Vandaag dus?

haha
Remag22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:16:
Veel te weinig mensen stemmen op reviews die kort zijn over eenvoudige producten.
Daardoor wegen de wel uitgebrachte stemmen te zwaar.
[...]
Een idee om mensen meer te laten stemmen is dat er automatisch onder reviews de opmerking komt te staan:
"Vond je deze review nuttig of juist niet breng dan een beoordeling uit via de 0 tot +3 knoppen".
Mee eens met dat de uitgebrachte stemmen op een review (met heel weinig stemmen) te zwaar wegen.
Maar, zo'n opmerking heb ik onder mijn reviews staan, maar blijkbaar lezen mensen niet zo ver of het boeit ze geen ene flikker. Er wordt zo weinig gemodereerd op de waarde van reviews dat mismoderaties/persoonlijke-aanval-moderaties te veel effect hebben. En ja, soms voelen die moderaties op mijn reviews zo aan, als persoonlijke aanvallen.

Kiswum schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:42:
[...]
[...]
Dat de input van goede reviews ver is gezakt is ook wel te zien in de huidige overzichten. Het is nu goed zoeken naar een +2 / +3 review, terwijl dat 4-5 jaar geleden een stuk eenvoudiger was, terwijl het niveau van die reviews hetzelfde is gebleven.
Zeker waar, echter wat het 'm hierin ook (heel klein) deels is, is dat (in mijn opinie) kwalitatief goede reviews (inclusief de mijne) vaak een +0 of +1 moderatie krijgen en daardoor tussen de rest van de slechte reviews verdwijnt. Daardoor komen er minder views (alleen +2 en +3 komen in de 'uitgelichte reviews' voorbij), en daarmee ook direct minder moderaties in de hoop dat de mismoderaties worden rechtgetrokken, in tegenstelling tot reacties onder FP artikelen.
Dan aangaande de rest van het topic
TL;DR samengevat onderaan dit bericht.
Zelf probeer ik geregeld reviews te schrijven van producten die ik heb. Meestal gekocht, soms geleend van een collega om wat mee uit te proberen, en zo af en toe te leen via een partij als ReviewClub (dit vermeld ik er ook duidelijk bij, en ik geef altijd mijn eerlijke review).
Ik ben het zeer zeker mee eens (met een aantal reacties die ik heb gelezen), in korte tijd ken je een product nog niet inside-out. Je eerste indruk kan je prima geven. Wat ik zelf veelal probeer te doen, is mijn reviews tussendoor af en toe updaten als ik tijdens het gebruik toch iets opmerk.
Zo een mooi voorbeeld, mijn review van de
Bose Sleepbuds II:
Na ongeveer een jaar werkten de oordopjes niet meer zoals ze zouden moeten. Binnen garantie zijn deze toen vervangen. Betekent dit dat dit voor alle Sleepbuds II het geval is? Nee, zeker niet. Maar ik werk de review dan wel bij, omdat dat mijn bevindingen zijn geweest (en over een jaar weet ik of het met de nieuwe Sleepbuds II ook zo is of niet).
Een veld welke na een tijdje beschikbaar komt bijvoorbeeld, voor langere termijn ervaring is wellicht een interessante optie, en dat daar een herinnering voor komt na verloop van tijd. Wat die tijd is zal wellicht per type product verschillen, maar hierbij kan gedacht worden aan half jaar, jaar zoiets.
Waar ik tegen aanloop met mijn reviews is dat ik veel tijd steek in het schrijven van mijn reviews, ik ben met de meeste reviews rustig meerdere uren bezig, omdat ik het goed en interessant wil schrijven, en daarnaast ook voor mezelf wat research wil doen op fora, en gebruikersreviews van de webshops om te kijken waar zij tegen aanlopen (voornamelijk de minpunten zoek ik hieruit) om te kijken of ik dat ook ervaar.
Ben ik er zo lang mee bezig geweest, en ik krijg er niet voor betaald of iets... wordt mijn review met een +0 of +1 beoordeeld door verschillende Tweakers. Dat is uiterst demotiverend, en zorgt ervoor dat ik minder snel geneigd ben om nog moeite voor 'mijn' community te doen. Waarom moeite doen als het toch niet gewaardeerd wordt?
Ik schrijf reviews voornamelijk om mijn medeTweakers te informeren over hoe
ik een product heb ervaren. Ik ben ook altijd blij met reacties onder mijn reviews en probeer die ook zoveel mogelijk te beantwoorden. Enerzijds omdat er een Tweaker de moeite heeft genomen om te reageren, anderzijds omdat deze reacties mij geregeld inzichten aanleveren waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.
Daarnaast schrijf ik reviews ook voor de karmapunten en -badges, dit is toch een vorm van waardering voor de moeite die ik in mijn reviews steek. De kersen op de taart zijn de frontpage artikelen waarin mijn reviews worden uitgelicht, wat (zover ik weet) voor mij twee keer is voorgekomen.
(
Daarin wellicht een verbeterpunt/wens: tag de aangehaalde Tweakers in de artikelen zodat ze een notificatie ervan krijgen. Ik zit veel op Tweakers, maar ook ik mis wel eens iets)
Eén verbeterpunt waar ik eigenlijk met smart op zit te wachten, waarvoor ik de laatste tijd al meermaals heb overwogen een topic aan te maken, is het verzoek voor een moderatierichtlijn voor reviews, zoals die er ook al is voor reacties. En dan ook een topic waar mismoderaties gemeld kunnen worden, zodat een admin kan kijken naar de moderaties bij de genoemde review(s). Deactiveer de modstatus van dergelijke accounts die te pas en te onpas (vorstelijk) mismodereren en die meermaals de fout in zijn gegaan. Misschien dat ik er dan ook weer een beetje plezier in krijg als mijn reviews eindelijk weer op waarde worden geschat.
Wat me ook wel eens weerhoudt van het schrijven van een korte review is de beperking tot maximaal 50 woorden zonder afbeeldingen. Een 'uitgebreide review' van 100 woorden met afbeeldingen erbij is in mijn opinie 99 van de 100 keer oppervlakkig, hooguit beknopt. Dergelijke reviews schrijf ik niet, waag ik me niet aan, vind ik een smet op mijn profiel.
Overbodig vind ik de korte review echter niet. Dit gebruik ik voor een korte samenvatting van mijn uitgebreide review, en de lezer uit te nodigen tot het lezen van mijn volledige review.
Aangaande de reacties die aangeven dat een unboxing voor hun niet relevant is, blijkbaar voor menig persoon wel. Waarom zijn anders al die 'unboxing video's' zo populair op YouTube bijvoorbeeld? Maar, daarom heb ik in ieder geval ook een inhoudsopgave met separaat het hoofdstuk 'Unboxing'. Voor zij die het niks vinden, prima, even goede vrienden. Skip je dat hoofdstuk. Daarom heb ik die inhoudsopgave gemaakt. Het knopje om naar het volgende hoofdstuk te skippen moet ik ooit nog in gaan bakken in mijn 'review templates'.
Verder ben ik het ook met @
Kiswum eens aangaande 'slechte' producten. Een product waar ik helemaal hyped op was en heb gekocht, bleek in no-time een miskoop te zijn en kon binnen de zichttermijn terug.
Ik wil dan ergens nog wel een korte review erover schrijven, maar zoals gezegd vind ik +0 en +1 reviews een smet op mijn account. Een product welke ik binnen de zichttermijn heb teruggestuurd omdat het niet beviel, kan ik geen uitgebreide review over schrijven. Vaak schrijf ik dan nog wel de extreem korte, 50 woorden review, maar dat dekt ook niet de lading.
Kort samengevat:
- Optioneel veld voor langere termijn ervaring met een product
- Moderatierichtlijn voor reviews
- Topic voor mismoderaties bij reviews
- Deactiveren modstatus van draaideurmismoderators
- Tag de in FP-artikel aangehaalde reviewers zodat ze er een melding van krijgen
offtopic:
En @
Dutchiee bedankt voor het wijzen op dit topic. Dit is dus precies zoiets wat ik had gemist op de FP. Als Tweakers hier iets mee gaat doen, met de inhoud, kan dat wellicht ook een hoop motivatie bij mij terughalen.
En mochten er onduidelijkheden zijn of aanvullingen gewenst worden, vraag het hier gerust, of stuur me dan met liefde
een PB'tje!