Toon posts:

Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
Naar welke leverancier je ook overstapt, ze zullen allemaal een manier hebben om (bij netto levering) je resterende kWh van een tarief te voorzien bij verschillende tarieven binnen de afrekenperiode. En als je met dal- en normaaltarief wekt zijn er ook nog verschillen in de manier waarop dit gedaan wordt.

Of het beter of slechter uitpakt is enorm afhankelijk van de verschillen in tarief, en in welke tijd van het jaar de tarieven hoger of lager zijn. Het kan ook zo maar zo zijn dat de methodiek van Greenchoice in 2023 juist wel voordelig uitpakt…

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-02 22:07
Over GC gesproken, ik heb net als de velen hier een 3 jarig contract bij ze afgesloten in oktober 2022.
Eind dit jaar ga ik wss overstappen want in mijn tweede jaar zit ik nog rond de €2.30 per m3.
Als het prijsplafond blijft zal ik wss nog een jaar uitzitten maar zonder plafond betaal ik de boete en ben pleite!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-01 23:27
Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:51:
[...]

Verbruiksprofielen zijn gebaseerd op aansluittype. Daar heeft gezinsgrootte of type woning bar weinig mee te maken. Die gegevens heeft een leverancier ook helemaal niet.
Ik kan u vertellen dat er een aantal energieleveranciers in Nederland zijn die deze informatie bij externe partijen inkopen. Officieel zullen ze dat nooit bevestigen. Maar ze weten bijvoorbeeld wat je geschat inkomen, gezinssamenstelling, politieke voorkeur is en of je 'green minded' bent. Hierop kunnen ze gerichter adverteren.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 21:42
grote_oever schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:12:
[...]Off-topic:
Spreadsheet? Je kan beter naar een domitica oplossen kijken. Zoals home assistant of domitcz.
Ik had dit niet helemaal duidelijk omschreven.
Het spreadsheet was om een prognose te maken wanneer ik mijn kWh overschot opgebruikt zou hebben. Met een EV (1x laden = 2 dagen verbruik van huishouden), thuiswerken/kerstperiode en teruglopende opbrengst PV in de winter is dat niet triviaal.

Domoticz en Home assistant heb ik allemaal draaien. Ik hoor graag als die dit zouden kunnen ;)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Initial G schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:31:
[...]

op mijn eindnota lijkt het ook 1 tarief, maar het is een soort gewogen gemiddelde van de tarieven die geweest zijn. Als je de notaspecificatie online bekijkt zie je hoe het precies zit.
Antwoord van Greenchoice (nog best vlot op het vragen-emailadres):
Beste heer breinonline,

Bedankt voor uw bericht. Allereerst onze excuses voor de late reactie, het is momenteel erg druk. Goed om te lezen dat u uw energiezaken nauw in de gaten houdt. U geeft aan dat de eindnota niet klopt. Graag informeer ik u verder.

Eindnota
Goed dat u even navraag doet over het tarief wat u ziet op de eindnota. Het klopt dat dit tarief afwijkt van wat uw daadwerkelijke tarieven waren. Dit heeft te maken met het feit dat wij op de jaarnota een gewogen gemiddelde van alle tarieven noteren. Als u een specificatie van uw eindnota wilt zien kunt u naar uw Mijn Greenchoice gaan. Als u dan naar nota's gaat en u klikt uw eindnota open, kunt u naar 'bekijk specificaties' gaan. Hier ziet u precies in welke periode u wat heeft verbruikt en welke tarieven in deze periode golden.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

M.
Greenchoice
Ik heb M. een berichtje teruggezonden:
Hallo M.,

Dank voor het bericht. Ik had reeds de eindnota gedownload en de tarieven bekeken. Dat is ook de reden dat ik aangeef dat het niet klopt. Er is met 1 tarief gerekend en gezien de aard van het vaste contract en daarna een variabel, kan dat nooit kloppen.

Ik vraag dus nogmaals een correctie aan.

Met vriendelijke groet,

breinonline

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:27
Droplollie schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:59:
[...]

Inmiddels heb ik mijn eindafrekening binnen. Zoals je kunt zien is de eindafrekening gebaseerd op periode van 27-01-2022 - 01-12-2022. Niet een heel jaar dus. Zie eerdere reactie: mijn contract ging eigenlijk op 1-12-2021, maar ik kreeg een (tussentijdse) eindafrekening, omdat ik tussentijds mijn gascontract had opgezegd. Zoals je kunt zien is destijds beloofd door GC dat de eindafrekening ivm saldering alsnog over een jaar zal plaatsvinden. Zo te zien is dat niet gebeurd...

Ik ben even benieuwd of ik de eindafrekening nu goed lees: is de salderingsregeling nu goed toegepast? Ik had een variabel contract. Maar lees ik het goed dat voor mijn teruggave een hoger tarief wordt gegeven dan het tarief voor levering? Dus eigenlijk is dit positiever dan wanneer de Kwh's bij elkaar waren weggestreept?
Of lees ik dat helemaal verkeerd? Ben benieuwd hoe jullie dat interpreteren.
[Afbeelding]

EDIT: ik zie nu dat het gemiddelde tarieven zijn in de eindafrekeningen. Omdat ik meer teruglever dan ontvang, worden de teruglevertarieven weergegeven (tussen 0,08 en 0,115). Dan is er dus wel per tariefsperiode gesaldeerd, in plaats van over de hele periode.

Ik zal in ieder geval contact opnemen met GreenChoice om de saldering alsnog over het hele jaar te verrekenen. Ben benieuwd naar hun reactie.
Na wat reminders bij de klachtenafdeling kreeg ik deze brief met verrekening:

Allereerst natuurlijk op zn minst bijzonder dat ze aangeven dit proactief te doen en dat ik het waarschijnlijk nog niet door had... Het is als reactie op een klacht..

Heb nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken, kan er nog niet echt een touw aan vastknopen hoe de twee jaarrekeningen nu worden verrekend...

@WackoH ter info.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 21:42
@Droplollie Dank je. Ik weet niet of het helemaal van toepassing is op mijn situatie, maar het komt in de buurt.
Ik wacht voorlopig op de eindafrekening van GC.

• Turrican
@Droplollie Volgens mij staat dit los van je klacht. De hoeveelheid kWh die in dit overzicht staat (1627) is hetzelfde als in je eerder geposte jaarrekening stond. Ze gaan dus nog steeds niet over een heel jaar maar over de periode van 27-01-2022 - 01-12-2022.

• Droplollie
Turrican schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:39:
@Droplollie Volgens mij staat dit los van je klacht. De hoeveelheid kWh die in dit overzicht staat (1627) is hetzelfde als in je eerder geposte jaarrekening stond. Ze gaan dus nog steeds niet over een heel jaar maar over de periode van 27-01-2022 - 01-12-2022.
Precies. Daar kwam ik ook op. Helaas is dit wel waar de klachtenafhandeling op komt. Wordt weer vervolgd...

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 18:46
Turrican schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:37:
Naar welke leverancier je ook overstapt, ze zullen allemaal een manier hebben om (bij netto levering) je resterende kWh van een tarief te voorzien ...
Zou ik mee kunnen leven als Greenchoice dit deed. Helaas gaat niet alleen om de resterende kWh (want dan zouden ze netjes salderen) maar het speelt bij je volledige teruglevering. Laten we makkelijk doen. Je levert in de zomerperiode 3400 kWh terug en verbruikt niks bij een tarief van 40 cent. De winter verbruik je 3500 kWh en levert niks bij een tarief van 80 cent. De diverse uitkomsten van klachten leiden tot deze aanpak. Eerst kWh strepen en dan de rest van 100 kWh voor een gewogen tarief betalen. In mijn voorbeeld 80, dus (0*40+3400*80)/3400.

Greenchoice saldeert op euro's dus doet 3500*80 - 3400x40 = 1440 euro.

Kortom echt salderen geeft een rekening van 80 euro. Greenchoice salderen 1440 euro. Waarmee de manier van salderen toch wel enige invloed heeft ;-) Uiteraard, hoe minder tarieven fluctueren, hoe meer beide rekenmethodes op hetzelfde uitkomen.

Ps. Turrican van het spel? Vele uren aan besteed in mijn jeugd!

[Voor 4% gewijzigd door Supersjellie op 27-01-2023 15:32]

• Turrican
Supersjellie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Greenchoice saldeert op euro's dus doet 3500*80 - 3400x40 = 1440 euro.

Kortom echt salderen geeft een rekening van 80 euro. Greenchoice salderen 1440 euro. Waarmee de manier van salderen toch wel enige invloed heeft ;-)

Uiteraard, hoe minder tarieven fluctueren, hoe meer beide rekenmethodes op hetzelfde uitkomen.
Daar zit hem inderdaad de crux, en daarom schreef ik ook dat het (in theorie) ook net zo goed andersom kan zijn:

Greenchoice saldeert op euro's dus doet 3500*40 - 3400x80 = -1320 euro (je krijgt dus geld terug), of 40 euro betalen bij "echte" saldering...
Ps. Turrican van het spel? Vele uren aan besteed in mijn jeugd!
Inderdaad! Ik ook... :-D Supergoeie muziek!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

breinonline schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Antwoord van Greenchoice (nog best vlot op het vragen-emailadres):

[...]

Ik heb M. een berichtje teruggezonden:

[...]
N. heeft het overgenomen van M. Helaas nog steeds geen beantwoording van wat ik vraag. Ik hoef geen uitleg, ik wil een correctie 8)7 :
Beste breinonline,

Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat de tarieven op uw nota niet kloppen. Graag informeer ik u verder.

Het tarief dat u betaalt stroom bestaat uit drie onderstaande onderdelen. Deze onderdelen samen vormen het all-in-tarief.

1. Tarieven van Greenchoice
U betaalt aan Greenchoice voor de geleverde elektriciteit en gas. Met een contract (1,3 of 5 jaar) heeft u de prijs hiervoor vastgezet. Met een variabel contract kan de prijs gedurende het jaar wijzigen.

2. Netbeheerkosten
Dit zijn kosten die de netbeheerder jaarlijks rekent voor het leveren van stroom en gas en worden jaarlijks opnieuw vastgesteld. Greenchoice en andere leveranciers hebben hier geen invloed op. Welke netbeheerder u heeft is afhankelijk van welk gebied in Nederland u woont.

3. Overheidsheffingen
De energiebelasting, ODE (opslag duurzame energie), vermindering energiebelasting en btw zijn door de overheid bepaalde heffingen. Op de btw na, stelt de overheid deze bedragen jaarlijks opnieuw vast per 1 januari. Voor iedereen gaat die wijziging op hetzelfde moment in. Deze kosten kan u niet vastzetten. Greenchoice draagt de betaalde belasting weer af aan de overheid.

De reden dat u een ander all-in- tarief betaalt dan bij aanvang van uw contract is dat de overheidsheffingen en/of netbeheerkosten zijn gewijzigd. Uw nota loopt van 30-7-2022 tot 1-1-2023. In deze periode wijzigden de bovengenoemde tarieven meerdere malen. Zoals mijn collega al aangaf, staat er op uw nota een gewogen gemiddelde. Kijkt u in uw Mijn Greenchoice account naar de specificatie van uw nota, dan ziet u precies over welke periode wij welke tarieven verrekenden.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

N.
Greenchoice
Dus nu toch maar een replay naar klachten@greenchoice.nl:
Goedemiddag,

Ik heb bijgaande mailconversatie gehad met het vragen@greenchoice.nl team, maar ik kom niet verder. Zoals gesteld klopt mijn eindrekening niet en ik wil daar graag een correctie op.

Met vriendelijke groet,

breinonline

Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

En ja hoor, B van de klantenservice:
Beste heer breinonline,

Bedankt voor uw e-mail over het salderen op uw eindnota.

In uw mijn Greenchoice kunt u onder het kopje nota's uw eindnota vinden. Hier heeft u ook de optie om de specificatie te bekijken.
In deze specificatie ziet u terug dat uw verbruik en teruglevering over verschillende periodes en bijbehorende tarieven zijn berekend voor u. Als u hierna nog vragen heeft neem ik de nota graag samen met u door. Het is dan handiger om telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice via 010-4782326.

Met vriendelijke groet,

B.
Greenchoice
Om moedeloos van te worden. Toch maar zelf met excel aan het rekenen geslagen. Als ik binnen mijn vast contract netjes saldeer (kunnen ze het niet mee oneens zijn volgens mij, en ik heb enkeltarief dus dat is makkelijk, bovendien doen zij exact hetzelfde op de nota van het hele jaar ervoor) dan betaal ik daar 60.80euro voor, twee keer korting van de overheid van 190 euro, 70.99 aan vaste kosten dan slaan ze me nu aan voor 2.60euro /kWh voor de laatste 9 dagen van het jaar...

En het vervelende is wel dat ik mijn tarieven van december niet kan bekijken want die waren in een link gemaild en die werkt niet meer natuurlijk :(

[Voor 7% gewijzigd door breinonline op 30-01-2023 18:38]

• Droplollie
Droplollie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Na wat reminders bij de klachtenafdeling kreeg ik deze brief met verrekening:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Allereerst natuurlijk op zn minst bijzonder dat ze aangeven dit proactief te doen en dat ik het waarschijnlijk nog niet door had... Het is als reactie op een klacht..

Heb nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken, kan er nog niet echt een touw aan vastknopen hoe de twee jaarrekeningen nu worden verrekend...

@WackoH ter info.
Vervolg. Er komt dus blijkbaar nog een verrekening:
Het klopt dat de opgemaakte factuur de teveel betaalde energiebelastingen betreft. Over het teveel betaalde tarief ontvangt u nog een aparte factuur, dit zal in februari zijn.

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:43
breinonline schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:27:
En ja hoor, B van de klantenservice:

[...]

Om moedeloos van te worden. Toch maar zelf met excel aan het rekenen geslagen. Als ik binnen mijn vast contract netjes saldeer (kunnen ze het niet mee oneens zijn volgens mij, en ik heb enkeltarief dus dat is makkelijk, bovendien doen zij exact hetzelfde op de nota van het hele jaar ervoor) dan betaal ik daar 60.80euro voor, twee keer korting van de overheid van 190 euro, 70.99 aan vaste kosten dan slaan ze me nu aan voor 2.60euro /kWh voor de laatste 9 dagen van het jaar...

En het vervelende is wel dat ik mijn tarieven van december niet kan bekijken want die waren in een link gemaild en die werkt niet meer natuurlijk :(
@breinonline
Ik krijg elke maand een mail met mijn verbruik. Daarin staat ook een berekening en de tarieven daarbij.
Als je die ook krijgt en die van december nog hebt..

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Nee, helaas. Ik heb wel een mail met de tarieven van januari en nog een over februari ondanks dat ik toen allang opgezegd had. Afijn, probeer toch maar te bellen vandaag, de tarieven moeten zij ook weten.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Nou, na gisteren gebeld te hebben (wachttijd 20 min, geholpen na iets meer dan 30) snapte de mevrouw aan de telefoon het probleem en zou me naar de juiste afdeling doorzetten. Die namen niet op dus ik kreeg een terugbelafspraak. Vandaag een mail met een soort van dezelfde uitleg maar dan beter. Dat is mooi want ik kon nu mijn tarieven zien en ik snap inmiddels ook waar het mis gaat: het klopt wel, op de nota vermelden ze ook de bedragen die al verrekend zijn. Die mag je dan natuurlijk niet nogmaals meetellen. Mea culpa :F :$

• Bluekovic
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:37
Ben al hier een tijdje aan het lezen.
Heb bij Greenchoice ook een jaarnota ontvangen.
Gehele jaar een variabele tarief gehad, echter viel me gewoon een ding op.
Ik heb zonnepanelen, 4 stuks maar maar alle beetjes helpen.
Zover ik namelijk lees hier bij Tweakers is dat de teruglevering in kWh eerst verrekend moest worden jaarlijks en wat je teveel levert, krijg je een kleine vergoeding voor.
Echter hebben ze eerst alles in euros berekend.
Terwijl er duidelijk staat in hun voorwaarden dat ze eerst de kWh gaan salderen, en de rest met een terugleververgoeding.
Zoals bij Radar werd uitgelegd.
Bij mij word bewust gehele jaar een lage terugleververgoeding gegeven.
Scheelt namelijk een paar honderd euros.
Is dit een bewuste keuze van Greenchoice om ons als klant nog verder te benadelen?

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bluekovic schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:07:
Ben al hier een tijdje aan het lezen.
Heb bij Greenchoice ook een jaarnota ontvangen.
Gehele jaar een variabele tarief gehad, echter viel me gewoon een ding op.
Ik heb zonnepanelen, 4 stuks maar maar alle beetjes helpen.
Zover ik namelijk lees hier bij Tweakers is dat de teruglevering in kWh eerst verrekend moest worden jaarlijks en wat je teveel levert, krijg je een kleine vergoeding voor.
Echter hebben ze eerst alles in euros berekend.
Terwijl er duidelijk staat in hun voorwaarden dat ze eerst de kWh gaan salderen, en de rest met een terugleververgoeding.
Zoals bij Radar werd uitgelegd.
Bij mij word bewust gehele jaar een lage terugleververgoeding gegeven.
Scheelt namelijk een paar honderd euros.
Is dit een bewuste keuze van Greenchoice om ons als klant nog verder te benadelen?
Klopt het dat jij over een contractjaar gezien minder teruglevert dan verbruikt? In dat geval is dat inderdaad de werkwijze van Greenchoice. Dat de consument hierdoor benadeeld kan worden, en in veel gevallen wordt, dat klopt. Ben daarom blij dat de ACM eindelijk gaat aandringen op transparantie op dit vlak
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee