• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Volgens Putin in zijn speech, de gas pijplijn opgeblazen door Anglo-Saxons :?

[Voor 29% gewijzigd door gise op 30-09-2022 17:21]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

gise schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:44:
Volgens Putin in zijn speech, de gas pijplijn opgeblazen door Anglo-Axians :?
Is dat een verzinsel wat hij even bedenkt? Want ik kan niks op Google vinden wat ermee te maken heeft?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-01 13:11
*knip* we vragen altijd om eigen inzet en onderbouwing bij dit soort complexe geopolitieke vragen.

[Voor 67% gewijzigd door defiant op 02-10-2022 02:11]

• gise
  • Niet online
Nee.

[Voor 29% gewijzigd door defiant op 02-10-2022 02:12]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Lol, want dan verwacht je dat hij toch wel gewoon een prima kerel leek te zijn die z'n afspraken nakomt?

[Voor 18% gewijzigd door defiant op 02-10-2022 02:13]

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth0.nl

• Stijnb_
Hoe lang denk je dat iedereen deze energie prijzen zullen blijven betalen? In Brussel en Den Haag verdienen ze genoeg. Maar de normale werk mens? Laat staan dan nog eens de producten die de hoogte in schieten kwa kost prijs.

• Stijnb_
killercow schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:55:
[...]

Lol, want dan verwacht je dat hij toch wel gewoon een prima kerel leek te zijn die z'n afspraken nakomt?
*knip* dit soort statements zul je moeten onderbouwen met betrouwbare bronnen.

[Voor 21% gewijzigd door defiant op 02-10-2022 02:16]

• gise
  • Niet online
Stijnb_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:56:
[...]

Hoe lang denk je dat iedereen deze energie prijzen zullen blijven betalen? In Brussel en Den Haag verdienen ze genoeg. Maar de normale werk mens? Laat staan dan nog eens de producten die de hoogte in schieten kwa kost prijs.
Ja, we hebben hogere gas en energieprijzen, de oorzaak hiervan ligt bij Rusland die een autonoom land binnen valt en vervolgens heel Europa onder druk zet met het al afknijpen van gasleveringen in een poging tot blackmail.
Om het vervolgens maar op een akkoordje te gooien met Rusland en ons over te geven aan hun voorwaarden? Nee bedankt.

Wij betalen deze oorlog momenteel met onze hogere energie prijzen voor het leveren van wapens aan Oekraine. Oekraine betaald deze oorlog met bloed voor het voortbestaan van hun land.

Ik zeg niet dat ik graag meer betaal voor mijn energie, maar het alternatief is voor mij geen optie, dus ja, dan maar meer betalen voor energie en gas.

Edit: De voorwaarden van Rusland voor een akkoordje zijn duidelijk: alle sancties van tafel (en waarschijnlijk ook stoppen met steun aan UA in de vorm van levering van wapens)
Met andere woorden; Rusland haar gang laten gaan, wegkijken, niks doen, en we krijgen goedkoop Russisch gas.

[Voor 12% gewijzigd door gise op 30-09-2022 15:17]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-01 17:43
Rubberen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:32:
Je bent voor of je bent tegen. Maar ik stel me dan wel de vraag of de cons opwegen tegenover de pro’s.
Ik zou je geloven en mee gaan als Groninger. Als ze de afgelopen jaren er geen rotzooi van hebben gemaakt. Heb het wel gezien bij mijn ouders 2 jaar lang met heeeeeel veeel moeite en gedoe en second opinions 3th opinions en heel veel gedoe. Om een paar duizend euro los te krijgen.

Nee, we geloven de staat gewoon niet dat ze gul kunnen compenseren. Dat gaat NIET gebeuren. En je krijgt het probleem, dan wanneer er gigantisch veel geld gaat vloeien. Alles heel duur gaat worden.
Er was laatst in een bepaald gebied in Groningen dat men 10.000 euro kreeg, de prijzen van lokale installateurs e.d. gingen door het dak. Omdat er ineens een stoot geld vrij komt. Dus ook daar moet je weer tegen compenseren door dus daarop weer extra te compenseren omdat je een lokale inflatie stijging krijgt door geld te dumpen.

Na de ervaring van afgelopen jaren gaat echt niemand in Groningen geloven dat de overheid het dit keer wel goed gaat regelen. :) Eens? In de praktijk hebben de Groningers alleen de Cons... dat is dan de praktijk en wij weten dat hier.

[Voor 4% gewijzigd door Immutable op 30-09-2022 18:46]

• Immutable
Stijnb_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:49:
Zouden we het niet beter op een akkoordje gooien met Putin. In plaats van ons blauw te betalen?
Grapjas, een akkoord van hem is niks waard. We hadden al een akkoord over de grenzen van Oekraïne. Er waren al akkoorden over de valuta die gebruikt zouden worden met lopende contracten. Er waren al zoveel akkoorden, die allemaal verbroken zijn. Waarom zou jij dit akkoord ook geloven? Ineens de andere akkoorden vergeten?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat kan, maar Putin houdt zich niet aan afspraken. Stel dat we hem nu de vandaag "geannexeerde" gebieden geven en de Krim dan bouwt Putin weer zijn leger op van ons geld en kunnen we over 10-20 jaar weer aan de bak.

Nu moeten we doorbijten en oplossingen zoeken voor de torenhoge kosten. Ik betaal me ook blauw aan gas en licht, maar dat heb ik liever dan dat Putin ons bij de ballen heeft. We hadden ons nooit afhankelijk moeten maken van Russisch gas..

[Voor 8% gewijzigd door defiant op 02-10-2022 02:13]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:44
Ik heb zelf de indruk dat Poetin met zijn speech wil insinueren: geef ons die vier gebieden en we houden op met oorlog voeren.

Dan heeft ie zijn trofee om thuis geen gezichtsverlies te lijden tov de bevolking.

Ik vraag mij echt af welke stap de internationale gemeenschap nu zal zetten: Oekraïne dwingen tot een wapenstilstand of de boel laten uitgroeien tot een complete (wereld)oorlog.

Waarmee ik niet wil zeggen dag een wapenstilstand in de huidige omstandigheden een oplossing is. De situatie in die regio zal blijven etteren.

Europa heeft inderdaad een kolosale fout gemaakt door zich zo afhankelijk op te stellen. Nu moeten we er door om die fout te herstellen.
Met Poetin is er zowiezo niets meer aan te vangen. Geen enkele vorm van diplomatie of overeenkomsten sluiten is nog mogelijk. Het vertrouwen is volledig weg.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02
Naar aanleiding van de gaslekken in de North Stream pijpleidingen heeft Andrew Baxter, de directeur van milieuorganisatie Environmental Defense Fund, berekend dat er naar schatting zo'n 115.000 ton methaan is ontsnapt. Dat is ongeveer evenveel als 2 miljoen benzineauto's in een jaar uitstoten.
Bron:

(Methaan is een krachtig broeikasgas met 80 keer het opwarmende vermogen van koolstofdioxide. Het gas heeft alleen korter een schadelijk effect voor het klimaat dan koolstofdioxide.)

[Relativerende modus: Misschien krijgen we hierdoor niet zo'n koude winter, gunstig voor het gasverbruik en daardoor minder afhankelijk van Russisch gas /Relativerende modus] ;>)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Immutable
Wozmro schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
Ik heb zelf de indruk dat Poetin met zijn speech wil insinueren: geef ons die vier gebieden en we houden op met oorlog voeren.
Waarom zijn dat precies de gebieden met veel resources? Olie/Gas en Kolen? hmm

Voor 2014 zijn er veel resources gevonden in die gebieden. In 2013 had shell een contract afgesloten voor 10 miljard dollar om daar gas uit de grond te halen. Dit is niet doorgegaan uiteindelijk vanwege de onstabiliteit in de regio.

Rusland is de drugsdealer naar EU toe, en Rusland wil ons als Junkie maar 1 optie geven. Zijn drugs, en hij wil gewoon geen concurrentie. Er ligt namelijk nog veel meer energie in Ukraine dan in Noorwegen en andere plekken in EU.

Het is gewoon een machtspelletje om macht en geld uiteindelijk. Waaruit Rusland zijn acties er nu heeft toegeleid dat EU nu cold turkey moet afkicken. EU wil ook dat grondgebied terug, want we hebben die energie nodig. En een stabiel land, die alternatieve bronnen aanbied. Niet alleen Rusland.

Al dat Nazi's en onderdrukte Russische mensen zijn allemaal een excuus, ik bedoel zijn paramilitaire Wagner Group is zelf ook hardstikke Nazi. Alleen dat is prima.... gek he.

Op het eind gaat het gewoon om resources en macht. Met allemaal drama erop geplakt om het te laten lijken dat het ergens anders om gaat.

[Voor 12% gewijzigd door Immutable op 01-10-2022 12:09]

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 00:42
Italië ontvang vanaf vandaag geen gas meer van Gazprom:

https://www.huffingtonpos...10329834/?ref=huff-hm-f-3 (Google Translate link)

Klinkt als teleurgestelde Vlad die dacht dat de nieuwe rechtse regering de steun voor Oekraïne wel even liet vallen. Jammer joh!

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Wozmro
https://solar.lowtechmaga...tGjcczfkd-aCtD-MPzrWLpd7w

Een artikel over energie die het hele grote plaatje beschouwd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
https://www.nu.nl/economi...eiding-nord-stream-2.html

Het gaslek van NordStream 2 is gedicht, en van NordStream 1 verwachten ze morgen gedicht te hebben.
Waarschijnlijk zullen ze de komende jaren niet gebruikt worden, maar ben wel benieuwd of berichten over de NordStream-pijpleidingen nog steeds invloed op de gasprijs zullen hebben.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Wozmro
Zoals ik het lees is het lekken van gas sterk verminderd maar is de buis daarom nog niet hersteld.

Dat zou wel heel snel zijn denk ik.

Rusland is ook deels eigenaar van die buizen denk ik. Dus er zal eerst moeten gepraat worden over wie wat gaat doen, en wie de herstelling zal betalen denk ik dan.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Onbekend schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:33:
https://www.nu.nl/economi...eiding-nord-stream-2.html

Het gaslek van NordStream 2 is gedicht, en van NordStream 1 verwachten ze morgen gedicht te hebben.
Waarschijnlijk zullen ze de komende jaren niet gebruikt worden, maar ben wel benieuwd of berichten over de NordStream-pijpleidingen nog steeds invloed op de gasprijs zullen hebben.
Vanwaar de conclusie "gedicht"? Ik lees dat niet terug in het artikel?

Testing, one, two ...

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:09
NordStream 2 lekt niet meer omdat er een evenwicht is bereikt tussen de gas- en waterdruk, maar het gat zit er nog steeds

System | Racing is in my Blood

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:53
hardware-lover schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Vanwaar de conclusie "gedicht"? Ik lees dat niet terug in het artikel?
In de eerste regel staat "Er lekt geen gas meer uit de Nord Stream 2-gaspijpleiding.", waaruit ik de conclusie trok dat het lek gedicht is. (En ik dacht dit ook ergens anders te hebben gelezen.)

Maar nu ik het nog eens lees, komt het inderdaad doordat er geen drukverschil meer is tussen het gas en het water. Niks gedicht dus. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51

Jiffy

God, you're ugly!

Er is idd niks gedicht. Reparatie van zoiets moet je sowieso denken aan 1 à 2 maanden. Zelfs als ze meteen een reparatiepoging hadden ondernomen, had eea nog niet gerepareerd kunnen zijn. Is dus puur dat water- en (resterende) gasdruk nu (vrijwel) gelijk zijn aan elkaar, waardoor er (vrijwel) geen gas meer ontsnapt uit de leidingen.

Wachten ze te lang met reparatie, dan zal er niks meer te repareren zijn. En ik verwacht überhaupt niet dat er op een redelijke termijn een reparatiepoging gedaan zal worden.

NS1 en 2 gaan gewoon niet meer open. Nooit meer. Good riddance.

NS2 is daarmee wel een perfect voorbeeld van fenomenale kapitaalvernietiging... 9,5 miljard euro down the drain. Jammer dan.

[Voor 12% gewijzigd door Jiffy op 01-10-2022 22:57]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Wozmro
Plus nog een hoop geld om die buizen terug op te ruimen.

Of denken die uitbaters/eigenaars dat ze hun onbruikbare rommel gewoon zo op de zeebodem mogen laten liggen?

Ook de schade veroorzaakt door het ontsnapte gas zal moeten gecompenseerd worden.

Eigenaars van assets hebben rechten én plichten. Het kan niet enkel kassa kassa zijn.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:45

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jiffy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:55:
NS1 en 2 gaan gewoon niet meer open. Nooit meer. Good riddance.

NS2 is daarmee wel een perfect voorbeeld van fenomenale kapitaalvernietiging... 9,5 miljard euro down the drain. Jammer dan.
Wat ik verwacht is een repurposing door het eindpunt te veranderen en er een transit leiding tussen FI <> DE of Baltics <> DE van te maken oid.
En dan in DE een LNG regassifier eraan hangen etc.

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2022 09:08]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:55
renegrunn schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:00:
[...]

Tuurlijk, ik snap ook wel dat we in een uitzonderlijke situatie zitten. Ik vind het alleen moeilijk te geloven dat Groningen de eerste en enige optie is… En trouwens volgens mij staat dat ook nog niet vast?
De beste optie is een gereguleerde energiemarkt. Enkele partijen maken nu megawinsten, ten kosten van consument en MKB.

Het is toch belachelijk dat op de markt alle kWh’s op dezelfde manier afgerekend worden? Kostprijs van produceren zou leidend moeten zijn. Windenergie is niet duurder geworden door hogere gasprijzen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wozmro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:04:

Of denken die uitbaters/eigenaars dat ze hun onbruikbare rommel gewoon zo op de zeebodem mogen laten liggen?

Ook de schade veroorzaakt door het ontsnapte gas zal moeten gecompenseerd worden.

Eigenaars van assets hebben rechten én plichten. Het kan niet enkel kassa kassa zijn.
Ja vast. Dat opruimen gaat heel misschien gebeuren (kleine kans).

Die compensatie gaat echter zeker niet plaats vinden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:04:

Dat wordt natuurlijk wel heel makkelijk victim blaming. Degene wiens pijpleiding is opgeblazen, moet betalen voor het opruimen ervan?

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:52
Sissors schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Dat wordt natuurlijk wel heel makkelijk victim blaming. Degene wiens pijpleiding is opgeblazen, moet betalen voor het opruimen ervan?
Toch is dat doorgaans wel hoe het werkt. Heeft niets met victim blaming te maken. Als er bijvoorbeeld op mijn land drugsafval wordt gestort, kan ik opdraaien voor de kosten voor het opruimen ervan. Pas als de dader is gepakt kan ik die aansprakelijk stellen.

Edit:
@Glashelder uiteraard. Ik reageerde vooral vanwege dat "victim blaming".

[Voor 7% gewijzigd door inhico op 02-10-2022 12:35]

...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is wel even een iets andere schaal dan hier. Ten eerste de kosten van het opruimen: hoe worden die verdeeld en wat als de Russen nee zeggen? Tot waar ruim je de boel op? De Russen staan vast niet toe dat Westerlingen in hun territoriale wateren buizen gaan opruimen.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-01 18:13
Joris748 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:32:
Kostprijs van produceren zou leidend moeten zijn. Windenergie is niet duurder geworden door hogere gasprijzen.
Het nadeel van jouw voorstel is dat er nooit meer geinnoveerd gaat worden, immers is je winst gegarandeerd.

Je ziet nog steeds mafketels in 's lands grootste krant beweren dat windmolens op subsidie draaien, terwijl er as we speak maatregelen worden genomen om overwinsten op windenergie af te romen 8)7 . Als we de markt, binnen bepaalde kaders, geen keuzes laten maken en de gevolgen van die keuzes laten dragen, dan winnen ideologie en de gevestigde orde en komen we nergens.

Ik snap dat we op korte termijn de pijn moeten verzachten, maar als we niet uitkijken richten we een systeem in waar duurzame energie fossiele energie subsidieert, dat lijkt me met het oog op het klimaat, onze economie en het milieu ook erg onwenselijk.
Glashelder schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:04:
De Russen staan vast niet toe dat Westerlingen in hun territoriale wateren buizen gaan opruimen.
Een ongebruikte pijp kan gelukkig rustig 100 jaar blijven liggen zonder dat iemand er last van heeft. Uiteindelijk moet hij opgeruimd worden, maar dat is niet bepaald een prioriteit.

[Voor 16% gewijzigd door ph4ge op 02-10-2022 13:56]

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
ph4ge schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Het nadeel van jouw voorstel is dat er nooit meer geinnoveerd gaat worden, immers is je winst gegarandeerd.

Je ziet nog steeds mafketels in 's lands grootste krant beweren dat windmolens op subsidie draaien, terwijl er as we speak maatregelen worden genomen om overwinsten op windenergie af te romen 8)7 . Als we de markt, binnen bepaalde kaders, geen keuzes laten maken en de gevolgen van die keuzes laten dragen, dan winnen ideologie en de gevestigde orde en komen we nergens.

Ik snap dat we op korte termijn de pijn moeten verzachten, maar als we niet uitkijken richten we een systeem in waar duurzame energie fossiele energie subsidieert, dat lijkt me met het oog op het klimaat, onze economie en het milieu ook erg onwenselijk.

[...]

Een ongebruikte pijp kan gelukkig rustig 100 jaar blijven liggen zonder dat iemand er last van heeft. Uiteindelijk moet hij opgeruimd worden, maar dat is niet bepaald een prioriteit.
Sorry, ik bedoelde kostprijs + een maatschappelijk verantwoord rendement. Ben het geheel met je eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
Joris748 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

De beste optie is een gereguleerde energiemarkt. Enkele partijen maken nu megawinsten, ten kosten van consument en MKB.

Het is toch belachelijk dat op de markt alle kWh’s op dezelfde manier afgerekend worden? Kostprijs van produceren zou leidend moeten zijn. Windenergie is niet duurder geworden door hogere gasprijzen.
Prima, zet ik een paar mensen voor minimumloon op een fiets, die kunnen voor circa E100 een kWh genereren. Gelukkig is de kostprijs leidend, mag jij dat betalen!

Het is juist gezond als bedrijven de kans hebben om een bestaand product voor minder te produceren. Op korte termijn hebben die een hoge winstmarge, op lange termijn wordt de productie vervangen door goedkopere en betere alternatieven. Het is nu ineens veel interessanter om veel geld te investeren in nieuwe windparken om maar wat te noemen, en dat is juist precies wat we nodig hebben.

• Joris748
Hielko schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Prima, zet ik een paar mensen voor minimumloon op een fiets, die kunnen voor circa E100 een kWh genereren. Gelukkig is de kostprijs leidend, mag jij dat betalen!

Het is juist gezond als bedrijven de kans hebben om een bestaand product voor minder te produceren. Op korte termijn hebben die een hoge winstmarge, op lange termijn wordt de productie vervangen door goedkopere en betere alternatieven. Het is nu ineens veel interessanter om veel geld te investeren in nieuwe windparken om maar wat te noemen, en dat is juist precies wat we nodig hebben.
Waarom zou een producent 350 EUR voor een MWh aan windenergie moeten krijgen, als je het 100 EUR kost om die te produceren? Is 125 EUR niet voldoende om te blijven investeren in (ontwikkeling van) windenergie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
Joris748 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Waarom zou een producent 350 EUR voor een MWh aan windenergie moeten krijgen, als je het 100 EUR kost om die te produceren? Is 125 EUR niet voldoende om te blijven investeren in (ontwikkeling van) windenergie?
Als de marktprijs lange tijd onder die 100 euro duikt, ga jij dan het verlies van de producent vergoeden?

Als iemand z'n huis met een mooie overwaarde kan verkopen, moet die dan met minder genoegen nemen zodat starters een kans krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:25
Joris748 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Die vergelijking is natuurlijk niet zo simpel, want in de praktijk kost een windmolen eerst heel veel geld en heb je daarna heel veel jaren nodig voordat je überhaupt te investering terugverdient.

Maar als we even in deze simpele realiteit blijven - waarbij inderdaad het bouwen van een windmolen buitengewoon winstgevend is - dan kan de overheid gewoon voor heel veel geld de vergunningen veilen om een windmolen te bouwen. Als die E125 inderdaad meer dan genoeg is voor een mooie winst zullen partijen tegen elkaar op willen bieden net zo lang tot hun netto winst inderdaad op dat niveau komt te liggen, en de extra waarde zit dan in de vergunning en gaat richting de overheid.

• Wozmro
[...]

Windmolens moeten op kosten van de eigenaar terug afgebroken worden aan het einde van hun levensduur.

Dat zou voor een gasbuis toch ook zo moeten zijn? Als experten verklaren dat die installatie definitief onherstelbaar is dan moet die opgeruimd worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Windmolens moeten op kosten van de eigenaar terug afgebroken worden aan het einde van hun levensduur.

Dat zou voor een gasbuis toch ook zo moeten zijn? Als experten verklaren dat die installatie definitief onherstelbaar is dan moet die opgeruimd worden.
Einde van de levensduur is natuurlijk iets heel anders dan wanneer ze opgeblazen worden. Als morgen iemand met een bootje explosieven een heel windmolenpark omgooit, dan vind ik iig het niet redelijk dat de eigenaar behalve zijn windmolens kwijt is, ook degene is die moet betalen voor afvoeren ervan.

Edit: Sowieso beetje de vraag of wat pijpen op de zeebodem nou echt een probleem zijn. Vooralsnog gaat iig niemand die dingen weghalen, probleem voor later ;)

[Voor 10% gewijzigd door Sissors op 02-10-2022 17:56]

• Wozmro
Dus stel dat er een windmolen opgeblazen wordt. Wie zal dan moeten betalen voor het opruimen?

Niet de eigenaar volgens jou, want die is slachtoffer. Wie dan wel? Of blijft de boel gewoon liggen?

• Sissors
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:08:
Dus stel dat er een windmolen opgeblazen wordt. Wie zal dan moeten betalen voor het opruimen?

Niet de eigenaar volgens jou, want die is slachtoffer. Wie dan wel? Of blijft de boel gewoon liggen?
Overheid tot het verhaalt kan worden op de dader.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:57

ericplan

5180 Wp PV

Interessant verhaal over een mogelijke oorzaak van de gaslekken in NS.

In het kort:

Lack of movement/maintenance in the pipelines lead to a methane hydrate buildup, Russia tried to clear it in an unsafe way, it exploded.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ph4ge
ericplan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:08:
Interessant verhaal over een mogelijke oorzaak van de gaslekken in NS.

In het kort:

Lack of movement/maintenance in the pipelines lead to a methane hydrate buildup, Russia tried to clear it in an unsafe way, it exploded.

[Embed]
Als dit zo was zou Rusland dat al lang gezegd hebben. Ze verzinnen constant nep onderhoud, waarom zouden ze over echt onderhoud liegen? Daar is geen motief voor. Bovendien is het erg sterk dat het op 4 verschillende plaatsen mis gaat als het slechts een ongeluk is.

Daarnaast was NS1 gewoon in gebruik en NS2 gewoon onderhouden en onderdruk.

[Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 03-10-2022 09:07]

SW-0040-8191-9064

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Nou, in dit geval is het misschien gewoon een kwestie van broekzak/vestzak :+

• Joris748
ph4ge schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Als dit zo was zou Rusland dat al lang gezegd hebben. Ze verzinnen constant nep onderhoud, waarom zouden ze over echt onderhoud liegen? Daar is geen motief voor. Bovendien is het erg sterk dat het op 4 verschillende plaatsen mis gaat als het slechts een ongeluk is.

Omdat fouten toegeven ook vaak moeilijk is in dictaturen.

• ph4ge
Joris748 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Omdat fouten toegeven ook vaak moeilijk is in dictaturen.
Waarom zouden ze het onderhoud niet aankondigen? Dat doen ze al maanden, is ook perfect om de gasprijs te beinvloeden? Sterker nog, er zijn ook Europese eigenaren.

SW-0040-8191-9064

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002

dr.lowtune

Deugt niet

ph4ge schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Dit past ook wel weer in de handelswijze van de Russen, komen met een verhaal, dit een beetje plausibel laten lijken zodat er al weer twijfel is. En twijfel is precies wat ze willen zaaien.

"Hij is per ongeluk in een mes gevallen, ja 4 keer, met z'n rug....zo onfortuinlijk". Dat niveau zeg maar.

• Joris748
ph4ge schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Waarom zouden ze het onderhoud niet aankondigen? Dat doen ze al maanden, is ook perfect om de gasprijs te beinvloeden? Sterker nog, er zijn ook Europese eigenaren.
Ik heb het ook niet over het aankondigen van onderhoud. Ik doel specifiek op het toegeven van gemaakte fouten. Dat zag je bij Tsjernobyl al, dat info niet bij de partijtop kwam. Hoe groot is de kans, dat iemand ruiterlijk aan Putin toegeeft dat zijn organisatie een fout heeft gemaakt?

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32
Wozmro schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:08:

Hier zijn gewoon regels voor, samen met contractuele afspraken...

Het zou me niets verbazen als er een objectieve aansprakelijkheid rust bij de eigenaar van het windmolenpark om dit af te vangen. Deze zal zijn windmolenpark ergens verzekerd hebben zodat deze de kosten dekken en het verhalen op degene die de schade heeft veroorzaakt.

Probleem is dat oorlog / terror vaak buiten de reguliere clausules valt (overmacht). Dan zit jezelf met de aansprakelijkheid en zal je zelf moeten verhalen (of de overheid zal bij moeten springen).

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de boel inderdaad blijft liggen als a) de verzekering niet dekt, b) de uitbater zelf geen middelen heeft om het op te lossen en c) de overheid het wel best vindt.

Hier een voorbeeld (om maar in RU stijl te blijven) van een Russisch oorlogsship welke in Noorwegen strandde na een gebroken sleepkabel, Dat schip heeft er 18 jaar gelegen voordat men de boel heeft weggehaald ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
De mensen die klagen over subsidies voor windenergie hoor je nooit over hoe geen enkel bedrijf ook maar 1 euro wil investeren in kernenergie zonder garanties van de overheid.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 15:54

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Laat me raden, volgende week zijn de schappen met conserven leeg.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 15:54
hcQd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Laat me raden, volgende week zijn de schappen met conserven leeg.
Ja dat sowieso, ik zat er zelf ook over te denken, maar ja toen dacht ik, hoe vaak eet ik die nou eigenlijk, en ja... maar toch

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01 19:21
Uit het artikel:
De leveringszekerheid van de producten komt niet in gevaar. ,,We plannen de pauze op een moment dat het oogstseizoen voorbij is en er geen verse groenten meer van het land komen. Overige producten zoals peulvruchten schuiven we nu door in de planning. We kunnen dus voorlopig gewoon leveren”, verklaart topman Timo Hoogeboom.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-01 16:07
Dussss, eigenlijk was dit toch wel komkommertijd in de fabriek geweest en speculeren ze liever op de kans dat het over een paar maanden goedkoper is energie in te kopen dan nu. Daadwerkelijke productie onder de streep: vrijwel identiek.

• YakuzA

YakuzA

De gas opslag voor de EU zit momenteel voor meer dan 90% vol, dus ondanks alles zit het nu net zo vol als in de goede jaren rond deze tijd :)
https://agsi.gie.eu/

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2022 09:18]

PSN

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In een scenario waarbij Putin niet meer aan de touwtjes trekt, hoe waarschijnlijk is het dan dat de huidige beperkte gastoevoer uit Rusland zo blijft?

Ik durf in te zetten op onwaarschijnlijk: geld bepaalt bijna alles in de Russische machtskringen. Dus is Putins opvolger meer gebaat bij de tientallen miljarden dollars aan gas export naar EU.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41

_Eend_

🌻🇺🇦

Zelfs al zouden ze de gastoevoer weer willen opstarten, hoe gaan ze dat doen zonder Nord Stream?

• sloth
  • Niet online
Als ik bijvoorbeeld naar dit kaartje kijk, dan zijn er toch meerdere alternatieven voor Nord Stream. Deze lopen dan wel via transitlanden zoals Ukraine.

Mogelijk zijn deze te beperkt in capaciteit?

• Sissors
  • Nu online
sloth schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:06:
Als ik bijvoorbeeld naar dit kaartje kijk, dan zijn er toch meerdere alternatieven voor Nord Stream. Deze lopen dan wel via transitlanden zoals Ukraine.

[Afbeelding]

NS2 is nog nooit actief geweest, dus dat die kapot is, is niet het grootste probleem. NS1 zal wel significant gedeelte zijn geweest, maar hoewel we mogelijk niet naar 'normaal' kunnen zonder NS1, kunnen we wel heel veel dichter bij komen dan we nu zijn.

Het probleem is meer politiek dan logistiek. Oftewel, ik zou me drukker maken over hoe we van Putin / Russische invasie in Oekraïne afkomen, dan hoe we logistiek het gas krijgen.

• YakuzA

YakuzA

sloth schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:06:

[Afbeelding]

Rusland heeft alle verbindingen behalve die door Oekraine lopen actief gesloten.
(nordstreams opgeblazen, door polen hebben ze zelf afgesloten)

De oostelijke leiding door UA richting het zuiden is ook dicht omdat Rusland daar gas aftapte in bezet gebied.

de 2 noordelijke leidingen door UA hebben meer dan genoeg capaciteit om gas door te voeren.

De paar overgebleven leidingen hebben capaciteit om dit op te vangen, maar Rusland wil gewoon niet leveren.

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2022 11:18]

PSN

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://www.statista.com/...ropean-gas-pipelines-map/

Zonder NS1 en NS2 is er een gat van ongeveer 25 miljard m3 om op de EU import van 155 miljard m3 in 2021 terug te eindigen. Bij volledige benutting van de theoretische capaciteit.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:15:
https://www.statista.com/...ropean-gas-pipelines-map/

Zonder NS1 en NS2 is er een gat van ongeveer 25 miljard m3 om op de EU import van 155 miljard m3 in 2021 terug te eindigen. Bij volledige benutting van de theoretische capaciteit.
Vraag me af waar ze die cijfers vandaan halen :)

Volgens andere bronnen kan er rond de 90 BCM door UA heen namelijk
Gazprom currently sends 42.4 million cubic meters of natural gas through Ukraine per day — about 17 percent of the line's capacity.
https://www.politico.eu/a...ross-ukraine-jeopardized/
42*365/17*100 = ongeveer 90 BCMPA

Misschien dat ze bij statistica de contract waarde van RF hebben gepakt?
Under a 2019 transit agreement, Moscow is on the hook to pay for 40 billion cubic meters of gas to flow through Ukrainian pipelines this year

[Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2022 11:44]

PSN

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-01 16:14
YakuzA schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:23:
[...]

Vraag me af waar ze die cijfers vandaan halen :)

Volgens andere bronnen loopt er rond de 90 BCM door UA heen namelijk
Nee, er liep op 28 september 42 miljoen m3 doorheen. Da's het enige wat er staat. De berekening naar het hele jaar wordt verder niet gemaakt en is dus een tikkeltje kort door de bocht. Er past hooguit meer door de pijp.

[Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 07-10-2022 11:48]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• sloth
  • Niet online
@IJzerlijm @YakuzA @Nat-Water

Alleen al door Ukraine kan er minstens 77 miljard m3 gas Europa bereiken (volgens de bron van @YakuzA 42.4 miljoen m3 per dag aan 17% capaciteit, dus 77,38 miljard m3 per jaar aan 85% capaciteit) oftewel bijna 50% van de de EU import van 155 miljard m3 in 2021.

@Nat-Water welke factoren spelen er dan nog, omdat je aangeeft dat bovenstaande wat kort door de bocht is?

Als ik dan naar de oorspronkelijke vraagstelling terug ga, gelet op de opmerking dat Nord Stream wellicht niet snel terug inzetbaar is na de sabotage, dan kan er via alternatieve pijpleidingen snel weer veel vraagcapaciteit via Rusland ingelost worden.

• Nat-Water
  • Laatst online: 31-01 16:14
Ja, @IJzerlijm heeft zn post aangepast :P. Voor de edit stelde hij dat er nu 90bcmy door Oekraine heen liep. Dat dus niet zo.

Maar ja hoor, er is nog zat capaciteit in theorie. NS2-2 kan in principe ook nog gewoon 27.5 bcmy leveren als we dat in Europa toelaten. Die leiding doet het nog gewoon.

Maar alternatieve pijpleidingen of niet, het is en blijft Russisch gas. Draait Rusland niet NS-1 dicht, dan draaien ze wel de Yamal pijplijn dicht. En datzelfde kunnen ze ook gewoon met de Brotherhood (die in Oekraine) -lijn doen.

[Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 07-10-2022 12:10]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• YakuzA

YakuzA

Nat-Water schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:08:
Ja, @IJzerlijm heeft zn post aangepast :P. Voor de edit stelde hij dat er nu 90bcmy door Oekraine heen liep. Dat dus niet zo.
Toen ik het teruglas, was mijn post inderdaad niet 100% duidelijk met wat ik bedoelde.

Met 'loopt' bedoelde ik dat er voor 90 bcm 'leidingen/capaciteit doorheen loopt'.

PSN

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
sloth schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:55:
@IJzerlijm @YakuzA @Nat-Water

Alleen al door Ukraine kan er minstens 77 miljard m3 gas Europa bereiken (volgens de bron van @YakuzA 42.4 miljoen m3 per dag aan 17% capaciteit, dus 77,38 miljard m3 per jaar aan 85% capaciteit) oftewel bijna 50% van de de EU import van 155 miljard m3 in 2021.

Als ik dan naar de oorspronkelijke vraagstelling terug ga, gelet op de opmerking dat Nord Stream wellicht niet snel terug inzetbaar is na de sabotage, dan kan er via alternatieve pijpleidingen snel weer veel vraagcapaciteit via Rusland ingelost worden.
En daarmee heeft Ukraine een strategisch belang bij de pijpleiding over hun gebied. Nu is Rusland van hen afhankelijk na de sabotage/langdurig uitvallen van NS1/2. In plaats van omgekeerd. En wij dus ook meer afhankelijk van Ukraine.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mooi nieuws: Plantaardige oliën sinds februari 2021 niet zo goedkoop als nu

Let wel: een eerdere versie van dit bericht had het specifiek over zonnebloemolie; dat klopte niet, het betreft plantaardige oliën in het algemeen.

[Voor 8% gewijzigd door Jerie op 11-10-2022 20:10]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• gise
  • Niet online
Moest wel even lachen om deze headline:

https://nos.nl/l/2448023#UPDATE-container-64643782

Nee bedankt Putin. Linksom of rechtsom, we willen als Europa van het Russische gas af en niet meer afhankelijk zijn van Rusland!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Links of rechtsom zullen we vast weer gas gaan afnemen. Europa zal waarschijnlijk wel moeten, want zoals ik het begrepen heb is het anders heel lastig om voor de winter van 2023/2024 de gasopslagen vol te krijgen..

• jaapstobbe
  • Laatst online: 31-01 19:41
Ik weet niet of deze al eens was gepost, maar mooi overzicht hoe afhankelijk ieder Europees land is:

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
jaapstobbe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:57:
Ik weet niet of deze al eens was gepost, maar mooi overzicht hoe afhankelijk ieder Europees land is:

[Afbeelding]
Interessant. Als ik het goed begrijp is het "oude" data, zou wel interessant zijn om de data van na 24 Feb te zien of te vergelijken met deze data.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37
RoD schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:45:
[...]

Interessant. Als ik het goed begrijp is het "oude" data, zou wel interessant zijn om de data van na 24 Feb te zien of te vergelijken met deze data.
Ja, staat er in hele kleine letters onder. Het is een schatting gebaseerd op het verbruik in 2020 en 2021. Zou zeker leuk zijn dit eens te vergelijken met 2022. De “other gas” zal zijn gegroeid en het totale verbruik van gas zal zijn gekrompen

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een vraag: Laatst hoorde ik dat de Nederlandse reserves goed gevuld zijn voor de winter. En die reserves schijnen te bestaan uit gas wat in de grond wordt gepompt in de zomer en er dan in de winter weer uit wordt gehaald.

Hoe wordt die reserve beschermd? Het gas zelf zit diep onder de grond dus zal weinig risico lopen. Maar er is natuurlijk ook infrastructuur nodig is om dat gas weer op te pompen. We zagen in Corona-tijd bijvoorbeeld dat telecom masten door onbekenden in brand werden gestoken.
Houden we in Nederland rekening met de mogelijkheid dat iemand die gasinstallaties aanvalt? Hoeveel moeite kost dat? Gaat het om 1 installaties of tientallen? Zijn ze goed beschermd? Zijn ze snel te herstellen als er brand wordt gesticht?

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:33:
Een vraag: Laatst hoorde ik dat de Nederlandse reserves goed gevuld zijn voor de winter. En die reserves schijnen te bestaan uit gas wat in de grond wordt gepompt in de zomer en er dan in de winter weer uit wordt gehaald.

Hoe wordt die reserve beschermd? Het gas zelf zit diep onder de grond dus zal weinig risico lopen. Maar er is natuurlijk ook infrastructuur nodig is om dat gas weer op te pompen. We zagen in Corona-tijd bijvoorbeeld dat telecom masten door onbekenden in brand werden gestoken.
Houden we in Nederland rekening met de mogelijkheid dat iemand die gasinstallaties aanvalt? Hoeveel moeite kost dat? Gaat het om 1 installaties of tientallen? Zijn ze goed beschermd? Zijn ze snel te herstellen als er brand wordt gesticht?
Om Maarten van Rossum even te citeren “Het is een zegen voor dit land dat ik geen terrorist ben. Als ik er even over nadenk leg ik in mijn piere eentje het hele land plat”

We zijn gewoon kwetsbaar. En we moeten niet alles willen oplossen met meer beveiliging. We hebben veiligheidsdiensten om de grootste dreigingen in kaart te brengen en daarop te acteren.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HEY_DUDE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Om Maarten van Rossum even te citeren “Het is een zegen voor dit land dat ik geen terrorist ben. Als ik er even over nadenk leg ik in mijn piere eentje het hele land plat”

We zijn gewoon kwetsbaar. En we moeten niet alles willen oplossen met meer beveiliging. We hebben veiligheidsdiensten om de grootste dreigingen in kaart te brengen en daarop te acteren.
Ik vermoed dat dat je toch tegen gaat vallen :). Je moet Maarten niet te serieus nemen.

Verder denk ik dat er genoeg gedaan wordt, maar dat hier terecht zo min mogelijk over gezegd wordt. Je wilt 'de vijand' niet teveel in de kijker spelen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HEY_DUDE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Veiligheidsdiensten spelen natuurlijk een grote rol in een gelaagd veiligheidsmodel. Maar dat kan nooit het enige zijn. NS1 en NS2 zijn niet spontaan de lucht in gegaan en dat konden de veiligheidsdiensten blijkbaar ook niet voorkomen. En ik heb niet veel vertrouwen in het vermogen van de Nederlandse overheid om risico's te voorzien en erop te anticiperen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

En ik heb niet veel vertrouwen in het vermogen van de Nederlandse overheid om risico's te voorzien en erop te anticiperen.

[...]
Dat mag, maar dan doe je helaas onze overheid te kort. Weet dat de Nederlandse overheid hier constant op diverse lagen en niveaus mee bezig is (bijvoorbeeld een inhaalslag mbt ICT-beveiliging; twee voorbeelden: totstandkoming THTC en opzetten SOCs). Fysiek betreft: het nauwelijks optreden jegens boerenprotesten in het begin daar lagen zonder enige twijfel risicoanalyses aan ten grondslag. Als we onze democratische samenleving democratisch willen houden, dan zullen we ook onze democratische rechtsbeginselen hoog moeten houden. Dat is een lange adem, en voortdurend proces. Daarentegen een lone wolf is lastig tegen te houden. Dan moet je al een informatiepositie hebben; bij een groepering is dat stukken eenvoudiger dan een lone wolf. Terrorismedeskundigen onderzoeken dan ook dit fenomeen. Er is verder ontzettend veel onbekend dat onder de radar dient te blijven. Daar weten gewone burgers zoals jij en ik nauwelijks tot niets over. En dat is prima. Wat je niet hoeft te weten, weet je niet, en als de Nederlandse burger het niet weet, is de kans kleiner dat derden zoals GROe het weten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
In het NRC van vandaag een achtergrondartikel over de liberalisering van de energiemarkten in de jaren 90 en het ontstaan van de afhankelijkheden van Rusland. Interessante context voor de discussie hier.

• defiant
  • Laatst online: 00:45

defiant

Moderator General Chat
onkl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:51:
In het NRC van vandaag een achtergrondartikel over de liberalisering van de energiemarkten in de jaren 90 en het ontstaan van de afhankelijkheden van Rusland. Interessante context voor de discussie hier.
Dat is inderdaad een goed retroperspectief van de aanloop van de problemen, het is een lang artikel, voor degenen zonder abonnement heb ik hier even de relevante quotes samengevat.

Reconstructie: Hoe Nederland de gasmarkt aan Poetin uitleverde
De basis voor de huidige energiecrisis is decennia geleden gelegd. Den Haag zag met eigen ogen dat Poetin niet te vertrouwen is met zijn gas, maar besloot meer zaken met hem te doen.
1. Ministers als ‘opportunistische meelopers’ in Brussel

Voor Nederland oogt de pijpleiding destijds politiek geruststellend – de Duitse oud-bondskanselier Gerhard Schröder heeft de leiding. En economisch interessant – mogelijk kan ook Gasunie er aandelen in kopen.
[...]
Maar de Polen, sinds 2004 EU-lid, ontwaren dan dus al een dubbele Russische agenda. „Rusland wilde rechtstreeks gas aan Duitsland leveren en tegelijk de mogelijkheid creëren om Centraal- en Oost-Europa – Oekraïne, Slowakije, Tsjechië, Polen – af te sluiten”, vertelt Sikorski.
[...]
Het brengt Den Haag niet op andere gedachten. „De Nederlanders”, schampert Sikorski, „waren gewoon opportunistische meelopers.”
2. De eenzame senator die het gevaar al in 2000 ziet

In het debat in de Eerste Kamer met Jorritsma over de openstelling van de gasmarkt, 20 juni 2000, wijst ze op de kans dat de markt „straks nog maar één dominante speler kent, te weten Rusland”. Ze voorspelt: „Ik kan alleen maar concluderen dat ons naar alle waarschijnlijkheid een stevige prijsontwikkeling te wachten staat.”

Niemand reageert.
3. De minister die vierkant tegen is

Al begin jaren negentig, vertellen toenmalige ambtenaren me, vreest Andriessen, een behoudende oud-werkgeversvoorzitter, dat de liberalisering die zekerheid zal aantasten. Want op een vrije markt zoeken afnemers naar de laagste prijs, en die vind je op de dagmarkt, de zogenoemde spotmarkt. Alleen: dagcontracten bieden geen langetermijnzekerheden.

De gasmarkt als oligopolie: verkopende landen hebben de macht. Dus een vrije markt, redeneert Andriessen, zal eindigen in hogere prijzen en minder voorzieningszekerheid.
4. Eén man breekt het debat open

Het zijn optimistische jaren. „De Koude Oorlog was voorbij, de wereld ging open”, vertelt Wijers me op een ochtend in café Americain in Amsterdam. Vrije energiemarkten passen in de tijdgeest: „Je moet de originaliteit van je eigen opvattingen nooit overschatten.”

In zijn eerste voorstellen, in 1995, wil hij gelijktijdig de stroom- én gasmarkt vrijmaken.

De steun is zo breed dat als de EU in 1996 met Wijers’ hartelijke instemming de richtlijn vaststelt die lidstaten in de nieuwe eeuw verplicht tot een vrije stroommarkt te komen, de bezwaren van Andriessen al bijna zijn vergeten.
5. Overheden die binnenlopen op stroombedrijven

Andere EU-landen, zoals Frankrijk en Duitsland, zullen hun stroomproductie voor een deel in nationale handen houden. Ook Wijers, die na de formatie van 1998 uit de politiek vertrekt, heeft als minister geprobeerd de vier regionale stroombedrijven via een nationale fusie te behoeden voor buitenlandse overname. Het mislukt. „De lagere overheden, vooral sommige provincies, hadden dollartekens in hun ogen, daar kwam ik niet doorheen”, zegt hij nu.
6. Een beetje Franse invloed

Jorritsma’s opvolger op Economische Zaken, Laurens Jan Brinkhorst (D66, 2003-2006) maakt een andere keuze. Hij besluit in 2004 dat de overheid de helft van de aandelen in de handelstak van Gasunie behoudt, terwijl Gasunie als netbeheerder volledig in overheidshanden komt. Oók krijgt Gasunie de financiële ruimte om in binnen- en buitenland met anderen miljarden te investeren in transportnetten. De latere deelname in Nord Stream is er een uitvloeisel van.
7. De gashandelaar die wordt geschaduwd

Intussen weten kenners dat Vladimir Poetin, sinds 2000 president, de Russische machtspositie op de gasmarkt uit wil spelen. Hij heeft het met zoveel woorden al beschreven in een artikel voor het St. Petersburg Mining Institute in 1999.

Geert Greving vertelt dat hij een goede bekende is van de familie van toenmalig burgemeester Anatoli Sobtsjak van Petersburg, voor wie Poetin eerder werkte. Zodoende is hem duidelijk dat de basis voor de energieliberalisering in de EU, de aanname dat je politiek en handel moet scheiden, volgens Poetin klinkklare nonsens is. „Poetin zag gashandel primair als instrument voor politieke machtsvorming.”

Zo groeit de mentale afstand tussen Moskou en Den Haag. Terwijl Den Haag jaren principiële structuurdebatten over de energieliberalisering voert, en overheden laat cashen via de verkoop van stroombedrijven, heeft het amper aandacht voor de omgekeerde beweging in Rusland
8. De ware Poetin in Amsterdam

Tot Van der Veers verbazing reageert Poetin in een bijtend betoog van zo’n tien minuten. Aanwezigen zien dat de president zijn uithaal heeft voorbereid: zijn punten staan op papier. Een schoffering.

„Jeroen dacht dat hij kon onderhandelen met Poetin, gezien Shells positie in Sachalin”, zegt Brinkhorst, die de plenaire sessie voorzit. „Dit was achteraf niet verstandig.’’
[...]
Evengoed gaat de controverse de geschiedenis in als bewijs dat voor Poetin, de autocraat, bij gashandel dezelfde wetten gelden als bij de uitoefening van politieke macht. En dat hij geen aarzelingen kent zijn macht ten nadele van een ander land of bedrijf uit te spelen: de EU liberaliseert, Poetin nationaliseert.
9. Het vredespact met de agressor

Nederland volgt de Duitse gedachte: Poetin beteugelen met handel. Maar de Poolse oud-minister Sikorski, nu Europarlementariër, vertelt me dat hij in 2006 aan het Molotov-Ribbentrop Pact refereerde omdat de Russische ambassadeur in Wit-Rusland destijds openlijk zei dat Rusland dankzij Nord Stream de kans kreeg Oost-Europese landen van gas af te sluiten zonder zijn gasleveranties aan Duitsland te blokkeren. „Nord Stream wás een vredespact met een agressor”, zegt hij.

En het frustrerende is, zegt Sikorski, „dat West-Europeanen onze zorgen maar bleven relativeren.”
10. Waarschuwing na waarschuwing

Frappant is achteraf ook hoe frequent kenners en adviseurs Den Haag er op zijn blijven wijzen dat de combinatie van energieliberalisering en Russische afhankelijkheid de voorzieningszekerheid in gevaar zou brengen.
[...]
Geert Greving, destijds Gasunie, is betrokken bij het AER-stuk uit 2008. Met zijn ruime Russische ervaring overtuigt hij de Energieraad, vertelt hij, dat Nederland zijn (Groningse) gasreserves langer moet bewaren als wapen tegen Russische afhankelijkheid. Hij wil dat de overheid „de regie op de gasmarkt” terugneemt. „Maar op EZ zeiden ze: neen, dat kan niet op een geliberaliseerde markt”, zegt Greving.
11. De pijnlijke conclusies

„En dan blijkt”, zegt Correljé, „dat Andriessen volkomen gelijk had.” Want inderdaad is de gasmarkt veranderd zoals de minister destijds vreesde: toen werd de gasprijs bepaald door langetermijncontracten, nu alweer jaren door daghandel: „Daardoor bouwde Nederland geen meer zekerheden op.” En inderdaad is Rusland de prijs gaan bepalen zoals de minister destijds vreesde: „Als Moskou de kraan dichtdraait, schiet de prijs omhoog.”

Zijn conclusie: „We zijn gewoon vergeten dat je een basisbehoefte als gas voor lange tijd moet vastleggen. Anders kan niemand zijn huishoudboekje nog opmaken.”
[...]
„Ik hoor West-Europeanen nu te vaak zeggen: we zijn belazerd door Poetin”, vertelt Sikorski. „En iets te weinig: maar we hádden kunnen weten dat Poetin ons zou belazeren.”
Het artikel laat goed zien dat het gasprobleem met Rusland een uitvloeisel is van de neoliberale visie die sinds de jaren 90 haar intrede deed in Nederland. Er werd heilig geloofd in de vrije markt, zonder door te hebben dat niet alle markten vrij zijn in de zin van meerdere vragers en meerdere aanbieders. Een oligopolie is bijvoorbeeld geen vrije markt in de zin zoals die vaak wordt voorgesteld.

Dat staat nog geheel los van een achteraf chronisch gebrek aan geopolitiek inzicht. Poetin is achteraf erg voorspelbaar geweest in z'n strategie en heeft hier genoeg signalen afgegeven, maar die zijn allemaal genegeerd.

Het zijn dure fouten, waar het de vraag is of we voorbereid zijn op soortgelijke geopolitieke missers, bijvoorbeeld met China.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• YakuzA

YakuzA

Nou, de Dutch TTF gas zit weer sub-100, de prijs van voordat Putin met zijn hand aan de gaskraan ging hangen in Juli 2021 :)

https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
Dutch TTF Gas Nov '22 (TGX22)
95.505 -18.071 (-15.91%) 07:31 CT [ENDEX]
Zal wel flink balen worden voor Putin als we nu 2 zachte winters achter elkaar zouden krijgen :+

[Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 14:43]

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:42:
Nou, de Dutch TTF gas zit weer sub-100, de prijs van voordat Putin met zijn hand aan de gaskraan ging hangen in Juli 2021 :)
Ik weet nu al dat dit straks weer politiek gebruikt zal worden. Er komt vanzelf iemand die ons eraan herinnert dat we duur gas voor de hoofdprijs hebben ingekocht voor onze wintervoorraad en dat we die straks weer verkopen voor een veel lagere prijs. Het prijsverschil kost de overheid miljarden.

• lost95
  • Laatst online: 06:00
downtime schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Ik weet nu al dat dit straks weer politiek gebruikt zal worden. Er komt vanzelf iemand die ons eraan herinnert dat we duur gas voor de hoofdprijs hebben ingekocht voor onze wintervoorraad en dat we die straks weer verkopen voor een veel lagere prijs. Het prijsverschil kost de overheid miljarden.
Maar scheelt ook weer in compensatie door prijsplafond (rekenend met prijs van 2,80 kost dat 23,5 miljard, weet zo alleen niet hoe de financiele garanties voor gas leveranciers is geregeld, per saldo zal overheid vast nog steeds duurder uit zijn ;)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• phicoh
lost95 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Maar scheelt ook weer in compensatie door prijsplafond (rekenend met prijs van 2,80 kost dat 23,5 miljard, weet zo alleen niet hoe de financiele garanties voor gas leveranciers is geregeld, per saldo zal overheid vast nog steeds duurder uit zijn ;)
Als de overheid niets doet (en de voorraden tegen de inkoopprijs verkocht worden), dan kost het de overheid alleen het prijsplafond voor kleingebruikers.

Dus ik denk dat de industrie wel zal proberen om de voorraden tegen een lagere prijs op de markt te krijgen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

phicoh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Als de overheid niets doet (en de voorraden tegen de inkoopprijs verkocht worden), dan kost het de overheid alleen het prijsplafond voor kleingebruikers.
Ze kunnen toch niet tegen inkoopprijs verkopen als de actuele marktprijs veel lager ligt?

• phicoh
downtime schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Ze kunnen toch niet tegen inkoopprijs verkopen als de actuele marktprijs veel lager ligt?
De actuele marktprijs ligt alleen lager als er genoeg gas aangevoerd wordt. In dat geval is het beter om het gas gewoon in de opslag te laten.

Normaal is er in de winter een tekort. Dan gaat de prijs vanzelf stijgen tot de inkoopprijs van het opgeslagen gas.

• YakuzA

YakuzA

phicoh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:01:
[...]
De actuele marktprijs ligt alleen lager als er genoeg gas aangevoerd wordt. In dat geval is het beter om het gas gewoon in de opslag te laten.

Normaal is er in de winter een tekort. Dan gaat de prijs vanzelf stijgen tot de inkoopprijs van het opgeslagen gas.
Zodra de vraag groter wordt en de vraag gedeeltelijk vanuit de opslag gaat komen, zal die inderdaad naar een gemiddelde gaan van de gemiddelde prijs in de opslag en de spotprijs, afhankelijk van de verhouding die dan uit de opslag wordt getrokken.

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 24-10-2022 16:09]

PSN

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

phicoh schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Good point. En mogelijk dat een deel van de voorraad nu al verkocht (maar niet geleverd) is voor de hogere prijzen van een paar weken geleden.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

Zal wel flink balen worden voor Putin als we nu 2 zachte winters achter elkaar zouden krijgen :+
Maar er komt een nieuw varkentje aan dat gewassen moet worden:

Ban op Russische olie veroorzaakt chaos op oliemarkt.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Muncher
XWB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Ietsje uitgebreider artikel op FD.

https://fd.nl/economie/14...-na-ban-op-russische-olie

[...]

FD schenkt ook hier aandacht aan. https://fd.nl/financiele-...onder-100-per-megawattuur
Hoezeer de onrust uit de markt verdwijnt wordt des te meer duidelijk wanneer er naar de spotmarkt wordt gekeken. Gas voor levering over een dag doet in Amsterdam nog maar €31,75 per megawattuur, tegen €338 op 26 augustus. Toen maakten het sluiten van de Nord Stream 1-pijpleiding met Russisch aardgas en de lage waterstanden in Europese rivieren een uitwijken naar steenkool, diesel en stookolie onmogelijk. In het afgelopen decennium lag de dagprijs gemiddeld op een ruime €19.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 00:42
Ik vul hem even aan met dit artikel uit de Stentor.
Daar wordt zelfs gesproken over een mogelijk gasoverschot de komende winter met verder dalende prijzen tot gevolg.

Daalt gasprijs richting 0? Het zou zomaar even kunnen. ‘Opgelet, daarmee is de energiecrisis niet verdwenen’

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Maestro schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:27:
Daar wordt zelfs gesproken over een gasoverschot de komende winter met verder dalende prijzen tot gevolg.

Daalt gasprijs richting 0? Het zou zomaar even kunnen. ‘Opgelet, daarmee is de energiecrisis niet verdwenen’
Maar zoals het artikel aangeeft is de gascrisis nog niet opgelost.

De gasvoorraden zijn niet voldoende om te voorzien in onze normale energiebehoefte. Doen we komende winter niet zuinig aan en raken de voorraden leeg, dan kan er opnieuw een tekort ontstaan.

La Batterie des Hommes sans Peur

• YakuzA

YakuzA

XWB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Er kwam toch alleen een prijsplafond? geen ban op russische olie voor buiten EU?

PSN

• verwijderd69
  • Nu online

[...]

Zelfs even negatief gegaan vandaag:

Teveel volle LNG tankers die hun lading nergens kwijt kunnen?

I live inside that bubble, reality of the naive.

• YakuzA

YakuzA

verwijderd69 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:35:
[...]
Zelfs even negatief gegaan vandaag:

[Afbeelding]

Teveel volle LNG tankers die hun lading nergens kwijt kunnen?
https://nos.nl/l/2449661
Waarschijnlijk bijzonder warme herfstweek, temperatuurrecords in zicht

PSN

• blissard
  • Laatst online: 06:37
Volgens mij zijn de grootverbruikers als Yara, Tata en Aldel ook nog niet opgestart. En in het laatste geval is het maar de vraag of die ooit nog opstart.

Kan best zijn dat we structureel minder gas gaan gebruiken (maar ook veel minder gaan produceren)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat geloof ik rustig, dit soort pieken, en de mogelijkheid dat het weer gebeurt, zorgen dat heel veel fabrieken (= grootverbruikers) toch eens nadenken over hun rendement. Zeker Tata, of Mittal zullen wel 2x nadenken voor ze hun hoogoventjes weer aanzwengelen. Die dingen zet je niet zomaar aan of uit, idem met kassen (die pas weer 'uit' kunnen als de gewassen geoogst zijn).

Wat dat betreft doet Putin meer voor het milieu dan heel veel subsidies en belastingen zouden bereiken, en dat allemaal zonder overleg en lobbyclubs.
We moeten nu gedwongen afkicken van ons gas, en van heel veel andere te goedkope dingen (made in China). Dat doet mensen pijn, maar eigenlijk zijn we gewoon verwend de afgelopen 20 jaar, en missen we nu onze fopspeen. Drama!

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• BlackMonkey
  • Laatst online: 00:10
FreezeXJ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:32:
Wat dat betreft doet Putin meer voor het milieu dan heel veel subsidies en belastingen zouden bereiken, en dat allemaal zonder overleg en lobbyclubs.
We moeten nu gedwongen afkicken van ons gas, en van heel veel andere te goedkope dingen (made in China).
Of al dat affakkelen van al dat gas nou zo goed is voor het milieu.....: https://www.bbc.com/news/science-environment-62652133

• Muncher

[...]

Hoe heeft Putin de gasprijs voor de invasie eigenlijk gemanipuleerd? Volume terugbrengen?

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Muncher schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 07:50:
[...]

Hoe heeft Putin de gasprijs voor de invasie eigenlijk gemanipuleerd? Volume terugbrengen?
Ja precies. Er voor zorgen dat landen hun reserves niet goed kunnen aanvullen. Onderstaand grafiekje gewft dat aardig aan voor Duitsland. De stippellijn is de gemiddelde vulling van de Duitse reserves over 2015-2020. De oranje lijn is die van 2021 en de zwarte lijn is die van 2022 tot de afgelopen 10 oktober. Dat is niet alleen terug te brengen op levering trouwens. Duitsland verbruikt op dit moment 30% minder gas dan vorig jaar. Toch lijkt het er op dat gazprom vorig jaar moedwillig aan het manipuleren is geslagen in een aantal landen.

Dat betekent, stam + t .

• ArcticWolf
  • Nu online

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Maestro schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:27:
Daar wordt zelfs gesproken over een mogelijk gasoverschot de komende winter met verder dalende prijzen tot gevolg.

Wel interessant dat er nu nog tientallen LNG-tankers liggen te wachten en er nog meer aankomen. Dit had ik begin dit jaar nog niet kunnen indenken.
Maar dat betekent als er nieuwe opslagen gebouwd worden dat (even afkloppen) de EU genoeg gas kan krijgen zonder afhankelijk te zijn van Russisch gas?

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee