Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:22:
Zo vragen wij ons af waarom de Belgen denken dat dit de perfecte tijd is om kerncentrales te sluiten die nog jaren mee hadden kunnen gaan

. En verschil is dat kerncentrales geen aardbevingen veroorzaken.
Zelf denk ik ook dat het op dit moment de juiste keuze zou zijn om toch weer meer gas omhoog te pompen, maar ik heb makkelijk praten, en het is een erg gevoelig onderwerp. Zelfs met een nieuw huis wil je nog steeds liever niet dat je 's nachts wakker geschud wordt. Overigens ben jij nu wel heel optimistisch ook, het Groningse gas is echt niet genoeg om in één keer alle inflatie problemen op te lossen.
Zoals ik zelf ook al aangaf, het is niet dat de politiek in belgië momenteel goede keuzes maakt. Wat jij aangeeft is inderdaad de kers op de taart in een crisis waar energie centraal staat..
Dat is het net, met de gemaakte winsten kan je mensen die hier last van ervaren heroriënteren. Dan is het naar mijn eventueel kortzichtige mening, gewoon de wil van de mens die ontbreekt. Echter als er mij een huis wordt belooft, eventueel zelfs nieuw wetende wat de huidige crisis momenteel inhoudt en ik dan een deel van de oplossing zou zijn ik volledig deze beslissing zou kunnen verdedigen.
Echter gaan er altijd mensen zijn die volmondig 'neen' gaan zeggen. Hebben we dat ook niet van de windmolens?
Het enigste wat je ze aandoet, is de mensen die hier last van ervaren heroriënteren. Dit kan je zien als een last of een unieke kans.
Even ter illustriatie:
Gaswinning leverde Nederland 428 miljard euro op
Bijna zestig jaar na de start van de gaswinning in het Nederlandse Groningen is eindelijk duidelijk welk bedrag dat heeft opgeleverd. In totaal werd er, gecorrigeerd voor inflatie, 428 miljard euro winst gemaakt, waarvan de staat, via afdrachten en winst van staatsdeelnemingen, 363,7 miljard opstreek. Dat blijkt uit berekeningen van aandeelhouder Shell, die zijn ingezien door ‘Het Financieele Dagblad’.
-------------------
80% ontgint en dit leverde 428mijard op. Dus er is nog 20% te ontginnen.
Echter is de prijs op de Europese markt, aan de hand van een artikel geplaatst op
23augustus x15 gegaan.
Korte rekensom: 20% van 428miljard = 85.6 miljard
85.6 miljard x 15 = 1284miljard
Bovenstaande is theoretisch.. Moest het gasveld verder worden ontgint zal de prijs natuurlijk dalen, maar ik denk dat het punt duidelijk is dat je hier sowieso met GIGA winsten zou zitten. Ook nog niet te spreken over de gemiste kans qua aanzien in Europa.
Edit:
Nog even extra ter illustratie om aan te tonen over welke potentiële winsten zou gaan. In 2020 bedraagt het bbp van nederland 912miljard. Kijk voor mij is het dan wel vrij duidelijk.
Je bent voor of je bent tegen. Maar ik stel me dan wel de vraag of de cons opwegen tegenover de pro’s.
[Voor 4% gewijzigd door Rubberen op 30-09-2022 10:42]