Nog altijd geen echte duidelijkheid, laat staan van overheidswege bijv. een correctie op het plafond met bijv. het Rocket-Science fenomeen

"energie-inhoud". Ook te moeilijk natuurlijk, plus (iets doet me denken dat dit wel de hoofdreden zal zijn

) dat het minder oplevert.
Maar ik las dat ik mij feitelijk zelf weer in de voet heb geschoten door braaf mijn meterstand van 01-01-2023 op te geven voor de jaarnota: volgens een bericht in Dagblad van het Noorden geeft Greenchoice uitstel voor het indienen tot 22-01-2023. Nou, dat zijn toch een hoop kWh's die uit het overschot van 2022 hadden kunnen worden gebruikt! Beetje jammer dat ik niet gewoon dacht van "f@ck you, ik geef als de eindstand 2022 gewoon bijv. een 200kWh meer op". Dan kon ik dat zelf "salderen" over de maanden daarna
Dan qua winddelen die hiervoor ook genoemd werden. Die heb ik vanaf 2014 en sinds half juni of juli 2022 dat de nieuwe site van
de Windcentrale in de lucht is, gaat het volledig fout voor "mijn" molen
het Rode Hert. Naast dat de "nieuwe" site een enorme achteruitgang is (bijv. de app is verdwenen net als de API, mogelijkheid csv file met productiegegevens downloaden idem, etc.), blinkt ook de Windcentrale uit in stilzwijgen, template antwoorden die niet of nauwelijks te maken hebben met je vragen ( er omheen l@llen, iets politieks) en wat erger is: vermiste historische productiecijfers online op de site. Hierover wel zolang pogen opheldering te krijgen, maar naast alle kolder-verhalen die ik kreeg blijft het ook momenteel nog altijd puinbak. Eerst was het vele weken dat het csv-file terugkwam en tot die tijd zou je de oude site daarvoor kunnen gebruiken...NOT dus.
Ook aardig: na heel veel klachten en mails werd ik zowaar gebeld door een dame van de Windcentrale, omdat het leek of ik nog niet tevreden was met hun reacties. Goh goh, hoe dat dan....

Zoals steeds gaf ik aan dat ze naar hun KLANTEN eens transparant moeten worden door o.a. de op de site aanwezige tab "Berichten" te gebruiken om melding te maken als er een probleem is, in de verdwenen app werd dat best goed gedaan bij storingen. En dat naast EIN-DE-LIJK de problemen eens op te lossen, of hebben ze helemaal geen IT-afdeling. "Die waren er druk mee bezig" was ook zo'n standaard reactie', maar als ik in mijn IT-leven zo ultiem langzaam problemen zou hebben opgelost, had ik vast niet zoveel opdrachten kunnen uitvoeren... Ja, daar had ik wel gelijk in en verbeteren mochten ze qua transparantie zeker wel.
Tja, dat had ik vaker gehoord, maar zelfs telefonisch nog niet dus verwachte ik nu toch echt eens een verbetering. Afijn, het is nog altijd woest en ledig qua meldingen, dus daarover diverse malen weer gecommuniceerd. Grappig: er werd zelfs als smoes daarvoor de AVG gehanteerd

Daar een paar keer over gemeld dat dit nergens op sloeg, want daar heeft het niets mee te maken. Inclusief een voorbeeldje etc. etc.
En zowaar, op 17-11-2022 werd in de Berichten gemeld dat de historische productiecijfers weer zichtbaar waren (met gewoon even de keiharde leugen erbij "
het eerder gecommuniceerde probleem"), met ook diezelfde novemberdag een bericht met als datum 12-09-2022 (antidatering) dat de historische productiecijfers niet meer zichtbaar waren voor zowel
het Rode Hert als
de Ranke Zwaan. Op 17-11-2022 werden ook de voorgaande cijfers getoond, maar vanaf 19-11-2022 t/m 30-11-2022 weer geen cijfers en ineens 01-12-2022 t/m 20-12-2022 weer wel en sindsdien alweer niets. En behalve die geantidateerde melding in Berichten is het daar sindsdien weer woest en ledig gebleven
Kortom, een zootje en niet bepaald betrouwbaar. Vooral ook erg transparant allemaal, wat een fantastische combinatie van Greenchoice en de Windcentrale! En dat is natuurlijk verdraaid handig in deze tijd, dat je niet meer per dag kunt zien wat er is geproduceerd (ik gebruik dat in mijn sheets). Echt handig, want deze Winddelen zijn alleen via Greenchoice te gebruiken en verrekenen....
SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)