Ik heb de referentie naar de geschillencommissie er uit gehaalt en een aantal punten verandert (dank aan allen die kommentaar leverden :-). Kijken wat jullie hiervan vinden:
"Bedankt voor het gedetailleerde antwoord maar jammer genoeg klopt de redenering niet. Ik leg dat uit in de volgende argumenten (ik hou dezelfde punten aan als in Uw antwoord)
Vooraf:
Ik zie inderdaad, per tariefperiode, hetzelfde tarief voor wat mij gefaktureerd is als voor de kWh die ik teruggelevert heb. Omdat U dat dan per tariefperiode omzet naar waarde en dan de bedragen tegen elkaar afstreept, lijkt het dus alsof ik, voor de hele nota, niet betaal voor de kWh die ik terug gelevert heb. En argumenteert U dus dat er per jaar word gesaldeert. Maar dat is niet het geval, er wordt duidelijk gesaldeert per tariefperiode ! Het bewijs daarvoor is dat ik de netto kWh wel degelijk per tariefperiode verwacht ben te betalen…
1. Saldering:
Het hele principe van saldering betekend dat wat er in een bepaalde periode van het jaar netto opgewekt word, weggestreept kan worden tegen wat er in een andere periode netto gebruikt. Of deze periodes nu zomer of winter heten, of dat ze Tarief 1 or Tarief 2 heten zou niets uit moeten maken… maar omdat U de Euros tegen elkaar wegstreept en niet kWh kan er dus niet over salderen per jaar gesproken worden. De redelijke manier om het netto gebruik, na saldering, te faktureren lijkt mij om het gewogen gemiddelde tarief toe te passen (zo’n gemiddelde tarief wordt zelfs al berekend en aangegeven in jullie nota !). Als ik dus netto meer gebruik in een bepaalde (tarief)periode, zou die dus logischerwijse zwaarder moeten wegen in de berekening. Deze berekening heb ik gemaakt en die komt heel wat lager uit dan het simpelheen afstrepen van bedragen per tariefperiode !
2. Prijsplafond:
Omdat U mij de geleverde kWh berekend per tariefperiode is er wel degelijk sprake van een prijs die in verschillende maanden boven het prijsplafond ligt en wel specifiek in de januari, februari en maart. Ik verwacht dus dat de prijs voor die maanden een maximum van het prijsplafond zal bedragen en dat ik, voor het netto gebruik in die periodes, de daarmee samenhangende CEK23 korting zal krijgen.
3. Eén nota vs. twee notas:
Omdat U een “knip” introduceert per begin december wordt mijn netto gebruik van oktober, november en begin december niet in de berekening van het gemiddelde prorata tarief opgenomen. Dit benadeelt mij en ik zou dus redelijkerwijse een simpele, enkele (en begrijpbare) jaarnota verwachten waarin ik dan niet benadeeld word voor deze kunstmatige “knip”…
Ik probeer niet onredelijk te zijn en heb dus de gas rekening(en), die niet in dispuut is/zijn, overgemaakt maar hoop dat U de redelijkheid van het hiervoorgaande kan inzien zodat wij niet, zoals een aantal andere klanten, voor de Geschillencommissie hoeven te eindigen…"