijsplafond precies gaan werken, is nog niet bekend. Dit wordt nog uitgewerkt door het ministerie en Energie Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:12
PaulGruijters schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:42:
Greenchoice zou wel wel eens relatief veel "groene" klanten kunnen hebben, dus met veel opwekking in de zomer, veel verbruik in de winter.

Dan zou er voor Greenchoice mogelijk veel te verliezen zijn bij een uitleg van de salderingsregeling waarbij "0-op-de-meter" ook "0-op-de-rekening" is, ook voor mensen met een variabel contract, zoals de minister aangaf dat het bedoeling is.
In de prijs zit opslag voor opslag en aanverwante zaken. Uiteraard is terugleveren een 'probleem' voor energiebedrijven, maar voor de oplossing incasseren ze al. Als dat niet genoeg is, waar is een energiebedrijf dan nog voor nodig? Waar is hun bedrijfsrisico? Alles bij de klant leggen is natuurlijk een uitvlucht die we niet moeten accepteren :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:23
Wippie1234 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

Dat lijkt me evident. Alleen bij variabele contracten is er sprake van meerdere tariefperiodes per jaar
Dat zou je denken: wat jij zegt is volledig logisch. Maar ik vraag het me af.

Dat is omdat ik op mijn laatste jaar afrekening, die nog onder vast contract was, een terugbetaling zie voor stroom die ik zou hebben teruggeleverd. Maar netto heb ik verbruikt, dus na saldering op de JUISTE Wanneer kan ik toch helemaal niets hebben teruggeleverd?? Of snap ik het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:40
Dat klopt, Greenchoice zet levering en teruglevering altijd al apart op de specificatie, alleen de tariefperiode en het tarief zijn dan identiek voor levering en teruglevering dus het maakt netto dan niet uit of je (1000 - 1) * tarief per kWh (salderen in kWh) doet of 1000 * tarief per kwh - 1 * tarief per kWh (salderen in geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 06:39
Nou de reactie van GreenChoice klantenservice is waardeloos.
Ze hebben totaal mijn vraag over jaarlijks salderen in kWh laten liggen. Alleen gezegd dat ze jaarlijks salderen en excuses aangeboden voor de verwarring dat ze 3x de FAQ hebben aangepast over dit onderwerp… ben benieuwd of ze op bovenstaande vraag met rekensom wel correct reageren.

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpdWSwYdQF2MKjiuGi383cSDVsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnwvgMYorUX8DKi3OJUKkxwc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me toch duidelijk! Kunnen we de opgewekte kwh’s gewoon gebruiken deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Blaadje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]

Dit lijkt me toch duidelijk! Kunnen we de opgewekte kwh’s gewoon gebruiken deze winter.
Interessant, complimenten voor het vinden!

Zouden ze het gewijzigd hebben omdat het tarief ivm het prijsplafond per 1-1-2023 wordt vastgezet op 40 cent en dat het ze in die situatie geld gaat kosten voor de opgewekte kWh van dit jaar (want tarief is nu hoger dan 40 cent)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:40
Blaadje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]

Misschien flauw maar: er staat niet bij "in kWh's".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:31:
Zouden ze het gewijzigd hebben omdat het tarief ivm het prijsplafond per 1-1-2023 wordt vastgezet op 40 cent en dat het ze in die situatie geld gaat kosten voor de opgewekte kWh van dit jaar (want tarief is nu hoger dan 40 cent)?
Mijn indruk was dat de overheid met het prijsplafond bijspringt. De afnemer betaald die 40c en de overheid de rest.

[ Voor 60% gewijzigd door alfatrion op 14-10-2022 16:53 . Reden: Citaat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:13

breinonline

Are you afraid to be known?

Compuchip87 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Misschien flauw maar: er staat niet bij "in kWh's".
Daar is niks flauws aan. Dan schrijven ze heel bewust zo op.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blaadje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMHH0MFG91iduwaamB5oRb-Z73A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HEx1bAylCoGEzfE5IXFuzWaj.png?f=fotoalbum_large

Ongeacht het tarief dus..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeegerd
Dan weer op basis van tariefperioden/omgerekend naar euro, dan weer op basis van kWh/jaar.

GC's berichtgeving is intussen heel wat variabeler dan hun tarieven. Een hele prestatie om zó incompetent over te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
zeegerd schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:25:
GC's berichtgeving is intussen heel wat variabeler dan hun tarieven. Een hele prestatie om zó incompetent over te komen.
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaadje
Scheelt wel dat je als consument heel sterk staat als ze nu toch nog per tariefperiode gaan salderen. Hoe moeten wij het snappen als ze het zelf niet eens begrijpen.

Daarnaast is het salderen per tariefperiode nooit gecommuniceerd met de klant of in de voorwaarden maar stond dit alleen op de website als antwoord op een FAQ.

Maar helemaal eens dat dit zo incompetent over komt, je weet niet of je moet lachen of huilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
Waar Greenchoice de mist in gaat is ook niet zozeer het wegstrepen van de kWh's, maar de hantering van het tarief over hetgeen is overgebleven.
Enkele (pogingen tot) berekeningen: Truus01 in "Saldering per kwartaal of jaar"

Dus ja, ze salderen per jaar, maar doen dat mbv tarieven.
Tot nu toe schrijven ze ook nergens dat ze kWh voor kWh wegstrepen, ze houden het steeds bewust vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaadje
Truus01 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Waar Greenchoice de mist in gaat is ook niet zozeer het wegstrepen van de kWh's, maar de hantering van het tarief over hetgeen is overgebleven.
Enkele (pogingen tot) berekeningen: Truus01 in "Saldering per kwartaal of jaar"

Dus ja, ze salderen per jaar, maar doen dat mbv tarieven.
Tot nu toe schrijven ze ook nergens dat ze kWh voor kWh wegstrepen, ze houden het steeds bewust vaag.
Maar tot nu toe hebben we nog geen jaarafrekening gezien waarop dit daadwerkelijk is gebeurd. Volgens mij was hier iemand die binnen een aantal weken zijn jaarafrekening verwacht dan pas weten we echt hoe er gesaldeerd wordt.

Al moet ik zeggen dat de info die nu op de site staat + deze berichten op twitter voor mij duidelijk wijzen op salderen per jaar ongeacht tarief. Daarnaast heb ik dit ook bevestigd gekregen aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Blaadje
Van flex contract dan weliswaar, vaste contracten berekenen ze via geld maar dat kan met een flex niet door de tarieven.
En welke prijs hanteren ze dan voor het overige deel als dat er is? Dus geen terugleververgoeding maar afgenomen? De 40 cent van het begin jaar of de euro van nu.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaadje
Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:03:
@Blaadje
Van flex contract dan weliswaar, vaste contracten berekenen ze via geld maar dat kan met een flex niet door de tarieven.
En welke prijs hanteren ze dan voor het overige deel als dat er is? Dus geen terugleververgoeding maar afgenomen? De 40 cent van het begin jaar of de euro van nu.
Dat heb ik ook gevraagd (en opgenomen gelukkig). Ze gaf aan dat als je netto verbruik hebt op jaarbasis dus meer verbruikt dan teruggeleverd ze van alle tarieven een gewogen gemiddelde berekenen en dat bedrag betaal je dan x je netto verbruik.
Zal dus niet zo laag zijn als de eerste maanden maar ook niet zo hoog als de laatste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blaadje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Dat heb ik ook gevraagd (en opgenomen gelukkig). Ze gaf aan dat als je netto verbruik hebt op jaarbasis dus meer verbruikt dan teruggeleverd ze van alle tarieven een gewogen gemiddelde berekenen en dat bedrag betaal je dan x je netto verbruik.
Zal dus niet zo laag zijn als de eerste maanden maar ook niet zo hoog als de laatste maanden.
Gewogen op basis van wat? Dagen? Verbruik? Iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Kan maar op 1 manier, nu een euro en in jan 40 cent is 70 cent gemiddeld waar ze je na salderen afgenomen kWh voor afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Kan maar op 1 manier, nu een euro en in jan 40 cent is 70 cent gemiddeld waar ze je na salderen afgenomen kWh voor afrekenen.
Dat is een normaal gemiddelde zonder weging lijkt mij?

Je moet echt alles afpellen bij deze maatschappij omdat de uitspraken voor meerdere uitleg vatbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wolly schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Dat is een normaal gemiddelde zonder weging lijkt mij?

Je moet echt alles afpellen bij deze maatschappij omdat de uitspraken voor meerdere uitleg vatbaar is.
Ja klopt, hoeft ook niet ingewikkelder toch? Het gaat over afname na salderen, zal vaak niet veul zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
Het was niet een gewoon gemiddelde maar ze kon het niet precies uitleggen want het was heel wiskundig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blaadje schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:27:
Het was niet een gewoon gemiddelde maar ze kon het niet precies uitleggen want het was heel wiskundig..
Klinkt weinig overtuigend. Heb je een schriftelijke bevestiging gevraagd want als ze het aan de telefoon al niet kunnen uitleggen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
Wolly schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:51:
[...]

Klinkt weinig overtuigend. Heb je een schriftelijke bevestiging gevraagd want als ze het aan de telefoon al niet kunnen uitleggen…?
Nee heb ik niet gedaan, wij hebben namelijk zelf geen netto verbruik. Mij ging het dus vooral om het salderen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Wolly schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Periode A: kWh x tarief = euro
Periode B : kWh x tarief = euro

De kWhen en euro's worden bij elkaar opgeteld en vervolgens is het "gemiddelde" tarief gewoon de rekensom van euro's/ kWh. En dan staat er op de jaarafrekening:

Hele jaar: kWh x "gemiddeld" tarief = euro

Bij mij hebben ze dit met o.a. de kosten van de netbeheerder gedaan. Dat maakt het geheel oncontroleerbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kwam een drietal duidelijke tweets tegen van de Autoriteit Consument & Markt, gedateerd 14 oktober 2022.

PS. @PaulGruijters Al antwoord gekregen op je vragen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulGruijters
PS. @PaulGruijters Al antwoord gekregen op je vragen?

Nee.

Op 29/9 had ik vier vragen gesteld:
1. over de 30 dagen termijn voor aankondiging tariefsverhogingen
2. over de uitleg van de salderingsregeling
3. over de relatie tussen terugleververgoeding van 11,5 cent en mijn tarief van 88,916 cent (=1,04 euro incl)
4. over de hoge en lage variabele tarieven die verschillende klanten krijgen (het verhaal over met en zonder _ in de emails)

Alleen op vraag 1 en 2 heb ik antwoord tot op heden.

Op vraag 2 heb ik op 13/10 de vervolgvragen gesteld, daar heb ik nog geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
PaulGruijters schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:45:

4. over de hoge en lage variabele tarieven die verschillende klanten krijgen (het verhaal over met en zonder _ in de emails)
Deze heb ik intussen ook 2x gesteld, de eerste keer eind sep. Geen antwoord.

GC doet er alles aan om klanten weg te jagen. Misschien met opzet; groen imago, destijds heel redelijke TLV = veel zonnepanelenklanten = veel teruglevering = intussen lastig, lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulGruijters
PaulGruijters schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:42:

....

Ik heb ze naar aanleiding van de laatste wijziging op hun website deze vraag gesteld:

De informatie op uw website is wederom veranderd, nu staat er dit:

Greenchoice saldeert op jaarbasis. Dit betekent dat wij na een jaar kijken naar je verbruik + teruglevering. Wij trekken de teruglevering van je verbruik af. Uiteindelijk betaal je alleen het netto verbruik. Heb je na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt? Is er dus sprake van netto teruglevering? Je betaalt dan niets voor de afname van stroom en ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering.

Daarom het onderstaande (wat academisch) voorbeeld waar ik heel erg graag uw reactie op hoor (en waarbij het prijsplafond even buiten beschouwing mag worden gelaten):

Een Greenchoice klant met variabele tarieven die 1000 kWh opwekt in een zomerkwartaal (met een tarief van 50ct/kWh) en die 999 kWh gebruikt in een winterkwartaal (met een tarief van 100ct/kWh) en die verder geen opwekking/gebruik heeft, die heeft “na een jaar meer teruggeleverd dan verbruikt”. Er is “dus sprake van netto teruglevering”. Deze klant “betaalt dan niets voor de afname van stroom” en “ontvangt voor iedere kWh die netto is teruggeleverd het afgesproken tarief voor netto teruglevering”, wat bijvoorbeeld 11,5ct/kWh is. Deze klant had 1kWh netto teruglevering en ontvangt dus 11,5 cent (afgezien van andere kosten uiteraard).

Klopt dit?

Een andere Greenchoice klant met variabele tarieven wekt ook 1000 kWh op in een zomerkwartaal (met een tarief van 50ct/kWh) maar gebruikt 1001 kWh in een winterkwartaal (met een tarief van 100ct/kWh) en heeft verder ook geen opwekking/gebruik.

Wat betaalt deze klant?

Moet hij 1kWh afrekenen tegen 100ct/kWh, dus 1 euro?

Of krijgt hij 1000kWhx50ct=500 euro voor zijn levering en betaalt hij 1001x100ct=1001 euro voor zijn gebruik, per saldo dus 501 euro?
Vandaag "antwoord", dwz geen direct antwoord op mijn vraag, maar wel deze tekst ontvangen:

Bedankt voor uw e-mail waarin u vraagt hoe wij salderen. Ik informeer u graag.

Het aantal kWh teruglevering in de zomer wordt niet weggestreept tegen dezelfde hoeveelheid kWh verbruik in de winter. U krijgt voor de teruglevering in de zomer hetzelfde bedrag per kWh dat u zou moeten betalen als u energie verbruikt op dat moment.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op [/www.greenchoice.nl/klantenservice]www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice

Begrijpt iemand het nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaadje
PaulGruijters schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:19:
[...]

Vandaag "antwoord", dwz geen direct antwoord op mijn vraag, maar wel deze tekst ontvangen:

Bedankt voor uw e-mail waarin u vraagt hoe wij salderen. Ik informeer u graag.

Het aantal kWh teruglevering in de zomer wordt niet weggestreept tegen dezelfde hoeveelheid kWh verbruik in de winter. U krijgt voor de teruglevering in de zomer hetzelfde bedrag per kWh dat u zou moeten betalen als u energie verbruikt op dat moment.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op [/www.greenchoice.nl/klantenservice]www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice

Begrijpt iemand het nog?
Onvoorstelbaar… wat gebeurd daar toch bij Greenchoice ?!
Aan de telefoon heb ik dit expliciet gevraagd en nee dat was absoluut niet zo! De laatste berichten op twitter van Greenchoice geven ook aan te salderen op jaarbasis en spreken over 1 op 1 wegstrepen.

Zelf ‘durf’ ik niet meer te bellen of mailen. Ik heb een opgenomen gesprek waarin mij duidelijk iets wordt toegezegd dus wil dat niet weer onderuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:40
Blaadje schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Onvoorstelbaar… wat gebeurd daar toch bij Greenchoice ?!
Aan de telefoon heb ik dit expliciet gevraagd en nee dat was absoluut niet zo! De laatste berichten op twitter van Greenchoice geven ook aan te salderen op jaarbasis en spreken over 1 op 1 wegstrepen.

Zelf ‘durf’ ik niet meer te bellen of mailen. Ik heb een opgenomen gesprek waarin mij duidelijk iets wordt toegezegd dus wil dat niet weer onderuit halen.
Wat ik eerder al aangaf: ze zijn lekker wollig maar technisch niet incorrect.

Ja, er wordt één op één weggestreept. Wel in euros en per tariefperiode maar ja, daar zeiden ze niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
Compuchip87 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Wat ik eerder al aangaf: ze zijn lekker wollig maar technisch niet incorrect.

Ja, er wordt één op één weggestreept. Wel in euros en per tariefperiode maar ja, daar zeiden ze niets over.
Maar dit houdt toch geen stand ? Ze vermelden dit nergens in hun voorwaarden + medewerkers geven continue tegenstrijdige antwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:45
GC schrijft in hun eigen voorwaarden (met dank aan een andere poster wiens naam ik zo gauw niet terug kan vinden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuYwF8lylYX89WYWvlxCxvS2d6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/53dNTRawJdjtxYISKgISqWXZ.png?f=fotoalbum_large
Ik kan hier niet anders in lezen dan dat kWh tegen kWh wordt weggestreept want de eenheid van electriciteit in deze context is kWh (eigenlijk Joule, maar dat wordt dan kWh in dagelijks gebruik).

Zoals GC nu rekent, had hier bv. moeten staan:

Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij , per tariefperiode, de waarde van uw afgenomen elektriciteit met de waarde van de door u teruggeleverde elektriciteit.

Want 'waarde' wordt algemeen in Euro's uitgedrukt.

Dus m.i. houdt GC zich niet aan z'n eigen algemene voorwaarden waardoor klanten ernstig worden benadeeld (in mijn geval ~1kEuro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
WackoH schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:41:
Zoals GC nu rekent, had hier bv. moeten staan:

Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij , per tariefperiode, de waarde van uw afgenomen elektriciteit met de waarde van de door u teruggeleverde elektriciteit.
Dan had er dit moeten staat:

Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan betalen wij u hier een vergoeding voor op basis van het leveringstarief over de hoeveelheid van de door u jaarlijks afgenomen elektriciteit en op basis van het terugleveringstarief voor het meerdere.

Maar die bepaling is in strijd met dwingend recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Er zijn meerdere wegen naar Rome...

...we bedoelen hetzelfde en zijn het wel met elkaar eens.

Maar hoe nu verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
Wanneer je de jaarafrekening krijgt dan roep jij, "dit hebben we niet afgesproken". Er is een klachtenadres en daarna kun je naar de geschillencommissie of de rechter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
Vraag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJBD6Ae3q_gvrVQsQ3OnSmkAQ5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l3WRTJx616F9VyYYh6GDABle.png?f=fotoalbum_large

Antwoord:

Hartelijk dank voor de reactie waarin je aangeeft dat er met de variabele tarieven onduidelijkheid blijft bestaan. Graag informeer ik je verder.

Voorbeeld 1:

Je krijgt dan 6000 tegen 6000 = 0 -> worden immers tegen elkaar weggestreept ongeacht hoe hoog de prijs per kWh is. Het restant is 300 kWh * € 0,115 netto terugleververgoeding.
Je hebt immers meer opgewekt dan daadwerkelijk verbruikt op jaarbasis.

Voorbeeld 2:

De 5600 kWh die wordt volledig gesaldeerd.
Er blijft dan 400 kWh over en daarbij wordt dan gekeken in welke periode deze is verbruikt en tegen welke tarieven er toen van toepassing waren. In jouw voorbeeld heb je deze dus in de periodes verbruikt dat de tarieven toen €1,00 per kWh waren, er zal dan 400* €1,00 worden gerekend.

Beide voorbeelden laten duidelijk zien dat wij blijven salderen op jaarbasis.

Ik hoop dat ik zo enige duidelijkheid voor je heb kunnen creëren mocht er toch iets niet duidelijk zijn, of mocht je nog vragen hebben neem gerust contact met ons op, we informeren je graag.

Dit is dus prima als je het mij vraagt.
Ik heb het netjes op de mail staan 😀

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
Wollie91 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:25:
Vraag:

[Afbeelding]

Antwoord:

Hartelijk dank voor de reactie waarin je aangeeft dat er met de variabele tarieven onduidelijkheid blijft bestaan. Graag informeer ik je verder.

Voorbeeld 1:

Je krijgt dan 6000 tegen 6000 = 0 -> worden immers tegen elkaar weggestreept ongeacht hoe hoog de prijs per kWh is. Het restant is 300 kWh * € 0,115 netto terugleververgoeding.
Je hebt immers meer opgewekt dan daadwerkelijk verbruikt op jaarbasis.

Voorbeeld 2:

Er blijft dan 400 kWh over en daarbij wordt dan gekeken in welke periode deze is verbruikt en tegen welke tarieven er toen van toepassing waren. In jouw voorbeeld heb je deze dus in de periodes verbruikt dat de tarieven toen €1,00 per kWh waren, er zal dan 400* €1,00 worden gerekend.

Ik hoop dat ik zo enige duidelijkheid voor je heb kunnen creëren mocht er toch iets niet duidelijk zijn, of mocht je nog vragen hebben neem gerust contact met ons op, we informeren je graag.

Oh super wat een duidelijk antwoord! En voor jou fijn dat je het zwart op wit hebt. Dit is volgens mij de eerste keer dat ze reageren op een rekenvoorbeeld.
Misschien handig als ze intern ook 1 lijn gaan trekken in hun antwoorden !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Voorbeeld 2:

Dit blijft frappant, want ze weten ná salderen helemaal niet wanneer die overgebleven 400 kWh is verbruikt. Is dat periode Q1, of periode Q4? Dat weet niemand. In dit voorbeeld heeft Greenhoice geluk dat jij het tarief op 1 euro had staan, maar wat als het tarief in beide tijdvakken afweek?

Je komt hier NIET uit met een simpele rekensom. Na salderen weet je niet meer in welk tijdvak het volume thuishoort.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
psy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Dit blijft frappant, want ze weten ná salderen helemaal niet wanneer die overgebleven 400 kWh is verbruikt. Is dat periode Q1, of periode Q4? Dat weet niemand. In dit voorbeeld heeft Greenhoice geluk dat jij het tarief op 1 euro had staan, maar wat als het tarief in beide tijdvakken afweek?

Je komt hier NIET uit met een simpele rekensom. Na salderen weet je niet meer in welk tijdvak het volume thuishoort.
Ze weten toch per maand hoeveel je verbruikt en terug levert? Dus dan is dit toch niet zo'n moeilijk rekensom? Dat ze de maanden pakken waarin je meer hebt verbruikt dan teruggeleverd vind ik wel logisch...

Ik verwacht meer terug te leveren dan te verbruiken dus dit is sowieso niet relevant voor mij.

[ Voor 46% gewijzigd door Wollie91 op 18-10-2022 12:39 ]

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Wollie91 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:38:
[...]
Ze weten toch per maand hoeveel je verbruikt en terug levert? Dus dan is dit toch niet zo'n moeilijk rekensom? Dat ze de maanden pakken waarin je meer hebt verbruikt dan teruggeleverd vind ik wel logisch...
Ja, vóór salderen weten ze dat. Maar ná salderen niet meer. Wat ik al zei, moeten ze dan dat verbruik toewijzen aan Q1, of Q4? Of een verhouding?
Hoe bepalen ze dat? Daar wordt niks over gezegd.

Er blijft dan 400 kWh over en daarbij wordt dan gekeken in welke periode deze is verbruikt en tegen welke tarieven er toen van toepassing waren

Hoe willen ze dat doen? Het is nu net alsof ze van elke kWh apart weten wanneer deze is gebruikt/teruggeleverd. Maar als je je jaar saldering hebt uitgerekend blijft er een netto kWh getal over waar je geen periode meer van hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 18-10-2022 12:44 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Ik ben per 1-11 geswitcht naar SamenOM, juist omdat ze daar wel goed uit kunnen leggen hoe ze deze berekening doen.

https://www.samenom.nl/salderingsregeling/
Rekenvoorbeeld meerdere tarieven

Stel je hebt na saldering 600 kWh netto teruglevering over.
Je totale teruglevering (bruto) is in periode A 400 kWh, periode B 1.000 kWh en periode C 600 kWh. Je totale teruglevering (bruto) voor de hele afrekening is dus 2.000 kWh.

We kunnen nu berekenen hoeveel procent je in elke periode hebt opgewekt:
Periode A: 400 / 2.000 = 0,2 (20%)
Periode B: 1.000 / 2.000 = 0,5 (50%)
Periode C: 600 / 2.000 = 0,3 (30%)

Met deze verhouding kunnen we de 600 kWh netto teruglevering na saldering verdelen:
Periode A: 600 x 0,2 = 120 kWh
Periode B: 600 x 0,5 = 300 kWh
Periode C: 600 x 0,3 = 180 kWh

Dit volume wordt per periode tegen het dan geldende tarief afgerekend, in dit geval dus het tarief netto teruglevering. Zo zorgen we voor een eerlijke verdeling, want je krijgt dus het meeste volume in de periode waarin het meeste opwek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
psy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:47:
We kunnen nu berekenen hoeveel procent je in elke periode hebt opgewekt:
Periode A: 400 / 2.000 = 0,2 (20%)
Periode B: 1.000 / 2.000 = 0,5 (50%)
Periode C: 600 / 2.000 = 0,3 (30%)

Met deze verhouding kunnen we de 600 kWh netto teruglevering na saldering verdelen:
Periode A: 600 x 0,2 = 120 kWh
Periode B: 600 x 0,5 = 300 kWh
Periode C: 600 x 0,3 = 180 kWh
Dit geeft klanten een stimulans om over te stappen op het moment dat de tarieven gaan dalen en het tegoed de 0 nadert. In andere gevallen is juist gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulGruijters
Vraag:

[Afbeelding]

Antwoord:

....

...

Bij mij wil het maar niet lukken, wederom geen reactie op mijn expliciete vraag om naar mijn voorbeeld te kijken. Wel wederom deze variant van hun standaard antwoord, afkomstig overigens van weer een andere persoon bij Greenchoice ...

Beste heer ...,

Salderen is het verrekenen van uw jaarlijkse stroomafname met uw jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van uw stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijgt u dezelfde prijs als die u per kWh betaalt. We verrekenen dit op de jaarnota. Heeft u meerdere contracten / tarieven in één jaar? Dan krijgt u uw teruglevering vergoed tegen de tarieven van het contract wat in die periode actief was. Bijvoorbeeld: uw teruglevering in maart krijgt u vergoed tegen de tarieven die u in maart had. Heeft u geen slimme meter? Dan wordt ingeschat in welke periode u welke teruglevering had. Via Mijn Greenchoice kan u behalve uw jaarnota ook uw gespecificeerde jaarnota inzien. Hier ziet u precies in welke periode met welk tarief gerekend is en tegen hoeveel kWh.

Wanneer u meer stroom teruglevert dan zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een netto terugleververgoeding. Het netto teruglevertarief vind u terug op de contractbevestiging of via Mijn Greenchoice. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.

Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Heeft u nog vragen? Stel deze gerust aan onze klantenservice via samengroen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.

Met vriendelijke groet,

Dus ik zou die mail waarin ze aangeven wel degelijk kWh tegen kWh weg te strepen maar netjes bewaren en vooral geen verdere vragen te stellen. Ik denk dat je namelijk een onjuiste uitspraak van een medewerker te pakken hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PaulGruijters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Heeft u geen slimme meter? Dan wordt ingeschat in welke periode u welke teruglevering had.
Bovenstaande is nieuwe informatie die ik niet eerder van Greenchoice heb gehoord.

Dus bij een ferraris meter gaan ze schatten wat de teruglevering per periode was. Ik neem aan dat ze dat dan ook doen bij een slimme meter die administratief uit is gezet waardoor hij niet op afstand mag worden uitgelezen.
Wanneer u meer stroom teruglevert dan zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een netto terugleververgoeding.
Bij teruglevering kijken ze dus naar kWh ("meer stroom") begrijp ik hieruit.

Dan moet ik terugkomen op mijn reply richting @Velden, die had dan toch gelijk (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
Wanneer verwachten jullie de jaarafrekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Ik verwacht de eind/jaarafrekening voor elektriciteit en gas binnen zes weken na respectievelijk 1 a 21 mei 2022 en 20 oktober 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zer0l
PaulGruijters schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Beste heer ...,

Salderen is het verrekenen van uw jaarlijkse stroomafname met uw jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van uw stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijgt u dezelfde prijs als die u per kWh betaalt. We verrekenen dit op de jaarnota. Heeft u meerdere contracten / tarieven in één jaar? Dan krijgt u uw teruglevering vergoed tegen de tarieven van het contract wat in die periode actief was. Bijvoorbeeld: uw teruglevering in maart krijgt u vergoed tegen de tarieven die u in maart had. Heeft u geen slimme meter? Dan wordt ingeschat in welke periode u welke teruglevering had. Via Mijn Greenchoice kan u behalve uw jaarnota ook uw gespecificeerde jaarnota inzien. Hier ziet u precies in welke periode met welk tarief gerekend is en tegen hoeveel kWh.

Wanneer u meer stroom teruglevert dan zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een netto terugleververgoeding. Het netto teruglevertarief vind u terug op de contractbevestiging of via Mijn Greenchoice. Lees op greenchoice.nl/voorwaarden de voorwaarden over netto teruglevering.

Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Heeft u nog vragen? Stel deze gerust aan onze klantenservice via samengroen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.

Met vriendelijke groet,
Het is werkelijk toch niet te filmen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
Blaadje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:27:
In januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:11

ericplan

5180 Wp PV

Begin november. Alleen electra. Variabel, klant sinds 2013. Slimme meter sinds december 2018. Buurvrouw ook.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 21-10-2022 08:01 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulGruijters
April 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Pas begin mei.

Vandaar mijn interesse of Greenchoice al eerder onderdruk gezet gaat woren om zich aan z'n eigen voorwaarden te houden.
Want als hun huidige manier van salderen (omrekenen naar Euro's en dan verrekenen) stand houdt, is mijn potje met overschot vanuit de zomer ongeveer 2 maanden eerder leeg dan wanneer ze echt kWh tegen elkaar zouden wegstrepen.

Voor gas ben ik gisteren een contract aangegaan met EneryZero met variabele tarieven. Alles beter dan 3,44 per m3 betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaadje
WackoH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:44:
Pas begin mei.

Vandaar mijn interesse of Greenchoice al eerder onderdruk gezet gaat woren om zich aan z'n eigen voorwaarden te houden.
Want als hun huidige manier van salderen (omrekenen naar Euro's en dan verrekenen) stand houdt, is mijn potje met overschot vanuit de zomer ongeveer 2 maanden eerder leeg dan wanneer ze echt kWh tegen elkaar zouden wegstrepen.

Voor gas ben ik gisteren een contract aangegaan met EneryZero met variabele tarieven. Alles beter dan 3,44 per m3 betalen...
Hoe maken ze dan de eindafrekening op ? Alleen voor het gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dat zal toch wel.... ? Anders heb ik nl. een nog groter proleem omdat mijnzomer kWh overschot dan tegen de TLV wordt uitgekeerd, die maar een kwart van het leveringstarief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Blaadje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:39:
Hoe maken ze dan de eindafrekening op ? Alleen voor het gas ?
Het zijn twee producten: gas en elektriciteit. Als je er een opzegt en de ander niet, dan maken ze voor het ene product eindafrekening op en voor het andere product niet. Ik ben zelf met alleen gas naar Delta gegaan en betaal € 3 euro en een beetje. Ik zie alleen nu dat de dynamische prijs daar nu ver onderligt en dalende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
WackoH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:44:
Dat zal toch wel.... ? Anders heb ik nl. een nog groter proleem omdat mijnzomer kWh overschot dan tegen de TLV wordt uitgekeerd, die maar een kwart van het leveringstarief was.
Dit hoop ik ook ja. Zelf naar easyenergie gegaan enkel voor gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:13

Epsilon

Zojuist de eindafrekening gehad van Greenchoice (oktober tot oktober).

Contract: Half jaar vast dus twee tariefperiodes
Periode 1: 01-JAN t/m 30-JUN
Periode 2: 01-JUL t/m 31-DEC

Op de eindafrekening wordt alles volledig terug gerekend op basis van de geledende tarieven in die periode
(en zelfs dal en piek-tarief). In mijn geval heb ik meer verbruikt dan opgewekt, dus dienen er zich niet zo heel rare situaties aan. Ik heb dan ook geen uitsluitsel over de exacte berekening.

Voorbeeld gerekend naar een 01-Jan tot 01-jan cyclus, voor het gemak met een enkeltarief.
Enkeltarief voor periode 01-Jan tot 01-Jul is 0,50 per kWh
Enkeltarief voor periode 01-Jul tot 01-Jan is 1,00 per kWh

Periode 01-Jan tot 01-Jul:
Opname = 2000kWh = 2000*0,50 = 1000euro
Teruglevering = 2500kWh = 2500*0,50 = -1250euro

Periode 01-Jul tot 01-Jan:
Opname = 2500kWh = 2500*1,00 = 2500euro
Teruglevering = 2000kWh = 2000*1,00 = -2000euro

Op je afrekening zal dan staan dat je
1000+2500 = 3500euro aan opname hebt gehad
1250+2000 = 3250euro aan teruglevering hebt gehad
En 250euro zal moeten betalen aan verbruik.

Logischerwijs zou dat dan ook betekenen dat je 250euro terug zou krijgen als de tarieven omgedraaid zouden zijn.

Op mijn nota kan ik niet zien hoe dit opgelost zou worden --> Er is geen enkele aanwijzing dat bij gelijk verbruik als teruglevering dit tegen elkaar weggestreept wordt.

Sidenote:
Maar met halfjaarlijkse prijs periodes van 01-Jan tot 01-Jul (dit is voor iedereen gelijk), is het niet zo'n punt. De helft van de winter en de helft van de zomer vallen hier in. Binnen een periode is opwekking en verbruik redelijk aan elkaar gelijk.

Met andere periodes kan dit echter totaal anders uitpakken. Zo wordt je enorm benadeeld als de prijzen in de winter hoog zijn :).

[ Voor 37% gewijzigd door Epsilon op 23-10-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
Epsilon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:07:
morgen lees ik de post nog een keer door om het wat vloeiender en makkelijk leesbaar te maken :)
Maar met halfjaarlijkse prijs periodes van 01-Jan tot 01-Jul (dit is voor iedereen gelijk), is het niet zo'n punt. De helft van de winter en de helft van de zomer vallen hier in. Maar bij maandelijkse wijzigingen wordt je enorm benadeeld als de prijzen in de winter hoog zijn :).
Halfjaarlijkse prijs periodes voor iedereen gelijk? Dat is het punt. Ik heb 3 prijs periodes in 1 jaar bij GC. En laat nou net die laatste periode het allerduurste zijn met de minste teruglevering.

Helaas wederom dus een voorbeeld dat ze het niet doen zoals het hoort. Jeffrey zijn e-mail is tot nu toe de uitzondering dat GC kWh tegen kWh zou wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Zojuist de eindafrekening gehad van Greenchoice (half jaar tarieven) welke van oktober tot oktober loopt :).
Wil je er werk van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:11
Is er nog niets bekend gemaakt door Jetten hierover, verder dan "we gaan ernaar kijken"? We weten immers nog steeds niet of de addendum en/of verduidelijking met terugwerkende kracht wordt ingevoerd.
Wel is duidelijk dat ik in April meteen ga overstappen. Dingen zo vaag mogelijk houden is geen prettige bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnijmeijer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-11-2023
Greenchoice moet wel salderen conform de eigen communicatie. Indien (bewust of onbewust) onjuiste of onvolledige informatie gecommuniceerd wordt volgens de eigen website en klantenservice, daar kan men gewoon op aangesproken worden. Ik heb de ACM hierop reeds geattendeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Verder dan de uitleg hoe een eindafrekening in oktober 2022 eruit ziet zal ik niet gaan :).
Voor half-jaar contracten (zoals die van mij) is het nauwelijks boeiend.

Note: De eindafrekening ziet er al jaren zo uit overigens, dus dit is niet nieuw. Echter nu de tarieven volatiel zijn kan het ineens een probleem worden.

Note2: Met de huidige berekening kan het echter ook in je voordeel werken als je twee tarieven hebt. Het merendeel van de opgewekte energie geschiedt in piektarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Hier intussen ook alweer een dikke week niets gehoord van GC, mail over wisselende en uitblijvende antwoorden.

Inhoudelijk: bekende openstaande vragen waar het om gaat voor ongeveer iedereen hier: salderen en (wellicht in iets mindere mate) de wisselende tarieven die mensen aangeboden krijgen (enige verschil is de underscore in contractnaam). Deze initiële vragen: bijna een maand nog geen antwoord. 8)7

Vooral het feit dat op dezelfde dagen verschillende klanten totaal andere verhalen te horen krijgen (via mail, Twitter e.d.) over salderen is toch werkelijk 'heel bijzonder'. Dat kan bijna niet opzettelijk zijn - dan is het dus incompetentie. Beide triest genoeg om te kijken naar een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kijk nu al uit naar m'n rekening op 1 november! Volgens m'n meterstanden zou ik voor 72kWh (iets meer, want dit is een screenshot van vandaag) moeten betalen. Op 1/7/2022 ging een nieuwe jaar periode in (met andere tarieven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbBEI3jnbTASXd1jHcAE948jaPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odb7fnGlotoEqs7pqxAGuBOe.png?f=fotoalbum_large

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
Epsilon schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Verder dan de uitleg hoe een eindafrekening in oktober 2022 eruit ziet zal ik niet gaan :).
Voor half-jaar contracten (zoals die van mij) is het nauwelijks boeiend.

Note: De eindafrekening ziet er al jaren zo uit overigens, dus dit is niet nieuw. Echter nu de tarieven volatiel zijn kan het ineens een probleem worden.

Note2: Met de huidige berekening kan het echter ook in je voordeel werken als je twee tarieven hebt. Het merendeel van de opgewekte energie geschiedt in piektarief.
Het grote probleem is dat veel klanten met variabele contracten overgezet zijn op tarieven-per-kwartaal (en dus flink financieel nadeel ondervinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 21:51
Zojuist de eindafrekening gehad van Greenchoice (oktober tot oktober).

Contract: Half jaar vast dus twee tariefperiodes
Periode 1: 01-JAN t/m 30-JUN
Periode 2: 01-JUL t/m 31-DEC

Op de eindafrekening wordt alles volledig terug gerekend op basis van de geledende tarieven in die periode
(en zelfs dal en piek-tarief). In mijn geval heb ik meer verbruikt dan opgewekt, dus dienen er zich niet zo heel rare situaties aan. Ik heb dan ook geen uitsluitsel over de exacte berekening.

Voorbeeld gerekend naar een 01-Jan tot 01-jan cyclus, voor het gemak met een enkeltarief.
Enkeltarief voor periode 01-Jan tot 01-Jul is 0,50 per kWh
Enkeltarief voor periode 01-Jul tot 01-Jan is 1,00 per kWh

Periode 01-Jan tot 01-Jul:
Opname = 2000kWh = 2000*0,50 = 1000euro
Teruglevering = 2500kWh = 2500*0,50 = -1250euro

Periode 01-Jul tot 01-Jan:
Opname = 2500kWh = 2500*1,00 = 2500euro
Teruglevering = 2000kWh = 2000*1,00 = -2000euro

Op je afrekening zal dan staan dat je
1000+2500 = 3500euro aan opname hebt gehad
1250+2000 = 3250euro aan teruglevering hebt gehad
En 250euro zal moeten betalen aan verbruik.

Logischerwijs zou dat dan ook betekenen dat je 250euro terug zou krijgen als de tarieven omgedraaid zouden zijn.

Op mijn nota kan ik niet zien hoe dit opgelost zou worden --> Er is geen enkele aanwijzing dat bij gelijk verbruik als teruglevering dit tegen elkaar weggestreept wordt.

Sidenote:
Maar met halfjaarlijkse prijs periodes van 01-Jan tot 01-Jul (dit is voor iedereen gelijk), is het niet zo'n punt. De helft van de winter en de helft van de zomer vallen hier in. Binnen een periode is opwekking en verbruik redelijk aan elkaar gelijk.

Met andere periodes kan dit echter totaal anders uitpakken. Zo wordt je enorm benadeeld als de prijzen in de winter hoog zijn :).
Misschien een fout, maar waarom reken je vanaf 1 juli met tarieven van 1,05? Deze zijn toch pas vanaf 20 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

grote_oever schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:16:
Misschien een fout, maar waarom reken je vanaf 1 juli met tarieven van 1,05? Deze zijn toch pas vanaf 20 oktober?
Voorbeeldtarieven. Tarieven zijn voor iedereen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

twixx schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:05:
Ik kijk nu al uit naar m'n rekening op 1 november! Volgens m'n meterstanden zou ik voor 72kWh (iets meer, want dit is een screenshot van vandaag) moeten betalen. Op 1/7/2022 ging een nieuwe jaar periode in (met andere tarieven).

[Afbeelding]
Hier min of meer hetzelfde. Ook per 1 november. Jaarrekening zal iets minder dan 300 kWh zijn. Vanwege dat vreemde gedoe met heffingskortingen zonder meer geld terug.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
alfatrion schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:05:
GreenChoice meent dat de saldering moet plaatsvinden door de opwekking van energie af te rekenen tegen het tarief dat geld op het moment van opwekking, behalve voor zover het jaarlijkse overschot betreft dat tegen een lager tarief moet worden afgerekend. Maar dat standpunt komt geknutseld over.
Ik kom hier op terug. Bij oorspronkelijke salderingsregeling uit 2004 was het doel -zo begrijp ik- om de ferrarismeter gelijk te behandelen met de digitale meter, mits niet meer dan 3000 kWh per jaar werd opgewekt. Het is goed te verdedigen dat het mogelijk is om het verbruik per periode en/of per telwerk te berekenen. In 2008 gaat de verplichting over op de leverancier, wordt de grens naar 5000 kWh per jaar verhoogd, en moet er een redelijke vergoeding worden betaald over het meerdere. In 2014 wordt de grens van 5000 kWh per jaar vervangen door een flexibele grens, die afhankelijk is van wat er wordt geleverd. Die grens lijkt mij voor het totaal in een jaar te gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Laatst online: 26-05 21:15
Nu ik dit topic volg wacht ik af wat mijn afrekening wordt volgend jaar April. Nota periode is van 1-4-2022 t/m 31-03-2023.
Tot nu toe heb ik minder teruggeleverd en dan stond boven bij verbruik hetzelfde tarief als bij teruglevering.
Vast contract dat eindigt 30-04-2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbo8JmPNX4ryL7dyk36lPRmUOPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dmV40znEJIFmUoYeYRdOOpDZ.png?f=user_large

Daarna is het variabel tarief. Dus dat zou betekenen dat ik dus 1 maand vast tarief, en daarna waarschijnlijk 4 variabele tarieven hebt tot de eindnota. Dat wordt leuk rekenwerk voor Greenchoice.
Aangezien de teller nu flink negatief is en ik van plan bent om dat allemaal voor eind maart op te gebruiken,
zodat ik "nul" op de teller hebt .

Jaar tot nu toe (Home Assistant grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE54w3ya9ARjwf3aOlxtMMXOOLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OkEgOclAVQQ21utlLKvnsWB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wai_AM schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:30:
Nu ik dit topic volg wacht ik af wat mijn afrekening wordt volgend jaar April. Nota periode is van 1-4-2022 t/m 31-03-2023.
Tot nu toe heb ik minder teruggeleverd en dan stond boven bij verbruik hetzelfde tarief als bij teruglevering.
Vast contract dat eindigt 30-04-2022

[Afbeelding]
Jaar tot nu toe (Home Assistant grafiek)
[Afbeelding]
Dan vraag ik me af, waarom heb je het zover (2.000 terugleveren) laten komen? Kon je het niet opstoken aan verwarming bv?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Dat gaat de komende maanden gebeuren. Vanaf april was het niet koud en airco is net geïnstalleerd.

Die nota was van vorig jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Wai_AM op 27-10-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnijmeijer
Ik zie zojuist dat GC in de eigen FAQ een link naar de eigen voorwaarden, met rekenvoorbeeld, opgenomen heeft.

https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

De faq: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

[ Voor 14% gewijzigd door wnijmeijer op 27-10-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
Voorbeeld 2025 (start afbouw salderingsregeling) | 64% salderen
Meer verbruik dan teruglevering:
Verbruik 3.500 kWh
Teruglevering 3.000 kWh
Te salderen 1.920 kWh (64% van 3.000)
Netto energiebelasting te betalen 1.580 kWh

Je betaalt voor de afname het levertarief voor 3.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 1.580 kWh (3.500 kWh verbruik – 3.000 kWh teruglevering * 64% salderen). En tot slot ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 3.000 kWh teruglevering.

Dit is toch niet salderen ?

Salderen is volgens mij:
1.920 kWh wordt weggestreept van de 3.500 kWh verbruik.
1.580 kWh betalen tegen levertarief en energie belasting.
en ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 1.080 kWh teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Er komt een wetswijziging aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:48
Wai_AM schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:34:
Verbruik 3.500 kWh
Teruglevering 3.000 kWh

Je betaalt voor de afname het levertarief voor 3.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 1.580 kWh (3.500 kWh verbruik – 3.000 kWh teruglevering * 64% salderen). En tot slot ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 3.000 kWh teruglevering.

Salderen is volgens mij:
en ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 1.080 kWh teruglevering.
Het percentage is over de terug levering, niet over afname zoals jij denkt. Dus greenchoice legt het precies goed uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
Wai_AM schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:34:
Verbruik 3.500 kWh
Teruglevering 3.000 kWh

Salderen is volgens mij:
Interessante ontwikkeling dit, mijn rekenvoorbeeld met kWh is na een week nog altijd niet beantwoord door de klantenservice. Helaas wordt er nergens iets genoemd over 2022 en hoe het nu zit ten tijde van variabele tarieven.
Ik lees er in ieder geval nergens meer iets over terug in de FAQ, over variabele tarieven. Wat voor mij sowieso reden genoeg is om rechtsbijstand in te schakelen als ze niet netjes mijn kWh over een heel jaar tegen elkaar wegstrepen ongeacht de wisselende tarieven. Nog 2,5 maand tot de eindafrekening......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wai_AM
Als dat zo is dan moeten ze dat ook duidelijk zeggen en dan niet het woord "Salderen" gebruiken.
Het is in feite een nieuwe regeling dus niet het "afbouwen" van de saldering

64% van je teruglevering mag je salderen.
Mensen hebben dan in hun hoofd:
salderen = 1 op 1 wegstrepen van je teruglevering tegen je afname. dus 100% vergoeding.
1.920 kWh van de 3.500 kWh afname betaal je leveringstarief 100%
je "saldeer" dat tegen
1.920 kWh van de 3.000 kWh teruglevering tegen leveringstarief 100%
1.080 kWh restant krijg je een teruglever vergoeding tegen minstens leveringstarief 80%

Wat Greenchoice zegt:
64% van je teruglevering , daarover hoef je geen energiebelasting te betalen.
1.920 kWh van de 3.500 kWh afname betaal je leveringstarief 100%
je "saldeer" niet meer maar je krijgt voor je teruglevering:
1.920 kWh van de 3.000 kWh teruglevering tegen minstens leveringstarief 80%
1.080 kWh restant krijg je een teruglever vergoeding tegen minstens leveringstarief 80%

Je voelt je benadeeld als ze hebben over "Salderen": van 1.920 kWh a +/- 20% leveringstarief.
Of
Er is een nieuwe regeling "punt". Salderen is niet meer aan de orde.
Duidelijk! geen misverstand mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
GC is zo sluw om wel naar de voorwaarden van netto teruglevering te verwijzen, maar niet naar de 'algemene-voorwaarden-voor-de-levering-van-elektriciteit-en-gas-aan-kleinverbruikers-2017'

Daar staat:
"4.1 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij
uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit."

De eenheid van elektrische energie is kWh en er wordt niet gesproken over verrekenen op basis via Euro's. Dus een consument kan niet anders aannemen dan dat kWh tegen elkaar worden weggestreept.

Verder zou het zo moeten zijn dat regels tussen een bedrijf en consument, in geval van twijfel in het voordeel van de consument moeten worden uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Bovenaan het artikel schrijven ze hun huidige praktijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfSye9t008iCIDlqpPXCoDtfVYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YRZen17fGAaW3pt1LzBlfvw6.png?f=user_large

Onder veelgestelde vragen staat echter weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WLOWfx4-ZG9NAlmRCMe9yyfjuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGOunN6yZtc9Hw3OHDRTQA0F.png?f=fotoalbum_large

en vooral
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPTIxD9EIE5GQ_mwOhcjIbIG8rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHK7IP53OGSXOFHVIohUA4Fd.png?f=fotoalbum_large

"aantal kWh in mindering"!

Je zou dit ook misleiding kunnen gaan noemen....

Medelijden hoeven we ook niet met GC te hebben. Want onder "Maken jullie winst op teruggeleverde stroom" staat eerst een huilverhaal dat de spotprijs zo laag is en tot zulke hoge onbalanskosten leidt, maar ze sluiten af met "Greenchoice maakt dus weinig tot geen winst op zonne-energie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnijmeijer
WackoH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:02:
GC is zo sluw om wel naar de voorwaarden van netto teruglevering te verwijzen, maar niet naar de 'algemene-voorwaarden-voor-de-levering-van-elektriciteit-en-gas-aan-kleinverbruikers-2017'

Daar staat:
"4.1 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij

De eenheid van elektrische energie is kWh en er wordt niet gesproken over verrekenen op basis via Euro's. Dus een consument kan niet anders aannemen dan dat kWh tegen elkaar worden weggestreept.

Verder zou het zo moeten zijn dat regels tussen een bedrijf en consument, in geval van twijfel in het voordeel van de consument moeten worden uitgelegd.
Volledig mee eens. Ik had nog enige hoop dat het onkunde was, echter dit is simpelweg misleidend. Mijn advies is alles vast te leggen met timestamps en indien nodig juridische hulp inschakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ik ben er klaar mee, greenchoice, en stap per begin november over op samenom. Zonder winstoogmerk, op dit moment betere tarieven en helemaal gericht op groen en opwekken- en dus ook met een heldere, eerlijke salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
WackoH schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:02:

Daar staat:
Dat staat ook in de wet. De wet is, zeker gezien de parlementaire geschiedenis, zo uit te leggen dat je dit per tariefperiode moet doen. Bij een negatief verbruik krijg je dan het leveringstarief vergoed, voorzover het totale jaarverbruik positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 08:11
Ro-Maniak2 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:57:
Ik ben er klaar mee, greenchoice, en stap per begin november over op samenom. Zonder winstoogmerk, op dit moment betere tarieven en helemaal gericht op groen en opwekken- en dus ook met een heldere, eerlijke salderingsregeling.
Klinkt mooi maar als ik nu kijk naar het aanbod van OM komen ze uit op een voorschot van bijna 300 per maand terwijl ik bij Greenchoice op 120 zit na de laatste verhoging. Het verlies door de "verkeerde" saldering van Greenchoice is dus minder dan het verschil in een maand aan voorschot. Als het verschil kleiner zou zijn was ik al veel eerder overgestapt maar OM is altijd al flink duurder geweest hier (Bernheze).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Tassadar32 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:03:
[...]

Klinkt mooi maar als ik nu kijk naar het aanbod van OM komen ze uit op een voorschot van bijna 300 per maand terwijl ik bij Greenchoice op 120 zit na de laatste verhoging. Het verlies door de "verkeerde" saldering van Greenchoice is dus minder dan het verschil in een maand aan voorschot. Als het verschil kleiner zou zijn was ik al veel eerder overgestapt maar OM is altijd al flink duurder geweest hier (Bernheze).
Hmm, dan heb je blijkbaar Geluk met je verbruik en/of tarieven bij Greenchoice. Die laatste hebben mij per oktober op dusdanig bremhoge variabele tarieven gezet, dat SamenOM (kennelijk) in / net buiten Amsterdam goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
alfatrion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:52:
[...]Dat staat ook in de wet. De wet is, zeker gezien de parlementaire geschiedenis, zo uit te leggen dat je dit per tariefperiode moet doen. Bij een negatief verbruik krijg je dan het leveringstarief vergoed, voorzover het totale jaarverbruik positief is.
Je uitspraak over parlementaire geschiedenis triggerde me om even te zoeken.
Ik vond de antwoorden van Min. Jetten op de vragen van vragen van lid Bontebal https://www.tweedekamer.n...022Z15809&did=2022D43309:
Is van 23 september, dus misschien al wel hier voorbij gekomen.
(Dikgedrukt is van mij. met [...] aangegeven dat e rdelen zijn weggelaten die ik niet relevant vond)

--
2. Klopt het dat er signalen zijn dat sommige energieleveranciers niet meer over een heel jaar salderen, maar over een kwartaal of een andere periode? Is dat volgens de wet toegestaan?

3. Klopt het dat er geen heldere regels zijn over welk tarief een energieleverancier als uitgangspunt mag gebruiken bij de saldering? Indien dergelijke regels wel bestaan, wat zijn deze regels en waar kunnen consumenten deze terugvinden?

Antwoord op de vragen 2 en 3
[...] In artikel 31c, eerste lid, van de Elektriciteitswet 1998 is opgenomen dat de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten berekent door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt. Uit de wet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid ingevoede en onttrokken elektriciteit dient plaats te vinden, maar dit blijkt wel duidelijk uit het amendement waardoor de salderingsregeling in 2004 van kracht is geworden.

De intentie van de salderingsregeling is dat de hoeveelheden op jaarbasis gesaldeerd moeten worden, zodat het overschot aan opwekking in de zomer kan worden gesaldeerd tegen het overschot aan afname in de winter. Dit blijkt ook uit de wijze waarop de salderingsregeling tot voor kort werd uitgevoerd: de ingevoede en onttrokken elektriciteit werden gesaldeerd op de jaarnota. Indien er na saldering sprake is van meer afname dan invoeding, dan wordt het meerdere gefactureerd aan de klant. De wet doet daarbij geen uitspraak tegen welk tarief de voor facturering in aanmerking komende kWh’s moeten worden gefactureerd. Indien er sprake is van meer invoeding dan afname, dan betaalt de energieleverancier de klant over dat meerdere een vergoeding. Deze moet op grond van artikel 31c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 redelijk zijn. De ACM houdt toezicht hierop.

[...].

4. Is het een correcte uitleg van de salderingsregeling dat zonnestroom die wordt gesaldeerd vergoed moeten worden door de energieleverancier tegen het tarief dat op het moment van opwekken en terugleveren aan het elektriciteitsnet door dezelfde leverancier in rekening zou worden gebracht wanneer er sprake zou zijn van verbruik?

Antwoord
Salderen is het tegen elkaar wegstrepen van de hoeveelheid ingevoede en onttrokken elektriciteit zonder het tarief hierbij te betrekken[!!!]. Het aantal kWh dat resteert na saldering, onttrokken dan wel ingevoed, wordt gefactureerd. Op dit moment is wettelijk niet geregeld tegen welk tarief het saldo na dit salderen moet worden gefactureerd [...].

5. Hoe moet de salderingsregeling worden toegepast wanneer er sprake is van een energiecontract op basis van variabele (uurlijkse) tarieven?

Antwoord
Eérst dienen op jaarbasis de hoeveelheid ingevoede en de hoeveelheid onttrokken elektriciteit tegen elkaar weggestreept te worden. Het aantal kWh dat resteert, onttrokken dan wel ingevoed wordt, wordt gefactureerd. Op dit moment is niet wettelijk vastgelegd op welke wijze dit dient te gebeuren in een situatie waarbij het tarief in de factuurperiode varieert. [...]

--
Dus tja, ik kan er geen andere chocala van maken dat GC i.i.g. niet doet wat de minister en zijn ambtenaren vinden hoe het moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Wai_AM schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:09:

...

Er is een nieuwe regeling "punt". Salderen is niet meer aan de orde.
Duidelijk! geen misverstand mogelijk.
Eens met je interpretatie (rekenvoorbeeld) trouwens.

De bedoeling vd minister is duidelijk lijkt me (zie ook net hierboven weer). Het enige wat consistent is aan GC momenteel is de inconsistentie en vaagheid in hun communicatie t/m het gewoon niet beantwoorden van vragen van kritische klanten, zoals hier enige tweakers.

Ben er ook klaar mee en overweeg nu sterk samenom.nl. Transparant, duidelijke rekenvoorbeelden, nette tarieven. Momenteel TLV van ca 0,29 euro/kWh.

Nog een goed alternatief lijkt: https://energie.vanons.org/ --> Jaarlijks salderen (kWh) en TLV = kaal leveringstarief.

[ Voor 10% gewijzigd door zeegerd op 01-11-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:59
Dus tja, ik kan er geen andere chocala van maken dat GC i.i.g. niet doet wat de minister en zijn ambtenaren vinden hoe het moet gaan.
Ja maar daar heb je dus helemaal niets aan zolang de minister en zijn ambtenaren weigeren om de ACM opdracht te geven om hierop te gaan handhaven. :-)

Zolang ze dat niet doen zijn deze uitspraken van de minister en zijn ambtenaren niets meer dan slechts een mening. Ze zijn ook niet relevant in het kader van de parlementaire ontstaansgeschiedenis van de huidige wet.

Niets meer dan water onder de Haagse brug.

[ Voor 30% gewijzigd door marktweakt op 31-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

De bedoeling van de wetgever met de regeling salderen was om te zorgen voor gelijke behandeling van bezitters van ferraris-meters en mensen met een slimme meter. Dat schijnt GC even te vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 31-10-2022 16:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Niet online
alfatrion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Dat staat ook in de wet. De wet is, zeker gezien de parlementaire geschiedenis, zo uit te leggen dat je dit per tariefperiode moet doen. Bij een negatief verbruik krijg je dan het leveringstarief vergoed, voorzover het totale jaarverbruik positief is.
En wat als het jaarverbruik negatief is? Er zullen veel klanten zijn die rondom deze grens zitten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PaulGruijters
Net werd ik gebeld door de klantenservice van GC …. waarschijnlijk is dit een reactie op mijn allerlaatste mail van vorige week waarin ik met klem een laatste keer om opheldering vroeg over saldering.

Ik probeer sinds 24 augustus via WhatsApp en later email helder te krijgen hoe het zit met salderen bij GC. En alhoewel ik al langer denk te weten hoe ze het doen, bleef de wazige en veranderende info op de GC website steeds maar vragen oproepen, zag ik toch weer een enkel uit de toon springend hoopvol Twitter berichtje van GC of las ik over iemand die per email of WhatsApp te toch horen kreeg dat er “normaal” gesaldeerd ging worden bij GC, waardoor ik toch weer ging twijfelen.

Wat zegt de meneer van GC vandaag (voor wat het waard is):
  • Ja, het klopt dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer teruglevert dan gebruikt, kWh tegen kWh mag wegstrepen, dus per saldo een teruglevering heeft en dus die ene 1 kWh (of meer kWh als het er meer zijn) vergoed krijgt tegen 11.5 cent per kWh. Dit alles ongeacht tarieven en tariefperiodes.
  • Maar ja, het klopt ook dat iemand die op z’n jaarnota minimaal 1 kWh meer gebruikt dan teruglevert, niet kWh tegen kWh mag wegstrepen, maar verbruik en teruglevering worden dan verrekend tegen de tarieven in de tariefperiodes, dus euro’s tegen euro’s. Dit deed GC altijd al en blijven ze ook zo doen.
  • En ja, in deze bijzondere tijden waarin veel mensen meerdere tariefperiodes hebben in een jaar, waarin tarieven in de zomer laag zijn en in de winter hoog zijn, waarin mensen met zonnepanelen overwegend in de zomer overschot produceren en waarin mensen die een warmtepomp hebben in de winter extra veel consumeren, kan dit leiden tot een enorm verschil in de jaarnota tussen netto teruglevering van 1 kWh (of meer) en netto gebruik van 1 kWh (of meer).
  • Dus als je bijvoorbeeld netto 4000kWh overproductie hebt in Q2 + Q3 (stel tarief is 50 cent in Q2 en Q3) en netto 4001 kWh in Q4 + Q1 gebruikt (stel tarief 1 euro in Q4 en Q1), dan ga je 2001 euro betalen. Je buurman met evenveel netto overproductie die netto 3999 kWh in Q4 en Q1 gebruikt, krijgt 11,5 cent terug. Dus een verschil van 2 kWh op jaarbasis kan 2000 euro verschil maken. Dit voorbeeld heb ik met hem doorgesproken.
Hij vond het zelf ook best wel raar, maar zo schijnt het te zijn bij GC, ze “moeten toch ergens een grens trekken”.

Ik probeerde nog toe te lichten dat het ook anders kan, ook kWh tegen kWh wegstrepen bij een netto gebruik….

Maar als dit echt zo is, dan klopt de informatie op de GC website, de informatie die ik steeds maar niet snapte omdat ik me niet kon voorstelen dat ze dit bij GC echt zo bedoelen.

Ik heb altijd een goed gevoel gehad bij GC, maar zojuist besloten geen “energie” meer in GC te stoppen, dit ook vanwege de maandenlange onwil van de klantenservice van GC om mijn vragen via WhatsApp of email direct en helder te beantwoorden. Als ik al een antwoord kreeg was het een standard antwoord en geen antwoord op mijn vraag. Het was net alsof ik steeds met een chatbot bezig was die mijn vraag maar niet wilde lezen en/of snappen, om gek van te worden. Tot vandaag dan (alhoewel, nog steeds om gek van te worden). Verder heb ik na vandaag de hoop opgeven dat GC op korte termijn, dwz voordat “de wet” gewijzigd is, nog "normaal" gaat salderen ook voor mensen met een netto verbruik. Alhoewel, je zal zien dat ze alsnog tot inkeer komen 😊

Budget Energie is er overigens helder over, de wet laat deze verrekening per tariefperiode toe en ze gaan zich pas anders gedragen als de wet aangepast wordt:
  • Wij salderen op dit moment (zoals we altijd deden) per tariefperiode. Bij een klant met vaste tarieven salderen wij per jaar. Bij een klant met variabele tarieven wijzigen de tarieven iedere maand, waardoor wij deze klanten per maand salderen. Zowel de ACM als Minister Jetten hebben onlangs aangegeven dat de huidige wet onduidelijk is over de wijze van salderen. Om deze reden heeft Minister Jetten recent aangekondigd de wet te willen verduidelijken. Mocht het met de nieuwe wet verplicht worden om jaarlijks te salderen, dan zullen wij ons uiteraard houden aan de nieuwe wet.
Ook de ACM en MinEZK lijken inmiddels het standpunt te hebben dat de wet moet worden aangepast voordat partijen gedwongen kunnen worden te doen wat de bedoeling van de wet was. Zie hun Twitter berichten hierover.

Dus als GC doet wat ze aan de telefoon vertelden, dan mag dat blijkbaar.

Ik heb een overstap naar OM aangevraagd.

OM lijkt het volgende te bieden:
  • Salderen van kWh op jaarbasis, ook bij variabele tarieven. Het staat helder op hun site en dit is iig tot 2025 erg belangrijk voor mij, met veel zonnepanelen en warmtepomp.
  • Lage variabele tarieven, op dit moment een stuk lager dan GC. GC is tot 1/1/23 de duurste van Nederland
  • Hoge terugleververgoeding, op dit moment ruim twee keer zo hoog als GC. Er is tgv meer zonnepanelen een kans dat ik netto terug lever in 2023, dus altijd meegenomen in dat geval.
  • Een uitspraak hoe zij verwachten dat een prijsplafond moet worden toegepast bij salderen : op het netto verbruik na salderen (uiteraard bepaald OM dit niet zelf, maar hun intentie is OK)
Ik heb wel een flink overschot aan energie bij GC bij de afrekening van april tot nu. Ik verwacht daar niet meer dan 11,5 cent per kWh voor te krijgen. Balen. Maar blijven bij GC met de koude (?) maanden in aantocht met warmtepomp op volle kracht tegen 1,04 euro per kWh is ook geen goede deal. Voor elke kWh die ik tegen 1,04 euro gebruik wordt een overproductie kWh in de zomer geen 11,5 cent maar 47 cent waard (mijn zomer tarief). Dat schiet niet op. Ik moet met deze tarieven in de zomer 2x zoveel kWh produceren als ik in de winter gebruik, om een rekening van 0 te krijgen, alhoewel, als ik 2x zoveel produceer, lever ik op jaarbasis meer terug dan ik gebruik en krijg ik voor het overschot maar 11,5 cent en niet het zomer tarief, zo kom ik bij GC dus nooit meer op een rekening van 0 uit....

Dan ben ik beter af bij lagere tarieven vanaf nu bij een ander en de wetenschap dat ik in november 2023 op jaarbasis gewoon kWh tegen kWh kan salderen, dat ik bij netto teruglevering een redelijke vergoeding krijg en bij een netto levering alleen de netto levering betaal (volgens een gewogen gemiddelde methode die OM helder op hun site toelicht).

Het is jammer, zoals gezegd had ik altijd een goed gevoel bij GC. En misschien heb ik iets over het hoofd gezien. Misschien ook niet maar wijzigt de situatie binnenkort weer. We gaan het zien 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Jeetje, waar halen ze de onderbouwing vandaan om klanten die eenzeflde contract hebben, zo verschillend te behandelen? Waar kun je dat als klant uit afleiden?
De ene of de andere manier rekenen scheelt in mijn geval ~1000 Euro. Daar had je niet zo lang geleden een jaar elektriciteit voor...

Als het klopt wat je schrifjt, moet ik dus overstappen net voordat ik mijn overschot aan kWh van na mijn jaarnota in mei, heb opgebruikt. Dat is weer een stuk later dan wanneer ik de waarde van het overschot van 0.47/kWh in de zomer reken.
Ik kom wel uit die puzzel. Maar ik wil wel zwart of wit van dat dit echt zo is.

De politiek en ACM blijken dan tandeloze tijgers... Wel blaten, maar als puntje bij paaltje komt, de bedrijven hier niet aan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@PaulGruijters Bedankt voor de tijd die je er hebt ingestoken, het verhaal is inderdaad zo absurd dat je het bijna niet kan geloven.
Pagina: 1 ... 7 ... 24 Laatste