Qua PC performance lijkt er weer wat mis te zitten.
Het is gewoon ronduit slecht voor wat oudere of minder snelle videokaarten. Op zich te verwachten omdat videokaarten zoals de RTX4060 of RX7600 eigenlijk niet sneller zijn dan wat een XSX of PS5 heeft. Beter dan wat een console doet, viel niet te verwachten. Maar qua graphics ben ik niet erg onder de indruk.
Maar als je naar de snellere videokaarten en hogere resoluties gaat kijken, dan begint AMD steeds verder uit te lopen. Een RX6800XT is zo al 25% sneller op 1440p met FSR2 dan een RTX3080 12GB (die is iets sneller dan de normale 10GB). Een RX7900XT is zonder FSR2 op 1440p, bijna 30% sneller dan een RTX4070Ti. En een RX7900XT is ook pas het punt waarbij je op 1440p, zonder FSR2, over de 60fps komt.
De RX6700XT vs. RTX3060Ti is helemaal bruut. Op 1080p met ultra settings is de RX6700XT bijna 50% sneller. Het gat met high en FSR2 aan, is veel milder met 10-15%, ook op 1440p.
De afgelopen maanden is veel geroepen over slechte optimalisatie en ports. Dat was meestal onterecht omdat er duidelijk grafische verbeteringen waren die betere hardware vereisten. Tja ik heb Starfield niet, maar ik zie in de beelden niet iets dat me doet denken dat dit niveau aan prestaties, acceptabel is.
Ik denk ook niet dat het geheel bewust is dat AMD zo wegloopt op iets hogere resoluties. Ik vermoed eerder dat deze game behoorlijk inefficiënt met CPU cores omgaat* en dat treft Nvidia veel harder dan AMD. Verder lijkt er een behoorlijk minimum aan GPU vereisten te zijn voordat je überhaupt deze game kan spelen, zelfs op 1080p met lage instellingen en FSR2 welke zo te zien standaard dan op performance settings staat. Daarmee lijk je met een RTX2060 net 60fps te halen.
*gebeurd nooit met Bethesda games
Ik deel dit ook mede als waarschuwing voor met name mensen met een iets oudere/mindere Nvidia videokaart. Dit kan zo te zien een pijnlijke ervaring worden. Bij AMD lijkt het iets beter te zijn, maar ook niet geweldig.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.