Toon posts:

Hoe kunnen we gebruikersreviews beter maken voor jullie?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:06

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
De tekst hieronder komt uit het .plan wat vandaag online is gezet.

Vrijwel iedere webwinkel heeft tegenwoordig een mogelijkheid om reviews van gekochte producten achter te laten, maar diverse onderzoeken hebben aangetoond dat veel van die reviews geen betrouwbaar beeld geven van de gebruikservaringen. Bij Tweakers hebben we gelukkig een kundige en kritische community die wél gebruikersreviews schrijven waar je op kunt vertrouwen. Er is alleen één probleem: het aantal reviews daalt de laatste jaren gestaag.

Om zoveel mogelijk bezoekers én medetweakers zo goed mogelijk te helpen beslissen of een aankoop hun al dan niet zuurverdiende centen waard is, zou de omgekeerde situatie natuurlijk veel mooier zijn. Nu zit waarschijnlijk niemand te wachten op een berg onbehulpzame driewoordenreviews, maar we zijn wel heel benieuwd waar jullie wel op zitten te wachten.

Zijn dat juist de langere, uitgebreide reviews of toch de kortere varianten? Of volstaat een systeem met sterretjes, duimpjes of Henks? Om meer inzicht te krijgen in jullie wensen en waar jullie tegenaan lopen bij het al dan niet schrijven van een review, hebben we een vragenlijst opgesteld. Met jullie feedback willen we de gebruikersreviews voor iedereen, zowel voor de schrijvers ervan als voor de lezers, beter maken.

We willen jullie daarom vragen deze vragenlijst in te vullen, zodat wij weer aan de slag kunnen om de gebruikersreviews aan jullie wensen te laten voldoen. Zo maken we met z'n allen Tweakers weer een stukje beter. Het formulier maakt gebruik van Google Forms en verzamelt geen persoonsgegevens.

Dit forumtopic is geopend zodat we met elkaar de verdieping op kunnen zoeken. Voel je dus vooral vrij om hier aanvullend op de vragenlijst (deze is leidend) jouw opmerkingen en feedback over zaken rondom gebruikersreviews te delen!

[Voor 8% gewijzigd door Moonsugar op 17-03-2022 12:31]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zojuist het formulier ingevuld, ergens ben ik benieuwd wat daar uit komt, maar bekruipt mij ook het gevoel dat er toch niets mee gedaan gaat worden of heel weinig (ervaring). Ik ben dus, om heel eerlijk te zijn, behoorlijk skeptisch.

Ook mistte ik bij de vraag over het modereren van de reviews een optie om het anders te doen, met dan wellicht een tekstveld hoe dan. Ik vind niet dat een score tussen 0 t/m 3 recht doet aan een review.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:45

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

CH4OS schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:09:
Zojuist het formulier ingevuld, ergens ben ik benieuwd wat daar uit komt, maar bekruipt mij er ook het gevoel dat er toch niets mee gedaan gaat worden of heel weinig. Ik ben dus, om heel eerlijk te zijn, behoorlijk skeptisch.
Verbetering van de user reviews is iets dat we concreet willen oppakken in de komende maanden. Vandaar de survey.
Ook mistte ik bij de vraag over het modereren van de reviews een optie om het anders te doen, met dan wellicht een tekstveld hoe dan. Ik vind niet dat een score tussen 0 t/m 3 recht doet aan een review.
Heb je ideeën hoe het beter kan? De survey eindigt met een open vraag waar je je suggesties in kwijt kunt (of je post ze hier).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Femme schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:28:
Verbetering van de user reviews is iets dat we concreet willen oppakken in de komende maandag. Vandaar de survey.
Snap ik, maar kan mij ook vanuit verleden herinneren dat er wel eens zaken met de community besproken zijn (discussies op het forum, enquêtes, surveys, noem het maar op), maar wat uiteindelijk weinig vruchtbaar was, vandaar dat ik wat sceptisch ben.
Heb je ideeën hoe het beter kan? De survey eindigt met een open vraag waar je je suggesties in kwijt kunt (of je post ze hier).
Concrete ideeën heb ik niet, maar het voelt voor mij ook een beetje gek om het (zoals nu) "gekoppeld" te hebben met het huidige moderatie systeem voor reacties. Op zich zou een score niet eens zo heel verkeerd zijn, maar zou ik denk ik eerder een andere schaal aanhouden. Bijvoorbeeld 0-5, ipv de huidige 0-3. Op deze manier is het kaf nog beter te filteren van het koren. Echter vraagt het wel dat reviews ook goed en lichtelijk anders gemodereerd worden, ten op zicht van wat er nu is.

[Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2022 13:39]

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:02
weet je wat het is? (voor mij dan in ieder geval.) De semi professionele reviewers* hebben het voor mij verpest. Die lenen en/of krijgen het product (of gebruiken retourrecht en reviewen tussendoor.) Zij schrijven enorme lappen tekst met gelikte foto's en krijgen op die reviews de commentaar posts en daarmee exposure. Een gewone gebruiker die een product een paar maanden in gebruik heeft krijgt na schrijven review daarna vrijwel geen beloning (interactie etc.), terwijl juist die reviews van iemand die producten echt langer gebruikt waardevol zijn.

*ja die hier op tweakers

Daarnaast ervaar ikzelf in ieder geval sociale druk om een review maar zo uitgebreid mogelijk te maken met afbeeldingen, grefiekjes en tabellen.

Ik pas er daarom maar voor om een review te schrijven.

in het .plan zegt @Eagle Creek eigenlijk hetzelfde (Eagle Creek in 'Hoe kunnen we gebruikersreviews beter maken voor jullie?'

Ook eens met @MuddyMagical:De reviews uit de voorpagina-acties waarbij er iets te winnen valt inruil voor een review (waarbij testers vrij kort de tijd hebben), zijn (voorzover ik ze gezien heb) altijd mierzoet en lovend.

[Voor 22% gewijzigd door nachtnet op 17-03-2022 14:15]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
De vraag over het huidige 0-3 systeem heeft wat rare antwoorden waardoor ik nu 'Geen mening' aan moet klikken omdat niets overeenkomt met mijn mening. Maar ik heb er wel een mening over die ik graag wil delen.

Daarnaast mis ik wat vragen over hoe het nu is. Over de gesponsorde reviews, wie er reviews mogen schrijven, trackrecord van reviewers, of een review buiten het gemiddelde valt, etc.

Ben het wel eens met @nachtnet hierboven. Voor een professionele review kijk ik naar Tweakers' eigen reviewers. Die ken ik een beetje en kan ik inschatten ten opzichte van mijn eigen ideeën.
De 'gewone' reviews wil ik lezen van iemand die het product gebruikt, die ervaringen heeft, die na 3 maanden erachter komt dat knop XYZ loskomt, etc.
De gesponsorde reviews is een soort verdienmodel waarvan ik de onafhankelijkheid niet kan inschatten en dus niet kan vertrouwen. Dus waardeloos.

[Voor 38% gewijzigd door MuddyMagical op 17-03-2022 14:03]

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Er zijn 2 dingen die er bij mij voor zorgen dat ik niet vaak een review schrijft.

1) Ik vergeet vaak gewoon om een review te schrijven. Ik denk er niet over na.
2) ik heb vaak niet de nieuwste dingen. Op het moment dat ik het product koop is het vaak al een tijdje (jaar oid) op de markt. Dit heeft verschillende redenen, maar daardoor vraag ik mij wel af (als ik er aan denk) of het nog wel zin heeft om een review te plaatsen? Bij TV's komen er jaarlijks nieuwe modellen uit, dus dan een review van een jaar oud product plaatsen heeft relatief weinig zin.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 19:41
Gropah schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:02:
ik heb vaak niet de nieuwste dingen. Op het moment dat ik het product koop is het vaak al een tijdje (jaar oid) op de markt. Dit heeft verschillende redenen, maar daardoor vraag ik mij wel af (als ik er aan denk) of het nog wel zin heeft om een review te plaatsen? Bij TV's komen er jaarlijks nieuwe modellen uit, dus dan een review van een jaar oud product plaatsen heeft relatief weinig zin.
Dit vind ik zelf soms juist een reden om wel een review achter te laten:
  • Geen concurrentie van de 'professionele' reviewers
  • Er zijn altijd nog mensen die het tweedehands kopen
  • Voor een minder populaire review krijg je alsnog karma mocht dat boeien
  • Je kan de tijd nemen en langdurig ervaring opdoen waardoor de review nuttiger is
  • Kan verkoop op V&A vergemakkelijken als je er later weer vanaf wil (natuurlijk niet als je oordeel over het product slecht is)

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:22

Zeror

Ik Henk 'm!

Verbeteringen voor het schrijven van een review

Bij het invullen van een review is zijn er een aantal zaken die verbeterd kunnen worden naar mijn idee. Of in ieder geval het invullen makkelijker kunnen maken.

Zo mis ik toch wel een bijvoorbeeld: "Installatie en instellen". En dan met zo'n slidertje erbij van zeer eenvoudig tot zeer ingewikkeld. Je leest soms wel in de toelichting hoe dat mensen dit ervaren en dus kan dit prima een slider zijn. Maakt het invullen weer een stukje eenvoudiger. Deze informatie zou je zelfs weer kunnen gebruiken als filter in de pricewatch. Dat users dus kunnen zoeken in de pricewatch op hoe makkelijk een product te installeren is.

Verder vind ik het blokje Korte toelichting redelijk overbodig. Laat deze gewoon weg en als mensen behoefte hebben aan (veel) typwerk kunnen ze dat doen onder Uitgebreide review. De tekst die dan bij de review in de reviewslijst staat, kan dan gewoon afgekapt worden na x aantal woorden en dan met zo'n "Lees verder" knopje erbij, zoals bij de reviews van de redactie ook al gedaan wordt. Dan zit je ook niet meer te kloten met het aantal woorden limiet.

Als laatste zou het nog een mooie toevoeging zijn als je een inventaris in je account kunt koppelen aan de review. Dit als extra toevoeging bovenop die extra productkoppelingen. Hiermee kan de lezer van de review ook de inventaris, de combinatie van producten, waarmee het product gebruikt wordt ook makkelijker zien. En je hoeft als schrijver niet elk stuk hardware opnieuw te gaan zoeken als je deze al in een inventaris had weggezet. Extra optie hierbij is dan nog dat je ook kunt aangeven welk product in die inventaris lijst met het nieuwe product wordt vervangen.

Reviews beoordelen

Ik zit een beetje in dubio hiermee, want een review kan je eigenlijk niet beoordelen op hoe goed of hoe slecht dat ie is wanneer je het betreffende product zelf niet hebt gebruikt. Dit omdat je eigenlijk niet kunt bepalen hoe objectief of hoe subjectief een review is. Je kan wel beoordelen of dat een review jouw geholpen heeft tot aanschaf van het product. Als je het betreffende product wel zelf hebt gebruikt, kun je een review wel beoordelen.

Ik zou hier gaan voor een vereenvoudiging van de beoordelingen van een review. Ik zou daarom een review enkel nog beoordelen met een duimpje omhoog. En dat duimpje omhoog moet dan betekeneen: "👍 Deze review heeft mij geholpen".

Daarnaast ben ik van mening dat reviews van mensen die een product gesponserd hebben gekregen (de grotere/bekendere reviewers zoals eerder ook al genoemd wordt), geen beoordeling van hun review nodig hebben. Die staan wat mij betreft op hetzelfde level als de review van de redactie. Je zou daar een splitsing in kunnen maken. Je zou een visuele onderscheid kunnen maken tussen de reguliere gebruikersreviews en de professionele gebruikersreviews.

[Voor 8% gewijzigd door Zeror op 17-03-2022 14:56]

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 15:14
Mijn suggesties:

Lijfstraffen (of vergelijkbaar) voor reviewers die veel aandacht besteden aan unboxing, opsomming van obligatie specificaties, gelikte foto's die niets zeggen over de werking van het product, etc. Ik wil geen high-res foto van de voorkant van een product, maar van de binnen-/onder-/achterkant. Ik wil een foto van hoe het apparaat op je bureau staat, in je meterkast hangt, etc. Ik wil (echte) screenshots van de bijbehorende app/web interface. Ik lees iets te vaak lange, mooi opgemaakte reviews die uiteindelijk weinig toevoegen.

Bij nieuwe producten zijn reviews soms eerst negatief (want kinderziektes) en daarna positief. Andersom kan het ook gebeuren: fantastische producten kunnen na verloop van tijd ineens slecht worden beoordeeld omdat de ondersteuning slecht is, de bouwkwaliteit toch slecht blijkt, de app ineens niet meer wordt geüpdatet, etc.

Het zou fijn zijn om:
  • Reviews te kunnen filteren op leeftijd. Bij producten die veel gereviewd worden kan dit helpen
  • Gebruikers actief benaderen om reviews na verloop van tijd aan te vullen met een soort 'duurtest'. Ik zie wel eens 5-sterren reviews van gebruikers die maanden later op het forum klagen over dat zo'n apparaat toch ineens kuren vertoont.
  • Gebruikers aan te sporen reviews/opmerkingen achter te laten van producten in hun inventaris. Ik heb zelf ook wel een aantal producten waarvan ik geen review wil achterlaten (teveel werk, weinig te vertellen) maar wel wat korte vragen wil beantwoorden over compatibiliteit/bouwkwaliteit.
Over dat laatste: ik heb onlangs een geheugenmodule gekocht voor m'n Synology. Ik voel eigenlijk niet de behoefte om een review te schrijven (wat zijn mijn sterren waard? Ik heb er geen verstand van en het enige dat ik test is of het überhaupt werkt), maar best wel wil aangeven dat 'ie in mijn Synology werkt. En over mijn net aangeschafte Ubiquiti apparatuur: ik kan na enkele dagen nog geen sterren geven, maar ik kan al best wat opmerkingen/tips vermelden als beginnetje. Ik zou dus wel een korte toelichting willen geven, maar mijn eindoordeel heb ik nog niet.

Ik heb inmiddels meerdere keren iets mogen reviewen en het product mogen houden, waarvoor dank! Maar zoals hier terecht al genoemd, ik vond mijn mede-reviewers wel erg enthousiast. Ik heb de producten beoordeeld alsof ik ze zelf gekocht had, de anderen vonden blijkbaar dat je een gegeven paard niet in de bek mocht kijken. Ik zou het leuk vinden om vaker te reviewen, maar ik had wel een kritischere houding van Tweakers verwacht; nu voelde ik me toch een verlengstuk van de marketeers.

[Voor 10% gewijzigd door StephanVierkant op 17-03-2022 15:51]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:50

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb eigenlijk niet zoveel problemen met het 0 - 3 waarderingssysteem. Als ik reviews bekijk hangt het er een beetje van af hoe serieus ik op zoek ben. Ben ik wat aan het sneupen en denk ik: "hé zou XYZ iets voor me zijn?" dan scan ik vooral de +1 of hoger reviews en lees ik vooral de samenvattingen met plus- en minpunten. Pas als ik serieus ga overwegen XYZ aan te schaffen ga ik de uitgebreidere reviews lezen. En reviews met +2 of +3 zal ik dan eerder lezen omdat die (kennelijk) beter zijn.

Unboxing in review boeit me niet want ik wil gewoon weten hoe het product bevalt. Dat het soepel uit de doos komt is leuk, maar info over ingebruikname en dagelijks gebruik zijn veel waardevoller.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-03 18:52

Kiswum

Gadget reviewer

nachtnet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:58:

Ook eens met @MuddyMagical:De reviews uit de voorpagina-acties waarbij er iets te winnen valt inruil voor een review (waarbij testers vrij kort de tijd hebben), zijn (voorzover ik ze gezien heb) altijd mierzoet en lovend.
Bedoelen jullie daarmee een Testpanel review die georganiseerd zijn vanuit Tweakers of de reviews van nieuwe leden die via sites als Reviewclub of The Insiders hun producten hebben ontvangen om te testen? Eerlijk gezegd zit daar namelijk een zeer groot verschil in de wijze van een product testen / beoordelen.

Reviews:
Ik vind het erg belangrijk om te zien welke knopjes er allemaal op een product zitten en daarvoor moet je soms erg ver inzoomen op producten om dat te kunnen zien, vooral als je het product niet vooraf kan bekijken. Het is ook voor mij niet de eerste keer dat ik dacht dat er een knopje/speaker/muteknop op een product zat en er niet op bleek te zitten. Dat waren in sommige gevallen bijna miskopen. Met zo'n unboxing video of foto's, kon die fout eenvoudig worden voorkomen. Nu lees ik hier dat men dit soort foto's niet op prijs stelt.

Verder kan ik hier beter zwijgen, want het lijkt erop dat jullie gebruikers zoals ik en @Rooieduvel liever geen reviews meer zien publiceren. Een (deels)gesponsorde of geleende product staat bij sommigen hier namelijk gelijk aan: de user heeft geld ontvangen voor een marketing artikel (review). Dat hiervoor 20-30 uur in is gestoken, dat maakt het verder niet uit voor het oordeel dat het product wel zal zijn "afgekocht door de fabrikant". Dit zou overigens betekenen dat ik via mijn werkgever daar €500-700,- op kon verdienen, want dat is mijn uurloon. Wellicht moet ik dit maar aan fabrikanten vragen als ze een review van mij willen ontvangen ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• nachtnet
@Kiswum 20 uur in een review steken is lovenswaardig, echter als je daarvan slechts 4/5 uur het apparaat effectief gebruikt, is de meerwaarde ten opzichte van een echt langdurige gebruiker wel aanwezig?

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

nachtnet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:30:
@Kiswum 20 uur in een review steken is lovenswaardig, echter als je daarvan slechts 4/5 uur het apparaat effectief gebruikt, is de meerwaarde ten opzichte van een echt langdurige gebruiker wel aanwezig?
Ik kan kort zijn. Ik besteed nooit slechts 4-5 uur aan een product.

Lang antwoord:
De meeste producten gebruik ik weken tot maandenlang, waarbij ik tussendoor werk aan de geschreven review en foto's van het product (die gewoon met een smartphone wordt gemaakt). Hierbij geef ik bij fabrikanten ook altijd aan dat ik minimaaal 1 maand de tijd nodig heb om een goed oordeel te kunnen vormen van een product. Tevens zit er in dat proces ook een schrijfperiode. De tijd die ik hiervoor vraag is 2x langer dan bij Testpanels van Tweakers mogelijk is. Vandaar ook het verzoek aan Tweakers om dat beleid verder op te rekken voor alle reviewpanels.

Na 1-2 maanden kan ik dus wel zeggen dat ik het product wel echt onder de knie heb en dat ik het product van binnen en buiten wel ken. Bij het schrijven van een review, ga je vaak ook veel dieper in een product, dan wanneer je het product alleen zou kopen, want ja, je hoeft niemand meer advies te geven. Is 2 maanden intensief testen daardoor minder goed dan een jaar lang een product oppervlakkig testen? Dat kan voor het ene product wel zijn en bij de ander niet. Bij een smartphone is het fijner als je een half jaar lang updates kan testen, bij een toetsenbord is dat minder van belang.

[Voor 4% gewijzigd door Kiswum op 17-03-2022 17:00. Reden: Linkje naar mijn reactie onder het nieuwsartikel]

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
Kiswum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Verder kan ik hier beter zwijgen, want het lijkt erop dat jullie gebruikers zoals ik en @Rooieduvel liever geen reviews meer zien publiceren. Een (deels)gesponsorde of geleende product staat bij sommigen hier namelijk gelijk aan: de user heeft geld ontvangen voor een marketing artikel (review). Dat hiervoor 20-30 uur in is gestoken, dat maakt het verder niet uit voor het oordeel dat het product wel zal zijn "afgekocht door de fabrikant". Dit zou overigens betekenen dat ik via mijn werkgever daar €500-700,- op kon verdienen, want dat is mijn uurloon. Wellicht moet ik dit maar aan fabrikanten vragen als ze een review van mij willen ontvangen ;)
[...]
Niet zwijgen, want dat helpt de discussie niet en wordt niemand beter van.

Ik snap dat je je aangevallen voelt maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik probeer aan te geven dat ik niet kan zien wat het verdienmodel is van een gesponsorde review. Bij reviews van Tweakers weet ik dat men in dienst is en een loon krijgt waarbij dit geen directe relatie heeft met de review.
Ik wil je ook best op je blauwe ogen geloven dat het bij jou ook zo is en dat jij het beste voor hebt met de mensheid, maar ik ga niet van iedere reviewer zijn of haar doopcel lichten en checken hoe en wat.
Daarom kijk ik persoonlijk naar reviews van Tweakers zelf of naar een aantal reviews van reguliere users of er een beeld ontstaat.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 00:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat naar mijn mening zou helpen is dat jullie luisteren als we een keer iets zeggen. Het heeft jaren geduurd voordat een bepaalde shop uit de pricewatch is gehaald. Dat werkt niet motiverend om ook maar iets voor Tweakers te doen als blijkbaar honderden reacties niet genoeg zijn. Dat je dit nu pas doet omdat jullie vinden dat de hoeveelheid reviews naar beneden gaat is dan ook weer typisch. Pas als het je raakt wil je de input van ons.

Check naar de geschiedenis / features / etc binnen Tweakers, er zijn best wat topics over ervaringen/tips/features/klachten. Niet vervelend bedoelt, ook al heb ik een sterke mening maar; check dat gewoon eens :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En hoe gaan jullie de nieuwe wet überhaupt implementeren?

https://www.abab.nl/legal...ing-verbiedt-neprecensies

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Aan welk gedeelte voldoet Tweakers eigenlijk niet bij userreviews?
Volgens mij doen zij dat namelijk wel en is dat ook zichtbaar in elke "uitgebreide" review.
Inhoud wetsvoorstel
Met de invoering van het huidige wetsvoorstel verandert het volgende:

Een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

Digitale platforms moeten consumenten informeren wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen, zodat de consument weet wie hij moet benaderen bij problemen.

Digitale platforms moeten consumenten informeren hoe de volgorde wordt vastgesteld van het aanbod dat de consument te zien krijgt.

Websites moeten consumenten informeren of zij een gepersonaliseerd aanbod krijgen, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken.

Consumenten krijgen meer rechten bij het gebruikmaken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven (waaronder begrepen sociale media platforms).

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kiswum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Aan welk gedeelte voldoet Tweakers eigenlijk niet bij userreviews?
Volgens mij doen zij dat namelijk wel en is dat ook zichtbaar in elke "uitgebreide" review.

[...]
Er moet geverifieerd worden dat de review echt is en hoe gaat Tweakers dat doen dan?

https://amp.nos.nl/artike...e-wet-is-grote-winst.html
In de nieuwe wet wordt de verantwoordelijkheid echt neergelegd bij de aanbieder of platform. Die moet zich er voortaan van verzekeren of de gepubliceerde beoordelingen echt afkomstig zijn van mensen die het product hebben gebruikt.
Ik lees dat als, factuur overleggen en verifiëren dat het daadwerkelijk daar gekocht is.

[Voor 37% gewijzigd door Vorkie op 17-03-2022 19:00]

• Remag22
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06-2022

Remag22

tsilaer

Veel te weinig mensen stemmen op reviews die kort zijn over eenvoudige producten.
Daardoor wegen de wel uitgebrachte stemmen te zwaar.

Sommige mensen plaatsen alleen een puntje (leesteken) om er een uitgebreide review van te maken. :F

Zelf heb ik heel weinig met de "top reviews" die zijn veel te uitgebreid en uiten te weinig kritiek.
Ook de prijzen van bijvoorbeeld 5000 euro voor een soundbar is nog geen aanleiding voor een minpunt.
De 5000 euro waarde mag de reviewer dan behouden. Dan ben je niet meer onafhankelijk of objectief.

Ik ben dus meer onder de indruk wanneer iemand in 4 pagina's alles kan vertellen over een product dan dat iemand daar 40 pagina's voor nodig heeft.

Een idee om mensen meer te laten stemmen is dat er automatisch onder reviews de opmerking komt te staan: "Vond je deze review nuttig of juist niet breng dan een beoordeling uit via de 0 tot +3 knoppen".

SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03 22:17
Bij de bestaande reviews / formulier mis ik vooral hoe het product op langere termijn bevalt.

Logisch dat een nagelnieuwe muis / tobo / scherm / videokaart vaak stukken beter is dan je oude, dus een vaak relatief goede review krijgt.

Maar komt de reviewer na een jaar ook terug om te melden dat die muis alweer versleten is? Ik denk dat je daar niet zo snel aan denkt. Dus blijft de (te) enthousiaste review van net uit de doos staan.

Nodig reviewers na een half jaar, jaar, twee jaar, nog eens uit om de lange-termijn ervaringen toe toevoegen.

• Rooieduvel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-03 18:35

Rooieduvel

Reviewer of all things...

Remag22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:16:

Zelf heb ik heel weinig met de "top reviews" die zijn veel te uitgebreid en uiten te weinig kritiek.
Ook de prijzen van bijvoorbeeld 5000 euro voor een soundbar is nog geen aanleiding voor een minpunt.
De 5000 euro waarde mag de reviewer dan behouden. Dan ben je niet meer onafhankelijk of objectief.
Dat is dus niet altijd het geval. Veel van die producten moeten gewoon terug naar de fabrikant. Met een beetje geluk krijg je een kleine beloning maar ook vaak helemaal niets. Persoonlijk geef ik kritiek wanneer het nodig is. Veel reviewers zijn bang om kritiek te geven maar let wel: fabrikanten hebben juist iets aan die feedback. Zo kunnen ze een product juist verbeteren met jouw feedback. Ik heb ook contact met de mensen om dit door te geven.

Een idee om mensen meer te laten stemmen is dat er automatisch onder reviews de opmerking komt te staan: "Vond je deze review nuttig of juist niet breng dan een beoordeling uit via de 0 tot +3 knoppen".
Onder mijn reviews staat altijd: heb je op- of aanmerkingen hebben, laat het dan weten. Maar krijg zelf ook 0 of +1 beoordelingen zonder een argument waarom die score dan is gegeven. Dat helpt natuurlijk ook niet. Mij niet maar ook beginnende reviewers niet. Waarom geef je die score en wat vind je dat verbeterd kan worden?

Maar ik snap je punten volledig. :) Ook ik kan soms doorschieten met een review die te lang is over een algemeen product. Van feedback kun je leren. :D

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022

• Rooieduvel

Rooieduvel

[...]

Reviews:
Ik vind het erg belangrijk om te zien welke knopjes er allemaal op een product zitten en daarvoor moet je soms erg ver inzoomen op producten om dat te kunnen zien, vooral als je het product niet vooraf kan bekijken. Het is ook voor mij niet de eerste keer dat ik dacht dat er een knopje/speaker/muteknop op een product zat en er niet op bleek te zitten. Dat waren in sommige gevallen bijna miskopen. Met zo'n unboxing video of foto's, kon die fout eenvoudig worden voorkomen. Nu lees ik hier dat men dit soort foto's niet op prijs stelt.
Persoonlijk gezien wil ik een zo compleet mogelijk beeld geven van een artikel wat ik op dat moment aan het testen en aan het reviewen ben. Zo kan een miskoop en daarmee een teleurstelling voorkomen worden. Neem een moederbord: ik behandel zo ongeveer elke aansluiting die op het bord te vinden is. Wordt daarmee de review lang? Ja. Krijg je daar echter een compleet beeld van het product? Ja. Anders gebeurt namelijk het omgekeerde: dan krijg je te horen dat je iets gemist hebt in je review of iemand wordt teleur gesteld want ik had niet gezegd dat... Uiteraard heeft niet iedereen daar de tijd en kennis voor.
[...]

Persoonlijk heb ik NOOIT geld ontvangen voor een review. Het is mij wel eens aangeboden maar dat heb ik afgeslagen. Daar ben ik ook open en eerlijk in. Iemand vraagt mij immers om een review en dat is prima... maar je gaat mij nooit vragen om een positieve review. Ik laat in mijn reviews ook altijd weten hoe ik aan een product kom, zoals voorgeschreven door de ACM. Als een product tegen valt, zal ik dat ook gewoon zeggen. Dat neem ik dan ook op met een fabrikant. Ook het mogen houden van producten valt vies tegen, het gros moet namelijk gewoon terug naar de fabrikant.

De eerste vraag die ik altijd stel aan iemand die zegt dat hij/zij ook reviewer wilt worden is: waarom ga je reviewen? Als het antwoord is: omdat je dan spullen krijg, zeg ik daarop: stop maar. Fabrikanten hebben dat snel genoeg door en je krijgt het echt niet.

Waarom review ik dan? Ik doe het al 8 jaar met veel plezier. Ik mag spelen met hardware en daarover een verhaal schrijven. Dat is van een simpele review uitgegroeid tot een uit de hand gelopen hobby. Door veel mensen gewaardeerd maar helaas zijn anderen jaloers en denken dat ik altijd maar alles krijg. Ik krijg inderdaad soms eens wat maar koop nog veel meer zelf om maar reviews mogelijk te maken.

Dit klinkt misschien als een verdediging op een persoonlijke aanval die er niet is maar het is wel het beeld wat ik zo nu en dan ervaar binnen de community tegenover gedreven "semi-pro" reviewers. Ik doe dit niet voor het geld, ik doe dit niet voor de spullen: ik doe het omdat ik het leuk vindt en gebruikers wil informeren. Volgens mij is dat HET belangrijkste doel van een gebruikersreview: je ervaring delen met anderen. En als ik daar iemand bij kan helpen: mijn DM staat ALTIJD open.

Just a guy... who likes tech... who likes to write.... and test... and game... https://www.rooieduvel.nl Winner of the best userreviews 2021/2022

• Remag22

Remag22

tsilaer

@Rooieduvel
Soms staat er niet boven de review dat het product geschonken is door de fabrikant maar is dat wel zo.
Volgens de nieuwe wetgeving mag dat niet meer en daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Vaak kijk je naar een kritiekloze reclame. Dan moet dat er dus nadrukkelijk bij vermeld staan.
Ook vaak sterk onderbelicht is de prijs, een soundbar van 5000 euro is echt helemaal geweldig.
Maar dan volgt er geen verklaring waarom hij dat waard is ten opzichte van een 150 euro model.

Het zou mij verbazen dat van alle "top reviews" er meer dan 1% een slecht of matig eindoordeel hebben.
Bij de meeste staan dan ook te weinig echt kritiek punten en de betaling maakt het ook niet beter.

• Rooieduvel

Rooieduvel

Remag22 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:01:
@Rooieduvel
Soms staat er niet boven de review dat het product geschonken is door de fabrikant maar is dat wel zo.
Volgens de nieuwe wetgeving mag dat niet meer en daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Vaak kijk je naar een kritiekloze reclame. Dan moet dat er dus nadrukkelijk bij vermeld staan.
Ook vaak sterk onderbelicht is de prijs, een soundbar van 5000 euro is echt helemaal geweldig.
Maar dan volgt er geen verklaring waarom hij dat waard is ten opzichte van een 150 euro model.

Het zou mij verbazen dat van alle "top reviews" er meer dan 1% een slecht of matig eindoordeel hebben.
Bij de meeste staan dan ook te weinig echt kritiek punten en de betaling maakt het ook niet beter.
Oh, ik sta ook helemaal achter openheid van zaken. Sowieso moet er altijd aangegeven worden of een product gesponsord is, geleend of gekocht. Ik zelf ben daar altijd eerlijk in maar er zullen wellicht ook mensen zijn die dat niet zijn.
En je punt klopt zeker: waarom is een duurder product meteen beter dan een goedkoper product?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Remag22 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:01:
@Rooieduvel
Elke review is voorzien van zo'n soort plaatje (dekstop en mobiel):

Als je weet (of het vermoeden hebt) dat de status van een review niet klopt, geef dat dan aan in dit topic:

Meldingen 'onreine' productreviews

@Moonsugar, is het mogelijk om dat topic meer in de belangstelling te zetten? Als meer reviews de juiste status krijgen, dan kan dat de user reviews hopelijk meer vertrouwen geven.
1: Het zou mij verbazen dat van alle "top reviews" er meer dan 1% een slecht of matig eindoordeel hebben.
2: Bij de meeste staan dan ook te weinig echt kritiek punten en de betaling maakt het ook niet beter.
1: Slechte producten worden vaak niet eens onderworpen aan een review. Vaak wordt dat vooraf al tegengehouden door de reviewer. De professionele reviewer heeft meer dan genoeg andere zaken te doen, dan producten testen die al uit elkaar vallen bij aanraking. Hierdoor laten ze die producten links liggen en worden slechte producten op voorhand nauwelijks getest.

2: Dat mensen betaald worden voor een review is hier 2 keer ontkracht. Ik weet niet of je andere voorbeelden hebt, maar wellicht kun je hen wijzen op dit topic. Dit is om het onderbuik gevoel eventueel weg te nemen.

Ik vermoed dat betaalde reviews vooral op YouTube voorbij komen.

[Voor 6% gewijzigd door Kiswum op 18-03-2022 13:27. Reden: zinnen duidelijker beschreven]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Namens het team wat hieraan werkt wil ik jullie bedanken voor het invullen van de survey en de tijd die is genomen om ook hier een uitgebreide reactie te geven. Wij tillen het nog even over het weekend heen zodat iedereen die wilt de kans krijgt om een reactie te geven.

Aanstaande dinsdag komen wij samen om de resultaten van de survey, de reacties onder het .plan en de posts in dit topic te bespreken. We gaan dan ook ons best doen om op zoveel mogelijk (waar nodig) te reageren en te kijken hoe we jullie het beste op de hoogte kunnen gaan houden van de vervolgstappen die wij besluiten te nemen. Grote kans dat dat in dit topic zal zijn. :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-03 20:56
Ik weet niet of dit wordt meegenomen. Anyway, mijn twee centen.

De opzet voor een goede review is moeilijk. Dit verschilt per product type waardoor er geen universele Tweakers-brede manier van reviewen is. Een duidelijker framework voor wat men 'moet' reviewen zou helpen. Dit framework zou dan per producttype verschillen. Van daaruit kan de reviewer er een eigen draai aan geven.

De professionals leggen de lat zo verschrikkelijk hoog, dat is gewoon niet leuk meer. Het 0 tm 3 systeem doet geen eerbied aan de orders van grootte van verschil in diepgang. Dit neemt niet weg dat die reviews er wel moeten zijn(!). Die reviews bieden informatie die voor specifieke vakmensen waardevol kan zijn. Maar maak daar dan een aparte categorie voor, net zoals dat er een aparte categorie is voor moderators. De professionele reviewers hebben immers ook tools tot hun beschikking die de gewone Tweaker niet heeft.

Edit: een extra onderverdeling voor pro-reviewers lijkt me een mooie toevoeging voor de huidige onderverdeling.

Kant-en-klare producten zoals een drone, stofzuiger of mobieltje zijn goed te reviewen omdat zij een compleet product vormen wat in zijn geheel getest kan worden, door iedereen. Voor pc-componenten ligt dit anders. De uitkomst van de review is afhankelijk van andere (niet gereviewde!) onderdelen, driver/firmware updates en specifieke programma's die ook weer verschillende instellingen/versies hebben. Mijn voorstel zou zijn om pc-componenten niet meer te laten reviewen door de gewone gebruiker. De bijbehorende configuraties en verschillende manieren van gebruik maken dat deze reviews momentopnames bieden van te specifieke scenario's om een goed beeld te geven van het product. Dit beeld zie ik wél terug bij de professionele reviews van de Tweakers crew, die zijn echt goed.

Het gratis verkrijgen/lenen van producten vind ik erg schadelijk voor de zuiverheid van het proces. Immers, een deel van het reviewproces is hoe het aankoop proces is verlopen, en dat wordt gemakszuchtig buiten de beschouwing gelaten met een disclaimende one-liner. Ook vrees ik (zeker bij Tv’s en videokaarten) dat de verstuurde producten om te reviewen ge-cherrypicked zijn, de zogenoemde golden samples. Deze combinatie van factoren maakt dat zo'n review erg ver van mijn (potentiële) beleving afstaat en ik me er, met mijn gebruik scenario, niet in kan herkennen.

In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden zouden jullie inspiratie op kunnen doen bij andere platformen die producten reviewen. De pagina-voor-pagina review is super als naslag werk, maar er komt een generatie aan die verwacht dat de review 'op de achtergrond' geluisterd kan worden. Alsof de drempel voor een goede review nog niet hoog genoeg ligt :P. Tijden veranderen en de manier waarop gereviewd 'moet' worden verandert ook. Het reviewen moet óf goed, óf niet gebeuren. Ik wil dat iemand met mandaat al weet wat mijn 'onderzoeksvragen' zullen zijn. Voor specifieke dingen die niet langs zijn gekomen kan op het forum een topic worden geopend of in de comments iets gevraagd worden. Vanuit de reviews linken naar 'het grote product X topic' zou ik erg fijn vinden omdat ik dan kan lezen hoe de laatste firmware/updates het doen.

plan: Acht film- en gameliefhebbers gezocht voor testpanel Panasonic oled-tv

plan: Beleef ultiem het EK voetbal - Meld je aan voor de Hisense set-up-chall...

De commerciële activiteiten van Tweakers 'beladen' het reviewproces. Als ik de comments bij deze advertorials lees zijn deze niet mals. Men krijgt de indruk dat de community voor een habbekrats aan de bak 'moet' om vervolgens te mogen roepen dat er sprake is van co-creatie. Voor mij geeft dit af op de 'gewone' manier van reviewen. Waarom zou een reviewer voor product X een (flinke!) vergoeding moeten krijgen en voor product Y niet? Dan zou ik wel wachten tot er een actie langs komt.

Als ik m'n plempsel zo lees dan realiseer ik me dat de lol er gewoon van af is. Reviewen was voor mij iets van 'ik heb iets heel tofs en ik wil dat met jullie delen'. Maar de pro-reviewers, advertorials en gratis-ontvangen-voor-review lui hebben voor mij de boel uitgehold - de lol is er van af. En in de plaats is een dikke kwak commercie gekomen. Het venijnige voor mij is dat voor mij niet duidelijk is waar die commercie precies ophoudt. Is het alleen Tweakers die er aan verdient of die reviewer zelf ook? Dan denk ik bij mezelf 'laat maar zitten' en ebt mijn initiële enthousiasme weg.

Edit: Het huidige review-landschap is niet meer vóór de community dóór de community. Er zijn commerciele belangen ingeslopen waardoor er een scheef speelveld is ontstaan. De producten uit de PW zijn dusdanig complex (qua gebruik en ontwerp) dat het moeilijk is om een allround review te schrijven zonder een compleet weekend kwijt te zijn. Hierdoor is de lat hoog komen te liggen en alleen de beste/meest betaalde reviewer kan die lat nog toppen.

[Voor 7% gewijzigd door Kuusje op 19-03-2022 12:12]

Team anti-scalp

• Remag22

Remag22

tsilaer

Kiswum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:44:
[...]
Elke review is voorzien van zo'n soort plaatje (dekstop en mobiel):

Als je weet (of het vermoeden hebt) dat de status van een review niet klopt, geef dat dan aan in dit topic:

Meldingen 'onreine' productreviews
Ik heb helaas geenzins het idee dat dit enige prioriteit heeft hier. De regels zoals ze waren, dat erbij moest komen te staan dat reviews tegen een vergoeding in natura plaatsvinden (indirect betaald) was men het al niet mee eens. Gelukkig gaat het door nieuwe wetgeving nog lastiger worden om verkapte infomercials te plaatsen.
1: Slechte producten worden vaak niet eens onderworpen aan een review. Vaak wordt dat vooraf al tegengehouden door de reviewer. De professionele reviewer heeft meer dan genoeg andere zaken te doen, dan producten testen die al uit elkaar vallen bij aanraking. Hierdoor laten ze die producten links liggen en worden slechte producten op voorhand nauwelijks getest.

2: Dat mensen betaald worden voor een review is hier 2 keer ontkracht. Ik weet niet of je andere voorbeelden hebt, maar wellicht kun je hen wijzen op dit topic. Dit is om het onderbuik gevoel eventueel weg te nemen.

Ik vermoed dat betaalde reviews vooral op YouTube voorbij komen.
Wanneer een reviewer hier op tweakers een soundbar van 5000 Euro mag houden dan is de reviewer gewoon betaald (natura). En nogal dik betaald ook. Mocht hij nog een baan hebben dan kan hij die rustig opzeggen.

Wanneer er alleen producten reviewed worden die perfect zijn of bijna perfect zijn en nooit matige producten, dan klopt er iets niet. Je moet alleen wel objectief en onafhankelijk zijn om dat door te hebben. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb even gezocht, maar ik kan geen reviews vinden over speakers/soundbars van +/- €5000,-. Hierdoor is het ook lastig als een reviewer zo'n product heeft gekregen en daardoor in natura is uitbetaald.

Speakers:
https://tweakers.net/spea...KTU30zgfKGpiB-cXJ-EZRfCwA

Home cinema sets:
https://tweakers.net/home...KTU30zgfKGFiB-cXJ-EZRfCwA

Ik weet niet of je het over metaforen spreekt bij "soundbar van €5000,-", maar ik zou het handig vinden om een linkje naar de review te zien, zodat wij door jouw ogen kunnen kijken. Nu komt het vooral over als een onderbuik gevoel en ik vraag mij hardop af of Tweakers dan iets met die feedback kan.
Wanneer er alleen producten reviewed worden die perfect zijn of bijna perfect zijn en nooit matige producten, dan klopt er iets niet.
Alleen echt slechte producten worden op voorhand overgeslagen, dat komt doordat het in je hand al uit elkaar valt. Matige producten worden nog wel eens getest en daar heb ik wel enkele voorbeelden van.
Het is overigens wel jammer dat je bij een review, een product alleen het volle aantal sterren kan geven. 3,5 sterren is helaas niet mogelijk, waardoor ik zelf altijd naar boven afrond. Hierdoor geef ik altijd een eigen score mee onderaan de review.

• Remag22

Remag22

tsilaer

Kiswum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:22:
Ik heb even gezocht, maar ik kan geen reviews vinden over speakers/soundbars van +/- €5000,-. Hierdoor is het ook lastig als een reviewer zo'n product heeft gekregen en daardoor in natura is uitbetaald.

Speakers:
https://tweakers.net/spea...KTU30zgfKGpiB-cXJ-EZRfCwA

Home cinema sets:
https://tweakers.net/home...KTU30zgfKGFiB-cXJ-EZRfCwA

Ik weet niet of je het over metaforen spreekt bij "soundbar van €5000,-", maar ik zou het handig vinden om een linkje naar de review te zien, zodat wij door jouw ogen kunnen kijken. Nu komt het vooral over als een onderbuik gevoel en ik vraag mij hardop af of Tweakers dan iets met die feedback kan.

[...]

Alleen echt slechte producten worden op voorhand overgeslagen, dat komt doordat het in je hand al uit elkaar valt. Matige producten worden nog wel eens getest en daar heb ik wel enkele voorbeelden van.
Het is overigens wel jammer dat je bij een review, een product alleen het volle aantal sterren kan geven. 3,5 sterren is helaas niet mogelijk, waardoor ik zelf altijd naar boven afrond. Hierdoor geef ik altijd een eigen score mee onderaan de review.
Onzin en onzin.

Of die Soundbar nu 4000 euro, 5000 euro of tienduizend euro heeft gekost doet er natuurlijk niet toe.
Ik mag aannemen dat je de strekking van hoge beloning in natura begrijpt of niet wilt begrijpen...

Slechte of matige producten zijn natuurlijk niet alleen maar spullen die uit elkaar vallen maar ook spullen die ondoordachte functies of een ergonomisch onhandig ontwerp hebben. De zwart wit tegenstellingen die je hierbij bedenkt bestaan helemaal niet, we leven in een wereld met veel meer grijs dan mensen denken. ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Remag22 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:19:
[...]

Onzin en onzin.

Of die Soundbar nu 4000 euro, 5000 euro of tienduizend euro heeft gekost doet er natuurlijk niet toe.
Ik mag aannemen dat je de strekking van hoge beloning in natura begrijpt of niet wilt begrijpen...

Slechte of matige producten zijn natuurlijk niet alleen maar spullen die uit elkaar vallen maar ook spullen die ondoordachte functies of een ergonomisch onhandig ontwerp hebben. De zwart wit tegenstellingen die je hierbij bedenkt bestaan helemaal niet, we leven in een wereld met veel meer grijs dan mensen denken. ;)
Als je een punt wil maken, dan kan ik eigenlijk alleen maar aanraden om direct en duidelijk te zijn hier op Tweakers. Als ik het zo lees gaat het misschien wel om een muis van €100,- die een reviewer gratis heeft gekregen naar aanleiding van een volledige review waar 20 uur in is gestoken. Als je dit als professional zou doen, dan zit je ver onder het minimumloon.

Als je dat bedoelt met; "in natura betaald worden voor een review", dan legt de reviewer geld toe om iets te mogen testen voor een fabrikant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

Kiswum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:38:
[...]

Als je een punt wil maken, dan kan ik eigenlijk alleen maar aanraden om direct en duidelijk te zijn hier op Tweakers. Als ik het zo lees gaat het misschien wel om een muis van €100,- die een reviewer gratis heeft gekregen naar aanleiding van een volledige review waar 20 uur in is gestoken. Als je dit als professional zou doen, dan zit je ver onder het minimumloon.

Als je dat bedoelt met; "in natura betaald worden voor een review", dan legt de reviewer geld toe om iets te mogen testen voor een fabrikant.
je zoekt bewijs, geen probleem:

Dutchiee schrijft ook reviews en kreeg hiervoor een natura bedrag van dik 100.000 euro in 4 jaar aan HW.
Wanneer hij daar op toe moet leggen doet hij toch echt wat verkeerd. :+
Veel reviewers hier kunnen er ook riant van leven.

Die reviews zijn het hobby of vrijwillgers en onafhanelijk stadium echt allang voorbij.
Money Talks.... :7

• Dutchiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 22:01
Hi, Dutchiee hier! Ik meng mij ook even gezellig in deze discussie.
Ben door aantal Tweakers op dit forum gewezen en ben nu eindelijk thuis en in staat – op de kater na – om ook te reageren.
nachtnet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:58:
weet je wat het is? (voor mij dan in ieder geval.) De semi professionele reviewers* hebben het voor mij verpest. Die lenen en/of krijgen het product (of gebruiken retourrecht en reviewen tussendoor.) Zij schrijven enorme lappen tekst met gelikte foto's en krijgen op die reviews de commentaar posts en daarmee exposure. Een gewone gebruiker die een product een paar maanden in gebruik heeft krijgt na schrijven review daarna vrijwel geen beloning (interactie etc.), terwijl juist die reviews van iemand die producten echt langer gebruikt waardevol zijn.
(…) Ik pas er daarom maar voor om een review te schrijven.
*ja die hier op tweakers
@nachtnet; Dit vind ik persoonlijk best jammer. Ik gun het oprecht iedereen om een leuke review te schrijven. Ik lees ook regelmatig reviews van andere reviewers – en dus ook beginnende reviewers. Het leuke van Tweakers vind ik daarom dat er maandelijks een topic voorbij komt waarbij een aantal reviews in het zonnetje worden gezet.
Gropah schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:02:
(…)
2) ik heb vaak niet de nieuwste dingen. Op het moment dat ik het product koop is het vaak al een tijdje (jaar oid) op de markt. Dit heeft verschillende redenen, maar daardoor vraag ik mij wel af (als ik er aan denk) of het nog wel zin heeft om een review te plaatsen? Bij TV's komen er jaarlijks nieuwe modellen uit, dus dan een review van een jaar oud product plaatsen heeft relatief weinig zin.
Ik ben het hier wel met @Gropah eens. Voor je gevoel loont het natuurlijk wel als je een product reviewt het ook veelvoudig wordt gelezen. Als je bloed zweet en tranen in een review stopt en het wordt maximaal 100 keer gelezen, voor wie schrijf je het dan – je bent immers ook een hoop tijd kwijt? Dus voor je gevoel is het dan wel leuk als het goed wordt ontvangen. Hierin zoek je eigenlijk een soort sweetspot.
StephanVierkant schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:33:
Mijn suggesties:

Lijfstraffen (of vergelijkbaar) voor reviewers die veel aandacht besteden aan unboxing, opsomming van obligatie specificaties, gelikte foto's die niets zeggen over de werking van het product, etc. Ik wil geen high-res foto van de voorkant van een product, maar van de binnen-/onder-/achterkant. Ik wil een foto van hoe het apparaat op je bureau staat, in je meterkast hangt, etc. Ik wil (echte) screenshots van de bijbehorende app/web interface. Ik lees iets te vaak lange, mooi opgemaakte reviews die uiteindelijk weinig toevoegen.
@StephanVierkant , ik begrijp je volkomen. Maar dat is precies wat @Rooieduvel ook aangeeft; je wilt een compleet beeld geven. En ik sla daar wel echt redelijk in door, maar dat is ook omdat ik echt uit liefde voor hardware mijn verhaal wil doen. Ik wil dan graag de lezers aan de hand nemen en van a-z vertellen wat het product allemaal kan, welke aansluitingen het heeft, hoe het eruit ziet en wat de software/OS allemaal kan.

Ik heb voorheen best vaak opmerkingen gekregen van mensen die bij een ‘kortere’ review eens zeiden; ik miste eigenlijk dat en dat wel. En dan denk je achteraf. Ja dan neem ik het mee en voor je het weet heb je een halve bijbel uitgewerkt.
Als je door mijn reviews heen loopt wil ik een gebruiker ook echt een compleet beeld geven, en soms is dat langdradig. Zoals @Remag22 later ook aangeeft in dit topic; “Ik ben dus meer onder de indruk wanneer iemand in 4 pagina's alles kan vertellen over een product dan dat iemand daar 40 pagina's voor nodig heeft.” kan ik dit best wel begrijpen. Andere kant; er zijn ook een hoop die gewoon direct op het hoofdstuk benchmarks en conclusie klikken en het daarmee prima vinden. Het is natuurlijk ook aan de lezer hoe zij graag hun verhaal doen. Over het algemeen ga je ook geen schrijver van een boek een mail sturen en zeggen; “nâh, hoofdstuk 4 en 7 hadden er wel uit gemogen, zo langdradig”. Ik ben echt een hardware enthousiasteling die graag vertelt – daarom ook weer een veel te lang bericht hier.. Sorry! Ik zie de lijfstraffen wel tegemoet @StephanVierkant . :P
(…) Bij nieuwe producten zijn reviews soms eerst negatief (want kinderziektes) en daarna positief. Andersom kan het ook gebeuren: fantastische producten kunnen na verloop van tijd ineens slecht worden beoordeeld omdat de ondersteuning slecht is, de bouwkwaliteit toch slecht blijkt, de app ineens niet meer wordt geüpdatet, etc.
Hier begrijp ik je punt ook, alleen heb je vaak te maken met een product wat je maar voor een x tijd mag lenen. Als datzelfde product per toeval net buiten de garantie kapot gaat, dat weet je dan vaak niet.
(…)Ik heb inmiddels meerdere keren iets mogen reviewen en het product mogen houden, waarvoor dank! Maar zoals hier terecht al genoemd, ik vond mijn mede-reviewers wel erg enthousiast. Ik heb de producten beoordeeld alsof ik ze zelf gekocht had, de anderen vonden blijkbaar dat je een gegeven paard niet in de bek mocht kijken. Ik zou het leuk vinden om vaker te reviewen, maar ik had wel een kritischere houding van Tweakers verwacht; nu voelde ik me toch een verlengstuk van de marketeers.
Hier ligt hier natuurlijk ook aan de use case van de gebruiker. Mocht gebruiker A: een review willen schrijven over het uitbreiden van geheugen voor de NAS puur om 4 apps te kunnen draaien – en het werkt dan prima – dan krijg je daar een hele positieve review over. Mocht gebruiker B: diezelfde apps willen draaien maar ook nog eens als een gek willen encoden/decoden/wegschrijven/databases in het geheugen willen laden – en dat is dan niet afdoende – dan heb je weer een andere review. Er is ook geen vast stramien waarbij je naar producten moet kijken. En dat doe je dan zelf met waarvan je denkt; ja dit zou een gebruiker wel leuk vinden om te lezen.
nachtnet schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:30:
Eens met je opvatting, maar ik durf mijn hand in het vuur te steken en je te garanderen dat dat vanuit @Rooieduvel en @Kiswum niet gebeurd. Bij mij ook niet.
Even vanuit mijzelf; ik heb een IT-job waardoor ik vanuit thuis kan werken. Als ik dan bijvoorbeeld tijdens werk weer een zoveelste beleidsstuk aan het maken ben, kan ik best een goede mening vormen over een (bijvoorbeeld) toetsenbord of muis. Dan ga ik daar ook weer in de avond – ja ik ben echt een IT’er – ook nog eens achter de pc hangen om met diezelfde spullen dan lekker te gamen, ook dan vorm ik daar een mening over. Hoe voelt het voor mij. Wat mis ik of ben ik blij met hoe het product. Hoe had de fabrikant iets dusdanig kunnen doen dat ze daarmee het product voor de andere kopers kunnen verbeteren. Dat ik dan een product heb ontvangen om vervolgens aan de muur te mogen lijmen of even mag lenen, dat maakt voor mij echt oprecht niet uit.

En daarmee doel ik eigenlijk ook op de laatste reactie van @Remag22.
Remag22 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:59:
[...]
je zoekt bewijs, geen probleem:
Dutchiee schrijft ook reviews en kreeg hiervoor een natura bedrag van dik 100.000 euro in 4 jaar aan HW.
Wanneer hij daar op toe moet leggen doet hij toch echt wat verkeerd. :+
Veel reviewers hier kunnen er ook riant van leven.
Die reviews zijn het hobby of vrijwillgers en onafhanelijk stadium echt allang voorbij.
Money Talks.... :7
@Remag22, wat mij betreft mag je mij altijd direct taggen en hoef je er niet omheen te draaien. Het is lastig om dit topic te volgen als je het over 5000 euro soundbars gaat kletsen – welke eigenlijk? – zonder daar duidelijk over te zijn.

Ik heb al vaker wisselingen met je gehad, op reviews die ik had geschreven. En je mag wat mij betreft altijd een discussie starten op de reviews die ik schrijf. Ik ga graag met je het gesprek aan – zelfs an public – om te vertellen waarom ik bepaalde dingen heb geschreven waarom ik ze zo schrijf. Sterker nog…. Als je het leuk zou vinden mag je hier best eens langskomen om samen eens wat producten te reviewen. De koffie, whisky, bier, ranja – wat je ook zou willen – zet ik dan wel klaar, kijken of we dan afwijken qua meningen (anderen zijn hier wat mij betreft ook welkom. Ik doe dit uit liefde voor zulke producten). Maak dan wel je agenda maar vrij… Met de 150 reviews die ik heb geschreven heb ik echt gigantisch veel uren geïnvesteerd. Vaak genoeg sta ik vanaf vrijdagavond tot en met zondagmiddag foto’s te maken van de producten – daarom zijn mijn reviews ook zo lang. Ik maak per product ongeveer 300/400 foto’s – gewoon omdat het kan.. En dan heb ik alleen nog maar de foto's gemaakt, dan nog eens een flinke tijd testen om een goede mening te kunnen vormen, en dan weer eens een boek schrijven en dat posten - en dan heerlijk die +0'en ontvangen.... :P

Ik hoef mij niet te verdedigen hier, zie ik het nut ook niet van in, maar wil je wel meegeven dat ik een full-time job heb en dit echt vanuit passie erbij doe. Ook op een Tweakers reveiw event – en Herman e.d. kunnen dit beamen – heb ik ook een presentatie gegeven waarop ik echt met volle borst zei; doe het omdat je het leuk vindt producten te onderzoeken. Trek ze uit elkaar, bestudeer ze. Heb gewoon plezier in het feit dat je die gave producten mag reviewen. Zo was ik als kind van 8 de PC van mijn ouders al uit elkaar aan het halen, en weer in elkaar aan het zetten. En zo leerde ik dat elektronica op rook werkt, als het eruit komt; is het niet goed... Als techneut en enthousiasteling ben ik ook echt niet veranderd. Ik heb hierdoor ook al vaak dusdanige feedback aan producenten kunnen geven dat er zelfs producten zijn veranderd/aangepast - die lezen immers ook een review. En daar word ik dan enorm blij van... Misschien ben ik ook gewoon gek.. dat kan ook! :)

Wat ik wel belangrijk vind om te benoemen. Het is leuk en aardig dat je even alles bij elkaar optelt (bedankt voor de extra views op mijn reviews <3), maar ik denk oprecht dat je je best verkijkt op hoeveel wij als reviewers zelf moeten investeren om uitgebreid iets te kunnen reviewen. En dan heb ik het niet eens op tijd. In dit geval puur geld; voor een aantal moederbord reviews waar ik nu mee bezig ben moet ik zelf dan weer een cpu kopen, geheugen, SSD’s etc. Dat kost ook een hoop. Soms nog meer dan het moederbord ook. Lig ik daar wakker van? Nee, zeker niet. Ik vind het dan weer leuk om te testen hoe een nieuwe CPU dan weer is, of een moederbord, of zelfs grafische kaart.
Als je het dan even helemaal uit gaat rekenen, dan denk ik dat je qua uurloon het voor mij zo zielig vindt dat je aan mij wilt gaan doneren..[/sarcasme]..

@Remag22, je mag mij ook altijd berichten/toevoegen op Discord, of waar dan ook als je hier samen nog eens verder over wilt kletsen. Mijn deur staat in iedere geval altijd open. En zoals gezegd; an public mag ook. :)

Desalniettemin, ik vind het wel een interessant onderwerp dit; geef ook aan wat in jullie optiek - ook voor de lezers die nog niet hebben gereageerd - anders zou moeten/kunnen. Het helpt ons immers ook

[Voor 3% gewijzigd door Dutchiee op 19-03-2022 16:10]

• StephanVierkant
Dank voor je uitgebreide reactie! Je voelt je blijkbaar aangesproken en dat snap ik wel ;). Ik zie in je reviews veel opsommingen van specificaties (die ook al op Tweakers staan) en heel veel foto's van de unboxing experience. Dat voegt ongetwijfeld wel eens iets toe (specificaties die niet op Tweakers staan, verpakking die opvallend is) maar het is voor mij 99% van de tijd ballast.

No offense hoor, ik snap dat je het doet. En ik heb liever dat je teveel info plaatst dan te weinig. Laat ik het constructief formuleren: het zou mooi zijn als we in reviews hoofdstukken kunnen maken (zoals de redactionele stukken) zodat ik de unboxing en opsomming specificaties lekker kan overslaan. En wat betreft is dat een functie die alleen beschikbaar is voor mensen met tenminste 1 reviews met +2, genoeg karma of pas bij een aantal woorden om te voorkomen dat shitty reviews nog slechter leesbaar worden.

Zo'n hoofdstuk-functie zou mij ook echt aanmoedigen langere reviews te schrijven en nog beter na te denken over de opbouw. En ook de lezer heeft een betere indruk waar de reviewer over gaat schrijven.

En ik snap dat je producten niet altijd langdurig test. Aan de andere kant zijn er ook gebruikers die producten weliswaar niet (uitgebreid) testen, maar wel iets kunnen zeggen over de gebruikservaring over langere tijd en/of in combinatie met andere producten. Die info kan ook van toegevoegde waarde zijn en die ontbreekt wat mij betreft op Tweakers. De info uit je inventaris kan daar wellicht voor worden gebruikt.

• Remag22

Remag22

tsilaer

@Dutchiee Weer veel te veel tekst zoals gebruikelijk. Dat je de 100K niet ontkent spreekt boekdelen.
Het zal ook eerder het dubbele bedrag zijn. Daardoor kijken de lezers in feite naar infomercials.
Dat je tijdens reguliere werkuren deze lucratieve inkomsten er nog even bij schnabbelt spreekt voor zich.
Ik ben het wel eens dat je niet te benijden bent, niet om je uurtarief, maar wegens verloren onafhankelijkheid.
Hopelijk gaat nieuwe wetgeving daar een einde aan maken. Sorry, maar je "straatje schoonvegen" is mislukt.

• Dutchiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 22:01
Remag22 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:54:
@Dutchiee Weer veel te veel tekst zoals gebruikelijk. Dat je de 100K niet ontkent spreekt boekdelen.
Het zal ook eerder het dubbele bedrag zijn. Daardoor kijken de lezers in feite naar infomercials.
Dat je tijdens reguliere werkuren deze lucratieve inkomsten er nog even bij schnabbelt spreekt voor zich.
Ik ben het wel eens dat je niet te benijden bent, niet om je uurtarief, maar wegens verloren onafhankelijkheid.
Hopelijk gaat nieuwe wetgeving daar een einde aan maken. Sorry, maar je "straatje schoonvegen" is mislukt.
Ik weet werkelijk waar niet waar je de 100k vandaan haalt. Sterker nog; het wordt nu in jouw optiek zelfs 200k. Over een week heb ik een miljoen bij elkaar 'gesnabbeld'.
Ik begrijp niet waar je dit op baseert. Ik vind het daarom ook zo jammer en vooral bijzonder dat je zo vijandig doet.

@Remag22, je mag je mening hebben. En ik vind het prima dat je zo denkt, jammer is het wel.

• StephanVierkant
Persoonlijk mag iemand hier schatrijk worden van reviews wat mij betreft, zolang het maar transparant is dat iemand een beloning krijgt. Ik geloof in de kracht van de community en dat positieve reviews van waardeloze producten hier wel zullen verdwijnen of duidelijk worden genuanceerd. Maar los daarvan lijkt me de geloofwaardigheid van reviewers een ander onderwerp.

Terug naar de vraag hoe we hier meer reviews kunnen krijgen: wat mij betreft zou de drempel omlaag moeten. Nu moet je zelfs bij een korte review een eindoordeel geven en tenminste één plus- en minpunt. Van veel producten in mijn inventaris kan ik dat niet.

Ik zou graag van al mijn producten in m'n inventaris een korte toelichting schrijven hoe ik het gebruik en wat bijv. mijn eerste indruk is. Als men daar ook op zou kunnen reageren, kunnen andere gebruikers dan vragen stellen over zo'n (zeer) korte (p)review. Dat heeft als voordeel dat ik weet van welke producten een nadere review gewenst is en ook al gelijk horen wat voor zo'n review relevant is.

Andersom geformuleerd: ik zou van sommige producten (met weinig/geen reviews) best willen weten wie zo'n product in bezit heeft zodat ik gerichte vragen kan stellen aan die gebruikers en aanmoedigen de eerste indruk aan te vullen met een volwaardige review.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

Dutchiee schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Ik weet werkelijk waar niet waar je de 100k vandaan haalt. Sterker nog; het wordt nu in jouw optiek zelfs 200k. Over een week heb ik een miljoen bij elkaar 'gesnabbeld'.
Ik begrijp niet waar je dit op baseert. Ik vind het daarom ook zo jammer en vooral bijzonder dat je zo vijandig doet.

@Remag22, je mag je mening hebben. En ik vind het prima dat je zo denkt, jammer is het wel.
Het is vooral jammer dat je geen openheid van zaken geeft over je verdienste met reviewen.
Maar goed, dat kan natuurlijk niet want dan heeft de belastingdienst nog een halve ton te vorderen bij jou.
Dus de waarheid over review verdiensten zullen we verder maar vergeten.

In een tijdperk waarin een liegende premier in Nederland ook geen probleem meer is, wie maakt zich dan nog druk over een beetje corruptie? :F

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Moonsugar schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:46:
De tekst hieronder komt uit het .plan wat vandaag online is gezet.

.... Er is alleen één probleem: het aantal reviews daalt de laatste jaren gestaag.
...
Heeft dit niet gewoon te maken met de exodus van trouwe, "hardcore" Tweakers? Sinds de site steeds commerciëler en breder wordt, lopen veel Tweakers van de oude stempel weg (zie je regelmatig in reacties). Met Plus gaat dit nog een stapje harder, dus het aantal nuttige reviews zal nog meer afnemen, verwacht ik.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Skating_vince schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:20:
[...]

Heeft dit niet gewoon te maken met de exodus van trouwe, "hardcore" Tweakers? Sinds de site steeds commerciëler en breder wordt, lopen veel Tweakers van de oude stempel weg (zie je regelmatig in reacties). Met Plus gaat dit nog een stapje harder, dus het aantal nuttige reviews zal nog meer afnemen, verwacht ik.
Je slaat hier denk ik de spijker op z'n kop.

Bij een aantal oude vertrouwde reviewers weet ik dat ze het platform officieel hebben verlaten voor hun reviews. In dit geval zijn Foritain en pclinde volledig voor hun eigen platform gegaan en delen zij hun kennis niet meer via Tweakers. Het ontbreken van al die kliks is zeer zeker niet in het voordeel van Tweakers. Ik gok dat deze 2 gebruikers misschien wel voor 20% van alle uitgebreide userreviews op Tweakers verzorgden.

Ik heb het de afgelopen 2 jaar wat rustiger aan gedaan, maar ik kom nu weer langzaam weer terug (mits dat nog op prijs wordt gesteld door de lezers). In de tussentijd zijn Rooieduvel en Dutchiee flink aan de slag gegaan met het plaatsen van zeer veel uitgebreide reviews.

Ik denk ook dat veel andere oudgediende het platform hebben verlaten of binnenkort gaan verlaten, want het Plus pakket + het afgeknepen abonnement heeft niet voor iedereen een positief effect gehad. Daarnaast laat ik de Plus artikelen sowieso links liggen en hierin ben ik niet de enige. Ik heb van Tweakers begrepen, dat ze de klikcijfers van Plus artikelen niet openbaar willen maken, anders kon daarin bekeken worden of mijn gedachten hierin klopt.

Tenslotte wordt de community minder vaak bedankt voor hun inbreng. Voorheen had je maandelijks een artikel voor de Tweaker van de maand verkiezingen. Inmiddels is dat aangepast naar een artikel die eens in het kwartaal wordt uitgebracht. De kans dat je daarin komt is voor wat minder geworden, doordat alleen de beste zelf-gekochte reviews daarin voorkomen. Oh ja en kans maken op de Tweakers Awards is nu ook anders dan voorheen. Van 5 opeenvolgende Awardshow uitnodigingen op rij, naar geen enkele uitnodiging meer.

Dat de input van goede reviews ver is gezakt is ook wel te zien in de huidige overzichten. Het is nu goed zoeken naar een +2 / +3 review, terwijl dat 4-5 jaar geleden een stuk eenvoudiger was, terwijl het niveau van die reviews hetzelfde is gebleven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Remag22

Remag22

tsilaer

Wat ik mis als mogelijkheid bij reviews is de combinatie van meerdere producten in 1 review.
Ik schreef redelijk wat reviews over USB geheugen sticks, een aantal daarvan zou ik willen combineren.
Goede voorbeelden daarvan staan bijvoorbeeld op HWI door de redactie daar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Femme schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Verbetering van de user reviews is iets dat we concreet willen oppakken in de komende maandag. Vandaar de survey.

[...]
Vandaag dus? 8)7 haha
Veel te weinig mensen stemmen op reviews die kort zijn over eenvoudige producten.
Daardoor wegen de wel uitgebrachte stemmen te zwaar.
[...]
Mee eens met dat de uitgebrachte stemmen op een review (met heel weinig stemmen) te zwaar wegen.
Maar, zo'n opmerking heb ik onder mijn reviews staan, maar blijkbaar lezen mensen niet zo ver of het boeit ze geen ene flikker. Er wordt zo weinig gemodereerd op de waarde van reviews dat mismoderaties/persoonlijke-aanval-moderaties te veel effect hebben. En ja, soms voelen die moderaties op mijn reviews zo aan, als persoonlijke aanvallen.
Dutchiee schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:54:
[...]
En zo leerde ik dat elektronica op rook werkt, als het eruit komt; is het niet goed...
[...]
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Kiswum schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:42:
[...]

[...]

Dat de input van goede reviews ver is gezakt is ook wel te zien in de huidige overzichten. Het is nu goed zoeken naar een +2 / +3 review, terwijl dat 4-5 jaar geleden een stuk eenvoudiger was, terwijl het niveau van die reviews hetzelfde is gebleven.
Zeker waar, echter wat het 'm hierin ook (heel klein) deels is, is dat (in mijn opinie) kwalitatief goede reviews (inclusief de mijne) vaak een +0 of +1 moderatie krijgen en daardoor tussen de rest van de slechte reviews verdwijnt. Daardoor komen er minder views (alleen +2 en +3 komen in de 'uitgelichte reviews' voorbij), en daarmee ook direct minder moderaties in de hoop dat de mismoderaties worden rechtgetrokken, in tegenstelling tot reacties onder FP artikelen.

Dan aangaande de rest van het topic

TL;DR samengevat onderaan dit bericht.

Zelf probeer ik geregeld reviews te schrijven van producten die ik heb. Meestal gekocht, soms geleend van een collega om wat mee uit te proberen, en zo af en toe te leen via een partij als ReviewClub (dit vermeld ik er ook duidelijk bij, en ik geef altijd mijn eerlijke review).

Ik ben het zeer zeker mee eens (met een aantal reacties die ik heb gelezen), in korte tijd ken je een product nog niet inside-out. Je eerste indruk kan je prima geven. Wat ik zelf veelal probeer te doen, is mijn reviews tussendoor af en toe updaten als ik tijdens het gebruik toch iets opmerk.

Zo een mooi voorbeeld, mijn review van de Bose Sleepbuds II:
Na ongeveer een jaar werkten de oordopjes niet meer zoals ze zouden moeten. Binnen garantie zijn deze toen vervangen. Betekent dit dat dit voor alle Sleepbuds II het geval is? Nee, zeker niet. Maar ik werk de review dan wel bij, omdat dat mijn bevindingen zijn geweest (en over een jaar weet ik of het met de nieuwe Sleepbuds II ook zo is of niet).

Een veld welke na een tijdje beschikbaar komt bijvoorbeeld, voor langere termijn ervaring is wellicht een interessante optie, en dat daar een herinnering voor komt na verloop van tijd. Wat die tijd is zal wellicht per type product verschillen, maar hierbij kan gedacht worden aan half jaar, jaar zoiets.

Waar ik tegen aanloop met mijn reviews is dat ik veel tijd steek in het schrijven van mijn reviews, ik ben met de meeste reviews rustig meerdere uren bezig, omdat ik het goed en interessant wil schrijven, en daarnaast ook voor mezelf wat research wil doen op fora, en gebruikersreviews van de webshops om te kijken waar zij tegen aanlopen (voornamelijk de minpunten zoek ik hieruit) om te kijken of ik dat ook ervaar.

Ben ik er zo lang mee bezig geweest, en ik krijg er niet voor betaald of iets... wordt mijn review met een +0 of +1 beoordeeld door verschillende Tweakers. Dat is uiterst demotiverend, en zorgt ervoor dat ik minder snel geneigd ben om nog moeite voor 'mijn' community te doen. Waarom moeite doen als het toch niet gewaardeerd wordt?

Ik schrijf reviews voornamelijk om mijn medeTweakers te informeren over hoe ik een product heb ervaren. Ik ben ook altijd blij met reacties onder mijn reviews en probeer die ook zoveel mogelijk te beantwoorden. Enerzijds omdat er een Tweaker de moeite heeft genomen om te reageren, anderzijds omdat deze reacties mij geregeld inzichten aanleveren waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.

Daarnaast schrijf ik reviews ook voor de karmapunten en -badges, dit is toch een vorm van waardering voor de moeite die ik in mijn reviews steek. De kersen op de taart zijn de frontpage artikelen waarin mijn reviews worden uitgelicht, wat (zover ik weet) voor mij twee keer is voorgekomen.

(Daarin wellicht een verbeterpunt/wens: tag de aangehaalde Tweakers in de artikelen zodat ze een notificatie ervan krijgen. Ik zit veel op Tweakers, maar ook ik mis wel eens iets)

Eén verbeterpunt waar ik eigenlijk met smart op zit te wachten, waarvoor ik de laatste tijd al meermaals heb overwogen een topic aan te maken, is het verzoek voor een moderatierichtlijn voor reviews, zoals die er ook al is voor reacties. En dan ook een topic waar mismoderaties gemeld kunnen worden, zodat een admin kan kijken naar de moderaties bij de genoemde review(s). Deactiveer de modstatus van dergelijke accounts die te pas en te onpas (vorstelijk) mismodereren en die meermaals de fout in zijn gegaan. Misschien dat ik er dan ook weer een beetje plezier in krijg als mijn reviews eindelijk weer op waarde worden geschat.

Wat me ook wel eens weerhoudt van het schrijven van een korte review is de beperking tot maximaal 50 woorden zonder afbeeldingen. Een 'uitgebreide review' van 100 woorden met afbeeldingen erbij is in mijn opinie 99 van de 100 keer oppervlakkig, hooguit beknopt. Dergelijke reviews schrijf ik niet, waag ik me niet aan, vind ik een smet op mijn profiel.

Overbodig vind ik de korte review echter niet. Dit gebruik ik voor een korte samenvatting van mijn uitgebreide review, en de lezer uit te nodigen tot het lezen van mijn volledige review.

Aangaande de reacties die aangeven dat een unboxing voor hun niet relevant is, blijkbaar voor menig persoon wel. Waarom zijn anders al die 'unboxing video's' zo populair op YouTube bijvoorbeeld? Maar, daarom heb ik in ieder geval ook een inhoudsopgave met separaat het hoofdstuk 'Unboxing'. Voor zij die het niks vinden, prima, even goede vrienden. Skip je dat hoofdstuk. Daarom heb ik die inhoudsopgave gemaakt. Het knopje om naar het volgende hoofdstuk te skippen moet ik ooit nog in gaan bakken in mijn 'review templates'.

Verder ben ik het ook met @Kiswum eens aangaande 'slechte' producten. Een product waar ik helemaal hyped op was en heb gekocht, bleek in no-time een miskoop te zijn en kon binnen de zichttermijn terug.

Ik wil dan ergens nog wel een korte review erover schrijven, maar zoals gezegd vind ik +0 en +1 reviews een smet op mijn account. Een product welke ik binnen de zichttermijn heb teruggestuurd omdat het niet beviel, kan ik geen uitgebreide review over schrijven. Vaak schrijf ik dan nog wel de extreem korte, 50 woorden review, maar dat dekt ook niet de lading.

Kort samengevat:

• Optioneel veld voor langere termijn ervaring met een product
  • Moderatierichtlijn voor reviews
  • Topic voor mismoderaties bij reviews
  • Deactiveren modstatus van draaideurmismoderators
  • Tag de in FP-artikel aangehaalde reviewers zodat ze er een melding van krijgen
offtopic:
En @Dutchiee bedankt voor het wijzen op dit topic. Dit is dus precies zoiets wat ik had gemist op de FP. Als Tweakers hier iets mee gaat doen, met de inhoud, kan dat wellicht ook een hoop motivatie bij mij terughalen.

En mochten er onduidelijkheden zijn of aanvullingen gewenst worden, vraag het hier gerust, of stuur me dan met liefde een PB'tje!

Check mijn review van de Nest Hub Max of de Bose Sleepbuds II.

• Kuusje
https://tweakers.net/info/over-tweakers/onafhankelijkheid/
Bij alles wat we commercieel doen op Tweakers, staat onze redactionele onafhankelijkheid centraal. Dit betekent dat wij soms nee zeggen tegen klanten omdat de actie of campagne niet bij Tweakers past. In verreweg de meeste gevallen is Tweakers echter in staat een tegenvoorstel te doen dat wel past bij Tweakers én waar de klant tevreden over is. Deze onafhankelijkheid is niet alleen redactioneel, maar slaat op heel Tweakers. Zo kan een positieve reviewscore bijvoorbeeld niet worden gekocht, testen we geen producten in ruil voor geld, en zorgen we ook dat onze prijsvergelijker onafhankelijk blijft
N.a.v. dit topic denk ik dat niet alle reviews altijd even ofafhankelijk zijn. Niet heel Tweakers doet dit reviewen onafhankelijk - er zijn Tweakers die er geld aan verdienen.

Team anti-scalp

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Kuusje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:46:
https://tweakers.net/info/over-tweakers/onafhankelijkheid/

[...]

N.a.v. dit topic denk ik dat niet alle reviews altijd even ofafhankelijk zijn. Niet heel Tweakers doet dit reviewen onafhankelijk - er zijn Tweakers die er geld aan verdienen.
Persoon "Tweakers", is in dit geval een medewerker of stagiair van Tweakers. Dit slaat niet op een consument met een Tweakers account.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nachtnet
Een aantal van de “professionele serial reviewers” hebben inmiddels gereageerd, maar lijken allen voorbij te gaan aan de lat die ze voor de andere tweakers zo hoog leggen. Jullie zeggen het zelf alleen een +3 review krijgt erkenning en interactie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StephanVierkant
PeacekeeperNL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:09:

Kort samengevat:

• Moderatierichtlijn voor reviews
  • Topic voor mismoderaties bij reviews
  • Deactiveren modstatus van draaideurmismoderators
  • Tag de in FP-artikel aangehaalde reviewers zodat ze er een melding van krijgen
En hoeveel extra reviews gaan deze maatregelen precies opleveren denk je? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Nu ben ik geen super-reviewer, ik was meer van het blogs-schrijven en ook dat doe ik al tijden niet meer, maar al mijn aspiraties, die ik zeker had, zijn echt wel vakkundig de grond ingeboord door zowel het gedoe rond premium, als met de cookiemuur. Het was altijd door Tweakers, voor Tweakers, en ik dacht graag dat ik mijn steentje bijdroeg met wat reviews en wat al niet meer, maarja, dat gaat blijkbaar niet meer op.

Daarnaast vind ik de "professionele reviewers" ook altijd nogal dubbel. Aan de ene kant ben ik blij met ze, want meer reviewers, meer beter, maar-echter-doch, ik zou ze ook niet bestempelen als user-reviewers, want tja, dat zijn ze niet. ik heb ook eens meegedaan aan een testpanel-actie, en tja, het is toch anders wanneer je een product krijgt, dan wanneer je iets koopt om te gebruiken. Zeker vroeger sneeuwde je als user-reviewer gewoon enorm onder, gelukkig is dat nu wel wat anders.

En wat ook niet helpt, en ook al aangestipt werd: Er is vrij weinig zichtbaarheid/dankbaarheid. Er is geen "review van de maand meer" en ja, het is ook wel gewoon matig als je enorm je best doet voor een review, en een grapjurk geeft hem een +1. Plus dat reviews van minder bekende/populaire producten natuurlijk ook vaak niet super vaak bekeken worden. Mijn review van de LG V40 is wel 1500 keer bekeken, tja, ik heb meerdere blogposts met 5x de views, waar ik veel minder moeite in heb gestopt.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

StephanVierkant schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:08:
[...]

En hoeveel extra reviews gaan deze maatregelen precies opleveren denk je? :)
Dat kwantificeren kan ik niet voor je doen, daar heb ik niet de juiste opleiding of data voor. Ik weet wel dat ik en verschillende andere reviewers minder gedemotiveerd raken met o.a. de door mij genoemde maatregelen, doordat reviews meer op waarde worden geschat en daardoor meer views krijgen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

PeacekeeperNL schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:09:

Kort samengevat:

[list]
Deze vind ik als lezer het interessantste. Ik zou er zelfs op willen selecteren.

Net nieuw zit iedereen op een roze wolk en wil misschien een kortingsbon binnenhalen. Juist na 6 maanden gebruik komen gebreken, onmogelijkheden & irritaties naar boven. Dat is juist interessant om te weten, niet jubelreview nummer 50.

Vergelijk het met Autoweek waar eigenaren hun gebruikersreviews plaatsen met regelmatig bijwerken, soms zelfs een afsluitende update als de auto weer verkocht is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Hi allemaal,

Bij deze geef ik graag een update vanuit het team. We hebben in totaal ruim 500 reacties gekregen op de survey. Daarnaast zijn alle comments en reacties verwerkt en hebben we deze drie zaken samengevoegd tot één overzicht. Het heeft geleid tot een enorm interessante bak aan informatie/meningen/suggesties en schetst een duidelijk beeld van de (om maar in het thema te blijven) plus- en minpunten van ons userreview-systeem.

Wat we ook zien is dat de gemoederen in dit topic hoger zijn opgelopen dan we okay vinden. Het zal voor jullie geen verrassing zijn als ik deel dat onafhankelijkheid van de reviews en transparantie over gesponsord ja/nee unaniem in de survey terugkomen als belangrijk en waardevol. Deze kritische kant is ook wat Tweakers als community typeert en sterk maakt. Het is echter niet tof dat we hier openbaar een aantal reviewers aan de schandpaal nagelen met allerlei verwijten. Ik vind dat echt ontzettend naar om te zien omdat ik ervan overtuigd ben dat we allemaal liefde hebben voor wat we doen en het beste willen voor de toekomst ervan. Wij hopen dit dan ook niet meer te zien en zullen er anders helaas op moeten handhaven. Weet in elk geval dat wij vanuit Tweakers ook met hen in gesprek zijn over hun positie binnen de community als professionele reviewers en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

Tot slot: jullie zijn waarschijnlijk ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek en wat de plannen van Tweakers zijn rondom dit alles. Daarom gaan we een tweede .plan schrijven waarin we de resultaten met de gehele community delen. Dit geeft ons ook de tijd om onze eerste conclusies verder uit te werken en concrete vervolgstappen met jullie te delen.

Nogmaals bedankt voor alle feedback. Voel je zeker vrij om je gedachten te delen als je dit nog niet gedaan hebt, maar houd het netjes, op de inhoud en vooral niet op de man. Bedankt! O+

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

bombadil schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:40:
Deze vind ik als lezer het interessantste. Ik zou er zelfs op willen selecteren.

Net nieuw zit iedereen op een roze wolk en wil misschien een kortingsbon binnenhalen. Juist na 6 maanden gebruik komen gebreken, onmogelijkheden & irritaties naar boven. Dat is juist interessant om te weten, niet jubelreview nummer 50.

Vergelijk het met Autoweek waar eigenaren hun gebruikersreviews plaatsen met regelmatig bijwerken, soms zelfs een afsluitende update als de auto weer verkocht is.
Zeer mee eens: ik kom af en toe bij bepaalde YouTubers tegen dat ze na x maanden weer even een product erbij pakken, en dat vind ik superhandig en ook nog eens zeer interessant. Je komt tijdens het gebruik pas echt achter bepaalde zaken. Soms ben je daar na de eerste paar uur al achter, maar soms echt pas na maanden gebruik. Ook de degelijkheid bijvoorbeeld (in de voorbeelden die ik zag ging het om zaklampen, die krijgen nog wel eens een uit-je-handen-flikker-moment voor de kiezen) kun je dan pas echt beoordelen. En dan hoeft het niet eens op te houden bij zeg 6mnd of 1 jaar, maar ook 2 of tot end of life / verkoop wat mij betreft, geen must maar wel leuk en nuttig. Krijg je vaak ook nog eens goed mee hoe het met de support zit, ook een onderschat dingetje bij veel spullen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Zoals beloofd het .plan met de resultaten en wat informatie over de vervolgstappen :)

https://tweakers.net/plan/3478/gebruikersreviews-verbeteren-de-resultaten-en-het-vervolg.html

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Daarmee bedoelen we onder meer de +1 tot +3 waarmee medetweakers je review kunnen beoordelen,
+0 kan ook, en die komen ook geregeld voor bij reviews waar veel tijd in zit (kan ik zeggen uit ervaring).

Maar ik ben benieuwd! Bedankt voor de link.

• Kuusje
PeacekeeperNL schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:43:

+0 kan ook, en die komen ook geregeld voor bij reviews waar veel tijd in zit (kan ik zeggen uit ervaring).
Er wordt laf ge-reviewbombed. Tig uur verder en als eerste krijg je 4x een 0. Dat geeft mij het (paranoïde :p) idee dat er een select groepje de boel bewust zit te verzuren. De 0,1% die 10% van de stemmen uitbrengt.

Team anti-scalp

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Kuusje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:50:
[...]

Er wordt laf ge-reviewbombed. Tig uur verder en als eerste krijg je 4x een 0. Dat geeft mij het (paranoïde :p) idee dat er een select groepje de boel bewust zit te verzuren. De 0,1% die 10% van de stemmen uitbrengt.
Ook een beetje mijn idee. Maar heb er al een keer een mod onderzoek naar laten doen, tijdje terug, alleen kwam toen niet uit dat het dezelfde gebruikers waren.

Die +0 en +1 moderaties zijn voor mij de hoofdzakelijke reden waarom ik mijder ben gaan reviewen. Het kost enorm veel tijd, en dan plaats ik een review, krijgt ie een 0 of 1...

Ga ik vervolgens vrienden/familie/collega's vragen of ze hem op waarde kunnen modereren omdat (en dat gevoel heb ik dan ook weer daarbij) veel mensen 'met de meute meestemmen'.

Ik heb nog enorm veel reviews in de pijplijn zitten, en een redelijk aantal ervan (inmiddels een jaar in de pijplijn) heb ik op dusdanig een laag pitje gezet.

Enerzijds omdat het een product is wat voor mijn gevoel weinig views zal trekken (een 'smart' ventilator) of ik te veel tijd in moet steken om een waardevolle review te kunnen schrijven (mijn Olympus systeemcamera bijv).

De producten waar wel oor naar is, zoals mijn hele Philips Hue serie geef ik dan maar voorrang, ook al zijn daar regelmatig al legio goede reviews van te vinden.

Ach, Peacekeeper is zijn frustratie weer kwijt ;)

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoi,

Ik schreef veel uitgebreide userreviews en ik ben ermee gestopt sinds een tijdje geleden. Weten waarom?
Aanvullend willen we in gesprek gaan met een aantal communityleden en semi-professionele reviewers om te kijken hoe we de drempel kunnen verlagen om een review te plaatsen, hun positie binnen Tweakers en de zorgen rondom transparantie.
Bron: plan: Gebruikersreviews verbeteren: de resultaten en het vervolg

Ik zie de uitnodiging/DM wel verschijnen.

[Voor 20% gewijzigd door Frozen op 31-03-2022 15:38]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:43:
Ik denk dat de meesten gewoon persoonlijk die keuze maken.
Zo heb ik voor een product de volgende Scorekaart:
code:
1
2
3
4
0   Oppervlakkig    1
+1  Beknopt 4
+2  Uitvoerig   20
+3  Spotlight   13

Persoonlijk vind ik de Oppervlakkig en Spotlight beide te veel van het goede, maar blijkbaar zijn er 13 heel blij mee en 1 zeurpiet totaal niet.

Ik zou dan eerder zeggen:
code:
1
2
3
0   Niet nuttig voor mij
+1  Nuttig voor mij
+2  Ik word hier blij van en wil het product

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een paar reviews geschreven. Sommige wat uitgebreider dan de andere. Een paar reviews geplaatst bij producten waar nog weinig ervaringen bij waren. Als bij een product al meer dan 100 reviews staan is dan nummer 101 nog wel zinvol. Zeker na tig jaar? Er komen ieder jaar zoveel nieuwe modellen van TV, telefoons e.d. uit dat als je niet binnen een maand of 2-3 een review plaatst het apparaat al bijna weer uit de winkel is. Dan heeft het bijna geen zin om nog een review te plaatsen.

Bij mij is het ook vaak wat al eerder gezegd is: Ik koop niet altijd het nieuwste van het nieuwste spul. Niet altijd nodig. Meer dan 70% van mijn ICT-gerelateerde spullen zijn tweede- of derdehands spul. Blijkbaar kan ik er nog "iets" mee en andere mensen niet meer. Is het dan nog interessant om er iets op Tweakers.net over te zetten? Is het dan nog zo relevant om het een en ander in een hele uitgebreide review te proppen? Met een langere gebruikerservaring kan je wel wat vertellen over de kwaliteit en echte opvallende zaken bij het dagelijks gebruik. Dat is dan wel weer een voordeel.

Voor andere dingen zoals een TV, soundbar, Wifi-spullen, mobieltjes ben ik gewoon een gebruiker. Het moet werken. Dat eist ook mijn ega. Of het nu het beste is dat zegt mij niet veel. Ze houdt niet zo van veranderingen of dingen die niet helemaal lekker werken. Als het niet werkt dan mag ik aan de gang om het weer gangbaar te krijgen. Daardoor geen uitgebreide technische review. Dan krijg je meer een consumentenreview van dagelijks gebruik. Dat zal voor de gemiddelde tweaker "oppervlakkig" zijn.

Meedoen aan acties om te reviewen: Voor mij niet altijd even interessant. Er zit veel werk aan om het goed te doen. Ik verbaas mij er vaak over dat mensen een telefoon twee weken testen en dan terug moeten brengen / geven. Je hebt er nog wel wat werk aan om het een en ander goed over te zetten, goed in te stellen. Dan werk je er een goede week / twee weken mee. Dan mag je de boel weer overzetten of aan de hobby om bepaalde zaken weer op je oude telefoon te krijgen. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je gedurende de testperiode je alles op de testtelefoon doet. Ik ben al blij dat ik het maar één keer in de zoveel jaar hoef te doen als ik de telefoon vervang.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit onderzoek.

[Voor 24% gewijzigd door RonnieKo op 31-03-2022 17:39]

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

DJMaze schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:48:
[...]

code:
1
2
3
0   Niet nuttig voor mij
+1  Nuttig voor mij
De scores worden uitgedeeld op basis van de kwaliteit review of kwaliteit reactie.
Je kunt dus gewoon een score geven, terwijl je het niet eens bent met de reactie, maar je ziet wel dat er moeite in is gestoken. Zo kun je een score geven op een haarstijltang, terwijl je er zelf niets aan hebt (kort koppie).

Je kunt ook een score geven over een product die je wel interessant vond, maar naar aanleiding van de review het product juist niet aanschaft. Als je dat voor elkaar kan krijgen met een volledige review, dan heb je het echt top gedaan en verdien niet een 0-score, maar een +2 (+3 met de huidige scores).

Ik zou dus niet het product beoordelen, maar de review en kennis van de reviewer.

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

RonnieKo schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:15:
[....]

Meedoen aan acties om te reviewen: Voor mij niet altijd even interessant. Er zit veel werk aan om het goed te doen. Ik verbaas mij er vaak over dat mensen een telefoon twee weken testen en dan terug moeten brengen / geven. Je hebt er nog wel wat werk aan om het een en ander goed over te zetten, goed in te stellen. Dan werk je er een goede week / twee weken mee. Dan mag je de boel weer overzetten of aan de hobby om bepaalde zaken weer op je oude telefoon te krijgen. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je gedurende de testperiode je alles op de testtelefoon doet. Ik ben al blij dat ik het maar één keer in de zoveel jaar hoef te doen als ik de telefoon vervang.

Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit onderzoek.
Ik ben het ermee eens dat dit nogal wordt onderbelicht bij acties. een product / smartphone 2 weken testen is zeer kort.

De afgelopen 2 maanden ben ik een aantal keren van telefoon gewisseld en daarbij heb ik alle belangrijke apps volledig geïnstalleerd om deze test/review smartphones. Ik doe dit nu al een tijdje en ik heb hier wel wat trucs voor ontdekt, maar je bent er inderdaad al bijna een gehele dag mee bezig om alles goed over te zetten.
Je Whatsapp backup moet in 1 keer goed. Krijg je een bericht binnen, dan kan je weer opnieuw beginnen met je backup. Inloggen op alle accounts komt er ook nog bij met al die verschillende wachtwoorden. Het is mogelijk om regelmatig te wisselen, maar dan moet je wel een goede motivatie hebben.

In mijn geval heb ik 2 weken geleden mijn bestelde telefoon eindelijk binnengekregen en na een benchmarkperiode is deze nu volledig ingericht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 18:15

PcDealer

HP ftw \o/

Frozen schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:37:
Hoi,

Ik schreef veel uitgebreide userreviews en ik ben ermee gestopt sinds een tijdje geleden. Weten waarom?
Vanwege Algemene discussie: Gebruikersreviews en reclame. ?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

DJMaze schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:48:
code:
1
2
3
0   Niet nuttig voor mij
+1  Nuttig voor mij
Maar dat gaat dan weer niet op wanneer iemand het product al heeft.

Ik zou het 0/+1/+2/+3-systeem helemaal niet meer gebruiken en gaan voor een duimpje omhoog ( 👍 ). En dan de reviews sorteren op hoeveel duimpjes de review heeft gekregen. Daarmee ga je voor een positieve aanpak. Geen min-scores wanneer je review slecht is, maar je review staat dan gewoon lager in de lijst. En de reviews die meer duimpjes hebben staan hoger in de lijst. Net als dat replies op het forum ook duimpjes kunnen krijgen dus.
Als toevoeging kun je dan op de productreview pagina twee lijsten laten zien: Reviews met de meeste duimpjes en de nieuwe reviews. Kan overigens ook met een sorteermenu worden opgelost.

• StephanVierkant
pricewatch: Polk Audio Signa S1

Even een goed voorbeeld van zo'n dilemma dat ik al eerder schetste. Ik zou graag meer willen vertellen over die afstandsbediening (waarom hij zou slecht is) en hoe het gebruik van Logitech Harmony wat irritant is bij deze soundbar, omdat hij geen losse aan- en uitsignaal ontvangt (maar een gecombineerde power-toggle) en omdat hij na verloop van tijd automatisch uit gaat.

Dit is echter vrij specifieke informatie omdat ik over de geluidskwaliteit weinig te melden heb. Ik heb er niets over te klagen, maar ik ben op dit vlak ook totaal niet veeleisend en zeker geen expert. Ik kan me voorstellen dat voor sommige potentiële kopers dit zeer relevante informatie is, maar ik zou m'n eigen review ook niet meer dan een 0 geven, want hij is immers heel beknopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

StephanVierkant schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:21:
pricewatch: Polk Audio Signa S1

Even een goed voorbeeld van zo'n dilemma dat ik al eerder schetste. Ik zou graag meer willen vertellen over die afstandsbediening (waarom hij zou slecht is) en hoe het gebruik van Logitech Harmony wat irritant is bij deze soundbar, omdat hij geen losse aan- en uitsignaal ontvangt (maar een gecombineerde power-toggle) en omdat hij na verloop van tijd automatisch uit gaat.

Dit is echter vrij specifieke informatie omdat ik over de geluidskwaliteit weinig te melden heb. Ik heb er niets over te klagen, maar ik ben op dit vlak ook totaal niet veeleisend en zeker geen expert. Ik kan me voorstellen dat voor sommige potentiële kopers dit zeer relevante informatie is, maar ik zou m'n eigen review ook niet meer dan een 0 geven, want hij is immers heel beknopt.
Wat zou ik willen weten voordat ik het op afstand aanschaf en waarbij ik niet 1 week later weer naar PostNL moet gaan om het terug te sturen:
  • Wat voor accessoires zitten erbij, dit kan op foto's worden vastgelegd
  • Welke aansluitingen zitten erop, dit kan op foto's worden vastgelegd
  • Hoe groot is hij in het echt, want maten zeggen veel minder dan foto's
  • Is de maximale stand hard of stop je eigenlijk al bij 50%, doorat de buren aan de deur staan
  • Vervormd het geluid als hij op 50% staat of pas bij 90/100%
  • Staat er altijd een display of led aan, zo ja, kan dat uit
  • Werkt de AB via bluetooth of via een IR reader, dit kan handig zijn als het zicht soms wordt geblokkeerd tot de soundbar
  • Is de subwoofer actief (eigen volumeknop en er gaat een losse stekker naar de sub) of passief (de kabel is maar 1,5 meter en daardoor niet echt bruikbaar).
  • Hoe ziet het menu eruit
  • Is er een app beschikbaar en heeft die nut
  • Wat voor HDMI aansluiting zit erop, 1.5, 2.0 of 2.1 (wat tevens 2.0 kan zijn door de nieuwe "standaarden".
  • Waarom heb je voor deze gekozen en niet voor een andere soundbar.
  • Werkt de BT verbinding een beetje of valt die ook al na 2 meter uit, net als de afstandsbediening
Hierboven zeg ik nog niets over de geluidskwaliteit, maar kun je wel een aantal feitelijkheden in een review plaatsen. Als deze info in een review wordt gezet inclusief foto's van de soundbar, screenshots van de app en foto's van een display en je hebt mogelijk al een +2 review. Ik weet niet of dit iets is wat je kan meenemen in een review, maar als je de set al hebt getest, dan zijn deze vragen wel redelijk goed te beantwoorden en te verwerken in een review.

Voor de critici is hier mijn "gesponsorde" review die ik waardeerde met slechts 3 sterren (omgerekend een 6-je) ;):
Teufel Cinebar Lux review door Kiswum

• nachtnet
Kiswum schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:13:
[...]

Wat zou ik willen weten voordat ik het op afstand aanschaf en waarbij ik niet 1 week later weer naar PostNL moet gaan om het terug te sturen:
  • Is de maximale stand hard of stop je eigenlijk al bij 50%, doorat de buren aan de deur staan
  • Werkt de AB via bluetooth of via een IR reader, dit kan handig zijn als het zicht soms wordt geblokkeerd tot de soundbar
  • Is de subwoofer actief (eigen volumeknop en er gaat een losse stekker naar de sub) of passief (de kabel is maar 1,5 meter en daardoor niet echt bruikbaar).
  • Wat voor HDMI aansluiting zit erop, 1.5, 2.0 of 2.1 (wat tevens 2.0 kan zijn door de nieuwe "standaarden".
  • Werkt de BT verbinding een beetje of valt die ook al na 2 meter uit, net als de afstandsbediening
Hierboven zeg ik nog niets over de geluidskwaliteit, maar kun je wel een aantal feitelijkheden in een review plaatsen. Als deze info in een review wordt gezet inclusief foto's van de soundbar, screenshots van de app en foto's van een display en je hebt mogelijk al een +2 review. Ik weet niet of dit iets is wat je kan meenemen in een review, maar als je de set al hebt getest, dan zijn deze vragen wel redelijk goed te beantwoorden en te verwerken in een review.

Voor de critici is hier mijn "gesponsorde" review die ik waardeerde met slechts 3 sterren (omgerekend een 6-je) ;):
En dat is waarom ik geen review zou schrijven. De lat wordt zo hoog gelegd. En dat is niet direct aan @Kiswum maar een algemene constatering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StephanVierkant
Precies wat @nachtnet zegt. Ik heb dus geen zin om een review te schrijven dat ook maar aan de helft van je punten tegemoet komt. Veel van de punten staan ook al bij de specificaties en/of zijn eenvoudig op te zoeken. En dus schrijf ik geen reviiew.

Ik zou daarentegen best wel iets meer willen schrijven dan zo'n beknopte review van 50 woorden, zodat jij daar op kunt reageren met specifieke vragen. Op die manier weet ik ook zeker dat er behoefte is aan die informatie en kan ik informatie kwijt die ik zelf nog nergens heb kunnen vinden. In mijn specifieke geval: de waardeloze afstandsbediening, de beperkte mogelijkheden van Logitech Harmony, etc.

En als je echt wilt weten hoe de unboxing experience was dan maak ik met liefde nog een reeks foto's van de verpakkingsmaterialen, maar ik ga niet op voorhand een dag spenderen aan een review die voor niemand interessant is maar wel +3 scoort omdat ik zo lekker veel tijd van m'n leven heb vergooid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

nachtnet schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:24:
[...]

En dat is waarom ik geen review zou schrijven. De lat wordt zo hoog gelegd. En dat is niet direct aan @Kiswum maar een algemene constatering.
Willen jullie dan liever een Google restaurant review zien of een Tweakers review?
Waar hecht jij als consument meer waarde aan?
Hetzelfde geldt ook voor reacties op Tweakers. Heb je liever een Facebook reactie of een reactie die je doorgaans op Tweakers ziet?

Ik denk dat je deze vragen in 10 minuten volledig hebt afgewerkt inclusief het maken van foto's (excl. review schrijfwerk). Grotendeels is dit tijd die je sowieso al kwijt bent door het uitpakken en bedenken welke kabels je in welke aansluitingen moet doen.
Als deze drempel van 10 minuten al te hoog is, dan weet ik niet of die persoon een gebruikersreview gaat schrijven op Tweakers (tenzij een Google achtige recensie goed genoeg is).

@StephanVierkant Ik vind het fijner om alles op 1 plek te bekijken/vinden, dan dat ik als lezer diverse pagina's moet opzoeken, andere reviews moet bekijken of pas na aankoop erachter te komen, dat die stroomstekker maar een halve meter is. Dit soort info staat niet altijd in de specs.

Ik had dan gewoon gewild dat iemand 10 minuten (extra) in een review zou steken, dan dat ik 1 uur bezig ben om erachter te komen dat een product niet geschikt is voor mij.

p.s. met de eerdere tips wil ik vooral aangeven dat je met weinig tijd veel informatie kunt geven over een product.
Dit hoeft geen boekwerk te zijn zoals ik ze aflever, want dat kost wel veel meer dan 10 minuten. Maar als je vraagt hoe het beter kan, dan is dit wellicht een van de vele manieren en dat met slechts 10 minuten.

[Voor 12% gewijzigd door Kiswum op 02-04-2022 21:13. Reden: Tekst verbeterd]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kiswum schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:33:
[...]

Willen jullie dan liever een Google restaurant review zien of een Tweakers review?
Waar hecht jij als consument meer waarde aan?
Hetzelfde geldt ook voor reacties op Tweakers. Heb je liever een Facebook reactie of een reactie die je doorgaans op Tweakers ziet?

Ik denk dat je deze vragen in 10 minuten volledig hebt afgewerkt inclusief het maken van foto's (excl. review schrijfwerk). Grotendeels is dit tijd die je sowieso al kwijt bent door het uitpakken en bedenken welke kabels je in welke aansluitingen moet doen.
Als deze drempel van 10 minuten al te hoog is, dan weet ik niet of die persoon een gebruikersreview gaat schrijven op Tweakers (tenzij een Google achtige recensie goed genoeg is).

@StephanVierkant Ik vind het fijner om alles op 1 plek te bekijken/vinden, dan dat ik als lezer diverse pagina's moet opzoeken, andere reviews moet bekijken of pas na aankoop erachter te komen, dat die stroomstekker maar een halve meter is. Dit soort info staat niet altijd in de specs.

Ik had dan gewoon gewild dat iemand 10 minuten (extra) in een review zou steken, dan dat ik 1 uur bezig ben om erachter te komen dat een product niet geschikt is voor mij.

p.s. met de eerdere tips wil ik vooral aangeven dat je met weinig tijd veel informatie kunt geven over een product.
Dit hoeft geen boekwerk te zijn zoals ik ze aflever, want dat kost wel veel meer dan 10 minuten. Maar als je vraagt hoe het beter kan, dan is dit wellicht een van de vele manieren en dat met slechts 10 minuten.
De uitgebreide reviews zijn mooi om na te lezen om alle ins en outs te weten, daarom krijgen ze ook terecht een +3.

Maar waar ik ook waarde aan hecht zijn de korte reviews van gebruikers die kort de plus en min punten opsommen met een toelichting. Je hebt eigenlijk geen 100 uitgebreide reviews nodig om een idee te krijgen van een product, van de korte reviews heb je er wel meerdere nodig voor een beter beeld.

Beide reviews, de beknopte en uitgebreide zijn dus wat mij betreft belangrijk.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hogarts
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-04-2022
Kiswum schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:13:
[...]

Tja, ik denk dat je hier voornamelijk het verschil tussen een betaalde reviewer en een consumenten reviewer neerlegt.

Een betaalde reviewer moet een all-round review afgeven waardoor je alles moet noemen. Plus dat een betaalde reviewer dit ook allemaal van te voren weet en alles ervoor klaar heeft liggen waardoor het in 10 minuten te doen is.
Terwijl ik als consument al blij ben als ik 1 foto van een product binnen 1 kwartier op t.net kan krijgen (natuurlijk kan ik van te voren de tafel leeg maken, natuurlijk kan ik van te voren het goede kabeltje erbij zoeken etc, maar dat heb ik niet standaard allemaal 1-2-3 klaar liggen)

Daarnaast heb ik geen verplichting om alles mee te nemen:
- als je iets over de accessoires wilt weten dan heb je daarvoor unboxing videos (van betaalde reviewers) die dat 100x beter kunnen en doen dan ik ooit in tekst zou kunnen, waarom zou ik er dan moeite in steken.
- Volume is iets wat heel erg afhankelijk is van de ruimte en wat je gewend bent, wil je daar daar iets van zeggen dan moet je een hele achtergrond opbouwen of het is nietszeggend
- Vervorming is ook zo'n leuk subjectief gegeven waarvoor je of een hele achtergrond moet opbouwen of het is redelijk nietszeggend
- Of er een app beschikbaar is kan je melden, maar de bruikbaarheid van een app hangt van oa het domotica nivo en de gemaakte domotica keuzes van de gebruiker.

Kijk, ik denk dat je een beetje onderschat hoe makkelijk jij het voor jezelf hebt gemaakt door simpelweg veel reviews te plaatsen.
Als jij zegt dat iets vervorming geeft, dan kan ik door wat andere reviews van jou te gaan lezen er wel een beetje achterkomen of jij audiofiel bent (en dat jouw vervorming voor mij waarschijnlijk niet hoorbaar is) of dat je een halfdove kwartel bent waardoor als jij het al als vervorming omschrijft dat ik het niet om aan te horen vind.
Als jij zegt dat iets hard is, dan kan ik vast uit andere reviews wel een beeld krijgen wat jij als hard ervaart en in wat voor soort ruimte jij dat vind (het scheelt nogal of je het hard vind in een studentenkamertje, of dat je een giga-mancave in een boerenschuur hebt neergezet)

Terwijl als iemand zijn 1e review schrijft en hij zegt hard, ja vind ik dat ook hard dan? Geen idee...

Ik denk dat jij de lat te hoog legt voor een consumentenreview met jouw uitleg.
Maar wellicht dat t.net de mensen wel aan de hand van jouw lijstje simpelweg een richting op wil duwen.
Het is natuurlijk voor t.net vrij weinig werk om simpelweg tekstueel te vragen (of wat dwingender door er losse upload-knopen voor te maken) om foto's van de accessoires, foto's van de aansluitingen en gewoon wat vragen van jou overnemen in een soort wizard oid (heeft het apparaat een ab, zoja dan vervolgvragen of het ir of bluetooth of betreft, wat het bereik is etc).
Alleen als je een leeg invoerveld aanbied dan vind ik het te veel gevraagd voor iedere consument om het te bedenken en er die tijd in te steken...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StephanVierkant
[...]

De kern van het probleem is volgens mij niet de vraag hoe we nog betere langere reviews krijgen, maar hoe we meer reviews krijgen.

En om maar even duidelijk te zijn: als je van mij reviews verwacht waar ik de specificaties (die al op Tweakers staan) ga herhalen omdat jij te lui bent om een paar keer extra te klikken en foto's maak omdat jij te lui bent om even naar Google Images te gaan, dan krijg je dus nul extra reviews van mijn kant. Dat is m.i. ook de (pun intended) nul-situatie: ik schrijf nu vaak reviews niet omdat ik de hoge verwachtingen hier niet kan waarmaken.

En dat vind ik zelf vervelend (ik zou graag meer schrijven en daar meer waardering voor krijgen), maar ook als lezer lees ik liever 3 reviews met een persoonlijke touch van gebruikers die gezamenlijk een goed beeld geven dan 1 (semi-)professional die een veel te lange review schrijft. En als ik de sfeer hier zo proef haken veel 'amateurs' af omdat de (semi-)professionals de lat erg hoog leggen. En dat is echt jammer.

Wat je van mij kunt verwachten is een review waarin ik in ga op de punten die voor mij relevant zijn. En dat betekent niet per se een beknopte review, maar wel eentje die wellicht niet alle aspecten zal raken. Bij routers beoordeel ik bijv. uitgebreid de webinterface, maar de benchmarks over het draadloze bereik laat ik graag over aan mensen die groter wonen dan 70m2. Bij de eerder soundbar mopper ik over de afstandsbediening maar ik heb niet de kennis (laat staan de apparatuur) om hem echt uitgebreid aan de tand te voelen.

En als jij dan per se wilt weten hoe lang/dik/kleurrijk/flexibel de voedingskabel is, voel je vrij om op mijn review te reageren of om het forum te gebruiken. Ik ga hem dan met liefde opmeten/fotograferen. Maar als je echt vindt dat mijn reviews aan jouw eerder genoemde lijstje moet voldoen, dan kun je echt de boom in.

[Voor 3% gewijzigd door StephanVierkant op 02-04-2022 23:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Bedankt voor jullie bijdrage @StephanVierkant en @Hogarts.

Ik hoop dat jullie iets aan de tips hebben en dat je met deze postieve instelling aan de slag kan met jullie volgende review.

Voor de overige lezers.
Mocht je vragen hebben over een review, overweeg om de adviezen te bekijken en eventueel te verwerken in een review. Schuif de adviezen niet direct af en probeer daarna niet de schuld bij een ander te leggen als de score veel lager uitvalt dan je had verwacht/gehoopt.

@Tweakers_crew, soms kun je handreikingen doen, maar als ze niet worden aangepakt, dan kun je niet veel meer doen dan het te accepteren.

[Voor 12% gewijzigd door Kiswum op 03-04-2022 00:21]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kiswum schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:14:
Bedankt voor jullie bijdrage @StephanVierkant en @Hogarts.

Ik hoop dat jullie iets aan de tips hebben en dat je met deze postieve instelling aan de slag kan met jullie volgende review.

Voor de overige lezers.
Mocht je vragen hebben over een review, overweeg om de adviezen te bekijken en eventueel te verwerken in een review. Schuif de adviezen niet direct af en probeer daarna niet de schuld bij een ander te leggen als de score veel lager uitvalt dan je had verwacht/gehoopt.

@Tweakers_crew, soms kun je handreikingen doen, maar als ze niet worden aangepakt, dan kun je niet veel meer doen dan het te accepteren.
Er wordt door ervaren reviewers al ruim een decennium gewerkt aan een handleiding waarmee andere gebruikers wordt uitgelegd hoe die de perfecte productreview kunnen schrijven. Is die al een keer af? Edit: Handleiding "User Productreview" (draft)

Nogmaals, het probleem is niet een gebrek aan reviews met ellenlange specificaties en fotosessies met planten en huisdieren erbij.

Reviews zijn er om ervaringen met producten te delen. De vraag in dit topic is hoe er méér, niet minder ervaringen gedeeld kunnen worden. De lat hoog houden of nog hoger leggen, zorgt niet voor meer gedeelde ervaringen, integendeel.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

CodeCaster schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:40:
[...]

Er wordt door ervaren reviewers al ruim een decennium gewerkt aan een handleiding waarmee andere gebruikers wordt uitgelegd hoe die de perfecte productreview kunnen schrijven. Is die al een keer af? Edit: Handleiding "User Productreview" (draft)
Ik verwacht niet dat dat topic ooit af is.
Het doel van dat topic was toen om inspiratie te krijgen voor ubb codes (tabellen, lightbox, inleiding maken), vragen te stellen over reviews en om te vragen welke onderdelen handig/belangrijk zijn voor een bepaald product.

Het moet juist een levend document blijven, maar het moet ook leesbaar blijven zonder de lezer direct onder te sneeuwen. De Topic Start is daardoor al een goede basis. We moeten er alleen nog voor zorgen dat we gebruik maken van der nieuwe optie: pinned reactions. Daarmee kunnen handige opmerkingen/korte handleidingen aan de TS worden toegevoegd.

Als ik de reviews van @Pjerry uit 2010 bekijk, dan is de lat niet hoger geworden, momenteel wordt ongeveer dezelfde informatie aangeboden in een review.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kiswum schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:45:
[...]

Ik verwacht niet dat dat topic ooit af is.
Het doel van dat topic was toen om inspiratie te krijgen voor ubb codes (tabellen, lightbox, inleiding maken), vragen te stellen over reviews en om te vragen welke onderdelen handig/belangrijk zijn voor een bepaald product.

Het moet juist een levend document blijven, maar het moet ook leesbaar blijven zonder de lezer direct onder te sneeuwen. De Topic Start is daardoor al een goede basis. We moeten er alleen nog voor zorgen dat we gebruik maken van der nieuwe optie: pinned reactions. Daarmee kunnen handige opmerkingen/korte handleidingen aan de TS worden toegevoegd.

Als ik de reviews van @Pjerry uit 2010 bekijk, dan is de lat niet hoger geworden, momenteel wordt ongeveer dezelfde informatie aangeboden in een review.
Mijn punt is dat behalve reviewers weinig mensen zitten te wachten op een perfecte review.

We zitten hier niet op Autoweek, waar de geschiedenis van de fabrikant, de vorige vijf modellen van dezelfde auto, de vakantievoorkeuren van de schrijver en het aantal vogels in diens woonwijk erbij gehaald hoeven te worden.

Het gaat om onderbouwde gebruikerservaringen. Als iemand een review over een headset wil plaatsen omdat het snoer in drie weken een draadbreuk had, dan is dat een review die enorm nuttig is voor anderen. Moet die reviewer dan "bestraft" worden met een donkergele nul als score, omdat er niet staat vermeld hoeveel gram de koptelefoon weegt, welke tint antraciet hij is en hoeveel decibel het ding weet te produceren onder een hoek van 42 graden?

Ik denk dat de drempel lager moet, en de scoring anders. Alleen duimpjes lijkt me daarvoor best een leuk experiment.

Natuurlijk is uitgebreider beter, is het nuttig als een reviewer vergelijkt met andere modellen en kunnen een paar (een paar! ) hi-res foto's wat toevoegen, maar nogmaals, niet iedereen verwacht hetzelfde van een gebruikersreview.

[Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 03-04-2022 13:21]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:51
hoi,
[...]
Willen jullie dan liever een Google restaurant review zien of een Tweakers review? Waar hecht jij als consument meer waarde aan?
Dat is natuurlijk heel erg persoonlijk Consument zijn we allemaal. Alleen de ene consument is wat meer geïnteresseerd in bepaalde zaken (zoals een tweaker) dan de andere consument. Maar welk publiek wil jij bereiken met je reviews? Wil jij de technische tweaker bereiken die alle punten en komma's wil weten of wil jij de "doorsnee consument" bereiken?

Het leuk is om te weten wat er allemaal in een apparaat zit. Voor mij persoonlijk is dat leuke achtergrond informatie. Alleen de echte gebruikerservaring is toch wel handig. Want daar gaat het om. Hoe is een apparaat in de dagelijkse praktijk? Bepaalde bijzondere zaken kan je eventueel nog vragen aan degene die de review heeft geschreven. In dat opzicht ben ik dus een doorsnee consument.
Dat is heel persoonlijk. Ik heb dat niet zo. Ik mag graag grasduinen in de diverse reviews en tests. Als de algehele trend bij meerdere reviews / tests een product op een bepaald gebied positief of negatief is dan zal eerder waar zijn als het maar één review het aangeeft. Daarom heb ik liever 20 korte reviews met kort aangegeven plus en negatieve punten dan 1 uitgebreide review met informatie die vaak al elders te vinden is. Links naar de andere informatie kan juist wel weer handig zijn.
Interessant dat je dat aangeeft. Je bent zelf een goede hobbymatige reviewer. Je doet het vaker. Ik doe het niet zo vaak. Ik doe het omdat ik het soms leuk vind om iets te delen. Wat voor jou 10 minuten werk is kan voor iemand anders 2 uur werk zijn.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
We zaten vandaag met elkaar in Amsterdam voor de gebruikersreviews usability test om o.a. een aantal wijzigingen aan het formulier te testen (details staan in het .plan) en de respondenten te vragen over thema's die ook uit de survey naar voren kwamen. We gaan even kijken hoe we hier weer een leuke update over kunnen maken maar voor nu een ''actiefoto''. :)

• Hogarts
@Moonsugar Wellicht dat je nog even vanuit t.net antwoord kan geven op de vraag van @Kiswum "Willen jullie dan liever een Google restaurant review zien of een Tweakers review?" want dat is getuige de laatste posts onderdeel van discussie.

En het komt op mij nu zo over alsof t.net de discussie negeert en simpelweg gewoon even een post ertussendoor kwakt om maar een update te geven zonder mee te doen aan de discussie.

Sowieso heb ik al het idee dat er een stevige mismatch zit tussen geposte resultaten uit de enquete (vrijwel geen echte UI punten) en de te nemen acties (vrijwel alleen maar UI punten), alleen als ik dan ook hier weer een mismatch voel door niet deel te nemen aan de discussie die jullie zelf gestart hebben, tja waarom start je dan nog de discussie denk ik dan.

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Gebruikersreviews zorgen voor een productscore in de Pricewatch. Nu bedacht ik mij gisteren dat als ik ga checken wat voor item ik wil en de lijst van producten wil sorteren op hoe goed iets is ik altijd kies voor Meest bekeken en niet op Score. Mijn beredenering is dan als iets vaak bekeken is, is het populair en dus wellicht beter als datgene lager in de lijst (hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar het is voor mij een eerste aanname). Dus een score van 5 sterren met maar 2 reviews is in mijn ogen niet perse een hogere score dan een score van 4 sterren met 20 reviews.

Hoe kijkt de rest hiernaar?

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
Ik grijp even wat quotes van @Hogarts omdat die precies de drie zaken aanstipt die ik gepland had staan om vandaag in een update te brengen.
Hogarts schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:35:
@Moonsugar Wellicht dat je nog even vanuit t.net antwoord kan geven op de vraag van @Kiswum "Willen jullie dan liever een Google restaurant review zien of een Tweakers review?" want dat is getuige de laatste posts onderdeel van discussie.
Tweakers is van mening dat alle soorten reviews welkom zijn zodat iedereen op zijn/haar manier een steentje kan bijdragen aan het beoordelen van de producten. Uiteraard willen we geen onzin-reviews zien, maar de zeer hoge eisen die nu worden gesteld vinden wij ook niet goed. Er is veel bewondering voor de tijd en het harde werk wat een aantal communityleden in hun uitgebreide en diepgaande reviews steken en we (en een groot deel van de community) zijn hen hier dan ook uiterst dankbaar voor. Je ziet echter (ook in dit topic) dat niet iedereen tijd, zin of de middelen heeft om zulke reviews te schrijven. Er zijn ook een hoop tweakers die liever een score achterlaten met bijvoorbeeld solide plus- en minpunten of een korte alinea met voor hen de belangrijkste zaken. Anderen zouden het liefst alleen een aantal sterren achterlaten, iets wat op zichzelf niet heel interessant is maar wel kan helpen bij het overwegen van een aanschaf als er heel veel van zijn. Het nieuwe formulier waarmee we experimenteren is er o.a. op gericht om dit te faciliteren, naast wat kleinere verbeteringen die je als een quick-win kunt zien.
En het komt op mij nu zo over alsof t.net de discussie negeert en simpelweg gewoon even een post ertussendoor kwakt om maar een update te geven zonder mee te doen aan de discussie.
Nee hoor. Dat was gewoon bedoeld als een leuke persoonlijke update zodat jullie konden zien wat we aan het doen waren. We wilden eerst het onderzoek achter de rug hebben zodat we een compleet beeld konden vormen van waar de issues liggen. Ik ga simpelweg niet zomaar wat roepen als ik nog niet weet hoe het zit of als we intern nog niet goed hebben besproken wat wij er nou eigenlijk van vinden.
Sowieso heb ik al het idee dat er een stevige mismatch zit tussen geposte resultaten uit de enquete (vrijwel geen echte UI punten) en de te nemen acties (vrijwel alleen maar UI punten), alleen als ik dan ook hier weer een mismatch voel door niet deel te nemen aan de discussie die jullie zelf gestart hebben, tja waarom start je dan nog de discussie denk ik dan.
Dat kan ik me goed voorstellen. Een hoop punten uit de survey gaan inderdaad niet over de UI maar ook over zaken die bijv. gaan over de positionering van reviews, onafhankelijkheid/transparantie, verwachtingen vanuit de community en meer. We hebben ervoor gekozen om aan de hand van de surveyresultaten een start te maken met verbeteringen aan het formulier. Dit was een prioriteit omdat wij graag zo snel mogelijk een usability test wilden opzetten en communityleden wilden uitnodigen om het te testen. Dit is wat wij woensdag in het usability lab hebben gedaan. Aangezien dit nog niet zo lang geleden is, werken wij nog aan een eindrapport van deze test en willen wij deze tot op zekere hoogte weer met jullie delen, wellicht via een derde .plan.

Het leek me wel interessant om in dit topic alvast een voorproefje te geven. Naast het testen van het formulier hebben we alle communityleden ook gevraagd naar hun ervaring met reviews en waar zij persoonlijk tegenaan lopen. Iets wat ook unaniem bij hen naar voren kwam is dat er hele hoge verwachtingen heersen rondom reviews en dat vaak de nummer 1 reden is dat zij geen reviews achterlaten. Vaak door gebrek aan tijd, het idee dat ze niet goed genoeg zouden zijn of angst voor nare reacties vanuit de community. Deze verwachtingen lijken over tijd te zijn ontstaan maar is niet iets waar Tweakers per se blij mee is. We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt en kan bijdragen op een manier die bij hen past. En dan bedoelen we niet dat we een bak aan mainstream gebruikers willen uitnodigen om met sterren te gooien, maar wel wat meer flexibiliteit kunnen bieden aan mensen die om meerdere redenen die hierboven genoemd staan niet kunnen voldoen aan die hoge eisen.

We gaan dinsdag weer overleggen en dan hoop ik weer meer zicht te hebben op de vervolgstappen. Ook staat er inmiddels een meet-up gepland met een aantal van de semi-professionele reviewers om te praten over hun situatie, de kritiek op transparantie en onafhankelijkheid en hun rol binnen de community. Zo maken we stap voor stap het plaatje compleet.

Alvast een fijn weekend allemaal. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik vermoed dat mijn acties in dit topic er ook weer voor hebben gezorgd dat er (weer) een meningmodder actief is geweest voor mijn en wellicht ook voor de reviews van andere gebruikers. Een uitgebreide (wel of niet gesponsorde review), kan door 1 persoon ver omlaag worden gehaald.

Een 0-score geven omdat je het ergens niet mee eens bent of omdat je iemand niet mag, dat lijkt mij niet de manier om scores uit te delen. Ik heb het even aangekaart in het topic die daarvoor is bedoelt, maar dit kan ervoor zorgen dat mensen ook weinnig / geen moeite steken in uitgebreide reviews:

Kiswum in "Downmodders actief in reviews"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08
Mocht ik de kans krijgen dan zou ik ongevraagd op die gele knop drukken en kijken wat er gebeurd. We blijven immers knopjesdrukkers.net. ;)

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Eén van mijn favoriete stokpaardjes, waar ik maar zeker ook @PcDealer en niet te vergeten @BasvanS, ons al in 2017 (en 2018, en 2019 ook nog dacht ik) druk over hebben gemaakt. De maatregelen die toen genomen zijn hebben helaas maar beperkt effect gehad, ik hoop dat er in dit topic nog wat nuttige informatie te vinden is.

Zaak was toen, en is nog steeds als je het mij vraagt, (hoog)frequente sponsoring is problematisch, omdat die sponsoring met onuitgesproken verwachtingen komt. Simpel gezegd, als er een grote kans is dat het format (lengte, details, foto's, stijl, vorm) en het te verwachten oordeel passend zijn bij wat de marketeer die het product ter beschikking stelt wenst, dan zul je meer gesponsorde artikelen aangeleverd zien worden. Het is nagenoeg gratis content die vele malen goedkoper (en ik denk effectiever is) dan het aanschaffen van wat FB en Google-ads.

Ik zou dan ook willen voorstellen om het aantal gesponsorde/geleende reviews per gebruiker procentueel gezien te maximaliseren. Voor elke 20 reviews mag er 1 gesponsord zijn bijvoorbeeld. Een maximaal aantal foto's/afbeeldingen lijkt me ook geen verkeerd idee, soms zitten er stop-motion-reviews tussen :+ Ook lijkt het me een goed idee om naar keuze de door Tweakers verzamelde specs een prominentere plek bij de review te geven, en het delen van een lijst specificaties in reviews te ontmoedigen.

In ieder geval fijn dat het op de agenda staat als onderdeel van het verbeteren van reviews op Tweakers.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
FirePuma142 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:40:
Eén van mijn favoriete stokpaardjes, waar ik maar zeker ook @PcDealer en niet te vergeten @BasvanS, ons al in 2017 (en 2018, en 2019 ook nog dacht ik) druk over hebben gemaakt. De maatregelen die toen genomen zijn hebben helaas maar beperkt effect gehad, ik hoop dat er in dit topic nog wat nuttige informatie te vinden is.

Zaak was toen, en is nog steeds als je het mij vraagt, (hoog)frequente sponsoring is problematisch, omdat die sponsoring met onuitgesproken verwachtingen komt. Simpel gezegd, als er een grote kans is dat het format (lengte, details, foto's, stijl, vorm) en het te verwachten oordeel passend zijn bij wat de marketeer die het product ter beschikking stelt wenst, dan zul je meer gesponsorde artikelen aangeleverd zien worden. Het is nagenoeg gratis content die vele malen goedkoper (en ik denk effectiever is) dan het aanschaffen van wat FB en Google-ads.

Ik zou dan ook willen voorstellen om het aantal gesponsorde/geleende reviews per gebruiker procentueel gezien te maximaliseren. Voor elke 20 reviews mag er 1 gesponsord zijn bijvoorbeeld. Een maximaal aantal foto's/afbeeldingen lijkt me ook geen verkeerd idee, soms zitten er stop-motion-reviews tussen :+ Ook lijkt het me een goed idee om naar keuze de door Tweakers verzamelde specs een prominentere plek bij de review te geven, en het delen van een lijst specificaties in reviews te ontmoedigen.

In ieder geval fijn dat het op de agenda staat als onderdeel van het verbeteren van reviews op Tweakers.
Deze gesponsorde reviews zijn ook vaak van veel hogere kwaliteit. Je verdient er immers wat mee, dus je stopt er extra tijd/geld in. Je ziet dat ook in mindere mate met tweakers die bijv. een laptop krijgen om te testen en hiervan een review moeten achterlaten (die ze dan vaak mogen houden).

Als ik dan zie wat @Moonsugar hier voor het weekend vertelde, dan is deze extra hoge kwaliteit review ook een belemmering voor de 'gemiddelde' gebruiker om een review te plaatsen. 'Voldoet mijn review wel aan de verwachtingen?' is dan blijkbaar de vraag die ze zichzelf stellen. Kunnen ze wel opbotsen tegen de vele uren die een gemiddelde 'betaalde reviewer' aan zijn werk besteed.

Dat maakt de aanwezigheid van deze 'betaalde' reviews misschien nog wel ongewenster dan we in eerste instantie dachten.

• FirePuma142
  • Niet online
Wat ook een belangrijk item is, ik vind een gereviewd product dat 100 keer beoordeeld is en 4,5 ster overhoudt een stuk aantrekkelijker om te kopen dan een product dat 10 keer beoordeeld is en 4,5 ster overhoudt ook al zijn dat 10 reviews van 3.000 woorden en 25 foto's.

• Hogarts
BasvanS schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:12:
[...]
Dat maakt de aanwezigheid van deze 'betaalde' reviews misschien nog wel ongewenster dan we in eerste instantie dachten.
Waarom, de reviews van t.net zijn ook gewoon betaald en komen gewoon op de FP terecht.

Ik denk dat het alleen een kwestie van scheiding/filtering is. Ook met de komende en al bestaande wetgeving in het achterhoofd krijg je al de situaties dat er inherent allerlei andere dingen verplicht ingevuld moeten worden net naargelang het een echt gekocht artikel is, of een gesponsorde review of een nepreview.

Stel gewoon een aantal kwaliteitseisen op voor gesponsorde reviews en toon die dan gewoon direct tussen de t.net reviews, dan kan een Kiswum etc allerlei extra exposure krijgen.
En maak daarnaast gewoon een sectie "ongesponsorde" reviews en daarin kan je dan de echte user-reviews in kwijt met andere insteken en eisen etc.

Zo lijkt het mij bijv zinloos om bij een gesponsorde review een oordeel na een jaar gebruik te zien (want dan is het product al weggegeven of verkocht of teruggestuurd)
Terwijl je bij ongesponsorde reviews juist een mailtje / PM kan sturen naar de gebruiker wat die van zijn artikel vindt na een jaar gebruik.

Oftewel verplaats simpelweg de scheiding van t.net / geen t.net naar betaald / niet betaald en stel gewoon hoge eisen aan betaald.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is het geen mogelijkheid om mensen die gesponsorde product reviews plaatsen aan te merken als "Tweakfluencers"?
Vind ik wel een mooie :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Inmiddels is het alweer even stil hier. @Moonsugar zijn er in de tussentijd nog ontwikkelingen geweest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
PeacekeeperNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:11:
Inmiddels is het alweer even stil hier. @Moonsugar zijn er in de tussentijd nog ontwikkelingen geweest?
Terechte vraag! Ik zie dat ik het nieuwste .plan hier nog niet gedeeld had. We hebben als laatste dit artikel geschreven waarin we de resultaten van de bovengenoemde usability test hebben gedeeld: https://tweakers.net/plan/3516/gebruikersreviews-verbeteren-bevindingen-en-conclusies-usabilitytest.html

In het stukje over het vervolg (en dus ook als antwoord op de vraag) staat:
''Ons voornemen is om de verbeteringen van het formulier binnenkort in te plannen in een developmentsprint om daarna onze aandacht te kunnen verleggen naar oplossingen om het schrijven van reviews (kort, uitgebreid en alles ertussenin) te stimuleren. Hierover brengen we jullie uiteraard graag weer op de hoogte als het moment daar is.''

Zodra er concrete informatie is wordt dat hier dus gedeeld. Ik zal er even beter op letten dat ik updates op de frontpage ook hier deel zoals voorheen. :)

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 19:41
Ik neem aan dat we hier nog verder mogen discussiëren, ook nadat de vragenlijst al is verwerkt.

Toevallig kwam ik dit product en de bijbehorende reviews tegen: pricewatch: Samsung The Freestyle LSP3B

Zou het niet handig zijn als je kan sorteren/filteren op niet-gesponsorde reviews en/of op newbiestatus? Dan hoef je niet door 20 reviews te scrollen om te kijken of iemand die wel €800 van z'n eigen geld heeft neergelegd er hetzelfde over denkt. Dat maakt het een stuk lastiger voor een fabrikant of webwinkel om onafhankelijke reviews onder een berg gesponsorde reviews te verstoppen.

• FirePuma142
  • Niet online
@Moonsugar Zijn er nog ontwikkelingen te melden? Ik zie in de titels van de .Plans sinds begin mei geen verdere meldingen als ik zo snel scan. Maar wellicht heb ik iets gemist.

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:51:
@Moonsugar Zijn er nog ontwikkelingen te melden? Ik zie in de titels van de .Plans sinds begin mei geen verdere meldingen als ik zo snel scan. Maar wellicht heb ik iets gemist.
Hi! Even een wat latere reactie. Ik was vorige week helaas geveld door de griep.

Het klopt dat het project een tijd stil heeft gestaan. Dit kwam omdat er een intern noodgeval was waar onze development-capaciteit naartoe moest. Gelukkig hebben er alweer wat gesprekken en planningen plaatsgevonden en willen we (als alles goed gaat) in het tweede kwartaal van dit jaar dit project weer oppakken. Dan zal ik ook dit topic weer gaan updaten zodat jullie op de hoogte blijven. :)

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-03 16:21
Interessant topic, ga ik zeker volgen. Tevens een belangrijke reden voor mijn om deze site te bezoeken.

Wat betreft het dalend aantal reviews, merk ik:

Reviews zijn vaak betaald en van nieuwe accounts
Dat ik de reviews minder tot niet meer vertrouw doordat partijen als plattetv vergoedingen/extra kortingen geven voor (positive/platte) reviews.
Zou ik dat interessant vinden, dan kan ik net zo goed reviews lezen op de site van de fabrikant of een shop.

Producten reviewen is vaak niet zinvol
Dan heb je nog producten die om de haverklap nieuw serienummers krijgen, waardoor het bijna onmogelijk is een product te kopen met een review erbij. Zoals Bosch/Siemens met witgoed, Lenovo met laptops via diverse kanalen en shops, etc.

Productlijnen reviewen lijkt zinvoller
Ik zou graag reviews over een merk of productlijn van dat merk kunnen schrijven en vooral lezen na x aantal jaar gebruik van een productlijn.
Reviews kunnen lezen over een productlijn na x jaar geeft een veel beter inzicht in de betrouwbaarheid van productielijnen en bijgeleverde service (garantie e.d.) dan een review van een product in die lijn na amper een paar dagen gebruik.
Voorbeeld:
Bosch vaatwasser gaan vaak stuk tussen de 3 en 5 jaar
Ikea levert standaard 5 jaar garantie op vaatwassers.
Lenovo productlijnen met accu's geven vaak probleem na 2 a 3 jaar.

En meer van dit soort uitdagingen
En zo kan ik nog even doorgaan. Allemaal vrij basale dingen die opvallen als je een paar keer gebruik hebt gemaakt van de pricewatch en gekoppelde reviews van shops en producten.

Wetende dat je hierin ook niet te ver kunt gaan om een goede relatie met shops en fabrikanten te houden, zit hier nog wel ruimte voor verbetering doordat de commerciele wereld nu meer in speeld ik dit soort dingen dan jaren geleden. En je ziet ook dat dit werk voor de bekende grote shops en fabrikanten.

• linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:30

linksquest

Game On!

Ik schrijf al jaren game reviews, in het verleden voor andere websites die niet meer bestaan en een paar jaar op een eigen website geschreven, maar sinds halverwege 2021 ben ik mijn Game reviews hier op Tweakers.net gaan plaatsen.

Vandaag had ik een review geschreven van Hi-Fi Rush, netjes aangevraagd via Pricewatch omdat die er nog niet tussen stond, en dat ging perfect. Nu viel mij tijdens het plaatsen op dat bij de keuze bij toelichting hoe ik aan de game gekomen ben, dat er niet echt een keuze staat van dat ik hem gespeeld heb via een abonnement, zoals Xbox Game Pass of Playstation Plus, ik kies nu geleend maar is het niet een optie om gespeeld via Abonnement erbij te zetten als het om een game gaat?

Ik ben benieuwd wat jullie er eventueel van vinden.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
linksquest schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:30:
Ik schrijf al jaren game reviews, in het verleden voor andere websites die niet meer bestaan en een paar jaar op een eigen website geschreven, maar sinds halverwege 2021 ben ik mijn Game reviews hier op Tweakers.net gaan plaatsen.

Vandaag had ik een review geschreven van Hi-Fi Rush, netjes aangevraagd via Pricewatch omdat die er nog niet tussen stond, en dat ging perfect. Nu viel mij tijdens het plaatsen op dat bij de keuze bij toelichting hoe ik aan de game gekomen ben, dat er niet echt een keuze staat van dat ik hem gespeeld heb via een abonnement, zoals Xbox Game Pass of Playstation Plus, ik kies nu geleend maar is het niet een optie om gespeeld via Abonnement erbij te zetten als het om een game gaat?

[Afbeelding]

Hoi @linksquest, dank voor je feedback! Zou je niet zeggen dat als je het via een abonnement hebt gespeeld waar je voor betaald het het beste zou passen dat je hem hebt gekocht? Je hebt er in principe voor betaald, geleend lijkt me hier juist de minder logische optie. :)

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Just keeping the peace!

Moonsugar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:57:
[...]

Hoi @linksquest, dank voor je feedback! Zou je niet zeggen dat als je het via een abonnement hebt gespeeld waar je voor betaald het het beste zou passen dat je hem hebt gekocht? Je hebt er in principe voor betaald, geleend lijkt me hier juist de minder logische optie. :)
Toch vind ik voor beide wat te zeggen. Zodra het abonnement wordt stopgezet, kun je het spel niet meer spelen. Het is een gebruiksrecht wat je krijgt door het abonnement. Als je het spel koopt wordt het je eigendom en kun je het blijven spelen, abonnement of niet.

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
PeacekeeperNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Toch vind ik voor beide wat te zeggen. Zodra het abonnement wordt stopgezet, kun je het spel niet meer spelen. Het is een gebruiksrecht wat je krijgt door het abonnement. Als je het spel koopt wordt het je eigendom en kun je het blijven spelen, abonnement of niet.
Verschil is dan wel alsnog dat je ervoor hebt betaald waarbij de geleende optie echt is bedoeld voor het lenen van bijvoorbeeld een vriend of familielid. Daar gaat het over dat er geen geld bij is komen kijken. Vandaar dat de betaalde optie logischer is. Uiteindelijk zijn die opties er zodat wij weten of iemand geld heeft ingelegd voor het product of niet, of dat nu via abonnement of gekocht is maakt voor Tweakers niet zoveel uit.

• nachtnet
Moonsugar schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:18:
[...]

Verschil is dan wel alsnog dat je ervoor hebt betaald waarbij de geleende optie echt is bedoeld voor het lenen van bijvoorbeeld een vriend of familielid. Daar gaat het over dat er geen geld bij is komen kijken. Vandaar dat de betaalde optie logischer is. Uiteindelijk zijn die opties er zodat wij weten of iemand geld heeft ingelegd voor het product of niet, of dat nu via abonnement of gekocht is maakt voor Tweakers niet zoveel uit.
er zit wel een verschil tussen een spel spelen via een abonnement of via een aankoop. ik beoordeel netflix films ook echt anders dan zelf gekochte films. (niet de inhoud, maar wel value for money waardering)

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Topicstarter
We gaan later in het jaar de plannen die in dit topic zijn gedeeld weer oppakken. Ik zal het dan ook eens in de groep gooien of wij er voordelen in zien zo'n optie toe te voegen. Hij lijkt namelijk vooral van toepassing te zijn op games maar minder voor andere producten, ik moet even uitzoeken of dat dan niet een beetje rommelig wordt en of het echt een probleem is dat je zoiets niet specifiek kan kiezen. :)

• martijn.vw
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
linksquest schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:30:

[Afbeelding]

Even als lezer van reviews, het interesseert mij echt helemaal geen fluit dat jij een abo hebt waar dat spel in zat. Je hebt er voor betaald, meer is niet interessant voor mij.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee