Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De tekst:Prosac schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:53:
(((Tendar))) op twitter lijkt te bevestigen dat men verder getrokken is inderdaad.
mbt Berkhivka kwam gisteren wel een filmpje naar buiten waar meerdere UA soldaten KIA en een paar als POW zijn vastgezet door de russen. Bevestigde wel dat UA in en om het dorp zit, maar gemakkelijk is het niet.The current situation of Bakhmut, based on the development of the last few days:
— (((Tendar))) (@Tendar) 10 juli 2023
Ukrainian forces are moving from several directions into the Bakhmut area. Russian forces at Klishchiivka are barely holding the line at the edge of the village. At Berkhivka and Yahidne they are… pic.twitter.com/Tunw6d8yMV
Ze hebben idd op meerdere plekken rondom Bakhmut van ‘RU controle’ naar ‘grey zone’ verschoven.Freakertje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:50:
Ik lees er verder helemaal niks over (niet om de minste reden, omdat Twitter de boel heeft dichtgetimmerd voor accountlozen zoals ik), maar als ik ten noorden van Bakhmut kijk, zie ik vandaag op de DeepStateMap opeens tussen de plaatsen Rozdolivka en Vesele een gaatje van 2 kilometer naar het zuiden geslagen worden, van maximaal 2 kilometer breed.
Met het oog op de algemene voortgang, is dat toch een behoorlijke vooruitgang als deze bron klopt. Heeft iemand hier meer bevestiging over?
edit:
Mits het klopt, is de voortgang des te meer significant, omdat hiermee Soledar in de tang genomen kan worden en in mijn geheugen begon de val van Bakhmut met de inname van Soledar en vervolgens Krasna Hora
The situation near Novoselivske, Andriivka, Rozdolivka and Berkhivka is under review.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-07-2023 10:22 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een slopersbedrijfje dus?RoD schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:59:
Het is inderdaad problematisch voor de russen, maar het gaat helemaal goed komen voor ze
[Embed] Het tiktok bataljon komt helpen om Bachmoet te verlossen van de weinige stoplichten en lantaarnpalen die er nog zijn.
https://www.ukrinform.net...fire-control-syrskyi.htmlThe enemy is trapped in Bakhmut, with Ukraine's defense forces taking the city "under fire control."
Ukrainian Ground Forces Commander, Colonel-General Oleksandr Syrskyi said this in a Telegram post, according to Ukrinform.
"Bakhmut. The enemy is trapped. The city is under fire control of the Defense Forces," Syrskyi wrote.
PSN
Tja, wat is de definitie van fire-control? Kijkend naar deepstatemap zit heel Bakhmut ruim in artilerie bereik:YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:32:
Syrsky ziet het weer eens iets te positief denk ik
[...]
https://www.ukrinform.net...fire-control-syrskyi.html
/f/image/55VXMw9qkobOXyZBMY6Ln5a3.png?f=fotoalbum_large)
Als ze nog iets verder zijn dan deepstatemap aangeeft, dan zitten ze ook bovenop heuvels, en kan je ook nog zien waarop je schiet. Maar ik denk dat het nog lang niet waterdicht is.
[ Voor 10% gewijzigd door SiErRa op 10-07-2023 15:29 . Reden: Plaatje te optimistisch, vervangen. ]
Maljar zegt ook ongeveer zoiets.YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:32:
Syrsky ziet het weer eens iets te positief denk ik
[...]
https://www.ukrinform.net...fire-control-syrskyi.html
Ik kan er echter niet uit opmaken of dit nieuwe vorderingen zijn.📢"In Bakhmut, our defenders have been keeping the entrances, exits and movement of the enemy through the city under fire control for several days. This became possible due to the fact that in the process of advancing, our troops took control of the main commanding heights around… pic.twitter.com/XpnXD87oJP
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 10 juli 2023
Dit is intussen alweer ongedaan gemaakt.Freakertje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:50:
Ik lees er verder helemaal niks over (niet om de minste reden, omdat Twitter de boel heeft dichtgetimmerd voor accountlozen zoals ik)
Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149
Als aanvulling hierop, direct aangrenzend ten westen van dit gebied is er nog zo'n gat geslagen in de frontlijn, deze is zelfs al blauw gemaakt als in onder controle van Oekraïne. Als het inderdaad klopt dan lijkt het nu toch serieus te worden dat de Russen in Soledar alvast mogen beginnen met een 'tactische verbranding van documenten' als voorbereiding op 'een geordende tactische terugtrekking'.Freakertje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:50:
Ik lees er verder helemaal niks over (niet om de minste reden, omdat Twitter de boel heeft dichtgetimmerd voor accountlozen zoals ik), maar als ik ten noorden van Bakhmut kijk, zie ik vandaag op de DeepStateMap opeens tussen de plaatsen Rozdolivka en Vesele een gaatje van 2 kilometer naar het zuiden geslagen worden, van maximaal 2 kilometer breed.
Met het oog op de algemene voortgang, is dat toch een behoorlijke vooruitgang als deze bron klopt. Heeft iemand hier meer bevestiging over?
edit:
Mits het klopt, is de voortgang des te meer significant, omdat hiermee Soledar in de tang genomen kan worden en in mijn geheugen begon de val van Bakhmut met de inname van Soledar en vervolgens Krasna Hora
Wishfull thinking
Ik heb geen flauw idee waarop dit gebaseerd wordt, dus ik hou nog wel een flinke slag om de arm.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Op Deepstate verschijnen normaal gesproken alleen verified dingen, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het op die locatie iig klopt:Freakertje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Als aanvulling hierop, direct aangrenzend ten westen van dit gebied is er nog zo'n gat geslagen in de frontlijn, deze is zelfs al blauw gemaakt als in onder controle van Oekraïne. Als het inderdaad klopt dan lijkt het nu toch serieus te worden dat de Russen in Soledar alvast mogen beginnen met een 'tactische verbranding van documenten' als voorbereiding op 'een geordende tactische terugtrekking'.
offtopic:
Wishfull thinking
Ik heb geen flauw idee waarop dit gebaseerd wordt, dus ik hou nog wel een flinke slag om de arm.
https://deepstatemap.live/en#12/48.6700/38.0563
PSN
Dat zou betekenen dat de Russen nog maar ~10km van Lyman zijn verwijderdRoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:40:
[Embed] Dit is toch echt wel minder mooi nieuws. Volgens mij doet UA niet veel om dit te verdedigen, maar toch.

De russen zijn wel al een tijdje actiever in het noorden, maar ik zie nog geen andere bronnen.RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:40:
[Embed] Dit is toch echt wel minder mooi nieuws. Volgens mij doet UA niet veel om dit te verdedigen, maar toch.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ropcke heeft een video geanalyseerd en op basis daarvan een conclusie getrokken. De vraag is of rusland die posities consolideert. Het is niet te hopen.Tens schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:40:
[...]
De russen zijn wel al een tijdje actiever in het noorden, maar ik zie nog geen andere bronnen.
Mja, Bij berichten van Ropke wil ik altijd wel wat extra bevestiging zien. Hij werkt wel voor de Duitse Telegraaf natuurlijk.RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:51:
[...]
Ropcke heeft een video geanalyseerd en op basis daarvan een conclusie getrokken. De vraag is of rusland die posities consolideert. Het is niet te hopen.
Liveuamap geeft wel de eerste paar beschadigde schuren van Torske een rode kleur.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Gezien de ligging kan UA makkelijk wat terug vallen, om daarna vanuit beide zijdes de boel weer af te snijden. Taktisch gezien vraag ik me dan ook af of het voor de russen wel slim is om daar verder te pushen.RoD schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:40:
[removed]
Noel had dit vanmorgen ook:Tens schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Mja, Bij berichten van Ropke wil ik altijd wel wat extra bevestiging zien. Hij werkt wel voor de Duitse Telegraaf natuurlijk.
Liveuamap geeft wel de eerste paar beschadigde schuren van Torske een rode kleur.
A video from the 23th Battalion shows how Russian forces were targeted at Tors'ke. The footage is 3 days old but it can be assumed the area is at least contested. This mean the zone of Russia control / gray zone towards Tors'ke is expanded.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 juli 2023
49.02108861258552, 37.968647037093035 pic.twitter.com/yWiqtjLbxo
Althans, dat ging over een strook ten oosten van Tors'ke. En het ging over een paar dagen geleden, toen ook al het bericht kwam dat het hele gebied rond Lyman werd beschoten.
Dit is trouwens niet "noord-Donetsk", maar Het noord Loegansk front
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
voor het gemak het kaartje van Noel van vanmorgen erbij:Shabbaman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:29:
[...]
Noel had dit vanmorgen ook:
[Twitter]
Althans, dat ging over een strook ten oosten van Tors'ke. En het ging over een paar dagen geleden, toen ook al het bericht kwam dat het hele gebied rond Lyman werd beschoten.
:strip_exif()/f/image/cNPK6SkTHVumjwrdVUDpA03o.jpg?f=fotoalbum_large)
wat je doet afvragen: wie beschiet wat?
Shabbaman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:29:
:strip_exif()/f/image/qmc5ccfB68UYdwVlIYxXRGQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps, haha
https://www.ukrinform.net...akhmut-general-staff.html"In the directions Bila Hora-Andriivka and Bila Hora-Kurdiumivka (the Defense Forces - ed.) have achieved certain success, they are entrenching themselves on the achieved lines," the spokesman said.
PSN
Het is kruipen inderdaad. Dit is wat Maljar er nu over zegt:YakuzA schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:15:
Ten zuiden van Bakhmut is het front blijkbaar weer vooruit gekropen:
[...]
https://www.ukrinform.net...akhmut-general-staff.html
Hanna Malyar, Deputy Minister of Defence of Ukraine:
— Michael MacKay (@mhmck) 12 juli 2023
“On the southern flank of Bakhmut, we advanced today.
There is promotion. Now our defenders are entrenched at newly-captured positions.”https://t.co/rdBY7ok9Mp
En verder analyse mbt Tors'ke
New evidence makes the situation clearer. Russian forces are likely not in Torske.
— George Barros (@georgewbarros) 12 juli 2023
Previous video of Ukrianian strikes against eastern Torske (published a few days ago) must have been even older. https://t.co/iMus0m6ubx
russian TG is saying that
— david D. (@secretsqrl123) 13 juli 2023
ukraine knew about the upcoming attack from the 1GTA
they have prepped the battle field.
they knew the attack rout
and they knew the units
and when they were going to attack....
so what could go wrong there????
just how long do you think it will take…
Daarop volgend:russian TG is saying that
ukraine knew about the upcoming attack from the 1GTA
they have prepped the battle field.
they knew the attack rout
and they knew the units
and when they were going to attack....
so what could go wrong there????
just how long do you think it will take to get to 300k??? only 64K to go... and the 1GTA with the rest of the central military district has about... 75K alone.
or its about 1.333 troops per cluster bomb.
and yes they are attacking in the open.
russia is trying a battle of the bulge attack directly into a reinforced easy to defend area in the open where 3 arty brigades are with nice new cluster bombs.
— david D. (@secretsqrl123) 13 juli 2023
[ Voor 63% gewijzigd door Emryte op 13-07-2023 20:26 ]
Net gekeken. Wat een helXWB schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:05:
Terra heeft weer een video gemonteerd:
[YouTube: Підрозділ TERRA: Фланг Бахмуту. Піхотний бій в траншеях.]
Daily driver; MB R171 SLK280

Even afwachten maar.
https://deepstatemap.live/en#13/48.5230/37.9658
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2023 08:28 ]
PSN
In de velden rondom Storozjeve staan wrakken van kapotgeschoten tanks en pantservoertuigen. Rusland maar ook Oekraïne heeft hier flinke verliezen geleden. In The New York Times zei een Oekraïense soldaat dit weekend dronebeelden te hebben gezien van een half dozijn westerse pantservoertuigen die ten zuiden van de stad Velyka Novosilka in een spervuur van artillerie terecht waren gekomen.
"Ze zijn allemaal verbrand", zei de soldaat, die zichzelf tegenover de NYT identificeerde als sergeant Igor. De krant kwam na onderzoek tot de conclusie dat bijna twintig procent van het materieel dat is ingezet in het offensief is vernield of vernietigd in de strijd. Ook westerse apparatuur.
Grote woorden maar ze hebben nog niet eens Klishchievka in handen.⚡️At present, all conditions have been created to return Bakhmut.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 20 juli 2023
This was stated by the commander of the Ground Forces of the Ukrainian Armed Forces, Colonel-General Oleksandr Syrskyi in an interview with the BBC.
"At this time, all the conditions have been created to return… pic.twitter.com/vfItiZMyRs
Oorlog voeren doe je niet alleen met kogels & granatenRoD schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:47:
[Embed] Grote woorden maar ze hebben nog niet eens Klishchievka in handen.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Klishchiivka Update:
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 21 juli 2023
Ukrainian forces have made advances to the north west capturing a key defensive trench complex where heavy battles now take place.
Russian forces counterattacked to the south west regaining some previously lost positions. pic.twitter.com/Cynv2Z8jDf
PSN
Nog niet, met de Cluster ammo gaat het wel al sneller merk ik.RoD schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:47:
[Embed] Grote woorden maar ze hebben nog niet eens Klishchievka in handen.
en weer wat dichterbij.The AFU has reportedly taken control over a large part of height 197 south of Klishchiivka. The last height and defensive stronghold for the Russians near the settlement. When fully controlled, Klishchiivka is cut off from Andriivka. Andriivka will be untennable getting attacked… pic.twitter.com/xcXCrDhsty
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 juli 2023
Wow, Deep State detects pretty solid Ukrainian advances south of Bakhmut over the last 24 hours.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 24 juli 2023
The situation near Karmazynivka (the Svatove sector) where Russians had a dangerous leap forward the other day, seems to be stabilizing. pic.twitter.com/5ESI0DIdrx
(Tweet heeft ook een afbeelding met de oude situatie.)
[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 24-07-2023 17:26 ]
Ukrainian forces have made advances south west of Klishchiivka capturing several trench positions as well as making successful advances towards the outskirts of Andriivka heavy fighting and shelling continues. pic.twitter.com/SixUyhFcv9
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 24 juli 2023
PSN
:fill(white):strip_exif()/f/image/BKurz4GGAmD6qX3pXMgBMobg.png?f=user_large)
[edit]
Mogelijk is de AFU al verder:
Bakhmut south axis:
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 juli 2023
Fighting is inside Klishchiivka. More tomorrow ☺️ pic.twitter.com/DpszKGZA1k
[ Voor 42% gewijzigd door XWB op 24-07-2023 23:32 ]
A huge fire is consuming a depot/barracks (probably military equipment) in occupied Makiivka (suburb of city of Donetsk) as reported by ruzZian sources. Apparently HIMARS came & said hello.#lviv pic.twitter.com/1zWGZKf2mN
— TheLvivJournal (@LvivJournal) 24 juli 2023
A difficult situation for the occupiers south of Bakhmut. Russian channels talk about Ukrainians approaching Andriivka, Ukrainian sources mention more success including "strategically outplaying the Russians" (see Bakhmut Demon's recent posts for some extra details:… pic.twitter.com/IJHQOV2O5Y
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 25 juli 2023
⚡️⚡️Ukrainian operator with call sign "Balu" claims:
— Astraia Intel (@astraiaintel) 25 juli 2023
"Klishchiivka is being cleared." 🇺🇦 pic.twitter.com/SrsYYl3TIK
Het lijkt langzaam maar zeker toch de goede kant op de gaan ik Bakhmut voor UA :-)
⚡️General Staff: Russia retreats from Andriivka as Ukraine makes gains near Bakhmut.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 25 juli 2023
Russian forces have retreated from their positions in Andriivka to the south of Bakhmut following a Ukrainian offensive operation, General Staff spokesperson Andrii Kovalov said on July 25.
[Twitter: https://twitter.com/warmonitor3/status/1683802001098907648?s=46&t=V1kXBhoiHWfRuUhY5LnMeA]
Bakhmut sector a breakthrough!
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 25 juli 2023
Altijd goed om even verder te kijken, maar dit lijkt te worden bevestigd.Emryte schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:35:
Mogelijke breakthrough ten zuiden van Bakhmut.
[Twitter]
[Twitter]
Als zelfs Ropcke het al zegt.#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 25 juli 2023
The Ukrainian army liberated #Andriivka, south of Bakhmut, Russian and Ukrainian sources report accordingly. pic.twitter.com/9CWRHh1UrI
Dit is, samen met wat er nu in Klishchievka gebeurt wel iets om hoopvol van te worden, eindelijk weer.
Osman from the 24th Aidar Batallion reports that ± half of Klishchiivka is under AFU control. Also RU channels are preliminary reporting that their forces have pulled out. pic.twitter.com/0mqR7aVEy0
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 25 juli 2023
Ukrainian forces have also expanded their advances near the town of Kurdyumivka details when its safe.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 25 juli 2023
[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 25-07-2023 14:09 ]
Ze kunnen vanaf hier doorstoten naar Opytne en daarmee een zuidelijke toevoer naar Bachmoet van de russen afsnijden.q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:08:
Wat betekent het bevrijden van deze twee dorpen voor het grotere plaatje? Kunnen we op korte termijn ook een doorbraak verwachten in de stad Bakhmut hierdoor?
Waarna de Russen hopelijk zelf de stad verlaten.Aragnut schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Ze kunnen vanaf hier doorstoten naar Opytne en daarmee een zuidelijke toevoer naar Bachmoet van de russen afsnijden.
Maar ik zie in het Oosten echt nog wel veel wegen de 'stad' (wat er over is...) in gaan.Aragnut schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Ze kunnen vanaf hier doorstoten naar Opytne en daarmee een zuidelijke toevoer naar Bachmoet van de russen afsnijden.
Dat is een kaart, het terrein is wellicht anders, maar zo ben je toch nog wel even bezig?
Weet iemand of het hier ook zo vol ligt met mijnen of is hier eventueel een snellere doorbraak mogelijk?
De weg uit het oosten moet in Bachmoet de rivier over (en daar is de brug kapot). Ik denk dat dat de reden is waarom de weg uit het zuiden zo belangrijk is. Verder enkel gelezen/gehoord dat de weg belangrijk is voor aanvoer (niet het waarom) dus ook een gok aan mijn kant.Snow_King schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:43:
[...]
Maar ik zie in het Oosten echt nog wel veel wegen de 'stad' (wat er over is...) in gaan.
Dat is een kaart, het terrein is wellicht anders, maar zo ben je toch nog wel even bezig?
Weet iemand of het hier ook zo vol ligt met mijnen of is hier eventueel een snellere doorbraak mogelijk?
Kots: "The enemy captured part of the heights near Klishchiivka, which gave him the opportunity to enter the southwestern part of the village."
Military Informant: "extremely difficult situation in the Klishchiivka area near Bakhmut."
Rusich: "The mobilized abandoned their positions."
Oekraïne gaat echt niet Bakhmut intrekken. Wat ze wel kunnen doen is de stad omsingelen.q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:08:
Wat betekent het bevrijden van deze twee dorpen voor het grotere plaatje? Kunnen we op korte termijn ook een doorbraak verwachten in de stad Bakhmut hierdoor?
/f/image/pj7zHKpFxcJSZMUtv6rsAbvv.png?f=fotoalbum_large)
Precies, en dat is wat ik bedoelde met een gesture of goodwill, op een gegeven moment moeten ze zich terugtrekken.XWB schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:23:
[...]
Oekraïne gaat echt niet Bakhmut intrekken. Wat ze wel kunnen doen is de stad omsingelen.
[Afbeelding]
Situation south of Bakhmut. Geolocated footage shows the AFU inside the southern part of Klishchiivka while RU sources report fighting in the northern part. Half of the village under UA control. Andriivka likely abandoned/liberated. The area west of the railway tracks are… pic.twitter.com/owZ3ud1MHW
Ukrainian troops are pretty close to taking over the whole of Klischiivka (south of Bakhmut).
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 25 juli 2023
The southern flank has considerable progress.
Ter ondersteuning, de beelden
The AFU has entered Klishchiivka from the southwest. Russian artillery is targeting them inside the settlement.
📍48.52568873698593, 37.95815156050724 pic.twitter.com/pLTHsaTopz
/f/image/hNrgrZWtNqm813nUyRX6Fa4U.png?f=fotoalbum_large)
Ten westen van Svatove. Ik vraag me dan af wat de situatie is daar. Zit UA daar dik ingegraven of is het slechts een handvol verdedigers? Hebben ze de strijders nodig in hierboven genoemde (succesvolle) gebieden?
Zie andere topic:mir4dor schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:00:
Allemaal leuk en aardig Goed goed, al is de vijand in het noordoosten wel behoorlijk aan het drukken volgens Deepstate Map (melding op app)
[Afbeelding]
Ten westen van Svatove. Ik vraag me dan af wat de situatie is daar. Zit UA daar dik ingegraven of is het slechts een handvol verdedigers? Hebben ze de strijders nodig in hierboven genoemde (succesvolle) gebieden?
q-enf0rcer.1 in "Het noord Loegansk front"
PSN
Ah dank je, helaas (nofi) zijn er best veel topics voor dit onmenselijke gedoe. Soms heb ik moeite de juiste te selecteren.YakuzA schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:56:
[...]
Zie andere topic:
q-enf0rcer.1 in "Het noord Loegansk front"
Staromaiors'ke 🇺🇦✊🏻 pic.twitter.com/GgcoSa4t8o
— Азов South (@Azovsouth) 27 juli 2023
Ik denk dat ze nu iig consolideren op de 'bergrug' die Klishiivka en het achterland overziet.RoD schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:35:
Het rommelt nu vooral aan het Zaporizhzhia front, maar ik vind het gek dat we al even niets meer gehoord hebben over de doorbraak ten zuiden van Bachmoet. Zou UA consolideren of toch nog stevige russische tegenstand zijn tegengekomen?
Daar vandaan kun je alle toegangswegen onder controle houden waar mogelijk troepen zich over willen terug trekken.
/edit:
En een kleine bevestiging, maar niet duidelijk over welke richting hier gepraat wordt.
https://www.ukrinform.net...akhmut-general-staff.htmlThe spokesperson also noted that Ukrainian soldiers are getting entrenched in new positions while artillery is inflicting fire damage on identified enemy targets, as well as engaging in counter-battery combat.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2023 11:59 ]
PSN
South of Avdiivka, Ukraine has been attacking toward Pisky from Nevelske for the past week or so. We have had several videos of these assaults, including this one from several days ago. pic.twitter.com/EVrnmIsHHE
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 28 juli 2023
In this video, we see wounded Akhmat retreating from Andriivka south of Bakhmut. To quote Wargonzo from tonight: "The darkest news comes from Andriivka [...]". We might see another liberation soon.
— imi (m) (@moklasen) 27 juli 2023
Location: 48.5028, 37.9815@UAControlMap @GeoConfirmed https://t.co/VrDiq2B2bA pic.twitter.com/rN7FJ48SaG
PSN
178. UAF advance NW of Kurdyumivka.
— Dan (@Danspiun) 28 juli 2023
Possible important progress. Reportedly a🇺🇦28th Mech Bde BMP evacuating WIA at 48.47697, 37.95002. In front of it a likely 2nd AFV at 48.477068, 37.952037. If current UAF are 200m north of the village. Gains reported here on 15th + 780m today. pic.twitter.com/a5KDPFAnNF
179. UAF advance NW of Kurdyumivka.
— Dan (@Danspiun) 29 juli 2023
Geolocation of the film in tweet 178, showing a UAF presence on the edge of the village cemetery at 48.47697, 37.95002 (and possibly at 48.477068, 37.952037), approx 200 meters north of Kurdyumivka.https://t.co/dvbWqVDMkr
[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 29-07-2023 12:42 ]
[YouTube: Ukrainian force are currently cleaning up Kleshcheevka settlement from Russia Soldiers in Bahkmut]
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1685914171857158144]Russian source reports that Novodonetske and Novomaiors'ke settlements are under Ukrainian control
Reasons for leaving: lack of supplies and low morale of the mobilized
nog meer Russian sources report, 5 km westelijker:
Voor beide gevallen; laten we maar even wachten op bevestiging47°44′N 36°47′E
Representative of Russian occupation authorities claim control over Staromayorske in Donetsk region
De novomaiorske zou me iig verbazen.Tens schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:50:
Russian sources report:
[...]
[Twitter]
nog meer Russian sources report, 5 km westelijker:
[...]
Voor beide gevallen; laten we maar even wachten op bevestiging
Die ligt een flink stuk oostelijker en heeft een eigen weg naar het zuiden toe:
https://deepstatemap.live/en#11/47.7317/37.0057
Novodonetske is te begrijpen, naar het schijnt is de enige toegangsweg van RU bezet gebied afgesneden.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2023 12:17 ]
PSN
Als dit klopt, en dat moeten we inderdaad nog maar afwachten, dan is dit wel een dingetje. Terugtrekken van het front ivm supplies en moraal? Dat zou betekenen dat de attritie strategie nu ook aan het front begint door te werken.
Ik kan alleen maar hopen dat het klopt.
Mbt Staromaiorske, dat lijkt me russische copium.
[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 31-07-2023 12:06 ]
Part 2:
https://twitter.com/Bodbe6/status/1685739408572428289
Part 3:
https://twitter.com/Bodbe6/status/1685739806419017728
Ik dacht bij part 1 ergens lichamen gezien te hebben dus die heb ik niet gelinkt.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Dat deed het al redelijk, regelmatig komen er berichten naar buiten van (kleine) groepjes die zich overgaven omdat ze al een tijdje geen eten en drinken hadden en artilleries support niet goed was, mede door de range advantage en precisie bij sommige stukken front. Munitie is lastig en troepen rotatie is er amper waarbij de inzet van cluster munitie effectief lijkt om dit alles te versterken.RoD schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:05:
[...]
Als dit klopt, en dat moeten we inderdaad nog maar afwachten, dan is dit wel een dingetje. Terugtrekken van het front ivm supplies en moraal? Dat zou betekenen dat de attritie strategie nu ook aan het front begint door te werken.
Ik kan alleen maar hopen dat het klopt.
Mbt Staromaiorske, dat lijkt me russische copium.
De Oekraïense tactiek om zich op artillery, trucks, depots, EWS en AA systemen te richten lijkt vrij effectief. Iets wat NAVO landen normaal eigenlijk met een lucht/bombardment campaign doen maar helaas heeft Oekraïne die mogelijkheid niet.
Edit: daarnaast hoor je steeds meer geklaag van Russische soldaten en officieren via Twitter en Telegram die dit bovenste lijken te bevestigen.
Edit2: Veel loopgraven liggen in deze regio ook bezaaid met lichamen omdat het Rusland niet lukt om ze daar weg te halen (of niet wil, i.v.m. de vergoeding die dan betaald zou moeten worden. Dat laatste is volgens mij deels speculatie en ook off-topic). Wat ook niet goed is voor het moraal van je troepen.
[ Voor 29% gewijzigd door jdh009 op 31-07-2023 17:12 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
South of Bakhmut, the 3rd separate assault brigade keeps moving. More and more sources confirm that Klishchiivka is indeed left by the Russians but they are entrenched east of it. Fighting to clear the remaining dug outs west of the railway is ongoing https://t.co/wSyo1gvm31
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 2 augustus 2023
The 3rd separate assault brigade is advancing but they do that carefully, inspect the terrain first and clear enemy dugouts after. Lots of mines are planted that make a swift advance impossible.
Bakhmut direction. pic.twitter.com/fR469wD3FH
[ Voor 10% gewijzigd door XWB op 03-08-2023 10:34 ]
DeepState reports that Ukrainain forces made gains on the northern outskirts of Mykil's'ke, southeast of Vuhledar. Also, The 72nd mechanized and 79th Air Assault brigade pushed out Russian forces from their positions north of Solodke. pic.twitter.com/UkNVCc6G48
En nog een bron:More then half of Klishchiivka is under Ukrainian control. Russian artillery makes it hard to celebrate full victory in the settlement but it is only a matter of time. https://t.co/XRq4gwzNh7 pic.twitter.com/xVE8bUy11q
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 5 augustus 2023
Major Maksym Zhorin confirms this story.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 5 augustus 2023
"Regarding Klishchiivka: I believe that the enemy no longer has a chance in this settlement. At least half of Klishchiivka is fully controlled by our forces. In the second half we have fire control." pic.twitter.com/lHDQlIFegG
Onze YPR'sXWB schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:11:
Gevechten bij Klishchiivka:
[YouTube: Штурм посадки знищення орків|Контрнаступ|3ОШБ|]

Wel Vietnam flashbacks dit.
Ukrainian forces have made incremental gains north and east of Novomykhailivka lately. This is over a longer period of time, a month or so. pic.twitter.com/Tup4Xb3wOg
— Def Mon (@DefMon3) 11 augustus 2023
Destruction of 4 "Msta-S" self-propelled guns from HIMARS in Donetsk region.
Helaas zijn dit al wat oudere beelden ook al blijft het mooi om te zien; tweet van 1 juli dus waarschijnlijk vond dit in juni ergens plaats:XWB schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:38:
Vernietiging van Russische artillerie, exacte locatie onbekend:
[...]
[Twitter: https://twitter.com/TreasChest/status/1675248131951284224]
edit: artikel van 1 juli over deze aktie: https://www.newsweek.com/...-himars-howitzers-1810303
[ Voor 18% gewijzigd door gws24 op 13-08-2023 13:49 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
The Russian forces are counter attacking in Klishchiivka. Today information emerged that Russian airborne troops and LNR motorized rifle brigade elements are relocated to Klishchiivka. In this video a T-90 and two BMP’s are engaging the AFU. Klishchiivka is currently contested. pic.twitter.com/LypOc4tMcz
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 augustus 2023
Airborne troops were taken out of Kherson region.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 augustus 2023
Volgens Def Mon was het een hit en run. Schijnt ook door het terrein te komen: het dorp lijkt makkelijk vanaf de hoogten rondom beschoten te kunnen worden, waardoor dus zowel ru als UA nauwelijks in staat zijn posities in te nemen in het dorp.XWB schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:49:
Russen voeren een tegenaanval uit in Klishchiivka, met verse troepen uit Kherson:
[Twitter]
[Twitter]
Destroyed Russian equipment near Andriivka, south of Klishchiivka. Several destroyed/abandoned T-90M, MT-LB and a BMP can be seen. Recently, in a counterattack towards Klishchiivka the use of a T-90M was already seen along with two BMP's.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 14 augustus 2023
📍48.502880274530646, 37.9736807474439 pic.twitter.com/aymxIqBuUf
PSN
Volgens mij tel ik zes voertuigen met mijn ongetrainde oog. Ben benieuwd of daar nog wat nieuws bij zit.YakuzA schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:08:
Na de Bradley parking lot, is er nu gelukkig ook een T90M parking lot:
[Twitter]
Militaryland houd het op 5, waarvan 3 T90-MRoD schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:31:
[...]
Volgens mij tel ik zes voertuigen met mijn ongetrainde oog. Ben benieuwd of daar nog wat nieuws bij zit.
📽️Three Russian T-90M tanks, one MT-LB and one BMP were damaged/abandoned near Andriivka in #Donetsk Oblast.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/u4bfJB5mok
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 14 augustus 2023
PSN
A recent attempted Advance by Russian Ground Forces utilizing T-80BV Tanks and BMP-1/2 IFVs was Defeated by Ukrainian Artillery and Anti-Tank Guided Missiles to the South of Bakhmut in the Donetsk Region, resulting in Significant Losses to Russian Armor. pic.twitter.com/c7iBmuSdNb
— OSINTdefender (@sentdefender) 21 augustus 2023
In het filmpje zie je ook een mbt een ander mbt of ifv beschieten. Dus ze waren loaded terwijl ze aan het rijden waren. Bizar om te zien dat zo een tank door vuur nog even een laatste salvo afgeeft.
[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 24-08-2023 21:10 ]
Hier had wel een waarschuwing bij gemogen…Shabbaman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:28:
Filmpje van een succesvolle Oekrainse push aan de noordflank van Bakhmut:
*knip*
Lijkt een paar dagen geleden te zijn geweest.
[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 24-08-2023 23:18 ]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 24-08-2023 22:01 ]
North of Bakhmut a large battle is raging between Zaliznyans'ke and Orikhovo-Vasylivka tanks and artillery are working as well a ground engagements taking place. pic.twitter.com/syCrsANDy1
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 24 augustus 2023
PSN
Hier nog een kaartje met de locatie:
https://twitter.com/AndrewPerpetua
Als ze daar de verdediging zouden kunnen overrompelen, dan is dat wel relevant, gezien dit op de doorgaande weg naar Krasna Gora ligt. En die is, zoals de naam al doet vermoeden, relevant vanwege de hogere liggingXWB schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:26:
Dat was een snelle en krachtige aanval, de Russen daar werden overdonderd.
Hier nog een kaartje met de locatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://twitter.com/AndrewPerpetua
[ Voor 93% gewijzigd door Shabbaman op 25-08-2023 06:58 ]
Geolocated Ukrainian progress in Klishchiivka. pic.twitter.com/lzdjTlL539
— Def Mon (@DefMon3) 26 augustus 2023
[ Voor 28% gewijzigd door XWB op 26-08-2023 21:14 ]
Russian forces have placed pontoon crossings north of Klishchiivka. Destroyed equipment is visible.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 4 september 2023
📍48.55015101361206, 37.97996676835266 pic.twitter.com/90x90gY8aW
PSN
Ukrainian National Police from the Lyut Assault Brigade clear the center of Klishchiivka, Donetsk Oblast. pic.twitter.com/A2ko6ef1gS
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 4 september 2023
En:
[Twitter: https://twitter.com/region776/status/1698597122613101008]
A bunch of captured orcs North of #Klishchiivka #Bakhmut direction🔥🔥 pic.twitter.com/6qV3PB7ljt
— Азов South (@Azovsouth) 4 september 2023
[ Voor 37% gewijzigd door XWB op 04-09-2023 20:03 ]
Er is nu ook een video beschikbaar:YakuzA schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:15:
Het blijft een gevaarlijk stukje front:
[Twitter]
Ukrainian forces from the 45th Artillery Brigade have been hitting the area with accurate fire. pic.twitter.com/r0pKS1JEj0
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 3 september 2023
Is het inmiddels met goede bronnen bevestigd dat het russen waren die zich hebben overgeven? Toen ik vanmiddag keek was er nog wat twijfel (oa Noel wist het niet zeker). Ik hoop niet dat het Oekraïners waren in ieder geval.XWB schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:01:
Het centrum van Klishchiivka wordt schoongeveegd:
[Twitter]
En:
[Twitter]
[Twitter]
er is wel geolocatie die aangeeft dat het in noord Klishchiivka was maar timestamp is niet vrijgegeven, dus kan recent of al wat ouder zijn.RoD schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:46:
[...]
Is het inmiddels met goede bronnen bevestigd dat het russen waren die zich hebben overgeven? Toen ik vanmiddag keek was er nog wat twijfel (oa Noel wist het niet zeker). Ik hoop niet dat het Oekraïners waren in ieder geval.
Het aantal geeft wel een hint dat het eerder Russen zijn dan Oekraïners
Edit, kom toevallig nu een gifje tegen die het verschil laat zien👀 "Ukrainian Armed Forces advanced near Opytne and approached Donetsk airport", - DeepState
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 8 september 2023
😎 Successful assault operations are carried out by soldiers of the 59th mechanized brigade. Over the past couple of days, approximately 2.4 km² have been liberated. pic.twitter.com/nJpE4uzf3f
Niet te embedden, dus even op de tweet klikken.⚡️ВСУ продвинулись возле Опытного и приблизились к Донецкому аэропорту, — DeepState. pic.twitter.com/qmivt5JiGe
— Мітяй (@sgorlovki) 8 september 2023
[ Voor 33% gewijzigd door RoD op 08-09-2023 12:58 ]
Stond idd vanaf vannacht op deepstate:RoD schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:57:
Ik heb zelf nog niet op Deepstate gekeken om het te verifiëren, maar dit circuleert nu en zou erg mooi zijn
[Embed] Edit, kom toevallig nu een gifje tegen die het verschil laat zien
[Embed] Niet te embedden, dus even op de tweet klikken.
https://deepstatemap.live/en#14/48.1056/37.7225
Zoals ook in die tweet zo te zien
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2023 13:28 ]
PSN