Freakertje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Het is hier ook zeer de vraag hoe recent dit bericht is. Het kan ook goed zijn dat er verwezen wordt naar eerdere veroveringen. Als er 10 dagen op rij door verschillende bronnen wordt beweerd dat ze 1,4 kilometer zijn opgeschoten, maakt dat niet gelijk dat ze 14 kilometer zijn opgeschoten, zeker niet als alle 10 de bronnen het over hetzelfde feit hebben

Bij de Volkskrant mag je er vanuit gaan dat de officiële statements van de Oekraïense overheid direct worden doorgezet. Dan zou de statement van vandaag zijn.
Hoe we die statement dan moeten lezen is weer een tweede, Zoals je hiervoor kan lezen is de houding van anderen nog een beetje van "eerst zien dan geloven". Die begrijp ik ook wel. Er kunnen meerdere redenen zijn dat Oekraïne de statement maakt. Is het heel nodig om en resultaat te leveren dan wordt er misschien niet op 100 meter meer of minder gekeken.
Zelf betrap ik mijzelf er wat op dat ik bij dit soort statements vaak nog minder naar de inhoud zelf kijk maar meer geïnteresseerd ben waarom die statement nu zou zijn gedaan, en waarom ze überhaupt wordt gedaan.
Het bericht is ook zo weinig specifiek, daar geef ik je inderdaad gelijk dat het niet makkelijk aan een concreet nieuwsfeit is te koppelen. Een van de bronnen waar je op doelt, de
Ukrainska Pravda is altijd heerlijk expliciet op dat vlak:
Ukraine's Armed Forces advance another 1,400 metres on Bakhmut frontThe Armed Forces of Ukraine were able to advance up to 1,400 metres on different parts of the Bakhmut front during the day, Serhii Cherevatyi, the spokesman for the eastern group of the Armed Forces of Ukraine, said.
Source: Serhii Cherevatyi, spokesman for the eastern group of the Armed Forces of Ukraine, on air during the national joint 24/7 newscast
Nou, dit is geen wazige bron. Een specifieke spokesman van een specifieke legergroep. Geen schimmig gerucht dus.
Quote from Cherevatyi: "In total [in a day - ed.] there were six combat clashes, during which our Defence Forces killed 138 occupiers, 236 were injured, and one was taken prisoner."
De precieze getallen geven een suggestie van betrouwbaarheid. Zo wil Oekraïne ook zijn, U geeft ons spullen, en
DIT is wat we ermee doen.
Details: According to Cherevatyi, the Russians are building up their defences and trying to counterattack the positions of the Armed Forces of Ukraine, but are failing.
The spokesman announced that they have information about the potential, command, and capabilities of the Russians.
Aan het eind dan nog een cliffhanger die bij de lezer tot de interpretatie leidt dat het helemaal goed gaat komen. Die interpretatie kan terecht zijn. Op dit moment in de tijd bestaat daarover alleen nog geen zekerheid.
Voor alle duidelijkheid, de kans is heel groot dat dit bericht volledig waarachtig is. Wat ik daarnaast ook in het bericht doorlees is de spagaat tussen het informeren van de ondersteunende landen en het Rusland in het duister laten tasten over de status en bedoelingen.
Zo krijgen we een heel precieze status van Russische verliezen (informatie die de Russen ook kunnen deduceren) en er wordt een opmerking gemaakt over welke informatie ze beschikken. Hierbij wordt niets gezegd over wat Oekraïne met die informatie van plan is. Dat is voor de Russen om te gissen.
De crux zit denk ik in die laatste regel. Die verliezen zijn tegenwoordig bijna business as usual, en die 1,4 km, daar hebben we ook wel een beeld bij. Vooral dat laatste zinnetje is denk ik van belang. Dat slaat twee vliegen in een klap. De zin geeft ons westerlingen de indruk: "Ah, Oekraïne heeft het onder controle" en de Russen drukt het misschien in een reactie waar Oekraïne voordeel mee kan doen.