Toon posts:

Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:05
mb1 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:10:
Ik vraag dit voor een vriend 😇

GC vraagt mij in een mail net als ik hier lees de meterstanden door te geven rond 1 januari.
Doen we dat niet dan wordt mijn verbruik geschat op basis van het historische verbruik....
Nu is dat voor stroom al jaren 0 of negatief (na salderen uiteraard).
Dit staat ook in de mail historische verbruik 0.
In werkelijkheid heb ik op mijn ferrarismeter op dit moment een fors positief verbruik staan vanwege de warmtepomp....
Wat nu als ik niets doorgeef?
Dat staat in die mail en ook in je eigen tekst. Dan schatten ze het in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 06:18
https://www.degeschillenc...ing-salderingsregeling-2/

Dit is toch ook toepasbaar op greenchoice?
- voor dynamische tarieven wordt er gesaldeerd via het dan geldende tarief en daar zijn afspraken over gemaakt. Greenchoice past de aanpak voor dynamische tarieven toe op variabele tarieven.
- bij variabele tarieven moet er gesaldeerd worden in hoeveelheid stroom en dan over een periode van een jaar
- bij meer verbruik dan opwek is er een formule om te bepalen hoeveel dat verbruik kost (aandeel stroomverbruik van die periode tov hele jaar en dan tegen het stroomtarief voor die periode

Neem aan dat dit als precedent gebruikt kan worden tegen de aanpak van greenchoice.

[Voor 5% gewijzigd door Fbuijzen op 24-12-2022 10:38]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fbuijzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:35:
https://www.degeschillenc...ing-salderingsregeling-2/

Dit is toch ook toepasbaar op greenchoice?
- voor dynamische tarieven wordt er gesaldeerd via het dan geldende tarief en daar zijn afspraken over gemaakt. Greenchoice past de aanpak voor dynamische tarieven toe op variabele tarieven.
- bij variabele tarieven moet er gesaldeerd worden in hoeveelheid stroom en dan over een periode van een jaar
- bij meer verbruik dan opwek is er een formule om te bepalen hoeveel dat verbruik kost (aandeel stroomverbruik van die periode tov hele jaar en dan tegen het stroomtarief voor die periode

Neem aan dat dit als precedent gebruikt kan worden tegen de aanpak van greenchoice.
De belangrijkste argumentatie ligt in dit stuk:
In een gelijk geschil (170327/173374 d.d. 26 september 2022) heeft de ondernemer ter zitting verklaard dat hij zich neerlegt bij de visie van de minister. Daarbij verklaarde hij dat het de bedoeling was eerst de mening van de minister af te wachten en zich daarbij neer te leggen. Aangenomen mag worden dat de ondernemer consequent wil handelen, zodat het voorgaande betekent dat ook in onderhavige zaak de consument in het gelijk moet worden gesteld.
Zolang Greenchoice niet verklaard dat zij zich neerleggen bij de visie van de minister heb je dus weinig aan dat argument.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:48

ericplan

5180 Wp PV

De wetgever maakt er wel een potje van momenteel. Invoering prijsplafond en verhoging BTW maken van 1 januari opeens een belangrijke dag in de administratie. Greenchoice moet die BTW ook weer afdragen en de accountant zal iets meer willen dan een natte-vinger-schatting.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Fbuijzen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 06:18
Toch vallen dit soort zaken helaas altijd in het nadeel van de consument uit…

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-02 22:13
No Hands schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:21:
[...]

Dat staat in die mail en ook in je eigen tekst. Dan schatten ze het in.
Een schatting op basis van een 0 jaarverbruik, hoe zie je dat voor je?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:45

route99

just passionately curious...

Dat wordt wrs een schatting op basis van een vergelijkbaar type woning, bij de OZB doen ze dat ook.... gaan ze echt niet alle huizen taxeren. Ik schat dat al reëel in dat het zo kan, immers het bestaat al.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Wolly
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:26:
Dat wordt wrs een schatting op basis van een vergelijkbaar type woning, bij de OZB doen ze dat ook.... gaan ze echt niet alle huizen taxeren. Ik schat dat al reëel in dat het zo kan, immers het bestaat al.
Hoe kunnen consumenten en de overheid er zeker van zijn dat aan het eind van de maand een meterstand opgenomen wordt als er geen sprake is van een slimme meter?

Antwoord
Voor klanten die een analoge of digitale meter hebben of de op afstand uitleesbare meter (slimme meter) niet laten uitlezen kunnen leveranciers een meterstand opvragen bij de klant, maar kunnen zij ook, bijvoorbeeld wanneer geen meterstand van de klant wordt ontvangen, gebruik maken van een berekende meterstand op basis van de verbruiksprofielen (standaard verdeling van het verbruik over een kalanderjaar) en het standaard jaarverbruik. Dit zijn reguliere processen die al worden toegepast en waarvoor de start van het prijsplafond niet tot een specifiek nieuwe situatie leidt.
https://www.tweedekamer.n...2022D53270&did=2022D53270

• route99

route99

Das dus een uitgebreide eufemisme dat ze andere bronnen met een gelijksoortig gebruik te verwachten is, daarmee lijkt het voor de hand liggen dat je dat op type huis en het aantal bewoners ervan zou kunnen me een mogelijk logische keuze. Voor de rest is die omschrijving die je quote vooral van formalistische aard zonder nadere invulling. Niks mis meer kunnen ze ook niet schrijven, mijn input is iets meer qua duiding puur om aan te geven dat die 0 echt wel een schattingsvervolg gaat krijgen, maak je maar geen zorgen 😉

• Wolly
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:42:
Das dus een uitgebreide eufemisme dat ze andere bronnen met een gelijksoortig gebruik te verwachten is, daarmee lijkt het voor de hand liggen dat je dat op type huis en het aantal bewoners ervan zou kunnen me een mogelijk logische keuze. Voor de rest is die omschrijving die je quote vooral van formalistische aard zonder nadere invulling. Niks mis meer kunnen ze ook niet schrijven, mijn input is iets meer qua duiding puur om aan te geven dat die 0 echt wel een schattingsvervolg gaat krijgen, maak je maar geen zorgen 😉
Verbruiksprofielen zijn gebaseerd op aansluittype. Daar heeft gezinsgrootte of type woning bar weinig mee te maken. Die gegevens heeft een leverancier ook helemaal niet.

• route99

route99

En in de verbruikersprofielen wordt echt met postcode gewerkt.... die geanonimiseerd worden.
https://www.stedin.net/zakelijk/open-data/verbruiksgegevens
Het bestand bevat de geaggregeerde verbruiksgegevens van alle Kleinverbruiksaansluitingen (KV) in het verzorgingsgebied van Stedin. Om de anonimiteit van de gegevens te waarborgen worden deze gegevens geaggregeerd. Per regel worden minimaal 10 aansluitingen samengevoegd, waarbij het samenvoegen van postcodes voor kan komen.

INHOUD
Het bestand bevat de geaggregeerde verbruiksgegevens van alle Kleinverbruiksaansluitingen (KV) in het verzorgingsgebied van Stedin. Om de anonimiteit van de gegevens te waarborgen worden deze gegevens geaggregeerd. Per regel worden minimaal 10 aansluitingen samengevoegd, waarbij het samenvoegen van postcodes voor kan komen.

• route99

route99

Het gaat dan om "Kleinverbruiksaansluitingen"
De ACM zou op die Kleinverbruikers en hun aansluitingen toezicht moeten houden, dat staat hier: https://www.acm.nl/nl/ond...nergietarieven/meettarief

[Voor 168% gewijzigd door route99 op 24-12-2022 16:01]

• Wolly
  • Niet online
route99 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:56:
En in de verbruikersprofielen wordt echt met postcode gewerkt.... die geanonimiseerd worden.
https://www.stedin.net/zakelijk/open-data/verbruiksgegevens

[...]
Verbruiksprofielen zijn wat anders dan verbruiksgegevens.

Zie https://www.nedu.nl/documenten/verbruiksprofielen/

• route99

route99

Maar daarmee kun je heel praktisch wel een profiel mee opstellen, zolang je het maar niet tot op individueel niveua kunt herleiden, de privacy wetten daarbij dus respecteren.
Laten we het niet tot iets semantisch verworden, dit lijkt me nl echt een praktische benadering hoe zo iets zou kunnen. Het bedrijf waar ik werkte ging over de exacte methode tav klanten analyse/onderzoek nooit mee naar buiten, dus als buitenstaander blijft het lastig hoe het exact zit.

[Voor 13% gewijzigd door route99 op 24-12-2022 17:25]

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07
Net zoals een aantal anderen vandaag ook de nieuwe tarieven van Greenchoice gekregen, die per 1-2-23 ingaan. Tot die tijd heb ik nog een vast contract,

Sinds eind november hebben we zonnepanelen. Ik heb het voorschot al sinds het begin van het contract (1-2-22) op hetzelfde tarief laten staan. Dus de aanpassing van BTW krijgen we nog terug plus dat beetje wat we in december en januari aan stroom zelf hebben opgewekt. Aangezien we ook minder hebben verbruikt dan verwacht (in 2021 werkten mijn vrouw en ik grotendeels thuis en kinderen thuisonderwijs) verwacht ik nog wel zo'n 6 à 700 euro terug te krijgen.

Nu dus aan het nadenken over wat verstandig is vanaf 1 februari, waarbij ik in dit topic lees dat bij Greenchoice blijven (qua stroom) niet verstandig is. Verwachting is dat we volgend jaar 6500 kwh gaan opwekken en 7200 verbruiken. Na saldering blijven we dus op zeker onder het prijsplafond (tenzij het een jaar lang zwaar bewolkt blijft :-)). Qua gas hebben we van GC een interessant aanbod gekregen (2,35/m2). Is het dan voor ons niet heel simpel om met gas bij GC te blijven en qua stroom naar ieder ander over te stappen waar ze op jaarbasis salderen? We zullen immers niet meer dan 0,40/ kwh gaan betalen. Op basis van adviezen in dit topic en een ander kom ik dan uit op bv Engie of Samenom. Waarbij ik me realiseer dat Jetten het nog lastiger heeft gemaakt met salderen irt de jaarrekening.

En wanneer ik me bij 1 van hen aanmeld voor alleen stroom, wordt mijn gascontract bij GC dan automatisch verlengd? Ik neem aan van wel.

Toen we zonnepanelen namen dacht ik dat eea er eenvoudiger op zou worden, maar helaas is het een complex probleem geworden waarbij de energieboeren, GC voorop, maar niet een helder eenduidig antwoord kunnen/ willen geven op vragen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 22:12

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb bij GreenChoice nog een oud 3 jarig contract wat loopt tot 24 oktober 2024. En heb iets meer productie dan verbruik (all electric) en mijn maandbedrag zat op E 0 en volgens de email blijft dat ook zo voor het nieuwe jaar dus dat is wel fijn.

Omdat mijn tarieven ver onder het prijsplafond zitten heb ik het idee dat ik er helemaal niets mee te maken heb. Erg blij met mijn zonnepanelen!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:14
Je kan ook een modelcontract afsluiten. Je heb dan dat de tarieven slechts eens per half jaar veranderen.

Ik vraag me ook af waar GreenChoice het op basseert dat ze de tarieven maandelijks mag wijzigen. Voor mij kwam dat als een verrassing.

• Wolly
  • Niet online
Het gewijzigde rekenvoorbeeld op de site van Greenchoice over salderen en prijsplafond deed mij beseffen dat ze met deze afrekening van overschot op 31-12-2022 ook een hoop netto terugleveraars kwijt zijn.

Als je dan bedenkt dat Greenchoice bij variabele contracten alleen op kWh basis saldeert wanneer je >=0 kWh teruglevert is het vanuit hun kant een slimme zet. Voor de onwetende klant zeer vervelend als hij straks zijn jaarrekening krijgt.

Voor de staat is het ook nadelig, die mag de verkochte kilowatturen van 31-12 straks subsidieren omdat de actuele waarde van een kWh hoger is dan het prijsplafond.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
In dit voorbeeld krijg je de netto opgewekte stroom van 2022 voor 0,60 terug.
Dat is leuk, maar als je (binnen de contractperiode) van 2022 veel stroom gebruikt; en in 2023 veel stroom opwekt.

Dan betaal je dus over 2022 de volle mep; en krijg je in 2023 weer een belabberde terugleververgoeding?

--

Daarnaast; hebben ze in het contract dus ook nog een verhoging van €0,05 toegepast aan het eind van het jaar? Heeft iemand daar al bericht van gehad?

• Wolly
  • Niet online
FuaZe schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:59:
[...]

In dit voorbeeld krijg je de netto opgewekte stroom van 2022 voor 0,60 terug.
Dat bedrag is puur voor de berekening, dit waren bijvoorbeeld mijn tarieven (incl. overheidsheffingen en btw) in 2022:
januari t/m juni: 0,29/kWh
juli t/m december: 0,33/kWh

No way dat ze dus 60 cent/kWh gaan gebruiken om het overschot op 31 december 2022 te verrekenen.

Tarief januari '23 : 0,81/kWh
Tarief februari '23: 0,70/kWh

Was je dus een netto terugleveraar dan kon je je kWh uit 2022 inwisselen voor een duurdere kWh in 2023. Doordat ze nu ervoor kiezen om eind december te verrekenen ben je dus duurder uit.
Dat is leuk, maar als je (binnen de contractperiode) van 2022 veel stroom gebruikt; en in 2023 veel stroom opwekt.

Dan betaal je dus over 2022 de volle mep; en krijg je in 2023 weer een belabberde terugleververgoeding?
Het zal inderdaad andersom ook zo werken, overschot uit '23 kan niet gebruikt worden om een tekort in 2022 te dekken.
Daarnaast; hebben ze in het contract dus ook nog een verhoging van €0,05 toegepast aan het eind van het jaar? Heeft iemand daar al bericht van gehad?
Is mij niet opgevallen.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:18:
Het zal inderdaad andersom ook zo werken, overschot uit '23 kan niet gebruikt worden om een tekort in 2022 te dekken.
Dat is dus ongunstig als je aan het eind van de zomer een contract hebt (bijv Oktober).
Zeker als op 1-januari-2023 een verrekening is en je dus in 1-oktober-2023 nogmaals een verrekening hebt!?
(Dan kun je twee winters dus niet salderen!)

Of als je zonnepanelen neemt in begin 2023 (binnen het contract), kun je die niet gebruiken om het verbruik in de winter recht te trekken.
Ja wellicht zijn dat gewoon arbitraire getallen in het rekenvoorbeeld (0,60 en 0,65); of is het 't verschil in belasting.

• moi427
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-01 18:20
Goed topic van topicstarter @Wolly, bedankt!
Het enige wat, in elk geval bij GC, duidelijk is, is dat het volkomen onduidelijk is 8)7
GC doet hier echt enorm z'n best voor door steeds wisselende berichtgeving, heel leuk lijkende berekeningen en (als dat al gebeurt...) antwoorden op vragen die op zijn minst de onduidelijkheid bepaald niet verminderen.

Overigens gebruik ik mail voor contact met GC (vragen@greenchoice.nl), maar net als het geheel wat in dit inmiddel forse topic staat, levert dat mij nog altijd niet "De Grote Helderheid" op. Verhullend, daar zijn ze absoluut goed in en zich verschuilen achter de overheid. Helaas een tandeloze ACM en ook Rob Jette kan ik niet betichten van opkomen voor rechtvaardigheid etc., dus daar hoeven we niets vanzelf van te verwachten :F Ik geef wel gelijk toe dat het niet simpel is, maar iets waarin zoveel manco's zitten toch doordrijven doet niet positief aan.
Duidelijk lijkt (..) in elk geval wel dat ze onder het mom van de flexibeler maandcontracten maandelijks gaan verrekenen, iets wat geheel in tegenspraak zou zijn met het gebeuren rond BE en salderen, zolang dat nog bestaat.

Maar goed, dit alles is al vele malen hier aangehaald, de getoonde berichten omtrent de tarieven 01-2023 en 02-2023 zijn hier ook ontvangen, mijn maandvoorschot werd door GC bijgesteld van €0,00 naar €19,00 en dit heb ik inmiddels maar weer naar €0,00 teruggezet. Die €0,00 had GC overigens juli 2021 daar zelf op gezet toen ik verplicht naar variabel enkeltarief moest i.v.m. mijn Ferrarismeter en vervallen van het TF signaal (variabel dubbeltarief contracten had ik al langer).
Zoals het er nu naar uitziet, word ook ik knap de klos met met mijn na vele investeringen energieneutrale gasloze woning van 1955 in het buitengebied, want uiteraard verbruikt mijn warmtepomp (bron) een berg en leveren mijn panelen zeer weinig in deze periode.
Je zou toch denken dat een zeer sterke energielobby het weer goed gestuurd heeft: als ze een beetje expert hadden geraadpleegd was hoogstwaarschijnlijk iets als "energie-inhoud" naar voren gekomen, dat is tenslotte bepaald geen rocket-science. D.w.z. alles omrekenen naar dezelfde grootheid, bijv. aardgas ook naar kWh en dan desnoods via de laagste waarde (nog altijd 1 m3 = 8,79 kWh). Komt er in elk geval een wat reëler en eerlijker plafond ook voor waar de zoveel gepromote energietransitie is uitgevoerd... Dat wordt nu gewoon knalhard bestraft.

Naar een andere leverancier heb ik wel gekeken, maar kwam elders ook teksten tegen in de voorbeeld berekeningen dat ze per maand rekenen en dat schiet dan niets op. Nu eerst maar mijn jaarafrekening in Januari, daar krijgen ze de standen voor. Of ik ze weer cijfers van Februari (het volgende hosanna moment volgens GC vanwege lagere kosten) doorstuur betwijfel ik en laat ze dan maar schatten, dan zie ik wel weer.
Een klacht heb ik ook gestuurd naar Radar op, gezien wat ze bereikten met BE lijkt dat te kunnen helpen. Aanrader om dit ook te doen!
https://radar.avrotros.nl...nt-voor-de-energiecrisis/

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 23:38
Helaas ben ik nu ook de klos ben bij Greenchoice. Ik had me uitgebreid ingelezen, ook in dit topic, maar GC duwt me toch ineens een jaarafrekening in de brievenbus en nu ben ik m'n opwekking van afgelopen zomer kwijt.

Chronologisch:
- Contract (3 jaar) tot 1-11-2022. Jaarnota altijd op 1 februari.
- Contract liep automatisch door in maandelijks contract.
- Gas opgezegd en per 05-12-2022 over naar een andere aanbieder.
- Omdat we ca. 2000kWh "over" hadden voor stroom bij GC gebleven, met het plan om per 01-02-2023 over te stappen naar een andere aanbieder. En tot die tijd het overschot te gebruiken om deels elektrisch te verwarmen.

Nu krijgen we dus op 31 december 2022 een jaarafrekening binnen, gedateerd 28 december 2022. Met daarop de jaarafrekening gas per 05-12-2022. Dat was verwacht en lijkt me correct. Maar ook de jaarafrekening elektrisch per 01-12-2022. En dat lijkt me fout. Er is imho geen enkele reden om nu een al een afrekening te doen. Vandaag met de nodige moeite GC gebeld voor een verklaring maar daar kwam niets anders uit dan dat het nu eenmaal zo was en niet meer te veranderen was.

Mijn issue is uiteraard dat m'n elektrisch overschot nu afgekocht is voor 11ct/kWh. Terwijl ik in december flink verbruikt heb, en dat in januari ook nog zal moeten doen, en voor een veel hoger tarief m'n eigen stroom moet terugkopen.

Iemand tips hoe hier mee om te gaan? Klacht bij GC is stap 1 lijkt me maar daar verwacht ik niets van eigenlijk.

• Wolly
  • Niet online
Det schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:08:
Helaas ben ik nu ook de klos ben bij Greenchoice. Ik had me uitgebreid ingelezen, ook in dit topic, maar GC duwt me toch ineens een jaarafrekening in de brievenbus en nu ben ik m'n opwekking van afgelopen zomer kwijt.

Chronologisch:
- Contract (3 jaar) tot 1-11-2022. Jaarnota altijd op 1 februari.
- Contract liep automatisch door in maandelijks contract.
- Gas opgezegd en per 05-12-2022 over naar een andere aanbieder.
- Omdat we ca. 2000kWh "over" hadden voor stroom bij GC gebleven, met het plan om per 01-02-2023 over te stappen naar een andere aanbieder. En tot die tijd het overschot te gebruiken om deels elektrisch te verwarmen.

Nu krijgen we dus op 31 december 2022 een jaarafrekening binnen, gedateerd 28 december 2022. Met daarop de jaarafrekening gas per 05-12-2022. Dat was verwacht en lijkt me correct. Maar ook de jaarafrekening elektrisch per 01-12-2022. En dat lijkt me fout. Er is imho geen enkele reden om nu een al een afrekening te doen. Vandaag met de nodige moeite GC gebeld voor een verklaring maar daar kwam niets anders uit dan dat het nu eenmaal zo was en niet meer te veranderen was.

Mijn issue is uiteraard dat m'n elektrisch overschot nu afgekocht is voor 11ct/kWh. Terwijl ik in december flink verbruikt heb, en dat in januari ook nog zal moeten doen, en voor een veel hoger tarief m'n eigen stroom moet terugkopen.

Iemand tips hoe hier mee om te gaan? Klacht bij GC is stap 1 lijkt me maar daar verwacht ik niets van eigenlijk.
Ik heb in 2021 ook gas opgezegd en bij de opzegging (telefonisch) duidelijk meegedeeld dat ik voor elektra wel wilde dat het contract/nota doorliep ivm de panelen.

Dat kon technisch niet, maar er is toen toegezegd dat ze het zouden corrigeren.
Graag bevestig ik dat uw gascontract bij Greenchoice is opgezegd. U blijft 100% groene stroom ontvangen.

U ontvangt binnen 4 weken een eindnota. In XXX bekijk ik of deze nota financieel gezien in uw nadeel is. Zo ja, dan wordt dit nadeel door ons gecompenseerd. U ontvangt hierover in de maand XXX vanzelf bericht.
En inderdaad, zo'n twee maanden na de originele jaarnota datum kreeg ik een mail met daarin een bedrag wat ik zou zijn misgelopen, zonder verdere uitleg overigens. Bedrag heb ik ook ontvangen.

Dus het kon wel maar ze moesten er wel handmatig moeite voor doen, wellicht willen ze dat niet meer omdat het teveel kost?

• Det
Dank je wel @Wolly ! Het kán dus wel. Als er meer mensen zijn met soortgelijke ervaringen hoor ik dat graag, dan wil ik GC daar eens op wijzen.

Helaas ben ik blijkbaar te goed van vertrouwen geweest, ik heb dit niet op voorhand besproken, ging uit van logica en redelijkheid.

• alfatrion
Bij mij hebben ze al twee nieuwe jaarafrekeningen opgemaakt. Een hiervan mogen ze 21 mei 2023 opnieuw doen.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:27
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Ik heb in 2021 ook gas opgezegd en bij de opzegging (telefonisch) duidelijk meegedeeld dat ik voor elektra wel wilde dat het contract/nota doorliep ivm de panelen.

Dat kon technisch niet, maar er is toen toegezegd dat ze het zouden corrigeren.

[...]

En inderdaad, zo'n twee maanden na de originele jaarnota datum kreeg ik een mail met daarin een bedrag wat ik zou zijn misgelopen, zonder verdere uitleg overigens. Bedrag heb ik ook ontvangen.

Dus het kon wel maar ze moesten er wel handmatig moeite voor doen, wellicht willen ze dat niet meer omdat het teveel kost?
Exact zelfde verhaal hier. Ook eerder gedeeld in dit topic. Dat is klacht over ingediend. Afrekening nu gekregen begin december en zou nog een handmatige verrekening moeten krijgen, is me recent nog bevestigd maar daar wacht ik nog op. Kan dus wel.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:28
sjors123 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:52:
Net zoals een aantal anderen vandaag ook de nieuwe tarieven van Greenchoice gekregen, die per 1-2-23 ingaan. Tot die tijd heb ik nog een vast contract,

[Afbeelding]

Sinds eind november hebben we zonnepanelen. Ik heb het voorschot al sinds het begin van het contract (1-2-22) op hetzelfde tarief laten staan. Dus de aanpassing van BTW krijgen we nog terug plus dat beetje wat we in december en januari aan stroom zelf hebben opgewekt. Aangezien we ook minder hebben verbruikt dan verwacht (in 2021 werkten mijn vrouw en ik grotendeels thuis en kinderen thuisonderwijs) verwacht ik nog wel zo'n 6 à 700 euro terug te krijgen.

Nu dus aan het nadenken over wat verstandig is vanaf 1 februari, waarbij ik in dit topic lees dat bij Greenchoice blijven (qua stroom) niet verstandig is. Verwachting is dat we volgend jaar 6500 kwh gaan opwekken en 7200 verbruiken. Na saldering blijven we dus op zeker onder het prijsplafond (tenzij het een jaar lang zwaar bewolkt blijft :-)). Qua gas hebben we van GC een interessant aanbod gekregen (2,35/m2). Is het dan voor ons niet heel simpel om met gas bij GC te blijven en qua stroom naar ieder ander over te stappen waar ze op jaarbasis salderen? We zullen immers niet meer dan 0,40/ kwh gaan betalen. Op basis van adviezen in dit topic en een ander kom ik dan uit op bv Engie of Samenom. Waarbij ik me realiseer dat Jetten het nog lastiger heeft gemaakt met salderen irt de jaarrekening.

En wanneer ik me bij 1 van hen aanmeld voor alleen stroom, wordt mijn gascontract bij GC dan automatisch verlengd? Ik neem aan van wel.

Toen we zonnepanelen namen dacht ik dat eea er eenvoudiger op zou worden, maar helaas is het een complex probleem geworden waarbij de energieboeren, GC voorop, maar niet een helder eenduidig antwoord kunnen/ willen geven op vragen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Opzeggen en per 1-2 naar SamenOM.
Die hebben tenminste een eerlijke salderingsregeling. Zelfs eeen redelijke TLV (ongeveer de helft van de LEV).
Zie mijn eerste post daarover:
psy in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07
psy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Opzeggen en per 1-2 naar SamenOM.
Die hebben tenminste een eerlijke salderingsregeling. Zelfs eeen redelijke TLV (ongeveer de helft van de LEV).
Zie mijn eerste post daarover:
psy in "Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?"
Inmiddels overgestapt naar Engie. Ook goede tarieven en een eerlijke salderingsregeling

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topic mag wel een nieuwe titel: “Ik vertrek bij Greenchoice”.
(grapje natuurlijk)

[Voor 13% gewijzigd door ericplan op 03-01-2023 17:15]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Wolly
  • Niet online
ericplan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:44:
Topic mag wel een nieuwe titel: “Ik vertrek bij Greenchoice”.
Laten we het maar houden zoals het is, goed vindbaar voor mensen die hier via Google komen :+

• Det
Dank ook @alfatrion en @Droplollie ! Goed te horen dat er mogelijkheden zouden moeten zijn. Ik ga een klachtenprocedure starten, en ik laat weten als er nieuws is.

[Voor 3% gewijzigd door Det op 03-01-2023 22:27]

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:06
ik heb mij zojuist aangemeld bij vandebron nu dat GC per maand de tarieven gaat wijzigen. Dan verwacht ik alleen nog maar meer gezeik met salderen.

[Voor 24% gewijzigd door degrashopper op 04-01-2023 13:23]

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-02 16:46

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Kan iemand mij helpen aan het dagtarief van de netbeheerderskosten voor Liander over 2022?
Nu al niet meer terug te vinden, tenminste niet voor mij :/
Over 2021 was het € 0,57960 excl. BTW
Ik ben bezig om alvast de nota uit te rekenen over de periode 24 december 2021 t/m 31 december 2022. (verlengde periode ivm meterwissel op 23 december 2021).
Redelijk eenvoudig, want ik leverde over die periode netto terug en alle meters begonnen vanaf nul...
Benieuwd hoe de teruggave uitvalt. *O*

PS: 5-jaars contract t/m maart 2026

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

• JeroenE
  • Niet online
@Nico-G Ik kan niets beters vinden dan een website die een tabelletje heeft gemaakt voor de meest voorkomende consumenten aansluiting (3x25A). Oudere tarieven uit 2019 en 2020 staan nog wel op de site van Liander, maar die van 2021 en 2022 zijn zo te zien verdwenen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nico-G schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:19:
Kan iemand mij helpen aan het dagtarief van de netbeheerderskosten voor Liander over 2022?
Nu al niet meer terug te vinden, tenminste niet voor mij :/
Over 2021 was het € 0,57960 excl. BTW
Ik ben bezig om alvast de nota uit te rekenen over de periode 24 december 2021 t/m 31 december 2022. (verlengde periode ivm meterwissel op 23 december 2021).
Redelijk eenvoudig, want ik leverde over die periode netto terug en alle meters begonnen vanaf nul...
Benieuwd hoe de teruggave uitvalt. *O*

PS: 5-jaars contract t/m maart 2026
Bij mijn jaarrekening van 1-1-2022 tot 1-11-2022(datum nota) €0,6242. Het staartje van 2021 was het €0,6208

A'dam ZonPHP PVOutput

• alfatrion
Nico-G schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:19:
Pak de jaartarieven, tel die bij elkaar op, en deel het resultaat door 365 of 366. Zo doe ik het bij Stedin.

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

@JeroenE , @ericplan , @alfatrion , dank voor jullie input.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

• hp_tri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 00:35
Misschien is er een nieuw topic geopend over dit onderwerp, maar volgens mij neemt Greenchoice bij het vaststellen van haar termijnbedragen de opbrengst van winddelen niet meer mee. Heeft iemand daar duidelijkheid over gekregen bij GC?

Bij de berekening van het nieuwe termijnbedrag per 1 januari 2023 zijn wel de nieuwe stroomtarieven, de gewijzigde toeslagen en het prijsplafond verwerkt maar ik mis de (verwachte) opbrengst van de winddelen. Aangezien de opbrengst altijd tegen dezelfde prijs wordt verrekend als het verbruik, maakt dat heel veel uit.

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
Ik ben sowieso benieuwd welk tarief Greenchoice gaat gebruiken voor de teruglevering en de winddelen, nu met het prijsplafond...

• Turrican
Vraag wordt voor winddelen hier beantwoord, bij "Ik heb WindVangers, Winddelen of zonnepanelen die niet op mijn eigen dak liggen. Hoe werkt dit met het prijsplafond?":
Als je profiteert van zonnepanelen die niet op je eigen dak liggen, dan verrekenen we de opbrengst hiervan buiten jouw verbruik om. Dit salderen we niet. De opbrengst hiervan zie je apart vermeld staan op je jaarnota. Dit geldt ook voor alle WindVangers en/of Winddelen. Als het prijsplafond voor jou geldt, loopt de verrekening van de opbrengst onveranderd door voor deze vormen van opwekking buiten eigen aansluiting. Dit staat hetzelfde weergegeven op de jaarnota, zoals je gewend bent. Het prijsplafond en deze vormen van opwekking buiten jouw aansluiting, hebben dus geen invloed op elkaar.

Termijnbedrag
Het prijsplafond is al verrekend in je termijnbedrag. Opbrengst uit opwekking buiten jouw aansluiting verrekenen wij niet (automatisch) in je termijnbedrag.
Lijkt er dus op dat voor deze vormen van opwekking de gewone (hoge) tarieven van je contract gelden.

[Voor 4% gewijzigd door Turrican op 06-01-2023 15:34]

• hp_tri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-01 00:35
Dank voor de toelichting. Ik vind de benadering van GC wel vreemd, want nieuwe termijnbedragen hielden in het verleden altijd rekening met opbrengst uit opwekking via de winddelen en werden ook tegen (bijna) hetzelfde tarief afgetrokken van je verbruik. De aanname dat een termijnbedrag wel gebaseerd op verwacht historisch energieverbruik maar niet op basis van historisch rendement vind ik niet reeel. De windcentrale zegt op haar homepage ook nog steeds dat de verrekening met Greenchoice maandelijks plaatsvindt:

"De opbrengsten ontvang je maandelijks van ons (onder aftrek van een bijdrage om de molen te onderhouden en verzekeren)"

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:06
Ik verwacht dat t nog mooier wordt. ze zeggen te salderen per jaar. nu met maandelijkse tariefwijzigingen kunnen ze eerst gaan salderen in de goedkoopste maanden waarin de meeste zon schijnt en als laatste in de dure maanden waar de zon nauwelijks schijnt. en saldeer je toch per jaar...

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
degrashopper schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:20:
Ik verwacht dat t nog mooier wordt. ze zeggen te salderen per jaar. nu met maandelijkse tariefwijzigingen kunnen ze eerst gaan salderen in de goedkoopste maanden waarin de meeste zon schijnt en als laatste in de dure maanden waar de zon nauwelijks schijnt. en saldeer je toch per jaar...
Ik heb de ACM gevraagd om aan te dringen op heldere rekenvoorbeelden, zowel bij prijsvergelijkers als bij leveranciers. Prima dat GC het anders doet, maar leg dat vooraf netjes uit

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-02 17:27
Hallo allemaal.
Ik heb hebt in november met greenchoice gebeld met de vraag of mijn opgewekte kwh in 2023 ook nog gelden december 2022 en dat was zo volgens greenchoice.
Klop het nu of niet, het gaat bij mij om 1000 kwh

• Wolly
  • Niet online
jscheffers schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:09:
Hallo allemaal.
Ik heb hebt in november met greenchoice gebeld met de vraag of mijn opgewekte kwh in 2023 ook nog gelden december 2022 en dat was zo volgens greenchoice.
Klop het nu of niet, het gaat bij mij om 1000 kwh
Zie je in de op de uitlegpagina aanknopingspunten met je eigen situatie?

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-01 07:50
Ik lees dit topic en zie nu pas dat ze mij ook een onjuiste jaarnota hebben gestuurd. (Waarom überhaupt een jaarnota?) Ik ben per 12-2022 overgestapt met mijn gas, maar krijg nu een afrekening gas + elektriciteit. Op deze manier komen ze wel heel goedkoop van mijn kWh uit de zomer af. Heb ze gemaild en om een correctie gevraagd.

• Droplollie
drvinnie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:14:
Ik lees dit topic en zie nu pas dat ze mij ook een onjuiste jaarnota hebben gestuurd. (Waarom überhaupt een jaarnota?) Ik ben per 12-2022 overgestapt met mijn gas, maar krijg nu een afrekening gas + elektriciteit. Op deze manier komen ze wel heel goedkoop van mijn kWh uit de zomer af. Heb ze gemaild en om een correctie gevraagd.
Die correctie doen ze later weer. Heb daar destijds een klacht over ingediend. Als het goed is krijg ik deze week de verrekening.

• alfatrion
Ook alleen maar als je klaagt.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:52
Inderdaad alleen als je klaagt. Mijn jaar loopt van april tot april en ik kreeg in oktober een jaarnota ivm meterwissel naar 3x25A. Jammer van zomers overschot dat tegen 11 ct wordt weggezet. Gelukkig vlot gereageerd en actie ondernomen na mijn klacht. Het wordt in april gecorrigeerd.

• moi427
Nog altijd geen echte duidelijkheid, laat staan van overheidswege bijv. een correctie op het plafond met bijv. het Rocket-Science fenomeen :+ "energie-inhoud". Ook te moeilijk natuurlijk, plus (iets doet me denken dat dit wel de hoofdreden zal zijn :z ) dat het minder oplevert.
Maar ik las dat ik mij feitelijk zelf weer in de voet heb geschoten door braaf mijn meterstand van 01-01-2023 op te geven voor de jaarnota: volgens een bericht in Dagblad van het Noorden geeft Greenchoice uitstel voor het indienen tot 22-01-2023. Nou, dat zijn toch een hoop kWh's die uit het overschot van 2022 hadden kunnen worden gebruikt! Beetje jammer dat ik niet gewoon dacht van "f@ck you, ik geef als de eindstand 2022 gewoon bijv. een 200kWh meer op". Dan kon ik dat zelf "salderen" over de maanden daarna :'( :(

Dan qua winddelen die hiervoor ook genoemd werden. Die heb ik vanaf 2014 en sinds half juni of juli 2022 dat de nieuwe site van de Windcentrale in de lucht is, gaat het volledig fout voor "mijn" molen het Rode Hert. Naast dat de "nieuwe" site een enorme achteruitgang is (bijv. de app is verdwenen net als de API, mogelijkheid csv file met productiegegevens downloaden idem, etc.), blinkt ook de Windcentrale uit in stilzwijgen, template antwoorden die niet of nauwelijks te maken hebben met je vragen ( er omheen l@llen, iets politieks) en wat erger is: vermiste historische productiecijfers online op de site. Hierover wel zolang pogen opheldering te krijgen, maar naast alle kolder-verhalen die ik kreeg blijft het ook momenteel nog altijd puinbak. Eerst was het vele weken dat het csv-file terugkwam en tot die tijd zou je de oude site daarvoor kunnen gebruiken...NOT dus.
Ook aardig: na heel veel klachten en mails werd ik zowaar gebeld door een dame van de Windcentrale, omdat het leek of ik nog niet tevreden was met hun reacties. Goh goh, hoe dat dan.... 8)7 |:(
Zoals steeds gaf ik aan dat ze naar hun KLANTEN eens transparant moeten worden door o.a. de op de site aanwezige tab "Berichten" te gebruiken om melding te maken als er een probleem is, in de verdwenen app werd dat best goed gedaan bij storingen. En dat naast EIN-DE-LIJK de problemen eens op te lossen, of hebben ze helemaal geen IT-afdeling. "Die waren er druk mee bezig" was ook zo'n standaard reactie', maar als ik in mijn IT-leven zo ultiem langzaam problemen zou hebben opgelost, had ik vast niet zoveel opdrachten kunnen uitvoeren... Ja, daar had ik wel gelijk in en verbeteren mochten ze qua transparantie zeker wel.
Tja, dat had ik vaker gehoord, maar zelfs telefonisch nog niet dus verwachte ik nu toch echt eens een verbetering. Afijn, het is nog altijd woest en ledig qua meldingen, dus daarover diverse malen weer gecommuniceerd. Grappig: er werd zelfs als smoes daarvoor de AVG gehanteerd _/-\o_ Daar een paar keer over gemeld dat dit nergens op sloeg, want daar heeft het niets mee te maken. Inclusief een voorbeeldje etc. etc.
En zowaar, op 17-11-2022 werd in de Berichten gemeld dat de historische productiecijfers weer zichtbaar waren (met gewoon even de keiharde leugen erbij "het eerder gecommuniceerde probleem"), met ook diezelfde novemberdag een bericht met als datum 12-09-2022 (antidatering) dat de historische productiecijfers niet meer zichtbaar waren voor zowel het Rode Hert als de Ranke Zwaan. Op 17-11-2022 werden ook de voorgaande cijfers getoond, maar vanaf 19-11-2022 t/m 30-11-2022 weer geen cijfers en ineens 01-12-2022 t/m 20-12-2022 weer wel en sindsdien alweer niets. En behalve die geantidateerde melding in Berichten is het daar sindsdien weer woest en ledig gebleven :S

Kortom, een zootje en niet bepaald betrouwbaar. Vooral ook erg transparant allemaal, wat een fantastische combinatie van Greenchoice en de Windcentrale! En dat is natuurlijk verdraaid handig in deze tijd, dat je niet meer per dag kunt zien wat er is geproduceerd (ik gebruik dat in mijn sheets). Echt handig, want deze Winddelen zijn alleen via Greenchoice te gebruiken en verrekenen....

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:18

d0s

sssst

Antwoord greenchoice n.a.v. vraag over salderen (vast contract , 3 jaar, periode november-november)

Bedankt voor uw bericht. U bent benieuwd of wij nog jaarlijks blijven salderen. Graag informeer ik u.

Ik begrijp goed dat u navraagt of wij 'opnieuw' gaan starten met de saldering. Dit is echter niet het geval. Uw teruglevering wordt gesaldeerd op de jaarnota in november. Dus over een volledig jaar.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

• moi427
Ja, zoiets kreeg ik ook een poosje terug, maar maakt me nog niet alles duidelijk. Aangezien ze vanaf 2023 maandelijks het tarief gaan aanpassen (met mooie omschrijving als flexibeler variabel contract), zal er vast maandelijks een stand genoteerd moeten worden en verrekend. Dat lijkt er dan op dat je gewoon de klos bent met all-electric. Maar goed, onduidelijkheid blijft en de klos ben je per definitie verwacht ik.

Overigens net een reactie gekregen op mijn hiervoor geschetste problemen met de Windcentrale. Diverse reacties op eerdere meldingen, dus blijkbaar zijn de meldingen na de vakantie weer opgepakt en moeten ze er z.s.m. doorheen.
Ik schreef over hun volstrekte intransparantie door niets te blijven melden over de problemen met in elk geval "mijn" molen het Rode Hert. In de reactie van zojuist wordt het volgende gemeld.

"Er was een probleem met de weergave van de meetdata van het Rode Hert. Dat probleem is opgelost. Dit vind je terug in Productie Historie. Alleen de Live productie werkt nog niet naar behoren. Daar wordt naar gekeken.
Windmolen Het Rode Hert staat sinds 20 december stil door een storing. Er is veel contact met de onderhoudspartij om dit op te lossen, maar op dit moment kunnen we nog geen indicatie geven wanneer de molen weer gaat draaien.
"

Wat weer een super verrassing in negatieve zin, gloeiende gloeiende :( }) : de molen staat dus stil sinds 20 december, wat volledig onbekend is want ook hierover geen meldingen in de Berichten. Communicatie is en blijft dus waardeloos, naast dat ik mij nu helemaal bestolen voel van een heel mooie productie omdat het de afgelopen periode nogal lekker waaide. En dat helemaal tijdens dit vermaledijde energie-plafond!!! De onderhoudspartij is zeker nog aan het skiën of pogingen daartoe...
Chapeau Windcentrale, dit is wederom volstrekt waardeloos en weer meer dan tekenend.

O ja, in het kader van "je verschuilen achter" werd nog vermeld:
"Vragen over de productie en de jaarnota kunnen worden gesteld aan Greenchoice. Greenchoice levert bij de jaarnota een specifieke van de opwek van de Winddelen."
Wat leuk toch he: de Windcentrale verschuilt zich achter Greenchoice en Greenchoice verschuilt zich achter de overheid. Wat een treurig zootje.

• breinonline
  • Laatst online: 17:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Hier ook de eindnota gekregen. Klopt geen zak van. Er wordt niet in kWh gesaldeerd, er is één tarief gerekend terwijl mijn vaste contract tot 24 dec liep en levering na 31 dec is stopgezet. Dan zou ik op zijn minst twee tarieven verwachten. Dus ook ik ga een correctie aanvragen. Blij dat ik weg ben, wat een klantonvriendelijke toko.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Jaarnota ontvangen, geheel volgens de regeltjes. Omdat er netto is teruggeleverd worden de levertarieven op de hoogte van terugleververgoeding à € 0.08 gezet. Op die manier worden alle kWh's keurig gesaldeerd.
Over 2021 kreeg ik wegens een meterwissel het opgebouwde overschot uitbetaald, terwijl er nog een dure periode te gaan was (8 dagen ;) ). De notatermijn is op mijn verzoek daarom uitgebreid van 23-12-2021 tot 01-01-2022 en is de saldering nu uitgebreid inclusief die periode.
Al met al: tevreden. Het termijnbedrag is verlaagd van € 5,00 naar € 0,00 per maand.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:07
Hoelang moesten jullie op jaarrekening wachten? Ik ben op 1 januari overgestapt en heb nog steeds geen jaarrekening.

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

grote_oever schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:50:
Hoelang moesten jullie op jaarrekening wachten? Ik ben op 1 januari overgestapt en heb nog steeds geen jaarrekening.
Mijn contract loopt van 1 januari tot 1 januari. Gisteren de jaarnota ontvangen.
Was eigenlijk ook wel eenvoudig op te stellen. Na de meterwissel begonnen alle meterstanden op nul... :P

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@grote_oever Ik kreeg m afgelopen week. Ook per 1-1 weg na 13 jaar GC.

A'dam ZonPHP PVOutput

• moi427
Hier ook de periode van 1-1 tot 31-12, maar nog niet binnen. Ik verwacht ook weinig opwindends voor 2022 want dat wordt het pas vanaf 01-01-2023.
Overstappen naar bijv. een dynamisch contract kan ik niet, want dan heb je verplicht een "slimme" meter nodig en hier draait de Ferraris nog altijd prima z'n rondjes. Ook geen opslag aanwezig waardoor het effect nog te bezien valt. Met een "gewoon" contract naar een andere leverancier kan wel, maar dan ben ik per definitie mijn Winddelen kwijt en dat scheelt toch gemiddeld 500kWh per Winddeel per jaar (tegen het teruglevertarief, zelf zullen ze een hele berg meer vangen...). Dus zeker nu zal dat teveel schelen, behalve helaas momenteel door stilstand molen, zie hierna.

Qua WindCentrale en hun Winddelen die alleen via Greenchoice kunnen lopen
Sinds de nieuwe site half 2022 in productie ging heb ik zeer veel klachten etc. gestuurd waarop meestal geen of vage reacties. Belangrijkste telkens weer: de WindCentrale is volkomen intransparant doordat de (vrijwillige) communicatie via de Berichten sinds de nieuwe site geheel is verdwenen. Zoals hier eerder beschreven slechts 1x achteraf met anti-datering nadat ik hen erg veel daarop wees.
Sinds ik 10 januari een reactie per mail van ze ontving waarin ze tussen neus en lippen door schreven dat mijn molen het Rode Hert niet werkt vanaf 20 december, stuurde ik een klacht mij bestolen te voelen, zeker omdat nu de hoge opbrengst verdwenen is van de laatste winderige weken. En dat dit helemaal tijdens dit hopeloze energie-plafond uiteraard volstrekt waardeloos is. Maar nu wederom achteraf worden ein-de-lijk (op 12 januari, ruim 3 weken later...) de volgende meldingen in Berichten op de site plaatsen dat deze molen niet werkt etc. Klinkt als Kerstreces in de onderdelenwinkels.

Beste Winddelers,
Sinds 20 december staat het Rode Hert stil. De onderhoudspartij is op locatie geweest en moest onderdelen bestellen. Vandaag zijn ze op locatie om deze onderdelen te vervangen. De stilstand wordt gedekt door de beschikbaarheidsafspraken in het onderhoudscontract. Indien de molen zijn contractuele beschikbaarheid niet haalt ontvangt de coöperatie, en daarmee de Winddelers, daar een vergoeding voor. Op de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering van Het Rode Hert laten we weten of de contractuele beschikbaarheid is gehaald over het huidige productiejaar.

en
Beste Winddelers,
Op dit moment is de live productie niet zichtbaar. We zijn bekend met dit probleem. Je kunt onder Productie Historie de stroomproductie tot een dag geleden terugvinden. Zodra de weergave zichtbaar is informeren we je met een nieuw bericht.

Als de genoemde beschikbaarheidsafspraken gehaald zouden worden, staat er toch iets niet erg scherp in het onderhoudscontract. Maar het wordt over het jaar getakeld, dus 2022 alleen al in december 11 dagen uitval (in oktober ook al 13 dagen) en de nog steeds opbouwende rest (inmiddels al 13 dagen) valt onder 2023.
Afijn, beter ongelooflijk bijzonder héél erg laat dan niet en hopen dat dit eindelijk als verbeterpunt naar hun KLANTEN is opgenomen in hun bedrijfsvoering. Verwacht ik dat? Nee, zeker niet, het zou me na alle moeite dit aanhangig te maken bijzonder verbazen, maar hoop doet leven.

• alfatrion
grote_oever schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:50:
Een afrekening moeten binnen zes weken worden opgemaakt.

• grote_oever
Vandaag (20:49) ook de jaarafrekening gehad. Voor de geinteresseerde:

Contract: Variabel
Termijn 1 januari t/m 31 december 2022
Maandbedrag 2022: €0 (alleen in januari 2022 heeft kennelijk greenchoice 34 euro afgeschreven)

Tarieven volgens website:

Levering normaal tarief
.Levering normaalLevering dal
Q1€0.08€0.08
Q2€0.09€0.09
Q3€0.115€0.115
Q4€0.115€0.115

Teruglevering normaal tarief
.Teruglevering normaalTeruglevering dal
Q1€0.08€0.08
Q2€0.09€0.09
Q3€0.115€0.115
Q4€0.115€0.115

Ik kan niet achter komen hoe de tarieven berekend zijn. Maar het lijkt positief uit te vallen. Teruglevertarief is meer dan afnametarief. Ik had uitgerekend dat ik €568,15 terug zou moeten krijgen. Dat is dus meer.

Op de greenchoice website kun je verbruik terug zien. Daar kun je verbruik ook in euro's terug zien. Hier geeft site echter 100 euro extra teruggave aan. Vermoede komt het omdat de 674kwh die ik netto over hield niet tegen teruglevertarief verrekend is.

Ze vinden het wel jammer dat ik weg ben! Nou, ik niet! Man, wat een onnodige stress heb ik gehad in dit topic.

[Voor 39% gewijzigd door grote_oever op 14-01-2023 00:21]

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:44
Ook vandaag eindnota ontvangen. zelfde berekening voor netto teruglevering zoals anderen.

voor 4 periodes leveringstarieven gehad, met vanaf 20-10 die belachelijke 1,04 tarief.
Maar zoals voor netto teruglevering krijg je die leveringstarief niet en wordt alleen met terugleveringstarief gerekend..

• Blaadje
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-01 19:21
Ik heb de jaarafrekening ook ontvangen.
3 verschillende tarieven gehad (dubbel tarief en op dal meer verbruikt dan teruggeleverd).
Uiteindelijk heb ik 350 kwh meer teruggeleverd dan verbruikt.

Op de jaarafrekening staan wel wat vreemde dingen.
1. Bij de levering dal staat een net iets hoger bedrag dan bij de levering normaal.

2. Bij de teruglevering dal en normaal wordt een net iets hoger bedrag gerekend dan bij de levering.

Al met al pakt het voor mij gunstig uit. Ben gelukkig al per 01-01 overgestapt dus geen slapeloze nachten meer.

• Turrican
Dat de bedragen op de samenvatting afwijken komt puur doordat er verschillende tarieven waren tijdens de afrekenperiode. In de specificatie kun je terugzien hoe dit berekend is.

De samenvatting is volgens mij een gewogen gemiddelde, vandaar dat de gemiddelde tarieven voor levering en teruglevering dan verschillend zijn.

• jeffrey91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:37
Het wordt steeds gekker lijkt het wel. Afnemen tegen het tarief van Greenchoice maar salderen tegen het tarief van het prijsplafond? Of lees ik het verkeerd? Zie onderstaande uitleg van Greenchoice.

Sowieso ga ik niet akkoord met hun uitleg maar ik verwacht dat er tegen augustus wel meer duidelijkheid is vanuit de overheid zodat ik er geen last van heb, althans dat hoop ik 😅

Salderen is het verrekenen van uw jaarlijkse stroomafname met uw jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van uw stroomtarieven. Dus voor elke kWh die u opwekt, krijgt u dezelfde prijs als die u per kWh betaalt. We verrekenen dit op de jaarnota. Heeft u meerdere contracten / tarieven in één jaar? Dan krijgt u uw teruglevering vergoed tegen de tarieven van het contract wat in die periode actief was. Bijvoorbeeld: uw teruglevering in maart krijgt u vergoed tegen de tarieven die u in maart had. Dit jaar is er natuurlijk ook nog eens het prijsplafond, dus het kan zijn dat de tarieven waartegen gesaldeerd wordt lager zijn dan de tarieven waartegen het verbruik wordt afgenomen. Daarom geef ik altijd de volgende tip: zorg, als het kan, dat u een klein stukje netto teruglevering overhoudt.

Wanneer u meer stroom teruglevert dan zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een netto terugleververgoeding. Omdat we dan met het teruglevertarief rekenen, en hier gedurende het jaar geen wijzigingen in zijn aangebracht, zorgt dat dat het hele verbruik wel écht een op een wordt weggestreept.
Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op www.greenchoice.nl/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Nefit Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:43
jeffrey91 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:46:
Het wordt steeds gekker lijkt het wel. Afnemen tegen het tarief van Greenchoice maar salderen tegen het tarief van het prijsplafond? Of lees ik het verkeerd? Zie onderstaande uitleg van Greenchoice.

Sowieso ga ik niet akkoord met hun uitleg maar ik verwacht dat er tegen augustus wel meer duidelijkheid is vanuit de overheid zodat ik er geen last van heb, althans dat hoop ik 😅

Salderen is het verrekenen van uw jaarlijkse stroomafname met uw jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van uw stroomtarieven. Dus voor elke kWh die u opwekt, krijgt u dezelfde prijs als die u per kWh betaalt. We verrekenen dit op de jaarnota. Heeft u meerdere contracten / tarieven in één jaar? Dan krijgt u uw teruglevering vergoed tegen de tarieven van het contract wat in die periode actief was. Bijvoorbeeld: uw teruglevering in maart krijgt u vergoed tegen de tarieven die u in maart had. Dit jaar is er natuurlijk ook nog eens het prijsplafond, dus het kan zijn dat de tarieven waartegen gesaldeerd wordt lager zijn dan de tarieven waartegen het verbruik wordt afgenomen. Daarom geef ik altijd de volgende tip: zorg, als het kan, dat u een klein stukje netto teruglevering overhoudt.

Wanneer u meer stroom teruglevert dan zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvangt u van Greenchoice een netto terugleververgoeding. Omdat we dan met het teruglevertarief rekenen, en hier gedurende het jaar geen wijzigingen in zijn aangebracht, zorgt dat dat het hele verbruik wel écht een op een wordt weggestreept.
Dat is precies wat ik vandaag berekend had. Als zij het verlaagde tarief prijsplafond gaan gebruiken is dit zeer nadelig. In 2024 nog een keer als je in 2023 overschot hebt.
In mijn mail aan hen met vraag hoe af te zien van prijsplafond wordt in het antwoord dit niet duidelijk.
Ze zeggen er zelfs niets over. Ik ga deze vraag nogmaals stellen. Doe er meteen een concreet voorbeeld bij met vraag hoe ze dit berekenen.
Absurd dat dit zo gaat. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat GC er alles aan doet om het onderste uit de kan te halen

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:26
Lowlands schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Dat is precies wat ik vandaag berekend had. Als zij het verlaagde tarief prijsplafond gaan gebruiken is dit zeer nadelig. In 2024 nog een keer als je in 2023 overschot hebt.
In mijn mail aan hen met vraag hoe af te zien van prijsplafond wordt in het antwoord dit niet duidelijk.
Ze zeggen er zelfs niets over. Ik ga deze vraag nogmaals stellen. Doe er meteen een concreet voorbeeld bij met vraag hoe ze dit berekenen.
Absurd dat dit zo gaat. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat GC er alles aan doet om het onderste uit de kan te halen
Ik probeer te begrijpen wat jullie hier in als probleem ervaren. Kan je dat uitleggen?

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:43
Sjamo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Ik probeer te begrijpen wat jullie hier in als probleem ervaren. Kan je dat uitleggen?
@Sjamo
Uitgaande van jaarafrekening per 30-06
Als ik bijv in de 2e helft van 2023 (prijsplafond) kWh overhoud krijg ik die volgens Greenchoice dan ‘vergoed’ met de prijs van het prijsplafond. Als ik begin 2024 diezelfde kWh opmaak, ze vallen immers binnen mijn contractjaar dat loopt 1 juli tm 30 juni, moet ik het dan geldende tarief betalen voor die kWh.
Dat zal dus zeker meer zijn dan het tarief tijdens het prijsplafond voor de meeste mensen,
En je vraag is eigenlijk ook mijn grootste punt. Door al deze verborgen berekeningen, je krijgt pas antwoord na heel lang doorvragen, is het bijna niet meer te volgen maar word je wel benadeeld.

Toevoeging: ik dacht met een vast contract en jaarlijks salderen goed te zitten maar omdat de overheid per 1-1 belastingen aanpast én we een prijsplafond krijgen is het volgens Greenchoice oké om een knip te maken.
Dit zal dan misschien niet gelden voor wie uiteindelijk meer opwekt dan verbruikt maar dat is dan maar een deel vd mensen. Wij wilden ons overschot gebruiken om te verwarmen met airco. In januari en februari kan ik nog niet goed inschatten hoeveel kWh we gaan opwekken in mei en juni dus ik zal toch meer gas gaan gebruiken dan gehoopt. Lijkt me niet de bedoeling van terugdringen gasverbruik

[Voor 26% gewijzigd door Lowlands op 15-01-2023 17:42]

• moi427
Het lijkt erop dat het salderen bepaald niet volgens de regels wordt uitgevoerd, nl. tegen tarief c.q euro's i.p.v. kWh.
Tekst van de consumentenbond van 21 juli 2022 op https://www.consumentenbo...ervergoeding-zonnepanelen:
Wat is salderen?
De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Dit heet salderen. Alleen over je netto (gesaldeerde) verbruik (afgenomen energie min teruggeleverde energie) betaal je verbruikskosten, energiebelasting en btw.

Dit houdt in dat er op het verbruik in kWh gesaldeerd moet worden en het resultaat in euro's verrekend.
Ook aardig in dit artikel is overigens de zgn. redelijke terugleververgoeding, die zeker bij GC allesbehalve redelijk is.
Aan de ACM lijken we nog altijd niets te hebben, erg tandeloos i.p.v. handhaven.

Let ook op dat GC niet maandelijks mág salderen, wat ze nu getruct lijken te gaan doen door bijv. maandelijks het tarief te gaan veranderen onder het mom van een "flexibeler variabel contract", dus dan maandelijks het contract aanpassen etc.
Dus of ze op deze listige manier onder deze wettelijke regel uit gaan komen, ondanks wat uitgesproken is tegen Budget Energie die ook maandelijks ging salderen maar daarin teruggefloten werd, valt nog te bezien want GC blijft compleet onduidelijk.
Zie artikel hier op Tweakers: https://tweakers.net/revi...maandelijks-salderen.html

En ik herhaal het nogmaals: zoveel mogelijk klachten omtrent GC en de problemen schrijven op https://radar.avrotros.nl...nt-voor-de-energiecrisis/
Met Budget Energie kregen ze handhaving voor elkaar, dat kan ook hier erg nuttig zijn.

[Voor 4% gewijzigd door moi427 op 15-01-2023 17:42]

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:12:
[...]

Zojuist even gezocht, er zou een debat zijn over het wijzigingsvoorstel mbt salderen in december maar het lijkt erop dat dit (weer) is uitgesteld, nu tot 16 januari 2023.

[...]

Zie https://www.tweedekamer.n...35594#activity-2022A01608
Debat is begonnen!

Livestream: Plenair debat (wetgeving) Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling voor kleinverbruikers (35594)

https://www.tweedekamer.nl/

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-02 22:57
Wolly schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Debat is begonnen!

Livestream: Plenair debat (wetgeving) Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling voor kleinverbruikers (35594)

https://www.tweedekamer.nl/
Was erg interessant om dit te volgen, bedankt Wolly !

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-02 21:42
Na overstap met gas heeft greenchoice een jaarnota opgemaakt waarin mijn salderingsoverschot tegen 0.10 cent/kWh werd uitgekeerd.
In december heb ik hier ene mail over gestuurd maar nooit antwoord opgekregen.
Nu ben ik ook recent overgestapt met elektrisch, dus ben ik maar gaan bellen.
De tweede lijns helpdesk vertelde me dat ze niets kunnen betekeken: Ze moesten volgens de wet in november een nota opmaken (die heet jaarnota maar is dat dus niet), en daarbij dus stroomoverschot tegen terugleververgoeding uitkeren.

Hierbij staat geschreven door @Droplollie dat het wel goed is gekomen. Maar daarvoor was een klacht nodig?

• Droplollie
WackoH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:05:
Na overstap met gas heeft greenchoice een jaarnota opgemaakt waarin mijn salderingsoverschot tegen 0.10 cent/kWh werd uitgekeerd.
In december heb ik hier ene mail over gestuurd maar nooit antwoord opgekregen.
Nu ben ik ook recent overgestapt met elektrisch, dus ben ik maar gaan bellen.
De tweede lijns helpdesk vertelde me dat ze niets kunnen betekeken: Ze moesten volgens de wet in november een nota opmaken (die heet jaarnota maar is dat dus niet), en daarbij dus stroomoverschot tegen terugleververgoeding uitkeren.

Hierbij staat geschreven door @Droplollie dat het wel goed is gekomen. Maar daarvoor was een klacht nodig?
Dit speelde in mijn (tussentijdse 'jaarnota') is in februari 2022 opgemaakt. Daadwerkelijke jaarnota zou op 1 december moeten zijn. Na 1 december niet de beloofde verrekening nog ontvangen. 13 december gemaild over wanneer ik het zou ontvangen. 14 december reactie 'binnen enkele weken'. Nu nog niets. Weer een mail gestuurd. Als er nieuws is laat ik het weten.

Als het je helpt kan ik je de correspondentie doorsturen? Stuur dan maar een DM!

• WackoH
Dank. Als het goed is heb je vanmiddag al een DM gekregen.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 22:45

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik ben per 1 jan overgestapt van GC. Eindafrekening gekregen. Ter info ik heb een meterwissel gehad op 13-5. Tariefperiode steeds van 1 jan - 1 juli. Zonnepanelen 3e week juli geactiveerd. Kaal tarief 13-05 tot 1-07 was 8 cent, na 1 juli 11,5 cent (levering). Teruglevering ook 11,5 cent zoals hier in het topic bekend.

Klopt dit wel? Ze strepen de kale leveringstarieven tegen elkaar weg, en toegegeven ze zetten de energiebelasting en ODE op 0. Eigenlijk moeten ze de kwh toch wegestrepen? In mijn geval lijkt het mij iets gunstiger voor mezelf uit te vallen omdat het levertarief voor 1 juli lager was :P. Strikt genomen salderen ze nu ook niet per tariefperiode. Levering en terugleveringswaarden zijn overigens conform mijn P1 meter.

Verder loop ik wel een kleine 200 euro mis doordat ze niet jaarlijks salderen.

i7 4790K Asus Z97Pro WifiAC 16GB DDR3 980Ti OC Samsung 970 EVO 1GB Ziggo Max

• Turrican
Omdat je netto teruglevert in deze afrekenperiode zijn alle tarieven (ook van levering) op het terugleveringstarief gezet. Je daadwerkelijke leveringstarieven neem ik aan hoger, als je op half jaarlijks variabel tarief zat.

Dit is de manier waarop Greenchoice dit doet. Ik zie niets vreemds aan deze eindafrekening (als in, anders dan andere rekeningen die ik gezien heb van ze).

Je opmerking over de misgelopen EUR 200 snap ik niet, Deze rekening gaat niet over een heel jaar. Je bedoelt vanwege de meterwissel?

• alfatrion
WackoH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:05:
Onzin, en bij mij hebben ze wel een nieuwe afrekening opgemaakt.

• route99

route99

Solarman20191 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:09:
[...]Was erg interessant om dit te volgen, bedankt Wolly !
En vond je dit ingediende amendement van de wet ook interessant?
https://www.tweedekamer.n...2023Z00430&did=2023D01078
Amendementen
17 januari 2023
Amendement van het lid Bontenbal 35594 nr. 25 over het in lagere regelgeving vastleggen dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast.
welk tarief zonnestroom gesaldeerd moet worden door energieleveranciers wanneer een klant in de toekomst slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen. Daarmee ontstaat de mogelijkheid voor energieleveranciers om voor het te salderen deel van de geleverde elektriciteit het voor hen meest gunstige, en daarmee voor de klant ongunstige, tarief te hanteren. De indiener regelt met dit amendement dat de minister in lagere regelgeving vastlegt dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast.
Compleet:
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL 2
Vergaderjaar 2022-2023
35 594 Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag ter uitvoering van de afbouw van de salderingsregeling voor kleinverbruikers
Nr. 25 AMENDEMENT VAN HET LID BONTENBAL Ontvangen 17 januari 2023
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel I, onderdeel E, subonderdeel 2, wordt aan het voorgestelde vierde lid vóór de punt de volgende zinsnede toegevoegd: , en over de berekening van het tarief dat wordt gehanteerd bij het te verminderen percentage van de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast.

Toelichting

In de wet wordt nog niet duidelijk gemaakt tegen welk tarief zonnestroom gesaldeerd moet worden door energieleveranciers wanneer een klant in de toekomst slechts een deel van de geleverde elektriciteit mag salderen. Daarmee ontstaat de mogelijkheid voor energieleveranciers om voor het te salderen deel van de geleverde elektriciteit het voor hen meest gunstige, en daarmee voor de klant ongunstige, tarief te hanteren. De indiener regelt met dit amendement dat de minister in lagere regelgeving vastlegt dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast.

Bontenbal
Dit lag helaas dus in de lijn van de verwachtingen.... voorstel: Dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast. Ben benieuwd.

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:07:
Hier ook de eindnota gekregen. Klopt geen zak van. Er wordt niet in kWh gesaldeerd, er is één tarief gerekend terwijl mijn vaste contract tot 24 dec liep en levering na 31 dec is stopgezet. Dan zou ik op zijn minst twee tarieven verwachten. Dus ook ik ga een correctie aanvragen. Blij dat ik weg ben, wat een klantonvriendelijke toko.
Omdat ik via het contactformulier niks meer heb vernomen nu maar een mail gestuurd naar vragen@greenchoice.nl:
Goedendag,

Ik heb een tijd terug de eindnota ontvangen (Klantnummer #######). Deze is niet juist en ik wil dus een correctie aanvragen. Dat heb ik 11 januari gemeld via het contactformulier op uw website. Echter, ik heb niets gehoord of een verdere bevestiging ontvangen.

Bij deze verzoek ik dus nogmaals om een correctie. Er is niet correct gesaldeerd (contract liep tot 24-12-2022) dus ik verwacht dat er binnen die periode gesaldeerd wordt op KWh. Daarna tot het eind van het jaar gold een variabel tarief. Daar hoort dus met een ander tarief gerekend te worden. Er is nu gerekend met 1 tarief over de hele periode van de eindnota.

U hebt aangegeven rond 10 februari 2023 de eindnota af te schrijven. Indien er geen correctie volgt kan ik niet tot betaling overgaan.

Met vriendelijke groet,

breinonline

Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:52
breinonline schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:11:
[...]

Omdat ik via het contactformulier niks meer heb vernomen nu maar een mail gestuurd naar vragen@greenchoice.nl:

[...]
Tip: neem meteen contact op met klachtenafdeling. Hier ook gedaan en vrij snel reactie.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:38
route99 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:06:
[...]

En vond je dit ingediende amendement van de wet ook interessant?
https://www.tweedekamer.n...2023Z00430&did=2023D01078

[...]

[...]

Dit lag helaas dus in de lijn van de verwachtingen.... voorstel: Dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast. Ben benieuwd.
Hopen dat er snel weer contracten zijn dus. Want met contract is de tariefsperiode gewoon een jaar. We worden dus weer genaaid door de kamer omdat ze geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Met variabel wat nu de realiteit is valt dit gewoon nadelig uit. Voor de traditionele vaste contracten had dit wel het gewenste effect gehad. Je vraagt je bijna af of deze lui wel rekeningen betalen want ze snappen er niets van.

• Wolly
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Hopen dat er snel weer contracten zijn dus. Want met contract is de tariefsperiode gewoon een jaar. We worden dus weer genaaid door de kamer omdat ze geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Met variabel wat nu de realiteit is valt dit gewoon nadelig uit. Voor de traditionele vaste contracten had dit wel het gewenste effect gehad. Je vraagt je bijna af of deze lui wel rekeningen betalen want ze snappen er niets van.
De indiener van deze motie weet dondersgoed hoe dit uitpakt, Bontenbal werkte hiervoor in de energiebranche.

• alfatrion
Denk je dat daarvoor een meerderheid te vinden is? Ik niet, maar je weet het natuurlijk nooit.

• WackoH
alfatrion schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:47:
[...]Onzin, en bij mij hebben ze wel een nieuwe afrekening opgemaakt.
Geijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken....
Bij een meterwissel ken het wel, dus moet het hier ook kunnen. Het lijkt me vooral onwil.
[...]Omdat ik via het contactformulier niks meer heb vernomen nu maar een mail gestuurd naar vragen@greenchoice.nl:[..]
Ik heb midden december ene mail naar dit adres gestuurd. Maar nooit wat van gehoord. Toen ik op donderdag belde, kon de persoon van de helpdek wel zien dat ik die mail had gestuurd. Uit de reactie kreeg ik de indruk dat ze daar niets mee doen en wachten tot mensen bellen.
rupie99 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:35:[...]
Tip: neem meteen contact op met klachtenafdeling. Hier ook gedaan en vrij snel reactie.
Idd, dat gaat mijn volgende stap zijn.

• breinonline

breinonline

WackoH schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:17:
[...]

Ik heb midden december ene mail naar dit adres gestuurd. Maar nooit wat van gehoord. Toen ik op donderdag belde, kon de persoon van de helpdek wel zien dat ik die mail had gestuurd. Uit de reactie kreeg ik de indruk dat ze daar niets mee doen en wachten tot mensen bellen.
Ik ben benieuwd. Ik heb een hekel aan bellen en als ze niet met een correctie komen betaal ik niet. Dus ik ben benieuwd of ze dan actief met mij contact gaan zoeken.

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Turrican schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:31:
Omdat je netto teruglevert in deze afrekenperiode zijn alle tarieven (ook van levering) op het terugleveringstarief gezet. Je daadwerkelijke leveringstarieven neem ik aan hoger, als je op half jaarlijks variabel tarief zat.
Dank voor het antwoord. Dat levertarief klopt inderdaad niet met de werkelijkheid (levertarief was eerste halfjaar 17,5 cent kaal).
Dit is de manier waarop Greenchoice dit doet. Ik zie niets vreemds aan deze eindafrekening (als in, anders dan andere rekeningen die ik gezien heb van ze).
Iedereen zegt dat greenchoice per tariefperiode saldeert, maar bij mij saldeerden ze het stukje mei-juli in ieder geval mee, dat scheelt mij toch wel.
In dit geval was het voor hun ook gunstiger geweest als ze de kwh's hadden weggestreept en dan het teruglevertarief van 11,5 cent op de netto teruglevering hadden toegepast. Dit komt omdat er van mei tot juli een lager teruglevertarief was van 8 cent. Reken maar na (als je zin hebt :P) dat zou 137,89 zijn, nu is het 160,28.
Je opmerking over de misgelopen EUR 200 snap ik niet, Deze rekening gaat niet over een heel jaar. Je bedoelt vanwege de meterwissel?
Met het mislopen van de 200 bedoel ik als ze van 1 januari tot 1 januari hadden gesaldeerd. (wat ze niet doen, maar wat dubieus is gezien de bedoeling van de salderingsregeling)

• Turrican
Initial G schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:14:
Iedereen zegt dat greenchoice per tariefperiode saldeert, maar bij mij saldeerden ze het stukje mei-juli in ieder geval mee, dat scheelt mij toch wel.
Ik heb in dit topic volgens mij al een paar keer gezegd dat Greenchoice niet per tariefperiode saldeert... ze doen dus niet wat Budgetenergie een tijdje gedaan heeft, vorig jaar.

Voor het bepalen van de salderingsgrens (dus of je netto afnemer bent of netto teruglevert) kijkt Greenchoice niet naar de tariefperiodes, maar naar een heel jaar (zoals het hoort). Je zult dus ook niet bijvoorbeeld in 1 tariefperiode de terugleververgoeding krijgen en in de andere de leveringstarieven moeten betalen.

• Supersjellie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-02 18:46
Voor het bepalen van de salderingsgrens (dus of je netto afnemer bent of netto teruglevert) kijkt Greenchoice niet naar de tariefperiodes, maar naar een heel jaar
Dat klopt
Iedereen zegt dat greenchoice per tariefperiode saldeert
Hier draait het om, ze geven bij netto verbruik niet het hele lage teruglevertatief van 12 cent ofzo (het verschil met budget energie aanpak destijds) Maar gebruiken het levertarief van de periode. En dat zit de crux met de maandelijkse tarieven. Vergeten we prijsplafond krijg je in mei voor levering 100 kwh*0,4 = 40 euro. In december is het tarief dan misschien 80 cent en betaal je 101*0,80=80,80 euro. En hoewel je netto 1kWh gebruikt ga je 40,40 euro betalen. Dat is Greenchoice tariefperiode salderen.

[Voor 3% gewijzigd door Supersjellie op 23-01-2023 18:58]

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Turrican schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:56:
[...]
Ik heb in dit topic volgens mij al een paar keer gezegd dat Greenchoice niet per tariefperiode saldeert... ze doen dus niet wat Budgetenergie een tijdje gedaan heeft, vorig jaar.

Voor het bepalen van de salderingsgrens (dus of je netto afnemer bent of netto teruglevert) kijkt Greenchoice niet naar de tariefperiodes, maar naar een heel jaar (zoals het hoort). Je zult dus ook niet bijvoorbeeld in 1 tariefperiode de terugleververgoeding krijgen en in de andere de leveringstarieven moeten betalen.
Supersjellie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:57:
[...]
Dat klopt
[...]
Hier draait het om, ze geven bij netto verbruik niet het hele lage teruglevertatief van 12 cent ofzo (het verschil met budget energie aanpak destijds) Maar gebruiken het levertarief van de periode. En dat zit de crux met de maandelijkse tarieven. Vergeten we prijsplafond krijg je in mei voor levering 100 kwh*0,4 = 40 euro. In december is het tarief dan misschien 80 cent en betaal je 101*0,80=80,80 euro. En hoewel je netto 1kWh gebruikt ga je 40,40 euro betalen. Dat is Greenchoice tariefperiode salderen.
1. Ze kijken kennelijk niet naar het jaar als er een meterwissel is geweest.
2. Dat salderingssommetje snap ik niet helemaal, moet het 40,80 zijn wat je betaalt? Ik snap het idee wel nu denk ik. Maar het blijft zo dat gezien het lagere mei-juli tarief waar ze bij mij mee rekenden gunstiger uitvalt voor mij dan per kWh salderen.

[Voor 9% gewijzigd door Initial G op 24-01-2023 10:18]

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

[...]

[...]
op mijn eindnota lijkt het ook 1 tarief, maar het is een soort gewogen gemiddelde van de tarieven die geweest zijn. Als je de notaspecificatie online bekijkt zie je hoe het precies zit.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:29
Als je netto teruglevert stellen ze één tarief en wordt er eigenlijk gewoon jaarlijks gesaldeerd. Als je netto stroom trekt rekenen ze eerst alles om naar euros per tariefperiode. Dat is inderdaad niet zoals BE het deed, maar het is niet jaarlijks salderen.

• WackoH
Ik heb zojuist een nette en aardige email gekregen dat GC een correctienota op gaat stellen zodra ze de eindstanden binnen hebben.

Ik heb steeds bijgehouden waar ik met m'n salderingsoverschot zat en erop gemikt dat ik met ruim 100 kWh over zou overstappen.
Dat zou ook zijn gelukt... Helaas heeft mijn nieuwe elektriciteitsleverancier de boel een beetje verkl**t en is dat vergeten of zo iets. Ik vond het raar dat de standen bij GC blijven doorlopen en heb gebeld. Helaas net voor het weekend, en in het weekend ging ik over de grens heen (het gaat snel met een EV...).

Lang verhaal kort: Uiteindelijk was ik met ~30 kWh een netto afnemer geworden wat ongunstig uit kan pakken.

Nou ja, maar afwachten wat er gebeurt.

Ik hoef ook weer niet het onderste uit de kan. Ik blijf het principe dat stroom wordt omgezet naar Euro's tegen het (contract)tarief op dat moment, wel de eerlijkste oplossing vinden waar zowel consumenten als leveranciers een deel van de pijn pakken.

• alfatrion
WackoH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:46:
Ik heb steeds bijgehouden waar ik met m'n salderingsoverschot zat en erop gemikt dat ik met ruim 100 kWh over zou overstappen.
Dat zou ook zijn gelukt... Helaas heeft mijn nieuwe elektriciteitsleverancier de boel een beetje verkl**t en is dat vergeten of zo iets.
Als de nieuwe elektriciteitsleverancier het contract niet op tijd heeft opgezegd, dan is hij schadeplichtig. De schade wordt begroot door het verschil te nemen tussen de hypotetische situatie, waarin de opzegging op tijd is doorgezet, en de werkelijke situatie waarin dat niet is gebeurt. Overigens kun je ook altijd zelf rechtstreeks opzeggen, maar daar heb je nu niets meer aan.

• Supersjellie
Initial G schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:02:
[...]
2. Dat salderingssommetje snap ik niet helemaal, moet het 40,80 zijn wat je betaalt?
[...]
Klopt, even te snel getypt :-) Moest vooral op netto afname komen want bij netto levering salderen ze wel zoals het moet. Bij half jaarlijkse tarieven kon dit sommetje inderdaad ook in je voordeel werken, bij maandelijkse tarieven verwacht ik dit niet zo snel.

Nou ja, eerst maar zien wat ze in de politiek gaan besluiten over dit onderwerp...

• WackoH
alfatrion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:30:
[...]Als de nieuwe elektriciteitsleverancier het contract niet op tijd heeft opgezegd, dan is hij schadeplichtig. De schade wordt begroot door het verschil te nemen tussen de hypotetische situatie, waarin de opzegging op tijd is doorgezet, en de werkelijke situatie waarin dat niet is gebeurt.
Die paar dagen maakt me op zich niet uit (al was in de nhact het tarief voor belastingen soms '0'!)
heb.
Alleen is het risico dat GC dan de kWh in Euros tegen tarieven gaat verrekenen, niet kWh tegen kWh. Ik kan me voorstellen dat de nieuwe leverancier er niet echt een boodschap aan heeft dat GC niet volgens de geest van de wet saldeert.
Overigens kun je ook altijd zelf rechtstreeks opzeggen, maar daar heb je nu niets meer aan.
Dat had ik juist gedaan! Netjes 30 dgn van tevoren via WhatsApp volgens voorwaarden en website (linkt automatisch naar WhatsApp, moest het ervoor installleren), ipv de gebruikelijke 14 dgn. Vermoedelijk is het daardoor spaak gelopen (die 9 januari staat in contract bij nieuwe leverancier, maar het is niet op tijd geactiveerd, pas nadat ik had gebeld).

[Voor 3% gewijzigd door WackoH op 24-01-2023 23:14]

• alfatrion
WackoH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:12:
Die paar dagen maakt me op zich niet uit (al was in de nhact het tarief voor belastingen soms '0'!) heb.
Dat GreenChoice nu met de leveringstarieven in plaatst van de terugleveringstarieven zal rekenen kan een groot verschil maken, omdat deze steeds omhoog zijn gegaan. Hierdoor betaal je voor je kWh in de winter aanzienlijk meer dan gedurende de herfst.
WackoH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 23:12:
Dat had ik juist gedaan! Netjes 30 dgn van tevoren via WhatsApp volgens voorwaarden en website (linkt automatisch naar WhatsApp, moest het ervoor installleren), ipv de gebruikelijke 14 dgn.
Heb je een einddatum of termijn genoemd? Dan is namelijk heel simpel, dan ben je gewoon weg en kan de netbeheerder je een rekening sturen (wat ze bij mij nog nooit hebben gedaan).

• WackoH
Ik weet dat het een groot verschil kan zijn.
Daarom zat ik met ene spreadsheet mijn meterstanden bij te houden en vooruit te plannen wanneer ik meost overstappen...

Einddatum. Maar geen bevestiging gekregen.

• grote_oever
WackoH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:41:
Ik weet dat het een groot verschil kan zijn.
Daarom zat ik met ene spreadsheet mijn meterstanden bij te houden en vooruit te plannen wanneer ik meost overstappen...

Einddatum. Maar geen bevestiging gekregen.
Off-topic:
Spreadsheet? Je kan beter naar een domitica oplossen kijken. Zoals home assistant of domitcz.

• Ventilator
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:48
Supersjellie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Dat klopt

[...]

Je beschrijft het juist Supersjellie. De door Greenchoice gehanteerde wijze van tariefperiode salderen resulteert erin dat je in periodes met hoge opwek welliswaar hetzelfde bedrag 'terugkrijgt' als je 'betaald', echter in periodes met lage opwek betaal je voor de kWh's dan de hoofdprijs.

Ik kijk daarom serieus om zsm over te stappen naar Samen Om. Zij geven aan zonder trucjes op de jaarrekening alle opgewekte kWh's (hoog en laag gewoon opgeteld) af te trekken van alle geleverde kWh's.

Totdat de overheid een keer duidelijkheid gaat geven hoe de energiemaatschappijen nou moeten gaan salderen, is Samen Om (de enige?) zeer gunstig als je teruglevering en verbruik redelijk bij elkaar liggen.

Of zie ik iets essentieels over het hoofd?

• Supersjellie
Ventilator schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Of zie ik iets essentieels over het hoofd?
Ik ben me ook aan het oriënteren. Belangrijkste wat ik begrepen heb is dat bij een overstap een afrekening volgt. Kortom dat moet je niet doen bij een groot overschot. Stel je hebt 500 kWh in de 'spaarpot' dan gaat je huidige leverancier die afrekenen tegen het lage terugleveringstarief (dus bij GC de 12 cent ofzo) en dan begin je bij de nieuwe weer op 0. Dat zal ongunstig zijn.

Ik denk dat door het prijsplafond dit jaar de GC methode wel op normaal salderen zal uitkomen. Daarmee neig ik naar even afwachten wat de nieuwe wet wordt met de stille hoop dat die een rekenmethode voorschrijft. Dan kan je weer 'gewoon' vergelijken op tarieven en terugleveringstarieven en hoef je je niet druk te maken hoe de salderingsmethoden zijn. Als iemand een mooi linkje heeft welke leveranciers gewoon kWh verrekenen en welke niet... is die zeer welkom
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee