Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Goede zaak, daar zijn ze sind 2014 al in gevecht. Zou een mooie zaak zijn als de Russen daar een flinke nederlaag toegebracht wordt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Ben benieuwd in hoeverre ze daar dan ook in gevecht zijn met daadwerkelijke seperatisten. In theorie dragen zij daar verantwoordelijkheid.

Wel interessante oude docu's/beelden over 2014 op Youtube te zien van rond het vliegveld. oa van Vice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
PLAE schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:17:
Ben benieuwd in hoeverre ze daar dan ook in gevecht zijn met daadwerkelijke seperatisten. In theorie dragen zij daar verantwoordelijkheid.

Wel interessante oude docu's/beelden over 2014 op Youtube te zien van rond het vliegveld. oa van Vice.
Ze zijn in gevecht met daadwerkelijke seperatisten. Dat die vreemd genoeg grotendeels in Rusland zijn opgegroeid, tot 2014 nooit in de Donbass zijn geweest en meestal een carrière in leger of veiligheidsdiensten hebben gemaakt schijnt al sinds het begin van het conflict irrelevant te zijn. :?
(ofwel: houd er rekening mee dat die seperatisten hoogstwaarschijnlijk helemaal niet bestaan en de hele "Donbass onafhankelijk" verhaallijn van begin tot eind verzonnen is door de FSB.)

Daarnaast duiken overal aan de frontlijn DNR/LNR soldaten op. Een deel daarvan is wel Oekraïner, maar wordt met grof geweld gedwongen mee te vechten.

[ Voor 10% gewijzigd door onkl op 08-09-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12

_Eend_

🌻🇺🇦

Wanneer ze Donetsk Airport bevrijden (of wat er van over is) dan zal dat denk ik wel even een dingetje zijn. Daar is in 2014 erg hard om gevochten, wat mij betreft reden voor een klein feestje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Meestal post warmonitor geen larie, maar nog wel unconfirmed :)

/edit: gezien het gebrek aan verdere bevestiging zal dit bericht niet kloppen.

[ Voor 55% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2023 09:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:49:
[Twitter]
Meestal post warmonitor geen larie, maar nog wel unconfirmed :)
Lijkt iets complexer / genuanceerder te zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een update van ISW
A Kremlin-affiliated Russian milblogger claimed that Ukrainian forces forced Russian forces to withdraw from Andriivka (9km SW of Bakhmut), and another prominent milblogger claimed that Andriivka is now a contested “gray zone.” Ukrainian officials reported that Ukrainian forces also achieved unspecified success south of Klishchiivka.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zou dit mogelijk gemaakt worden doordat RU troepen naar het westen weg heeft gezet?

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2023 15:38 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
verkeerde topic

[ Voor 91% gewijzigd door Tens op 11-09-2023 10:28 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beelden uit Klishchievka
Altijd een goed teken als er rustig gefilmd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:50

3raser

⚜️ Premium member

RoD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:29:
Beelden uit Klishchievka
[Embed] Altijd een goed teken als er rustig gefilmd kan worden.
Behoort dat niet bij Het Donbass front ?

[edit] Ik zat zelf blijkbaar in het verkeerde topic. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door 3raser op 13-09-2023 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:28
Extra activiteit rondom Donetsk, wellicht alleen reactie op de verliezen van vanmorgen om toch wat goed nieuws te kunnen brengen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aRp1onqIwxNOvzJU1gS5VcOPE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keWRc0B9fTOglHK9yhemnK7d.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beetje bij beetje komt UA dichterbij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgende bevrijding:

March of the Eagles

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Was Andriivka ooit in Russische handen dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wolfp4ck schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:21:
[...]

Was Andriivka ooit in Russische handen dan ?
Die bij Bakhmut wel.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F57jnaaX0AASxBe?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Er zijn er inderdaad meerdere waardoor het soms lastig uit elkaar te houden. Maar zoals je plaatje laat zien zijn ze in dit geval dus ten zuiden van Bakhmut weer een stukje opgeschoven. Maar diezelfde namen maakt het wel lastig, ik was ook gelijk bij degene een stuk noordelijker aan het kijken (omdat rusland daar vorige maand wat tijdelijke vorderingen had gemaakt)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ik gok dat @Wolfp4ck Avdiivka bij Donetsk bedoelde. De schrijfwijze is net wat anders (Avdiivka vs Andriivka), en dat is die beruchte stad die tegen de frontlijnen van 2014 aanligt en de Russen nooit hebben kunnen omsingelen.

De eerder genoemde bevrijding gaat dus specifiek over Andriivka bij Bakhmut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Z3qYCSGVFu2wADYYjuiX72aA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/emEot8KZTTQz4lfB3kz4zKIW.png?f=user_large

[ Voor 154% gewijzigd door XWB op 14-09-2023 15:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:53
offtopic:
Ben ik de enige die de namen van dorpjes en steden in Ukraïne schitterend vind klinken? Vooral als het goed wordt uitgesproken zoals RFU dat doet :)

De geclaimde bevrijding van Andriivka is wat voorbarig vind ik op verschillende kanalen.

[ Voor 37% gewijzigd door mir4dor op 14-09-2023 15:51 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
lol of course :) Andriivka en Andiivka
my bad

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:24
mir4dor schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:39:
offtopic:
Ben ik de enige die de namen van dorpjes en steden in Ukraïne schitterend vind klinken? Vooral als het goed wordt uitgesproken zoals RFU dat doet :)

De geclaimde bevrijding van Andriivka is wat voorbarig vind ik op verschillende kanalen.
[Twitter]
Een communicatieblunder? Of worden de Russen op het verkeerde been gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
TwingyTwingy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:03:
[...]

Een communicatieblunder? Of worden de Russen op het verkeerde been gezet?
Goede vraag, Noel 10 minuten geleden;

Ben er nog niet achter, blunder of met een reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 16:28

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Dat is al een tijdje een grey zone. Kan ook goed zijn dat de Russen er nu helemaal weg zijn, zulke signalen ving ik de laatste dagen al op dat ze de stad opgeven. Maar dat wil nog niet zeggen dat UA er al rustig koffie kan drinken, het zijn een paar huisjes ruïnes naast een spoorlijn, vanwaar de Russen erachter 'rustig' kunnen snipen op koffiedrinkende UA's. Pas als UA (wat verder) over de spoorlijn is, zal dit gat als bevrijd verklaard kunnen worden, is mijn persoonlijke inschatting.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nu officieel:

Deepstate Map is ook aangepast vandaag: https://deepstatemap.live/en#14/48.4988/37.9753

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat ik persoonlijk knop vind is dat ze niet alleen langzaam oprukken in het zuiden richting de Krim maar tegelijk dat ook weten te doen hier bij Bakhmut. Dat is een aardige prestatie en tekenend de strijdvaardigheid van beide zijdes.

Dat gezegd hebbende zijn er nog maar een paar weken van operationele beschikbaarheid in verband met het natter seizoen wat eraan gaat komen.
Ik hoop dat Oekraïne de druk erop weet te houden in de komende winter. Want ik weet al precies hoe Rusland de winter gaat gebruiken: mobilisatie, loopgraven maken en mijnen leggen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Auredium schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:10:
[...]
Wat ik persoonlijk knop vind is dat ze niet alleen langzaam oprukken in het zuiden richting de Krim maar tegelijk dat ook weten te doen hier bij Bakhmut. Dat is een aardige prestatie en tekenend de strijdvaardigheid van beide zijdes.

Dat gezegd hebbende zijn er nog maar een paar weken van operationele beschikbaarheid in verband met het natter seizoen wat eraan gaat komen.
Ik hoop dat Oekraïne de druk erop weet te houden in de komende winter. Want ik weet al precies hoe Rusland de winter gaat gebruiken: mobilisatie, loopgraven maken en mijnen leggen.
Het zal allemaal afhangen van het weer idd.
Kan mee zitten, kan tegen vallen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:16:
[...]

Het zal allemaal afhangen van het weer idd.
Kan mee zitten, kan tegen vallen.
Wat ik vanuit de podcast Veldheren begreep is dat dat iets genuanceerder ligt. Ja, grote gemechaniseerde aanvallen zullen niet lukken en de langere duisternis maakt optreden lastiger. Maar de huidige manier van aanvallen met kleine groepen infanteristen met artilleriesteun kan wel doorgaan.

Als we daarbij optellen dat er vorig jaar meldingen waren van meer gebruik van nachtkijkers door UA en de russen die te weinig wintergear hadden is er ook een kans dat de huidige manier van aanvallen door UA juist effectiever wordt door de betere uitrusting van de soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
saikol schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:05:
[...]

Als we daarbij optellen dat er vorig jaar meldingen waren van meer gebruik van nachtkijkers door UA en de russen die te weinig wintergear hadden is er ook een kans dat de huidige manier van aanvallen door UA juist effectiever wordt door de betere uitrusting van de soldaten.
Dat de UA soldaat beter is uitgerust qua wintergear staat voor mij als een paal boven water. Maar, de russen zullen toch ook wel hebben geleerd na het debacle van vorige winter? Wij (althans ik) krijgen weinig mee van wat er op dit vlak gebeurt in ru.

Wat in de mainstream media wel wordt gemeld is dat ru 7x meer raketten produceert als het westen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
mir4dor schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:12:
[...]

Dat de UA soldaat beter is uitgerust qua wintergear staat voor mij als een paal boven water. Maar, de russen zullen toch ook wel hebben geleerd na het debacle van vorige winter? Wij (althans ik) krijgen weinig mee van wat er op dit vlak gebeurt in ru.

Wat in de mainstream media wel wordt gemeld is dat ru 7x meer raketten produceert als het westen 8)7
Mij lijkt dat ze ervan geleerd hebben, vandaar ook de nuancering dat de kans er is. De Russen weten keer op keer (in negatieve zin) te verrassen dus het blijft afwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
mir4dor schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:12:
[...]

In de praktijk zie je echter dat de russen steeds minder raketten verschieten en UA juist steeds meer. Iets klopt er dus niet helemaal in die verhalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58

servies

Veni Vidi Servici

redwing schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:17:
[...]

In de praktijk zie je echter dat de russen steeds minder raketten verschieten en UA juist steeds meer. Iets klopt er dus niet helemaal in die verhalen.
Ik denk dat het komt dat veel van de mainstream media klakkeloos overnemen wat de Russen uitkramen en daarbij niet nadenken over de realiteit, die bijna altijd heel anders is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik ben benieuwd wat al die piefen nog in Andriivka aan het doen waren?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:23
YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:50:
[Twitter]
Meestal geen goed teken voor je eigen leger (in dit geval de Russen) als je hoge pieten zo dicht bij de frontlinie zitten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ook in Klischiivka lijken de laatste Russen vertrokken?

(Lijkt alsof er idd troepen zijn verplaatst richting Zapo front?)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 15-09-2023 14:23 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:21:
[Twitter]

Ja tweet staat nog op mijn klembord :P
Maar als je dan ziet wat er van Andriivka over is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mir4dor schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:35:
[...]

Ja tweet staat nog op mijn klembord :P
Maar als je dan ziet wat er van Andriivka over is :(
Is niet veel van over idd:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:21:
[Twitter]

ALS dit Klischiivka is was, dan is dit een filmpje van in de ochtend of tegen het middaguur. Alle straten met zoveel huizen eraan lopen van noordoost naar zuidwest, rechts zie je een dal en dan een vrij hoge heuvel, wat geografisch klopt en ze lopen dan ook van noordoost naar zuidwest (anders zou de zon ongeveer in het noorden / noordwesten staan, dat kan natuurlijk niet).

Het gekke is dat de spoorlijn dan in de rug ligt. Ik heb nog niks gezien dat ze die al voorbij zijn, dus in het noordoosten zal dit niet zijn vermoed ik. Dan zal dit meer in het centrum zijn, waar er nog een kleinere heuvel ligt (denk 20 meter hoogteverschil) tussen de spoorlijn ten oosten van ze en waar ze dan vermoedelijk lopen. In het zuidwesten lijkt de enige straat die het mogelijk is, van asfalt te zijn als ik op Google maps kijk, dus die valt ook af. Dus mijn beste gok is dat dit in het centrum is. De vraag is dan of noordoost ook al veilig genoeg is / heroverd is op de Russen (dat er dus Oekraïners zitten die er vrijelijk kunnen bewegen, niet dat 'slechts' de Russen eruit geschopt zijn).

Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Interessant draadje over de situatie bij Kurdyumivka, ten zuiden van Andriivka:

Rest hier: https://threadreaderapp.com/thread/1702686188509819058.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:50:
[Twitter]
Volledige vertaling van dat bericht:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6EICcPWQAAhcoh?format=png&name=medium
https://twitter.com/DefMon3/status/1702651154558042336

[ Voor 67% gewijzigd door XWB op 15-09-2023 23:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Freakertje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:08:
[...]

ALS dit Klischiivka is was, dan is dit een filmpje van in de ochtend of tegen het middaguur. Alle straten met zoveel huizen eraan lopen van noordoost naar zuidwest, rechts zie je een dal en dan een vrij hoge heuvel, wat geografisch klopt en ze lopen dan ook van noordoost naar zuidwest (anders zou de zon ongeveer in het noorden / noordwesten staan, dat kan natuurlijk niet).

Het gekke is dat de spoorlijn dan in de rug ligt. Ik heb nog niks gezien dat ze die al voorbij zijn, dus in het noordoosten zal dit niet zijn vermoed ik. Dan zal dit meer in het centrum zijn, waar er nog een kleinere heuvel ligt (denk 20 meter hoogteverschil) tussen de spoorlijn ten oosten van ze en waar ze dan vermoedelijk lopen. In het zuidwesten lijkt de enige straat die het mogelijk is, van asfalt te zijn als ik op Google maps kijk, dus die valt ook af. Dus mijn beste gok is dat dit in het centrum is. De vraag is dan of noordoost ook al veilig genoeg is / heroverd is op de Russen (dat er dus Oekraïners zitten die er vrijelijk kunnen bewegen, niet dat 'slechts' de Russen eruit geschopt zijn).
I stand corrected in multiple ways :o
Het was wel degelijk in het noorden en UA is ook al verder dan wat is wist. Getuige deze blog:

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Voor de volledigheid, hier een foto uit Klishchiivka, of wat er nog van over is :'(
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6PYDOCWwAAWTr3?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vaak heeft UA goede intel, hopen op meer nieuws.

Edit:
Pushilin zelf niet geraakt.

[ Voor 22% gewijzigd door RoD op 18-09-2023 14:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA claim
Ilya Yevlash, spokesman for Ukrainian troops in the east, said that the Armed Forces of Ukraine took the Bakhmut-Horlivka road under fire control. According to him, the AFU continues to attack on the southern flank of Bakhmut, there are also successes near Klishchiivka, Odradivka and Kurdyumivka.

"The access to Andriivka and Klishchiivka gives us the opportunity to get closer to the Bakhmut-Horlivka highway, which is already under fire control. Mortars and anti-tank guns are already getting there. Supplying the Russian Federation in this direction has already become more difficult and will continue to become more difficult," Yevlash added.
https://twitter.com/NOELreports/status/1704809973128085805

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een foto met vlag uit Andriivka:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtFWhLzhPOZOyaiVlbhDSAbPwYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCjyGGM6wK5sk6bb2bCWw9jF.jpg?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Update van de RU aanval om Avdiivka te omcirkelen:

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

Het is in het generieke topic al enigszins gemeld, maar niet heel duidelijk. Tevens is dit hier het meest geschikte topic.

De slag om Avdiivka (current pop. 3.000) is begonnen met een blitzkrieg door de Russen. Onderstaande vlog legt het in 5 minuten uit, maar de samenvatting:
- bij ochtendgloren zware bombardementen (500kg, 1500kg bommen) op Avdiivka.
- inzet van 200 artillerie, onbekend aantal helikopters en vliegtuigen, 8.000 soldaten, tientallen tanks en onbekend aantal gevechtsvoertuigen.
- 2 aanvalslijnen om Avdiivka in een pocket te nemen, 5 secondary attack lines rechtstreeks op Avdiivka

Uitkomst tot op heden is zoals verwacht: zware verliezen voor de Russen, geen of nauwelijks vooruitgang, zelfs een counter door de Oekraïners met een klein stukje heroverd gebied.
Eerder gemelde blunders, zoals de omvallende tank in de greppel of de neergehaalde jet fighter waren van deze slag. Ook het hoge aantal verliezen aan de Russische kant zal vermoedelijk hieraan te wijten zijn.

Gemelde verliezen:
- 1 Fighter Jet
- 7 verkennings drones
- 20+ tanks en pantservoertuigen
- Vele honderden soldaten (verwond danwel gedood), gestaafd door ziekenhuizen overspoeld met Russische soldaten.

Verwachting is dat deze aanval nog enige dagen danwel weken voort zal duren, als de Russen zo koppig zijn zoals we van ze gewend zijn.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zoveel materiaal ingezet tegen dit kleine dorp, wat bezielt de Russen?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Zo gaat het al anderhalf jaar.
Het is pure incompetentie van het leiderschap van het Russische leger. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:13:
Als die afknijp beweging had gewerkt had RU aardig wat UA troepen ingesloten gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kadett schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Als die afknijp beweging had gewerkt had RU aardig wat UA troepen ingesloten gehad.
Zo'n frontlinie die al bijna 10 jaar op vrijwel die plek ligt, is wel extra moeilijk doorbreken.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:13:
Zo heel klein is het nu ook weer niet, voor de oorlog was dit een kleine stad van 30.000 inwoners. Daarvan is nu 90% weggetrokken. Laat je niet verwarren met het aantal inwoners dat er nu nog is ;)

En verder kan ik wel wat redenen bedenken:
- Er moet een succes worden gerapporteerd aan de hogere legerleiding / Putin / het Russische volk
- Nog niet heel lang geleden was Oekraïne hier in het offensief
- Het ligt vlak ten noordwesten van Donetsk stad, wat een bedreiging is voor de Russen. Wanneer die ingenomen zou worden, zou dat een afgang van heb ik jou daar zijn.
- Frontverkorting, er ligt nu ook al een halve tang om de stad heen.
- Wat gelijk dit theoretisch tot het snelste en grootste te behalen succes zou maken t.o.v. de rest van de frontlinie, waar eerst nog tangen gevormd zouden moeten worden (en UA momenteel niet in de aanval is).

Dus ik vermoed dat het eerdere offensief zomaar eens een argument kan zijn geweest om het hier te proberen, maar dat is wel speculatie uiteraard.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Analyse van Deepstate, vertaald
Today was one of the most difficult days at the Avdiivka direction
⚔️ The enemy went on the attack with several columns, filled with infantry. The attack was accompanied by artillery, aviation and missile strikes. Columns advanced from Krasnohorivka, Novoselivka Druha, Vodyane, Pisky and Vesele. Russians managed to capture certain positions, but considering the number of personnel and equipment that was involved, the results are simply deplorable for the enemy.
⚔️ Russians hoped for a blitzkrieg. Losses of equipment are colossal, analysts will soon be counting. Hundreds of Russian infantrymen were engaged and they are still roaming the no man's land. The fighting continues. Indeed, everything could have been much worse, but the coordinated work of the Defense Forces of Ukraine produced results. Of course, it was not without losses.

⬅️ Russians statements about the entry into Berdychi which were circulating on the Internet - is just another sick fantasy of propagandists. Of course, not everything is rosy near Avdiivka, but the first attack of the real Soviet army was repelled.
Hopen dat alles goed op beeld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beelden
Dit is niet allemaal nieuw maar het geeft wel een goed beeld.

In deze draad ook een geolocatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:49:
Beelden
[Embed] [Embed] Dit is niet allemaal nieuw maar het geeft wel een goed beeld.

[Embed]
Komt inderdaad overeen met de gerapporteerde cijfers. Vooralsnog lijkt het weinig goeds voor de Russen te hebben betekend. Wel gek, in Red Alert werkt deze tactiek best goed altijd,
Enfin; deze enorme verliezen zullen niet goed weerspiegelen zonder klinkende resultaten. Volgens mij wilde ze 'snel' aan het begin van de Herfst 'eventjes' de progressie van Oekraïne ongedaan maken als morele klap. Ik denk dat ze terug naar de tekentafel moeten.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:49:
Beelden
[Embed] [Embed] Dit is niet allemaal nieuw maar het geeft wel een goed beeld.

[Embed]
Ze doen weer een nieuw Vuhledar’tje.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Freakertje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:31:
[...]

Zo heel klein is het nu ook weer niet, voor de oorlog was dit een kleine stad van 30.000 inwoners. Daarvan is nu 90% weggetrokken. Laat je niet verwarren met het aantal inwoners dat er nu nog is ;)

En verder kan ik wel wat redenen bedenken:
- Er moet een succes worden gerapporteerd aan de hogere legerleiding / Putin / het Russische volk
- Nog niet heel lang geleden was Oekraïne hier in het offensief
- Het ligt vlak ten noordwesten van Donetsk stad, wat een bedreiging is voor de Russen. Wanneer die ingenomen zou worden, zou dat een afgang van heb ik jou daar zijn.
- Frontverkorting, er ligt nu ook al een halve tang om de stad heen.
- Wat gelijk dit theoretisch tot het snelste en grootste te behalen succes zou maken t.o.v. de rest van de frontlinie, waar eerst nog tangen gevormd zouden moeten worden (en UA momenteel niet in de aanval is).

Dus ik vermoed dat het eerdere offensief zomaar eens een argument kan zijn geweest om het hier te proberen, maar dat is wel speculatie uiteraard.
Ik vind het extra bijzonder omdat het hier om de frontlijnen van 2014 gaat. Die zijn behoorlijk versterkt en overal liggen landmijnen. Je moet best wat lef hebben om hier zomaar een kolom met materieel doorheen te willen rijden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Ik vind het extra bijzonder omdat het hier om de frontlijnen van 2014 gaat. Die zijn behoorlijk versterkt en overal liggen landmijnen. Je moet best wat lef hebben om hier zomaar een kolom met materieel doorheen te willen rijden.
Die frontlinie anno 2014 vond ik ook wel interessant.
En ja, lef? of is het overmoedigheid? Heeft rusland nog wel strategen over met enige kennis? Er zijn best wat hoge officieren uitgeschakeld de afgelopen 594 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:19
Volgens mij had meneer Putin gemeld dat de Russen weer het initiatief moesten overnemen in oktober en dat proberen ze nu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje

Freakertje

XWB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Niet helemaal waar. Check de vlog van Reporting from Ukraine van vandaag even en je ziet dat in het noorden, toen de opbouw van de aanval ontdekt werd, er snel nog even extra mijnen zijn gelegd. Ik heb geen flauw idee of mijn gedachte klopt, maar ik kan mij voorstellen dat UA iets terughoudender is met het leggen van mijnen, omdat ze (vrij) zeker zijn dat ze die later ook zelf weer moeten opruimen. Je gaat niet zomaar zitten kakken in de woonkamer van je eigen huis ;)

Verder liet de vlog ook goed zien dat de omgeving geschikt was om de opbouw van de troepen te verbergen, tot het moment van uitrukken naar het front. Dat kan ook zeker meegespeeld hebben om het hier te doen.

Nogmaals, gissen en speculaties van mijn kant, maar het klinkt aannemelijk.

Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58

servies

Veni Vidi Servici

Het lijkt een beetje op het Ardennen offensief in 1944. Dat was destijds eigenlijk de laatste stuiptrekking van de Duitsers in het westen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:56
servies schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:11:
Het lijkt een beetje op het Ardennen offensief in 1944. Dat was destijds eigenlijk de laatste stuiptrekking van de Duitsers in het westen...
Nee. Want dat ardenne offensief was inderdaad het laatste grote offensief vam de duitsers. Echter dit was een verrassing offensief met als doel haven van antwerpen te bereiken en hiermee de aanvoerlijnen van de westerse geallieerden te verlengen en legers in Nederland af te snijden.

Dit is poging om het Oekraïense leger in een stadje vast te pinnen en in een pocket te zetten.

Verschil met duitsers was dat zij na dit offensief nooit meer een noemenswaardig offensief konden volbrengen.

Rusland kan deze verliezen hoe hoog ook, nog blijven nemen zolang ze daar toe bereid is.

Rusland heeft lange adem, en Usa is nu verzeild in een ander extra conflict.

We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
Spykie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Eh, nee 8)7 |:( Jij denkt dat ze een onuitputtelijke bron hebben? Artillerie is over een maand of 2/3 écht op. Tanks houdt ook een keer op.
Dat heb ik hier al duizenden keer zien verschijnen.
Alleen lijkt de realiteit telkens het tegendeel te bevestigen.
Daarenboven worden dan andere aanvoerlijnen zoals N-Korea aangesproken
Nee, het is een utopie te denken dat Rusland zonder artillerie komt te zitten, deze is misschien niet onuitputtelijk maar in elk geval zal ze het veel langer kunnen uitzingen dan UA
Net zoals RU nog altijd genoeg manschappen kan blijven ronselen.
We kunnen wel lachen met de klungelige manier waarop RU weer eens een aanval heeft verkloot maar het resultaat blijft dat UA ook nergens meer terrein weet terug te winnen.
En hoe gaat UA ooit uit deze patstelling geraken? Met een paar F16+-s zal het niet lukken en welk materieel kan er nog meer geleverd worden , wat al niet geleverd is, wat een verschil zou kunnen gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 21-09 10:10
@oldgrumpy Die F16's kunnen wel een enorm gat in de linies van de Russen timmeren. Dat biedt mogelijkheden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een evaluatie thread van Tatargami over de pincer by Avdiivka:

nitter thread om te lezen:
https://nitter.net/Tatari...tus/1712385378676514861#m

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

I have thoroughly reviewed a video recorded on the morning of October 12th, which includes aerial footage of the Avdiivka area and its immediate surroundings.

After comparing the video with satellite imagery from the previous week, I have identified a total of 58 new vehicles that appear to be destroyed, disabled, or stationary.

Among these, it is highly probable that at least 45 vehicles belong to Russian forces, while the remaining vehicles fall into categories with varying levels of confidence.

The total number of vehicles identified is 58, with the distribution as follows:

High Confidence: 45
Medium Confidence: 6
Low Confidence: 7
Er blijft nog steeds nieuwe informatie naar buiten komen over het grote aantal verliezen dat rusland hier heeft geleden. Ook vandaag weer nieuwe filmpjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik zag ook deze langs komen:
Short summary of the night (13.10.2023 01.55 Ro/UA time):

1. #Avdiivka, because everyone asks me about this sector and are scared. From the visually confirmed losses, the Russians lost in 48 hours like this (thank you @AndrewPerpetua
for your analysis):

- 15 x tanks (we have enough for everyone: T-90M, T-80V, T-80VM, T-72, T-72B, T-72B3M, T-62M) We were still missing T-55 and we had them all on the list since WWII.

- 30 x APC/IFV (and here we have everything: MT-LB, MT-LBT, BMP-1, BMP-2, BMP-3, BMD-2, BTR and others)

- 14 x artillery and MSLR (all for all of us here too: D-20, D-30, 2S5 Giatsint, Giatsint-B, 2S7 Pion (!!!), Msta-B, Msta-S, Grad MSLR)

- Russian human losses amount to almost 1000.

- The Russian southern attack was a total failure. From the north they advanced in some areas 200 meters or in others 300 meters.

- The losses are even higher higher than at the shameful Vuhledar - Russian Winter Offensive and even higher than the losses of last summer's laughing stunt with the crossing over Siversky Donets, when the Russians lost an entire BTG (Battalion Tactical Group), the formula used then for naming battle groups (they have since changed tactics and organization).

Personal opinion: for those who don't know where Avdiivka is, look it up on maps. It's a suburb of Donetsk, the capital of Donetsk Oblast. This town of about 32,000 inhabitants before the war, has been under constant attack since: (WARNING!) 2014! It is truly a fortress. Since 24 February it has been constantly bombed, and now (meaning at the time of writing) the town with 3,000 inhabitants in it is being bombed with phosphorus bombs.

It is absolutely incredible and almost unimaginable how the Russians put zero value on their troops, attacking totally disorganized and senselessly in an attempt to encircle the fortress town on the edge of Donetsk. The disregard for the lives of those men in every single armoured vehicle, the hundreds of infantrymen simply pulverised by Ukrainian artillery shows me that those who run the Russian Army not only don't care, but indicate to me that they have a sense of contempt for the lives of those they lead.

As I wrote in yesterday's analysis, one of the reasons for the slowdown of the Ukrainian counter-offensive in the Orihiv-Tokmak area is precisely the valuing of soldiers' lives. The Ukrainians understand better, at least that is what they have shown us for years, that life is the most important and they sacrifice the "war show" for the global audience.

2. Bakhmut:

For those who haven't heard yet, the legendary 92nd Kholodnyi Yar Brigade is back in the Bakhmut Theater of Operations. Alongside the legendary Separate Assault Brigade Azov 3. In the south, the AFU is advancing towards Opytne and into Kurdyumivka.

Personal Opinion: seeing that 93 has entered and is not rotating Assault Azov 3 indicates to me that the Russians will have a very hard time holding the southern flank. Harder and harder.

I'm also leaving a picture of a Ukrainian soldier (for those who don't know) interviewed in the trenches last year, expounding his opinion of the Russian Army in general.

Any retweet, like and comment is apreciated!

Slava Ukraini!

[ Voor 90% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2023 13:21 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er blijven maar beelden naar buiten komen van Avdivka, hier weer eentje van een hele reeks vernietigde russische voertuigen. Ik kan niet echt inschatten wat nieuw is en wat niet.

Edit: linkje toch maar weggehaald. Had het einde niet gezien en daar zit het een en ander aan gore in.

[ Voor 28% gewijzigd door RoD op 14-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:26
Hele uitvoerige analyze van de situatie bij Avdiivka.

https://twitter.com/Tatar...1ee-b8ab-e69ccbfc1c48%2F0

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 00:41
Voor de Twitterlozen onder ons:
After days of intense combat in Avdiivka, I've decided to make a preliminary analysis of the ongoing events. I'm looking at the bigger picture, aiming to spot key patterns and notable signs that can help us understand the situation better. This analysis will cover both the upsides and downsides based on the limited data on hand.
Image

The scale of the Russian assault on Avdiivka underscores their determination to achieve their objectives. Russians have deployed what I've identified as at least two mechanized battalions or two battalion-tactical groups in the primary attack directions, alongside smaller units in other areas, constituting an operation of approximately regimental size. This represents a significant departure from the smaller company and platoon-sized tactical groups that both sides have employed in recent months.

Based on information from various sources, it appears that the Russians have deployed a substantial number of units, potentially constituting a force of at least a few brigades. However, the exact total number is difficult to accurately assess at this time.
Image

One group advanced from the South-West of Avdiivka, while another attempted to advance from the North-Eastern side of Avdiivka. The group originating from Krasnohorivka initially made progress, overrunning defensive positions in the North, with some elements even reaching the railroad. Both groups suffered losses, but the northern group achieved tangible results, primarily due to the element of surprise and the concentrated firepower of a mechanized force.

Positive Aspects:

- A conservative estimate from our team, based on visual evidence, indicates that Russian forces lost a minimum of 45 vehicles, predominantly tanks and IFVs, by the morning of October 12th. The actual number is likely higher, as we lacked visuals from some areas, especially the South and South-Western regions of Avdiivka.

- The initial Russian assault did not seem to achieve the desired results of securing areas beyond the railroad in the north and seizing Sieverne and Tonenke in the south, which would significantly impact the operational environment for Ukraine.
Image

- This operation appears to be primarily politically motivated rather than militarily necessary. Following the loss of Pisky and most of Mariinka, Avdiivka remains the only sizable settlement under Ukrainian control in close proximity to Donetsk. However, given the realities of warfare, it is unlikely that Ukraine will launch a ground offensive into Donetsk from this location in the near future. Avdiivka is well-fortified, and the Russians have suffered significant losses in multiple attempts to capture it since 2022. The Russian motivation appears to be securing a substantial public victory before winter, in contrast to the limited successes of the Ukrainian army in liberating territories in 2023 and the loss of Bakhmut.

- Despite the initial challenges and the element of surprise, Ukrainian soldiers on the ground demonstrated remarkable resilience and managed to halt the progress of the mechanized enemy groups. This achievement can be attributed to individual acts of heroism, skill, and determination to hold their positions.

- From a combination of sources, including photographs, drone videos, and personal accounts, Russian mechanized units have incurred significant losses as a result of Ukrainian drones, which have been supplied by volunteers and regular citizens, properly set mines, timely deployed AT teams, and artillery fire.

Negative Aspects:

- Despite prior knowledge of the enemy's buildup for an offensive operation, the attack still caught Ukrainian forces off guard, and it appears that some areas were ill-prepared for such an assault, revealing some vulnerabilities.

- The Russians executed a regiment-sized operation by deploying several battalions and smaller auxiliary forces. This demonstrates their capacity to conduct larger-scale operations and access to sufficient resources.

- They managed to penetrate the rear and flank areas of Avdiivka. While this does not necessarily guarantee an immediate encirclement, it presents a perilous situation and an unwelcome development. The Bakhmut operation also began with substantial and seemingly unsustainable losses for the Russians, but after securing control over the flanks, the situation deteriorated for Ukrainian forces. While the operational context is different, we cannot yet assert that the situation is stable.

- While the focus is on Russian losses, the fact that they were able to break through and seize some Ukrainian positions in the north and south suggests that Ukrainian forces likely incurred losses. Unlike easily trackable vehicle losses, assessing human casualties is more challenging
Image

Conclusions:

The enemy is actively seeking to shift the strategic initiative and mold public perception to their advantage. This determination is evident in their efforts to secure Avdiivka and the Kharkiv region. Their goal is likely to achieve victories that could potentially offset or negate the gains made by the Ukrainian army in the South during the summer and fall of 2023. The intended message is clear: "Regardless of the aid provided to Ukraine, Russia will continue to advance and achieve victories". The gravity of this intent is highlighted by the scale and commitment displayed in this offensive.

I advise you to stay cautious when assessing the overall situation. The Russians appear to be concentrating significant forces in the Avdiivka area, potentially involving more vehicles and personnel than they have already lost, indicating their capability for further advances. Independent observers can verify this by noting that the battle has persisted non-stop for the fourth day, marked by ongoing company-sized (at least) assaults.

The scale of enemy losses has been significant, but keep in mind that this doesn't necessarily preclude them from achieving their objectives. In the eyes of their leadership, the potential gains from this massive assault operation far outweigh the value of the vehicles and human resources expended. This pattern of prioritizing strategic and operational goals over immediate losses has been a consistent historical feature of the Russian and Soviet armies.

The future success of these efforts is likely dependent on the availability of reserves on both sides and the willingness to commit additional forces to this operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat het plan van Rusland is hier.

Uiteraard, het plan is om Avdiivka in te nemen, en verliezen nemen zijn ze niet zo rouwig om, maar zullen ze het blijven proberen de komende dagen/weken/maanden, net zoals Bakhmut, of zullen ze een keer zeggen; “genoeg is genoeg, innemen gaat niet lukken”.

We zagen de eerste paar dagen veel voertuigen en veel manschappen in een gezamenlijke push. De laatste paar dagen lijken de voertuigen een beetje afwezig en enkel manschappen.

Mij lijkt dat als die push met combined arms al zo erg mislukt, dat een opvolgende push zonder armor niet veel beter zal verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

gise schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:18:

Uiteraard, het plan is om Avdiivka in te nemen, en verliezen nemen zijn ze niet zo rouwig om, maar zullen ze het blijven proberen de komende dagen/weken/maanden, net zoals Bakhmut, of zullen ze een keer zeggen; “genoeg is genoeg, innemen gaat niet lukken”.

We zagen de eerste paar dagen veel voertuigen en veel manschappen in een gezamenlijke push. De laatste paar dagen lijken de voertuigen een beetje afwezig en enkel manschappen.

Mij lijkt dat als die push met combined arms al zo erg mislukt, dat een opvolgende push zonder armor niet veel beter zal verlopen.
Niet vergeten dat deze stad echt een vesting is. Jaren aan gebouwd door UA.

Dat is wel een ander kaliber dan Bakhmut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Snow_King schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:30:
[...]
Niet vergeten dat deze stad echt een vesting is. Jaren aan gebouwd door UA.

Dat is wel een ander kaliber dan Bakhmut
Dat klopt natuurlijk en toch ben ik voorzichtig pessimistisch. Het is toch wel verbazend dat RU een dergelijk grote aanval kan voorbereiden. De druk rondom Tokmak is dus schijnbaar nog best te weerstaan.

Bij Bakhmut hebben we ook gezien dat de flanken werden aangevallen en dit bij de Russen met enorme verliezen gepaard ging. Een echte omsingeling is ze nooit gelukt, maar de met de bereidheid om enorme verliezen te nemen werden de flanken toch langzaam veroverd. In die zin maak ik me het meeste zorgen over de noordoostelijk aanval. De situatie is allerminst stabiel voor UA, zo lijkt het en als RU dit volhoudt kan het nog zwaar worden voor UA in de winter.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Zewatanejo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Dat klopt natuurlijk en toch ben ik voorzichtig pessimistisch. Het is toch wel verbazend dat RU een dergelijk grote aanval kan voorbereiden. De druk rondom Tokmak is dus schijnbaar nog best te weerstaan.

Bij Bakhmut hebben we ook gezien dat de flanken werden aangevallen en dit bij de Russen met enorme verliezen gepaard ging. Een echte omsingeling is ze nooit gelukt, maar de met de bereidheid om enorme verliezen te nemen werden de flanken toch langzaam veroverd. In die zin maak ik me het meeste zorgen over de noordoostelijk aanval. De situatie is allerminst stabiel voor UA, zo lijkt het en als RU dit volhoudt kan het nog zwaar worden voor UA in de winter.
Precies mijn punt.
Hoe ver is Rusland bereid te gaan, en zal het ze uiteindelijk lukken. Gaat alsnog spannend worden denk ik.

Natuurlijk kan Rusland niet oneindig versterking en nieuwe waves sturen, maar ze kunnen wel nog heel lang, heel wat troepen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
gise schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:18:
Volgens de Veldheren podcast is het doel om UA resources weg te halen bij het zuidfront. Daarom spreek men over tactische aanvallen van de Russen, en niet zozeer over offensieve aanvallen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Iets om in de gaten te houden:
Hij is iemand die het kan weten, en zal ongetwijfeld nieuw beeld hebben met russische verliezen (Janovksy heeft er ook al op gereageerd).

In de reacties vraagt iemand of de russen bij deze aanval meer materieel hebben verloren dan bij Vuhledar, waarop hij bevestigend antwoordde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

En dan nog deze info op basis van een betrouwbare mapmaker.
Klinkt bemoedigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik zag berichten over dat RU 8000 troepen had ingezet bij deze aanvallen, daarvan zijn dus 4690 gesneuveld als we bovenstaande getallen mogen geloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:25
gise schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Ik zag berichten over dat RU 8000 troepen had ingezet bij deze aanvallen, daarvan zijn dus 4690 gesneuveld als we bovenstaande getallen mogen geloven
Weten we ook hoeveel Ukrainers gedood of gewond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:12

_Eend_

🌻🇺🇦

olafmol schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Weten we ook hoeveel Ukrainers gedood of gewond?
Zoals gewoonlijk: nee.

Wat we wel weten is dat tot nu toe de verliezen van UA flink lager zijn dan die van RU, maar dat is het algemene beeld. Over verliezen ter plaatse hoor je vrijwel nooit iets. Niet uit betrouwbare bronnen in ieder geval. De Russen zullen ongetwijfeld claimen dat er rondom die plaats 3 patriots, 12 Leopards met Duitse bemanning zijn vernietigd en 14 F-16's met Nederlandse en Deense piloten zijn neergehaald.

Maar de discussie over slachtoffers is al tientallen keren gevoerd in de Oekraïne topics, het heeft m.i. om deze discussie weer helemaal opnieuw te voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door _Eend_ op 15-10-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 20:32
gise schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:21:
Die 4690 zal over de gehele linie zijn, niet alleen dat stuk.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Modbreak:Graag weer verder over de gebeurtenissen op het Donbass front.

Zoals al vaak gezegd zijn aantallen gesneuvelde Russen of zeker Oekraïners onduidelijk of onbekend, laat staan dat we het voor een bepaald strijdperk scherp kunnen stellen.

Slachtofferaantallen is informatie die pas na het conflict goed duidelijk gaat worden. Discussie hierover, en ook ernaar vragen, is nu niet vruchtbaar. Daarom kwestie tot dan laten liggen en geduld bewaren.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Uitgaande dat de informatie klopt: De opdracht krijgen om frontaal maar een berg te bestormen. Totaal geen respect voor het leven van mensen.

Ook lees ik her en der dat de Russen gebied al weer aan het verliezen zijn na ze eerder enkele honderden meters hadden gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:06:
[YouTube: 15 Oct: Storming Terrikon: Insane RUSSIAN 0% SURVIVAL RATE ATTACK | War in Ukraine Explained]

Uitgaande dat de informatie klopt: De opdracht krijgen om frontaal maar een berg te bestormen. Totaal geen respect voor het leven van mensen.

Ook lees ik her en der dat de Russen gebied al weer aan het verliezen zijn na ze eerder enkele honderden meters hadden gewonnen.
Het lijkt alsof ze voornamelijk de ‘Grey zone’ in handen hadden gekregen.
Echter zijn in dat gebied geen grote fortificaties waar ze na die vooruitgang zich in kunnen graven.
Zo’n positie is dan idd moeilijk te houden.

Die afvalberg is zo’n positie die ze mogelijk wel zouden kunnen behouden als ze die veroveren.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

De zoveelste video van een colonne russische voertuigen die rondom Avdivka tot stilstaan wordt gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
RoD schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:51:
De zoveelste video van een colonne russische voertuigen die rondom Avdivka tot stilstaan wordt gebracht
[Embed]
Zou in de buurt van Marinka moeten zijn, dus de zuidelijke axis van de tang die Rusland probeert te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gise schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Zou in de buurt van Marinka moeten zijn, dus de zuidelijke axis van de tang die Rusland probeert te maken.
Vermoed dat ook idd.
Bij de afvalberg aan de noordkant verschenen de filmpjes vanuit de 110e brigade

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nieuwe update van Tatarigami, met een wat positiever beeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inzichtelijk kaartje
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F8t-kooWoAAyOgt?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ook een draadje hier
Eveneens een groot aantal vernietigde voertuigen. Er zal vast eea dubbelop zijn, maar dat uitzoekwerk laat ik aan Janovksy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wel goed dat er al veel ruim achter de linies gestopt is.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik denk dat je die rode lijn ook niet perse als "de linie" moet zien. Er zal een groot stuk niemandsland zijn waar het voor beide partijen levensgevaarlijk is om iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hielko schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:18:
Ik denk dat je die rode lijn ook niet perse als "de linie" moet zien. Er zal een groot stuk niemandsland zijn waar het voor beide partijen levensgevaarlijk is om iets te doen.
Het ligt ook veel achter de ‘Grey zone’.
https://deepstatemap.live/en#12/48.1831/37.7451

Maar ja, arty kijkt natuurlijk altijd mee over de contactlijn heen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 18-10-2023 20:56 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

nieuwe dag, nieuwe aanval:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ff bij het front op bezoek:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een filmpje. Het allemaal bijhouden lukt niet, maar volgens mij is dit nieuw.
Weer een colonne russische voertuigen die wordt vernietigd. Interessant is ook dat een APC een andere voortduwt, om vervolgens beide op een mijn te stuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:44
Het gaat daar echt heel hard met sloppen van materieel. Op een gegeven moment moet je als aanvallende Rus toch het niet meer zien zitten. het is bijna minder pijnlijk om er zelf maar een einde aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:24
Bvanham schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:16:
Het gaat daar echt heel hard met sloppen van materieel. Op een gegeven moment moet je als aanvallende Rus toch het niet meer zien zitten. het is bijna minder pijnlijk om er zelf maar een einde aan te maken.
En de mensen die de bevelen geven zitten er lekker warmpjes bij in Moskou. Het blijft een bizarre gewaarwording dat de Rus, maar ook mensen uit andere landen die zich hierbij aansluiten, zich zo gewillig laten slachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

RoD schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:00:
Weer een filmpje. Het allemaal bijhouden lukt niet, maar volgens mij is dit nieuw.
[Embed] Weer een colonne russische voertuigen die wordt vernietigd. Interessant is ook dat een APC een andere voortduwt, om vervolgens beide op een mijn te stuiten.
Je moet als Rus toch doodsangsten uitstaan in dat voertuig? Of zal men al zo murw geslagen zijn dat ze dat niet eens meer voelen?

Wat een maanlandschap is het daar overigens..
Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste